FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
24-06-13 08:52  [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Modele wykonane: SMOK | RWD-4 i 5bis | SUM | SROKA | CZAPLA | PWS-54 | JASTRZĄB | PWS-10 | SLINGSBY |WILGA | WILK | JUNAK | WYŻEŁ | P.24 | RWD-22 | GACEK | An-2 | CWJ | WRONA | SKOCZEK | KOGUTEK | PWS-3 | KARAŚ | RWD-10 | PRZĄŚNICZKA | LEAPER | RWD-17 | TARPAN | PIPER | ŻUBR | ANBO | M2 | ISKIERKA | RWD-2 | FOKKER F.VII | SM-2 | KOMAR | JEŻYK | GIL | MUCHA ST. | KOBUZ | LIS | BOCIAN | BŻ-1 | RWD-6 | MEWA | ORLIK II | FOKA 4 | SZCZE-2 | ZLIN 42

Technika: Jak zrobić drewniane śmigło | Taśmy w naciągach skrzydeł wielopłatów | Wykonanie żagli wypełnionych wiatrem | Klej - dozowniki | Retusz - TO PROSTE | Skórzane obrzeża kabin | Tłoczenie folii na oszklenia kabin | Jak sobie poradzić z "listkami"

W prawie każdej wycinance jest zamieszczony szablon oszklenia kabiny:



Ponieważ szablon był wydrukowany na cienkim papierze podkleiłem go kartonem z bloku technicznego i skleiłem skorupkę wklejając dwie wręgi:



Następnie skorupkę wypełniłem szpachlówką samochodową zatapiając w niej śrubkę M6 (wg mnie można też użyć do tego celu gipsu budowlanego):



Po utwardzeniu szpachlówki nasączyłem Caponem karton skorupki (tu zrobiłem błąd, bo trzeba było karton nasączyć SG) i po wyschnięciu przeszlifowałem skorupkę drobnym papierem ściernym a następnie trysnąłem renowacyjną farbą samochodową w spray'u. Po wyschnięciu, dla pewności przetarłem powierzchnię drobnym papierem ściernym:



Stanowisko do tłoczenia (prowizorka totalna) to stołek z przykręconym imadłem jakiś blaszany stary wspornik do półki ściennej z przykręconym kopytkiem kabinki, całość ustawiona blisko kuchenki gazowej:



Do patelni nalałem trochę oleju tak by olej przykrył dno patelni, do oleju kapnąłem ze dwie kropelki wody:



Podgrzałem olej do momentu gdy woda z kropelek zaczęła "skwierczeć", zmniejszyłem w palniku kuchenkowym gaz, do oleju włożyłem wcześniej przygotowany pasek z folii stosowanej jako okładki do oprawiania odbitek ksero:



Folia w gorącym oleju mięknie momentalnie, teraz szybko trzeba przenieść folię na kopytko i naciągnąć:



Mnie się za pierwszym razem nie udało, więc tą samą już zniekształconą folię znowu włożyłem do gorącego oleju. Folia zmiękła i się wyprostowała (pamięć kształtu). Dobrą wytłoczkę uzyskałem za trzecim razem ciągle używając tego samego paska folii:



Parę uwag:

1. Ściekający po folii gorący olej parzy w paluchy, trzeba by to robić w rękawiczkach np ogrodowych (grubych lateksowych) na pewno nie w rękawiczkach roboczych dzianych, bo gorący olej nasączy rękawiczki i wtedy dopiero by parzył. Może najlepiej byłoby na rękawiczki robocze dziane nałożyć lateksowe???

2. Upaprana folia olejem jest śliska a i upaprane paluchy nie pomagają, nie ma jak folii ciągnąć. Jakoś dałem sobie radę.

Jeżeli ktoś ma coś do dodania i podzielenia się doświadczeniem to proszę bardzo.

--

Post zmieniony (30-04-20 08:41)

 
24-06-13 09:13  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Stealth 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 3
Galerie - 24


 - 1

Sposób bardzo fajny - na użycie oleju nie wpadłem.
Jedyne, do czego mam zastrzeżenie, to fakt że folię kształtujesz na szablonie z modelu. w te sposób, oszklenie będzie zawsze nieco za duże (o grubość kartonu). W celu uzyskania prawidłowej wielkości należałoby po stwardnieniu wypełnienia zdjąć (zeszlifować?) zewnętrzny szablon. Wtedy naciągnięta folia będzie miała rozmiar szablonu.

--
Na półce m. in.:
SSys 1:25, Inka II 1:33, BD-41 1:25, Demoiselle 1:33, V-1 1:33, PZL P.11c 1:33, SZD-18 Czajka 1:33, V-2 1:33, Slingsby T-21b 1:33, Sopwith Tabloid/Schneider 1:33, PZL P.7a 1:33, Morane Saulnier M.S. 30 E1 1:33, Nieuport 11 Bebe 1:33 GPM, Fokker Dr I 1:33 MM, Fokker E V 1:50 KEL, Aviatik-Berg D I 1:50 KEL, Lublin R XIII D 1:50 KEL, Pfalz D XII 1:50 KŚ, Fokker Dr I 1:50 KŚ

 
24-06-13 09:24  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
IJN Łukasz 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 1
Galerie - 18


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Odkąd są opalarki całość procesu stała się jakby prostsza. Folię montuję w skręcane dwie ramki ze sklejki. Następnie rozgrzewam opalarką aż zmięknie i naciągam na natłuszczone olejem kopyto. Ramki można łatwo wykonać i różnie otworować w zależności od potrzeb.

W zasadzie wszystko przebiega tak samo tylko bez ryzyka pochlapania się olejem.
Czasowo schodzi się trochę dłużej ale ramkę mamy szansę jeszcze kiedyś wykorzystać.

Dodatkowy plus opalarki jest taki, że jest szansa poprawienia ewentualnych zwichrowań powstałych podczas stygnięcia bądź innych wad. Po nałożeniu niewyciętej wytłoczki na kopyto ostrożnie podgrzewamy i wprowadzamy odpowiednie korekty.

--
Optymista myśli, że świat stoi do niego otworem,
Pesymista wie co to za otwór ...


W stoczni:
IJN Fuyuzuki

Galerie :

IJN Chikuma ,
IJN Ise , IJN Akagi , IJN Yahagi , IJN Yugumo , IJN Hiei , IJN Ishigaki , IJN Shimushu , IJN Tama , IJN Kiji ,
IJN Kitakami , IJN Akitsushima , IJN Akizuki , IJN Hiburi ,
IJN Hatsushimo , IJN Isuzu .

 
24-06-13 09:42  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
konradus 
satrapa ;>




W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

No tak, tylko tę opalarkę trzeba mieć,a zestaw kuchnia/patelnia/olej można podkosić żonie ;) Na problemy z trzymaniem śliskiej folii może taki patent nie byłby zły - na końcach paska folii zszywaczem przyszyć paski tektury, jako uchwyty. Podejrzewam, że końce paska folii nie są gorące i miękkie i nie będą się rwać.

Pamiętam jak ze 13 lat temu przygotowywaliśmy artykuł o tłoczeniu kabinek na ś.p. Polską Witrynę Modelarską. Muszę go odgrzebać w archiwum. Tamta metoda jednakże, jeśli dobrze pamiętam, była o wiele bardziej skomplikowana i kłopotliwa...

pzdr,
k.

 
24-06-13 10:10  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Konrad, z tą tekturą na końcach to świetny pomysł. Przyszyć takie paski grubej tektury z obu stron folii i po krzyku. :-)

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
24-06-13 10:15  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Stealth, dodatkowa grubość kartonu w niczym mi nie przeszkodziła, wytłoczka o dziwo pasuje, powiedziałbym że jest jakby za mała ale to być może jakiś błąd w opracowaniu szablonu oszklenia.

... na użycie oleju nie wpadłem.

Próbowałem wcześniej z wrzącą wodą ale woda szybko odparowuje "zabierając" z foli ciepło. Olej nie paruje i trzyma temperaturę wyższą od 100 gradusów przez dłuższy czas. Dodatkowo olej wypełnia mikro niedokładności na kopycie, dlatego kopyto nie musi być zrobione na "lustro".

--

Post zmieniony (24-06-13 10:26)

 
24-06-13 11:53  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Można użyć grzebienia elektrycznego ,ściągamy nasadki ,tak naciągałem folię na skrzydła samolotów RC,

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
24-06-13 12:43  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Chyba temperatura uzyskana z takiego grzebienia jak i suszarki do włosów byłaby za niska dla takiej folii, nie wiem, nie próbowałem.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
24-06-13 14:20  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
RomanC 

Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 21
Galerie - 24


 - 9

Gorący olej, to dość niebezpieczna zabawka, poparzenia trudno się goją. Ja rozgrzewam folię bezpośrednio nad ogniem palnika, ok 30 cm ponad, przy najmniejszym płomieniu.

--
Pozdrawiam.
-----------------

 
24-06-13 14:23  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Genialne z tym olejem.
Ja rozgrzewałem folię nad płonącym palnikiem gazowym kuchenki, więc byłem blisko...;-)
Jako rękawiczek-używałem starych skórzanych rękawiczek zimowych.
Pomysł z tekturą na końcach paska folii jako trzymadeł - idealny!
Fascynuje mnie także możliwość kilku podejść do tłoczenia z jednego kawałka folii.
Super!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
24-06-13 15:16  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

O dzięki Ci Wielki Guru za te nauki !

 
24-06-13 17:44  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
biket26   

Chyba sam spróbuje, jak się uda to zaoszczędzę 7 zł na sztuce...

--
Każdy modelarz jest nałogowcem. Lecz nie każdy nałogowiec jest modelarzem :*)

Ukończone: GPM W-3WA Sokół 0516

W planie: MIG-15, MIG-21, MIG-23, MIG-31, SU-7, SU-9, SU-30, SU-34,SU-39, SU-47, F-14, F-15, F-16, F-18, F-18 SUPER HORNET, F-22, F117, C-130,LECLERC, BWP-2, HUMMER, ABRAMS, CHALLENGER, MERKAVA :)

 
24-06-13 18:06  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

biket26 napisał:
Chyba sam spróbuje, jak się uda to zaoszczędzę 7 zł na sztuce...

Plus przesyłka. :-))) O ile już jest kabinka do M2, ale coś mi się zdaje, że długo byś czekał. :-)))

--

Post zmieniony (24-06-13 18:08)

 
24-06-13 18:07  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
FloggerB   

a jaka folia jest najlepsza do takiego formowania ?
taka informacja rownież jest istotna dla nietłoczących dotychczas
SORRY !

Post zmieniony (24-06-13 20:14)

 
24-06-13 18:08  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Przeca jest napisane jak byk. :-)))

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
24-06-13 18:42  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Alski 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 11
Galerie - 2


 - 2

O to chodziło ostoja, dzięki .

--
Douglas Preston, Lincoln Child- seria Pendergast, Jo Nesbo seria Harry Hole , Lee Child

Wiem jak się robi modele doskonałe ... ino nie umiem :)

 
24-06-13 20:03  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
biket26   

Święta racja Ostoja. Widzę że Nick zobowiązuje "OSTOJO" rozumu, rozwagi, spokoju, zastanowienia, rozsądku, wnikliwości, ekonomii.... ;)

--
Każdy modelarz jest nałogowcem. Lecz nie każdy nałogowiec jest modelarzem :*)

Ukończone: GPM W-3WA Sokół 0516

W planie: MIG-15, MIG-21, MIG-23, MIG-31, SU-7, SU-9, SU-30, SU-34,SU-39, SU-47, F-14, F-15, F-16, F-18, F-18 SUPER HORNET, F-22, F117, C-130,LECLERC, BWP-2, HUMMER, ABRAMS, CHALLENGER, MERKAVA :)

 
24-06-13 22:44  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MarcinekZ 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 4
 

Co do kopyta to ja sklejam wzór na "lewą stronę" tzn kształt kabiny wzmacniam od zewnątrznej strony. Następnie całość usztywniam np, SG a od wewnątrz traktuję lakierem samochodowym w sprayu. Potem zalewam dosyć rzadkim gipsem szpachlowym (budowlany się nie nadaje bo za szybko wiąże), który delikatnie mieszam po wlaniu, żeby uwolnić ewentualne pęcherzyki powietrza. Po wyschnięciu szlifuję i traktuję powierzchnię distalem. Efekt jest taki, że owiewka wychodzi idealnie gładka i dokładnie taka jak przewidziana w wycinance.

--
..,=====,o00o
//__l_l_,\____\,__
l_---\_l__l---[]lllllll[]
_(o)_)__(o)_)--o-)_)___

 
24-06-13 22:53  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Czyli traktujesz sklejoną skorupkę jako formę do odlania z gipsu właściwego kopyta.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
25-06-13 10:34  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
FloggerB   

No dobra - zakup folii, gipsu, szpachlówki.......a ile kabinek finalnie z tego wykonam - czy rzeczywiście taniej niż 7 PLN ?

 
25-06-13 10:36  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Ciekawe czy znajdziesz kabinkę do M2 za 7 PLN.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
25-06-13 10:49  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Mario 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ekonomia jest tu na drugim miejscu, czasem po prostu nie ma kabinek i trzeba sobie zrobić, ale porządne zrobienie kopyta to sporo pracy i jeśli jest gotowa kabinka, to szkoda czasu.

--


 
25-06-13 11:07  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MZX 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Konrad faktycznie pamiętam, że zrobiliśmy taki artykuł tez gdzieś poszperam - na pewno znajdę ;)

--
----==MZX==----

 
25-06-13 11:17  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Dobrze byłoby, od nadmiaru głowa nie boli. Każda dodatkowa wiedza jest cenna.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
25-06-13 11:17  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
FloggerB   

OSTOJA; Mario - właśnie w tym rzecz a mój poprzedni wpis to wstęp do zapytanie/propozycji:
- są osoby, które wykonują tłoczenia kabinek samodzielnie, mają doświadczenie - wykonały kopyto, które wykorzystały tylko raz - czy nie mogłyby sprzedać swoich kabinek innym ?
Przydałaby się informacja o takich osobach i kabinkach jakie mogą zaoferować (może w dziale giełda ?) - pewnie chętni by się znależli ( na przykład na kabinkę do M2, po takiej reklamie ) - a i jakąś dodatkową kasę, czy inne korzyści taki producent by miał.

 
25-06-13 11:22  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

W tym rzecz, że nie każdy widziałby się w roli "producenta", ja na pewno nie.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
25-06-13 12:09  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Mario 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

@FloggerB - pomysł fajny i szczytny, aja jak mówi Ostoja, to nie każdy tak to widzi, bo trzeba przyznać, że metoda bez ramek i bez odsysania powietrza, chyba nie zapewnia powtarzalności, więc nie dziwię się, że potencjalnemu wytwórcy "produkcja" się nie uśmiecha. Niemniej faktycznie, jak ktoś zrobi sobie przypadkiem kilka kabinek, albo kopyto jest mu zbędne, to miło by było, jakby się podzielił :-)

--


 
25-06-13 14:36  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Lelum Polelum 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 3


 - 10

A olej z którego tłoczenia ma być?

--
serwusik

 
25-06-13 15:25  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Chyba z 10-ego bo to przecież UNIWERSALNY. :-)))

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
25-06-13 15:26  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Opalarka ? Przy zastosowaniu suszarki do włosów w opcji 2000 W. wystarczy, aby rozmiekczyć folię do tego stanu, aby była plastyczna i dała się naciągać na kopyto.
Ja próbowałem to na końcu kija do szczotki... ładnie mi się do naciągnęło.

--
Pozdrawiam.
Andrzej K.

 
27-06-13 11:15  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MZX 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

UWAGA !!! Niniejszy artykuł pochodzi ze stronki (nieistniejącej już) Polskiej Witryny Modelarskiej i powstał w 2001 roku.


---------------------=====================---------------------

Jak samemu wykonać owiewkę.

Tekst: Michał Pielaszkiewicz
Rysunki: Rafał Mały



Autor nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne stany depresyjne, nerwice i inne choroby natury psychicznej wywołane na skutek prób stworzenia przedmiotu opisanego poniżej ;-)

Zapewne wielu modelarzy zastanawiało się jak wykonać efektowną owiewkę do swojego modelu. Problem był tym większy, im większy był stopień "zaokrąglenia" owiewki. Jeżeli owiewka była nieznacznie zaokrąglona można było wykorzystać kawałki uformowanego przeźroczystego tworzywa np. z plastikowych butelek. Niestety wykonanie owiewki do takich samolotów jak Su-27, F-18, F-14, MiG-29 i innych posiadających osłonę kabiny o bardzo obłych kształtach był nie do przezwyciężenia. Co prawda można było skleić owiewkę z załączonych szablonów, lecz była to technika beznadziejna i mało efektowna. Obecnie można nabyć gotowe wytłoczki (sprzedaje je np. firma GOMIX). Jest to chyba najlepszy sposób gwarantujący bardzo dobry efekt i wysoką jakość owiewki. Jeżeli jednak nie jesteśmy w stanie zamówić gotowej, lub do naszego modelu nikt jeszcze nie wyprodukował oszklenia możemy spróbować wykonać je własnoręcznie.

Poniżej przedstawię dwie: metody pierwsza (mój własny patent ;-))) jest bardziej pracochłonna ale za to zdecydowanie prostsza, druga jest mniej pracochłonna ale wymaga umiejętności obróbki drewna - przeznaczona dla bardziej zaawansowanych modelarzy (stąd nie wnikam w większe szczegóły).

Metoda 1

Musimy zgromadzić przedtem następujące materiały:

gips budowlany
trochę tektury
lakier nitro
klej typu WIKOL
ok. 2 spinacze biurowe
dwa kawałki prostego drutu
drobnoziarnisty papier ścierny (nr. ok. 300)
odrobina bibuły lub chusteczki higieniczne
oraz narzędzia:

pojemnik do rozrabiania gipsu
nóż lub skalpel
kombinerki
mały młotek
pędzelek
nożyczki

Faza I

Kiedy wiadomo jaką owiewkę chcemy zrobić musimy odkserować jej siatkę, a następnie nakleić ją na arkusz kartonu. Po wyschnięciu kleju wycinamy kopię siatki i sklejamy ją tak jakbyśmy robili z niej osłonę. Miejsca styku poszczególnych elementów wzmacniamy podklejając je od wewnątrz paskami papieru. Jeżeli dysponujemy szkieletem do osłony to można go wkleić od wewnętrznej strony (UWAGA!!! spowoduje to pewne utrudnienia, ale za to pozwoli zachować idealny kształt.) Następnie cała owiewkę smarujemy od strony zewnętrznej klejem typu WIKOL i okładamy paskami bibuły lub chusteczkami higienicznymi.



(UWAGA!!! chusteczki higieniczne należy przedtem rozwarstwić i naklejać pojedyncze warstwy.) Powinniśmy nakleić ok. 3 warstwy. Należy zwracać uwagę aby powstała okładzina przylegała do sklejonej siatki. Pozostawiamy owiewkę do całkowitego wyschnięcia kleju.

Faza II

W międzyczasie możemy skleić z tektury pudełko w postaci prostopadłościanu o wymiarach większych od owiewki o ok. 2 cm. (UWAGA!!! górna krawędź pudełka powinna wystawać ponad podstawę owiewki o ok. 1 cm.)



Po wyschnięciu kleju szlifujemy powstałą owiewkę za pomocą papieru ściernego oraz usuwamy nadmiar bibuły. Musimy otrzymać idealny kształt owiewki. Następnie należy dorobić do owiewki "kołnierz" na podstawie rzutu z góry tak aby był o ok. 1 mm. za mały i przykleić go do jej podstawy (UWAGA!!! wklejamy kołnierz od strony wewnętrznej). Później należy kilkakrotnie polakierować powstałe kopyto i wyszlifować je papierem ściernym.



Do "pudełka" należy wkleić przegrodę wykonaną z cienkiego kartonu tak aby po wyschnięciu gipsu ułatwić jego przełamanie. W przegrodzie wykonujemy otwory na kształt owiewki (lecz większe od jej rozmiarów o ok. 1 mm).



Następnie zaznaczamy za pomocą dwóch kawałków drutu głębokość i kąt pod jakim należy zanurzyć powstałą formę w gipsie. Na ściankach pudełka nanosimy cechę w miejscach w których druty przecinają się ze ściankami.



Następnie zaznaczamy za pomocą dwóch kawałków drutu głębokość i kąt pod jakim należy zanurzyć powstałą formę w gipsie. Na ściankach pudełka nanosimy cechę w miejscach w których druty przecinają się ze ściankami.



Faza III

Teraz rozrabiamy rzadki gips i wlewamy go do pudełka, a następnie wkładamy w "zupkę" formę owiewki wraz z kołnierzem. Całość pozostawiamy do wyschnięcia.

Faza IV

Teraz należy wyjąć papierową formę z wnętrza odlewu, jest to operacja wymagająca cierpliwości i precyzji, należy nie uszkodzić formy od wewnątrz. Następnie powstałą formę lakierujemy ok. 2 razy od wewnątrz (nie należy dopuścić do powstania zacieków). A następnie wlewamy do środka gips o rzadkiej konsystencji (należy lać powoli żeby nie dopuścić do powstania pęcherzy). W powstałą w ten sposób owiewkę wkładamy pozaginane spinacze biurowe - które będą później służyły jako uchwyty. Całość zostawiamy do całkowitego związania gipsu.



Faza V

Teraz należy zdjąć zewnętrzną warstwę tektury z formy, a następnie rozbić ją (ale nie rozwalić ;-)))) wykorzystując wklejone wcześniej na krzyż przegrody.

Faza VI

Po oddzieleniu negatywu (w 4 częściach) od pozytywu przystępujemy do obróbki pozytywu, należy ewentualne ubytki uzupełnić, wyszlifować papierem ściernym i polakierować, następnie wyszlifować drobnym papierem i polakierować jeszcze raz (można jeszcze raz wyszlifować). Teraz sklejamy negatyw. Proponuje użyć kleju DISTAL (może być szybkoschnący) (UWAGA!!! podczas sklejania należy za pomocą kleju powiększyć negatyw o grubość PCV jakie zamierzamy użyć - robimy to za pomocą dwóch lini klejenia jakie powstały na skutek rozłamania negatywu - odpowiednia grubość kleju powinna powiększyć negatyw na szerokość i długość.) Kiedy klej dobrze zwiąże należy za pomocą noża wyciąć wybrzuszenia powstałe na skutek zastosowania kołnierza, a negatyw wyszlifować i polakierować dwukrotnie.



Faza VII

Teraz czas na decydującą fazę...
Do negatywu przytwierdzany za pomocą szpilek (na całym obwodzie) kawałek PCV, a całość wkładamy do gorącej wody ("na gazie" - ale nie gotującej). Pozytyw trzymamy w kombinerkach za wystające uchwyty i wkładamy w formę (przyciskamy z całej siły aż do dna). Następnie wystarczy schłodzić naczynie zimną wodą i owiewka jest gotowa. Należy ją jeszcze tylko obciąć (wg. zagięcia od kołnierza).

Metoda 2

Wykorzystamy kopyto zrobione z kawałka drewna np. z lipy. Jest to najbardziej pracochłonna część przedsięwzięcia. Aby wykonać kopyto należy dysponować trzema rzutami gotowej owiewki, które nanosimy na kawałek drewna, a następnie obrabiamy aż do uzyskania zadowalającego nas rezultatu. Należy także zastosować kołnierz, ale w przeciwieństwie do metody poprzedniej nie musi on mieć wymiaru mniejszego o ok. 1 mm. - powinien być tego samego rozmiaru co obwód owiewki. "Negatyw" wykonujemy z kawałka sklejki o grubości 4 mm. Należy pamiętać aby obwód "negatywu" był większy o grubość zastosowanego PCV. Powstałą deseczkę z dziurą należy obudować tak aby powstała skrzyneczka (głębsza niż wysokość owiewki ). Obie formy możemy zaimpregnować lecz nie jest to konieczne (chyba że planujemy dłuższą serię ;-)) Następnie podobnie jak w metodzie 1 przymocowujemy PCV i tłoczymy w gorącej wodzie.

Opracował: Michał Pielaszkiewicz

---------------------=====================---------------------


Będę zadowolony jeśli komuś się to przyda.
Konrad - to udało mi się wydobyć z mojego archiwum ;-)

--
----==MZX==----

 
27-06-13 11:33  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

No tak, stempel i matryca, trochę jednak skomplikowane. Jedno i drugie musi być idealnie gładkie bo wszelkie nierówności odbiją się na tłoczonej folii.

Jednak dzięki MZX za trud odszukania tej metody w "czeluściach" serwera. Przyda się na pewno jeżeli nie do tłoczenia kabinek to do czegoś innego w tej chwili bliżej nieokreślonego. :-)

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
27-06-13 13:50  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
konradus 
satrapa ;>




W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

>MZX
> Konrad - to udało mi się wydobyć z mojego archiwum ;-)

Haha! :) Rafał, ja też znalazłem, ale bez rysunków -wersję v2 ;) Wersja v1 była z rysunkami Michała, ale że rysunki były koszmarne, to ten artykuł wisiał i wisiał w poczekalni... No, ale znalazł się Rysownik i powstała wersja v3 :) BTW: ja w swoim archiwum, z racji tego czym się zajmowałem na PWM, mam cały (prawie) kartonowy wycinek PWM z galeriami, relacjami, naiwnymi recenzjami... ;) i techniką. Miałem nawet zamysł taki, żeby to podczepić gdzieś u siebie jako "Tribute to PWM" :) Rozmawiałem kilka lat temu o tym pomyśle z R@dkiem Trzcińskim, On był za, ale kontakt nam się urwał... Nie jest powiedziane, że tego jednak sam nie zrobię ;)

Ostoja, wybacz za zejście z tematu :)

pzdr,
k.

 
27-06-13 14:00  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Nie ma żadnego problemu.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
27-06-13 15:17  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
MZX 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Toż to ten rysownik to ja ;-)

Jakby co to nadal służę pomocą, jak tylko sił i czasu starczy !!!

Post zmieniony (27-06-13 15:18)

 
27-06-13 15:26  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
konradus 
satrapa ;>




W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

MZX napisał:

> Toż to ten rysownik to ja ;-)

Przecież wiem ;)

pzdr,
k.

 
27-09-13 11:34  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Kolejna kopułka tym razem do PZL M26 Iskierka.









--

Post zmieniony (31-05-18 09:17)

 
27-09-13 11:59  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
IJN Łukasz 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 1
Galerie - 18


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ostoja wiedz, że jesteś dobry w tym co robisz.

--
Optymista myśli, że świat stoi do niego otworem,
Pesymista wie co to za otwór ...


W stoczni:
IJN Fuyuzuki

Galerie :

IJN Chikuma ,
IJN Ise , IJN Akagi , IJN Yahagi , IJN Yugumo , IJN Hiei , IJN Ishigaki , IJN Shimushu , IJN Tama , IJN Kiji ,
IJN Kitakami , IJN Akitsushima , IJN Akizuki , IJN Hiburi ,
IJN Hatsushimo , IJN Isuzu .

 
27-09-13 12:19  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
FloggerB   

Ostoja - kopyto ma gotowe i mam jeszcze jedno pytanie - którą folie stosujesz - bo sa rózne grubości, prawdę powiedziawszy ta folia robi na mnie wrażenie bardzo wiotkiej

 
27-09-13 12:20  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

trzymać się tak jak robi Ostoja i dobry olej i dobra patalnie a póżniej dobry płyn do mycia naczyń do posprzątania wszystkiego dookoła

 
27-09-13 12:29  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

FloggerB, w pierwszym wpisie tego tematu napisałem: do oleju włożyłem wcześniej przygotowany pasek z folii stosowanej jako okładki do oprawiania odbitek ksero:.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
27-09-13 12:45  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

modellot1, wpadłem na pomysł gdzie dobry płyn do mycia naczyń nie będzie potrzebny a olej może być najgorszy z najgorszych czyli UNIWERSALNY. :-) Szczegóły wkrótce.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
27-09-13 17:05  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Tomek 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 5
 

Witam,
Chciałbym dorzucić swoje trzy grosze odnośnie tłoczenia owiewek. Doświadczenie mam bardzo małe, ale dla zabawy i z ciekawości wytłoczyłem owiewkę do Hurricane’a Mk.1. Mój przepis to praktycznie to samo co opisał Ostoja, ale może komuś się przyda:
1. Wykonujemy foremnik do tłoczenia.
Szkielet wycięty z wycinanki i sklejony klejem Pattex. Foremnik wypełniony następnie szpachlą samochodową dwuskładnikową. W czasie wypełniania szpachlą należy zatopić łeb śruby. Po zaschnięciu szpachli foremnik oszlifowałem papierem ściernym i zacaponowałem dwukrotnie.


2. Przygotowujemy folię. Ja użyłem folię do trzymania dokumentów. Folia jest dość cienka.



Do wyciętego kawałka folii przypiąłem zszywkami kawałki kartonu. Otrzymujemy dzięki temu rączki do trzymania (nie poparzymy się podczas naciągania folii, gdy gorący olej będzie po niej spływał .... )
3. Folię rozgrzewamy na patelni trzymając ją za kartonowe rączki, aż będzie mięciutka. Następnie bardzo szybko przenosimy ją na formenik i mocno naciągamy. W moim przypadku naciągałem w osi samolotu (gdy naciągałem w kierunku poprzecznym do osi samolotu folia źle się układała).



4. Po wykonaniu owieki nakleiłem na nią ramki i wtedy obciąłem nadmiar folii.


5. Dużym wyzwaniem dla mnie było wklejenie gotowego oszklenia do modelu. Kleiłem kropelką.



Pozdrawiam,
Tomek

--

 
26-01-14 14:08  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Tłoczenie kabinek za pomocą suszarki do włosów o mocy 2000 W i rękawic kuchennych. Mam nadzieję, że zdjęcia wyjaśniają wszystko.



--
Pozdrawiam.
Andrzej K.

 
26-01-14 14:12  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
-BARTEK-   

Stosuję metodę podobną do Krakusa, tylko niestety jestem trochę mniej cierpliwy więc używam opalarki do podgrzania folii.
O wiele łatwiej jest tłoczyć owiewkę kopytem i ramką, trudniej się oparzyć.
Metoda z ramką lepiej się sprawdza zwłaszcza w przypadku osłon kroplowych (P-47 Thunderbolt, P-51 D Mustang itp).

--
-------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam, Bartek.

 
26-01-14 15:29  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

BARTEK. Jest to suszarka, która daje również moc 2000W i jest to wystarczająco dużo, aby dobrze rozmiękczyć celuloid używany do bindowania. Samo podgrzanie celuloidu i uformowanie właściwego kształtu zaimuje ok. 15 sek. Następne 15 sek. jest to czas, gdy nadal uciskamy na ramkę, aż celuloid stwardnieje i będziemy mogli zdjąć wytłoczkę z kopyta. Próbowałem również podgrzewania tego samego celuloidu suszarką 1000W, efekt był taki, że udał mi się wytłoczyć formę o małym zagłębieniu, czyli 1000W jest za mało.

W oczekiwaniu na model ,, PW-5 ,, z ,, Kartonowej Kolekcji ,, nadal mam zamiar eksperymentować w tej kwestii.

--
Pozdrawiam.
Andrzej K.

 
26-01-14 18:47  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Kroolo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 7
Galerie - 28


 - 2

Grupa: LKMD

Ta suszarka ma grzałkę o mocy 2000W? Wow! ;-)

--
na macie: B-17G | T-27 | Liebherr LTM-1040 | OS2U Kingfisher
za mną: <-- linki pod nickiem

 
26-01-14 19:46  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Bynajmniej tak pisało na instrukcji... chyba, ze za dużo zer odczytałem... Inna sprawa, że jest to suszarka dwuzakresowa, 1000 i 2000W, czyli dwa w jednym. Żona ma suszarkę a ja sprytne narzędzie.

Post zmieniony (26-01-14 20:22)

 
01-02-14 19:09  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Cd. moich eksperymentów z tłoczeniem kabinek, tym razem przy użyciu zwykłej suszarki do włosów. Fotki są wymowne.



--
Pozdrawiam.
Andrzej K.

 
01-02-14 20:11  Odp: [Technika] Tłoczenie folii na oszklenia kabin.
Krakus 

Na Forum:
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Tym razem do swojego eksperymentu zamiast suszarki 2000W, użyłem suszarki do włosów, jaką każdy posiada, czyli dwuzakresowa, która na drugim zakresie daje moc 1100W. Jest to zbyt mało, aby rozmiękczyć celuloid, stosowany do oprawy wszelkich prac, w takim stopniu, aby móc wytłoczyć cokolwiek. W tym celu na suszarkę założyłem końcówkę, jak na fotce. Aby zwiększyć na wylocie temperaturę wydmuchiwanego powietrza, na ową dyszę na jej krawędziach nakleiłem kawałki taśmy malarskie,j o szerokości ok.15-20mm.

Jako ,, kopyta ,, użyłem pojemnika na kosmetyk. Ogrzewanie celuloidu rozpocząłem od czubka ,, kopyta ,, a następnie jednostajnym ruchem wokół pojemnika ogrzewałem celuloid w jego niższych partiach, delikatnie naciskając na drewnianą ramkę.
To, jaką temperaturę osiągniemy na wylocie suszarki, zależy od tego, jakiej szerokości taśmy założymy na krawędziach owej dyszy wylotowej, im szersza tym wyższa temperatura.

--
Pozdrawiam.
Andrzej K.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024