Precyzyjny
moderator
Na Forum: Relacje z galerią - 4 Galerie - 1
|
Witam
W dzisiejszym wpisie zaprezentuję krok po kroku jak zrobiłem koła jezdne (wycinane laserowo).
Na początek dokładnie odcinamy koła, im dokładniej i równiej je odetniemy, tym mniej będziemy mieli później do szlifowania.
Następnie sklejamy warstwy kółka, które będą tworzyć właściwe koło z bieżnikiem
Później sklejamy ze sobą warstwy, które nazwałem pajączkiem i fazujemy je od środka koła na zewnątrz, ja robiłem to nożykiem
Tak przygotowaną warstwę doklejamy do wcześnie sklejonych, wszystko musi być zrobione równo, będzie mniej szlifowania. Nasączamy kropelką (lub innym klejem cyjanocośtam) szprychy i wewnętrzne strony obręczy.
Teraz najtrudniejszy i pracochłonny moment. Szlifujemy krawędzie szprych nadając im zaokrąglony kształt. Najpierw trochę ścinamy krawędzie szprych nożykiem, a później pilnikami szlifujemy krawędzie, aż uzyskamy odpowiedni kształt. Niestety w tych kołach wewnątrz są wypusty i nie da się zrobić idealnie zaoblonych z dwóch stron szprych, tak jak to zrobiłem przy kółkach tocznych, ponieważ te wypusty przeszkadzają w manewrowaniu pilnikiem i trzeba mocno uważać, żeby ich nie uszkodzić. Mniej doświadczeni modelarz mogą zrezygnować z tego szlifowania - zaoszczędzą czasu po 2 godziny na koło i nie zrobią sobie brzydkich kantów. Szlifujemy też wewnętrzne części szprych, zwłaszcza ślady po odcięcia.
Naklejamy przeciwwagi (ten księżyc u dołu) i obręcz na wierzch koła
Następnie na takiej mini szlifierce szlifujemy wstępnie papierem ściernym 400 i 600 zewnętrzną stronę koła - bieżnik
Tak obrobiony bieżnik nasączamy kropelką i szlifujemy do gładkości papierem ściernym 600 i 1200. Bieżnik po wyszlifowaniu błyszczy i przypomina lakierowaną sklejkę w przekroju
W dalszej kolejności przyklejamy od tyłu zewnętrzny pierścień i nasączamy go kropelką
Następnie szlifujemy krawędź pierścienia nadając mu zaokrąglony, najpierw robiłem to pilnikiem, później papierem ściernym 600 i 1200
Doklejamy podkładkę (to małe kółeczko) pod wiązar ...
i malujemy wnętrze koła na czerwono, ja zrobiłem to farbą akrylową Pactra A26 (podziękowania dla JHradcy, od niego odgapiłem ten kolor). Malujemy raz, po przeschnięciu usuwamy niedokładności szlifowania (po pomalowaniu lepiej je widać) i malujemy drugi raz. Żeby nie zamalować miejsc, na które będę jeszcze coś później przyklejał, nakleiłem na nie krążki wycięte z papieru samoprzylepnego (taka żółta taśma papierowa na rolce)
Teraz też ważna czynność - malowanie metalizerem bieżnika. Do tego celu zastosowałem metalizer Humbrola 27003. Najlepiej jak się Wam uda pomalować jednym pociągnięciem pędzla cały bieżnik dookoła od razu. Później malujemy wewnętrzną część pierścienia. Malujemy płaskim pędzlem 6-7 mm szerokości. Zdjęcia w trakcie malowania robiła mi żona, znana trzęsiłapa, więc są one trochę nieostre.
Jak tą czynność dobrze zrobicie, to bieżnik po pomalowaniu powinien tak wyglądać:
Teraz przystępujemy do szlifowania bieżnika, robimy to na miniszlifierce, najpierw delikatnie papierem ściernym 1200, a później polerka miękką szmatką bawełnianą
Jak zrobicie 10 kół, to będzie to tak wyglądać:
Teraz odklejamy papier maskujący, naklejamy na środek denko i malujemy go 2 razy na czerwono oraz białą farbką malujemy obręcz koła
W ten sposób robimy każde z 10 kół:
Pozostało nam naniesienie śladów eksploatacji, jeżeli robimy model w wersji przybrudzonej. Koła są w różnym stopniu ubrudzone - najbardziej to które jest pierwsze za silnikiem.
I w ten sposób zrobiłem wszystkie 10 kół:
Jak pisałem na początku koła są wycinane laserowo, co nie znaczy, że łatwo i szybko się je robi. Jak się chce osiągnąć trochę lepszy wynik, to trzeba im poświęcić więcej czasu. Ja wszystkie koła robiłem przez 12 dni po 6-8 godzin dziennie, czyli w sumie około 80 godzin. I wyszło jak widać. Czuję zadowolenie z osiągniętego efektu.
Jacek Placek, mam nadzieję, że teraz wyczerpująco odpowiedziałem w sprawie malowania metalizerem. Wichura3, czy brudzing jest odpowiedni ?
Czekam na wasze komentarze, uwagi i sugestie dotyczące budowanego modelu.
--
Pozdrawiam
Precyzyjny
------------------
Modele ukończone: parowóz Ty2 , parowóz Pu29
|