FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
16-05-18 15:21  [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Sopockie Warsztaty Lotnicze pozostają w temacie lotnictwa carskiej Rosji.
Wybór padł na Nieuporta IV.

Model prosty ale postanowiłem "trochę" sobie skomplikować jego budowę poprzez wykonanie konstrukcji kadłuba i skrzydeł tak by była ona widoczna pod światło i maksymalnie zwaloryzować po zgromadzeniu sporej ilości materiałów źródłowych.
Wydany model ma na sterze kierunku godło Imperialnych Sił Powietrznych Rosji

a ponieważ dokładne jego namalowanie przysporzyło by problemów aeroplan będzie w malowaniu 4 Syberyskiego Korpuśnego Oddziału Awiacyjnego (4.KAO Cb).

N-IV produkowany był również przez rosyjskie. zakłady DUX i był masowo stosowany do rozpoznania i szkolenia. Latało na nich wielu Polaków w różnych AO.
Na Nieuporcie IV sztabs.kpt Piotr Niestierow jako pierwszy w świecie w dniu 9 września 1913 r.wykonał "martwą pętlę.
Rok później (8 września 1914 r.) zginął taranując nieuzbrojonym Morane-Saulnierem rozpoznawczego austriackiego Albatrosa B.II

Początek budowy.

Zmieniłem wewnętrzną podłogę z "blachy aluminiowej" z wykrzyżowanymi naciągami (?) na "sklejkową", która na zewnątrz do połowy była opłótniona i kryta blachą.

Wykrzyżowane naciągi - stalowy drut 0,5 mm usztywni konstrukcję. Drobne niedokładności w tylnej części wewnętrznej kadłuba będą niewidoczne - zakryje je "sufit"
Pozdrawiam,
Ryszard

 
16-05-18 17:56  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Super!
Znowu można będzie pooglądać znakomitą modelarską robotę i poznać wiele historycznych faktów!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
16-05-18 21:57  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czołem Ryszardzie .
Tego tematu już nie odpuszczę . Pora na kolejne śledztwo techniczno - historyczne i pora na kolejny wykład " co z czym i jak " :)
Powodzenia zatem !
ps. https://www.youtube.com/watch?v=70T-4Olpriw
--

Post zmieniony (16-05-18 22:23)

 
16-05-18 22:56  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Czołem Tomaszu,
Dziękuję za link
https://www.youtube.com/watch?v=70T-4Olpriw
To właśnie jeden z 300 egz. wersji IVG wyprodukowanych w Rosji (replika jest OK, w odróżnieniu od amerykańskiej Sikorskiego S-16)

i doskonale widać profil stelaża podwozia.

Pozdrawiam,
Ryszard
PS- jak tam "erka" ?

 
17-05-18 19:31  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Erka czeka na wennę znów . Coś nie umię wejść na obroty tutaj. Doszedłem do ostatniego elementu - budowy płata , a jak pamiętasz to był zawsze hamulec u mnie.
Na razie pozostaje mi śledzic Wasze poczynania koledzy od druciaków :)

--

Post zmieniony (17-05-18 19:34)

 
17-05-18 23:41  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Obecny!

Relacja już zapowiada się grubo więc zasiadam, podpatruję, robię notatki i będę się uczył :)

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
20-05-18 18:05  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Mała aktualizacja.

Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (20-05-18 18:05)

 
20-05-18 18:24  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
sławomir kromer 

Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 19


 - 2

model bardzo fajnie się prezentuje

Post zmieniony (20-05-18 18:25)

 
20-05-18 20:35  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Lelum Polelum 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 3
Galerie - 3


 - 10

Co to za butla pod fotelem? Zbiornik paliwa?

--
serwusik

 
20-05-18 21:34  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Tak jest - pod fotelem zbiornik na benzynę lotniczą. Drugi zbiornik był w poprzek góry kadłuba z przodu dzielony na olej i benzynę.

 
20-05-18 23:36  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ryszard, z czego wykonałeś taki zbiornik??? To karton czy coś innego? No napatrzeć się nie mogę... Chciałbym mieć tyle cierpliwości i takie umiejętności.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
21-05-18 08:25  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Mucha - zbiornik jest zrobiony z ciasno zwiniętego sklejonego papieru potem nasączonego cyjanoakrylem. Wypukłe końcówki szlifowane papierem (kilka razy oblewane cyjanokrylem). Całość malowana akrylem i przetarta "Treasure Gold" ( mam taką pastę do uzupełniana ubytków w złoconych ramach do obrazów).
Zbiornik jest trochę za "gruby"- o 1 mm ale już taki zostanie.
Spód kadłuba (w odróżnieniu od ścian bocznych) to papierowy element z wycinanki oklejony od zewnątrz płótnem. Tak samo będzie zrobione pokrycie góry kadłuba w celu usztywnienia całości. Zmniejszy to prześwitywalność ale coś za coś :-)
Już po zrobieniu stelaża pod fotel znalazłem jego prawidłowy kształt. Nie będę robił nowego i tak ledwo co będzie widoczny.

Kolej na orczyk i drążek

A tak wyglądało sterowanie aeroplanem

Pozdrawiam,
Ryszard

 
21-05-18 09:27  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Dziwne sterowanie: skręcanie skrzydeł stopami a ster kierunku "knyplem". Odwrotnie niż w obecnych "aparatach latających".

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
21-05-18 11:14  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

jarek - a nie uważasz, że jak nie było żadnego wspomagania tylko bloczki i cięgna to nogami (większy nacisk) jednak łatwiej było wygiąć koniec skrzydła. Nawet były "podkówki" na oparcia pięt.

 
21-05-18 11:34  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Skręcenie skrzydła nie wymaga dużej siły. Wg mnie to było robione raczej w celu by obcy pilot po zdobyciu s-tu przez wroga nie mógł sobie tak łatwo przyswoić odmiennego sterowania. Tak jak w Łosiach manetka gazu działała odwrotnie. Mały gaz to było wypchnięcie manetki do przodu.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
21-05-18 15:41  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Nie wymaga dużej siły ale jak sądzę większej niż wychylenie płytowego steru kierunku. Większy opór czołowy, powierzchnia, nośność.
Takie zastosowali rozwiązanie konstrukcyjne i nie ze względu na ewentualnego "przeciwnika". Każdy wyszkolony pilot gdyby zajrzał do kokpitu Nieuporta IV to od razu by wiedział jaki jest jego system sterowania. O ile mnie pamięć nie myli to podobnie chyba było w M-S "Parasolu", musżę to sprawdzić.

 
21-05-18 16:40  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Ostoja - co do odwrotnego sterowania „gazem” w samolotach to problem ten mieli nasi wrześniowi piloci po dostaniu się do Anglii. Też manetki działały odwrotnie... ;-)
Co do modelu - przepięknie!
--

Post zmieniony (21-05-18 16:44)

 
22-05-18 14:38  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Arche 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 2


 - 1

Start relacji i opisy historyczne na wysokim poziomie .
Oczywiście podkreślam swoją obecność.
Pozdrawiam.

 
22-05-18 16:42  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Ryszard napisał: Każdy wyszkolony pilot gdyby zajrzał do kokpitu Nieuporta IV to od razu by wiedział jaki jest jego system sterowania.

Tu chodzi o wpojone nawyki i koordynację w sterowaniu, każdy pilot to powie. Ciekawe jak by Ci się jechało rowerem w którym kierownica by działała odwrotnie.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
22-05-18 17:04  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

OK, jeśli chodzi o nawyki, szkolenie etc. Dwa, trzy loty i pilot się przestawi.
Nie przekonuje mnie natomiast ów "zamysł" konstruktorski by zmylić wroga.
Nigdzie w literaturze tematu nie spotkałem się z tym "zmyleniem".
"Manetka w Łosiu działała odwrotnie" - ano działała bo tak została zaprojektowana ale nie po to by oszukać ewentualnego zdobywcę samolotu.

 
22-05-18 18:12  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Tak jak wspomniałem taki sam system sterowania był w Morane-Saulnier "L"


Post zmieniony (22-05-18 18:15)

 
23-05-18 19:58  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Początek wyposażania kokpitu.

Przymiarka przedniego zbiornika oleju i benzyny i prawej burty kadłuba

a jak przyjdzie górne poszycie - niewiele będzie widać

Kolej na dźwignie, manetki i kilka zegarów.
Poniżej ciekawa seria zdjęć z montażu Nieuporta - IV .
Krosno 2 kuty 1915 r.

Pozdrawiam,
Ryszard

 
27-05-18 19:46  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Kolejna odsłona "dłubaniny".

Kadłub sklejony - połączenia "zaspawane" wikolem i pomalowane, wzmocnienia poszycia burt w miejscach dla cięgien "opierzenia" zrobione.
Silniczek będzie się obracał - w rurce z igły 1,2 mm osadzony zostanie na igle 0,8 mm.

Skromne instrumentarium - busola, manetka gazu, pompka paliwowa, wskaźniki poziomu benzyny i oleju.
Pozdrawiam,
ryszard

 
27-05-18 22:47  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Super!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
30-05-18 19:12  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Silniczek i górne pokrycie wstawione na próbę.

Pokrywa - karton wielokrotnie zalewany SG, szlifowany, malowany. Na razie z szarą farbą podkładem pod srebrną.
Wzdłuż łączenia z burtami na górze - od przodu do końca kokpitu będzie zgrubienie a pod nim dodatkowa "listwa" jak na poniższym zdjęciu:

Pozdrawiam,
Ryszard

 
30-05-18 21:50  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Borowy 



Na Forum:
Relacje z galerią - 13
Galerie - 3


 - 2

Witam. Słychać warkot silniczka ;)

--


Wykonane:
ORP Błyskawica , ORP Piorun , Torpedowce Kit i Bezszumnyj , Torpedowiec A-56 , Torpedowiec ORP Kujawiak , ORP Burza - stan na 1943 r , Pz.Kpfw. III Ausf J , T-34 , IS-2, Komuna Paryska , Sherman M4A3 , Star 25 - samochód pożarniczy , Zlin 50L/LS , Gaz AA , PzKpfw. VI Tiger I Ausf. H1, Krupp Protze OSP,

W budowie:


Pozdrowienia z krainy podziemnej pomarańczy !

 
30-05-18 22:44  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Miskowski 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Piękna robota!

 
30-05-18 22:48  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Kilka razy zaczynałem pisać posta, bo nie wiedziałem jak zacząć... Jestem pełen podziwu dla jakości Twoich modeli. To jest sztuka.

--
54323031

 
30-05-18 23:14  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czołem Rysiek .
Idziesz z tym modelem jak burza .

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
01-06-18 18:58  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Dziekuję wszystkim za zainteresowanie tematem.
Ciąg dalszy walki z przodem kadłuba.
Wygięty przód górnej pokrywy silnika obciąłem - był nie taki jaki powinien być.

Po korekcie

Jeszcze sporo zostało :
- metalowy wiatrochron ze skórzanym obrzeżem
- dwa wlewy wystające z pokrywy (benzyna i olej)
- łukowane nakładki pod "wałkiem" na górnej krawędzi osłony
- cztery zaczepy po bokach (od poprzecznego elementu)
- dolny wspornik pod poprzecznym elementem przez który przechodzi oś śmigła
i parę innych drobiazgów.
Ponieważ nie uda mi się uzyskać idealnie gładkiej o takim samym odcieniu srebrnych płaszczyzn potraktuję to jako ślady eksploatacji i tym samym chyba zdecyduję się na poplamienie burt kadłuba

Pozdrawiam,
Ryszard

 
03-06-18 17:15  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Wszystkie wspomniane elementy dorobione i dodatkowo wiatrochron (wybrałem jeden z kilku różniących się konstrukcją).


Pozdrawiam,
Ryszard

 
03-06-18 18:57  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Jak prawdziwe...

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
03-06-18 19:03  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Rysiek i co tu mądrego pisać ?
Tylko patrzeć jak elegancko płótno opina kratownice kadłuba
Masz zacięcie w tej robocie

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
05-06-18 17:33  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Przyszła kolej na opierzenie i powierzchnie nośne.
Doszukałem się, że statecznik poziomy miał obramowanie z rury stalowej więc zrobiłem je z drutu i poprawiłem kształt steru kierunku (jak na razie jest szablon)

Rozrysowałem wewnętrzną konstrukcję skrzydeł (dwa główne dźwigary, dwa dodatkowe, 15 żeber i wykrzyżowania usztywniające)

Teraz zastanawiam się jaki wybrać wariant ich budowy, z czym związany będzie montaż skrzydeł do kadłuba.
Dwa druty (dźwigary) nie są równoległe - zwężają się ich końce i muszą być wygięte do góry (skrzydła maja wznios).
Jeżeli będą zamocowane w kadłubie to wystawać będzie 16 cm drutu i na nie można nasunąć skrzydła ale trudnością będzie odpowiednie, takie same wygięcie drutów, zrobienie 60 zgodnych otworów w żebrach skrzydeł. Plus to sztywne umocowanie w kadłubie.
Natomiast gdy zrobię skrzydła z dźwigarami tak by wsunąć je w otwory w kadłubie to wystawać z nich będą b.krótkie odcinki drutu (do połowy kadłuba) odpowiednio - 17 mm i 13 mm. Jeżeli zdecyduję się na tą metodę to jednocześnie muszę zbudować górny stelaż -piramidkę, tak by odchodzące od niej odciągi utrzymały skrzydła w odpowiednim wzniosie.
Pozdrawiam,
Ryszard

 
05-06-18 21:40  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Myślę Ryszardzie,że zbytnio demonizujesz problem utrudniając sobie budowę...
Skrzydła w modelu nie są wszakże zbyt ciężkie, ba - w Twojej technologii zapowiadają się na lekkie. Zatem wykonywanie drucianego dźwigara przechodzącego przez jedno ( całe) skrzydło, kadłub w poprzek aż do końca drugiego skrzydła uważam za "overtreatment" - że użyję tego obcego słowa.
Pozwól , że przedstawię Ci swoją koncepcję:
Dźwigary w modelu wykonałbym ze szprych rowerowych ( dobry, stalowy drut ) tak by wystawały z boków kadłuba na 3, no, 4 centymetry z obu stron.
Wykonując skrzydła wykonałbym ich szkielet z tektury, przewidując zwinięte z papieru rurki, lub wręcz kwadratowe w przekroju rękawy wzdłuż dźwigarów w które wejdą druty wystające z kadłuba.
Zwróć uwagę, jak wykonałem to w moim modelu Salmsona - dolne skrzydło. Myślę , że w lot pojmiesz, o co chodzi.
Z modelarskim pozdrowieniem!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
07-06-18 00:20  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Czołem Rysiek .
Tak patrzę i kminię .
A gbybyś w kadłub wmontował rurki z igieł lub czegoś podobnego i w te rurki wpuscił druty - dzwigary wychodzące poza obrys płata już równolegle i zalał jakoś klejem ? Wszak cała konstrukcja płatów będzie i tak podwieszona i naciągnięta linkami .

ps. Teraz chyba znów trzy N obok siebie w spisie relacji :):)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
09-06-18 10:19  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Mariusz - w niektórych modelach też w ten sposób mocowałem skrzydła.
Tak też ostatecznie zrobiłem z tym, że użyłem drutu a nie ze szprychy rowerowej - takiego, który można łatwo wyginać
Tomek - w kadłubie oczywiście wcześniej zamocowałem rurki o odpowiedniej średnicy.

Wpierw skleiłem "stół montażowy"

Wystające z kadłuba druty (4,5 cm) wchodzą w rurki z kalki technicznej a w jej drugi koniec patyk bambusowy ponieważ w nim będą wywiercone otwory na zaczepy odciągów.
Między głównymi dźwigarami - dwa dźwigary ze stalowego pręta o średnicy.0,9 mm oklejone bibułka od papierosów i pomalowane.
Żebra - preszpan 0,5 mm a wykrzyżowania z pręta stalowego 0,5 mm, krawędź spływu - drut stalowy 0,2 mm.
Jak na razie wszystko pasuje - teraz poprawki, szlifowanie i zrobienie końcówki skrzydła.
Zastanawiam się (tak przyszłościowo) czy na linii przebiegu żeber na powierzchniach pokrycia były naklejane wzmacniające bryty płótna (sznurka ?).
Dotyczy to skrzydeł bo na stateczniku poziomym tego "wynalazku" nie było.
Po bokach żeber widoczne są zabrudzenia jak na poniższym archiwalnym zdjęciu.

Pozdrawiam,
Ryszard

 
23-06-18 18:52  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam
"Opierzenie" gotowe.

Archiwalne zdjęcia "syberyjskiego"

Jak widać przyczepili mu na sznurku bombkę :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

 
27-06-18 18:39  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Po zamontowaniu statecznika poziomego i steru kierunku powinienem zabrać się za skrzydła a tymczasem robię stelaż podwozia.
Wpierw zmontowałem styropianową podstawę i stelaż jest montowany etapami na mocno.
Po jego ukończeniu problemem może być zamocowanie skrzydeł (mają wznios). Co i jak - zobaczymy - zbuduje się jakiś "trzymacz" :-)

"Rury" stelaża - spłaszczone rurki z kalki technicznej

Pozostają do zrobienia dwie środkowe "nogi" i tutaj muszę pokombinować jak je zrobić, bo rozszerzają się ich końce, w których są otwory na resor. Tak samo będzie z zamocowaniem do końców resora osi kół.

Prócz "łyżki" z przodu dolnej rury podwozia na jej końcu była płaska "klepka" (na poniższym zdjęciu niewidoczna - skryta w trawie)

Może dorobię też bombki

Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (27-06-18 18:42)

 
27-06-18 23:43  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Siedzę, patrzę, myślę jak ulepszyć swój warsztat i aż wstyd mi pokazywać swoje wypociny patrząc na to, co się tutaj odbywa... W zasadzie wszystko wygląda tak, jakby to był eksponat muzealny. Przegniecenia na kratownicy, zacieki oleju, nitowania na osłonie silnika. Każdy szczegół przemyślany do końca. To będzie niesamowity model.

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
29-06-18 13:30  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Ptaszysko postawione próbnie na kółkach.

Ogonek jak na razie podparty. Mam nadzieę, że jak wstawione zostaną skrzydła uniesie się do góry.
Pozdrawiam,
Ryszard

 
29-06-18 21:07  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

I wtedy dopiero zapalisz :)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
29-06-18 21:31  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

...zapalisz i polecisz... ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
03-07-18 16:46  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Tomek, Mariusz - w pudełeczkach po cygaretkach trzymam różne drobiazgi i nie zapalę a skończę ćmić fajkę jak ptaszysko będzie ukończone :-)
Mała aktualizacja.
Przybyło śmigiełko (muszę je jeszcze raz polakierować by się błyszczało) i kilka drobiazgów na spodzie.
Śmigło z klejonych patyków (podobnych do tych od lodów) kupionych w sklepie "groch, mydło i powiodło" czyli w "Tiger".

A w temacie związanym z historią samolotu to znalazłem informację, że Polak inż.Wiktor Dybowski z carskiego lotnictwa zmodyfikował w 1913 r. Nieuporta IV poprzez wstawienie z obu burt oszklenia poprawiającego widoczność i zamontował inny silnik (Gnome 70 KM)

Rok wcześniej w dniach 27.05.-07.07.1912 r. na Nieuporcie IV dokonał przelotu na trasie Sewastopol-Moskwa-Sankt Petersburg. Dokonał też przelotu na trasie Odessa-Moskwa.

„Odważny wyczyn lejtnanta W.W.Dybowskiego
Lejtnant W.W.Dybowski odpoczywa w czasie naprawy aparatu w osadzie Liubliko pod Moskwą.
1). Lejtnant Dybowski 2). Brat awiatora p. Dybowski 3). S.P.Osowiecki 4). Awiator Gołubnicki
Lejtnantowi Dybowskiego udało się ustanowić światowy rekord długości przelotu na aeroplanie. Zamierzał przelecieć aeroplanem z pasażerem z Odessy do Moskwy. W czasie drogi aparat doznał kilku nieznaczących awarii. Swoim wielkim przelotem Dybowski dowiódł praktycznego znaczenia aeroplanu jako nowego sposobu transportu i jako narzędzia wywiadu na wojnie”.
Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (03-07-18 16:49)

 
09-07-18 14:08  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Witam,
Kółka zrobione. Mogłyby być lepsze ale ich wielkość - średnica 2 groszówki, była sporym utrudnieniem w montażu.
Naciągi stelaża podwozia zamocowane zostaną na mocno dopiero jak aeroplan "siądzie" po wstawieniu skrzydeł.

Do przyjazdu na wakacje moich milusińskich mam nadzieję, że zrobię jeszcze na kadłubie górną piramidkę a skrzydła to już z końcem sierpnia :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

 
09-07-18 21:34  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Mucha 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 2
 

Ryszard, w jaki sposób i z czego robisz koła?

--
Co zostało zobaczone, tego się nie odzobaczy

 
09-07-18 21:51  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,śliczności,pozdrawiam Marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
10-07-18 00:11  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
CIDER 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 1
 

Rysiek - oby do sierpnia w takim razie :)

--
POZDRAWIAM
DRUCIAKOTFURCA - AMATOR :)

PFALZ E.1 - FOKKER D VII -
AVIATIK-BERG 30.40 -
ALBATROS D XI -
MORANE SAULNIER L -
LUBLIN R XIII D -
PO - 2 WS(LNB)

 
10-07-18 09:20  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Mucha - poniżej sposób w jaki robię koła.

Następnie przyklejamy drugą oponę a w miejsce zewnętrznego ich styku wpuszczamy klej CA potem szlifujemy, malujemy i prostujemy ewentualne zagięcia szprych.

 
10-07-18 12:56  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

No patrz! Ja w swoim Aviatiku tez korzystałem z tej metody.
Trzeba tylko zwracać uwagę na wymiary opony, by nie wyszła za gruba.
Bo lepiej po zrobieniu szprych już kółeczka mocno nie szlifować... ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024