FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
24-08-20 14:29  [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Cześć,

Od momentu zakupienia aerografu, oprócz niewątpliwych zalet tego urządzenia, zmagam się - jak zapewne wielu z moich znakomitych poprzedników - z problemami początkującego:-) O ile malowanie i rozcieńczanie farb matowych nie stanowi jakiegoś większego problemu, to bardzo ciężko mi dogadać się z lakierami błyszczącymi.

Nie widząc dobrze efektów natryskiwania lakieru na model kładę go chyba po prostu za dużo, w dodatku kładąc kolejną warstwę na tę, która jeszcze nie wyschła dobrze. I klops gotowy - model nawet po kilku dniach nieco się lepi - jest takie wrażenie jakby gumy pod palcami. Nie tak, aby zostawiać odciski palców, ale praktycznie lakier nie utwardza się do końca.

Teoretycznie wiem, że należy kłaść cienkie warstwy w odstępach czasowych i dużo naczytałem się również o proporcjach, w jakich powinno się rozcieńczać lakier. Teoria znana, ale nadal tego nie czuję:-)

W modelu FAI-M impregnując części lakierem olejnym Revella prosto z puszki wykorzystując pędzel, efekt był podobny - lepkie elementy, szczególnie gdy było bardzo ciepło, a powietrze miało dużą wilgotność. Popełniłem pewnie ten sam błąd, co podczas kładzenia lakieru aerografem - zanim wyschłą poprzednia warstwa, nałożyłem kolejną, chcąc "poprawić".

W FAI-M najpierw był Revell olejny (pędzel) prosto z puszki, potem aero ten sam Revel rozcieńczony w proporcji 1:3, a potem akrylowy Vallejo również podobnie rozcieńczony - też aero. Wszystko to na razie lakiery błyszczące, bo chcę położyć olejny wash i potem dać na wszystko mat.

Wiem, co robię źle i staram się z tym walczyć, ale chętnie posłucham mądrzejszych i bardziej doświadczonych, co zrobić z takim ciężko zasychającym lakierem, aby jednak model podczas brania do rąk, nie kleił się nawet minimalnie do paluchów:-) Czekać pół roku, czy zastosować jakieś środki zaradcze?:>


Liczę na Was, bo jednoznacznej odpowiedzi nie spotkałem na forach, nawet tych plastikowych. Zapewne źle szukałem:-)


Cholera, jak lekierowałem pędzlem nie miałem żadnych problemów:-) Zetknąłem się z nową technologią i się zgubiłem:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
24-08-20 15:21  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
brzydal 

Na Forum:
Galerie - 1


 - 3

Cześć!

Aerografu nie używam, maluję pędzlem. Problem lakieru lepkiego po wyschnięciu czasami się u mnie pojawiał. Doszedłem jednak do wniosku, że wynika on z niezgodności chemikaliów, gdy lakier firmy A mieszałem z rozcieńczalnikiem firmy B. Teraz stosuję tylko dedykowane specyfiki tej samej firmy. Problem pojawiał się, również gdy dwie kolejne warstwy lakieru tego samego typu (np. emalia) były różnych producentów. Teraz jeżeli kolejna warstwa ma być innego producenta od poprzednich zmieniam również typ lakieru, Np. Na warstwę emalii kładę lakier celulozowy lub akrylowy.

W tym modelu http://1-25saf.com/viewtopic.php?f=4&t=1673 do impregnacji kartonu również używam lakieru błyszczącego Revell (emalia) https://exito.sklep.pl/pl/p/REVELL-01-Lakier-bezbarwny-blyszczacy-14-ml/14010 i nie mam problemów. Według mnie, ten prosto z puszki jest za gęsty, więc rozcieńczam go 1:1 dedykowanym specyfikiem https://exito.sklep.pl/pl/searchquery/39611/1/phot/5?url=39611. Kładę dwie warstwy pędzlem, pierwszą obficie aby karton się napił. Drugą już cieńszą kładę na drugi dzień. Potem dwie warstwy lakieru matowego https://exito.sklep.pl/pl/searchquery/revell+02/1/phot/5?url=revell,02, również rozcieńczonego 1:1 i w jednodniowych odstępach. Na koniec jedną warstwę (rzadko dwie) lakieru celulozowego Model Master https://archiwum.allegro.pl/oferta/farba-model-master-2015-flat-clear-lacquer-29-5-ml-i7403509457.html.

 
24-08-20 15:43  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Kuba2025 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2
Galerie - 2
 

Dzień dobry,

Być może ten wątek z innego forum pomoże:

https://forumtt.pl/viewtopic.php?t=7372

Szczególnie polecam posty moderatora, Pana Tadeusza Domagalskiego.
Dosyć szczegółowo opisuje w nich mechanikę zachowania się farb olejnych.
Może Twój problem nie leży w technice, ale w stosowanych materiałach.

Pozdrawiam,
Kuba

 
24-08-20 16:25  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Powody braku wysychania lakieru są mi raczej znane i wiem - po fakcie co prawda - co zrobiłem źle.
Przewertowałem już niejedną dyskusję na temat sztuki nakładania farb/lakierów aerografem i ich rozcieńczania (bądź nie) - ale i Wasze głosy są ciekawe i dodają kolejne elementy do tej układanki.
Pytanie tylko, jak teraz, gdy już jest po herbacie i mleko się wylało, uratować sytuację?

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
24-08-20 16:29  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
brzydal 

Na Forum:
Galerie - 1


 - 3

Kiedyś wybrnąłem z takiej sytuacji odstawiając model na kilka tygodni - w końcu jakoś wysechł. Potem nałożyłem jeszcze jedną warstwę innego lakieru.

 
24-08-20 21:46  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
jacob 

 

Cześć
Nie sądzę abym dał Ci prostą odpowiedź na Twoje wątpliwości, ale jedno w Twoim podejściu mnie zaskoczyło tj. dałeś najpierw olejny Revel (pędzel), potem aero Revel olej, potem aero akrylowy Vallejo, potem olejny wash i potem planujesz mat (olej/akryl?). Skąd u Ciebie taki pomysł, żeby na olejny podkład dawać akryl i potem na to znowu olej? Z tego co wiem, zazwyczaj zaczyna się od podkładów/farb akrylowych i dopiero na końcu olejne washe/farby. Coś mi "szepcze w duchu", że takie karkołomne przekładańce z grubsza olej/akryl/olej są problematyczne. Spotykam się w relacjach z dwoma bezpiecznymi podejściami ze stosowaniem albo jednego systemu chemii (tylko akryl, albo tylko oleje), lub najpierw akryl i po nim wykończenie w olejach (washe, filtry i inne cuda). Sam stosuje tylko akryl (robiłem podejścia do olejnych ale mi nie szło).
Pozdro!

 
24-08-20 22:24  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Gdy operowałem tylko pędzlem, schemat był prosty - 2 x ojelny połysk, 1 x mat akrylowy. Na położony mat nakładałem potem ewentualnie pigmenty. Taki system się doskonale sprawdzał, zresztą wielu znanych mi modelarzy robiło podobnie.
Zapragnąłem jednak spróbować washy i zaczęły się schody, gdyż wyczytałem, że aby użyć olejnych washy, trzeba najpierw zagruntować model bezbarwnym lakierem akrylowym - dlatego położyłem akryl błyszczący na błyszczący olej. Natomiast nie zaczynam od akryli, bo boję się reakcji niezabezpieczonego kartonu na tego typu lakier - krótko mówiąc - pofałdowania powierzchni.
Wiem, że coś w tym procesie nie gra, bo jakby jedna nogą jestem w starym systemie opierającym się tylko na pędzlu bez washy i innych technik, a drugą stoję na gruncie nowych dla mnie technologii lakierowania modeli znanych z relacji plastikowych.

Na ten akryl i olejny wash chcę dać akrylowy mat, aby potem jeszcze podziałać z pigmentami.

Być może trzeba dawać olej x 2 potem wash akrylowy i na końcu olej mat.

Ale głównym problemem jest chyba jednak nieprawidłowe nakładanie lakieru - rozcieńczalnik nie zdąży wyschnąć zanim lakier stężeje na powierzchni i zostaje "uwięziony", co skutkuje powstaniem glutowatej, lepkiej powierzchni. Jeśli bredzę, wyprowadźcie mnie z błędu:-) Problem jednak polega na tym, że w odróżnieniu od modelu plastikowego, nie można modelu wrzucić do rozcieńczalnika i zmyć nieudaną powłokę farby/lakieru:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
25-08-20 09:29  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
brzydal 

Na Forum:
Galerie - 1


 - 3

StuG, mam podobne zdanie, pokrywa się to również z wnioskami z wątku który podlinkował Kuba2025. Lecz nie jestem ekspertem i też ciągle się uczę.

jacob, co do lakierowych przekładańców, to w tym modelu http://1-25saf.com/viewtopic.php?f=4&t=1704 zrobiłem tak (wszystko pędzlem):
1 warstwa (emalia) – Revell 1 (bezbarwny błyszczący) + rozcieńczalnik Revell 39611 (1:1) cienka warstwa, tak aby karton się napił, lecz powierzchnia pozostała matowa
2 warstwy (emalia) – kolor bazowy: Piaskowy Revell 16 / Zielony Revell 39 / Brązowy Revell 84 + rozcieńczalnik Revell (1:1)
1 warstwa (akryl) – wash: Pactra A48 Clear Matt + Pactra A46 Black Matt + Rozcieńczalnik Pactra A0 (10:1:10). Bardzo mocno rozrzedzona, półprzeźroczysta farba, nakładana obficie, tak aby zbierała się we wszystkich zakamarkach. Po wyschnięciu powstaną tam smugi imitujące zgromadzony brud.
2 warstwy (celulozowy) – wykończenie: lakier bezbarwny matowy Model Master 2015 (flat clear lacquer) bez rozcieńczania
I to zadziałało bez problemów.

Odnoszę wrażenie (po kilku eksperymentach), że gdy nakładam jedną warstwę emalii na drugą, to ta druga (świeża) troszeczkę rozpuszcza tą poprzednią (nawet dobrze wyschniętą). Jeżeli są to lakiery dwóch różnych producentów, to wtedy mogą się pogryźć - czasami powierzchnia wychodzi lepka po wyschnięciu, czasami nawet zaczyna się łuszczyć. Przekładanie różnych typów lakierów zapobiega takiemu problemowi.

 
25-08-20 09:42  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Tak mi się też zdaje, że sam przekładaniec to nic groźnego pod warunkiem, że farby/lakiery różnych firm nie pogryzą się ze sobą. Oczywiście kwestia samego złego nałożenia lakieru pozostaje jako główny podejrzany. Może "spirytus movens" tego zamieszania są lakiery akrylowe Vallejo?
Rowin wspominał kiedyś, że miał też z nimi problemy.
Zresztą na podstawie, co pisał Rowin w relacji z budowy Ju-88, sama idea - olej, olej, akryl (kilka razy) jest słuszna i się sprawdza, nawet nie tylko pędzlem. Faktem jest, że używa do tego tylko lakierów Model Master (olej błyszczący) i Gunze i zwraca uwagę na dobre wyschnięcie warstw - efekt jest rewelacyjny. Wspomina również o klejących się modelach, więc wpadłem w znaną pułapkę z zakresu chemii:-)

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
25-08-20 10:26  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Krystian 



Na Forum:
Relacje z galerią - 38
Galerie - 31


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 7


 - 3

Stosuje tylko farby akrylowe vallejo.
Wycinanki kaponuje gąbką (zmywak kuchenny) prosto z puszki jedna warstwę.
By uzyskać gładką powierzchnię pod wash stosuje Sidolux, preparat do drewna i paneli prosto z butelki.
A do mycia areo Clenlux.
http://www.sidolux.pl/sidolux-ochrona-i-polysk-drewno-parkiet,cat,4,17.php
http://www.sidolux.pl/cleanlux-zmywacz-do-sidoluxu,cat,4,71.php
Pozdrawiam.

--
First comes smiles, then comes lies. Last is gunfire

ŁSM

 
28-08-20 19:52  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Roland 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 4
Galerie - 3
 

Spróbuj zmienić valejo na lakier firmy Hataka (https://agtom.eu/lakiery-bezbarwne/338027-hataka-htk-xp09-gloss-lacquer-clear-17-ml-5902288754406.html), do tego rozcieńczalnik Mr color leveling thinner (https://agtom.eu/rozcienczalniki/312047-mr-hobby-mr-color-levelingthinner-110ml.html?search_query=level+thinner&results=6) i masz piękną i suchą powłokę.

Myślę, że problem może być lakier od valejo. Ostatnio popełniłem jednego plasticzaka. Przed kalkomaniami nakładałem połysk od vallejo - raz że strasznie ciężko mi było tym malować bo zasycha w dyszy to potem nie chciało schnąć na modelu. Na kalki poszedł już lakier od hataki, co prawda satyna, ale myślę, że połysk zachowa sie tak samo. Są to lakiery celulozowe, można kłaść je cienkimi warstwami, bardzo szybko schną, ale dodatek rozcieńczalnika od mr color pozwala farbie się wypoziomować na modelu (ma w składzie opóźniacz). Do tego czyszczenie aero po tych lakierach to poezja, wystarczy ten sam Mr color, który jest używany do rozcieńczania, ewentualnie odrobina zmywacza od wamodu.

Kolejnym plusem hataki jest to, że ciężko zrobić nim zacieki,bo lakier tworzy bardzo cienką powłokę (rozcieńczam 1:1), natomiast używając valejo zdarzyło mi się nieco zalać niektóre szczegóły.

Minusem hataki jest ich nieco drażniący zapach, moja żona zapewne określiłaby to jako wyziewy z paszczy szatana, ale w wietrzonym pomieszczeniu spokojnie da się tym malować bez uszczerbków na zdrowiu psychicznym i fizycznym :)

Post zmieniony (28-08-20 19:56)

 
28-08-20 20:46  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Nie mam wielkiego doświadczenia w malowaniu/lakierowaniu aero, ale z tego co działałem sobie, to szczerze polecam lakiery MICROSCALE. Są świetne - i jest to opinia również wielu plastikowców.

--
54323031

 
30-08-20 20:34  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Roland - Hataki jeszcze nie próbowałem, ale myślę że nie ma to w tej sprawie większego znaczenia. Mr. Hobby Levelling Thinner jest mi oczywiście znany i używam go od jakiegoś czasu - potwierdzam jego świetne właściwości.
Ciekawe jest to, co piszesz o Vallejo, bo zaczyna się tutaj nomen omen coś kleić:-) W T-50 też użyłem lakieru tego producenta i miałem podobne problemy, chociaż nieco mniej uciążliwe. Podejrzewam jeszcze, że problem może występować z powodu mieszania producentów tego samego rodzaju lakieru - np. na olejnego Revella nakładam olejną Tamiyę.

Mimo, że zgodnie z moimi przewidywaniami, nie otrzymałem prostej recepty na uratowanie sytuacji, to jednak Wasze wpisy są dla mnie - i pewnie nie tylko - bardzo cenne. Udało mi się jakoś zapobiec większej katastrofie w przypadku FAI-M, ale np. idąc za radą brzydala zacząłem impregnować arkusze kolejnego modelu rozcieńczonym dedykowanym specyfikiem olejnym lakierem błyszczącym firmy Revell. Czysta poezja, jak pięknie wsiąknął w papier. W dodatku wszystko suche i gładkie. W tym przypadku modelowo wyciągnąłem wnioski z poprzedniej porażki:-) Oby dalej było podobnie:-)

Dzięki!

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
30-08-20 21:04  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Roland 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 4
Galerie - 3
 

Takie dziwne zachowanie vallejo początkowo tłumaczyłem sobie, tym że mogłem przesadzić z ilością retardera, bo ciężko odmierzyć 5% całej mieszanki, jednak coraz bardziej skłaniam się ku temu, że może to być jakaś "wada" tego lakieru.
Do tego, na sam koniec lakier od valejo zaczął reagować z płynem do kalek...

 
31-08-20 08:41  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
Viking_BB 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 6
Galerie - 14
 

W moim przypadku lakier to głównie... PACTRA :) Od tego producenta używam tylko 2 specyfików: lakieru błyszczacego i matowego. Jednak są one na moich modelach głównie warstwą rozdzielającą między kolorem bazowym a różnymi efektami. Matowy służy też jako warstwa wierzchnia mocująca suche pigmenty. Z pactrą trzeba umieć pracować, bo po zaschnięciu ciężko ją usunąć i fatalnie czyści się psikawkę. Notomiast nie reaguje ona na alkohole (a tymi usuwam farbki Vallejo) ani na płyny pod i na kalki, o "łajtspirycie" nie wpsominając. Rozcieńczam ją mieszaniną wody i alkoholu (od metanolu po izopropylen) i nakładam bardzo cieniutkie warstwy. Pod kalkę trzeba tych warstw położyć ze 3.

--
Pozdrowienia z Czech
Marcin
---------------------------------------
Dumny właściciel: kartonowakolej.pl
Dumny członek: Bielska Strefa Modelarska

 
31-08-20 20:56  Odp: [Pytanie] Błędy podczas lakierowania aerografem i wolno schnący lakier
brzydal 

Na Forum:
Galerie - 1


 - 3

StuG, cieszę się że na coś się przydałem. A skoro już zostałem wywołany do tablicy, to muszę dodać, że lakierem bezbarwnym błyszczącym traktuję elementy już ukształtowane i (częściowo) sklejone - sklejam i kształtuję surowy karton. Lakier ten usztywnia karton, więc impregnując arkusze przed wycięciem części ryzykujesz późniejsze problemy z ich kształtowaniem. Na pewno odpada wyoblanie na mokro.
Natomiast zaletą usztywniającego działania jest to, że twardnieją również wszystkie paproszki i nierówności. Po nałożeniu dwóch warstw tego lakieru błyszczącego, można je łatwo ściąć skalpelem.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024