ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
04-04-11 13:11  Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam
Modelarstwo ciągnie się za mną jeszcze od szkoły podstawowej ("naście" lat temu), jednak aktualnie brak czasu uniemożliwia mi powrót do tego hobby. Brak czasu, lub może brak wiary w swoje umiejętności? Zwłaszcza gdy oglądam relacje na forach :D

Jednak w związku z wykonywanym zawodem mam jednak styczność, na co dzień z modelowaniem 3D i odrobiną programowania. A czas dojazdu do pracy wykorzystuje na wymyślanie sposobu jak można by projektować modele bez wydawania grubych pieniędzy na Rhino i Corela.

Swoje przemyślenia prezentuje tu: http://sketchup-p-p.blogspot.com

Zapraszam do dyskusji i krytyki (na łamach forum lub bezpośrednio na blogu)
Pozdrawiam
Matt

--

 
23-05-11 11:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam ponownie.
Od pierwszego posta:
- dni: 49
- wyświetleń posta: 414
- krytycznych reakcji na fotum: 0
- pozytywnych reakcji na forum: 0
- wyświetleń bloga: 1010
- reakcji na blogu : 0

Czy jest aż tak tragicznie ??

W ramach odświeżenia, mały materiał filmowy:
Jak to działa ?
Matt

--

 
25-05-11 08:41  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
Dopiero dziś miałem okazję przeczytać ten wątek. Na Sketchup'ie się nie znam.
Mam pytanko do Ciebie: Czy masz w najbliższych planach wykonać projekt jakiegoś ciekawego modelu kartonowego ( taki z prawdziwego zdarzenia), czy tylko gdybasz jak to można pobawić się w projektowanie nie wydając dużo kasy na profesjonalne oprogramowanie?

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

 
27-05-11 23:37  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Qba 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Wiesz, jak się wie jak te krzywe wprowadzić z planów, i co z tego praktycznego wyjdzie to będzie ok. Ja się zatrzymałem po pierwszym zdaniu. ;/
Jednak szukam czegoś prostego.
Ale gratuluję naukowego podejścia, wygląda porządnie.
tak trzymać.

--

__________________________________________________________________

Nie mów że nie masz czasu, tylko że masz inne priorytety.

GG 227079

 
28-05-11 18:54  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

MattWadowice,

Czy spodziewałeś się czegoś innego? To, co piszesz i próbujesz pokazać na swoim blogu mnie się osobiście skojarzyło z pracą naukową lub czymś w podobnym rodzaju.
Sketchup w sumie nie jest złym programem, ale też nie da się go porównać do typowego modelera. Powierzchnie można w nim rozwijać bez używania do tego skomplikowanych obliczeń z Excela. ;) Wystarczy plugin o nazwie unfoldtool. Może do mocno pokręconych brył się nie nadaje, ale da się coś z tego wyciągnąć. Jak wychodzi to w praniu można sprawdzić na YT.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
30-05-11 13:44  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Hmmm... w zasadzie nie wiem czego się spodziewałem.
Ale teraz przynajmniej nastąpiła jakakolwiek reakcja :D
@ Hator
Unfoldtool w sketchupie działa jak najbardziej, ale wg mnie ze względu na pełny manualizm nie nadaje się do zastosowań innych niż bardzo proste modele. Bo ja osobiście nie wyobrażam siobie rozwijania bryły składającej się np z 100 powierzchni klikając każdą po kolei.
Istnieje jeszcze plugin Waybe , ale nawet do zastosowań niekomercyjnych to koszt 20 $, Komercyjne to już 200$. A moja ideą od początku było to, aby cała zabawa była darmowa.

@Qba

Faktycznie styl może przerażać - odezwała się techniczna część mojej natury.
Stwierdziłem że teoria nie zaszkodzi , bo być może ktoś będzie chciał się dowiedzieć, jak to działa od podszewki. Zgadzam się z Tobą że najważniejszą częścią jest odpowiednie zdefiniowanie modelu. Ten etap ( jeśli do niego dotrwam ) również pojawi się na blogu.
Plan jest następujący : na podstawie jakiegoś modelu pokazać jak podejśc do róznych części ( szkielet , skrzydła , kadłub, przejścia kadłub- skrzydło ). Ale na to jeszcze czas.

I tym samym dochodzimy do etrzeciej odpowiedzi :
@SZKUTNIK
Plan był taki, zbydować sobie narzędzie, a potem coś zaprojektować.
Więc odpowiedź na to pytanie brzmi : Tak , jeśli dotrwam. Co to będzię ? Na 99,9% jakiś samolot.

Aktualnie zabawa z Excelem stanęła w miejscu, piersza część którą widać na filmach to export SKETCHUP >> EXCEL ,rozwijanie i export EXCEL >> SKETCHUP lub EXCEL>>EXCEL.
Drugi plik Excela nad którym pracowałem, generuje wykres oparty na wyeksportowanych punktach, wykres można zapisać jako SVG i dalej obrabiać w dowolnym programie do grafiki wektorowej.
Plik działa, ale jest w stanie nazwałbym to "surowym".

Po kilku dyskusjach na innych forach doszedłem do wniosku, że dokładnie to samo powinno dać się wykonać w samym Sketchupi'e. Broniłem się przed tym bo to kolejny język programowania do nauki... Ale techniczna strona mojej natury znowu zwyciężyła :D

To co do tej pory udało sie uruchomić:
http://youtu.be/vAAt2Jb9P4Y

Z pozdrowieniami
Matt

 
30-05-11 16:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Qba 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Wiesz, jednak większość nas czeka na coś takiego jak darmowe siatki, proste w obsłudze i sporo opcji.
Zrób tak jak pierwsze komputery Appla, dawali to babci do testów, jak sobie poradziła to znaczy że soft się nadaje.
;)
Powodzenia.

--

__________________________________________________________________

Nie mów że nie masz czasu, tylko że masz inne priorytety.

GG 227079

 
14-06-11 15:32  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Program ściągałem z ciekawości i chęci zapoznania się z nim. Pobrałem do niego wtyczki do rozwijania siatek brył i powoli rysuje. Na razie ćwiczę rozwijanie siatek brył i się dokładnie zapoznaje.
W planach chce zrobić pojazd na podstawie komiksu Tytus Romek i A`tomek z księgi XVI. Wstępnie mam już rozrysowany szkielet planuje wykonie wnętrza i kół.

 
14-06-11 19:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
A można wiedzieć w jakiej skali bedzie ten komiksowy model.

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

 
14-06-11 21:11  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Najpierw zrobiłem wstępny szkic na papieże powiększyłem szkic który jest w komiksie. Kolejnym etapem był szkic w Panit i zrobieniu kilku bimap które można wykorzystać w dalszym projektowaniu. Próbowałem coś robić przy pomocy Blendera ale poległem przy obsłudze interfejsu i jeżeli wrócę do niego to może później. Szukałem w sieci innych programów i przypomniałem sobie że w numerze Modelarza był opis programu T-FLEX z przykładowym zastosowaniem (informacja jest na tym forum) . Przy pomocy tamtego programu zrobiłem szkice tych części które odręcznie nie potrafię zrobić ale nie udało mi się do końca go opanować. Po twoim temacie przejrzałem sieć i stwierdziłem że można spróbować coś zrobić model planuje zrobić w skali 1:33 i może 1:25.

--

 
15-06-11 10:29  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
Skala 1:33, 1:25 - Oho coś dla miłośników lotnictwa i pancerki ;-). A skąd wziąłeś wymiary oryginalnego pojazdu. Czyżbyś w tej sprawie konsultował się z Papciem Chmielem? ;-)

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

 
15-06-11 13:06  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Wymiary są szacunkowe i mogą się różnic model chce wykonać na podstawie zamieszczonego w komiksie rysunków. Część wykonam ręczne szkice a reszta gdzie bede musiał rozwijać siatki przy pomocy programów graficznych.

Post zmieniony (16-06-11 01:41)

 
24-06-11 21:54  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Piotrek 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

co do tego Sketchupa to gdzieś widziałem gotowy model Devastatora i nie tylko.

------------------------------------------------------
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9b467f904cb9b9647913b672d98bc73
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=b1c0af661af3bc9447913b672d98bc73
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=e3ab3b740f94a6a647913b672d98bc73

Post zmieniony (24-06-11 21:56)

 
30-06-11 12:01  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ciekawy model.
Ale modelowanie w Sketchupie ( i kazdym innym programie ) tak aby jak najlepiej to wyglądało , to nie to samo co modelowanie pod model kartonowy.
Być może da się z tego modelu wyciągnąć np przekroje kadłuba, i potem na ich podstawi zbudować elementy które uda się rozwinąć.
Pytanie brzmi, czy nie lepiej od razu narzucić pewne uproszczenia i modelować elementy które można przenieść na papier ?
Blog aktualnie jest zawieszony, zbyt dużo rzeczy na około...
Ale jestem w 99% pewny że całe rozwijanie da się wykonać w Sketchupie.
I to całkiem automatycznie ( Przy założeniu że model będzie wykonany od poczatku z tą myślą )

Pozdrawiam

 
01-07-11 15:09  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Na pewno nieco inaczej się modeluje pod rendering, a inaczej pod rozwijanie bryły. Tylko jaki stopień wygładzenia (soften) zastosować pod rozwijanie, aby nie zatracić kształtu?
SketchUpa (bez dodatków) używam od niedawna i już zdążyłem się przekonać, że trzeba bardzo uważać, bo dzięki pewnej automatyzacji wcale nie modeluje się łatwiej.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
04-07-11 13:53  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Dokładnie. To jaki stopień uproszczenia zastosować i jak podzielić elementy to wg mnie kwintesencja projektowania kartonówek. Patrząć np. na modele AH to niektóre elementy z kórych modeluje się kadłub mają kilka mm szerokości ( prosze o poprawke jeśli się myle - nie mam akurat nic pod ręką ).
Pewnie, że możnaby cały model podzielić na takie wąskie elementy i potem osiągnąć bardzo dobrą zgodność z geometrią oryginału. Pytanie tylko czy ktoś będzie miał cierpliwośc aby to skleić?
Wydaje mi się, że trzeba działać troche po omacku i dobierać podział "na oko". Co prawda na podglądzie na monitorze można z grubsza powiedzieć gdzie będziemy mieli łagodny przebieg a gdzie załamanie, ale próbne klejenie może nas zweryfikować. Papier jest podatnym materiałem. A w przypadku modelowania na komputerze poprawka modelu po sklejeniu surówki nie wydaje sie być aż tak straszna.

@ Hator
Możesz rozwinąć na co trzeba uważać?

Pozdrowienia

 
04-07-11 21:46  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

SUP'a zacząłem używać, bo szukałem programu prostego w obsłudze i posiadającego jednostki metryczne, ale nie pod kątem "naszego" modelowania, a pod kątem zrobienia sobie kilku modeli do gry komputerowej. Domyślny program (Zmod), w którym się te modele robi nie posiada jednostek metrycznych, a modelowanie w nim opiera się na proporcjach. Dla mnie coś takiego było nie do pomyślenia. Postanowiłem więc, że skoro Google ma niby prosty program, to się z nim zmierzę. Nie powiem. Modeluje się w nim dość intuicyjnie. Z drugiej strony każda kreska, którą się postawi, nawet ta pozornie niewidoczna, ma znaczenie. Ten automatyzm jest też utrudnieniem, bo nawet jeśli model wyjdzie prawidłowo, to po konwersji do formatu .3ds może zrobić się z modelu krzak. Dowiadywałem się o tym po imporcie to domyślnego programu, czyli Zmod'a. Tam dopiero było widać, że SketchUp naprodukował mi przenikających się płaszczyzn, o których nie miałem bladego pojęcia. One właśnie rozwalały mi czasem bok, czasem jeden element. W sumie reguły nie zauważyłem. Ten sam element wykonany na dwa sposoby jest różne przetwarzany podczas konwersji. Być może to wina konwertera. Nie wiem. Wiem, że do robienia czegoś większego z przeznaczeniem na konwersję może okazać się zmarnowanym czasem. W wypadku modelowania pod rozkładanie siatek pewnie jest bardziej przydatny, bo nic nie trzeba konwertować. :-)
Model prawie gotowy

Widok po konwersji 3D. Usunięte elementy źle skonwertowane


--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
07-07-11 14:59  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ok, jedziemy !
W ramach odstresowania od przeprowadzki zasiadłem na kilka chwil do Sketchupa i stworzyłem takie coś :



Więcej screenów i troche opisu pojawi się wkrótce na blogu.
Pozdrawiam

--

 
07-07-11 21:39  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć,

Ja wczoraj zrobiłem sobie coś takiego:

Jest projekt nowego mojego modeliku w skali 1:48.


Wersja po lepszym renderze.


-------------------
Od 2 lat wszystko robię sobie właśnie w tym programie i do tej pory mam tych swoich wypocin naprawdę sporo.
Oprócz zaprojektowania nim już paru modeli kartonowych, urządzałem tym mieszkanie.
Sketchup posłużył mi jako symulator i po zamodelowaniu mebli mogłem je sobie dowolnie porozstawiać po wirtualnych pokojach.

Tak więc gorąco go polecam sketchup'a.
Na starcie po chwili pracy łapie się co i jak za modelować gdyż jest dość intuicyjny.

Pozdrawiam Raiden


PS:
Taka wskazówka
Swoje prace w 3D modelujcie w skali 1:1 - to ogólnie przyjęty standard światowy.
Pozwala to na łatwą wymianę "elementów" w społeczności 3d.

Nawet to jest zrobione wirtualnie w skali 1:1. :)


--

Post zmieniony (08-07-11 01:36)

 
08-07-11 19:33  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

MattWadowice,
Czekamy z niecierpliwością. Przy modelowaniu tego Su jakich dodatków użyłeś? Pytam, to w temacie wtyczek-ułatwiaczy jestem w punkcie zero. ;-)

RAIDEN ,
Mój Hydromil jest wymodelowany z proporcji na podst. 2-3 w miarę dokładnych zdjęć, więc tak naprawdę, aby zrobić z tego model do sklejania musiałbym zacząć sprawę od początku. :)))

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
09-07-11 13:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć

Hator:
I tak Twój Hydromil jest bardzo fajnie zrobiony.

Czasem jestem też zmuszony z korzystania tylko ze zdjęć.
Wówczas jest nawet kilka podejść zanim uzyskam właściwe proporcje i zadowalający mnie efekt.
Więc rozumiem ile to kosztuje pracy.

Ja wykonuje modele 3d do zrobienia sobie miedzy innymi planów modelarskich.
Potem z nich wykonuje modele kartonowe rozwijając tylko najważniejsze elementy.
Resztę opracowuje już na "płasko" w programie graficznym korzystając ze sporządzonych planików.

Większość z nas przekonała się że dostępne planiki nie zawsze pasują widokami
do siebie. (góra z bokami czy z frontami)
Korzystanie modelu 3d do sporządzania rysunków technicznych eliminuje błędy rzutów i sprawia że będą one zawsze pasowały do siebie.


---------------
Mały przykład -
Fazy budowy modelu Buszmastera. -czyli od Sketchupa do kartonówki

1) Model 3d
- wirtualna skala 1:1


2) Plan zmontowany z rzutów:

-Usunieto


3) Optymalizacja rozwijania:
Czyli tylko wybrane elementy i plugin " unfoldtool"



4) W trakcie budowy



5) Model z kartonu w skali 1:48


Tak to właśnie w skrócie wygląda u mnie.


Może kiedyś w wolnej chwili zrealizuje swój pomysł i pokuszę się o napisanie jakiegoś dokładniejszego tutorialu dla forumowej braci.

Pozdrawiam Was Serdecznie
Raiden

--

Post zmieniony (31-08-11 11:13)

 
11-07-11 21:56  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Zgrabnie Ci wyszedł. :)
Twój Bushmaster był robiony od początku z planem rozwinięcia i sklejenia, mój Hydromil już nie, więc użycie czegokolwiek do jego rozwinięcia to dla mnie strata czasu. Dlatego przysiądę się do niego ponownie, bogaty o doświadczenie, jakie na nim zdobyłem.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
16-07-11 13:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć,

Tak naprawdę to modele kartonowe są "produktem ubocznym" modelowania w 3d.

Kartonówek zwykle nie kończę budować w stopniu jakim bym chciał.
Niestety brak mi jakoś z wiekiem cierpliwości do klejenia i precyzji w wykonaniu detali.

------------
Kolejna porada wujka Raidena:
Jeśli obiekt jest symetryczny modelujemy wstępnie tylko połowę
Potem robimy odbicie lustrzane i dodajemy różnice w detalach.

Przykład budowy przez symetrię:
Odgrzebany stary nieskończony kiedyś model do którego teraz na nowo się zabrałem.



Post zmieniony (16-07-11 13:32)

 
16-07-11 16:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Siatka do modelu jako produkt uboczny - ciekawa myśl ;)
Na mnie osobiście, modele 3D, nawet te bardzo dokładnie "wyrzeźbione" nie robią zbytniego wrażenia, bo mają taki minus, że nie można ich dotknąć. :))))
Dla mnie skala 1:48 jest stosunkowo za mała, jak na pojazdy.

Ps. O symetrii wiem i "unikalnym komponencie" też. Dzięki tej opcji można jednorazowo zmienić wygląd tej samej części, która występuje na modelu w więcej niż jednym egzemplarzu. :)

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
17-07-11 03:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Tak Tak - siatka to produkt uboczny. :)
Projektuję ją i rozrysowuje tylko wówczas jak mam natchnienie na coś z kartonu.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Co do skali 1:48 to wybrałem ją ze względu na brak powierzchni na ekspozycję i łatwość ewentualnego transportu.
Kiedyś moim standardem była skala 1:35 gdyż jest do niej mnóstwo dodatków z plastiku (np figurki)
Teraz już mam figurki i uzbrojenie Tamiya w 1:48 a jest tego coraz więcej na rynku.
Można więc poszaleć już z "uplastycznianiem" modeli w 1:48.

Zresztą skala nie ma żadnego znaczenia przy projektach w 3d
Ja i tak robię model wirtualny w 1:1.
Potem można już go sobie rozrysować w dowolnie wybranej skali.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Modele 3d mają wiele zalet:

- możemy je wykorzystać do stworzenia dobrego planu.
- możemy je zrenderować i zrobić np ilustrację do okładki.



- doskonale nadają się też do stworzenia instrukcji montażu modelu kartonowego.
- możemy wykorzystać je i pobawić się nimi w grach (co mi się kiedyś zdarzało)
- pobawić się w filmowca i stworzyć animowane scenki.
itp...itp

A co do brania do modelu 3D do ręki to:
Można je jednak brać tylko że to opcja niedostępna jest jeszcze zwykłym śmiertelnikom bo usługa kosztuje na razie wielkie pieniądze.
Chodzi mi o wydruk naszych wypocin drukarką 3d zwany Rapid-prototyping.
Pracuję zawodowo przy projektowaniu części samochodowych i czasem zdarza mi się
trzymać w rękach to co jeszcze dzień wcześniej miałem tylko na ekranie. :))

Wszystkie procesy wraz z rozwojem technologi tanieją, więc pewnie i to będzie kiedyś łatwo odstępne.
A wówczas stworzone teraz modele w 3d na pewno się przydadzą :)))

Pozdrawiam Serdecznie
Raiden

--

 
24-07-11 10:39  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

M.in. ze względu na skalę 1:33 porzuciłem lepienie samolotów. Duże w miarę gładkie powierzchnie do zbierania się kurzu. ;) Później przyszło przeprofilowanie na pojazdy kołowe. W skali 1:25 może nie każdy pojazd da się uszczegółowić tak jak się początkowo planuje (są małe i większe), ale pokazać się da dość sporo. Co do zajmowanego miejsca to już kwestia leży w tym, co chce się mieć na półce. Wszystkiego się nie da, bo życia nie starczy. :)))))

===============

Zalety modelu 3d, o których piszesz są oczywiście niepodważalne. Po prostu to jest nowa technologia i w stosunku do ręcznego kreślenia ma także taką zaletę, że szybciej można nanosić poprawki bez ponownego rozrysowywania większej części poprawianego modelu.


=================

Matt, możesz napisać, skąd pobrać wtyczkę BZ Curves? Szukałem na sieci i nie potrafiłem trafić na to narzędzie.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
25-07-11 09:59  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ciekawa dyskusja. Właśnie o to chodziło , żeby pokazać , że się da :D
Tak sie składa, że Sketchupa też używam do "umeblowania" nowego domu.
Naprawde się przydaje.

Co do modeli, to Buschmaster pierwsza klasa !
Modelowanie z dużych, płaskich powierzchni, a potem ich rozwinięcie jest na pewno prostsze niż modeli opartych na krzywych.
Pojazdy, samoloty, 1:33, 1:25 ... dla każdego coś innego. I to jest niesamowita zaleta modelarstwa. Faktycznie 1:33 w wypadku samolotów może sprawiac kłopot, mniejszy dla II WŚ, większy dla współczesnego lotnictwa. Może to jest też przyczyna dlaczego zwłaszcza na zachodzie tak popularna jest skala 1:50 ?

W moim Su aktualnie są zamodelowane wszystkie główne bryły, kadłub, skrzydła i stateczniki. Musze poprawić (odchudzić) statecznik pionowy i podzielic skrzydla na cześć stałą i ruchomą . potem będzie czekac budowa szkieletu. Niestety napotykam jakiś problem związany z powierzchniami generowanymi przy pomocy skryptów dostepnych na sieci. Nie wszystkie chcą się porządnie rozwijać . Być może trzeba bedzie napiać coś od nowa.

@Hator : BZ curves - dałbym sobie ręke uciąć że plugin tak sie nazywa :D
Na sieci ma nazwe bezierspline: BEZIERSPLINE

Pozdrawiam

Post zmieniony (27-07-11 08:54)

 
25-07-11 18:35  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

A to już inna inszość, bo plugin od Fredo6 to ma jeszcze inną nazwę, przynajmniej w aktualnej wersji. ;)
Jak moje siatki będą się dobrze rozwijać, to też się lepiej zaprezentuję.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
27-07-11 03:22  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć.

Nie tylko płaskie powierzchnie zdarza mi się rozwijać.
Czasem nawet całkiem pozaokrąglane.

Np:
Samolot CASA z wredną do rozwijania "płetwą bobra" z tyłu pod ogonem.



Nie chciało mi się tego sklejać bo samoloty to nie moja bajka.
Chciałem tylko kiedyś sprawdzić czy się da to porozwijać.
Jakoś udało mi się to ale poległem na fragmencie kabiny i musiałbym ją przemodelować aby dobrze wyszła.
Dałem więc sobie spokój z testowaniem wykonania siatki do tego modelu bo i tak go bym nie kleił.
Trafiła więc sobie do archiwum projektów.
--------------
We wręgach (to białe) możecie zauważyć kółka.
Wyznaczają one pomocniczo górę wręgi.

--

 
27-07-11 09:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Raiden, fajnie to wyglada, niestety nie moge otworzyć grafiki w pelnej wielkości i poogladać dokładniej.
2 pytania: Rozwijałeś ręcznie czy przy użyciu jakiegoś pluginu ?
Dlaczego ogon był problematyczny? Z kształtu wręg wnioskuje, że powinno być w miarę prosto, może poza ostatnim elementem.

Pozdrawiam

 
27-07-11 09:22  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Wojtek.M   

Witam wszystkich forumowiczów, jestem bardzo początkującym użytkownikiem sketchupa, zrobiłem w innym programie model kadłuba łodzi, dalej jednak za pomocą tego programu nie osiągnę spodziewanych efektów. Kadłub mam zapisany w pliku .dxf i dalej chcę już cały ten projekt zrobić w sketchupie, tzn. muszę na podstawie pliku zrobić zabudowę wnętrza i pokład łódki, czy ktoś na forum może mi w tym pomóc,
Pozdrawiam Wojtek

--

 
27-07-11 12:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Mattwadowice:

Rozwijałem ten kadłub najzwyklejszym pluginem Unfold-tool wykazując się cierpliwością.
czyli:
Trójką po trójkącie (trójkąt => pojedyncza składowa płaszczyzna.)

To przez tą "cierpliwości" ogon był problematyczny :)
Gdyż podzielony musiał być na wiele składowych segmentów które trzeba mozolnie porozwijać.

Oczywiście rozwijam tylko połowę segmentu boku kadłuba, a potem kopiuję ją przez mirror.


--------------
Faktycznie za pierwszym podejściem lupka na fotce coś nie powiększała.
I nie wiem czemu ;(



**********
Wojtek.M

Plik *.DXF nie jest najlepszym formatem 3d do importowania w Sketchu'pie.
O wiele lepszym formatem modelu do importu jest np *.3ds,

Typów DXF'a jest kilkanaście wariantów i trudno dopasować się z wersja aby wczytać to prawidłowo.
Nawet rysunki 2D wczytują się różnie zależnie od parametrów ich zapisu i wersji.

--

 
27-07-11 15:43  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Wojtek.M   

Ale mogę również zapisać ten plik jako .jpg i co wtedy dalej z tym zrobić, tradycyjnie zaznaczyć kontury i robić praktycznie wszystko na nowo...

Pozdrawiam Wojtek

--

 
27-07-11 16:28  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

I właśnie tak często robię

Nieraz lepiej od nowa coś narysować niż poprawiać błędy po złym imporcie.
Kwestia wyczucia co się bardziej opłaca. - Naprawiać czy zrobić na nowo.

Ja "złe importy" często stosuję tylko jako wzorzec do stworzenia czegoś na nowo.
Gdyż w przypadku DXF często krzywe są "poszatkowane" na drobne niezależne odcinki.
Aby je pozamykać i zrobić z nich równą płaszczyznę trzeba się zdrowo napocić.

 
27-08-11 02:32  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

MattWadowice mam prosbe jak znasz inne wtyczki do tego programu zamieszczaj linki di nich tu lub na swojej stronie. Bo jak narazie troche sie z tymi wtyczkami pogubilem.

 
27-08-11 11:47  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Wtyczki masz na oficjalnym forum Sketchup'a http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?p=250026

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
01-09-11 17:34  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Jak korzystać z konsoli i skryptu RUBY. Czy on tez działa jak makra?

 
05-09-11 15:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Yans,
Pluginy znajdziesz również tutaj: RUBY LIBRARY DEPOT , ale na forum Sketchucation zazwyczaj tworzą się na temat każdego pluginu dyskusje, można się przy tym wiele nauczyć.

Co do używania skryptów , to jeśli ściągasz je z sieci , to zazwyczaj sa tak napisane że można je wywoływać z menu podręcznego ( kliknięcie prawym przyciskiem myszy) albo z menu w górnej belce ( zazwyczaj Plugins , nie wiem jak to jest w polskiej wersji). Dokładny opis zazwyczaj jest dołączony do plików zip z pluginami.

Jeżeli nie jest dostępny żaden z powyższych sposobów to można wywołac skrypt z konsoli wpisując SKRYPT.rb ( oczywiscie pod warunkiem że plik znajduje się w domyślnym katalogu sketchupa) .
Ogólnie konsola jest przydatna jeśli piszesz i debugujesz skrypty bo w niej pojawiają się komunikaty gdzie nawalił kod.

Jeśli masz jakieś pytania to pisz, teraz powinienem być częściej na forum.

Pozdrowienia

Post zmieniony (06-09-11 08:08)

 
08-09-11 18:26  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Szukam linku do Sketchupa: TOOLS ON SURFACES , mam wtyczki juz BZ CURVES(byl link na forum) , wtyczki do rozwijania siatek brył już mam ( byl filmik na youtube z wykorzystaniem konsoli Ruby do rozwiniecia bryły) .
Czy CURVILOFT. to osobna wtyczka czy wchodzi w skład innych wtyczek?

 
08-09-11 19:26  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

To jest osobna wtyczka.
I to jedna z najbardziej przydatnych w tym programie.

Post zmieniony (08-09-11 19:29)

 
09-09-11 00:28  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Czy wtyczka Curviloft jest tylko do wersji 7, znalazlem skad mozna pobrac i jest informacja ze do wersji 7 programu ja ma 6.
Czy nie bedzie zgrzytu jak macie linki zamiescie na forum.

Post zmieniony (09-09-11 00:29)

 
09-09-11 09:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Tools on surfaces: http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?t=11212
Curviloft http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?t=28586

Yans, możesz podesłać linka z tym filmikiem który pokazuje to rozwijanie ??
Jestem ciekaw jaki to plugin.

--

 
09-09-11 14:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Z filmikime moze byc klopot bo juznie pamietam gdzie byl .Moglem go widziec jak szukalem wtyczki do rozwijania bryl. Narazie tylko znalazlem cos takiego o tej nazwie: SketchUp Ruby Scripts Episode 1 filmik trwa 9min jest you tube.
Co do wtyczek ktores podales linki zastanawiam sie czy beda dzialc jezeli ma 6 wersje progaramu a przynich pisze ze sa do 7 lub 8 wersji.

 
09-09-11 14:45  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Najprościej ściągnąć i sprawdzić czy działa. Ewentualnie zrobić upgrade do nowszej wersji.
Jeśli chodzi o pisanie scryptów to polecam również e-booka Automatic Sketchup
i kanał Youtube Chrisa Fullmera http://www.youtube.com/user/ChrisFullmer

 
29-09-11 22:10  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Zastanawiam sie czy pobrac Sketchup w wersji 8 , jego minusem to ze jest po angielsku ale jest za to wiecej wtyczek itp co o tym sadzicie.

 
29-09-11 22:18  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Z tłumaczeniami tak już w tym programie jest, że nie nadążają w czasie.

--
Pozdrawiam, Marcin
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

 
03-10-11 09:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Yans, ilość wtyczek jest dokładnie taka sama w każdej wersji.Faktem jest, że większość z nich jest po angielsku.
Spokojnie możesz ściągnąć ostatnia wersje polską, na niej nauczyć się działania w programie, a potem przeskoczyć na kolejną polską odsłonę. Nie wydaje mi się żeby między 7 a 8 albo pomiędzy przyszłą 9 nastąpiła jakaś rewolucja.
Pozdrawiam
Matt

 
03-10-11 13:45  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Szóstkę ma już ściągnięta kilka wtyczek do rozwijania pozostałe będę ściągał. Jak na razie fajne mi wychodzą rysowanie budynków. Oglądam filmiki gdzie są pokazane jak wykorzystać poszczególne funkcje programu. Mam tylko zaległości z tym co kiedyś planowałem zaprojektować może po prostu chciałem za dużo zrobić ;)

 
24-10-11 20:30  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Mały update:


Pozdrowienia

--

Post zmieniony (25-10-11 09:56)

 
01-11-11 22:08  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć Projektanci

Skoro jesteśmy przy prezentacjach prac w Sketchup'ie, oto są moje wypociny z "długiego weekendu":

Przygotowuje projekt modelu włoskiego czołgu P40 (C.A. 26/40)
Obecnie mam tyle.



Nity strasznie obciążają model, ale "włoszczyzna" niestety ma to do siebie że jest cała nitowana.

Pozdrawiam Raiden

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024