FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Wstawianie zdjęć na forum: tutoriale i miejsce na testy
Roboczy spis relacji: 1. OKRĘTY , 2. SAMOLOTY , 3...


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
04-06-18 22:46  [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Setna rocznica odzyskania niepodległości skłania do sięgnięcia do początków naszego lotnictwa. Wybrałem szkolnego Nieuporta 81D2. Model skleciłem na motywach wycinanki 1335 Nieuport 12 Polish red 5 Scissors and Planes w skali 1:100 do nabycia na Ecardmodels za 1$. Model znacznie przerobiony. Ostały się tylko nietknięte dolne skrzydła, reszta jest nowa lub mocno przerobiona.




Przeskalowany do 1:48. Koła to żywiczne kopie z modelu Eduarda.


Model będzie przedstawiał samolot ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy 1921r. Na razie zdjęcia modelu testowego.





--

Post zmieniony (10-06-18 18:46)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-06-18 22:56  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 





i tyle udało się na razie zrobić



--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-06-18 23:03  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Narobiłem zdjęć, więc może jeszcze jedno. Z Nieuportem 17 dla porównania.



--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
05-06-18 18:14  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 



W sprawie nazewnictwa to jakieś nowe potwierdzone źródło? Ja kierowałem się czasopismem Lotnictwo z Szachownicą nr1. Z zewnątrz E2 od D2 jest praktycznie nie do odróżnienia. Autor artykułu zasugerował teorię, że można je odróżnić po numeracji na kadłubie (fragment artykułu na grafice).
Dziękuje za zdjęcie, nie znałem tego ujęcia. Widzę, że pominąłem nr seryjny na kadłubie i przód kadłuba nie był jednak malowany.

Jakieś uwagi co do drugiego modelu? Na tej fazie produkcji jeszcze do poprawy : ).

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-06-18 19:51  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 



Ryszard: dziękuje za kolejne piękne wyraźne zdjęcie. Masz możne jakieś zdjęcie lepszej jakości tego Nieuporta o numerze 11000 ?
Reasumując Nieuporty 80 E2 i 81 D2 powstały na bazie rozpoznawczego Nieuporta 12 i niczym nie różniły się zewnętrznie. Jedyna rzecz, która je odróżniała, to ilość drążków sterowych w kabinie.

Pilot uczeń najpierw latał z instruktorem na dwusterze 81 D2, potem przesiadał się na dwumiejscowego jedno-stera 80 E2, a potem przesiadał się na 83 E1 ( powstałego na bazie starego myśliwca Nieuport 10) polska nazwa Nieuport 18. Natomiast polska nomenklatura nie odróżniała 80E2 i 81 D2, które występowały pod nazwą Nieuport 23 (polskie nazwy pochodziły od powierzchni nośnej. Nie mylić z tym Nieuportem 23, który był rozwojową wersją Nieuporta 17). Nieźle zakręcone : ).
Sprawdziłem u Morgały, rzeczywiście ten numer seryjny to byl Nieuport 80 E2 - z dokumentami nie ma co dyskutować, poprawiłem nazwę.

Wracając do modelu. Tak patrze na te zdjęcia i coraz bardziej skłaniam się ku wnioskowi, że to szare malowanie jest chyba błędne. Wyraźnie widać na zdjęciu granice na kadłubie pomiędzy płótnem, sklejką przy kabinie i blachą na przodzie kadłuba. Stąd wniosek, że prawdopodobnie ta interpretacja jest zła i powinien być w naturalnych barwach materiałów, a nie cały szary. Co o tym myślisz?

Mariusz: to samo sobie pomyślałem, kiedy przykleiłem górny płat do reszty : )

CIDER: dlaczego 1:48? Bo jest kompatybilny z modelami plastikowymi, a co za tym idzie otwiera się szeroki asortyment dodatków żywicznych i fototrawionych, Koła, lufy, karabiny, rury wydechowe, kołpaki.... Czasami na Allegro można kupić tanio uszkodzone modele i adoptować z nich części. Pamiętam jeden z autorów z MM w opisach proponował pozyskanie kół z zepsutych zabawek "taka stara tradycja jeszcze z początków lotnictwa" : ). Czasami mam dylemat, którą "plastikową" skalę wybrać 1:48 czy 1:72. Obie skale mają wady i zalety. Sklejam sobie czasami jakiś model, żeby się przekonać do 1:72. Duża zaleta małej skali -mniej szczegółów mniej części, szybka budowa. Wada to graficzna strona modeli. Większość szczegółów godeł, napisów i innych detali rozmywa się w tej skali, jest zbyt mała i cała praca graficzna idzie na marne. Ale 1:72 na pewno przy dużych samolotach, to rozsądny kompromis. Mam dużo pomysłów, co w tej skali skleić : )



--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
12-06-18 00:27  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 



Ryszard dziękuję bardzo za poświęcony czas i cenne uwagi. Co do sklejki na kadłubie Nieuport 23, to miał on boki kabiny kryte sklejką. Fragment zdjęcia, który pokazałeś dotyczył Nieuporta 18, który był inną konstrukcją. Szukając w internecie zachowanych do dzisiaj szkolnych Nieuportów powstałych na bazie Nieuporta12, znalazłem takie zdjęcia rekonstrukcji japońskiego egzemplarza. Zakładając, że jest to rzetelna rekonstrukcja Nieuport w naturalnych barwach miał kadłub w trzech odcieniach: od przodu kolor blachy, potem ciemnej sklejki i reszta w naturalnej barwie płótna. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to po co ją malować? I to jeszcze na jasno brązowo. Po co malować blachę fragmentami na brązowo i a już tym bardziej po co na srebrno?





Zabawa w interpretację zdjęć czarno-białych.

Zdjęcie nr 1 Nie. 23 nr 17 wg interpretacji samolot w naturalnych barwach: blacha, sklejka, płótno? Oczywiście samolot jest już dosyć zużyty i brudny, ale można dopatrzyć się tych subtelności.

zdjęcie nr 2 przedstawia Nie.23 po remoncie w Bydgoszczy. Samolot w jednolitej jasnej barwie szarej. Prawdopodobnie osłona silnika niemalowana. Widać brak granicy pomiędzy sklejką a płótnem na wysokości drugiej kabiny przy jednolitej barwie kadłuba.

zdjęcie nr 3 czyli nasza "14". No właśnie dlaczego srebrno- szary, a nie analogicznie jak "17" powyżej? Widać granicę pomiędzy materiałami. Blacha z przodu, raczej niemalowana, potem ciemniejszy pas sklejki i reszta płótno? Ten lakier, który stosowali w fabryce Nieuporta z domieszką proszku aluminiowego - z tego co czytałem był rodzajem impregnatu do płótna, więc może nie nadawał się do malowania innych powierzchni niż płótno. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to dlaczego na zdjęciu jest wyraźny inny odcień tego fragmentu płótna? Jeśli ta farba kryła jednolicie to cały kadłub, bez blach powinien być w jednym odcieniu.

Jeśli na podstawie tych 3 zdjęć wyjdziemy z założenia, że na kadłubach niemalowanych fabrycznie samolotów, co do zasady powinny być mniej lub bardziej widoczne różnice w odcieniu blachy, sklejki i płótna to... niestety przeczy temu zdjęcie ...
4. Jeżeli założymy, że jest w naturalnych barwach (jak na sylwetce bocznej) to dlaczego nie widać żadnej różnicy pomiędzy blachą a sklejką. Wygląda to jakby przód kadłuba do linii sklejki pomalowano jednolicie na jakiś ciemny kolor. Pytanie po co? Bez lepszej jakości zdjęcia (jeśli takie w ogóle istnieje) można tylko zgadywać.

źródła zdjęć: internet, Lotnictwo z Szachownica nr 1.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-06-18 22:29  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Dziękuję za kolejną partię analizy.
Szczerze pisząc wolałbym żeby "14" była srebrno szara.



Ale punktem wyjścia dla mnie do wątpliwości to zdjęcia, które pokazałeś. Zwróć jeszcze raz uwagę na ciemny pas na kadłubie, który wyraźnie odcina się od reszty, wskazujący na inny materiał. Zdjęcia, które pokazałeś dowodzą tego, że malowane samoloty miały kadłub w jednolitej barwie, nie ma tam takiego wyraźnego kontrastu, ani tak ostrej granicy między sklejką a płótnem. Pomalowana sklejka i płótno ma podobny odcień na zdjęciach (oczywiście biorąc poprawkę na zabrudzenia).
Andrzej Morgała Samoloty Wojskowe w Polsce 1918 -1924 na stronie 204 podaje w opisie tego samolotu : " Kadłub - kratownicowy. Pokrycie części przedniej - sklejką, tylnej płótnem".

Niewątpliwie było w naszym lotnictwie wiele szarych szkolnych Nieuportów, Jeśli były niemalowane, to właśnie "14" ma cechy wskazujące na sklejkę i płótno w naturalnej barwie.
Co do czerwonej maski silnika pełna zgoda (na pewno nie była to naturalna blacha). Co do malowania blachy na srebrno i brązowo, to bardziej polemizowałem z interpretacją sylwetek bocznych, niż z tobą : ).

Znalazłem takie sylwetki boczne. Moim zdaniem górna sylwetka przedstawia naszą "14" w naturalnych barwach, ze sklejką na kadłubie ( tylko dziwna interpretacja koloru płótna - takie szare) a dolna Nieuporta nr 11000 - przód czyli blacha i sklejka pomalowana jakimś ciemnym kolorem prawdopodobnie brązowym. Jak na tym zdjęciu.


Oczywiście zdaje sobie sprawę, że interpretacji, tez i antytez w takich przypadkach może być tyle, co modelarzy. Ale fajnie jest to z kimś obgadać : ).

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-06-18 00:38  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

W kwestii tego malowania blachy, spójrz na swój post z 11-06-18 09:32 druga grafika. Użyłeś tam opisu "blacha malowana na kolor srebrno szary". Nie wiem może to był skrót myślowy, ale dla mnie akurat w tej kwestii to mało istotne - zostawmy to. Blachy fabrycznie nie były malowane. Po remontach zdaje się, że tak - patrz zdjęcie nr 2 pięć postów wyżej. Pisząc o tym, że na malowanym kadłubie nie widać różnicy miałem na myśli zdjęcia samolotu o numerze 4. Stąd konkluzja, że kadłub pomalowany jednolicie na srebrno szary kolor nie ma widocznej granicy, gdzie kończy się sklejka, a zaczyna płótno. Czyli stosując logikę przez przeciwieństwo, jeśli na kadłubie możemy stwierdzić że sklejka i płótno różnią się odcieniem, to można założyć, że są w naturalnych barwach. W interpretacji zdjęć czarno-białych nie ma pewników. Można stosować tylko analogie do innych podobnych zdjęć.

.

W kwestii tego pasa antyodblaskowego to ciekawa teoria, ale to co interpretujesz jako malowana na brązowo blacha jest sklejką w naturalnym kolorze (strzałka na zdjęciu -żeby daleko nie szukać podobnie ma krakowski LVG. Samolot w naturalnych barwach - przód i góra przed kabiną sklejka tył płótno). Zresztą czy widziałeś na jakimś myśliwskim Nieuporcie pas antyodblaskowy?

Ryszard sam pokazujesz zdjęcia, które przeczą twojej tezie o pokrywaniu sklejki płótnem a potem malowaniu tego fragmentu na brązowo. Gdyby pomalowali płótno na sklejce nie było by widać srebrnych łbów mocowania sklejki- to jest goła sklejka nie kryta płótnem i nie była malowana. Spójrz na zdjęcie po prawej rozbitego szkolnego Nieuporta, widać granicę między sklejką, która się połamała i nie ma na niej śladów płótna, oraz samym płótnem, które się porwało. Wyraźnie widać inną barwę tych materiałów w naturalnym kolorze.

Wracając do naszej "14" już bardziej dobitnie nie umiem pokazać, o co mi chodzi patrząc na to zdjęcie. Jeśli masz inne zdanie, to będziemy się pięknie różnić w tej sprawie : ).



W sprawie Nieuporta "11000" to moje zdanie jest takie, że blacha została pomalowana. Zdjęcie jest słabe, ale nie aż tak, żeby nie było widać jakiejkolwiek różnicy między sklejką a blachą, chociaż linia rozgraniczające te dwie sekcje jest wyraźnie widoczna. Być może podczas jakieś naprawy pomalowano ten fragment kadłuba na jednolity kolor. Ja tam gołej blachy nie widzę, zresztą masz porównanie jak wygląda goła blacha nawet przybrudzona na zdjęciu "14" czy "17" parę postów wyżej.



Teraz tylko przerobić malowania modeli... Ale nie ma tego złego- zebraliśmy spory kawałek fajnej dokumentacji. Każdy zrobi model zgodnie ze swoim przekonaniem.

--

Post zmieniony (15-06-18 00:51)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018