FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 6Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
19-07-07 10:37  [R/G]- project własny- Działo samobieżne ASU 85
MichalR 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 5

Witam serdecznie

Chciałbym dzisiaj rozpocząć kolejną relację z budowy.

Od dłuższego czasu chodził za mną model rosyjskiego działa samobieżnego ASU 85 w malowaniu używanym przez 6 Pomorską Dywizję Powietrzno-Desantową. Jest to pojazd wyglądający troszkę inaczej niż klasyczne czołgi lub działa samobieżne.



Dawno, dawno temu GPM wydał model tego działa (nr 118) i postanowiłem go zrobić. Jak na tak wiekowe wydanie model wydawał się dobrze rozrysowany (cienka kreska i wiele szczegółów).



Ja oczywiście planowałem dodanie troszkę od siebie (nowe gąsienice z pojedynczych ogniwek, druty, nowe koła napędowe i inne szczegóły). Zacząłem zbierać materiały i tu niespodzianka. Udało mi się znaleźć zaledwie kilkanaście nadających się do czegoś zdjęć. Ale znalazłem plany tego działa (z jakiegoś wydawnictwa, Modelarz?) a wizyta w Muzeum Wojska Polskiego dostarczyła mi porcję zdjęć. Po porównaniu planów z wydawnictwem okazało się, że kadłub modelu z wydawnictwa jest za krótki o ok. 1cm! Pomijam duże uproszczenia dolnej części kadłuba. I tak miałem, praktycznie nowe podwozie, nowe gąsienice i uproszczony kadłub.

Długo wahałem się ale pod naciskiem kolegi QNia postanowiłem, że jest to dobra okazja sprawdzeniu się w budowie modelu od początku. I tak się zaczęło projektowanie i budowa od zera.

Trochę informacji o tym pojeździe:
Powstanie działa samobieżnego ASU - 85 było następstwem analizy działań wojsk powietrznodesantowych i zagrożeń w obszarze desantowania, oraz wprowadzeniu do uzbrojenia armii b. ZSRR samolotów transportowych do przewozu i desantowania ładunków o dużych wymiarach (AN-12, AN-22).
Lekkie działo samobieżne ASU - 85 jest wyspecjalizowanym wozem bojowym przeznaczonym do zwalczania broni pancernej przeciwnika, umocnień i punktów oporu. Cechą charakterystyczną działa jest silne uzbrojenie (armata 85 mm D-700) oraz możliwość działania również w nocy, dzięki zamontowanym urządzeniom celowniczym. Mimo, że w budowie zastosowano wiele sprawdzonych elementów pływającego czołgu PT-76 działo samobieżne nie zostało przystosowane do pływania. Ze względu na ciężar, ASU - 85 jest transportowane drogą lotniczą w rejon opanowany przez oddziała pierwszego rzutu (np. lotniska).
W Polsce użytkownikiem lekkiego działa samobieżnego ASU - 85 była 6 Pomorska Dywizja Powietrzno-Desantowa. W latach siedemdziesiątych ze względu na wysokie koszty utrzymania oraz wprowadzenia nowych wozów piechoty rozpoczęto wycofywanie lekkiego działa samobieżnego z uzbrojenia.

Dane techniczne działa pancernego ASU-85:
Wymiary : dług. całkowita 8,44 m (kadłuba 6,24 m), szer. 2,97 m, wys. 1,94 m
Cieżar: 15,5 t
Pancerz: spawany z płyt walcowanych o grubości od 15 do 40 mm
Silnik: wysokopreżny 6-cyl. o mocy 240 KM
Predkość: 45 km/h
Zasieg: 360 km
Zapas paliwa: 250 l
Załoga: 4
Uzbrojenie: 1 armata D-70 kal. 85 mm, 1 km PKT kal. 7,62 mm
Zapas amunicji: 40-45 pocisków do armaty i 2000 do km

Prace nad modelem są już trochę zaawansowane. Mam rozrysowany kadłub, większość detali, koła nośne i gąsienice (mady by QŃ). Mam też trochę elementów zrobionych, ale zacznę od kadłuba. Nie ma on klasycznych wręg. Postanowiłem, że poszczególne płyty będą naklejane na 1mm tekturę i sklejane razem po zeszlifowaniu krawędzi. Jedynym miejscem, gdzie będą wręgi to spód kadłuba ze względu na jego nietypowy kształt - dno jest faliste. Rozpocząłem od spodniej części (poniżej linii błotników) ze względów na kształt kadłuba. Jak widać na poniższych zdjęciach jest tam wiele wnęk (na wałki skrętne i amortyzatory) a i ilość płaszczyzn też nie jest mała. Gdy wnęki były gotowe wkleiłem wałki skrętne.



C.d.n.

--



Post zmieniony (19-07-07 22:52)

Post zmieniony (17-09-14 21:43)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [R/G]- project własny- Działo samobieżne ASU 85  
MichalR 17820 19-07-07 10:37
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
QN 420 19-07-07 11:35
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
MichalR 470 20-07-07 11:11
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
PiterATS 642 20-07-07 12:04
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
MichalR 602 24-07-07 08:57
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
AT-ST vel. Jacek 437 24-07-07 13:05
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
Rylec 420 24-07-07 13:34
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
milo93 404 24-07-07 13:57
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
MichalR 395 03-08-07 10:59
 Re: [Relacja - project własny] Działo samobieżne ASU 85  
MichalR 454 14-08-07 00:27

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024