FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 
22-04-20 15:05  [R/G]"De Zeven Provincien" 1:100 Seahorse
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam zacne grono Modelarek i Modelarzy,

była taka relacja o nazwie >>> "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw <<<, która dość dawno umarła. Proszę admina o godny "pochówek", by nie zaśmiecać forum (przy okazji zwolnię miejsce hostingowe na fotki).

A tu rozpoczynam drugie (i ostatnie) podejście do projektu modelu "De Zeven Provincien" i nie będę rozpisywał się, dlaczego pierwsza wersja ląduje w koszu.
Słów kilka o okręcie "7 Prowincji". Zbudowano go w latach 1664-1665 dla Admiralicji Rotterdamu. Wymiary: 46,13 x 12,17 x 4,67 m, wyporność 1600 ton, uzbrojenie to 80 dział różnego kalibru, załoga 420 osób.
Nazwa "7 Prowincji" była hołdem dla prowincji walczących przez 80 lat (1568 -1648) z Hiszpanią o wyzwolenie spod jej panowania. Zjednoczone prowincje odsunęły od władzy kościół i szlachtę i w latach 1649-1672 świetnie funkcjonowały bez władzy królewskiej. Okres ten zakończył się powrotem do Holandii stadholdera ("namiestnika") Willem'a III, późniejszego króla Anglii William'a III. Okręt zaś walczył w Drugiej (1665-1667) i Trzeciej (1672-1674) Wojnie Angielsko- Holenderskiej uczestnicząc w najważniejszych bitwach: Four-Days Battle (1666), Two-Days Battle (1666),Chatham Raid (1667), Battle of Solebay (1672), Battle of Schooneveld (1673), Battle of the Texel(1673). W 1692 roku w Bitwie pod Barfleur okręt został poważnie uszkodzony i w 1694 zakończył swój żywot.
Długi czas był okrętem flagowym Michiela de Ruyter'a, najsłynniejszego admirała w historii Holandii i jednego z najznamienitszych dowódców morskich w dziejach świata.
Najważniejsze i najpełniejsze próby rekonstrukcji okrętu to prace G.C. Dik'a, O. Bloom'a oraz A. Hoving'a. Z tych ostatnich planów mam przyjemność korzystać, zostały stworzone dla Bataviawerf przy współpracy z Herbertem Tomesenem, rysował nieżyjący już niestety Cor Emke.

Więc teraz do brzegu!

Skielet z tektury milimetrowej do wysokości pokładu o wdzięcznej nazwie verdek. Kolejne wyższe pokłady (halfdek i bakdek) będą dobudowane później i wsparte na belkach i słupkach.
Poniżej jest jeszcze pokład overloop z najcięższą artylerią i najniższy koebrug, który jest niewidoczny. Pomalowałem więc wnętrza, które będzie widać przez otwarte klapy ambrazur i wkleiłem tam uproszczone lawety. Działa będa wysunięte tylko na bakburcie, sterburta będzie "zamknięta".



Pierwsze poszycie poprzeczne:



Zależało mi na odwzorowaniu grubości planek (w skali ok 1,0 mm), których krawędzie będą widoczne np. w otwartych ambrazurach i dlatego położyłem dwie warstwy poszycia podłużnego. Pierwsza z tektury o grubości 0,5 mm, do której wpasowałem ramy ambrazur...



... a na to druga warstwa z tektury 0,7 mm....




Dopiero na tak przygotowane "pod-pod-poszycie" przykleiłem planki w kolorze. Idealnie nie jest, są miejsca gdzie po prostu zawiodły mnie moje umiejętności i przy niekorzystnym świetle widać drobne uskoki pomiędzy sąsiadującymi deskami. Efekt byłby dużo lepszy, gdybym tak przygotowany kadłub potraktował szpachlą, ale...







Żeby w kolejnych etapach nie niszczyć modelu ciągłym obracaniem/przesuwaniem/ściskaniem w miarę możliwości będę "wędrował" stopniowo w górę i dlatego zacząłem od steru i pawęży.

Najniższe dwie lub trzy planki były dodatkowym wsparciem dla stewy rufowej i zwykle "wystawały" na połowę swojej grubości. Nazywały się "zandstroken". To pogrubienie było kontynuowane również na płetwie steru. Sama płetwa miała oczywiście skosy przy krawędzi z zawiasami, a ponieważ jest dość duża, to pozwoliłem sobie na ich odtworzenie. Przykładem na to, że do różnych planów i rekonstrukcji należy podchodzić z bardzo dużym dystansem i że rzadko kiedy wiemy coś "na pewno", niech będzie liczba zawiasów płetwy sterowej: Bloom proponuje 11 szt., Dik - 7 szt. a Hoving - 6 szt.



Pierwsza listwa ozdobna na rufie została wycięta laserem (nie będę tego ukrywał:-) i pomalowana "złotą ochrą", bo oczywiście czystego złota nie używano do zdobienia okrętów. W międzyczasie zmieniłem kolor, który był zbyt niebieski jak na tamte czasy. Wciąż odnoszę wrażenie, że jest "za niebiesko", ale już za późno na kolejne rwanie gotowego elementu. Z kolorem niebieskim w tamtych czasach nie było łatwo i w zasadzie go nie używano do dekoracji statku ze względu na cenę. Można było zastosować ultramarynę, która kosztowała prawie tyle co złoto, lub tańsze jak azuryt czy indygo, które bardzo szybko płowiały na słońcu i w słonej wodzie. Dopiero po wynalezieniu błękitu pruskiego (tak się to chyba nazywało) na początku XVIII wieku niebieski stał się popularnym kolorem na okrętach.


To na razie tyle
Pozdrawiam
Tomek

--

Post zmieniony (05-10-23 18:53)

 
22-04-20 18:14  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Dziękuję, Guciu, za motywację:-)
Oczywiście wydanie jest w planach. Kiedy? Może w tym roku...

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
23-04-20 08:49  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam,
@Petrov@ - grubość 0,7-0,8 mm wyszła z tego, że planki powinny mieć grubość (w skali) ok 1,0 mm. Poprzednia wersja się nie udała, bo oklejanie od razu plankami o gr. 1 mm wychodzi obrzydliwie. Dlatego drugie poszycie ma 0,7 i, tak jak słusznie założyłeś, ostateczne poszycie w kolorze to tylko karton 200 g/m2.
Zwykle, jeśli element ma mieć 0,5 projektuję go do druku na cienkim papierze z przeznaczeniem pogrubienia tekturą 0,5 mm (zakładam, że papier 90g/m2 nie ma grubości:-), elementy 0,7 drukowane są na grubym kartonie (ok. 0,18 - ,02) i naklejane na tekturę 0,5. Wręgi 1,0 mm drukowane są na cienkim papierze i podklejane tekturą 1,0 mm. Z plankami jest ta specyficzna sytuacja, że mają mieć 1,0 mm, ale "kolor" powinien być wydrukowany na grubszym kartonie (wg mnie), więc na podklejenie zostaje 0,7-0,8.
Furty działowe mogą być otwarte oczywiście na obu burtach, ja tylko w ramach testu zmniejszam sobie ilość pracy:-)

@Mariaszek@ nie sprowokujesz mnie, bym zamieścił fotki, na których widać niedoróbki:-))))

Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
16-06-20 18:03  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam Koleżanki i Kolegów po długiej przerwie.

Postępy są mało widoczne, głównie dlatego, że przygotowanie "Leudo" do wydania zajęło mi (jak zwykle) 4 razy więcej czasu niż się spodziewałem. Ale coś tam udało się zbudować, więc i jakieś zdjęcia z postępów na flagowym okręcie de Ruyter'a są.
Najsamwpierw.
@WaldekK@ - nie odpowiedziałem na twoje pytanie o kształt/spadek pokładów (szczególnie rufowych wzdłuż okrętu) pewnie dlatego, że niewiele mogę napisać. Generalnie dużym problemem dużych żaglowców w owych czasach była właśnie wzdłużna sztywność kadłuba (słowo "wzdłużna" chyba istnieje?). By poprawić ten parametr "zaginano" przód, a przede wszystkim tył okrętu i ponoć było lepiej. Nie jestem inżynierem, więc dodać tu już nic nie mogę. Rozwiązanie takie musiało być w jakimś stopniu skuteczne, skoro je stosowano mimo, że utrudniało życie w innych aspektach: np obsługi dział. Dlatego czasami w końcowej części rufy mocno "zawinięty" pokład główny był przerwany, obniżony i spoziomowany. Pozwalało to na wstawienie większej artylerii, która tym samym obniżała środek ciężkości. Zwykle udawało się ten pokład obniżyć do najszerszego miejsca kadłuba, czyli zyskać przestrzeń do obsługi artylerii. O wygodzie marynarzy w tamtych czasach nie tylko nikt nie myślał, ale nawet nie słyszał:-)

A na "De Zeven Provincien" bardzo powoli podniosły się burty, szczególnie prawa, gdzie furty działowe będą zamknięte.

Klejone to wszystko było jak na poniższym zdjęciu:
1 - pierwszy pas poszycia który wystaje nad pokład
2 - doklejone wsporniki
3 - listwy "dystansujące" na pokładzie
4 - doklejone wewnętrzne poszycie nadburcia (na śródokręciu)
5 - kolejne zewnętrzne warstwy poszycia


W tak przygotowane burty stopniowo wklejane były ramy ambrazur. I to się sprawdziło, ponieważ jeśli nawet pojawiły się niewielkie przesunięcia względem siebie otworów wewnętrznych i zewnętrznych to wklejanie oddzielnych poszczególnych fragmentów ramy ukrywało i niwelowało drobne błędy.


Powstała przednia ścianka, ale teraz pełni jedynie rolę konstrukcyjną a na jej ozdabianie i urok trzeba jeszcze poczekać:


Już nie pamiętam nawet dlaczego, ale niektóre fragmenty poszycia przyklejałem 3, a nawet 4 razy:
albo wydrukowałem nie tę wersję i po przyklejeniu coś nie pasowało, a to chciałem coś zmienić, a po przyklejeniu dochodziłem do wniosku, że poprzednia wersja była lepsza itp itd. Nadwyrężony materiał widać np. przy ostatniej furcie na rufie:


Wstawiłem gretingi, które były "na gładko" z pokładem: wzdłuż gretingów szły grubsze i szersze deski pokładu nazywane "schaarstok". Wielkość gretingów nie była w żaden sposób "znormalizowana" - za radą Aba Hovinga, zrobiłem je trochę większe niż w planach O.Blom'a, by sprawniej odprowadzały dym prochowy w czasie walki:


Część artylerii umieszczonej na trzecim pokładzie (licząc od dołu: koebrug, overloop, verdek) będzie mało widoczna, więc potraktowałem ją jako egzemplarze próbne. Artyleria na śródokręciu będzie jednak drukowana i wycinana ręcznie - zajmie to więcej czasu, ale liczę na lepszy efekt. Pocieszające jest to, że można będzie użyć bloczków 2 mm - zawsze to bez mikroskopu człowiek będzie widział co robi:


Jeszcze lewa burta i ogólne widoczki:





Kiedy znów pojawią się nowe elementy, żeby się pochwalić, nie wiem.

Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
04-07-20 18:20  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam.
Dużo pracy i nie widać efektów.
Popracowałem nad uzbrojeniem, które będzie troche widoczne. Część lawet jest malowana, część sklejona w standardzie z części drukowanych. Lufy zrobiłem staromodnym sposobem ze zwiniętego papieru i drucianych obręczy. Do olinowania użyłem malutkich bloczków laserowych i nawet to wszystko wygląda w miarę proporcjonalnie:


Poobklejałem burty poszyciem do wysokości, od której będzie już poszycie "na zakładkę", doszły listwy wzmacniające i kolejny pokład (halfdek). Bez zbędnego rozpisywania się kilka zdjęć:





Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
26-10-20 15:08  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam Wszystkich,

nie, nie, okręt "7 Prowincji" nie zatonął:-) Po prostu w międzyczasie zaprojektowałem i skleiłem "Armed Virginia Sloop", więc sami rozumiecie...
Przystąpiłem więc do chyba najtrudniejszego etapu, czyli galerii rufowej. Najtrudniejszego, bo tak pokręconych i powyginanych "domków" nie kleiłem.

Rozpocząłem od prostego szkieletu bocznych galerii i całość przygotowałem poza modelem. Wydaje mi się to dużo łatwiejsze, niż praca bezpośrednio na kadłubie.

Ten etap nie był jeszcze bardzo pracochłonny (choć sukcesem zakończyło się dopiero czwarte podejście). Tak obklejony szkielet dostał ozdobne listwy i daszek sklejony z pojedynczych pasków "na zakładkę". Wszystkie szpary i nieretuszowane krawędzie będą zakryte rzeźbami, więc o tyle jest łatwiej, że drobne niedociągnięcia można zaakceptować.

Przygotowana galeria została wpasowana w burtę z założeniem, że tylna powierzchnia schodzi się na gładko z główną powierzchnią całego lustra rufy. Na tym zamocowałem kopułę (tę kleiłem i projektowałem tylko dwa razy:-) i przykryłem dachem z paseczków.


I przyszedł czas na zamknięcie całości z tyłu. Pas z oknami to tektura 0,5 mm, by nadać obramowaniom okien trochę więcej trójwymiarowości, ukryć i "wygładzić" łączenie bocznych galerii oraz ułatwić przyklejanie kolejnych nieprzyzwoicie powyginanych elementów. Poniżej okien jest szeroki parapet ("slingerlijst"), powyginany i "poskosowany" w tak złożony sposób, że to co udało mi się zaprojektować w Rhino nie ma nic wspólnego z tym, co udało mi się przykleić. Ale jest i nie odpada:-) Pod parapetem (wewnątrz) są wąskie wręgi w kształcie łuku, na których wspiera się finalna warstwa z rysunkami. A na nią oczywiście ozdobne listwy:-))) A na to wszystko, co już zrobione zostanie naklejonych około 70 rzeźb (słownie: siedemdziesiąt).





Niestety, od dwóch tygodni szukam odpowiedzi na pytanie : "Dlaczego dolne powierzchnie bocznych galerii zrobiłem brązowe zamiast zielonkawe?" Odpowiedzi nie znalazłem, ale również nie znajduję w sobie wystarczającego zapału, by całość robić raz jeszcze tylko dlatego, że kolor na tych elementach jest niepoprawny. Powinny być "greenish", ale nie są i takie już zostaną.

Do następnego

Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
26-10-20 21:01  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Raffi - rzeźby muszą być zaprojektowane z kartonu, bo nikogo nie można zmuszać do zakupu żywicznych. A do tego jeszcze nie mam pojęcia, ile takie żywiczne by kosztowały - koszt produkcji przy odlewach w rozsądnym nakładzie kompletów może jeszcze nie zabije, ale sam koszt projektu (bo sam ich nie "wyrzeźbię"/nie umiem/nie mam zdolności) może być nieopłacalny.
Zakładam, że przynajmniej jedną stronę zrobię kartonowych z dodatkiem wikolu i po całości pociągnięte zółtą ochrą. Jeśli koszt projektu będzie do przełknięcia to na drugą stronę wstawię na próbę żywiczne lub drukowane3D.

pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
19-07-21 10:46  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Ahoj!
Przyznaję, że była duża przerwa w relacji, ale w międzyczasie powstał "Wodnik" (i nie powstał jeszcze inny mały model), więc jestem trochę usprawiedliwiony. Powróciłem do "7 Prowincji" i mam nadzieję zwyczajnie model skończyć bez kolejnych przerw i "skoków w bok". Pomijając ogromną ilość ozdób, to do zrobienia na samym kadłubie nie zostało dużo: górne poszycie, kosz dziobowy, poręcze...
Na początek mała zagadka: poniżej jest rysunek wielkiego bloku (kardeelblok) służącego do obsługi fałów (grota i foka). Na szczycie tego bloku jest dodatkowy malutki bloczek. Do czego on służył?:-)


A w "7 Prowincjach" wykleiłem wnętrza burt, położyłem pokłady i postawiłem grodzie. To między innymi na tych grodziach będzie mnóstwo ozdób (framuga drzwi, poziome ozdobne listwy, pionowe płaskorzeźby).



To nie było pracochłonne. Więcej wysiłku wymagał dziób, na którym będzie się wspierał kosz dziobowy. I tu znowu nie obeszło się bez pomocy Aba Hovinga, który udzielił mi krótkiej instrukcji: "...Dik is wrong here. Witsen describes "richels" (small beams) from left to right, with longitudinal laths on them. It makes sense, more than Dik's solution..." A ten tajemniczy tekst dotyczy "gretingu" na koszu dziobowym, który w planach Dik'a jest ułożony poprzecznie i wymaga dodatkowych podłużnych wsporników, o których Witsen nie wspomina. Poniżej propozycja Dik'a i rozwiązanie sugerowane przez Hovinga. Przykład ten świetnie pokazuje, że przy budowie starych żaglowców jest niewiele "100-procentowych pewników" i to, co 50 lat temu uważano za rozwiązanie poprawne, z biegiem lat wraz z rozwojem badań i nowymi odkryciami okazuje się być wątpliwe.



W rzeczywistości stewy miały przekrój trapezowy i można na to przymknąć oko przy modelach mniejszych jednostek, jednak tu różnica w grubości była tak znacząca, że skleiłem stewy w formie "pudełkowej": na górze i na dole wklejone są długie cienkie trójkąty i przy kadłubie grubość wynosi ~4 mm a na szczycie 2 mm. Do tego boczne wsporniki usztywniające konstrukcję a powyżej wszystkiego kolano, do którego mocowano grotsztag.






Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
21-07-21 09:49  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

@kudłaty@ rozumiem, że doczytałeś po holendersku temat bloczka:-))) Czyli modelarstwo wpływa na lingwistykę:-))
@Petrov@ jak wspomniałem, plan jest taki by nic mnie nie rozpraszało, żadne poboczne projekty, bo czuję, że muszę skończyć ten model - inaczej zapomnę co, jak, gdzie i nie będę w stanie zrobić np. instrukcji.

Pozdrawiam
Tomek

PS. Śladowa instrukcja już się pojawiła:-)



--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
21-07-21 13:22  Odp: [R] "De Zeven Provincien"1665 po raz drugi (1:100, od podstaw)
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Tevredenheid en bewondering van anderen :-) En dat is onbetaalbaar :-)

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 3Strony:  1  2  3  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024