FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 5Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
03-04-07 11:28  [relacja/galeria] Barracuda - Fly Model - pierwsza relacja na tym forum
KM Taurus  

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

W drugiej połowie lat trzydziestych dowództwo RAF ogłosiło konkurs na budowę nowoczesnego samolotu bojowego i torpedowego dla lotnictwa Fleet Air Army.
18 maja 1941 roku prototyp przeszedł pomyślnie próby na pokładzie lotniskowca. Pierwszy samolot seryjny Barracuda Mk I został przekazany FAA 18 maja 1942 roku.
Pierwsze Barracudy trafiły do jednostek bojowych 10 stycznia 1943 r. Uzbrojony w nie został 827 Dywizjon RAF stacjonujący w Stretton Cheshire.
Po raz pierwszy zostały użyte bojowo we wrześniu 1943 r. podczas lądowania aliantów w Salerno na Sycylii. Najbardziej znaną akcją, w której brały udział "Barracudy" była operacja Tungsten - atak na pancernik Tirpitz w norweskim Fiordzie Kaalfiord. Żeby zniszczyć "Tirpitza" do operacji Brytyjczycy wydzielili siły składające się z sześciu lotniskowców, pancerników HMS Duke of York i HMA Anson, krążowników i niszczycieli. kwitnia 1944 r. o świcie z pokładu lotniskowca HMS Vicyorious wystartowało 21 Barracud z 8 skrzydła TBR. Samoloty osłaniane były przez 40 maszyn typu F4U "Corsair", F6F "Hellicat" i F4F "Wildcat". Formacja Brytyjskich samolotów Leciała na małej wysokości, by uniknąć wykrycia przez radary nieprzyjaciela. W odległości 80 km od celu samoloty rozpoczęły wznoszenie na wysokość 2 500 metrów, by móc przeprowadzić atak z lotu nurkowego. Niemeckie radary wykryły angielką armadę. Okręty rozpoczęły stawianie zasłony dymnej. Samoloty myśliwskie osłony zaatakowały stanowiska obrony przeciwlotniczej oraz instalacje portu. "Barracudy" uderzyły na "Tirpitza". Godzinę później atak zostaje powtórzony przez 19 "Barracud" z 52 skrzydła TBR. W efekcie obu nalotów Tirpitz został trafiony przez 14 bomb. Zgineło 438 osób z załogi. Pancernik został poważnie uszkodzony. Atak powtórzono 17 lipca 1944 r., nie udał się ze względu na skuteczną zasłonę dymną. Ostatecznie pancernik "Tirpitz" został zatopiony przez "Lancastery" w nalocie przeprowadzonym 12 listopada 1944 roku.



Dane taktyczno-techniczne samolotu Fairey "Barracuda" Mk II

rozpiętość - 14,99 m
długość - 12,12 m
wysokość - 4,62 m
masa własna - 4 235 kg
masa max - 6 390 kg
prędkość max. na wys - 366 km/h na 500 m
czas wznoszenia : 6 minut na wys. 1 500 m
zasięg z ładunkiem 907 kg bomb - 843 km
zasięg z torpedą 730 kg - 1 100 km
pułap - 5060 m
napęd - silnik Rolls Royce Merlin 32 o mocy 1 640 KM

Uzbrojenie :

- torpeda o wadze 730 kg
- mina 680 kg
- 4 x 226 kg bomb lub bomby głębinowe
- 6 x 113 kg bomb lub bomby głębinowe
- niekierowane pociski rakietowe
- 2 karabiny maszynowe kalibru 7,7 mm Vickers K jako uzbrojenie obronne


Model jest opracowany przez pana Tadeusza Grzelczaka.
Wydany przez wydawnictwo Fly Model nr 100



Jest to wycinanka najprawdopodobniej z 1995 roku więc jak sami widzicie jest już troszkę leciwa. I jak zwyklę zabieram się za model "łatwy", "szybki" i "przyjemny" :):):). Model został zaprojektowany z torpedą. W wycinance nie będę zbyt wiele zmieniał może uplastycznię tj. wierniej spróbuje odtworzyć niektóre elementy ale na pewno nie wszystko co można ulepszyć. Ale na pewno będę próbował zrobić model ze złożonymi skrzydłami gdyż istnieje taka możliwość. Chcę poeksperymentować i nabierać wprawy a przy okazji świetnie się bawić.

Co z tego wyjdzie ocenicie sami.

Poza lekkimi przesunięciami kolorów w kilku miejscach wycinanka prezentuje się tak;



i arkusze z wręgami



To by było na tyle z prezentacji.
Pierwszym co uczyniłem było polakierowanie arkusza lakierem. Do tego celu uyżyłem lakieru matowego a dokładnie caponu.



I tu już spotkałem się z dwoma szkołami jedni mówią że mat inni że błusk, ja polakierowałem matem. Projektant proponuje naklejenie wręg na tekturę grubości 0,5-0,8 mm, ja nakleiłem na 1 mm gdyż takową miałem w posiadaniu i doszedłem do wnioski że 0,2 mm to nie jest tak dużo i jeżeli będzie trzeba to nadmiar zeszlifuję. Wręgi zostały wycięte i zaimpregnowane można powiedzieć że super glutem.



Na początek poskładałem przedział silnikowy.





Jak na początek to wszystko pasuje można powiedzieć że w 95 % troszkę trzeba było papierkiem podrównać ale jest Ok. Jak sami widzicie narysowana siatka nie jest zadowalająca więc postanowiłem to troszkę zmienić i to jest pierwsze miejsce w którym porwałem się z motyką na słońce ale mam nadzieję że dam radę.





Post zmieniony (03-04-07 13:57)

KM Taurus

Post zmieniony (12-04-07 08:54)

 
03-04-07 11:37  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
gwozdecki 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Zasiadam w pierwszym rzędzie, powodzenia!!!

--
GG 960240
----------------------------------------------------------------
Nareszcie coś ruszyło.
Na warsztacie:
Peterbilt 377

 
03-04-07 13:13  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
stachooo 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 23
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 16


 - 4

Czy on taki łatwy i przyjemny? Ciekawy napewno:) Będę zaglądał

--
Pozdrawiam, Stachu

Samoloty z kartonu - mój blog modelarski

Samoloty z kartonu - Facebook

Caponowanie to jest dodawanie elementu baśniowego do modelarstwa.

 
03-04-07 14:49  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
Pawel_P 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

bardzo ciesze się, że ktoś zamierza prowadzić relacje z budowy tego modelu. Pozostaje życzyć powodzenia!!! będę bacznie śledził twoją relację!

--



Post zmieniony (03-04-07 14:52)

 
06-04-07 11:45  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
KM Taurus  

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Jak wspomniałem na samym początku, na pierwszy rzut uplastyczniania trafiły wloty powietrza. Na pierwszych zdjęciach było widać jak to miało wyglądać. Na wierzch miały być przyklejone krążki z tak samo narysowaną siatką. Pomyślałem więc że zamiast przyklejać spróbują zrobić takie krążki, miałem tylko mały problem z siatką. W pierwszym wariancie chciałem taką siatkę zrobić, choć nie bardzo wierzyłem w powodzenie tego przedsięwzięcia. Jednak po wizycie w ulubionym sklepie modelerskim sytuacja zmieniła się diametralnie - udało mi się zakupić siatkę o którą mi chodziło. Wziąłem się więc do roboty i wloty powietrza nabrały takich kształtów.



i przymiarka




Później nastąpił etap obróbki czyli szlifowanie i malowanie




Wręga na której zostały zamontowane wloty też została poddana obróbce a mianowicie zostały w niej wykonane otwory i całość została pomalowana na czarno. Tak to wyglądało tuż po przyklejeniu wlotów.




A to już efekt prac. Wloty gotowe już pod zabudowę. Pomalowane na czarno później przecierka suchym pędzlem, lakier i na koniec położony pigment.



Uwieńczeniem prac nad wlotami było obudowanie ich poszyciem.

 
06-04-07 11:49  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
stachooo 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 23
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 16


 - 4

No, dobra robota, tak dalej;]

--
Pozdrawiam, Stachu

Samoloty z kartonu - mój blog modelarski

Samoloty z kartonu - Facebook

Caponowanie to jest dodawanie elementu baśniowego do modelarstwa.

 
06-04-07 12:26  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
Matrix OST 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 5
Galerie - 5


 - 4

No ładnie. A z czego (skąd taki drut wziąłeś) zrobiona jest obręcz do tej siatki?

--
W realizacji:
Su-7 BM Mack Superliner
Ukończone:
Mig-17 PZL P-11.c Reszel Zamek Biskupi PWS-A Lublin R-XIII D AH-64A Apache Ford T

 
06-04-07 12:46  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
KM Taurus  

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Matrix OST napisał:

> A z czego (skąd taki drut wziąłeś) zrobiona jest
> obręcz do tej siatki?
>
> --

No tak o tym nie napisałem.
Obręcze zrobione są z drutu jak mnie pamięć nie myli 0,8 mm. Taki drut można doatać w kwiaciarniach (wykorzystywany jest do kompozycji) jedyną jeso wadą a może zaletą jest to że jest miękki i podatny na kształtowanie. Ale nie ma róży bez ognia :). Czasem ta miękkość pewnie będzie atutem a czasem wadą - jak to w życiu :) .

 
06-04-07 14:17  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
Dziadek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 4

Witam...
No bardzo fajnie wychodzi ci ta BARRACUDA ;-). Fajny pomysł z ta siateczka na wylotach, aby tak dalej, będę bacznie się przyglądał efektom twojej pracy ;-)
Pozdrawiam...

--

Na półce "Relacje z Galerią"
*******************************
* Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II-GPM * Macchi M.5 Answer wyd.II * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 *

W budowie "Relacje w Toku"
*******************************
Das Boot U-141 typ. IID GPM 31/2012
Ford Tfc - Modelik 8/04

Post zmieniony (06-04-07 14:22)

 
06-04-07 19:31  Re: BARRACUDA - czyli pierwsza relacja na tym forum
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Pozwolę sobie na kilka uwag odnośnie Twojej pracy:
-nie wiem czy dobrym pomysłem była zmiana grubości tektury,
-szkielet nie wydaje mi się zbyt prosty ( w sensie zwichrowania )
-chyba za bardzo się pośpieszyłeś z przyklejeniem pasków łączących poszycie - to jest model z innej epoki i bez stosowania zasady 3 x przymierz 1x sklej może ( ale nie musi ) być nieciekawie ( uwaga ta nie ma na celu ujmowania czegokolwiek opracowaniu P. Grzelczaka, a jedynie zwrócenie uwagi na stosowanie nieco innych metod sklejania ) Wymienione wyżej paski radziłbym przyklejać do poszycia i dopiero później po dopasowaniu do szkieletu,
-retusz to nie moja działka ( sam dużo lepiej nie potrafię )
-bardzo fajne siateczki można dostać w mieszalniach lakierów samochodowych jako filtry do farby,
-powodzenia! Wybrałeś naprawdę trudny model.

--

Sterczące kolce Pondijusa, ostre grzebienie Daktyloskopei, Trygla i latający Wieprzoryb
są niczym wobec Bestii która nas gnębi...

Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę.

GUZZISTI & LANCISTI




Post zmieniony (11-04-07 22:00)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 5Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024