FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
18-08-06 15:53  [Relacja/Galeria] Włoski czołg lekki L6/40 - cz.1
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Cześć,
Już w czasie przydługawej i nudnawej budowy 7TP dw rozmyślałem, co by tutaj zbudować, jako następne:) W końcu nadejszła ta wiekopomna chwila i w szranki i konkury stanęła prawie dwudziestka wyselekcjonowanych pojazdów:) Po ciężkich bojach, 50 etapach na czas i na punkty na placu boju pozostał zwycięzca:)

Jak widać padło na makaroniarza, a konkretnie na włoski czołg lekki Fiat Ansaldo L6/40 - konstrukcję dosyć oryginalną a zarazem dosyć "odstresowującą" po zmorach wnętrz i otwieranych drzwiczek poprzednika:) Tak mi się przynajmniej zdawało:)

Model wygląda w 2D bardzo fajnie i obiecująco gdyby nie... różny odcień elementów. Całe szczęście, że wcześniej zaopatrzyłem się w drugi egzemplarz tego modelu - będzie można zbyt ciemne części (wieża, elementy kół podtrzymujących oraz wózków) zastąpić przez odwzorowanie ich na zapasie o jaśniejszej barwie. Poza tym niektóre części wydrukowano na papierze błyszczącym. Mam nadzieję, że dwie wycinanki wystarczą:)

Zacząłem z animuszem od rozcięcia poszycia (najpierw dolnego) na poszczególne ściany.

Dla niewtajemniczonych jest to metoda pokazana kiedyś przez znakomitego modelarza Andrzeja Kuźmę - znanego szerzej jako Wujek Andrzej:) Buduje się z pojedynczych ścianek pudełko, wzmacniając je od środka tekturą (Czy może najpierw wzmacnia - nieważne:). Tak też zrobiłem, chociaż moją wersję można uznać za mocno mieszaną:).

Postanowiłem doszkolić się również w temacie "klej BCG i jego możliwości". Na początku jednak podkleiłem podłogę i wręgi boczne Hermolem, a dopiero połączyłem je wspomnianym BCG.


Trzymało nieźle, chociaż mój "pancerny" charakter podpowiedział mi jeszcze wzmocnienie konstrukcji poprzez dodanie po 2 wzmocnienia w kształcie trójkątów na ścianę (czego jednak na zdjęciach nie widać).

Następnie przyszła kolej na tylną ścianę i przyklejenie poszycia na boki, przód i właśnie tył. Wszystkie krawędzie na częściach jak i "szkielecie" wyretuszowałem odpowiednim kolorem farbki Humbrol - a właściwie przypadkową mieszaniną kilku z nich - żółtej, zielonej i "łososiowej", która była "bazą".

Przy tylnej części poszycie niestety popełniłem błąd, nanosząc klej BCG na całą powierzchnię tektury usztywniającej, co spowodowało lekkie wygięcie całej ściany tylnej do wewnątrz. Ratowałem się doklejeniem jeszcze dwóch usztywnień. Cóż - człowiek uczy się na błędach:)

Górna, najwyższa płyta pancerna, na której znajdować będzie się wieżyczka, została usztywniona 3 kawałkami tektury - jednej wklejonej pomiędzy ściany boczne i dwoma elementami po bokach.

One także zostały dodatkowo usztywnione podpierającymi je małymi trójkącikami. Otwór na wieżyczkę pasuje idealnie:)

Ostatnia fotka ukazuje w zbliżeniu łączenie poszczególnych części poszycia oraz kilka próbnie przyklejonych nitów.

Miejsca łączenia dodatkowo przecieram polerką do paznokci - łatwo dostępną we wszelkich sklepach z kosmetykami. Nity natomiast to wycinane malutkie (ok. 0,5-0,7 mm) krążki wycinane za pomocą ołówka "rysikowego" (jak to ustrojstwo się fachowo nazywa??:) - oczywiście bez grafitu:) na mój gust całkiem fajnie wyglądają.

Aktualnie pracuję nad błotnikami...

C.d.n.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
18-08-06 17:40  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
Rafael 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 12
Galerie - 6


 - 2

Hej StuG :)
Moj lezy nieskonczony w pudle i czeka na kola i gasiennice. Z ciekawosci zapytam, jak rozwiazesz problem roznej kolorystyki wiezy i kadluba?

--

Edit: Sorry StuG, nie doczytalem, pochlonely mnie piekne zdjecia z budowy :) Moj pojdzie do malowania i szukam jakiegos fajnego kamuflazu (bo chyba jezdzily w innym niz ten i caly piaskowy?)

Pozdrowienia
Rafael
LSM member ;)

Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz.
Kat
_____________________
Warsztat: kraciaste cos ;)

Post zmieniony (19-08-06 00:06)

 
18-08-06 18:06  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Myślałem, że wystarczająco jasno wyjaśniłem tę kwestię :
"Model wygląda w 2D bardzo fajnie i obiecująco gdyby nie... różny odcień elementów. Całe szczęście, że wcześniej zaopatrzyłem się w drugi egzemplarz tego modelu - będzie można zbyt ciemne części (wieża, elementy kół podtrzymujących oraz wózków) zastąpić przez odwzorowanie ich na zapasie o jaśniejszej barwie. Poza tym niektóre części wydrukowano na papierze błyszczącym. Mam nadzieję, że dwie wycinanki wystarczą:)"
Pisząc o zapasie, miałem na myśli oczywiście drugą wycinankę.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
18-08-06 18:52  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Widzę , że obudził się w Tobie prawdziwy modelarski lew!
Kolejna relacja w której niecierpliwie będe wyglądał kolejnych fotek i wpisów.
Powodzenia ; jestem dziwnie spokojny , że będzie cool !

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
19-08-06 13:22  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Jak wspominałem, aktualnie na "tapecie" mam błotniki.

Podobnie jak w przypadku poszycia, tak i tutaj porozcinałem każdy z błotników na 3 części, po czym skleiłem metodą "na styk" używając kleju BCG. Pomimo niewielkiej szerokości ich boków, czynność ta sama w sobie nie jest specjalnie trudna, gdyż błotniki na całej długości są proste.

Przyszła kolej na malowanie stron wewnętrznych. Na razie naniosłem wstępną warstwę farby. Poczekam aż wszystko dobrze zaschnie i wtedy pomaluję jeszcze raz. Jednocześnie uzupełnię jeszcze klejem miejsca, gdzie BCG nie "złapał" krawędzi.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
19-08-06 20:49  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
QN 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 23
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 3

Oj, Stugu, kiedy wreszcie zdecydujesz suię na malowanie ;-)))

A na poważnie, znów będzie co pooglądać:))))

--
Pozdrawiam


------------------------------------------------------------------------

 
19-08-06 21:29  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
Korsarz 



Na Forum:
Relacje w toku - 9
Galerie - 6


 - 4

nareszcie czołg w standardzie. bardzo miło popatrzec ;]

--
Nie jestem przesądny, bo to przynosi pecha.

 
20-08-06 08:34  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
Andrzej S. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 6
 

Przed właściwym klejeniem na styk trzeba zaimpregnować krawędzie, nie powinno być kłopotu ze "złapaniem". Przynajmniej powinno tak być.

 
20-08-06 13:55  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Nadszedł czas przyklejania wyschniętych błotników do kadłuba:) Operacja raczej nietrudna, chociaż jak wszystko wymagająca odrobiny precyzji. Obyło się bez większych szpar i pozostających białych pól.

Na zdjęciu widoczne są kolejne elementy poszycia kadłuba, które powoli, powoli, były przyszykowywane do montażu (po uprzednim podklejeniu i retuszu krawędzi). Z przodu, w miejscu przeznaczonym na część nr 7 (klapa) musiałem wkleić małą podpórkę na środku, gdyż popełniłem ten sam błąd przy przyklejaniu poszycia jak w wypadku tylnej ściany. Zabezpieczy to klapę przed zapadnięciem.

Powoli kadłub nabiera kształtów i coraz szybciej zbliżam się do zamknięcia całej konstrukcji:)

Tylna ścianka (jedna z kilku po rozcięciu części nr 3), podklejona dwoma warstwami tektury, idealnie przylega do wszelkich krawędzi innych części:) Miejsca łączeń z błotnikami przykleiłem do nich SG - spowodowało to wyprostowanie błotników. O mocnej spoinie nie muszę chyba wspominać...:)
Na drugim zdjęciu wcześniej omawiana klapa (część nr 7) już przyklejona i nie zapadająca się:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
22-08-06 22:54  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Aż dziw bierze, jakiego człowiek może dostać "kopa" modelarskiego:) Sklejam praktycznie codziennie:) Ale to chyba dobrze?:) No ale dosyć popierdówy...:) Przejdźmy do dalszej części relacji....

Wczoraj i dziś dokończyłem oklejanie "szkieletu" poszyciem. Najpierw w ruch poszły elementy boczne i przednie "nadbudówki":)
Większe boczne płyty najpierw przykleiłem tylko w górnej i tylnej części do innych elementów poszycia używając BCG. Następnie przystawiłem odpowiednio część dolną do błotników, a łączenie posmarowałem od strony wewnętrznej cyjanopanem. Dla pewności dodałem jeszcze wewnątrz prostokątne kawałki tekturki jako oparcie dla ścianek.

Przyszła kolej na pochyłe boczne mniejsze płyty pancerza w kształcie trapezów, na których potem umiejscowione będą reflektory. Lewa strona wyszła bardzo dobrze, prawa ścianka natomiast nie dochodziła do przedniej krawędzi wcześniej przyklejonego boku. Trochę zeszlifowałem ten element w górnej części i było już ok:)

Na końcu przykleiłem przednią płytę - nawet wszystko ładnie się wpasowało:)


A już tak zupełnie na końcu wykonałem też przedni uchwyt holowniczy (będą jeszcze dwa haki na górze).


Ostatnim elementem poszycie, który pozostał mi do wykonania, była górna płyta przedziału silnikowego. Tym razem nie rozcinałem jej na poszczególne kawałki (przy totalnym rozczłonkowaniu byłoby tego aż 6 sztuk), a jedynie naciąłem miejsca zagięć. Akurat w tym przypadku jest to o tyle nieszkodliwe, gdyż kąt zgięcia poszczególnych ścianek części nr 4 jest niewielki i nie trzeba tego praktycznie retuszować (można lekko przetrzeć klejem BCG - powinno się ładnie zasklepić wszystko:)

Jak widać dużo wysiłku i materiału włożyłem w odpowiednie zabezpieczenie (poprzez podklejenie) całej konstrukcji. Wolę już dołożyć dwa dodatkowe kawałki tekturki niż uważać by nie wcisnąć poszycia do środka:)

Nadszedł czas na przyklejenie wyretuszowanej już części a tym samym zamknięcie kadłuba:)

Kilka szlifów i wszystko praktycznie idealnie się spasowało. Pierwszy etap budowy uważam więc za zakończony:)

Zbliżam się do układu jezdnego...:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
28-08-06 23:27  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

No cóż - zaczęły się "schody"...
Dotarłem w końcu do miejsca, gdzie widoczne są już uproszczenia a nawet błędy w modelu (w porównaniu z oryginałem).
Przed wykonaniem układu jezdnego i gąsienic postanowiłem z grubsza wyposażyć kadłub w elementy, które nie będą przeszkadzały w pracach nad podwoziem.
Oglądając zdjęcia L6/40 wyszperane z czeluści internetu (a wcale nie ma tego super dużo) okazało się, że prawie wszystkie części, począwszy od numeru 13 (mały okrągły właz z przodu) aż do 23 (tylne pokrywy wentylacyjne przedziału silnikowego) wymagają przeróbek - większych lub mniejszych. Oczywiście zdaję sobie sprawę, że model tak "prosty" i za taką cenę nie mógł nikogo olśnić super szczegółowym opracowaniem, ale mnie to nie wystarczało:)

Na początku jednak skleiłem cały zespół osłon sprzęgieł (cz. 8-12)

Sama praca nie była zbyt trudna, ale chcąc trochę wzmocnić całą konstrukcję, musiałem gdzieniegdzie przyciąć jej elementy.

Gdy miałem już prawie gotowe do przyklejenia listwy boczne, jeszcze jeden rzut oka na rysunki i zdjęcia uzmysłowił mi, że mają one nieprawidłowy kształt. W modelu są rozrysowane jako prostokąty, natomiast ich górna krawędź powinna być równoległa do górnej krawędzi kadłuba. Tutaj właśnie po raz pierwszy przydał się zapas części z drugiego egzemplarza:)

Właz boczny (cz. 18) nie miał szczeliny obserwacyjnej, a zaznaczone miejsca przytwierdzenia uchwytu były zbyt blisko siebie (uchwyt ten był większy i niesymetrycznie położony względem osi poziomej włazu). W obu przypadkach poprawiłem te błędy. Na razie ani nitów, ani uchwytu nie wykonywałem, by nie przeszkadzały w operowaniu modelem w łapach - no i żeby nie uległy przypadkowemu uszkodzeniu.

Wbrew pozorom dość ciekawym wyzwaniem był właz obserwacyjny mechanika-kierowcy. A wszystko za sprawą samej jego końcówki, która przypomina spłaszczony dziubek:D

W modelu właz ten jest rozrysowany na płasko i składa się z 2 części (15 i 16). Dorobiłem więc do tego owe zakończenie, które składa się z kolejnych 5 niewielkich elementów. Nie wygląda to jakoś rewelacyjnie, ale według mnie jest do przyjęcia:) Dodałem jeszcze nity i przykleiłem całość do kadłuba.

Okazało się również, że skrzynki na błotnikach (cz. 20) mają nieprawidłowy kształt i są za niskie... Ale to już w kolejnej odsłonie:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
29-08-06 07:37  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
Demon 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 50
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 3
 

Stugu, z czego nity? Są bardzo malutkie, znaczy odpowiednie do skali, a jednocześnie identyczne, więc chyba nie hand-made zwikolu czy coś takiego.

--
-------------------------------------------------------------
VW´s don´t drop oil. They just mark their spot
VW nie kapią olejem. One znaczą swój teren.

 
29-08-06 08:04  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Istotnie - nity są niewielkie (ok. 0,5 mm). A wycinam je zaostrzonym pustym ołówkiem automatycznym (takim na rysiki). Wspominałem o tym w pierwszym poście. Dodatkowo nanoszę na nie kropelkę wikolu, dla uzyskania kopułkowatego kształtu:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
02-09-06 00:03  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
Sławomir Bloch 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 77


 - 28

Szanowny Kolego StuG! Trzymam kciuki za wykonawstwo tego Twojego modelu, który jest naprawdę bardzo sympatyczny i przyjazny. Ja swojego z tego samego wydawnictwa zrobiłem jakieś niecałe dwa lata temu, co prawda nie jak Ty w standardzie ale wzbogaconego o różne szczegóły jakie znalazłem na jego temat buszując w internecie. Aby nie zaśmiecać Ci wątku i zmobilizować do pracy (choć tego zapewne Ci nie potrzeba)zamieszczam tylko jedno jego zdjęcie i życzę oczywiście modelarskiej wytrwałości w realizacji budowy!


--

Efektownego modelowania!
Pozdrawiam. Sławomir Bloch!

----------------------------
Broń pancerna

Post zmieniony (02-09-06 00:06)

 
02-09-06 15:17  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Piękny modelik Sławku:) Dziękuję też za mobilizację, trzymanie kciuków na pewno się przyda:)

Tymczasem u mnie przeróbek ciąg dalszy...
Wykonałem - no właśnie - chyba wywietrzniki jakieś przedziału bojowego (cz. 19) - nie jestem pewien co to jest:) Ale wykonałem:) A raczej przerobiłem. Starałem się nadać im kształt bardziej rubensowski i z efektu jestem nawet zadowolony:)

Całe takie jedno ustrojstwo składa się teraz z 7 części, jeśli licząc śrubki (wykonane oczywiście z papieru) i podstawy:D. Wymiarowo jednak nie są one do końca zgodne z rzeczywistością, powinny być większe:) Odpuściłem jednak robienie ich od podstaw - zabrałyby zbyt wiele cennego surowca:)

Za to od podstaw wykonuję boczne skrzynki.

Według zdjęć były one wyższe i pochylone względem kadłuba. Pokrywa była krótsza, gdyż w przeciwnym wypadku nie można byłoby jej otworzyć z powodu wcześniej pokazanych wywietrzników:) W takiej "wersji" je właśnie robię:) Nawet nie przypuszczałem, że zejdzie mi na jedną - widoczną tutaj (jeszcze nie dokończoną) - tak dużo czasu:) No ale udało się. W kolejce czeka następna. I oczywiście kłódeczki:D

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
19-09-06 23:30  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Haaaaa, myśleliście, że StuG znowu Was będzie męczył trzyletnią relacją bo ma lenia w garbie?:) A tutaj niespodzianka:) Zakłady pracują, a fotografa nie wpuszczali na halę:)

Trochę utrudniłem sobie robotę wspomnianymi wcześniej przeróbkami. Jak się okazało, te dotyczące wlotów i wylotów powietrza były jak na razie najbardziej pracochłonne:) Efekty można zobaczyć na dwóch poniższych zdjęciach.

Oryginalne płaskie żaluzje wykonałem jako przestrzenne wykonując "pudełka" z pasków tektury i oklejając je paskami z mojego zapasu części:) Wkleiłem jeszcze rozcięte żeberka a na górę wyciętą wcześniej ramkę i tyle filozofii:) Samokrytycznie twierdzę, że wyszło mi to dosyć słabo, no ale może ktoś będzie oglądał bez okularów, z daleka i w ciemności, to się nie pozna:)

Tytułem wyjaśnienia dodam, że jeśli chodzi o górną pokrywę przedziału silnikowego, praktycznie zrezygnowałem z przerabiania elementów do wersji ze zdjęć. Nie starczyło by mi chyba i następnych trzech zapasów części:) I tak - np. prawy właz nie był "łamany" tylko kończył się na łączeniu blach, zawiasy były zupełnie innego rodzaju, a całość była zamykana jeszcze zakręcanymi motylkami z drugiej strony (może je chociaż dorobię).
Ponadto wyloty i wloty powietrza powinny być szersze i trochę dłuższe. Praktycznie cała górna pokrywa silnika nadawała się do wymiany. Na początku nawet chciałem przerabiać, ale w końcu stwierdziłem, że nie będę się z tym mordował - bo efekt byłby niewspółmiernie mały do włożonej pracy. Poza tym i tak 95% osób oglądających pewnie by nie wiedziało jak naprawdę wyglądał tył L6/40:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
19-09-06 23:49  Re: [Relacja z budowy]Czołg L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Po męczącej walce z żaluzjami dałem trochę odpocząć kadłubowi i wziąłem się za koła jezdne:) Czołg jest malutki, ale i tak trzeba naciupać 18 sztuk:)
Wyjąłem więc słynny cyrkiel olfy i huzia na juzia kręciłem ile wlezie:) Wymyśliłem sobie, że najpierw wytnę same bandaże - każde kółko musiało więc składać się z 4 pierścieni (tektura, z której je wycinałem była dosyć cienka) - a potem wkleję środek jako osobne elementy.


Skończyło się na tym, że skleiłem ze sobą po dwa wycięte "środki" i skleiłem je cyjanopanem z pierścieniami. Następnie pomalowałem wewnętrzne części pierścieni i zostawiłem na następny dzień do wyschnięcia.

Przyszła kolej na obręcze. Wyciąłem je i uformowałem na jakiejś plastykowej kulce - znalezionej w tajemniczej szufladzie - wykorzystując przy tym klej BCG (tarcze były faktycznie lekko wklęsłe - w wycinance są płaskie). Tak przygotowane środki musiały się jednak na czymś opierać, aby montaż ich nie dostarczył mi kilku nowych siwych włosów:)

Ponieważ z cieniutkich paseczków papieru nie było sensu robić podpórek, użyłem do tego celu kółeczek z cyny 0,35 mm, mocując je rzecz jasna cyjanoakrylem.


Wkleiłem przygotowane środki kółek i dodatkowo przejechałem po nich wielokrotnie okrągłą końcówką trzonka pędzla, co nadało im jeszcze lepszy wygląd.

No i tak mi minął wieczór:) Jutro wstępne malowanie bandaży i... jeszcze dużo rzeczy:)

c.d.n.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
03-10-06 01:06  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Prace nad układem jezdnym trwają w najlepsze:)
Koła nabrały z lekka kolorków, otrzymały obręcze, śrubki, itp, itd:)

Czeka je jeszcze domalowanie niektórych fragmentów. Najbardziej pracochłonne i stresogenne było malowanie wewnętrznych części obręczy, których szerokość wynosiła poniżej 1 mm. Nie obyło się rzecz jasna bez lekkich poślizgów pędzla, ale ściągnąłem niepotrzebną farbę z zadrukowanych części za pomocą rozcieńczalnika. Śrubki nie są najwyższych lotów (ok. 0,7 mm), ale popełniłem pewien drobny błąd przy wycinaniu, którego już będę na przyszłość unikał:)

Jak wiadomo, wózki kół jezdnych (a raczej ich boczne ściany) wydrukowano na papierze błyszczącym i w dodatku w totalnie za ciemnym kolorze.

Odwzorowałem więc wszystkie osiem elementów na jednej z części zapasowych (wewnętrzne są całe żółte), a następnie w celu uplastycznienia wyciąłem takie tam "ramki":P Kolejne stresujące zajęcie:) Po retuszu wewnętrznych krawędzi i wcześniejszym przedziurkowaniu miejsc na ośki, zespoliłem to wszystko w jedną wielką kupę:P

A tak właśnie wygląda jedna z owych "kup" i wszystkie razem gotowe do dalszej obróbki:)

Ośki kół jezdnych zakończone były nakrętkami, które wykonałem we własnym zakresie, bo elementy zaproponowane przez autora nie przypadły mi do gustu:)

Szumnie mówiąc zaprojektowałem sobie owe nakrętki (2 mm) oraz podkładki do nich, podkleiłem, wyciąłem i skleiłem. Proste jak drut:) Czeka mnie jeszcze malowanie tej drobnicy i oczywiście montaż:)

Dalsze uplastycznianie trwa...:)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
03-10-06 08:42  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Buka 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 1
 

Stug, czy dobrze widzę, że w tych muterkach wycięte są otwory? Jeśli tak to czym? Igłą strzykawkową? Będziesz je gwintował? ;-)

--
Buka :-]

 
03-10-06 08:57  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Oczywiście - wzrok Cię nie myli - są w nich wykonane otworki za pomocą zaostrzonego ołówka automatycznego. Na tym zdjęciu widać, że jeszcze nie są one na wylot, bo podkładki były dziurawione później:) Aktualnie otwory są na przestrzał:)
A nad gwintowaniem się zastanawiam ;-P

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
03-10-06 20:31  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Andrzej S. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 6
 

Miało być lekko, łatwo i przyjemnie, a Ty tradycyjnie rzucasz sobie "kłody" pod nogi. Jak dla mnie- oglądacza, im więcej takich przeszkód w szybkim sklejaniu tym lepiej.

 
04-10-06 09:16  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Zdzisław 



Na Forum:
Galerie - 27


 - 9

Gratuluję ! Piękny pokaz dobrego warsztatu modelarskiego. Model w standardzie, i to nie z najnowszego wydania ! Kibicuję i czekam na efekty finalne.
Jaką farbką retuszujesz krawędzie i malujesz łby śrub ? Czy wycianka była przed wycięciem impregnowana ?

Pozdrawiam,
Zdzisław

 
04-10-06 16:43  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Dziękuję Wam za miłe słowa - ja jestem o wiele bardziej krytycznie nastawiony do swojego warsztatu modelarskiego:). Ale każda pochwała i wyraz zainteresowania na pewno podnoszą mnie na duchu i dodają kolejnych bodźców do dalszej pracy:)
A na efekty finalne trochę jeszcze trzeba będzie poczekać:) W końcu jestem jeszcze "w lesie":)

Co do retuszu - wymieszałem sobie różne farbki Humbrol - proporcje były na "oko", a barwy to żółta, zielona, czarna, kremowa i jeszcze chyba z dwie pochodne:) Także tutaj raczej słowa wyjaśnienia niewiele pomogą:) A i tak ten kolor nie jest idealny:) Ale to się wyrówna przy pigmentowaniu:)
Wycinanka nie była niczym impregnowana, zamierzam model polakierować, ale zobaczymy co z tego wyjdzie:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
04-10-06 22:19  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
CRS 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Tak ogladam tego twojego L6/40 i przypominam sobie ze tez go zrobilem i zaluje ze spierniczylem taki fajny model :) Jakbym wiedzial ze zamierzasz go zrobic oddalbym Ci 3cia wycinanke zeby bylo wiecej czesci zamiennych :>

--
Krzysiek P. aka CRS
---------------------------------------------------
Construct Responsible for Sabotage
---------------------------------------------------

 
15-10-06 13:17  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Bocznym ściankom wózków przybyło nowych elementów "3D":))

Oczywiście paseczki z zapasu części (dolne podklejone dodatkowo papierem offsetowym). Żadna filozofia - może trochę trudne retuszowanie krawędzi:)

Przyglądając się ciągle rysunkom i zdjęciom stwierdziłem, ze pokpiłem sprawę z kołami - tarcze (felgi) powinny być w tej samej linii co bandaże - a u mnie nie były. ZONK:)! W zasadzie nie byłoby to tak widoczne, no ale uparłem się:) Głównie chodziło mi o ten seksowny rowek między felgą a bandażem:)))


Na początku wyciąłem przy pomocy cyrkla Olfy 36 pierścieni z brystolu. Technika ta sama co przy wycinaniu bandaży - najpierw wyciąłem wewnętrzny otwór, a potem przykładając wzornik z tektury wyciąłem drugi okrąg. I tak raz za razem:)


Wewnętrzne krawędzie tak przygotowanych pierścieni pomalowałem czarną farbką (Pactra - szybko schnie:)) Następnie pozostało dokleić to wszystko do kół (z dwóch stron rzecz jasna:)


A tak wygląda koło po małym liftingu.
Krawędzie przetarłem cyjanopanem i czeka mnie teraz małe szlifowanie i ponowne malowanie:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
15-10-06 13:52  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Buka 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 1
 

Bardzo cenny sposób na szybkie wycinanie pierścieni! Wzornik... jak na to wpadłeś? :)

--
Buka :-]

 
15-10-06 13:58  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Wpadłem na to okiem:))) A poważnie to było jedyne logiczne dla mnie rozwiązanie, by takie pierścienie uzyskać w relatywnie krótkim czasie. Masowa produkcja wymaga jednak twórczych pomysłów:)))

Jeśli chodzi o ten wzornik to powinien być on wyższy (szerszy) od materiału, z którego wycinamy pierścienie. Poza tym musi dosyć dobrze pasować do otworu - chociaż to zależy też od tego na jaki margines błędu sobie pozwolimy:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
04-11-06 20:30  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Eryk 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
 

Dla mnie wypas jak narazie te takie hmm.. jakby to nazwac trójkąty żółte mógłbyś je porównac do grosza??

 
05-11-06 09:30  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Nie ma za bardzo sensu porównywanie tego do grosza z conajmniej 2 powodów :

1. Nie jest to na tyle małe, by grosz był tutaj potrzebny - na groszu można ewentualnie pokazać coś, co jest od niego mniejsze:P. Poza tym grosz już jest niemodny:P

2. Mata, na której leżą te elementy, jest jak widzisz podzielona na centymetry kwadratowe - ze zdjęcia więc można łatwo wywnioskować, jakiej są one wielkości - przynajmniej mniej więcej:)

Tymczasem wziąłem się hurtowo za pozostałe elementy układu jezdnego, dlatego dłuższa przerwa w relacji się zaznaczyła:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
21-11-06 22:32  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Ponieważ lud się jeszcze nie domaga, to sam wyjdę przed szereg:)
Prace nieco się spowolniły ze względu na wejście na grząski teren wykonywania ogólnie rozumianego układu pełzająco-jeżdżącego, jak również dziwne nocne delegacje:)))

Jak wcześniej napomknąłem, hurtem zabrałem się za wykonywanie wózków, kółek i wszelkiego innego ustrojstwa:) Faktycznie, jak pisał autor, te podwozie jest nieco skomplikowane, a dodatkowo narobiłem sobie małego zamieszania, biorąc się za wszystko jednocześnie:)

Szybko jednak odpuściłem koła napędowe - znalazłem bowiem w końcu dobre, szczegółowe zdjęcia muzealnego eksponatu L6/40 - jak zwykle za mało w nich zębów, a poza tym będą one wykonywane dopiero po gąsienicach (oczywiście z ogniwek). Inne przeróbki też będą:)

Koła jezdne - już pomalowane, musiałem połączyć teraz w pary. Trochę "na oko" wykonałem wewnętrzne ośki z dwóch krążków grubości 1 mm, malując je i przyklejając do połowy z 18 kół.

Potem nastąpiła burza w czaszce pt. "jak sobie ułatwić życie przy sklejaniu kół w pary, by w miarę wyszło to równo" (paluchy odpadły w przedbiegach:) Przypomniałem sobie, że na arkuszu tektury pozostały wycięte otwory po krążkach, których użyłem jako elementy składowe tych kółek właśnie. EUREKA!:) Porozcinałem więc je na "ciastka z dziurką" i sklejałem ze sobą, aż uzyskałem wysokość pozwalającą na umieszczenie wewnątrz dwóch kółek z "ośką". Wcześniej oczywiście taki oto "wzornik" wyszlifowałem papierem ściernym. Potem poszło jak po maśle - kółko, kółko, szpilka, klej razy dziewięć HEJ HEJ HEJ:P:) Efekt, jak i poszczególne etapy tych zmagań widać na powyższych fotkach:)

Po połączeniu kół w pary nareszcie można było wykonać wózki.

Tutaj już większej filozofii nie było - kawałki drutu miedzianego jako ośki (nie robiłem jednak ruchomych kół - mija się to z celem - poza tym nie taki był cel zamontowania ich w kołach:), glut i gut:) Tak to teraz wygląda:) Ta pojedyncza para kół to zapas, który będzie zamontowany na lewym błotniku.

c.d.n.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
01-12-06 00:17  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Nadeszła chwila oddechu od kół jezdnych:)

Aktualnie składam do kupy całe układy kół napinających.

Uwypuklam co się da - jak widać. Powiedzmy sobie szczerze - ze średnim skutkiem:) Koła te zostaną jako pierwsze doklejone do kadłuba. Następnie przykleję przednie wózki kół jezdnych, aby odpowiednio "wypoziomować" kadłub. Potem to już z górki:))

Nadmienię jeszcze z obowiązku, że części, które tutaj pokazuję, także są niezbyt zgodne z obiektem rzeczywistym:) Heh - ostatnio nawet zauważyłem, że do błędów opracowania dołożyłem własny - odwrotnie przykleiłem przednią część wanny kadłuba (ta z zaczepem holowniczym). Więcej nitów miało być na dole... :)))

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
07-12-06 23:37  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Koła napinające systematycznie, acz powoli, nabierają finalnego kształtu...


Ich także nie ominęły moje "super" uplastycznienia:) Po sklejeniu kół i wycięciu otworów ulżeniowych, wyciąłem wspomnianą wcześniej metodą "na wzornik" pierścienie o szerokości mniej więcej 0,5 mm.


Następnie przykleiłem je do tarcz kół. Operacja dość stresująca, bo posmarowanie klejem niebezpiecznie rozmiękczało pierścień. Pomogłem sobie jednak "wzornikiem".


Dalsza własna twórczość zaowocowała przyklejeniem śrub od strony wewnętrznej. Tutaj pojawił się kolejny dylemat - śrub tych powinno być 12, w modelu jest 8 zaznaczeń. Zostawiłem tak jak jest, nie dałoby się po prostu ukryć narysowanych miejsc na śrubki:) O ile po wewnętrznej stronie nie rzucałoby się to w oczy, to problem był nie do przejścia po stronie zewnętrznej.


Na koniec pozostało połączenie kół w pary za pomocą wcześniej przygotowanych osi oraz przyklejenie nakrętek z wystającymi częściami śrub po zewnętrzne stronie tarcz. Jeszcze tylko retusz i można było przymierzyć koła do wózków - efekt widoczny na zdjęciach.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
07-12-06 23:52  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Enzo 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

No StuG'u jak zwykle dajesz czadu, wszystko jak narazie luxik,
powodzenia !!

Pozdrawiam

--
Panther

 
08-12-06 00:15  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
MarekB 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 2
 

i pomyśleć ,że to model za całe 3,50 ;] wygląda świetnie
Ciekawe jak poradzisz sobie z gąskami

--
*********
5914289

PROJEKT WŁASNY
Maz-537G + naczepa MAZ/ChMZAP-5247G
Niemiecka wyrzutnia rakiet NEBELWERFER
Rosyjski pojazd inżynieryjny BAT-M
Polski lekki czołg ANDERS
AMERYKAŃSKI CIĄGNIK M4 + LONG TOM

 
08-12-06 00:30  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

I co trzeba wydawać kwoty pow. 70 pln za model żeby publika wyła z zachwytu.

Pozdrawiam Wojtek.

 
04-01-07 00:31  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Witam po świąteczno-noworocznej przerwie:)

Po zakończeniu prac nad kołami napinającymi wróciłem do wahaczy.

Ponieważ przerobione koła jezdne mają inną szerokość niż zaproponowane przez autora, szerokość wahaczy musiałem również nieco zmienić, wykonując od podstaw tuleje. "Od siebie" dodałem również wzmocnienia i śruby.

W tak zwanym "międzyczasie" wykonałem - a właściwie dokończyłem (gdyż części miałem przygotowane wcześniej) "budowę" zawiasów górnych włazów komory silnika (notabene nieprawidłowych:)

Ukośne kształty krawędzi tych włazów, które im sam zresztą nadałem, wymusiły wykonanie niewielkich przycięć zawiasów u podstawy. Poza tym wszystko pasowało:)

W ostatnich godzinach przed zabawą sylwestrową chwyciłem narzędzia, by wykonać coś drobnego i "na szybko":) Pech chciał, że wybrałem sobie reflektory:) Skończyłem je dzisiaj:) - chociaż jak na mnie to i tak "sprinterski" czas:P

Poniżej podam prawie krok po kroku przepis, jak w tzw. "standardzie" wykonać w miarę ładnie prezentujące się reflektory o małej średnicy kopułek (w tym wypadku ok 6 mm).


Zaczynamy oczywiście od dokładnego wycięcia samych kopułek.


Po wycięciu i zwilżeniu elementów wodą, śliną lub klejem BCG (najlepsza opcja) delikatnie formujemy je na zwykłej gumce przy pomocy wałków/rurek, aby miały tendencję do samoczynnego zwijania się. W tym wypadku wystarczyły dwa mosiężne wałki o różnych średnicach.


Następnie delikatnie prostujemy element i "wałkujemy" same listki "w pionie" aż do uzyskania ich łukowatego kształtu.


Tak powinien mniej więcej wyglądać przygotowany element do sklejania...


Na innym wałku o dobranej średnicy sklejamy "na styk" kopułki reflektorów.


Smarujemy klejem BCG wewnętrzną część tak przygotowanych elementów wraz z krawędziami listków. Następnie delikatnie w palcach zaginamy listki do wewnątrz tak, aby klej "złapał" krawędzie. Kładziemy kopułkę na stole/macie i delikatnie palcem dociskamy element. Zazwyczaj BCG może nie skleić do razu wszystkich listków, więc w razie konieczności w te miejsca należy nałożyć go ponownie. W każdym razie wszystko powinno się ładnie "zejść".


Otrzymujemy całkiem zgrabne kopułki, które dodatkowo - po wyschnięciu kleju - przecieramy np. końcówką pędzla (czy innego narzędzia o kopułkowatym zakończeniu) od strony wewnętrznej - najlepiej wykonać to ponownie na gumce:)

Tutaj powinny pojawić się zdjęcia jak wykonać odbłyśniki, ale niestety nieopatrznie wszystkie dzisiaj skasowałem, więc napiszę tylko, że zrobić je można np. z odblaskowej folii samoprzylepnej - ja akurat wykorzystałem w tym celu odblaskowe srebrne naklejki:) Formujemy stożek ścięty o odpowiedniej średnicy i wysokości i wklejamy w przygotowane wcześniej kopułki:)

Sam finisz to wklejenie imitacji żarówek i oszkleń reflektorów.


Żarówki wykonałem z końcówek lampek choinkowych i wkleiłem do środka. Za oszklenia posłużyły mi odpowiednio wycięte kółeczka z opakowań po tabletkach.
Najtrudniejszym etapem w tym przypadku było właśnie przyklejenie szkiełek - dokonałem tego jakimś cudem klejem BCG - trzyma:) A zdjęcia prezentują gotowe już reflektory. Może być:)

Po tej nudnawej lekcji pt. "wyważanie otwartych drzwi" (ewentualnie "tajemnica poliszynela w/g StuG-a" lub też "Ponowne odkrycie Ameryki":P) chcę pokazać jeszcze dwa zdjęcia...


Gdzieś między wahaczami a reflektorami jako odskocznię wybrałem "śrubowanie" i nitowanie przedniej części kadłuba. Nie sugerujcie się kolorami - źle ustawiłem aparat:)

To na razie tyle...:

c.d.n.

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
04-01-07 17:44  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
butterfly222   

Stug ten model był moim pierwszym modelem ale mój był w całości wykonany w standardzie. Na powagę nawet nie wiedziałem wtedy co to jest ładne światło w modelu. Super wychodzi tobie ten model, za tak niewielka cenę. Pozdrawiam

 
08-01-07 22:54  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
MichalR 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 5

StuG, w najnowszej Nowej Technice Wojskowej jest artykuł o czołgu L6/40, są zdjęcia rysunki i opis konstrukcji (http://magnum-x.pl/pol/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=68&Itemid=74). Trochę późno ale może coś się jeszcze przyda.

--
Gotowe: ASU 85,Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1, Type 94, SU-101, Ka-Mi Type 2

 
08-01-07 23:26  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Tak, wiem - przeglądałem i trochę czytałem ten artykuł. Większość informacji znam, ale najcenniejsze, co udało mi się "wydobyć" z tej mini-lektury, to szerokość gąsienic (chociaż z moich wcześniejszych wyliczeń wynikały podobne wartości). Szkoda, że nie podali odległości między sworzniami, bo to by się też przydało, a tak trzeba będzie kombinować. Bardzo ciekawy jest rysunek wnętrza z niemieckiej instrukcji z 1944 roku, a także rysunki i barwne plansze z wzorem kamuflażu. Zdjęć mam chyba wystarczającą ilość na dysku. Tym niemniej budowany przeze mnie model nie będzie i tak zgodny w 100% z oryginałem, bo praktycznie trzeba by go wykreślić od zera - może kiedyś. Ale materiały i artykuł bardzo dobre - dzięki Michał!

Żeby ten mój wpis nie był taki łysy wstawiam zdjęcie ukończonego stojaka i zamontowanego na nim koła zapasowego. Stojak oczywiście lekko przerobiony.



Aktualnie pracuję nad tłumikiem - w ramach tzw. "relaksu" od układu jezdnego.

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
08-01-07 23:46  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
randar 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 7
 

StuG napisał:

>
> Stojak oczywiście lekko przerobiony.
>
>

Tylko kika nakrętek i jakieś paseczki i łebki ...faktycznie tylko lekka przeróbka - tylko nascie razy więcej elementów niz autor przewidział. Mocno się ograniczasz jak widzę ;-)

pozdrowienia

--

 
09-01-07 00:09  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
ssebittro 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1


 - 1

Fedruj, fedruj , gryfne to pieroństwo ! :-)

--

Teoretyk ostatnio...

 
09-01-07 00:10  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Być może to ładnie wygląda, ale z oryginałem to ma mało wspólnego. Ramiona stojaka powinny być prostokątne, zewnętrzne powinno mieć trójkątną podpórkę (brak miejsca już, stąd tylko osobne elementy w kształcie odwróconej litery T). Sama podstawa powinna mieć kształt ośmiokąta - ale nie dałoby się wtedy zakryć białego prostokąta na błotniku itd, itp. Dlatego wydaje mi się, że moje zaprzestanie totalnych przeróbek aby była zgodność z oryginałem jest uzasadnione.

Chociaż... z daleka i w tłumie chyba ujdzie:>

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
09-01-07 00:24  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
ssebittro 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1


 - 1

Jako laik w temacie pancerki podziwiam jedynie wysokiej klasy kunszt modelarski autora modelu, co do tego nie ma żadnego ale .

--

Teoretyk ostatnio...

 
16-01-07 00:23  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

W dalszej części prac "nie-układowo-jezdniowych", które miały być w zamyśle małą odskocznią, wsiąknąłem w dwie sprawy : tłumik (lub z grubsza wydech) i tylną ścianę przedziału silnikowego, czyli w skrócie - "zad" czołgu:)

O tłumiku nie ma się co długo rozpisywać (na dodatek nie mam jeszcze zdjęć) - ot, został on tylko zwężony i skrócony, będzie "przykręcony" do różnych płaskowników. Zrobiłem też główną część osłony tłumika, której w modelu w ogóle nie uwzględniono... i prace przerwałem:)

Aby nie stać w miejscu, dla relaksu dorobiłem dwa wzmonienia (wsporniki) tylnych części błotników, a potem to już ruszyła lawina...:)
No bo skoro już jestem przy tylnej ścianie... stwierdziłem, że zrobię ją całą do.. prawie końca:)
Oto i efekty dotychczasowych długich i żmudnych prac :



Wzmocnienia błotników zaprojektowałem trochę za krótkie w poziomie, ale co tam:) Dodałem też wystającą część górnej płyty przedziału silnikowego (w wycinance kończy się ona nieprawidłowo na równi ze ścianą tylną) i "przykręciłem ją śrubami:) Od dołu, na tylnej ścianie dokleiłem jeszcze odpowiednio wycięty pasek, który był w rzeczywistości przyspawany, a którym udało mi się zasłonić miejsca na nity, których tam w ogóle nie powinno być. Za to prawidłowo dorobiłem i dokleiłem 15 nitów w dolnej częśći "zadu":) Dosztukowałem również dwa wzmocnienia na obu dolnych krańcach tyłu wanny.

Najtrudniejszym elementem do wykonania była tutaj pokrywa tylna przedziału silnikowego. Zaprojektowałem ją praktycznie od podstaw, z wycinanki wykorzystując tylko kółko z zaznaczonymi miejscami na śruby - których powinno być 16, a nie 8 (jak w modelu) - na szczęście można było bez szwanku je dokleić:) Właz nie jest jeszcze skończony, gdyż trzeba dorobić do niego takie fajne ustrojstwo, które pokażę, jak zrobię - czyli w nastepnym wejściu antenowym:)

Muszę tylko dla porządku dodać, że miejsca na haki holownicze (białe prostokątne pola) powinny być o wiele niżej. Z lewym nie będzie tak dużego problemu, bo zamaskuję to jakoś tablicą rejestracyjną i reflektorem tylnym, ale na prawa nie mam jeszcze pomysłu:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
23-01-07 00:21  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Walka z "zadem" czołgowym wciąż trwa...:)

Jak wcześniej wspominałem, tylny właz posiadał jeszcze... klamkę:) Za to chyba dzielni włoscy tankiści chwytali i otwierali ten sezam:) Rzecz jasna musiałem sam go zaprojektować, bo w modelu występuje tylko jakiś "cycek":)



Element niewielki, ale posiadający nieregularny kształt. Podstawa była sprawą prostą, natomiast sam "hak" (zaczep, jakkolwiek by to nazwać) wymagał nieco więcej pracy i czasu:) Skleiłem go z czterech elementów sklejonych ze sobą, a następnie okleiłem "odchudzonym" zadrukowanym paskiem z zapasu części wszelakich:) Sam haczek posiada w środku dziurę:P

Jak widać na załączonym obrazku dorobiłem również podstawę tablicy rejestracyjnej (oczywiście jest kulturalnie przykręcona śrubkami do płyty tylnej:)) i reflektor tylny. Ponieważ nie mogłem nigdzie znaleźć czerwonej "szybki", wstawiłem zwykłą przezroczystą, ale za to "żarówkę" włożyłem czerwoną:)

Dwa białe prostokąty, gdzie powinny być haki holownicze (a właściwie nie powinno ich tam być), zaślepiłem kawałkami ze słynnego juz zapasu:) Z lewej strony można to było zamaskować reflektorem, z prawej... na razie nie mam pomysłu:)


Następnie kompletnie mi odbiło i wykonałem zapięcia włazów górnej płyty przedziału silnikowego.



Każdy z nich (a jest ich 4 sztuki jak widać), o mikro-gabarytach składa się z 12 części... Powaliło mnie zupełnie - za dokładne zdjęcia mam na kompie:))) Czy było warto siedzieć dwa wieczory? Ja nie żałuję w każdym razie, zawsze to lepiej niż bez:)

No to teraz czas kończyć tyłeczek i zabierać się ponownie za układ jezdny:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
23-01-07 09:17  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

StuG:
Już mam ślinotok na myśl o układzie jezdnym... To, co dotychczas pokazałeś dodatkowo nasila u mnie ten osobliwy objaw ;-).
Robisz niezłe cacuszko!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
23-01-07 10:48  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
stach48 

 

Mariusz=mój ślinotok napewno będzie bardziej intensywny, bo mam nadzieję że zobaczę to cudeńko już w najbliższy piątek (GEKO nr 13). Tak na marginesie=ciągle się zastanawiam, jak On to robi;))))))
NAJLEPSZEGO

 
24-01-07 23:49  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Wczoraj rozpocząłem wykonywanie tylnej tablicy rejestracyjnej.



Na zdjęciach widać kolejne etapy "budowy". Najpierw zaprojektowałem sobie wspomnianą tablicę (wybieranie czcionki trwało chyba 45 minut:)), wydrukowałem ją w kilku egzemplarzach na papierze offsetowym i wyciąłem tablicę, ramkę, literki i cyferki (dobrane losowo:) ). Następnie skleiłem to wszystko do kupy, retuszując wcześniej krawędzie elementów "wypukłych" na czarno. Potem pomalowałem je już do końca. Ostatnim (na razie) etapem było wikolowanie (rozcieńczonym klejem) tychże części - uzyskałem delikatne wypukłości i "nabłyszczenie" ich powierzchni - o co mi właśnie chodziło:) Pozostaje jeszcze pewien element w miejscu oznaczonym "I" - nie wiem dokładnie jak on wyglądał - na pewno był czerwony. Kiedyś znalazłem zdjęcie pokazujące z bliska tablicę włoską, ale teraz nie mogę go znaleźć - może ktoś mnie poratuje?:)

Z przodu rejestracja znajdowała się na przedniej płycie, tyle, że była malowana na pancerzu - to też postaram się kiedyś tam zrobić:)

W tak zwanym "międzyczasie" powstaje powolutku tłumik wraz z osłoną - doklejam pojedyncze części jak mam chwilkę czasu:)



Dystans między tłumikiem a osłoną uzyskałem wklejając maleńkie krążki kartonu (te same, z których wykonuję nity, tyle że ciut grubsze).

Na razie tyle chwalenia się:)

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
25-01-07 12:12  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Roli 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 10
 

Dbałość o szczegóły jest wręcz porażająca a tył pojazdu to już bajka . Podziwiam Twój talent i z ciekawością czekam na dalsze zdjęcia .
Pozdrawiam

 
25-01-07 13:51  Re: [Relacja z budowy]Włoski czołg lekki L6/40
Demon 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 50
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 3
 

Brakuje na tych tablicach jeszcze 12 gwiazdek i podpisu UE ; )

--
-------------------------------------------------------------
VW´s don´t drop oil. They just mark their spot
VW nie kapią olejem. One znaczą swój teren.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024