FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
15-10-17 21:51  [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam,

wspominałem na początku relacji z budowy Duyfken'a, że pracuję nad jeszcze innymi żaglowcami, i to niemałymi. No to teraz przyszła pora na taki "niemały":-))
Ciężko chyba napisać coś oryginalnego na temat jednego z najbardziej znanych XVII-wiecznych żaglowców holenderskich. Z internetu dowiemy się, że zbudowano go
w latach 1664-1665 dla Admiralicji Rotterdamu. Stał sie flagowym okrętem admirała Michiela de Ruyter'a, chyba największego "morskiego bohatera narodowego"
Holendrów. Wszystkich zainteresowanych odsyłam do filmu "Admirał", który to film nie jest może "oskarowy", ale dla miłośników starych żaglowców będzie akurat.
Przy okazji można poznać trochę historii "zjednoczonych siedmiu prowincji", bo stąd wzięła się nazwa tego zacnego okrętu. Okręt zakończył służbę po niecałych 30 latach
w 1694 roku. Moja próba rekonstrukcji powinna być zbliżona do tego.

Odległość pomiędzy stewą dziobową i rufową wynosiła około 163 stopy amsterdamskie, czyli 46 metrów. Wraz z rufą i koszem dziobowym przekraczał 50 metrów.
Na temat planów i prób rekonstrukcji "7P" trochę więcej napiszę w kolejnych postach, by nie przynudzać na samym początku.

Ponieważ pod pokładami o wdzięcznych holenderskich nazwach "halfdek" i "bakdek" nie było grodzi od strony śródokręcia, więc postanowiłem budować szkielet podobnie,
jak w "Duyfken'e", czyli tylko do pokładu o nazwie "verdek". Na nim w późniejszym etapie będę budował wsporniki pod "halfdek" "bakdek" i "kompanjedek". Dla pełnej informacji :-)))))
poniżej pokładu "verdek" znajdowały sie jeszcze "overloop" i "koebrug" (tego ostatniego najniższego oczywiście nie będę odtwarzał). Pierwsze zdjęcia szkieletu:



Pomazałem ciemnym brązem wnętrze tylko z jednej strony, bo tylko z jednej strony zrobię wysuniętą artylerię gotową do strzału. Na prawej burcie furty będą pozamykane.
Taśma na pokładzie przytrzymuje "cóś" co się nazywa "grote kardeelblok", czyli ogromny blok służący do podnoszenia grotrei. Ponieważ jego talia mocowana była do
"grote knecht"(:-)) znajdującego się aż dwa pokłady niżej, musiałem już na tym etapie przewlec nici. Teraz ów blok będzie bezproduktywnie turlał się po pokładzie
przez jakieś 1,5 - 2 lata, aż przyjdzie czas na podwieszenie rei:-))))


To na razie tyle, ale jakiś cdn nastąpi.

Pozdrawiam
Tomek

--

Post zmieniony (25-09-18 11:14)

 
15-10-17 22:50  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
darmuszka 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 1

Dobry wieczór.

Widzę, żeś Waść wszedł na najwyższy poziom.
Trzymam kciuki. Piękna jednostka.
Mam wszystkie Twoje modele (część niesklejona :-) bo są po prostu fantastyczne.

Kłaniam się
Darmuszka.

 
15-10-17 22:56  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Na to czekałem!!!!! Będę niecierpliwie czekał na kolejne odsłony, a w rezultacie na wydanie!!!

--
54323031

 
16-10-17 15:35  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Kalor 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 10
Galerie - 8
 

Fajnie. I nie śpiesz się z wydawaniem, ja ledwo nadążam kleić.

--
Inne moje projekty: Batignolles-Châtillon Char 25T, STRV 103C, Trabaccolo
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang


 
17-10-17 20:59  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Mariaszek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 12
Galerie - 4
 

Zgłaszam i ja swój entuzjazm, bo temat wspaniały.
Od razu też pokibicuję: dajesz-dajesz, jedziesz na maksa!
Tak, jak pewnie dla wielu - również dla mnie to jedno z modelarskich marzeń. Zatem bez uproszczeń i dróg na skróty- żebyśmy się dobrze rozumieli:)
Będzie bez kompromisów - będzie dobrze. Będzie z kompromisami - nie będzie dobrze.
Mam nadzieję, że te krótkie słowa są odpowiednio motywujące:)

 
18-10-17 08:47  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

To będzie ciekawa relacja, wszystko przemyślane z wyprzedzeniem na około dwa lata.
Tyle tych pokładów, a do tego grote kardeelblok i grote knecht.
Pozdrawiam i życzę powodzenia w dalszej budowie.

--

 
18-10-17 10:32  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Lepic 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Fiu, fiu.....ależ fantastyczny temat :)
Jak Szanowny Pan już go wyda to normalnie chyba auto i motocykl sprzedam
i kredyt hipoteczny wezmę ,a nabyć to cacko muszę! :)
A potem przeskaluję na 1:72 i się dopiero zacznie.....
Podglądam i czekam na ciąg dalszy.

--
Praca uszlachetnia,a lenistwo uszczęśliwia...

 
18-10-17 19:14  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Koledzy,
dziękuję za przychylne komentarze, ale już bardziej nie naciskajcie, bo się zestresuję. Daleki rejs przede mną...

@Mariaszek - tak dobitnie w żołnierskich słowach się wyraziłeś, że brakuje jakiegoś "ozdobnika" zaczynającego się na "K" (ale admin by nie przepuścił:-) Twoje groźby jakiś skutek odniosły:-)))

@ANDR7EJ - te nazwy holenderskie bardzo mi się podobają i nie mogłem sobie odmówić wstawienia ich do relacji. Przepraszam:-)))

@Lepic - Jak dojdą laserki i inne dodatki to jeszcze będziesz musiał sprzedać rower i deskorolkę:-))) Na szkielet i poszycie poprzeczne, które teraz kleję poszło już trzy razy więcej arkuszy A4 niż na Duyfken'a, a nie jest to poszycie całego kadłuba, tylko tej głównej części bez rufy i nadburć.

Pozdrawiam

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
18-10-17 20:33  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Kalor 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 10
Galerie - 8
 

Pokazałbyś zdjęcie jak on wypada wielkościowo w porównaniu do innych twoich żaglowców? Wymiary mniej więcej znam, ale jestem ciekaw skali.

--
Inne moje projekty: Batignolles-Châtillon Char 25T, STRV 103C, Trabaccolo
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang


 
18-10-17 20:42  Odp: [R]
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Mam tylko takie, z Duyfken'em (ten ma 19 cm). Coś jak Saettia, tyle że dużo smuklejszy na rufie.


Pozdrawiam

--

Post zmieniony (25-09-18 11:14)

 
18-10-17 21:06  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Kalor 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 10
Galerie - 8
 

Dzięki, wielkość robi wrażenie. W końcu mam jakieś odniesienie.

Wiki podaje że miał 750 osób załogi, tego to już nie ogarniam.

Powodzenia w budowie.

--
Inne moje projekty: Batignolles-Châtillon Char 25T, STRV 103C, Trabaccolo
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang


 
18-10-17 21:21  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
wottek 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 15


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 11

@_Karol_ Ale te 750 to pewnie łącznie z piechotą morską. Rzeczywistej załogi pewnie było dużo mniej.

--
Na warsztacie: | HM Bark Endeavour [SY] (25%) | Cutty Sark [MM] (10%)

 
18-10-17 21:32  Odp: [R]
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Tu piszą że 420, ale dajcie mi trochę czasu, bym ciekawe informacje pozbierał i ładnie przedstawił. Być może otrzymam coś "z samej góry" (od p. Hoving'a lub z Bataviawerf). Nie będzie to wtedy przepisywanie Wikipedii:-/

Pozdrawiam

PS. No i nie mogę tego linka wkleić??? https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_ship_De_Zeven_Provinciën_(1665)
--

Post zmieniony (18-10-17 21:36)

 
18-10-17 21:49  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Kalor 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 10
Galerie - 8
 

Pewnie tak, przy innych okrętach jest podany podobny podział ale 400 ludzi to nadal jest dużo. Ja szur lądowy jestem, stad te problemy z ogarnięciem takich wielkości.

--
Inne moje projekty: Batignolles-Châtillon Char 25T, STRV 103C, Trabaccolo
Przyjemność powinno się mierzyć stopniem realizacji zamierzeń, panie Liang


 
18-10-17 21:53  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Mariaszek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 12
Galerie - 4
 

Link, prszę:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dutch_ship_De_Zeven_Provinci%C3%ABn_(1665)

 
19-10-17 00:12  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Uważam że nazwy są przecudne. Uwielbiam orginalne nazewnictwo, a szczególnie te związane z żaglowcami.
Mam nadzieję, że nie odebrałeś mojego postu jako naigrawanie się :-)))

--

 
19-10-17 09:34  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Lepic 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Deskorolki nie mam to i nie sprzedam :(
ale dwa worki żyta do "rowera" dorzucę :)
A tak już serio: Czy te łobuzy w Holandii to czasami nie budują repliki 7P?
Bo na Wiki jakieś takie rusztowania stoją?

--
Praca uszlachetnia,a lenistwo uszczęśliwia...

 
19-10-17 10:08  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Eee... nie zbudują, nie dadzą rady:-)
Ale po kolei: w Lelystad w Bataviawerf w 1994 zaczęli budować replikę, ale coś nie udało i pomysł został całkowicie zarzucony.
W 2008 rozpoczęto budowę na nowo, ale zaraz w tym samym roku mieli wielki pożar w stoczni (spłonęły między innymi żagle do Batavii), który.......:-))))


....nie zniszczył zaczętej budowy, ale w 2014 skończyła się kasa i na razie projekt jest wstrzymany. Więc jakaś klątwa ciąży nad repliką?

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
19-10-17 10:37  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

To Ty lepiej bądź ostrożny....... Nie spiesz się, akurat jak ukończysz ten projekt, spłacę pewnie kredyt to będzie mnie może stać na model bez sprzedaży roweru :)

--
54323031

 
27-10-17 22:24  Odp: [R]
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam

dziękuje Koledzy za zainteresowanie, ale dziś interesująco nie będzie, bo oklejanie kadłuba, i to tak dużego, trwa w nieskończoność, a efektów nie widać.
Więc by czymś okrasić relację, dorzucę kilka informacji związanych z tym "okręcikiem" i planami, z których korzystam.

Wymiary i takie tam: 46,13 x 12,17 x 4,67 m, wyporność 1600 ton, uzbrojenie to 80 dział różnego kalibru, załoga 420 osób.

Nazwa "7 Prowincji" była hołdem dla prowincji walczących przez 80 lat (1568 -1648) z Hiszpanią o wyzwolenie spod jej panowania. Zjednoczone prowincje odsunęły od władzy kościół i szlachtę
i w latach 1649-1672 świetnie funkcjonowały bez władzy królewskiej. Okres ten zakończył się powrotem do Holandii stadholdera ("namiestnika") Willem'a III, późniejszego króla Anglii William'a III (chyba nic nie pokręciłem:-)

Okręt walczył w Drugiej (1665-1667) i Trzeciej (1672-1674) Wojnie Angielsko- Holenderskiej uczestnicząc w najważniejszych bitwach: Four-Days Battle (1666), Two-Days Battle (1666),
Chatham Raid (1667), Battle of Solebay (1672), Battle of Schooneveld (1673), Battle of the Texel(1673). W 1692 roku w Bitwie pod Barfleur okręt został poważnie uszkodzony i w 1694 zakończył swój żywot.

Spośród najważniejszych i najpełniejszych prób rekonstrukcji należy wymienić ogromną pracę G.C. Dik'a oraz plany stworzone przez O. Bloom'a. Pierwsze opracowanie do kupienia :-))) na przykład tu, drugie można obejrzeć tu (od numeru 24).
Wreszcie rekonstrukcja dokonana przez Aba Hoving'a i Herberta Tomesen'a, z której mam przyjemność korzystać. Rysunki do niej stworzył Cor Emke, a powstała dla Bataviawerf
w ramach projektu budowy pełnowymiarowej repliki. Obecnie prace nad repliką są wstrzymane ze względów finansowych. Plany te nie były nigdzie publikowane.

A ja w moim modeliku przeszlifowałem wręgi, by przykleić poszycie poprzeczne. Rzecz tak trywialna, że zapomniałem o dokumentacji zdjęciowej (mam tylko to:-):


Przeszlifowałem teraz poszycie i zacząłem naklejać druga warstwę o grubości 0,7 mm. Po naklejeniu 7 pasów z jednej strony i 7 pasów z drugiej (w zasadzie to 2 x 14 pasków, bo każdy składa się z dwóch części)
zmęczyłem się, a postępów nie widać:-))) Będę naklejał kolejne, gdy najdzie mnie ochota, więc nie wiem, ile budowa może potrwać...

Ale jak to skończę, to na wierzch pójdzie druga warstwa (już w kolorze) o grubości 1 mm.
Dlaczego taka grubość? Stosowano w owym czasie w Holandii następujący przelicznik: grubość planek stanowiła 1/4 wewnętrznej grubości stewy dziobowej (zewnętrzny wymiar stanowił ok.3/5 wewnętrznego)
Stewa zaś miała 1 cal na każde 10 stóp długości okrętu. Przy 160 stopach długości "7 Prowincji" stewa powinna mieć 16 cali, skąd grubość planki to 4 cale, czyli z grubsza 10 cm. W skali 1:100 mamy 1 mm. Proste? :-))))

Cóż, może dajmy odpocząć mózgom i popatrzmy na niezwykle nudne zdjęcia:



Pozdrawiam
Tomek

--

Post zmieniony (25-09-18 11:08)

 
25-11-17 18:52  Odp: [R]
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam z małą aktualizacją.

Ponieważ poprzednio było nudno, mam nadzieję, że teraz będzie trochę ciekawiej.
(I od razu proszę o wyrozumiałość - model jest na tyle duży a nasłonecznienie na tyle małe, że robienie eleganckich zdjęć z poszczególnych etapów pracy zajmowałoby dużo czasu, więc czasami w tle jest spory bałagan. Po prostu robię fotki "z warstatu" na bieżąco.)

1. Pociągnąłem pierwszą warstwę planek w górę docierając do pierwszego pokładu, który będzie widać (verdek):


2. Przyklejanie kolejnych planek wymagało doklejenia lustra rufy. "Okienka" zrobiłem z kawałka drobniutkiej firanki o 6-kątnych oczkach. Obciąłem ją w takim miejscu, że żona do dziś nie zauważyła:-)))


3. Przykleiłem verdek już w kolorze drewnianym (bardzo podoba mi się ta kolorystyka) i dołożyłem trochę słupków i belek. Wzmocniłem te "wąsy", które sterczały od początku, mając nadzieję, że choć trochę powróciły do planowanego kształtu.
(Konstrukcja pokładów holenderskich okrętów w tamtym czasie była jakby "segmentowa", tzn kładzione były najpierw cztery grubsze deski: dwie (schaarstokken) jako rama gretingów i dwie po zewnętrznej (lijfhouten). Miały one około 6 cali grubości. Dopiero pomiędzy nie dokładało się cieńsze zwykłe deski pokładu o grubości ok. 3 cali. Nie było żadnej reguły dzielenia tych desek w jakikolwiek "wzorek", przybijano je do różnych elementów wzmocnień, tak jak akurat pasowały. Na tych wewnętrznych (schaarstokken) opierały się gretingi, dzięki czemu były na równo z pokładem) Gretingi schowane pod wyższym pokładem są tylko wydrukowane, te które będą w pełni widoczne zrobię oczywiście ażurowe:


4.Niestety na zdjęciach nie uwieczniłem pasów naklejanych na krawędzi pokładu, o które mają się wspierać wewnętrzne ściany burt (ale uwierzcie mi, że są):


5. Tak dojechałem do dziobu, gdzie postawiłem przednią ścianę:


6. No i powklejałem większość obramowań ambrazur najniższego pokładu artyleryjskiego, czyli overloop'a (i przy okazji część na verdek'u):


Prezentuje się to coraz bardziej okazale:



Pozdrawiam
Tomek

--

Post zmieniony (25-09-18 11:10)

 
25-11-17 19:28  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
darmuszka 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 1

Niezła bestyjka.
I dziękuję za zdjęcia na Postimg. Firewall Fortinet mi nie blokuje zdjęć i mogę się rozkoszować.

 
25-11-17 20:35  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Jak to tam teraz w internetach się mówi? Masz mojego lajka? :)

--
54323031

 
28-11-17 16:33  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Mariaszek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 12
Galerie - 4
 

W rzeczy samej prezentuje się coraz bardziej okazale. Ekstra wygląda ten biały kadłub na czarnym tle. Widać wszystkie te śliczne obłości i - co tu dużo mówić – bardzo ładnie obklejone podposzycie.

Może w ramach ciekawostki opowiedz Sz. P. Oglądaczom, dlatego deski na pokładzie zrobiłeś nierówne? Mi już trochę zdradziłeś, ale warto o tym opowiedzieć też innym sympatykom relacji, nawet jeśli będzie to krótka opowieść;).

Pozdrawiam
Mariusz

 
28-11-17 17:34  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

W sumie to już trochę napisałem, że nie było żadnego "wzoru" na układanie desek pokładu, ale mogę to raz jeszcze podkreślić:-))) Czemu nie?
Budowa w holenderskich stoczniach była szybka (pinasy budowano w kilka miesięcy!!!) i nikt nie zawracał sobie głowy "aptekarską" dokładnością. Dodatkowo prowincje holenderskie nie miały niekończących się zasobów leśnych i każdy kawałek drewna musiał być wykorzystany. Dlatego piękne i równiutkie deski na pokładzie i burtach nie występowały. Oczywiście zachowywano określone wymogi konstrukcyjne pod katem wytrzymałości poszczególnych elementów. Można zadać pytanie: czy poszycie pokładów i burt lewej i prawej nie było w związku z tym symetryczne? Odpowiedź: oczywiście, że nie było symetryczne!!! Liczyło się drewno i szybkość budowy, a nie elegancja i wygoda modelarzy w XXI wieku:-)))
Oto fragment "zaleceń" jakie otrzymałem od p. Hovinga w temacie desek pokładu:

"... Their width was rather randomly, as the builder used whatever was available. Please don’t make them too neat. There were big differences. Look up the Wasa site if you want an impression. Butts were on whatever beam there was. Don’t make those ‘brick-layer decks with regular butts all over the place. Wrong!..."

Podobnie było z poszyciem burt: żadnych reguł i "wzorków". Na poniższych zdjęciach są fragmenty wraku pinasy, gdzie jako stealersy pojawiają się ostro zakończone "kliny" - wyobrażam sobie "krytykę", gdyby coś takiego pojawiło się na modelu:-)))



Pozdrawiam

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
28-11-17 17:38  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Mariaszek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 12
Galerie - 4
 

O! I tak mi mów:).
Dziękuję.

 
28-11-17 19:37  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
darmuszka 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 1

W temacie drewna

Słucham teraz audiobooka o Szczęsnym Potockim i o okresie końca XVII wieku. Rozbiory, Sejm Wielki i Katarzyna Caryca.
Wtedy nasz Sejm nie dostrzegł inicjatywy która wyszła od posłów angielskich, którzy spodziewali się Pruskiej inicjatywy na zniesienie ceł wiślanych a i Polaków na współprace w uzyskaniu dębiny/sośniny itp m.in z naszych lasów. Po pierwszym rozbiorze cały import drewna szedł przez porty kontrolowane przez Rosije :-) Anglicy nawet polskie drewno musieli kupować za pozwoleniem Rosji co skrzętnie wspierał Szczęsny - targowiczanin.
Plan był taki aby Anglicy wraz z Prusami z pomocą Polski (która dopiero co uchwaliła konstytucję 3 maja w 1791) zaatakowali Rosję. Anglikom chodziło o nasze drewno i import materiałów m.in szkutniczych a Prusom na złamanie potęgi Rosji, która właśnie osiągała krwawo okupioną przewagę nad Imperium Otomańskim. Frakcja angielska pro wojenna była jednak szybko zagłuszona ulotkami drukowanymi w wielkich ilościach przez Rosję, która korzystała z angielskiej wolności słowa :-) plus złote krążki z Rosji wielu anty-wojennym posłom zamykała usta.

Jak sobie pomyślę, że Victory i 90% angielskich okrętów zbudowanych było z drewna polskiego (wtedy Inflanty były nasze :-) to pysio się śmieje. Podobnie pewnie z holenderskim De Zeven Provincien który konkurował z popytem z Anglikami na polskie drewno.:-)

To wszystko zresztą chyba się powtarza :-(.....

 
28-11-17 20:20  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Mariaszek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 12
Galerie - 4
 

Nie do końca jestem pewien co masz na myśli Darmuszka pisząc, że 90% angielskich okrętów zbudowanych było z drewna polskiego, w tym Victory, więc chciałbym - jeśli pozwolisz Ty i autor wątku - to troszkę rozszerzyć.

Drewna z Polski używano i owszem do budowy żaglowców brytyjskich, ale głównie drewna masztowego - czyli sosny.
Brytyjczycy przez wiele wieków budowali kadłuby swoich okręty z dębu szypułkowego (zdaje się, że również Victory został zbudowany z takiego drewna, ale jest na forum kilku znawców tego akurat okrętu, którzy na pewno potrafią powiedzieć więcej lub to sprostować). Dąb ten był/jest trwalszy od dębu europejskiego. Dlatego właśnie około 90% drewna użytego przez brytyjskie stocznie w latach 1760 - 1788 pochodziło właśnie z drzew ściętych na terenie Wysp Brytyjskich. Owszem - dąb sprowadzany z Gdańska był wykorzystywany na niektóre pasy poszycia zewnętrznego, ale jak to określił pan Krzysztof Gerlach w swojej pracy o drewnie szkutniczym - bez entuzjazmu. Sytuacja zmieniła się dopiero później - na początku XIX wieku, ale to już nieco inna historia.

To co napisałem wyżej to właściwie cytaty z tej książki (Krzysztof Gerlach "Drewno szkutnicze"), którą gorąco polecam wszystkim miłośnikom szkutnictwa historii (a pewnie również dendrologii:)). Wyjaśnia ona m. in., dlaczego dęby brytyjskie były tak dobre jako budulec szkutniczy, a dęby europejskie już niekoniecznie. I choćby to, dlaczego liniowce rosyjskie potrafiły rozpadać się w drodze do miejsca przeznaczenia.

Pozdrawiam
Mariusz

 
29-11-17 13:10  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
darmuszka 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


 - 1

Mariaszek.

Dziękuję za porcje wiedzy :-) Nie miałem o tym pojęcia a te 90% to moja tania spekulacja oparta na wizycie w Amsterdamskim muzeum gdzie dowiedziałem się, że opalowanie podmokłej czy też bagnistej części miasta wykonane było z dębów sprowadzanych z Polski.
Zatem popłynąłem patriotycznie, że od dębiny po grafen świat naszymi produktami stoi :-)

Kłaniam się.
Darmuszka.

 
23-11-18 18:39  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

"Niech żywi nie tracą nadziei!"

Minął rok bez 6 dni, kiedy po raz ostatni coś się zadziało w tej relacji. A to dlatego, że coś tam chciałem uprościć, bo nie będzie widać. Potem okazało się, że jednak będzie widać, więc zacząłem zastanawiać się, jak to naprawić i nie kleić nowego modelu.
Zastanawiałem się przez rok:-))) I wymyśliłem!!! Ale nie zdradzę, w czym był problem:-))).

Dokleiłem kolejną część podposzycia, by można było obkleić ramy wszystkich ambrazur...



...i dokleiłem kolor na rufie. W przypadku "7 Provincji" była tylko szarfa z nazwą okrętu (mogła być tylko malowana lub w formie jakiejś płaskorzeźby; wybrałem to drugie), ale często malowano tu widok rodzinnego miasta okrętu lub jakąś morską scenę. Tak jest na np. Batavii. Postanowiłem również narysować wszystkie gwoździe, ale tylko te powyżej linii wodnej...



I przyszedł czas na heroiczną walkę z podposzyciem. Najpierw dokleiłem "kil" i dwie dłuższe planki (zandstroken), które dodatkowo podpierały stewę rufową...


Bardzo ciężko jest zrobić zdjęcie "małpą" (zwaną także "idioten kamera") białym powierzchniom. Dlatego nie za bardzo mogę pokazać szczegóły. Generalnie nie jestem zadowolony: części zaprojektowałem dobrze, ale niestety nie umiem wycinać kartonu 0,7 mm i czysto kleić. Wyszły gdzieniegdzie malutkie szpary, na szczęście jest to wciąż spodnia część kadłuba, więc może na drugiej stronie będzie lepiej (a gdy wydostanę się nad powierzchnię wody będzie już bardzo ładnie:-))



Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
23-11-18 21:16  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Ależ to będzie model!!!! Jaram się już dziś!!!

--
54323031

 
24-11-18 12:29  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
Lepic 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Fiu,fiu... Panie Seahorse,ależ Pan fajną łódencję tworzysz :)
Jak już się ukaże to pozwolisz Pan,że się do niej przymierzę po swojemu,co?
Pozdrawiam -Lepic

--
Praca uszlachetnia,a lenistwo uszczęśliwia...

 
24-11-18 13:27  Odp: [R] "De Zeven Provincien" 1665 - 1:100 od podstaw
TLB 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 13


 - 3

No, no... ot będzie się dzialo:-) z przyjemnością oglądam relację.

--
Feci quod potui faciant meliora potentes...

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024