FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 6Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
25-02-07 22:53  [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie
Student 

 

Ponieważ ostatni temat z tej serii trochę nie wypalił, a z tego co wiem jest coraz więcej osób które używają lub chcą używać "pędzla XXI wieku" i są zainteresowane jak prawidłowo i w pełni wykorzystać jego możliwości, dlatego też otworzyłem ten temat. Wiem, że były tematy podobne, ale żaden tak na prawdę nie dał pełnej odpowiedzi osobom początkującym.

Na początku warto się zastanowić tak poważnie do czego dane urządzenie ma być zastosowane, jakie mamy warunki finansowe i możliwości trzymania tego w domu.

aerograf:

jeśli malujemy drobne elementy to przyda się aerograf o małej średnicy dyszy np 0,2 mm, jego wadą jest to, że malowanie większych powierzchni może się okazać dość długie, (np kadłub do pancernika) lecz w zasadzie jest on bardziej praktyczny niż aerograf z dyszą 0,3 mm. Mimo, że te drugie są bardziej uniwersalne, ciężko nimi uzyskać małą plamkę.
Aerografem z małą dyszą (0,2) można malować bardzo dobrze "z ręki" np cienie itp , co już pokazał kilku osobom w Osowie Piterpanzer.
Ważne jest aby zakupić aerograf, który ma zarówno regulację strumienia powietrza, jak i dawkowania farby(szerokość plamki farby). Tzw "plujki" które są znacznie tańsze(około 50zł) niż najprostsze aerografy (te kosztują od 120 zł w górę) odradzam od początku. Szybko się okazuje, że brak regulacji plamki farby jest dosyć uciążliwy i bardzo ogranicza pole działania.
Ważną sprawą jest czyszczenie aerografu, jeśli po skończonej pracy narzędzie zostanie z farbą w środku to może się okazać że właśnie utopiliśmy 150 zł. W najlepszym przypadku skończy się to wymianą dyszy(tylko 40-50 zł). Czasem jak wcześnie się przypomni, że nie zrobiliśmy tej czynności to można podobno doczyścić aerograf(mi się to nie zdarzyło więc nie wiem), słyszałem z opowiadań, że można go potraktować nitro lub acetonem(ale niech się wypowiedzą ci co już to przerobili)
Osobiście za każdym razem rozkręcam i dokładnie czyszczę cały aerograf, lecz co niektórzy bardziej wprawieni nie zawsze tak robią, ale na początek radzę czyszczenie wszystkiego co może mieć styczność z farbą zgodnie z instrukcjami.
Trzeba uważać aby podczas wkładania igły z powrotem do aerografu nie rozepchać nią dyszy.
Istotne też jest aby farba do aerografu była rzadka, ja zwykle rozcieńczam farby 1:1(farba: rozcieńczalnik) lub jeszcze rzadziej, ale to już każdy dowie się gdy będzie eksperymentował (to też zależy od tego jakiej firmy mamy farby).
Druga istotna rzecz to warto zwracać uwagę w jakich zakresach ciśnień pracuje aerograf który chcemy kupić(z reguły jest to 1-3 atm a czasem i do 5atm ).

I tu kłania się sprawa jaki wybrać

Kompresor:

Odradzam na samym początku bawienie się w dostępne na rynku gazy, bo jest to bardzo kosztowne( 750 ml kosztuje 50 zł).
Dlatego też proponuje nabycie kompresora od razu wraz z aerografem.
Niektórzy co mają możliwości mogą go zrobić z agregatu do lodówki i jakiegoś zbiorniczka, reszta osób jest skazana na zakup gotowego.
Ponieważ nie mam możliwości zbudowania takiego cuda postanowiłem nabyć gotowy.
Oto moje zabawki w mojej małej piaskownicy:


Ten mniejszy kosztował 300 zł a większy 360 zł

zacznę od mniejszego:
Kompresor takiego typu pobiera mało prądu (ma do 100[W]), oraz charakteryzuje się małym poziomem hałasu i niewielkimi gabarytami(co oczywiście należy do zalet tego urządzenia), wadą jest małe ciśnienie wylotowe, brak jakiejkolwiek jego regulacji i krótki czas pracy ciągłej (zbyt szybko się przegrzewa). Jest on bezolejowy i jego żywotność jest de facto krótsza.
Kompresory tego typu posiadają bardzo mały zbiorniczek wyrównawczy i z tego powodu to maksymalne ciśnienie(w tym przypadku 3.3 atm) w przeciągu kilku sekund spada do minimalnego( w tym przypadku 1,5 atm) więc wiele nim nie zdziałamy. Szczególnie gdy mamy odrobinę za gęstą farbę. Zbiorniczek ten przeważnie służy do tego aby powietrze nie pulsowało przy wylocie, i aby czujniki mogły wykrywać poziom ciśnienia. Oczywiście związany jest z tym brak jakiejkolwiek regulacji ciśnienia.

Niektóre kompresory tego mają większy zbiorniczek z ciśnieniomierzem i nie muszą ciągle pracować, ale na rynku jest takich jak na lekarstwo. W zasadzie jeśli szukać na potrzeby hobbystyczne to właśnie takie urządzenia.

Większy z tych kompresorów jest to urządzenie bardziej uniwersalne, mozna nim zarówno malować aerografem czy pistoletem, ale też i pompować koła w samochodzie czy baloniki na wesele ;)
Kompresory tego typu posiadają zbiornik do 24 L w górę (do 300 L) ceny tych co nas interesują(tych ze zbiornikami do 30 L) wahają sie od 350-550 zł.
Posiadają 1 lub 2 wyloty powietrza, więc równocześnie można podpiąć(ale nie używać) dwa aerografy lub aerograf i końcówkę do wentyli.
Trzeba zwrócić uwagę czy posiadają dwa ciśnieniomierze, jeden do pomiaru ciśnienia na zbiorniku, a drugi do regulacji ciśnienia wyjściowego- jest to ważne dlatego, że wtedy regulujemy stałe ciśnienie na wylocie i takie będzie ciągle podawane.
Urządzenia te najpierw napełniają zbiornik do ciśnienia maksymalnego(przeważnie 8 atm), a później my regulujemy jakie chcemy mieć ciśnienie wyjściowe (od 0-6 atm)
Ich zakres pracy obejmuje zakres pracy praktycznie wszystkich aerografów na rynku. Tylko warto zwrócić uwagę aby zanim podepniemy aerograf ciśnienie na wyjściu nie przekroczyło ciśnienia dopuszczalnego w aerografie, z tego powodu warto najpierw zakręcić zawór i regulować kompresor od 0 atm inaczej możemy być biedniejsi o aerograf(samych uszczelek jeszcze nie spotkałem)
Zbiornik 24 l wystarczy na spory czas pracy kompresora bez włączania go.
Jest to kompresor olejowy, więc jego żywotność jest większa. Należy pamiętać, że po około 10 pierwszych godz pracy trzeba wymienić w nim olej(specjalny do sprężarek 1L starczy na rok lub więcej w cenie 16 zł za butelkę 1L)
Wcina znaczenie więcej prądu bo około 1500[W], ale nie pracuje ciągle więc na jedno wychodzi.
Wadami jego są gabaryty i straszny hałas 92-100 dB czyli solidna wiertarka udarowa.
Ale pompowanie zbiornika trwa przeważnie około minuty, a malować można kilkanaście do kilkudziesięciu. (Dla niektórych hałas może być zaletą np. aby doprowadzić do zawału teściowa, sąsiadów czy ich psa ;) )

Podsumowując, ja polecam te większe dodatkowym atutem jest to, że można je znaleźć w sklepach takich jak Obi, Castorama czy Leroy Merlin. Posiadają atesty i mają gwarancję na 2 lata.
UWAGA! Ponieważ taki kompresor pomimo, że jest atestowany itd jest urządzeniem prawie przemysłowym więc wskazane jest dokładne przeczytanie wszystkich instrukcji i odpowiednie jego zabezpieczenie!

Dodatkowe części:

Ostatnią sprawą jaka nas interesuje przy zakupie komplety to wąż, nie może być za krótki i warto jeśli jest kupowany oddzielnie to warto go podłączyć od razu w sklepie i sprawdzić czy sprężarka i aerograf dobrze pracują i nic nam nie wystrzeli w trakcie malowania, dlatego też warto dokupić zaciski(pierścienie zaciskowe czy jakoś tak) na węża i złączki, oraz gdy wąż nie jest podpięty do kompresora to zakupić złącze pomiędzy kompresorem a wężem, aby dwa razy nie biegać w tą i z powrotem.
Jeśli decydujemy sie na kupno kompresora w wyżej wymienionych lub podobnych sklepach to warto najpierw nabyć aerograf i wraz z nim tam przybyć po kompresor aby wszystko złożyć w całość i sprawdzić.
Aha proponuje aby wąż miał 2,5 do 3 metrów, bo nigdy nie wiadomo gdzie będzie stał kompresor, a ponadto chodzi też o wygodę pracy. Lepiej zwinąć nadmiar niż dokupować drugi i robić wszystko od nowa.
Cena węża to jest około 3-5 zł za metr. Istotne też jest aby średnica węża była około 5-6 mm bo taka jest z reguły średnica złączek.

UWAGA! nie wszystkie złączki do aerografów są takie same, inne są do Paashe, MAR i Iwata chyba mają takie same, ale warto sprawdzić!!

Mam nadzieję, że w miarę prosto opisałem całą procedurę nabywania nowego sprzętu malarskiego i będzie ona przydatna wielu osobom.

Używam obu rodzajów kompresorów dlatego, że nie zawsze mam takie możliwości abym mógł sobie pohałasować.

Ps. Niektórzy pewnie przy najbliższym spotkaniu będą sie mnie pytać kiedy będę zaopatrywał się w cegły i cement w budowlanym do sklejania modeli kartonowych;)

Pozdrawiam

--

23 sposoby na dobrego posta => KLIK
Czerwony Byk doda Ci "skrzydeł"

Post zmieniony (26-02-07 00:47)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Student 19480 25-02-07 22:53
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Hook6 1337 25-02-07 23:01
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Student 601 25-02-07 23:07
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Piter 550 26-02-07 01:02
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Rylec 649 26-02-07 03:15
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
PD 582 26-02-07 15:07
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
Norvik 1036 26-02-07 10:02
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
RAIDEN 639 26-02-07 12:43
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
czesław45 582 26-02-07 14:58
 Re: [technika]Kompresory i Aerografy na poważnie  nowe
czesław45 620 26-02-07 15:28

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024