FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
04-01-20 13:15  [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Kolejny model jaki trafił na matę i następnie po skończeniu w ostatnich godzinach starego roku, został sfotografowany, to PZL I-22 Iryda POLISH MILITARY JET TRAINER AIRCRAFT PRECISE PAPER MODEL* wydany przez ANGRAF MODEL NO.139* w 1:33 SCALE* i choć nie mierzyłem, to zapewne ma LENGHT 40 CM *, a zaprojektował go znany już z innych modeli tego wydawnictwa Marcin Straszewski.
Druk praktycznie bez przesunięć i praktycznie bez znaczących przebarwień. Sama jakość farby drukarskiej/tonera/tuszu (niepotrzebne skreślić) już budzi zdecydowanie negatywne odczucia. Mimo zacaponowania, druk ścierał się przy odrobinie wilgoci (próba usunięcia BCG) i częściowo znikał wraz z klejem z taśmy maskującej Tamiya.

Na fali relaksacyjnej euforii po Su -11, Iryda okazała się kubłem dość chłodnej wody głównie za sprawą rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych w modelu. Wszystko zasadniczo pasuje, bryła odwzorowana doskonale, detal wyważony, ale sklejanie tego modelu mógłbym przyrównać do poruszania się z zasłoniętymi oczami po własnym mieszkaniu, niby wszystko znasz i wiesz, a i tak co chwilę w coś przypieprzysz. Przeżyłem trzy kryzysy, nawet przez myśl przeleciał zamiar manewru, a na koniec budowy takie mnie dopadło znużenie pracą nad nim ( i znowu myśl o o manewrze), że po prostu chciałem go już skończyć i wręcz się do tego zmuszałem co wyraźnie widać (a nie nie widać wszystkiego;-) na załączonych zdjęciach, na nich model wygląda ZDECYDOWANIE lepiej niż w rzeczywistości, a naprawdę jest wymęczony jak długopis Adriana...

Pierwszy kryzys na samym początku spowodowany został spostrzeżeniem braku JAKICHKOLWIEK znaczników osi symetrii na elementach szkieletu centralnej części kadłuba od której zaczyna się budowa modelu, chyba że za punkty orientacyjne uznać kształt zagięć poszycia, jak tak to są. Punkty pojawiają się też wraz z wyklejaniem wnętrza kabiny, ale nie na wiele to się przydaje. Starałem się znaleźć te punkty na wręgach i je zaznaczyć, ale jak pokazała rzeczywistość było to nieudane i zarówno wyklejki wnętrza kabiny jak i poszycie pierwszego segmentu nie ułożyło się tak jak powinno i nastąpiło skręcenie poszycia co widać na zdjęciu. Odrobinę to zniwelowałem kolejnymi segmentami, ale ciągnęło się to do końca budowy. Meczące (w moi odczuciu) było sklejanie wlotów i wylotów powietrza (znowu bez orientacji położenia wręga-poszycie), tradycyjnie z za małymi siatkami wnętrz wlotów i wylotów z silnika. Skrzydła, stateczniki przy tym to prawie relaks. Końcówki skrzydeł mają moim zdaniem źle rozrysowane siatki, a konkretnie krawędzie styku górnego i dolnego poszycia końcówki, uniemożliwiające uzyskanie zaokrąglonego obrysu końcówki skrzydła, nie wiem też w jakim celu linie rozcięć na tych końcówkach są takie bezsensownie długie i wykraczają znacznie poza klin rozcięcia.

Kryzys drugi, owiewka. Raz że postanowiłem ją sam wytłoczyć, bo to co oferuje wydawca niestety jakościowo mi nie podchodzi, dwa pasowanie i przyklejanie. Nie że coś tu zupełnie nie pasuje, pasuje ale albo było to następstwo utraty symetrii i moich prób jej odzyskania, albo tylna krawędź ramy owiewki jest nieco za długa. Rama wewnętrzna (pomiędzy kabinami) do ramy pasuje, ale całość do kokpitu już nie bardzo, jakby w projekcie nie uwzględniono grubości szkła itp. Na sucho owiewka w końcu pasowała, a przy klejeniu wyszło jak wyszło. Bez obniżenia położenia cz.247 na zagłówku tylnego fotela zamknięcie owiewki kabiny jest nie możliwe. Brakuje jednego kompletu części 224-225.
Sklejenie elementów podwozia zgodnie z założeniami autora I "rysunkami" montażowymi było ponad moje umiejętności. Pociąłem i przerobiłem po swojemu.

Kryzys trzeci i jednocześnie kuriozum tego modelu. Klapy podwozia którymi trzeba zamknąć bezsensownie w projekcie otwarte przez autora luki podwozia.
Teoretycznie wszytko cacy i pasuje, ale tylko teoretycznie. Wklejenie klap tak żeby uzyskać gładką powierzchnię modelu (jak to w samolocie odrzutowym) przerosło moje umiejętności. Po jaki walec projektować PUSTE wnęki podwozia głównego i męczyć się z oklejeniem szkieletu poszatkowanym poszyciem kadłuba tylko po to żeby je z mizernym ( w moim przypadku) skutkiem zamykać. To samo dotyczy też wnęki podwozia przedniego, którego pokrywy cz.179 są w dodatku o połowę za wąskie. "Rysunek" montażowy podwozia przedniego wprowadza w błąd w kwestii jego posadowienia. Części są zaprojektowane prawidłowo, ale w związku z błędnymi "rysunkami" nie potrzebnie to przerabiałem. Błędna jest też sugestia otwartych wszystkich klap podwozia przedniego.

Podwieszeń brak, bo nie spotkałem się z żadnym zdjęciem które by ten stan potwierdzało, być może za słabo szukałem.

Wydaje mi się, że wystarczy już tych "goszkich rzaluff" bo mógłbym tak jeszcze długo, zdjęcia poniżej...























* informacje zaczerpnięte z okładki ;-)

--
Sterczące kolce Pondijusa, ostre grzebienie Daktyloskopei, Trygla i latający Wieprzoryb
są niczym wobec Bestii która nas gnębi...

Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę.

GUZZISTI & LANCISTI


 
04-01-20 13:46  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Seweryn 

 

Pomarudziłeś, ale finalnie wyszła piękna miniatura. Gratuluję.

--
Seweryn

 
04-01-20 14:34  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Jak zawsze dałeś radę. Piękny model ! Gratuluję !
Jedyne, co budzi moją wątpliwość, to średnica drążków sterowych - jakieś grube, mało finezyjne „koły”... ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
04-01-20 17:07  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
AWOT   

Pięknie skleiłeś Irydę. Gratuluję.

--

AWOT

 
04-01-20 17:45  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
kudłaty 



Na Forum:
Relacje w toku - 10
Relacje z galerią - 2
Galerie - 26


 - 2

No, ale piękna okładka zrekompensowała chyba troszkę trudy podczas budowy? :-)

Wykonanie, zaiste, godne pozazdroszczenia.
Gratuluję wytrwałości.
Pzdr,

--
"The idea is to die young, but as late as possible"
Ashley Montagu

... A trolla, to najlepiej ignorować :)) ...

 
04-01-20 18:49  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Dawidsan 

Na Forum:
Relacje w toku - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ceva ...każdy widzi co chce zobaczyć...;) ja tam nie widzę żadnych Twoich niedociągnięć (tym bardziej dziwią mnie Twoje chęci wykonania swego manewru).
A tak na poważnie. Gratuluję dobrnięcia do końca pomimo tak wielu chwil zwątpienia. Wyszła Ci śliczna Iryda. Mam srebrną wersję i zgadzam sie z Tobą, że jej prostota jest tylko na papierze. Tym większe słowa uznania.

--
Pozdrawiam !

 
04-01-20 19:22  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Winek 



Na Forum:
Relacje z galerią - 8
Galerie - 16


 - 10

Co tu dużo pisać - po prostu Ceva!
Gratulacje mimo trudności.
Piękna robota - model, nie samolot.
Jeśli tak się skleja z zapaleniem spojówek (czy przy tym też Cię dopadło?) to może ja zacznę sklejać bez okularów.
Może wówczas uruchamia się kolejny zmysł, którego teraz mi brakuje.

--
Pozdrowienia dla wszystkich

Winek (WiesławK)

 
04-01-20 19:30  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 21
Galerie - 26


 - 46

Witam, prześliczności, które nawet na pewnym etapie budowy własnoręcznie macałem. Może właśnie dlatego druk zaczął schodzić ? Na F-16 też wytarłem druk, może mój dotyk jest zły ? ;)
A bardziej poważnie - znów dałeś radę, pokazałeś jak skleić model z problemami na wysokim poziomie. Podziwiam i czekam na kolejną prezentację Irydy "na żywo".

 
04-01-20 21:53  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
sztukmistrz 

Na Forum:
Galerie - 10
 

Super robota, a jakbyś coś kiedyś chciał wyrzucić to chętnie przygarne ;)

--
uwielbiam zapach butaprenu o poranku

 
04-01-20 22:06  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Lelum Polelum 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 3


 - 10

Nawet na mistrzu Halogenie zrobił wrażenie, bo wspomniał o nim w swoich inspiracjach. I faktycznie jest co oglądać.

--
serwusik

 
04-01-20 22:11  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Andrzej Px48 



Na Forum:
Galerie - 5


 - 1

Sztukmistrz byłem pierwszy:). Dotyczy MiG a 23. kadłub czeka na słynny manewr.

--

Jak czytać skrót PKP---Poczekaj Kiedyś Przyjadę.

 
05-01-20 08:50  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
darek71 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Piękny model! Co do uzbrojenia to śmiało możesz podwiesić. Latała z nim. Trzeba tylko pamiętać, że zbiorniki paliwa zawsze powinny być na zaczepach zewnętrznych, bo tylko tam było ich miejsce. Inna sprawa że brak podwieszeń ukazuje piękno samolotu.

--
PZDR!!

 
05-01-20 09:26  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

W pełni rozumiem chęć wykonania manewru. Czasem zdjęcia nie oddają tego, o czym mowa. Biorąc pod uwagę poziom, na którym Ceva klei, takie niby drobnostki jak owiewka, teoretycznie proste podwozie itp potrafią człowieka zniechęcić. Brak punktów łączenia, 200% utrudnienia tematu. Prostowanie kadłuba, powichrowanie, to dobra podstawa do zarzucenia budowy.

Nie zmienia to faktu, że model jak ta lala. Zdjęcia nie oddają błędów. Wierzę że model trudny, same gondole silników to obłości do obłości kadłuba. Jak dla mnie, poziom poza obecnym zasięgiem. Mimo opisanych problemów, wykonanie rewelacja.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
05-01-20 14:54  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Gratuluję świetnego wykonania. Nic tylko podziwiać !

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
05-01-20 15:21  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,śliczności mimo trudności,pozdrawiam Marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
05-01-20 17:03  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Marcin77 

Na Forum:
Relacje w toku - 5
Galerie - 1
 

Skoro tak slaby ten projekt, to zarzucam projektowanie. Najwyższy czas zając się czym poważnym :) pozdrawiam.

 
05-01-20 18:34  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Dawidsan 

Na Forum:
Relacje w toku - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

„ .... Wszystko zasadniczo pasuje, bryła odwzorowana doskonale, detal wyważony, ale sklejanie tego modelu mógłbym przyrównać do poruszania się z zasłoniętymi oczami po własnym mieszkaniu, niby wszystko znasz i wiesz, a i tak co chwilę w coś przypieprzysz...” - gdzie tu Panie Marcinie sformułowanie „słaby projekt”?

Skoro wiem, że czyta Pan ten wątek to pozwolę sobie na odrobinę samowolki...żeby Pana modele były jeszcze lepsze, a są bardzo dobre!
Skleiłem Miga - 23 i kończę Mirage F1 i po raz drugi napotykam ten sam problem w bardziej skomplikowanych konstrukcjach podwozia głównego. Bardzo kłopotliwe jest klejenie goleni podwozia „w powietrzu” , bez szablonów konta zaklinowania . Wiem, że kąt ten wyznaczają wsporniki, te jednak też można wklejać „na oko” bo do tego tez nie ma szablonów...o ile w Migu-23 górny wspornik wklejało się pod kontem prosty, w stosunku do goleni podwozia (i w oznaczonych miejscach) o tyle w Mirage F-1 nawet miejsca wklejenia wspornika nie ma zaznaczonego we wnęce. Czynność klejenia goleni i wspornika trzeba synchronizować , co powoduje , że wystarczy drobny ruch ręki, żeby podwozie wyglądało pokracznie. Nie mówię tu o dwóch identycznych kątach obu goleni.
Nie wiem czy koledzy również to zauważyli?
Czy rozwiązaniem nie byłyby szablony tak , żeby główną goleń można byłoby wkleić, odpowiednio ustawić, użyć super glu i mieć solidne podwozie?
Widziałem, że niektórzy wklejają golenie w momencie sklejania danego segmentu kadłuba...

Przepraszam za odejście od tematu...

--
Pozdrawiam !

 
05-01-20 19:21  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
sztukmistrz 

Na Forum:
Galerie - 10
 

Panie Marcinie nie jest tak źle, popełniłem z Pana modeli tylko **** 22 złego slowa nie powiem ;) Pozdrawiam i czekam na kolejne projekty

--
uwielbiam zapach butaprenu o poranku

 
05-01-20 20:59  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
stachooo 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 23
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 16


 - 4

I ja gratuluję tych śliczności. Cieszę się, że go nie cisnąłeś do kosza, bo mimo potknięć gotowy model miło się prezentuje.

--
Pozdrawiam, Stachu

Samoloty z kartonu - mój blog modelarski

Samoloty z kartonu - Facebook

Caponowanie to jest dodawanie elementu baśniowego do modelarstwa.

 
06-01-20 09:13  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Dziękuję za Waszą obecność i aktywność w tym wątku, żałuję że nie mogę (umiem) lepiej pokazać swojej pracy. Ci którzy będą mieli okazję zobaczyć model na żywo będą mogli potwierdzić moje słowa co do jego wyglądu.

Marcin77, tak jak zauważył Dawidsan, czy ja gdzieś napisałem że twój projekt jest słaby, po prostu opisałem swoje spostrzeżenia i emocje jakie towarzyszły jego budowie. Z tym porzuceniem przez Ciebie projektowania to całkiem dobry pomysł :-), tylko ma jedną wadę, kogo ja będę krytykował klejąc model z Answera? Ja kupuję praktycznie tylko twoje projekty. Ale niech Ci będzie, jak spod Twojej ręki wyjdą Mig-15/17/19, Mig -21UM, Su-15, Su-22UM, SB Lim-2, Lim -5P, Lim-6bis, Bryza, Sokół i Puszczyk, to jak dla mnie możesz zacząć myśleć o porzuceniu projektowania. :-)

MARIUSZ, drążki są takie jak przewiduje projekt.

kudłaty, szczerze , to bardziej podobała mi się okładka srebrnej Irydy, ale to kwestia gustu.

Winek, moje zapalenie spojówek to już raczej przeszłość, ale nadal zmysł wzroku nie jest w 100% sprawny...

messer, zły dotyk w Twoim wykonaniu? O to bym Cię nie posądził, Twoja facjata jakoś mi do koloratki nie pasuje. ;-)

Lelum Polelum, ze względu na szacunek dla swojego wolnego czasu nie zapuszczam się bez celu w zakamarki internetu.

darek71, podrzuć fotkę, to się zastanowię nad podwieszeniami.

Mucha, sam wiesz że czasami trzeba zacisnąć zęby i iść dalej do celu mimo ze ów cel w trakcie drogi zaczyna tracić swoją oczekiwaną atrakcyjność...

marek1, człowiek nie czuje, jak mu się rymuje. ;-)

--
Sterczące kolce Pondijusa, ostre grzebienie Daktyloskopei, Trygla i latający Wieprzoryb
są niczym wobec Bestii która nas gnębi...

Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę.

GUZZISTI & LANCISTI


 
06-01-20 10:10  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Kilmister 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 9
Galerie - 25


 - 3

Projekt projektem, dla mnie jak zwykle największą frajdą jest oglądanie zdjęć wykonanego przez Ciebie modelu. Zawsze się zastanawiam nad precyzją cięcia, precyzją klejenia, czystością - te Twoje prace porażają sterylnością i perfekcją. Graty !

--
Born to lose - Lived to win

Ukończone: Kirovec K-700A, Biełaz-7555, LIAZ 100.55D, Mercedes GP 1908, Wall-e, Spit Mk. Vb Trop, Pe-3, F6F-3 Hellcat, Tomahawk Mk. IIb, Ła-5, Hurricane Mk. I, Westland Whirlwind Mk.I, A6M2 "Zero", Ił-2 Sturmovik, B-25 Mitchell Mk.II, PZL 50A "Jastrząb", Bf 109G-6, Bf 109F-4, SB2U-2 Vindicator, B5N2 Kate, Ki-61 HIEN, Ju88C-6, Ki-43 Oskar, Reggiane Re-2000, KRAZ-260, Spit Mk Vb

 
06-01-20 21:53  Odp: [G] PZL I-22 Iryda Angraf nr.139
Hastur 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 6
Galerie - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 5


 - 3

ceva jak zwykle daje radę. Ja zawsze najpierw oglądam zdjęcia, a potem czytam opis. I się z nim nie zgadzam... :P
Wyrazy uznania!

--
Pozdrawiam,
Hastur

"Mądry się czasem wygłupia, za to głupi się wiecznie wymądrza."

Na macie: Dardo,
W porcie: s/y Spray, kuter D-3, Holk, Koga

Architektura: Ustka, Sv. Katerina, Okusa, Chasuyama

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024