DRAF MODEL
Na Forum: Relacje w toku - 2 Galerie - 1
Wydawnictwo: Zapowiedzi i nowości
|
Witam!.
Zapraszam do obejrzenia relacji z budowy prototypu szybowca KOMAR w wersji "szkieletowej" tzn. bez poszycia. Swą relację ściągnełem z instrukcji montażu, gdyż myślę, że tak da to lepszą możliwość w zaznajomieniu się z dość nietypową konstrukcją modelu, ale jest to model kartonowy. Przepraszam za słabą jakość zdjęć, ale ze względu na pojemność FORUM starałem się nie przekroczyć 25 kB na zdjęcie. W instrukcji jest 43 zdjęć + dodatkowo 5 z numeracją części.
Zapraszam więc do relacji:
1. Uwagi ogólne
Opracowanie to ma na celu nie pokazanie samej sylwetki szybowca, która była już publikowana w różnych modelach. Starałem się pokazać szczegóły konstrukcji prawdziwego samolotu – czyli całe wnętrze szybowca po zdjęciu pokrycia płóciennego i sklejkowego. Zestaw ten zawiera wszystkie elementy (w oryginale drewniane) składające się na konstrukcję samolotu. Na oddzielnym arkuszu zamieściłem okucia służące do mocowania płatów do kadłuba oraz zawiasy. W przygotowaniu znajduje się zestaw elementów fototrawionych, umożliwiający wykonanie ruchomych wszystkich elementów (stery poruszane drążkiem sterowym, lotki, hamulce aerodynamiczne, itp.). W przypadku dużego zainteresowania takim zestawem postaram się w możliwie krótkim czasie wprowadzić blaszki fototrawione jako oddzielny zestaw służący do waloryzacji tego modelu.
Model, ze względu na nietypowość swej konstrukcji nie należy do modeli łatwych, lecz nie jest też modelem o bardzo dużym stopniu trudności. Części są bardzo delikatne i należy obchodzić się z nimi ostrożnie, aby nie zostały uszkodzone.
Do wycinania elementów z arkuszy oraz usuwania zbędnych kawałków materiału z części należy używać bardzo ostrego noża o możliwie cienkim ostrzu. Zalecam tu przede wszystkim skalpele chirurgiczne. Dobre są tu też noże w wysuwanym i łamanym ostrzu – jednak zalecam mniejsze noże – mają one cienkie ostrza. W ostateczności można używać żyletki.
Z dodatkowych materiałów potrzebne będą listewki balsowe o wymiarze 2 x 2 mm. Można kupić deseczkę balsową o grubości 2 mm i przeciąć ją na odpowiedni wymiar nożem. Potrzebne będzie około 10 metrów listewki. Można użyć też listewek sosnowych lub brzozowych, jednak obróbka ich będzie stwarzała trudności – wygięcia w przedniej części kadłuba.
Przy projektowaniu modelu starałem się zastosować maksymalnie dużo wpustów, które ułatwiają budowę, zwiększają powierzchnię klejenia i trwałość połączenia oraz z góry ustalają miejsce przyklejenia danego elementu.
|