FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
04-06-18 22:46  [R/G] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Setna rocznica odzyskania niepodległości skłania do sięgnięcia do początków naszego lotnictwa. Wybrałem szkolnego Nieuporta 81D2. Model skleciłem na motywach wycinanki 1335 Nieuport 12 Polish red 5 Scissors and Planes w skali 1:100 do nabycia na Ecardmodels za 1$. Model znacznie przerobiony. Ostały się tylko nietknięte dolne skrzydła, reszta jest nowa lub mocno przerobiona.




Przeskalowany do 1:48. Koła to żywiczne kopie z modelu Eduarda.


Model będzie przedstawiał samolot ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy 1921r. Na razie zdjęcia modelu testowego.





--

Post zmieniony (22-04-19 21:54)

 
04-06-18 22:56  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 





i tyle udało się na razie zrobić



--
-

 
04-06-18 23:03  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Narobiłem zdjęć, więc może jeszcze jedno. Z Nieuportem 17 dla porównania.



--
-

 
05-06-18 17:04  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Widzę, że Nieuporty w natarciu :-)
Drobna uwaga - nie jest to 81D2 a 80E2 "14" nr. 9609 tzw. "23" (23 m2 rozp. ) - 2 os. (dwuster ale były tej samej modyfikacji jednostery) drugiego stopnia szkolenia.

Twoja "14" - kraksa 9 czerwca 1921 r. (Bydgoska Szk. Lotn.). Użytkowany był do 30 czerwca 1922 r.
Powodzenia w budowie życzę,
Ryszard

Post zmieniony (05-06-18 17:05)

 
05-06-18 18:14  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



W sprawie nazewnictwa to jakieś nowe potwierdzone źródło? Ja kierowałem się czasopismem Lotnictwo z Szachownicą nr1. Z zewnątrz E2 od D2 jest praktycznie nie do odróżnienia. Autor artykułu zasugerował teorię, że można je odróżnić po numeracji na kadłubie (fragment artykułu na grafice).
Dziękuje za zdjęcie, nie znałem tego ujęcia. Widzę, że pominąłem nr seryjny na kadłubie i przód kadłuba nie był jednak malowany.

Jakieś uwagi co do drugiego modelu? Na tej fazie produkcji jeszcze do poprawy : ).

--
-

 
05-06-18 18:41  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Fakt odróżnić nie można a skoro nie można odróżnić to jeśli chodzi o model nie ma to większego znaczenia.
Do Polski sprowadzono z Francji w latach 1919 – 1921 trzy typy Nieuportów:
- 81D2 (23m2) – 2 os. dwuster (szkolenie 1 stopnia)
- 80E2 (23m2) – 2 os. jednoster (szkolenie 1 stopnia)
- 83E1 (18m2) – 1 os. jednoster (szkolenie 3 stopnia)
(w nawiasach – pow.nośna)
W polskich dokumentach przyjęto oznaczenia właśnie wg pow.nośnej:
- 23m2 – 2 os. (dwustery i jednostery)
- 18m2 – 1 os. (jednostery)
czyli np. - Nieuport 23m

Na zdjęciu jest Nieuport 23m2 (w słabo widocznym podpisie na dole zdjęcia jest "23m") - czyli Nieuport 80E2 nr. seryjny 9609 nr. boczny „14” - "1" niewidoczna (warto zwrócić uwagę na maskotkę - małpiszona ?)
Były też 23m2 Nieuporty 81D2 ale miały jedna wnękę (stopień) w kadłubie.
Jeżeli na zdjęciu z kraksy widoczny jest nr. 9609 to jest to Nieuport 80E2 (23m2) (wg. "Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924" - A.Morgała)
Na obu zdjęciach jest ten sam samolot - zwróć uwagę na "plamę"( ? ) na białym pasie steru kierunku.

 
05-06-18 19:02  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Jaki drugi model masz na myśli ? Ten z godłem 10.EW ?
Piszesz o malowaniu przodu kadłuba - to nie było malowanie tylko takiego koloru było pokrycie ze sklejki.

 
05-06-18 21:56  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Patrząc na tą maszynę uważam,że zajęcie miejsca w przedniej kabinie wymagało od pilota małpiej zwinności ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
07-06-18 00:10  Odp: [R] Nieuport 81D2 skala 1:48
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czołem Pawle
Melduję się obok Mariusza i Ryszarda .
Że tak zapytam , czemu taka skala , a nie 1:50 ?
Fajnie wyglądały i wygodne były w oglądaniu ( do tego momentu ) relacje trzech Nieuportów obok siebie w spisie
Nie pozostaje mi nic innego tylko skończyć obecny model i może jeszcze zdąrzę dołączyć z kolejnym N :)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
10-06-18 19:51  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



Ryszard: dziękuje za kolejne piękne wyraźne zdjęcie. Masz możne jakieś zdjęcie lepszej jakości tego Nieuporta o numerze 11000 ?
Reasumując Nieuporty 80 E2 i 81 D2 powstały na bazie rozpoznawczego Nieuporta 12 i niczym nie różniły się zewnętrznie. Jedyna rzecz, która je odróżniała, to ilość drążków sterowych w kabinie.

Pilot uczeń najpierw latał z instruktorem na dwusterze 81 D2, potem przesiadał się na dwumiejscowego jedno-stera 80 E2, a potem przesiadał się na 83 E1 ( powstałego na bazie starego myśliwca Nieuport 10) polska nazwa Nieuport 18. Natomiast polska nomenklatura nie odróżniała 80E2 i 81 D2, które występowały pod nazwą Nieuport 23 (polskie nazwy pochodziły od powierzchni nośnej. Nie mylić z tym Nieuportem 23, który był rozwojową wersją Nieuporta 17). Nieźle zakręcone : ).
Sprawdziłem u Morgały, rzeczywiście ten numer seryjny to byl Nieuport 80 E2 - z dokumentami nie ma co dyskutować, poprawiłem nazwę.

Wracając do modelu. Tak patrze na te zdjęcia i coraz bardziej skłaniam się ku wnioskowi, że to szare malowanie jest chyba błędne. Wyraźnie widać na zdjęciu granice na kadłubie pomiędzy płótnem, sklejką przy kabinie i blachą na przodzie kadłuba. Stąd wniosek, że prawdopodobnie ta interpretacja jest zła i powinien być w naturalnych barwach materiałów, a nie cały szary. Co o tym myślisz?

Mariusz: to samo sobie pomyślałem, kiedy przykleiłem górny płat do reszty : )

CIDER: dlaczego 1:48? Bo jest kompatybilny z modelami plastikowymi, a co za tym idzie otwiera się szeroki asortyment dodatków żywicznych i fototrawionych, Koła, lufy, karabiny, rury wydechowe, kołpaki.... Czasami na Allegro można kupić tanio uszkodzone modele i adoptować z nich części. Pamiętam jeden z autorów z MM w opisach proponował pozyskanie kół z zepsutych zabawek "taka stara tradycja jeszcze z początków lotnictwa" : ). Czasami mam dylemat, którą "plastikową" skalę wybrać 1:48 czy 1:72. Obie skale mają wady i zalety. Sklejam sobie czasami jakiś model, żeby się przekonać do 1:72. Duża zaleta małej skali -mniej szczegółów mniej części, szybka budowa. Wada to graficzna strona modeli. Większość szczegółów godeł, napisów i innych detali rozmywa się w tej skali, jest zbyt mała i cała praca graficzna idzie na marne. Ale 1:72 na pewno przy dużych samolotach, to rozsądny kompromis. Mam dużo pomysłów, co w tej skali skleić : )



--
-

 
10-06-18 21:50  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witaj,
Poszperałem w swoich kilkusetnym zdjęciowym bałaganie i tak na szybko kilka Nieuportów.

Nieuport 80E2 nr. 11000 10.EW
(w "Polski samolot i barwa 1918-1939" - T.Królikiewicz kolorowa grafika ma błędny podpis "Nieuport 81D2" - winno być 80E2).
Samolot ma namalowane godło 10.EW a źródła podają, że był używany jako łącznikowy w 12.EW (?)

Nieuport 83E1 - Francuska Szkioła Pilotów - 1919 r.

Nieuport 83E1 nr.10555 "21" - Francuska szkoła Pilotów (1919-1920), potem jako "2" - Szkoła Lotnicza Bydgoszcz (1921-1922).
Zwróć uwagę na kokardy - tylko na lotkach.

Nieuport 81D2 - Szkoła Pilotów Bydgoszcz - 1921 r.

Nieuport 81D2 - Szkoła Pilotów Bydgoszcz - 1921 r.
Na lewym dolnym płacie niedomalowane w środku koło a znaki są od krawędzi natarcia do krawędzi spływu.
Moje uwagi odnośnie malowania - następnym razem.
Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (10-06-18 21:52)

 
10-06-18 21:54  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Na przedostanim zdjęciu na drugim tle szkolny Caudron G.III.

 
11-06-18 09:32  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Malowanie.
Poprzednio napisałem błędnie, że boczne powierzchnie przodu kadłuba to była sklejka w naturalnym kolorze, jednakże po szczegółowej analizie archiwalnych zdjęć widać, że była to opłótniona sklejka a płótno malowane.


Zwróć uwagę, że w Twoim modelu ("14" jak i z godłem 10.EW) nie powinno być bocznych osłon wiatrochronu przedniego kokpitu

 
12-06-18 00:27  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



Ryszard dziękuję bardzo za poświęcony czas i cenne uwagi. Co do sklejki na kadłubie Nieuport 23, to miał on boki kabiny kryte sklejką. Fragment zdjęcia, który pokazałeś dotyczył Nieuporta 18, który był inną konstrukcją. Szukając w internecie zachowanych do dzisiaj szkolnych Nieuportów powstałych na bazie Nieuporta12, znalazłem takie zdjęcia rekonstrukcji japońskiego egzemplarza. Zakładając, że jest to rzetelna rekonstrukcja Nieuport w naturalnych barwach miał kadłub w trzech odcieniach: od przodu kolor blachy, potem ciemnej sklejki i reszta w naturalnej barwie płótna. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to po co ją malować? I to jeszcze na jasno brązowo. Po co malować blachę fragmentami na brązowo i a już tym bardziej po co na srebrno?





Zabawa w interpretację zdjęć czarno-białych.

Zdjęcie nr 1 Nie. 23 nr 17 wg interpretacji samolot w naturalnych barwach: blacha, sklejka, płótno? Oczywiście samolot jest już dosyć zużyty i brudny, ale można dopatrzyć się tych subtelności.

zdjęcie nr 2 przedstawia Nie.23 po remoncie w Bydgoszczy. Samolot w jednolitej jasnej barwie szarej. Prawdopodobnie osłona silnika niemalowana. Widać brak granicy pomiędzy sklejką a płótnem na wysokości drugiej kabiny przy jednolitej barwie kadłuba.

zdjęcie nr 3 czyli nasza "14". No właśnie dlaczego srebrno- szary, a nie analogicznie jak "17" powyżej? Widać granicę pomiędzy materiałami. Blacha z przodu, raczej niemalowana, potem ciemniejszy pas sklejki i reszta płótno? Ten lakier, który stosowali w fabryce Nieuporta z domieszką proszku aluminiowego - z tego co czytałem był rodzajem impregnatu do płótna, więc może nie nadawał się do malowania innych powierzchni niż płótno. Nawet zakładając, że sklejka była kryta płótnem, to dlaczego na zdjęciu jest wyraźny inny odcień tego fragmentu płótna? Jeśli ta farba kryła jednolicie to cały kadłub, bez blach powinien być w jednym odcieniu.

Jeśli na podstawie tych 3 zdjęć wyjdziemy z założenia, że na kadłubach niemalowanych fabrycznie samolotów, co do zasady powinny być mniej lub bardziej widoczne różnice w odcieniu blachy, sklejki i płótna to... niestety przeczy temu zdjęcie ...
4. Jeżeli założymy, że jest w naturalnych barwach (jak na sylwetce bocznej) to dlaczego nie widać żadnej różnicy pomiędzy blachą a sklejką. Wygląda to jakby przód kadłuba do linii sklejki pomalowano jednolicie na jakiś ciemny kolor. Pytanie po co? Bez lepszej jakości zdjęcia (jeśli takie w ogóle istnieje) można tylko zgadywać.

źródła zdjęć: internet, Lotnictwo z Szachownica nr 1.

 
13-06-18 18:30  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Ciąg dalszy "zabawy" z Nieuportami.
Znane są trzy archiwalne zdjęcia Nieuporta 23 (80E2) nr. 9609 "14"

oraz poniższe - ten sam typ -. 80E2 (dwa pierwsze to "4" a trzecie nr. 9637)

Nieuport 23 powstał na bazie Nieuporta 12.
Poniżej dwie repliki muzealne Nieuporta 12:

Uważam, że cały kadłub był kryty płótnem w tym przednia część ze sklejki.
Całość była malowana na kolor srebrno-szary (farba z domieszka proszku aluminiowego).
Piszesz - "Po co malować blachę fragmentami na brązowo i a już tym bardziej po co na srebrno?"
Nikt nie malował blachy na srebrno - miała naturalny kolor.
Natomiast niektóre elementy z blachy aluminiowej były malowane. Np. górna powierzchnia przed wiatrochronem pierwszego kokpitu - niwelowanie odblasku blachy (np. na brązowo) i osłona cylindrów silnika (np. na czerwono)
W Nieuporcie 23 "14" osłona silnika była malowana na czerwono.
Poniżej inny Nieuport ze Szkoły Pilotów w Bydgoszczy z wyraźnie widoczną pomalowaną (prawdopodobnie również na czerwono) osłoną silnika

W szkole były też użytkowane Caudrony G.III, które miały osłony malowane na czerwono lub niebiesko


Reasumując uważam (oczywiście mogę się mylić) :
- Nieuport 23 80E2 "14" - osłona silnika czerwona, cały samolot w kolorze srebrno-szarym.
Pozdrawiam,
PS - o nr. 11000 z godłem 10.EW następnym razem

Post zmieniony (13-06-18 18:32)

 
13-06-18 22:29  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Dziękuję za kolejną partię analizy.
Szczerze pisząc wolałbym żeby "14" była srebrno szara.



Ale punktem wyjścia dla mnie do wątpliwości to zdjęcia, które pokazałeś. Zwróć jeszcze raz uwagę na ciemny pas na kadłubie, który wyraźnie odcina się od reszty, wskazujący na inny materiał. Zdjęcia, które pokazałeś dowodzą tego, że malowane samoloty miały kadłub w jednolitej barwie, nie ma tam takiego wyraźnego kontrastu, ani tak ostrej granicy między sklejką a płótnem. Pomalowana sklejka i płótno ma podobny odcień na zdjęciach (oczywiście biorąc poprawkę na zabrudzenia).
Andrzej Morgała Samoloty Wojskowe w Polsce 1918 -1924 na stronie 204 podaje w opisie tego samolotu : " Kadłub - kratownicowy. Pokrycie części przedniej - sklejką, tylnej płótnem".

Niewątpliwie było w naszym lotnictwie wiele szarych szkolnych Nieuportów, Jeśli były niemalowane, to właśnie "14" ma cechy wskazujące na sklejkę i płótno w naturalnej barwie.
Co do czerwonej maski silnika pełna zgoda (na pewno nie była to naturalna blacha). Co do malowania blachy na srebrno i brązowo, to bardziej polemizowałem z interpretacją sylwetek bocznych, niż z tobą : ).

Znalazłem takie sylwetki boczne. Moim zdaniem górna sylwetka przedstawia naszą "14" w naturalnych barwach, ze sklejką na kadłubie ( tylko dziwna interpretacja koloru płótna - takie szare) a dolna Nieuporta nr 11000 - przód czyli blacha i sklejka pomalowana jakimś ciemnym kolorem prawdopodobnie brązowym. Jak na tym zdjęciu.


Oczywiście zdaje sobie sprawę, że interpretacji, tez i antytez w takich przypadkach może być tyle, co modelarzy. Ale fajnie jest to z kimś obgadać : ).

 
14-06-18 19:17  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

"Co do malowania blachy na srebrno i brązowo..."
Pisałem poprzednio, że na srebrno nie malowano !
"... nie ma tam takiego wyraźnego kontrastu, ani tak ostrej granicy między sklejką a płótnem."
Jest - na poniższym zdjęciu (zwróć uwagę na łby gwoździ/śrub na granicy sklejki) - co świadczy, że tak samo miał Nieuport 80E2 nr.11000 z 12.EW z godłem 10.EW
Rozbity Nieuport 23 obok w/w nr.11000

Jeżeli górna pokrywa kadłuba przed pierwszym kokpitem była w nr. 11000 malowana na brązowo (antyodblask) to logiczne wydaje się, że powierzchnie boczne kadłuba - sklejkę też pomalowano na ten sam kolor.
Moje zdanie o malowaniu "14" znasz a niżej malowanie (wg mnie) nr. 1000

- osłona silnika srebrna
- panele boczne j.w (na grafikach są ciemniejsze - zabrudzenia od silnika/spalin)
- kadłub cz. przednia - sklejka malowana na brązowo i pow. przed kokpitem
- kadłub: naturalny kolor płótna
- ster kierunku" srebrno-szary
- pow. górne/dolne płatów, statecznika poziomego: naturalny kolor płótna
Reasumując:
"14" przód sklejka kryta płótnem i całość malowana na srebrno-szary
Nr. 11000 - przód sklejka - nie kryta płótnem i malowana na brązowo
Pozostaje pytanie - dlaczego malowane płótno na sklejce jest ciemniejsze ?
Pozdrawiam,
Ryszard

 
14-06-18 19:22  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

I jeszcze zdjęcie innej francuskiej konstrukcji SPAD SA 2

 
15-06-18 00:38  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

W kwestii tego malowania blachy, spójrz na swój post z 11-06-18 09:32 druga grafika. Użyłeś tam opisu "blacha malowana na kolor srebrno szary". Nie wiem może to był skrót myślowy, ale dla mnie akurat w tej kwestii to mało istotne - zostawmy to. Blachy fabrycznie nie były malowane. Po remontach zdaje się, że tak - patrz zdjęcie nr 2 pięć postów wyżej. Pisząc o tym, że na malowanym kadłubie nie widać różnicy miałem na myśli zdjęcia samolotu o numerze 4. Stąd konkluzja, że kadłub pomalowany jednolicie na srebrno szary kolor nie ma widocznej granicy, gdzie kończy się sklejka, a zaczyna płótno. Czyli stosując logikę przez przeciwieństwo, jeśli na kadłubie możemy stwierdzić że sklejka i płótno różnią się odcieniem, to można założyć, że są w naturalnych barwach. W interpretacji zdjęć czarno-białych nie ma pewników. Można stosować tylko analogie do innych podobnych zdjęć.

.

W kwestii tego pasa antyodblaskowego to ciekawa teoria, ale to co interpretujesz jako malowana na brązowo blacha jest sklejką w naturalnym kolorze (strzałka na zdjęciu -żeby daleko nie szukać podobnie ma krakowski LVG. Samolot w naturalnych barwach - przód i góra przed kabiną sklejka tył płótno). Zresztą czy widziałeś na jakimś myśliwskim Nieuporcie pas antyodblaskowy?

Ryszard sam pokazujesz zdjęcia, które przeczą twojej tezie o pokrywaniu sklejki płótnem a potem malowaniu tego fragmentu na brązowo. Gdyby pomalowali płótno na sklejce nie było by widać srebrnych łbów mocowania sklejki- to jest goła sklejka nie kryta płótnem i nie była malowana. Spójrz na zdjęcie po prawej rozbitego szkolnego Nieuporta, widać granicę między sklejką, która się połamała i nie ma na niej śladów płótna, oraz samym płótnem, które się porwało. Wyraźnie widać inną barwę tych materiałów w naturalnym kolorze.

Wracając do naszej "14" już bardziej dobitnie nie umiem pokazać, o co mi chodzi patrząc na to zdjęcie. Jeśli masz inne zdanie, to będziemy się pięknie różnić w tej sprawie : ).



W sprawie Nieuporta "11000" to moje zdanie jest takie, że blacha została pomalowana. Zdjęcie jest słabe, ale nie aż tak, żeby nie było widać jakiejkolwiek różnicy między sklejką a blachą, chociaż linia rozgraniczające te dwie sekcje jest wyraźnie widoczna. Być może podczas jakieś naprawy pomalowano ten fragment kadłuba na jednolity kolor. Ja tam gołej blachy nie widzę, zresztą masz porównanie jak wygląda goła blacha nawet przybrudzona na zdjęciu "14" czy "17" parę postów wyżej.



Teraz tylko przerobić malowania modeli... Ale nie ma tego złego- zebraliśmy spory kawałek fajnej dokumentacji. Każdy zrobi model zgodnie ze swoim przekonaniem.

--

Post zmieniony (15-06-18 00:51)

 
15-06-18 09:45  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Fakt, trochę się pogubiłem w tych wyjaśnieniach - przyznaję Ci rację.
Mój błąd to malowanie blachy na srebrno-szaro.
Zgadzam się z Tobą, ze panele boczne (blacha) w 11000" były malowane.
Doskonała jest ta grafika z nałożonym kolorem! Dzięki !
Odnośnie błyszczących łbów śrub/nitów to nie można wykluczyć, że przed montażem sklejka była już wcześniej pomalowana (lub lakierowana) i taką zamocowano.
Czy góra przed kokpitem była ze sklejki czy z blachy - w samolotach różnych konstrukcji było różnie - oparłbym się raczej na analizie zdjęć samolotów francuskich a nie niemieckich (replika z muzeum w Japonii ma wg mnie blachę).
Zaznaczałem, że interpretacja malowań to wyłącznie mój osąd i oczywiście mogę się mylić i nie zamierzałem nikogo przekonać, że jest prawidłowe.
Przyjemnie było podyskutować, wymienić się uwagami i jak napisałeś " zebraliśmy spory kawałek fajnej dokumentacji"
Powodzenia życzę i pozdrawiam,
Ryszard

 
15-06-18 10:21  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Z przyjemnością przyglądam się Waszemu wykładowi !

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
15-06-18 16:21  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czuję się jakoś mądrzejszy po lekturze :)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
07-09-18 17:36  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

W nowej szacie graficznej.


--
-

 
07-09-18 18:01  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Przyjemnie popatrzeć ! Powodzenia w dalszej budowie życzę.

 
16-09-18 22:07  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Ryszard mam pytanie. W Nieuporcie 12 drążek sterowy i orczyk są w przedniej kabinie, obserwator siedział z tyłu. W dwusterze D2, gdzie siedział uczeń a gdzie instruktor nie robi różnicy, z punktu widzenia projektu modelu. A jak jest w szkolnym jednosterze ? W przedniej czy tylnej kabinie. Nigdzie nie znalazłem zdjęcia w locie, ale na zdjęciach z poprzedniej strony i np TUTAJ pilot siedzi w tylnej.

--
-

 
16-09-18 22:32  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Odpowiedź masz w podpisie zamieszczonego zdjęcia.
Nieuport 81E2 (23 m ) - dwuosobowy jednoster

Uczeń w tylnym kokpicie.

 
21-10-18 11:57  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Kolejne postępy









Można już powoli składać całość, na razie na sucho.







Osłona silnika tłoczona z folii. Na razie próbne tłoczenie, żeby sprawdzić pasowanie.



--
-

 
21-10-18 12:02  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Jakie jest pochodzenie tego srebrnego kartonu wykorzystanego w twoim modelu? Ozdobny barwiony w masie, pomalowany przed wydrukiem czy może pozyskany z zapasu koloru z innej wycinanki?

--
Sterczące kolce Pondijusa, ostre grzebienie Daktyloskopei, Trygla i latający Wieprzoryb
są niczym wobec Bestii która nas gnębi...

Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę.

GUZZISTI & LANCISTI


 
21-10-18 12:29  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Papier 80g pomalowany srebrnym spayem. Potem puszczony na drukarkę i zabezpieczony bezbarwnym lakierem w sprayu.

 
21-10-18 16:43  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Może zdjęcie będzie przydatne.

Nieuport 83E1 18 m2 nr. 10555 Nr. 21 (słabo widoczny) co świadczy, że był na wyposażeniu Francuskiej Szkoły Pilotów w okresie 1919 - 1920 (w latach 1921-1922 już bez Nr. 21 w Szkole Lotn. w Bydgoszczy).
1 os. jednoster - szkolenie III stopnia.
Powodzenia w budowie życzę,
Ryszard

 
21-10-18 20:01  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Dzięki za zdjęcie przyda się do następnego modelu. Będzie właśnie w tym malowaniu. Jest gotowy darmowy model Nieupotra 10 . Po małych przeróbkach i przeskalowaniu powinien się nadać.



--
-

 
22-10-18 12:51  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czyli kolejny z serii Nieuportów będzie jak rozumiem oznaczony białym numerem 21.
Ciekaw jestem jak rozmieścisz barwne pola szachownic (p/strona ster kierunku) , L/P skrzydło górnego płata i P skrzydło dolne. Na archiwalnych zdj. nr. 21, 24 i 25 na każdym jest inaczej.
Kamuflaż lekko bym "tracił" zielenią ale tak by zachował brązowy kolor (na grafice wg mnie jest za ciemny).
Samoloty Nieuport 83E1 przybyły już pomalowane z Francji (10 egz.- maj 1919 r. potem 12 egz. -1920/21 r.) a Francuzi (m.in - dot. to N 83E1) malowali cały samolot (wszystkie powierzchnie) na "francuski khaki". Ich khaki miał więcej czerwonego barwnika i z biegiem czasu brązowiał.
Można spotkać grafiki w/w samolotu w malowaniu oliwkowym ale jak sądzę, był to kamuflaż z późniejszego okresu ponieważ w CWL (potem CWL) by przedłużyć użytkowanie rozpoczęto produkowanie płatów i usterzenia oraz innych elementów konstrukcyjnych, które można było wymienić i malowano je na wspomniany kolor oliwkowy, podobnie jak kadłub przy zmianie opłótnienia.

Post zmieniony (23-10-18 22:47)

 
11-11-18 14:57  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Akurat Nieuport 83 10555 przybył do Polski w naturalnych barwach. Został pomalowany po remoncie już w kraju. Na temat odcienia koloru oliwkowego będę się jeszcze konsultował.

Chciałem zdążyć na 11 listopada, ale nie dałem rady. Na razie stan obecny. Nie jestem do końca zadowolony z owiewki kabiny. Niepotrzebne ją dzieliłem. Może jeszcze wymienię (jak się uda). Koła też chyba wymienię na lepsze odlewy.







--
-

 
12-11-18 14:15  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Bardzo ładnie i dobrze, że osłony szprych są czerwone a nie błędnie jak na kolorowych grafikach w kolorze płótna.

 
25-11-18 14:31  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Tak zauważyłem na zdjęciu, że osłony szprych są ciemne, podobnie jak osłona silnika, więc doszedłem do wniosku, że są tego samego koloru - czerwone. Wymieniłem tylny wiatrochron. Przykleiłem górny płat. Już tylko mechanizm sterowania lotkami, środkowe wsporniki, dokończyć silnik, śmigło, no i oczywiście "pajęczyna".









--
-

 
25-11-18 16:43  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Ładnie, ładnie ! Słupki proszą się o retusz.

 
02-12-18 15:16  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Retusz staram się robić przy świetle dziennym, bo łatwiej dobrać kolor.



--
-

 
03-12-18 07:39  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Faaajnie...!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
03-12-18 13:26  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Też mi się podoba ale skala 1/48 nie dla mnie - za mało detali :-)

 
19-01-19 14:20  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Model skończony.




















--
-

 
19-01-19 14:23  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Piękny samolocik ładnie wykonany a szczególnie śmigiełko. Doceniam dbałość o zgodność z oryginałem.
Pozdrawiam,
Ryszard

,

 
23-02-19 14:25  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Dziękuję Ryszard.

Postęp prac przy drugim modelu



--
-

 
23-02-19 16:17  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Widzę, że linia produkcyjna idzie pełną parą !
Powodzenia.

 
23-03-19 16:50  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Postępy




--
-

 
24-03-19 18:01  Odp: [R] Nieuport 80E2 skala 1:48
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Widać (postępy). Się podoba !

 
01-05-19 20:16  Odp: [R/G] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Do modelu użyłem kopii silnika z modelu Eduarda. Jeszcze tylko śmigło i parę drobiazgów.





--
-

 
20-08-20 21:39  Odp: [R/G] Nieuport 80E2 skala 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Drugi model w końcu zmeczony po odbudowie w 70%.

Nieuport 80E2 z nr 11000 z 12 Eskadry Wywiadowczej jako łącznikowy w latach 1920-1921







--
-

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024