fitter
Na Forum: Relacje w toku - 3 Relacje z galerią - 13 Galerie - 27
- 7
|
Rafael - ja akurat wpadłem na ten samolot w skutek zakupu za 8 PLN książki "Samoloty w historii i w miniaturze" Wiesława Schier'a, w której jest więcej ciekawych konstrukcji.
Najpierw troszku historii samolotu:
Douglas World Cruiser (DWC) został opracowany w celu spełnienia wymagań Sił Powietrznych Armii Stanów Zjednoczonych dotyczących samolotu nadającego się do próby pierwszego lotu dookoła świata. Firma Douglas Aircraft Company odpowiedziała zmodyfikowanym wariantem swojego bombowca torpedowego DT-2, który firma zbudowała dla Marynarki Wojennej. Do lotu dookoła świata zamówiono pięć samolotów: jeden do testów i szkolenia oraz cztery do właściwej wyprawy.
W porównaniu do DT-2 w DWC układ paliwowy został całkowicie przeprojektowany w celu zwiększenia pojemności ze 115 galonów w DT-2 do 644 galonów w DWC. Inne zmiany obejmowały użycie innego pionowego ogona z dodatkowymi rozpórkami pod ogonem oraz zbliżenie kokpitu pilota i mechanika pokładowego, aby poprawić komunikację między nimi.
DWC zachował 420-konny silnik Liberty V-12 stosowany w DT-2. Dołączono dwie różnej wielkości chłodnice, większą (z żaluzjami) do użytku w tropikach. Ponadto podwozie DWC zostało zaprojektowane tak, aby można je było łatwo zmienić z kół na pływaki (do operacji na lądzie lub morzu). Prototyp, zbudowany w 45 dni i kosztem 23 721 dolarów, został dostarczony armii do oceny w listopadzie 1923 roku. Wkrótce potem Douglas otrzymał kontrakt na cztery samoloty produkcyjne.
cdn.
Dzisiaj szkielet kadłuba oraz silnik. W sumie o szkielecie to niewiele - na okrętowo zrobiony. Natomiast silnik zasługuje na uwagę, gdyż to jeden z zacniejszych silników lotniczych. 420-konny silnik Liberty V-12 to ten sam, który napędzał również pierwszy samolot, który przeleciał nad Atlantykiem - Curtiss NC-4 oraz pierwszy, który przeleciał w poprzek Stanów Zjednoczonych w locie nonstop - Fokker T-2. Niestety mimo mocno uproszczonego aczkolwiek w miarę wiernego odwzorowania w efekcie końcowym niewiele go będzie widać.
--
pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------
|