FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok bez stronicowania (rolka)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
19-05-20 23:48  [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
ojciecmajster   

Chciałbym się zapytać starszych rangą modelarzy jak radzicie sobie z formowaniem ciasno rurek? Problem polega na tym, że podczas zmniejszania średnicy na coraz mniejszą, tektura zaczyna się rozwarstwiac i marszczyc. Jest jakiś sprytny na to sposób?

Post zmieniony (19-05-20 23:49)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 00:03  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
Jaroslav 

Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 3
Galerie - 9
 

Czołem Kolego!
Patent jest bardzo prosty: Posmaruj część BCG, poczekaj aż klej przyschnie (nie będzie mokrych plam ale część pozostanie wilgotna ) i zwijaj na czymkolwiek..igłach, szprychach, rurkach od anteny radio,whatever.... Poćwicz sobie na prostokątach z różnej tektury, marginesów wyciętych z arkuszy modelu. Ważna jest struktura papieru tzn. w którą stronę się zwija samoczynnie gdy dostanie wilgoci. Wytnij sobie kwadrat 1x1cm, włóż do kubka z wodą i zobaczysz co się stanie. To właśnie najlepszy, naturalny kierunek zwijania ;) W poprzek też zwiniesz, ale będzie trudniej.... I rzecz najważniejsza! Trening czyni mistrza ;)

--
GG 6801515

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 00:05  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
Mucha 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Jaką średnicę chcesz uzyskać? Jaką długość ma mieć rurka?

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 00:43  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
bewup   

Hmm,może postaraj się zwijać rurki z papieru a nie z tektury czy kartonu..

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 01:15  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
ojciecmajster   

Papier jest standardowy z arkuszy. Kierunek zwijania jest ustalony przez autora projektu, średnica po ciasnym zaginięciu to jakieś 2mm. Rozumiem że wystarczy posmarować BCG, zaczekać do wyschnięcia i od razu zacząć ciasno zwijać? Czy lepiej formować na precie i powoli zmniejszać średnicę?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 07:28  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
piotter 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 9
Galerie - 13


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Zwijanie elementów do zwnętrznej średnicy ok 2-3mm po sklejeniu nie jest jeszcze takie trudne. Gorzej jeśli rurka na być długa.
Mom zdaniem zdecydowanie lepszym pomysłem jest zwijanie lekko wilgotnego detalu na coraz to cieńszych rdzeniach.


Tu masz najlepszy poradnik zwijania ciasnych rurek jaki widziałem. Zdjęcia z "obfitym" logo fotobukietu ale czytelne.

--
Tyle pięknych samolotów do sklejenia...

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 07:43  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 18
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Jeśli podczas zwijania rurki materiał się rozwarstwia, to wykorzystaj to. Pozostaw do utworzena rurki warstwę zewnętrznà ( z drukiem), a warstwy głębsze oddziel do końca i usuń. Cieńszy materiał łatwiej się formuje.
I tak jak Koledzy polecam klej BCG i formowanie na prętach (. Wokół mamy tego sporo ; wiertła,szprychy rowerowe,druty do robienia swetrów...).

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 07:59  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
ABC 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 23
 

Zaczniesz mordować rurki BCG - to będzie ich koniec. A formuje się tak jak podawano za starych instrukcji Małego Modelarza: przeciągac na krawędzi nozżczek ( tej tepej zewn. ma się rozumieć), a dalej to już trzeb to przwinac na patyku od szszłyka, a dalej zacząc początek zawijac na ducie 1mm . I dopiero jak detal jest na sucho ładnie zwieniety , to się go delikatnie odwija i dozuje Butapren , niekoniecznie na całą długosc od razu i zawija na Butapren, na końcówce faktycznie papier się lubi rozwarstwiać to wtedy dajemy dokładke butaprenu w rozwarstwienie.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 09:17  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
NyFu 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 3
Galerie - 3
 

Ja kładę element na żelowej podkładce pod myszkę i wałkuję nawiżony element pręcikiem. Samo się składa w rurkę, a krawędzie praktycznie schodzą się na styk.

--
Model udany, to model który sprawił nam przyjemność i nauczył nas czegoś nowego

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-20 09:48  Odp: [Technika] Formowanie i klejenie ciasno rurek
piotter 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 9
Galerie - 13


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

I to jest słuszna koncepcja.
Tylko nie przy rurkach o śr 2-3 mm. A już na pewno nie przy długich odcinkach 5-10 cm i więcej.
U mnie się sprawdza tylko formowanie na mokro/wilgotno, rozwarstwianie kartonu i metody pomocnicze jak u Syzyfa.
Albo materiały zastępcze. ;)

--
Tyle pięknych samolotów do sklejenia...

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Widok z podziałem na strony: strona 1 z 2Strony:  1  2  ->