FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
09-01-20 16:15  [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam sympatyków latających etażerek,
Jak już wspomniałem SWL pozostają w tematyce wodno-powietrznej i po wypadzie nad Adriatyk (Lohner T1 127 i Macchi M.5 "Sea Dragon") wracają nad chłodny Bałtyk a konkretnie nad Zatokę Pucką.

FF 33 kilka lat temu zacząłem i go nie dokończyłem - z jakich powodów już nie pamiętam :-)
Był to model wydany przez GPM a tym razem na macie znalazł się "answerowski"- nie będzie to więc kontynuacja a budowa od początku i model "nie odpoczynkowy" :-)
Co można powiedzieć po porównaniu modelu (różnych projektantów) z obu tych wydawnictw ?
Powiem tak - dużo, np. w "answerowskim" budowa wnętrza kokpitów to jakiś s-f, ale nie będę się na ten temat rozpisywał na wstępie.
Model przedstawia słynnego "Woelfchen" ("Wilczek") - samolot rozpoznawczy niemieckiego krążownika pomocniczego z I WŚ SMS "Wolf" ("Wilk") wsławionego ponad rocznym rajdem korsarskim na Oceanie Indyjskim i Pacyfiku.
Samolot będzie w malowaniu polskiego lotnictwa morskiego z BLM (Baza Lotnictwa Morskiego) w Pucku - 1920 r.
FF-33E będący na stanie BLM miał oznaczenie "8" i występował w dwóch wersjach malowania - wcześniejszym (1920 r.) i późniejszym (1923 r.)
Ten "mój" będzie wcześniejszy.
Odnośnie malowania, oznaczeń itd. (moje śledztwo w tym temacie ) - opiszę w następnej odsłonie relacji.
Jak zwykle przy budowie pomocne będą źródła i materiały, które posiadam m.in:

Tak więc startujemy - na początek pływaki

Sam szkielet wzmocniłem z obu stron 1 mm tekturą piwną wg instrukcji wręgi miały być podklejone blokiem technicznym (oznaczenie jedna gwiazdka - chyba, że jest to pomyłka w druku)

Krawędzie pokładu i dna pływaka także wzmocnione tekturką co prócz usztywnienia znacznie ułatwi oklejanie szkieletu burtami.
Do następnego spotkania,
Serdecznie pozdrawiam - Ryszard

Post zmieniony (25-01-20 11:09)

 
09-01-20 16:40  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
sławomir kromer 

Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 19


 - 2

Trzeba usiąść i pilnie obserwować jak robisz następny modelik

 
09-01-20 17:12  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Obecny! Podglądam bo czeka u mnie na pocięcie.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
09-01-20 17:55  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Mmmmm... Mruczę jak miś na myśl pysznej, modelarskiej uczty...

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
09-01-20 17:59  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Świetny wybór, jest Bałtyk, pływaki... no taki prawie Cant ; )
To który z opisanych w tym linku będziesz sklejał ?
http://www.samolotypolskie.pl/samoloty/1055/126/Friedrichshafen-FF-332

 
09-01-20 18:03  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
ABC 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 23
 

Żadnej pomyłki tam nie ma, pływaki się podkleja brystolem, tak podkleiłem i się ładnie sklejały. A sam model pasuje jak ulał z wyjąykiem jednej cześci z przodu ale nie pamiętam już czy z dołu czy z góry. No i sam model jest dość słusznych wymiarów jak na jednosilnika.

 
09-01-20 18:52  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dziękuję za zainteresowanie :-)
Halogen - bazować będę na "Wilczku" (FF-33) a mam zamiar zrobić FF-33E w pierwszym malowaniu z banderą MW na kadłubie.

Prócz zmienionego malowania, dodanych "kilku" szczegółów, pewnych poprawek będą zmiany jakie posiadał egz. z BLM w stosunku do "niemieckiego" (im.in. inne łopaty śmigła, piasta śmigła w osłonie, inny "nos" etc.)
ABC - czyli to moja pomyłka ale ja zawsze staram się maksymalnie gdzie można wszystko usztywnić i wzmocnić :-)
Czy coś nie pasuje, jest za długie, za krótkie itp. jak to się mówi "mnie nie stanowi", robię po "swojemu".
Ukłony - Ryszard

 
09-01-20 21:08  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czolem Ryszardzie
Jestem :)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
09-01-20 21:28  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Grigorij     

No tak, temat przedni, osoba zabierająca się za budowę miniatury wyśmienita, tylko komentarz Haklogena beznadziejny i nie na miejscu.
Powodzenia w budowie, może z Answerem się uda ;)

 
09-01-20 21:47  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Grigorij - lekka przesada co do oceny mojej skromnej osoby :-)
"...komentarz Haklogena beznadziejny i nie na miejscu."
Powiem tak - uważam, że jest jak najbardziej "na miejscu" i nic "beznadziejnego" w nim nie dostrzegam
"Powodzenia w budowie, może z Answerem się uda ;)"
Dzięki. Z GPM też by się udało, co ma się nie udać:-)

 
10-01-20 10:12  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Grigorij     

Kolego Ryszardzie od dawna obserwuję Pańskie modele na tym forum .
Powiem wprost - każdy z nich to perełka oparta na historycznych realiach i najwyższych lotów kunszt modelarskiego mistrzostwa/rzemiosła .
Chylę czoła przed Panem i Pańskim opanowaniem warsztatu.
Pozdrawiam

 
10-01-20 13:41  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Dziadek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 4

Witam...
Ryszardzie powodzenia trzymam kciuki ;-) z chęcią będą zaglądał do Twojej relacji ;-) kiedyś też miałem go w planach, może jeszcze przyjdzie na niego czas ;-) Model będziesz wykonywał w standardzie ?
Pozdrawiam...

--
Na półce "Relacje z Galerią"
*******************************
* Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II-GPM * Macchi M.5 Answer wyd.II * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 *

W budowie "Relacje w Toku"
*******************************
Das Boot U-141 typ. IID GPM 31/2012
Ford Tfc - Modelik 8/04

 
10-01-20 16:39  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Czyli 8 :
https://polish-made.com/pl/p/FRIEDRICHSHAFEN-FF33E-polski-148/3595
https://www.mojehobby.pl/products/FF-33E-In-Polish-service.html
https://www.mojehobby.pl/products/FRIEDRICHSHAFEN-FF-33E-POLISH-VERSION.html

 
25-01-20 11:06  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Do pierwszego wpisu dodałem zdjęcie okładki GPM. Wydanie otrzymałem od Pawła O. za co bardzo dziękuję !
Jednym słowem będzie do budowa z dwóch wydań, dwóch różnych projektantów i dodatkowo ze zmianami, uzupełnieniami i odmiennym od wydanych malowaniem :-)
Ukończyłem pływaki i dorobiłem ringi na linki cumownicze

Wzorując się na zdjęciach archiwalnych zrobiłem dwa wózki

Koziołki (ten na zdjęciu to pożyczony od "Morskiego Smoka") pod pływaki i ogon zrobię jak będzie już kadłub z dolnym płatem


Pozdrawiam,
Ryszard

 
01-02-20 18:47  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Wieczór dobry,
Zabrałem się za kadłub.
Konstrukcja kratownicy kadłuba w przedniej i tylnej części to wręgi osadzone na podłużnicy - ja swoim zwyczajem zabudowałem tekturą piwną spód, boki i górę i gdzie było to możliwe powklejałem tekturowe wzmocnienia.
Po przeszlifowaniu okleiłem boki kartką papieru.

Sama kratownica części "mieszkalnej" została zmieniona wg poniższych rysunków

W kokpitach dokonałem pewnych zmian - w BLM egz. FF33E miał radiostację i nie było dublowanych (w kokpicie obserwatora) urządzeń sterowniczych



Nie ustrzegłem się błędów - pierwsza wręga też powinna być wycięta w środku (ażurowa) a w części kratownicy z obu stron zbiornika paliwa powinny być dwie a nie jedna belka w położeniu odwróconej litery "v" (do poprawy).
Na dzień dzisiejszy to by było na tyle, jak mawiał pewien profesor mniemanologii stosowanej Jan Stanisławski :-)
Serdecznie pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (01-02-20 18:49)

 
07-03-20 09:44  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Dawno mnie nie było ale w międzyczasie budowa trochę posunęła się do przodu.
Po pierwsze - zrobiłem nowy kadłub do którego wykorzystałem niektóre elementy z poprzedniego.
Spowodowane to było moją dinozaurową nieporęcznością a mianowicie wylaniem na kadłub szklanki herbaty! Po wypruciu z niego wszystkiego co jeszcze nadawało się do użycia został wyrzucony i nie zrobiłem zdjęcia by jak najszybciej zapomnieć o tej katastrofie :-)
Tak to teraz wygląda - powiedzmy, że kadłub z usterzeniem jest w połowie ukończony (pozostały drobne poprawki, podmalowania i zrobienie prądnicy po prawej burcie etc.)


Kilka uwag odnośnie malowania i krótka historia FF-33E "8"

W Bazie Lotnictwa Morskiego (BLM) utworzonej 1 lipca 1920 r. w Pucku na wyposażeniu były m.in. 4 .wodnosamoloty pływakowe Friedrichshafen różnych wersji :
FF-33H (bez numeracji BLM) - myśliwski
FF-33E „8” (oznaczenie BLM) - patrolowy
FF-33L „9” - eskortowy
FF-49B „1” - wywiadowczy dalekiego zasięgu

Prócz FF- 33H niewywiezionego przez Niemców, który był zdekompletowany i został odbudowany, pozostałe półlegalnie zakupiono w sierpniu 1920 r. w Wolnym Mieście Gdańsk w prywatnej firmie spedycyjnej inż. Utgoffa.
Traktat Wersalski zabraniał Niemcom handlu sprzętem wojskowym, więc oficjalnie zakładano cywilne linie lotnicze i samoloty wojskowe (jako cywilne) przelatywały głównie do Szwecji. Do Pucka zakupione wodnosamoloty dostarczyli niemieccy piloci, którzy wracali do Gdańska samochodami lub pociągiem.
Korupcja w Departamencie III Żeglugi Powietrznej w Warszawie była powodem, że za wodnosamoloty przepłacono średnio po ok. 50-60% za egzemplarz.

FF-33 E w trakcie użytkowania w latach 1920 – 1924 miał dwa rodzaje malowania i oznakowania :

I WERSJA MALOWANIA (1920 – 1922 r.)

kolor ciemnoszary – kadłub, płetwa podkadłubowa (pod statecznikiem pionowym) pływaki i część przykadłubowa górnej powierzchni dolnego płata
kolor jasnoszary – górne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
kolor cellowanego płótna lnianego – dolne powierzchnie płatów i statecznika poziomego
biały – statecznik pionowy, ster kierunku (po zamalowaniu czarnego krzyża)
Krzyże na płacie górnym i dolnym również zostały zamalowane białą farbą.
Dziwne jest stwierdzenie w książce „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012) na str. 208 że:
„na dolnych powierzchniach dolnego i górnych górnego płata znajdowały się białe koła [!] po zamalowanych niemieckich znakach rozpoznawczych”
Na białych pasach od krawędzi natarcia do krawędzi spływu namalowane były czarne krzyże i nielogiczne jest stwierdzenie, że po ich zamalowaniu widoczne były białe koła.
Koła byłyby niewidoczne jako wpisane w białe prostokąty.

Oznakowanie – nie było szachownic na kadłubie, sterze kierunku i górnych pow. górnego płata. Czy były malowane na dolnych pow. dolnego płata ?
Brak w źródłach jednoznacznego stwierdzenia.
Po obu stronach kadłuba namalowana była bandera MW z orłem a przed nią biały numer „8” nadany w BLM.
(w tym okresie BLM podległa D-cy Wybrzeża Morskiego, była częścią składową tworzącej się MW i jako znaku rozpoznawczego używała bandery MW a nie biało-czerwonych szachownic).

Przykłady malowania FF-33E:

1. Firma Techmod – model plastikowy 1 : 48



Dwa kolorowe rzuty sylwetek FF-33E w pierwszym wariancie malowania jakie można spotkać w publikacjach o polskim lotnictwie morskim


II WERSJA MALOWANIA (1922-1924 r.)

Po remoncie FF-33E „8” został przemalowany.
(wg „Lotniczy Puck 1911-1950”- A.Olejko, J.Wróbel, M.Konarski (Rzeszów 2012)
Kadłub (prócz przodu), górne/dolne (!) pow. płatów, statecznika poziomego, statecznika pionowego i steru kierunku pomalowano jaśniejszym odcieniem farby szaroniebieskiej (dolne pow. płatów/statecznika poziomego - jaśniejszy odcień farby szaroniebieskiej !!!)

Odmienna wersja koloru dolnych (!) powierzchni widoczna jest na poniższym rysunku wg książki „Polski samolot i barwa 1918-1939” – T.Królikiewicz (Piekary Śląskie 2009) str. 216.

Sądzę, że dolnych powierzchni nie malowano i pozostawiono naturalne cellonowane płótno (koszt farby, dodatkowe obciążenie).

Przód kadłuba, pływaki i część pow. górnej dolnych płatów przy kadłubie były ciemnoszare (lub granatowe, czarne ?)
Cyfra „8” została namalowana czarną farbą, usunięto banderę MW z obu burt kadłuba.
Namalowano szachownice na sterze kierunku, górnych pow. górnego płata i dolnych pow. dolnego płata (jeżeli autorzy podają, że szachownice namalowano również na dolnych pow. dolnego płata to świadczyć to może, że we wcześniejszej wersji malowania ich tam nie było !) .
Usunięcie oznaczeń lotnictwa morskiego – bander MW wiązało się rozporządzeniem określającym podporządkowanie lotnictwa BLM na przełomie 1921/22 r. nie MW a Departamentowi IV Żeglugi Powietrznej MSW.




Pozdrawiam,
Ryszard

 
07-03-20 11:08  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Piękny wykład z historii lotnictwa okraszony modelarskimi łakociami!
Jak ja to lubię!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
17-04-20 10:18  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Dzień dobry,
Budowa z wolna idzie do przodu, a poniżej to co przybyło

Żebra - szablon naklejony na 0,5 mm preszpan. Nie wycinałem szczelin na płaski dźwigar (dla mnie to b.trudne i pracochłonne przy blisko 100 żeberkach) a zrobiłem wycięcie na dole każdego żeberka.
Cięciwa żebra jest duża więc na tak małym odcinku krzywizna żebra jest prawie niedostrzegalna. Płaski dźwigar jest naklejony na odpowiedniej grubości tekturę - tak by licował z dolną krawędzią żeberek.
Wywierciłem otwory we wszystkich żebrach - prócz bagnetów łączących dolne skrzydła z kadłubem a górne ze sobą w otwory wsunięte zostały druty o śr. 1 mm.
Z góry między żebrami jako dodatkowe usztywnienie wkleiłem kwadratowe kawałki preszpanu.
Koniec skrzydeł - tektura piwna odpowiednio oszlifowana.
Całość konstrukcji płatów (żebra, dźwigar) naklejane były na kalce technicznej umocowanej na "kopycie", którego górna powierzchnia jest łukowato wyprofilowana co pozwala przesuwając po niej żebro ustalić miejsce położenia żeber.

Płaty zostały oklejone (jak na razie tylko dolny) pomalowanym farbami akrylowymi batystem.

Wózki zrobiłem już wcześniej a teraz po przeanalizowaniu oryginalnych zdjęć

skleiłem dwa "koziołki" i podporę pod tył kadłuba

W celu zamocowania pływaków zrobiłem specjalną podstawkę i podobną gdy będę mocował górny płat i stójki.

Sama operacja mocowania wsporników pływaków do kadłuba i skrzydeł była sporą "rozrywką" :-)
Poniżej "Friedrich" już w "kapciach" na wspomnianej drugiej podstawce.

I na koniec FF wraz z wózkami, "koziołkami" i tylna podporą



Kłaniam się i pozdrawiam wszystkich,
Ryszard

Post zmieniony (17-04-20 10:19)

 
17-04-20 11:13  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
stary 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4
Galerie - 1


 - 2

Wielki szacunek Ryszardzie za wysiłek jaki wkładasz w każdy odcinek swojej relacji dzięki któremu nawet taki laik lotniczy jak ja ogląda wszystko z wielkim zainteresowaniem.
Pozdrawia stary (też Ryszard)

--

Post zmieniony (17-04-20 11:14)

 
17-04-20 11:34  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Twoje skrzydła wywołują u mnie uczucia ambiwalentne ; szacunek i popłoch...
Szacunek za konstrukcję żeberkową, poszycie niczym w oryginale.
Popłoch - bo mam świadomość, że nie podołałbym takiemu wyzwaniu z równie doskonałym, jak w Twoim przypadku, efektem...
Oglądam z podziwem i wyczekuję kolejnego odcinka ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
18-04-20 06:55  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czołem Ryszardzie.
Aż nie umiem się doczekać powrotu do komputera , zeby zobaczyć zdjęcia w wiekszym rozmiarze.
Dobra robota !

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
18-04-20 08:23  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Przepiękna robota. Bez dwóch zdań.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
18-04-20 15:35  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Kolejna relacja/lekcja świetnego sklejania modelu i historii. Takie relacje oglądać to czysta przyjemność.

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
27-04-20 20:38  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
C.D. "Friedricha"

90 szt "śrub" i tyleż samo zaczepów na odciągi

prawie 6 m malowanej nici

zaczep - po obcięciu końca nitki, kropelki kleju i malowanie

6 szt przednich rozpórek - w sumie będzie 16 szt (12 w komorze płatów i 4 pod centropłatem)

Namęczyłem się nad kołpakiem osłoną piasty śmigła ale widzę, że trzeba będzie go poprawić (zmniejszyć). Mam nadzieje, że da się go przerobić i nie będę musiał robić nowego :-)
Zdrowia =życzę,
Ryszard

 
28-04-20 09:14  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Już chyba kiedyś pytałem ale nie pamiętam - z czego robisz śruby rzymskie do naciągów? To wygląda jak długa sprężynka o maleńkiej średnicy.

--
Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
29-04-20 09:11  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

"To wygląda jak długa sprężynka o maleńkiej średnicy."
Tak, to jest sprężynka ale stosuję też cienkie rureczki (izolacja przewodów) bo takie "śruby" najlepiej się sprawdzają w mojej metodzie robienia naciągów:
- w dolnym płacie wklejam zaczepy (bez linek)
- w górnym płacie wklejam zaczepy z zamocowanymi już do nich linkami i "śrubami"
- wstawiam do dolnego płata rozpórki i nakładam na nie górny płat
- na luźne linki zwisające z zaczepów górnego płata nasuwam "śruby"
- linkę przewlekam przez oczko zaczepu w dolnym płacie i przez 'śrubę" (rurkę)
- po wybraniu luzu i naciągnięciu linki dozuję odrobinę kleju CA w miejsce styku rurki z zaczepem
- jak klej chwyci obcinam koniec linki wystający z rurki i w to miejsce dozuję odrobinę kleju wikolowatego
- całość maluję farbką akrylową (srebrna zmieszana z czarną)

Przy łączeniach dwóch linek robię " śruby" też z rurek z drucianymi oczkami z obu stron - jak niżej w komorze płatów Lohner T1

 
02-05-20 12:26  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,Ryszard jakie są srednice wewnetrzne rurek , sprężyn jak nawlekasz i co ?Próbuję wykonać podobne wynalazki w 200 ale ,,pozdrawiam marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
02-05-20 16:21  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czołem Panowie i Panie Marku,
Średnica wewnętrzna - nie wiem, nie mam suwmiarki ale swobodnie wsuwa się igła 0,45 mm.

Nawlekanie - nitka wiskozowa malowana akrylową farbką ma umoczony w SG koniec i potem obcinam go na skos skalpelem.
Sztywny koniec nitki trzymam pesetą i wsuwam w rureczkę leżącą swobodnie na blacie stołu :-)
CD budowy
Zrobiłem stelaż do mocowania górnego płata i teraz trwa zabawa z przymiarką do umiejscowienia rozpórek w komorze płatów

Pozdrawiam serdecznie,
Ryszard
PS - Marek, napisz na rkolodziejski3@wp.pl o jakiej średnicy potrzebujesz i do czego. Mam różnych rozmiarów i mogę podesłać :-)

 
05-05-20 21:04  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czołem,
Wszystkie naciągi zamocowane do dolnej powierzchni górnego płata.
Po wklejeniu rozpórek (ale wpierw muszę zrobić jeszcze drugi ich rząd) luźne końce linek zostaną przewleczone przez zaczepy na górnej powierzchni dolnego płata i linki naciągnięte.
Dojdą jeszcze drobne elementy konstrukcyjne na górze płata i pod nim.

I jeszcze "odkryte" NN elementy konstrukcji - co to takiego ?

Pozdrawiam,
Ryszard

 
07-05-20 20:54  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Trzeba powiedzieć że nie jest to łatwe w budowie ptaszysko a to ze względu na trzy pary rozpórek w każdej komorze płatów, których skrzydła mają wznios i są odchylone do tyłu. Stelaż pływaków, którego właściwe upozycjonowanie też przysparza pewnych trudności.
A o to jak "Fryderyk" wygląda na dzień dzisiejszy

Obciążenie na górze centropłata - razem 0,9 kg i powiedzmy, że w pewien sposób kojarzy się z próbą obciążenia statycznego skrzydeł :-) (tzn. w tym "normalnym" to skrzydła są ustawione "do góry nogami" a obciążenie ustawione jest na ich dolnych powierzchniach).
Owe mosiężne walce są w środku wypełnione ołowiem a ich pierwotnym przeznaczeniem było...?
Zagadka. (podpowiedź : miało to związek z żeglugą :-)
W całości to tak się przedstawia

Teraz kolej na mocowanie naciągów i zamarkowanie prześwitujących spod białej farby pasów górnego płata czarnych krzyży kajzerowskiego aeroplanu.
Później zaś coś muszę wykombinować z "nosem" tzn. obciąć jego kawałek :-)

oryginalne "nosy"

a tak ma wyglądać po kosmetycznej operacji
A na koniec dzisiejszego wpisu to tak sobie myślę, że chyba przyjdzie czas zabrać się za jakieś nieco większe "latawce" bo i oczy już nie te i dłubanina z z małymi elementami męcząca (oczywiście w jedynie słusznej lotniczej skali 1 : 33)

Zeppelin LZ 62
Ukłony,
Ryszard

 
07-05-20 21:41  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Gotha! Muromiec! Hmmm czyżby powierzchni użytkowej przybyło?

Fryderyk piękny, bez dwóch zdań.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
07-05-20 21:45  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Świetny pomysł z Zeppelinem ! Ale nie chce mi się wierzyć, że całkowicie odpuścisz dotychczasową tematykę ;)

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
10-05-20 16:56  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam słonecznie,
Z Zeppelinem to był żart, bo chociaż mam stosunkowo duże mieszkanie, to 6 metrowej długości cygaro zmieściłoby się tylko pod sufitem i to po przekątnej :-)
Sznurki wybrane, naciągi zamocowane.

"Trochę"kłopotliwe było mocowanie naciągów stelaża pływaków.
Ponieważ po postawieniu "Fryderyka" na jego kapciach, nieznacznie, prawie nie do zobaczenia uginały się wsporniki a to przenosiło się na naprężenie linek co było już widoczne. Tym samym nie mogłem naprężać linek trzymając model "w powietrzu" a ponieważ prawie wszystkie zaczepy są od spodu wymagało to - jak wspomniałem "trochę" ekwilibrystyki :-)

Na dolnych powierzchniach ślady krzyży powiedzmy, że są do zaakceptowania (zdjęcie jeszcze przed "walką" z naciągami)

natomiast gorzej jest na górnych powierzchniach.
By zakończyć temat naciągów, to oczywiście na sam koniec trzeba będzie powybierać drobne luzy w dwóch-trzech linkach (widoczne na zdjęciach).
Teraz kolej na "motór", chłodnicę i ten nieszczęsny nos z kołpakiem :-)
Pozdrawiam serdecznie,
Ryszard

 
10-05-20 18:24  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ryszard, gdzie Ty te wszystkie pterodaktyle trzymasz? Toć to kawał latadła! I nie pierwszy zresztą! Pięknie idzie, pięknie!

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
13-05-20 17:57  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czołem Panowie,
Marek - nazbierało się "trochę" tych latawców i trzymam je gdzie tylko mam miejsce, głównie w szafach ale nie tylko...
Otwieram lodówkę a na górnej półce między pasztetową a salcesonem silnik grzeje Sopwith "Camel" na dolnej zaś, między jajkami do Bregueta XIV
podczepiają bomby... :-)
Co nowego z Friedriechem?
Zrobiła się lewa strona silniczka

i chłodnica

Jutro zabieramy się (SWL) za prawą stronę z popychaczami i jak dobrze pójdzie to pod koniec tygodnia możemy startować na zwiad nad sopockie molo ! :-)
Ryszard

 
13-05-20 19:55  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ta chłodnica jak samochodowa wygląda... Strach pomyśleć co z szafy na ubrania wyleci, plus taki że pewnie nie mole :)

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
14-05-20 20:33  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Wieczór dobry,

Jeszcze tylko drobne poprawki, podmalowania, zabrudzenia i można startować...
Ukłony,
RyszarD

 
15-05-20 17:31  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Dzisiaj warsztatowcy z SWL zameldowali -Panie Prezesie zadanie wykonane, idziemy na piwo ! :-)

Poniżej "tajemnicze" walce - ciężarki, o których wspomniałem w zagadce kilka wpisów wcześniej :-)

Większe ważą dokładnie 600 gr a mniejsze 410 gr. Służą mi jako obciążenie, podpórki, ograniczniki ruchu i do prostowania drutów.
Pierwotne ich przeznaczenie to przytrzymywanie map morskich na stole nawigacyjnym.
Serdecznie pozdrawiam,
Ryszard

 
15-05-20 20:41  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Kolejne zwycięstwo! Tradycyjne zapytam się co będzie następne?

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
15-05-20 20:51  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
k_natlenie 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Piękny, gratuluję!

 
16-05-20 08:58  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Pytasz się Marku co będzie następne ?
Chyba SWL pozostaną w kręgu "ptactwa wodnego" bazującego już nie w BLM a MDLot w Pucku :-)

 
16-05-20 15:42  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
greg   

Fantastycznie sklejony taki trudny model.
Ale z drugiej strony co to dla Ciebie ;)
Jak Ty się nie pogubisz w tej całej plątaninie naciągów.
Dajesz sobie z nią radę a więc i sklejenie np. jakiegoś żaglowca nie powinno sprawić Ci trudności.
Pozdrawiam serdecznie

 
16-05-20 17:42  Odp: [R] Friedrichshafen FF-33E BLM Puck, 1920 r. (1 : 33) Answer 12/2006 i GPM 19/2006
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

greg - Dzięki !
Każdy kolejny model to dla mnie wyzwanie a trudności są, raz mniejsze raz większe. Cała radość w ich pokonywaniu :-)
Żaglowce piękna sprawa, tylko porzucić Sopockie Warsztaty Lotnicze na rzecz Warsztatów Szkutniczych to już nie mam czasu, a wskazane byłoby poznać całą terminologię, sposoby budowania etc. i zaczynać wszystko od nowa... A tak po prawdzie żal byłoby porzucić moje ptactwo, człowiek się przyzwyczaja :-)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024