FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
27-08-17 13:13  [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Autor.
Autorem tego modelu jest słowacki projektant Peter Urban, na stronie RPM Studio można zobaczyć jego projekty w wersji do pobrania http://rpm-studio.webnode.sk/fotogaleria/

W polskich wydawnictwach ukazały się drukiem następujące modele:
1. Husky Mk III - wyd. GPM https://www.mojehobby.pl/products/HUSKY-Mk.III-OD.html
2. MRAP Cougar 6x6 HEV - wyd. Orlik https://www.mojehobby.pl/products/MRAP-6x6-Cougar-HEV.html
3. Liebherr LTM 1040 -wyd. GPM https://www.mojehobby.pl/products/LIEBHERR-LTM-1040-2-1.html
4. Komatsu 830 E-AC - wyd.Orlik https://www.mojehobby.pl/products/Komatsu-830-E-AC.html
5. Tatra 815-7 4x4 HMHD - wyd. Orlik https://www.mojehobby.pl/products/Tatra-815-7-4x4-HMHD.html

Wspomniane powyżej modele można tak przed drukiem finalnym w trakcie testowania jak i po wydaniu zobaczyć na polskich i zagranicznych forach czego przykłady są na przykład o tu :
1. http://www.papermodelers.sk/viewtopic.php?f=25&t=3186
2. http://www.sklejmy.com/viewtopic.php?t=6266
3. http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=330855&t=330855&filtr=0&page=1

Uwagi ogólne :
Model trudny, mocno zdetalizowany przeznaczony UWAGA : dla najbardziej doświadczonych modelarzy co nie oznacza, że modelarze o mniejszym stażu nie mogą sobie tego modelu skleić, ale to chyba jest oczywista oczywistość : )

Symbole i oznaczenia:
Jak wiadomo każdy projektant modeli kartonowych ma swoje pomysły na to jak model opracować i jak przedstawić oznaczenia i symbole ułatwiające sklejenie POPRAWNIE modelu.
Nie inaczej jest i w przypadku tego projektanta.
Uwagę należy zwrócić przede wszystkim na to, że :
1. Są nowe oznaczenia nagniatania i nacinania części, czyli linia pokazująca nagnieść/naciąć od strony druku i od strony niezadrukowanej
2. Części w których wycinamy pola niezadrukowane oznaczone są czerwoną linią X
3. Części są podzielone na 2 grupy : podwozie i mechanizmy napędowe to cyfry od 1- 1000 w tzw. "dymkach", oraz części kabiny i skrzyni ładunkowej cyfry od 1-314 tradycyjnie zaznaczone, czyli cyfra z podkreśleniem.
4. W modelu nie ma części oznaczanych tak jak w polskich opracowaniach jako lewe L i prawe P.
5. Części drukowane nie są oznaczane np. 1a, 57 k itp.
6. Szablony natomiast są oznaczane właśnie jako np. 1a : )
7. Pewna ilość części jak już wspomniałem jest pogrupowana i oznaczona czytelnie do podklejenia na przykład DO GRUBOŚCI : 0,54, 0, 75 mm itd.

Zawartość:
Arkusze karton : 20 szt.
Arkusze offset : 2 szt.
Rysunki montażowe : 13 STRON i trochę ( koło )

Uwaga - model nie posiada instrukcji sklejania !

Model wydrukowany jest na wysokim poziomie, nie widać żadnych przesunięć, ani różnic w odcieniu koloru piaskowego podstawowego dla modelu tak na poszczególnych arkuszach jak między nimi. Na częściach w kolorze czarnym widać bardzo dobrze linie pól na których będą przyklejane inne części np. kostki bieżnika kół,bardzo ładnie wyglądają napisy na bocznych powierzchniach kół.
Kolor piaskowy posiada delikatną ziarnistość, nie jest taki jednolity jak w innych modelach kartonowych co jest jak najbardziej na plus.
W modelu mamy do dyspozycji fakt, że niezbyt duże, ale są 2 pola z zapasem koloru piaskowego i niestety będą one bardzo potrzebne w uzupełnianiu brakującego koloru na pewnych częściach !

Uwagi jakie można mieć do wyglądu części w modelu to brak zaznaczonych zegarów i wskaźników na desce rozdzielczej - są to po prostu zaczernione kółka i prostokąty. Być może autor modelu nie miał dostępu do zrobienia dobrych zdjęć, lub po prostu wybrał taki wariant.
Niestety pewna ilość części nie posiada drugiej strony z kolorem, jak już wspomniałem wcześniej mamy zapas koloru na dwóch arkuszach, ale czy go starczy to dopiero za jakiś czas będzie można stwierdzić.
Oczywiście dla tych co zamierzają malować model nie stanowi to problemu.


Model aktualnie kosztuje w sklepie wyd. Orlik 70 zł, natomiast zestaw części wycinanych laserowo : wręgi, detale, bieżnik - 79zł.

W tej chwili znam tylko jedną relację ze sklejania tego modelu już po wydrukowaniu
http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/313147

Model mimo wszystko polecam ponieważ temat jest atrakcyjny, nieoklepany, cena jak na tak obszerne wydanie i zdetalizowanie jest bardzo korzystna vide ilość arkuszy części i rysunków.

Post zmieniony (05-09-17 20:16)

 
28-08-17 21:22  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

"Sklejanie" ułatwi nam taki oto filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=E6YoWIDGnOM, ta relacja http://www.papermodelers.sk/viewtopic.php?f=25&t=3186, oraz zdjęcia arkuszy z częściami i rysunkami montażowymi https://www.mojehobby.pl/products/Tatra-815-7-4x4-HMHD.html

RAMA.
"Sklejanie" modelu rozpoczynamy od ramy, czyli od części numer 1 i 2, które znajdują się na arkuszu na którym wszystkie części należy podkleić do grubości 0,54 mm, czyli należy podkleić na karton o grubości 0,3 mm plus klej, powinno wystarczyć.
Cz. 1 to prawa podłużnica, a cz. 2 to lewa. Wydaje mi się, że stosowanie oznaczeń L i P zamiast kolejnej cyfry jest czytelniejsze i zmniejsza ilość numerów części, ale mamy to co mamy i nie marudźmy.
Przebieg sklejania ramy przedstawiają rysunki złożeniowe jak i poszczególnych elementów współpracujących z ramą.
Na pierwszej stronie rysunków mamy 2 rysunki perspektywiczne z doklejonymi do ramy poszczególnymi elementami, czyli ramę kompletną, a na drugiej stronie wiele rysunków perspektywicznych poszczególnych etapów sklejania podzespołów i ich wyglądu już w całości.
Ze względu na format opracowania rysunki nie są zbyt wielkie, ale mimo to świetnie wszystko widać jak dany detal, czy większy podzespół wygląda przed sklejeniem w całość i jak ma wyglądać po sklejeniu i gdzie należy go przykleić.
Na podłużnicach wewnętrznych 1 i 2 wyraźnie zaznaczone są miejsca przyklejenia poszczególnych podzespołów, podobnie jest na zewnętrznych podłużnicach cz. 14,15,16,17,18,84.
Między sklejone podłużnice wklejamy poprzeczne elementy ramy cz. 3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13.
Następną odsłonę poświęcimy wyposażaniu ramy we wszystkie przynależne jej podzespoły.

Post zmieniony (05-09-17 21:23)

 
30-08-17 21:04  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Zanim nastąpi kolejny etap omawiania modelu należy podsumować to co dotychczas "skleiliśmy", no nie da się ukryć, że raptem doszliśmy dopiero do części numer 18, przypominam, że z tzw. "dymkiem" i trzeba uważać, aby przypadkiem w ferworze " sklejania" nie zacząć grzebać w częściach bez tego symbolu : )
Spostrzegawczy czytelnicy zapewne zauważyli, że nagle ni z gruszki, ni z pietruszki pojawiła się cz. 84 zewnętrzne poszycie ramy, to pewnie jakiś chochlik drukarski, ale nie przesądzajmy może jest wszystko OK.
Pojawiły się też niestety pierwsze achillesy, czyli części, które nie posiadają koloru od drugiej strony, a takowy powinny posiadać.
I tak - jak wytniemy otwory w cz. 1 i 2 to będzie widać białe wnętrze części poszycia zewnętrznego ramy, cz.3 powinna mieć jeszcze jeden pasek z kolorem,cz.6 powinna mieć kolor od wewnętrznej strony, pasek cz. 7 nie zakryje wszystkiego, cz. 10, 12 również nie posiadają od wewnątrz koloru i najbardziej widoczny detal z brakiem koloru od wewnętrznej strony to tylne zakończenie ramy cz.13 i to jest bardzo widoczne, no ale dziwmy się temu wszak to część o numerze 13 : )
Oczywiście nie ma powodu do stresu, ponieważ jak wspomniałem wcześniej mamy 2 pola no niezbyt obszerne, ale są z zapasem koloru, który uzupełni wspomniane braki.
Wiem, że są to nie jedyne pola do "zakolorowania", więc trzeba umiejętnie gospodarzyć zapasem koloru.
No dobra jeszcze na tym załamaniu na ramach wewnętrznych małymi fragmentami będzie widać biały karton.
No i jeszcze uwaga czysto techniczna, według mnie to w poszycie podłużnic ramy od wewnątrz powinno być wklejonych kilka wręg, które by określały w jaki kształt wygiąć te profile.
Na zdjęciach klejonej surówki widać załamania pod kątem, natomiast prawidłowo powinny być przejścia po promieniu.

Post zmieniony (05-09-17 21:24)

 
31-08-17 22:17  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

OSPRZĘT RAMY cz.1
1. Czołowe zakończenie ramy cz. 19,21,26,27,28 oraz analogicznie 20,22,23,24,25.
Na cz. 19,20 widać narysowany kształt profilu ramy zewnętrznej cz. 14,15 itd.
Małe trójkątne wzmocnienia cz. 21,22 są do podklejenia na zapas koloru.
Cz. 23,25,26,28 znajdujemy na arkuszu do podklejenia do grubości 0,75 mm.

2. Wspornik cz. 29,30 oraz 31,32
Cz. 29, 31 znajdujemy na arkuszu do podklejenia do grubości 0,75 mm

3. Wspornik cz. 33,34,35 oraz 36,37,38
Obok cz.34 jest prostokąt to też cz. 34 a dla drugiej części 36.

4. Wspornik cz.39,40,41,42 oraz 43,44,45,46
Minimalnie może od wewnątrz widać biały karton

5.Wspornik cz. 47,51,52.53,54 oraz 57,58,59,60,61,63
Cz. 53,60 do podklejenia na zapas koloru.
Cz. 52, 57 znajdują się na arkuszu do podklejenia do grubości 0,54 mm, ale także do podklejenia na zapas koloru.

6. Wspornik cz. 48.49.50 oraz 55,56,62.
Cz. 50,62 do podklejenia na zapas koloru

7. Element cz. 64,66, 1a oraz 65,67 1a.
Części do podklejenia na zapas koloru, szablon 1a oczywiście do malowania

8. Listwa cz. 68, 70,71 oraz 69,70,71.
Cz. 68,69 do podklejenia na zapas koloru.

9. Wspornik cz. 72,74,76,1u oraz 73,75,77.
Szablon 1u - dość duża część - mogła być z kartonu.

10. Wspornik cz. 78,80,82 oraz 79,81,83.
Cz. 78,82 oraz 79,83 do podklejenia na zapas koloru

11. Fragment ramy cz. 84. Uwaga ! Występują 2 części o tym numerze - druga to prostokątna część, którą formujemy według rysunku ciężarówki od spodu i przyklejamy do cz. 17 tak jak pokazują dwie pionowe kreski. W późniejszym etapie sklejania do tak uformowanej części przykleimy zespół części 804 : ) do 810.
Powyższą część również należy podkleić na zapas koloru.

12. Wspornik cz. 85,86 oraz 87,88.
Cz. 85,86 do podklejenia na zapas koloru.

13. Wspornik cz. 89,91,94 oraz 90.92, 93.
Bez uwag.

14. Wspornik cz. 95, 97,98,99, 100 oraz 96,97, 98,99,100.
Cz. 95,96 znajdujemy na arkuszu do podklejenia do grubości 0,54 mm.
Cz. 100 znajdują się na arkuszu do podklejenia do grubości 0.54 mm i należy je podkleić zapasem kartonu.

To doszliśmy ze "sklejaniem" do cz. 100 i z do wszystkich tych części NIE MA PROBLEMU ze znalezieniem rysunków z etapów powstawania zespołów części jak i już rysunków złożeniowych tych części oraz w całości przyklejonych do ramy.
Co więcej wszystkie te części od 1 do 100 mają zaznaczone na współpracujących częściach miejsca ich przyklejenia.

Dziwny jest ten brak drugiej strony z kolorem i to w dość sporych częściach - może gdyby autor sklejał pokolorowaną surówkę, zamiast części na barwionym w masie kartonie to łatwiej jakieś brakujące obszary koloru można byłoby wyłapać.

Post zmieniony (10-09-17 20:58)

 
01-09-17 19:22  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Dobra mała przerwa techniczna na ustosunkowanie się do tego co zostało powyżej napisane.

W temacie modelu Grzecho_W
1.Co do cz. 97,98 masz rację, ale ja staram przede wszystkim się skupić na sprawdzeniu, czy rzeczywiście WIĘKSZOŚĆ części nie ma zaznaczonych miejsc ich przyklejenia, oraz czy nie ma jak to nazwał Norvik obrazków końcowych podzespołów, które mają 20-30 części.
Moje uwagi o braku koloru i umiejscowieniu części do podklejenia są tylko dodatkiem do podstawowego zadania. Ktoś kto będzie kleił ten model będzie wiedział wcześniej co go czeka, może moje uwagi komuś się przydadzą przy sklejaniu tego modelu.
2.Niestety cz. 101,102,103 to nie są cz. 100 tylko zaczepy znajdujące się w tylnej części ramy.
3. Na tym etapie trudno stwierdzić, czy zapasu koloru starczy, czy nie.
Na jednej ze Sjest, gdy wspominałem, że zamierzam kupić ten model, a może już po fakcie jego zakupu : ) jeden z uczestników ( Pozdrawiam !!!! ) wspominał mi, że może występować braku koloru na częściach dwustronnych... no i tak jest.

(...)

Post zmieniony (05-09-17 21:32)

 
01-09-17 20:07  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Grzecho_W 



Na Forum:
Galerie - 3


 - 1

Halogen, nie wiem jaki to jest nr arkusza, ale element 84 występuję obok części ramy 16, 17, 18 i nad częścią 11. Słabo widzę cyferki na tych skanach więc wydawało mi się, że widzę 100 na rysunkach montażowych a to jest 103 wraz z elementami 102, 101. Z tymi uchwytami masz rację.
Czy element 100 montuje się z boku ramy? Arkusz instruktażowy z ramą, prawy górny róg. Takie małe coś. Pewnie mało ważne ;)

--

 
01-09-17 20:46  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Masz rację Grzecho_W cz. 84 jest zdublowana, druga część o tym numerze to jest prostokąt który należy uformować i przykleić do cz.17 w zaznaczonym miejscu -rama zewnętrzna, nawet jest rysunek perspektywiczny tylko z tą częścią, u dołu po środku 1 strony z rysunkami po prawej stronie arkusza.
Cz. 100 to są zaczepy przyklejane do cz. 99 strona z rysunkami j.w. prawy dolny róg.

 
01-09-17 23:37  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Kalor 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 10
Galerie - 8
 

Halogen, to zmień temat na "Brakująca instrukcja sklejania ww. modelu" i wsio. Wywal zbędne ozdobniki, sformatuj to porządnie i ani nikt się nie przyczepi a i coś przydatnego zrobisz. Jeszcze jakbyś mógł to powiązać nie tylko tekstowo z modelem ale dorzucić zdjęcia tych części byłoby coś konkretnego.

Swoją drogą wydawca nie powinien jakoś weryfikować tego co dostaje od autora? Nie chce mi się przeglądać tamtych wątków ale rozumiem że nie bardzo wiadomo jak ten model złożyć?

,Karol

--

A swoją drogą, jak planowałeś ogarnąć to na dalszym etapie nie mając żadnych odnośników?

Post zmieniony (01-09-17 23:44)

 
02-09-17 10:00  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Grzecho_W 



Na Forum:
Galerie - 3


 - 1

(...)
Wracając do części 100, już wiem jak wygląda. Ostatnia próba poszukiwań, zobacz na arkuszu na którym jest rama, części 1, 2 po prawej stronie. A po lewej tak w połowie, miedzy 123, 940, 221. Takie "ścięte prostokąty"

--

 
02-09-17 22:05  Odp: [Recenzja] Tatra 815-7 4x4 HMHD wyd.ORLIK
Halogen 

Na Forum:
Galerie - 1
 

Masz Grzecho_W znowu rację - zgadza się to są cz.100.
Przepraszam pomyliłem się, jednak co dwie pary oczu to dwie. Reszta się zgadza.
Tu można sobie zobaczyć relacje ze sklejania tego modelu już wydanego drukiem
http://www.papirove-modely.cz/velkynahled/313147

Post zmieniony (05-09-17 21:30)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024