Andrzej S.
Na Forum: Relacje w toku - 2 Relacje z galerią - 7 Galerie - 6
|
Spełniając prośbę chciałbym pokazać metodę budowy kół nośnych w Stugu. Przeglądając forum podpatruję sposoby klejenia, więc chciałbym w ten sposób zrewanżować się braci modelarskiej. Chcąc zaoszczędzić czas i nerwy podczas budowy wielu powtarzalnych elementów, poszukuję metody na ułatwienie sobie zadania. Z powodu sklejenia elementów Stuga, musiałem wykorzystać w prezentacji zdekompletowaną wycinankę Panzer III firmy GPM. Wymiary elementów są identyczne, różnią się tylko kolorystyką.
Zaczynam od impregnacji wybranych elementów. Chcąc pokazać właściwości kleju BCG na zdjęciach, użyłem jeszcze innych elementów wycinanki( części kół zostały wycięte wcześniej). Wybrałem BCG a nie np. Pattex, ponieważ po impregnacji daje odcień półbłyszczący, Pattex-błyszczący.
Impregnowanie drugiej strony, nakładam klej szerokim pędzlem. Element nie jest duży, dlatego pokrywam całość, zanim warstwa zacznie schnąć. Nie „pędzluję” długo po elemencie, klej wystarczy równomiernie rozsmarować.
BCGluję pierwszą stronę, po operacji element równomiernie się wybrzuszył, by w miarę schnięcia „oklapnąć” na dobre.
Elementy koła przygotowane do klejenia, zrobiony retusz krawędzi. W środku przyrząd ułatwiający symetryczne sklejenie w całość. Na okrągły element (flamaster) nawinąłem pasek papieru. Średnica po zwinięciu musi z grubsza odpowiadać wewnętrznej średnicy pierścienia wewnętrznego- mówiąc po ludzku- pierścień musi wsunąć się na pogrubiony flamaster. Z grubsza ponieważ wałek nasączam Kropelką i po wyschnięciu szlifuję aby zlikwidować uskok paska po sklejeniu. Pogrubiony flamaster musi być idealnie okrągły. Oczywiście wcześniej musimy skleić kilka wewnętrznych i czołowych pierścieni, aby odpowiednio dobrać średnicę. Pierścienie muszą ciasno wchodzić na wałek- na tym polega cały sens tego „przyrządu”. Uzupełniając opis zdjęcia, wykonałem z kartonu dwa kółka. Pierwsze-szkielet, wewnętrzna średnica musi odpowiadać średnicy zewnętrznej wewnętrznego pierścienia- czyli pierścień musi się dać swobodnie wepchnąć w szkielet, na zewnątrz musi wejść zewnętrzny pierścień, natomiast grubość szkieletu odpowiada szerokości pierścienia zewnętrznego. Drugie kółko spełnia rolę elementu dociskającego.
Zaczynamy montaż. Wsuwamy na wałek wewnętrzny pierścień, na niego szkielet, pamiętając aby boki pierścienia wewnętrznego symetrycznie wystawały po obu bokach szkieletu. Nakładamy klej na styku szkielet-pierścień.
Smarujemy klejem wewnętrzny pierścień i dociskamy kółkiem pierścień czołowy.
Delikatnie wygładzam pręcikiem klejoną krawędź.
Doklejamy pierścień górny i wygładzam.
Smaruję krawędzie pierścieni: zewnętrznego i wewnętrznego i dociskam drugi pierścień czołowy. Wygładzam krawędzie.
Koniec. Przygotowania trwały dłużej niż samo klejenie kółek.
Rozpisałem się strasznie, nie byłem pewien czy same zdjęcia wystarczą.
--
|