StuGu
moderator
Na Forum: Relacje w toku - 2 Relacje z galerią - 13
Grupa: GEKO
|
Witam,
Chciałem się podzielić kilkoma uwagami dotyczącymi świeżo zakupionego przeze mnie modelu działa szturmowego StuG III Ausf. A wydanego przez firmę GPM.
Okładka - jak to ostatnio bywa, widzimy zdjęcie gotowego modelu. Od razu rzuciło mi się w oczy, że sklejacze testowi, którzy wykonali ten akurat egzemplarz, niezbyt przyłożyli się do tego, aby efekt końcowy powalał na kolana, a można było się bardziej postarać. O co chodzi?? A o to, że w gąsienicach (wybrano wariant z pasków) nie wycięto nawet otworów na zęby kół napędowych, jedynie je zaczerniając. Z tego też powodu śmiesznie te gąsienice wyglądają założone na koła napędowe, którym nie obcięto nawet zębów. Dobrze to widać na zdjęciach na tylnej okładce.
Bandaże kół jezdnych i podtrzymujących są jakoś dziwnie ostro-brązowe, na szczęście w modelu jest lepiej - są ciemniejsze. Poza tym wewnętrzne tarcze kół jezdnych są według mnie osadzone o wiele za głęboko do wewnątrz kół - wystarczy spojrzeć na zdjęcia archiwalne by się przekonać, że nastąpiło tutaj "przegięcie".
Teraz kilka uwag odnośnie samej konstrukcji...
Model przedstawia wersję A, tylko, że autorzy troszkę zamieszali...
Ogólnie wyprodukowano 50 StuGów wersji A (SdKfz 142), z czego :
a. 30 sztuk w ramach I serii produkcyjnej(wykonawca Daimler-Benz), na podwoziu czołgu PzKpfw III Ausf. F (numery fabryczne 90001-90030). Kadłub został pozbawiony m.in. bocznych włazów ewakuacyjnych, które w modelu zostały jednak uwzględnione, a więc wydaje się, że to nie z tej partii wozów opracowano model.
b. 20 sztuk w ramach dodatkowej produkcji (ten sam producent, numery fabryczne 90401-90420), w których wykorzystano kadłuby czołgów PzKpfw III Ausf. G, z włazami ewakuacyjnymi po bokach kadłuba, które nie zostały zliwidowane. Czyżby więc to ta wersja?? Potwierdza to np. dodatkowe opancerzenie przodu kadłuba dodatkową płytą pancerną 20 mm oraz wyposażenie w światła szlakowe typu NOTEK (jeden z przodu, drugi z tyłu lewego błotnika). Ale... no właśnie - włazy dostepu do mechanizmów sterujących na przedniej górnej płycie pancerza w TEJ akurat partii wozów (charakterystyka kadłuba) otwierały się wzdłuż kadłuba, a nie jak w modelu - na boki. Byc może w trakcie eksploatacji, wymieniono te włazy, ale skoro nie wspomina się o tym w charakterystyce pojazdu (która jest baaaardzo uboga), to ma się prawo sądzić, że pomieszano obie wersje.
I jeszcze jedna uwaga. Ze zdjęc archiwalnych wynika, że ta "płaska część" armaty L/24 nie kończyła się równo z pionową przednią płytą pancerza nadbudowy, a trochę wcześniej. Poza tym krawędzie tych ścianek powinny zachodzić trochę bardziej do wewnątrz... hmmm.. cięzko mi to wytłumaczyć, odsyłam więc do zdjęć archiwalnych i zdjęć modelu.
Historia pojazdu zaprezentowana w tym zeszycie to śmiech na sali, zważywsze, że to jeden z najpopularniejszych pojazdów niemieckich z okresu II wojny światowej - nawet zapomniano dodać na koniec krótkiego wstepu, że oddziały StuGów w końcu zostały podporządkowane także dowództwu broni pancernej, a nie tylko artylerii, jak to było wczęśniej.... warto byłoby się bardziej postarać - bo wydając tak świetny model, jak widać zapomniano o rzeczach, które powinny charakteryzować super opracowanie.
Ogólnie jednak model bardzo mi się podoba, a marudzę trochę, bo wersja StuGa z krótką lufą to mój model marzeń, jeśli chodzi o jego wydanie - jak go zrobię - tego nie wiem, a kiedy to już zupełnie nie wiem:))) Brawa dla GPM za temat i opracowanie (mimo pewnych wad). Waloryzacja mi się podoba, szczególnie, że na ciemnym kolorze w jakim jest przedstawiony StuG nie rzuca się za bardzo w oczy. poziom uszczegółowienia jest imponujący i oby więcej takich modeli, ale prostsze tez by się przydały:))) Gratulacje za wydanie, ale pomyślcie przyjaciele z GPMu nad moimi uwagami - dosyć luźnymi, ale od maniaka StuGów...:) W końcu nick, który sobie wybrałem zobowiązuje:))
Pozdrawiam
StuGu
Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F
Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy
|