FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 8Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
18-01-12 17:12  [Relacja] HMS Victory 1:96 (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam

Mam na imię Jarek i mieszkam w Gdyni. Modelarstwem kartonowym zajmuję się od lat 80 ubiegłego wieku (jak to brzmi:)). Do tej pory byłem jedynie obserwatorem na forum. Postanowiłem jednak się ośmielić i zaprezentować relację z obecnego projektu. Daleko mi do Wielkich Mistrzów (jak np. Art), ale co mi tam. Jest to HMS Victory z wydawnictwa Shipyard (Gold Edition), a zatem model z zasady „niewykonalny”, który mimo wszystko chciałbym kiedyś ukończyć. Do emerytury jeszcze nieco mi zostało
Model będzie malowany i waloryzowany tam, gdzie to możliwe i o tyle, o ile pozwolą mi na to moje umiejętności oraz skala w jakiej jest zaprojektowany. Dno nie będzie piankowane i chciałbym również uniknąć wszelkiego szpachlowania. Ogólny wygląd dotychczasowego postępu w pracach prezentuje się następująco:



Elementy szkieletu, zgodnie z projektem, zostały naklejone na tekturę grubości 1 mm. Wystające elementy wręg oraz końcówki szczelin, w które wsuwane są wręgi i podłużnice zostały przed sklejeniem w całość zalane cyjanoakrylem. Zalecam wykonanie tego zabiegu zwłaszcza w odniesieniu do wystających na wręgach wąsów, na których będą opierały się nadburcia. Jeśli się tego nie zrobi, to późniejsze manewrowanie kadłubem powoduje, że bardzo łatwo jest je pozaginać.



Dodatkowo w celu uniknięcia załamywania się wystających wąsów wykonałem sobie podpórkę, która ułatwia prace przy modelu odwróconym do góry dnem.



W dolnej części szkieletu, z każdej strony wzdłużnicy wkleiłem listewki sosnowe 8x8 mm. Dzięki temu udało się nieco usztywnić konstrukcję i zapewnić liniowość szkieletu.





Każda wręga została pogrubiona poprzez naklejenie dodatkowych pasków wręgi o gr. 1mm i szerokości ok. 1 cm tak, aby do linii wodnej uzyskać wręgę o grubości 3 mm powiększając w ten sposób powierzchnię, na której będą przyklejane elementy poszycia dna.



Na zdjęciu poniżej widoczny jest pewien błąd projektanta (chyba, że to było działanie celowe, a ja jeszcze nie rozumiem jego sensu). Widoczna na zdjęciu bliższa krawędź wręgi powinna wg mnie wystawać poza obręb podłużnicy, a dalsza powinna do niej równo przylegać. To dałoby możliwość zeszlifowania wręgi zgodnie z krzywizną podłużnicy. Jeśli ktoś będzie w przyszłości budować ten model, dobrze byłoby, aby wręgi o nr od 1 do 3 powiększyć po obwodzie o ten brakujący 1 mm. W ten sposób będzie można zeszlifować nadmiar wręgi, bo dokleić brakujący fragment jest raczej trudno. Można też od razu wyciąć te wręgi z odpowiednim skosem, ale ufając ślepo wydawcy nie zmierzyłem szerokości wręg i tego nie zrobiłem.



Ten błąd szczególnie uwidocznił się podczas pogrubiania wręg na dziobie, co widać na fotce. Pomiędzy doklejonymi wręgami powstała szpara, którą będę musiał czymś wypełnić tak, aby poszycie miało pełne oparcie na całej szerokości wręgi.



Jak na razie to tyle. I postaram się w przyszłości robić bardziej bezcieniowe fotki. CDN...

Post zmieniony (18-07-14 12:39)

 
21-01-12 11:04  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Kemot Przymiarek poszycia jeszcze nie wykonywałem. Może jest rzeczywiście tak jak mówisz, ale wydaje mi się (teoretyzując:)), że to raczej wręgi są ciut za krótkie. Zobaczymy na dalszym etapie prac. W razie czego zweryfikuję swój pogląd.

Ogólnie dziękuję wszystkim za wsparcie i zainteresowanie, niewątpliwie przyda się, jako element motywujący do ukończenia budowy (za kilka lat:))

Pozdrawiam

 
25-02-12 20:30  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam
Niestety od ostatniego wpisu czasu na modelowanie nie było zbyt wiele, ale w końcu zabrałem się do pracy. Wstępnie „oszlifowane” zostały wręgi w części dennej. Szlifowanie (a w zasadzie gładzenie ) zostało wykonane za pomocą kleju BCG . Na każdą krawędź wręgi nakładałem pędzelkiem klej a następnie przy pomocy zmodyfikowanej przez mnie szpatułki lekarskiej, wygładzałem wręgi. Szpatułkę dociskałem do wręg opierając ją zawsze na dwóch sąsiadujących wręgach, tak aby w ten sposób dostosować skos na każdej z nich do krzywizny poszycia, które będzie kładzione.



Pomiędzy wręgi w części dennej rozpocząłem wklejanie poprzecznych wsporników, które w założeniu mają uniemożliwić zapadanie się poszycia. Może trochę jestem nadgorliwy, ale na pewno kilka dodatkowych wsporników na wręgi nie zaszkodzi. Metoda ta znana jest raczej z budowy modeli wielkich pancerników z II Wojny Światowej, ale stwierdziłem, że w tym przypadku też może się sprawdzić. W końcu Victory to pierwowzór późniejszych okrętów liniowych:).


CDN...

--

Post zmieniony (03-04-14 19:11)

 
08-03-12 20:19  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Ani forniru, ani okleiny nie będę wykorzystywał do poszywania burt. Co do okleiny, to nie bardzo przekonują mnie jej walory estetyczne na modelu żaglowca, choć muszę przyznać, że na fotkach modelu Doris nie wygląda to tak źle. Jeśli chodzi natomiast o fornir, to burty z założenia będą malowane, więc uznałem, że prace w fornirze, przy układaniu planek poszycia byłyby zbędne. I tak pod farbą zniknie faktura drewna. Poza tym nie mam zbyt dużego doświadczenia z tym materiałem i nie chciałbym zepsuć dotychczasowej pracy porywając się na coś, czego nie potrafię jeszcze robić. Z forniru może kiedyś skorzystam, ale w mniejszej jednostce.

 
09-03-12 18:30  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Borek napisał:

> Może chociaż pomyślisz nad fornirem przy wykonaniu pokładów?

Fornirowany pokład został przewidziany w planach waloryzacyjnych:)

--
Mało casu, kruca bomba, mało casu.

 
05-07-12 16:58  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Witam
Nie da się ukryć, że przez ostatnie miesiące nie bardzo byłem aktywny modelarsko ale prace przy modelu nie ustały. Mimo wszystko udało mi się skończyć etap szkieletu. Całość składa się z niespełna 500 elementów (aż trudno w to uwierzyć), a wykonanie szkieletu pochłonęło blisko 120 godzin mojego życia (licząc czas przeznaczony na naklejanie, wycinanie, sklejanie wszystkich części w całość). Samo przyklejanie wsporników jest dość przyjemne i szybkie jeśli chodzi o ich mocowanie na śródokręciu, schody przy tej zabawie zaczynają się na rufie i części dziobowej; tutaj trzeba je ścinać pod skosem i to w rożnych kierunkach. Mam nadzieję, że włożony trud się opłaci przy kładzeniu poszycia.



CDN...

--

Post zmieniony (03-04-14 19:13)

 
05-07-12 20:57  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

OSTOJA napisał:

> Szkielet wygląda "zabójczo", jeszcze Ci trochę usztywnień do skończenia zostało. Powodzenia.
>
Ostoja. Dalszych, dodatkowych usztywnień w zasadzie nie przewiduję. W części dennej zamontowane są już wszystkie z zaplanowanych, a w części nawodnej tę rolę będą w zasadzie spełniały listwy, tworzące wewnętrzne części ambrazur. Teraz zabieram się za oklejanie poszycia. Może w końcu zacznie to przypominać okręt:)

 
08-07-12 10:40  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Sir Thomas Slade, zaniepokojony zbyt powolnym tempem prac, postanowił bezpośrednio nadzorować budowę swojego projektu. Stoczniowcy naprędce sklecili dla niego bujany fotel, który w chwilach trudnych miał koić jego skołatane nerwy. Wprawdzie Sir Thomas nie był kontent z urody siedziska jakie dostał, ale stoczniowcy obiecali, że w przyszłości zbudują mu lepsze. I tak od tego dnia przesiadywał w stoczni Woolwich Dockyard, aż do ukończenia budowy żaglowca.



P.S. Makro jest nieubłagane, dobrze, że ludzkie oko nie potrafi robić takich zbliżeń.

CDN...

--

Post zmieniony (03-04-14 19:16)

 
07-08-12 18:07  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Podposzycie w części dennej zostało skończone. Wsporniki spełniły swoje zadanie, aczkolwiek dostrzegam też ich wady. Wymagają bardzo dokładnego oszlifowania i zrównania z krawędzią wręg, bo jakiekolwiek nierówności są od razu bardzo widoczne. Ogólnie, w mojej ocenie osiągnięty efekt jest w miarę satysfakcjonujący. Co ważne nie widać krowich żeber (na razie) a całość jest dość sztywna. Zobaczymy jak będzie to wyglądać po położeniu poszycia właściwego. Nie wiem czemu, ale część 18 L i P lepiej dopasowywała się do krzywizny sąsiednich oklejek położona odwrotnie tj. górną krawędzią przy kilu, a nie w sposób prawidłowy. Patrząc na inne relacje takiej "anomalii" nie stwierdziłem.



Poszycie rufy zostało sklejone w całość poza modelem i taki element był dopiero przyklejany do szkieletu. Uznałem, że ze względu na swój kształt, taki sposób będzie najkorzystniejszy dla prawidłowego uformowania krzywizn rufy. Niestety całość od miętolenia w paluchach nieco się ubrudziła :) Dobrze, że to będzie przykryte.:)





--

Post zmieniony (03-04-14 19:17)

 
11-08-12 14:10  Odp: [Relacja] HMS Victory (Shipyard)
Paragraf 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Mariaszek. Rzeczywiście, owręgowanie w modelach Shipyardu jest dość gęste, ale mimo tego warto było dodać te wsporniki. Dzięki temu całość jest sztywna, a dodatkowo paluchy nie zapadają się w poszyciu, co przy częstym operowaniu kadłubem zdarzało mi się niejednokrotnie w innych modelach.

Post zmieniony (11-08-12 14:11)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 8Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024