FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Wstawianie zdjęć na forum: tutoriale i miejsce na testy
Roboczy spis relacji: 1. OKRĘTY , 2. SAMOLOTY , 3...


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
16-05-18 15:21  [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Sopockie Warsztaty Lotnicze pozostają w temacie lotnictwa carskiej Rosji.
Wybór padł na Nieuporta IV.

Model prosty ale postanowiłem "trochę" sobie skomplikować jego budowę poprzez wykonanie konstrukcji kadłuba i skrzydeł tak by była ona widoczna pod światło i maksymalnie zwaloryzować po zgromadzeniu sporej ilości materiałów źródłowych.
Wydany model ma na sterze kierunku godło Imperialnych Sił Powietrznych Rosji

a ponieważ dokładne jego namalowanie przysporzyło by problemów aeroplan będzie w malowaniu 4 Syberyskiego Korpuśnego Oddziału Awiacyjnego (4.KAO Cb).

N-IV produkowany był również przez rosyjskie. zakłady DUX i był masowo stosowany do rozpoznania i szkolenia. Latało na nich wielu Polaków w różnych AO.
Na Nieuporcie IV sztabs.kpt Piotr Niestierow jako pierwszy w świecie w dniu 9 września 1913 r.wykonał "martwą pętlę.
Rok później (8 września 1914 r.) zginął taranując nieuzbrojonym Morane-Saulnierem rozpoznawczego austriackiego Albatrosa B.II

Początek budowy.

Zmieniłem wewnętrzną podłogę z "blachy aluminiowej" z wykrzyżowanymi naciągami (?) na "sklejkową", która na zewnątrz do połowy była opłótniona i kryta blachą.

Wykrzyżowane naciągi - stalowy drut 0,5 mm usztywni konstrukcję. Drobne niedokładności w tylnej części wewnętrznej kadłuba będą niewidoczne - zakryje je "sufit"
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-05-18 22:56  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Czołem Tomaszu,
Dziękuję za link
https://www.youtube.com/watch?v=70T-4Olpriw
To właśnie jeden z 300 egz. wersji IVG wyprodukowanych w Rosji (replika jest OK, w odróżnieniu od amerykańskiej Sikorskiego S-16)

i doskonale widać profil stelaża podwozia.

Pozdrawiam,
Ryszard
PS- jak tam "erka" ?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-18 18:05  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Mała aktualizacja.

Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (20-05-18 18:05)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-05-18 21:34  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Tak jest - pod fotelem zbiornik na benzynę lotniczą. Drugi zbiornik był w poprzek góry kadłuba z przodu dzielony na olej i benzynę.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-05-18 08:25  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Mucha - zbiornik jest zrobiony z ciasno zwiniętego sklejonego papieru potem nasączonego cyjanoakrylem. Wypukłe końcówki szlifowane papierem (kilka razy oblewane cyjanokrylem). Całość malowana akrylem i przetarta "Treasure Gold" ( mam taką pastę do uzupełniana ubytków w złoconych ramach do obrazów).
Zbiornik jest trochę za "gruby"- o 1 mm ale już taki zostanie.
Spód kadłuba (w odróżnieniu od ścian bocznych) to papierowy element z wycinanki oklejony od zewnątrz płótnem. Tak samo będzie zrobione pokrycie góry kadłuba w celu usztywnienia całości. Zmniejszy to prześwitywalność ale coś za coś :-)
Już po zrobieniu stelaża pod fotel znalazłem jego prawidłowy kształt. Nie będę robił nowego i tak ledwo co będzie widoczny.

Kolej na orczyk i drążek

A tak wyglądało sterowanie aeroplanem

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-05-18 11:14  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

jarek - a nie uważasz, że jak nie było żadnego wspomagania tylko bloczki i cięgna to nogami (większy nacisk) jednak łatwiej było wygiąć koniec skrzydła. Nawet były "podkówki" na oparcia pięt.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
21-05-18 15:41  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Nie wymaga dużej siły ale jak sądzę większej niż wychylenie płytowego steru kierunku. Większy opór czołowy, powierzchnia, nośność.
Takie zastosowali rozwiązanie konstrukcyjne i nie ze względu na ewentualnego "przeciwnika". Każdy wyszkolony pilot gdyby zajrzał do kokpitu Nieuporta IV to od razu by wiedział jaki jest jego system sterowania. O ile mnie pamięć nie myli to podobnie chyba było w M-S "Parasolu", musżę to sprawdzić.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-05-18 17:04  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

OK, jeśli chodzi o nawyki, szkolenie etc. Dwa, trzy loty i pilot się przestawi.
Nie przekonuje mnie natomiast ów "zamysł" konstruktorski by zmylić wroga.
Nigdzie w literaturze tematu nie spotkałem się z tym "zmyleniem".
"Manetka w Łosiu działała odwrotnie" - ano działała bo tak została zaprojektowana ale nie po to by oszukać ewentualnego zdobywcę samolotu.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
22-05-18 18:12  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Tak jak wspomniałem taki sam system sterowania był w Morane-Saulnier "L"


Post zmieniony (22-05-18 18:15)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-05-18 19:58  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Początek wyposażania kokpitu.

Przymiarka przedniego zbiornika oleju i benzyny i prawej burty kadłuba

a jak przyjdzie górne poszycie - niewiele będzie widać

Kolej na dźwignie, manetki i kilka zegarów.
Poniżej ciekawa seria zdjęć z montażu Nieuporta - IV .
Krosno 2 kuty 1915 r.

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-05-18 19:46  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Kolejna odsłona "dłubaniny".

Kadłub sklejony - połączenia "zaspawane" wikolem i pomalowane, wzmocnienia poszycia burt w miejscach dla cięgien "opierzenia" zrobione.
Silniczek będzie się obracał - w rurce z igły 1,2 mm osadzony zostanie na igle 0,8 mm.

Skromne instrumentarium - busola, manetka gazu, pompka paliwowa, wskaźniki poziomu benzyny i oleju.
Pozdrawiam,
ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-05-18 19:12  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Silniczek i górne pokrycie wstawione na próbę.

Pokrywa - karton wielokrotnie zalewany SG, szlifowany, malowany. Na razie z szarą farbą podkładem pod srebrną.
Wzdłuż łączenia z burtami na górze - od przodu do końca kokpitu będzie zgrubienie a pod nim dodatkowa "listwa" jak na poniższym zdjęciu:

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-06-18 18:58  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Dziekuję wszystkim za zainteresowanie tematem.
Ciąg dalszy walki z przodem kadłuba.
Wygięty przód górnej pokrywy silnika obciąłem - był nie taki jaki powinien być.

Po korekcie

Jeszcze sporo zostało :
- metalowy wiatrochron ze skórzanym obrzeżem
- dwa wlewy wystające z pokrywy (benzyna i olej)
- łukowane nakładki pod "wałkiem" na górnej krawędzi osłony
- cztery zaczepy po bokach (od poprzecznego elementu)
- dolny wspornik pod poprzecznym elementem przez który przechodzi oś śmigła
i parę innych drobiazgów.
Ponieważ nie uda mi się uzyskać idealnie gładkiej o takim samym odcieniu srebrnych płaszczyzn potraktuję to jako ślady eksploatacji i tym samym chyba zdecyduję się na poplamienie burt kadłuba

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-06-18 17:15  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Wszystkie wspomniane elementy dorobione i dodatkowo wiatrochron (wybrałem jeden z kilku różniących się konstrukcją).


Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
05-06-18 17:33  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Przyszła kolej na opierzenie i powierzchnie nośne.
Doszukałem się, że statecznik poziomy miał obramowanie z rury stalowej więc zrobiłem je z drutu i poprawiłem kształt steru kierunku (jak na razie jest szablon)

Rozrysowałem wewnętrzną konstrukcję skrzydeł (dwa główne dźwigary, dwa dodatkowe, 15 żeber i wykrzyżowania usztywniające)

Teraz zastanawiam się jaki wybrać wariant ich budowy, z czym związany będzie montaż skrzydeł do kadłuba.
Dwa druty (dźwigary) nie są równoległe - zwężają się ich końce i muszą być wygięte do góry (skrzydła maja wznios).
Jeżeli będą zamocowane w kadłubie to wystawać będzie 16 cm drutu i na nie można nasunąć skrzydła ale trudnością będzie odpowiednie, takie same wygięcie drutów, zrobienie 60 zgodnych otworów w żebrach skrzydeł. Plus to sztywne umocowanie w kadłubie.
Natomiast gdy zrobię skrzydła z dźwigarami tak by wsunąć je w otwory w kadłubie to wystawać z nich będą b.krótkie odcinki drutu (do połowy kadłuba) odpowiednio - 17 mm i 13 mm. Jeżeli zdecyduję się na tą metodę to jednocześnie muszę zbudować górny stelaż -piramidkę, tak by odchodzące od niej odciągi utrzymały skrzydła w odpowiednim wzniosie.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-06-18 10:19  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Mariusz - w niektórych modelach też w ten sposób mocowałem skrzydła.
Tak też ostatecznie zrobiłem z tym, że użyłem drutu a nie ze szprychy rowerowej - takiego, który można łatwo wyginać
Tomek - w kadłubie oczywiście wcześniej zamocowałem rurki o odpowiedniej średnicy.

Wpierw skleiłem "stół montażowy"

Wystające z kadłuba druty (4,5 cm) wchodzą w rurki z kalki technicznej a w jej drugi koniec patyk bambusowy ponieważ w nim będą wywiercone otwory na zaczepy odciągów.
Między głównymi dźwigarami - dwa dźwigary ze stalowego pręta o średnicy.0,9 mm oklejone bibułka od papierosów i pomalowane.
Żebra - preszpan 0,5 mm a wykrzyżowania z pręta stalowego 0,5 mm, krawędź spływu - drut stalowy 0,2 mm.
Jak na razie wszystko pasuje - teraz poprawki, szlifowanie i zrobienie końcówki skrzydła.
Zastanawiam się (tak przyszłościowo) czy na linii przebiegu żeber na powierzchniach pokrycia były naklejane wzmacniające bryty płótna (sznurka ?).
Dotyczy to skrzydeł bo na stateczniku poziomym tego "wynalazku" nie było.
Po bokach żeber widoczne są zabrudzenia jak na poniższym archiwalnym zdjęciu.

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-06-18 18:52  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam
"Opierzenie" gotowe.

Archiwalne zdjęcia "syberyjskiego"

Jak widać przyczepili mu na sznurku bombkę :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-06-18 18:39  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Po zamontowaniu statecznika poziomego i steru kierunku powinienem zabrać się za skrzydła a tymczasem robię stelaż podwozia.
Wpierw zmontowałem styropianową podstawę i stelaż jest montowany etapami na mocno.
Po jego ukończeniu problemem może być zamocowanie skrzydeł (mają wznios). Co i jak - zobaczymy - zbuduje się jakiś "trzymacz" :-)

"Rury" stelaża - spłaszczone rurki z kalki technicznej

Pozostają do zrobienia dwie środkowe "nogi" i tutaj muszę pokombinować jak je zrobić, bo rozszerzają się ich końce, w których są otwory na resor. Tak samo będzie z zamocowaniem do końców resora osi kół.

Prócz "łyżki" z przodu dolnej rury podwozia na jej końcu była płaska "klepka" (na poniższym zdjęciu niewidoczna - skryta w trawie)

Może dorobię też bombki

Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (27-06-18 18:42)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-06-18 13:30  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Ptaszysko postawione próbnie na kółkach.

Ogonek jak na razie podparty. Mam nadzieę, że jak wstawione zostaną skrzydła uniesie się do góry.
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-07-18 16:46  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Tomek, Mariusz - w pudełeczkach po cygaretkach trzymam różne drobiazgi i nie zapalę a skończę ćmić fajkę jak ptaszysko będzie ukończone :-)
Mała aktualizacja.
Przybyło śmigiełko (muszę je jeszcze raz polakierować by się błyszczało) i kilka drobiazgów na spodzie.
Śmigło z klejonych patyków (podobnych do tych od lodów) kupionych w sklepie "groch, mydło i powiodło" czyli w "Tiger".

A w temacie związanym z historią samolotu to znalazłem informację, że Polak inż.Wiktor Dybowski z carskiego lotnictwa zmodyfikował w 1913 r. Nieuporta IV poprzez wstawienie z obu burt oszklenia poprawiającego widoczność i zamontował inny silnik (Gnome 70 KM)

Rok wcześniej w dniach 27.05.-07.07.1912 r. na Nieuporcie IV dokonał przelotu na trasie Sewastopol-Moskwa-Sankt Petersburg. Dokonał też przelotu na trasie Odessa-Moskwa.

„Odważny wyczyn lejtnanta W.W.Dybowskiego
Lejtnant W.W.Dybowski odpoczywa w czasie naprawy aparatu w osadzie Liubliko pod Moskwą.
1). Lejtnant Dybowski 2). Brat awiatora p. Dybowski 3). S.P.Osowiecki 4). Awiator Gołubnicki
Lejtnantowi Dybowskiego udało się ustanowić światowy rekord długości przelotu na aeroplanie. Zamierzał przelecieć aeroplanem z pasażerem z Odessy do Moskwy. W czasie drogi aparat doznał kilku nieznaczących awarii. Swoim wielkim przelotem Dybowski dowiódł praktycznego znaczenia aeroplanu jako nowego sposobu transportu i jako narzędzia wywiadu na wojnie”.
Pozdrawiam,
Ryszard

Post zmieniony (03-07-18 16:49)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-07-18 14:08  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Kółka zrobione. Mogłyby być lepsze ale ich wielkość - średnica 2 groszówki, była sporym utrudnieniem w montażu.
Naciągi stelaża podwozia zamocowane zostaną na mocno dopiero jak aeroplan "siądzie" po wstawieniu skrzydeł.

Do przyjazdu na wakacje moich milusińskich mam nadzieję, że zrobię jeszcze na kadłubie górną piramidkę a skrzydła to już z końcem sierpnia :-)
Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-07-18 09:20  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Mucha - poniżej sposób w jaki robię koła.

Następnie przyklejamy drugą oponę a w miejsce zewnętrznego ich styku wpuszczamy klej CA potem szlifujemy, malujemy i prostujemy ewentualne zagięcia szprych.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-07-18 15:00  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

To jedna z kilku metod produkcji kół szprychowych.
Jest jednak małe ale a mianowicie szpara wokół styku opon na wewnętrznym obwodzie (felga).
Mam już "patent" jak ją maksymalnie zmniejszyć - szprycha będzie przyklejona bezpośrednio do opony (bez papierowego kółka) a jej koniec przed przyklejeniem spłaszczony.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-07-18 10:40  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Doskonałe metody moi drodzy !
Spróbuję tak jak napisał Marcin ale może przy większych kółkach (w N IV mają zewnętrzną średnice 19 mm a wewnętrzną 12 mm) zakładając, że nie będą mi drżały palce co niestety ma miejsce i muszę rękę opierać lub przytrzymywać drugą :-)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-07-18 17:17  Odp: [R] Nieuport IV (1: 33 ) Answer 2006)
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 21
Galerie - 21


 - 9

Witam,
Arche - doskonała rada ! Tylko, że dłubię przy modelu rano i po dwóch szklaneczkach (na na każdą rękę oczywiście) nie wiem jakby wyglądała potem jazda na bicyklu :-)
A w temacie "ptaszyska" - przybyła piramidka.

Nitki - linki (cięgna) wsunięte tymczasowo.
Przebieg cięgien na piramidce poniżej

Natomiast nie wiem (nigdzie nie znalazłem planów, dokładniejszych zdjęć) jak były zamocowane na piramidce linki usztywniające skrzydła

Pozdrawiam,
Ryszard

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018