FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
22-12-17 00:58  [R/G] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Galeria końcowa (strona 9)

============================================

Nieco nietypowo dla mnie postanowiłem zacząć drugi model równolegle do Mustanga. Jeden powód to męczące klejenie kredy. Drugi to chęć postawienia na półce jakiegoś brytyjskiego dwusilnikowca. Wśród kandydatów były Blenheim, Mosquito i Sea Hornet, ale ostatecznie padło na Beaufightera z GPMu:



Bardzo kiedyś czekałem na ten samolot, ale zawsze na macie lądowało coś innego. Uznałem że pora w końcu zacząć go kleić. Model recenzowałem kiedyś w tym temacie - tam odsyłam po uwagi odnośnie wycinanki.

Zamierzam wykorzystać lasery, kabinkę i koła żywiczne z GPMu.

Na początek kabina:



Jak widać panele boczne wzmocniłem tekturą. Fotel pilota, wolant i kilka innych detali wkleję na późniejszym etapie budowy, żeby ich przypadkiem nie urwać przy manipulowaniu modelem. Co do fotelu pilota, to dziwna sprawa jest z pasami. Nie ma ich w wycinance (a przynajmniej ja nie widzę mimo kilkukrotnego obejrzenia arkuszy), nie ma ich na rysunkach montażowych, ale są za to w dodatkach wyciętych laserem:



Na zdjęciu części kabiny można też zauważyć, że po bokach fotela pilota są białe miejsca na przyklejenie pasów, czyli jednak powinny być, a osoby nie kupujące dodatków laserowych albo muszą dorobić we własnym zakresie albo poprosić autora o erratę :-)

Przyznam, że mnóstwo się nakombinowałem w jaki sposób okleić kabinę poszyciem żeby było dobrze. Ostatecznie zdecydowałem skleić poszycie osobno (przy czym część łączeń została sklejona paskami z cienkiego papieru do drukarki), a następnie wsunąć w nie kabinę wraz z tylną wręgą. Post factum wydaje się to dosyć oczywistym rozwiązaniem, ale wcale nie od razu było jasne że to będzie dobry sposób.



Z przodu wyszedł mi jakiś luz pomiędzy poszyciem zewnętrznym a poszyciem kabiny, dlatego ostatecznie jest podwójna warstwa pasków łączących - jedne wklejone w segment, drugie wystające z poszycia wewnętrznego. Dzięki temu luz zniknął. Segment za kabiną został uzupełniony o podposzycie. Zbędny ślad po obrysie osłony anten, której tu nie powinno być, będę próbował usunąć.

--

Post zmieniony (16-08-18 11:11)

 
22-12-17 12:23  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

zenek >> cóż, Haliński to to nie jest.

Halogen >> jeśli już coś to do pary skleiłbym wersję nocną z ProArte. Ale raczej małe szanse żeby to się w najbliższej przyszłości wydarzyło.

I po cichu liczę że klapy od ProArte będą się dały spasować do tego modelu.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
23-12-17 20:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

ceva, w wycinance nie ma opcji wykonania przeszklonej tablicy.

A co do braku wnętrza za kabiną pilota to jakoś bardzo mi to nie przeszkadza.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
24-12-17 00:59  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> A więc od dzisiaj mało doścwiadczeni modelarze będą dykotwać jak będą opracowane modele.

Kolego, przecież możesz dorobić wnętrze kadłuba we własnym zakresie. No chyba że zaliczasz się do mało doświadczonych modelarzy :-)

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
24-12-17 12:00  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> Oj przestań proszę Cię. nie po to kupuje się model by dorabiać sobie samemu różne elementy. (...) Słabe tłumaczenie.

Ja doskonale rozumiem że chcesz mieć wszystko opracowane przez projektanta. Ale waloryzowanie modeli poprzez dorobienie elementów brakujących w wycinance to nie jest rzecz nowa i zmotywowany modelarz sobie z tym poradzi. Ale w porządku, rozumiem że to opracowanie nie spełnia twoich oczekiwań. To twoje święte prawo i nie będę cię przekonywał do zmiany zdania.

> niedoświadczeni chcą sobie kleic łatwe modele to niech biorą się za me-109 czy Spitfire

A nie masz poczucia, że trend jest dokładnie odwrotny? Że Haliński, robiący właśnie trudne i szczegółowe modele, publikuje głównie te najpopularniejsze maszyny? To pewnie jest kwestia tego że dla wielu osób modele Halińskiego są niesklejalne ze względu na ich trudność, co ogranicza krąg odbiorców. Dodaj do tego niszowość tematu i krąg odbiorców zmniejszy się jeszcze bardziej. Modele wypuszczane na rynek muszą przynieść zysk wydawcy, a sądzę że więcej osób będzie chętnych na takiego Beaufightera jak ten (i tak pracochłonnego), niż na jeszcze bardziej zdetalizowaną wersję z pełnym wnętrzem i czym tam jeszcze.

> Z tego co widzę to nawet klapy lotki i stery też są sztywne.

Powierzchnie sterowe można wykonać jako dzielone - spójrz do recenzji podlinkowanej w pierwszym poście.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
25-12-17 01:38  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Chopinie, nie szlifuję krawędzi w żaden sposób. Jeśli chodzi o poszycie to linie proste (dolne łączenia segmentów) wycinam Olfą AK-3 przy linijce trzymając ostrze dosyć blisko pionu. Natomiast łuki wycinam nożyczkami. Sterczący rant czasami mi się robi przy cięciu skalpelem i to jest znak stępionego ostrza. Ale nawet wtedy można rant przygładzić palcem i powinno być dobrze. Retusz poszycia w tym modelu robię rozwodnioną temperą i rewelacyjnie się ona wchłania w krawędź, w przeciwieństwie do akryli Pactry które potrafią robić farfocle.

Wykonałem kabinę nawigatora i dalsze dwa segmenty kadłuba. Wszystko się elegancko schodzi, aczkolwiek musiałem nieco podszlifować wręgi - projekt chyba nie uwzględnia grubości kartonu. W mojej wycinance każda część kabiny nawigatora ma kolor z innej parafii. Dobrze że tego nie widać po sklejeniu. Od siebie dorobiłem wnęki wyrzutników łusek. Mały detal, ale sporo dodaje do efektu końcowego.



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
25-12-17 18:25  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Kalafior, na okładce na pewno jest surówka drukowana na atramentówce. Jakoś nie ma poczucia żeby kolory drastycznie się różniły między surówką a wycinanką, z wyjątkiem przodu osłon silników które na zdjęciu z okładki są bardzo jasne, a w wycinance brązowe.

Ostoja, oznaczenia boczne w RAFie malowano na każdy możliwy sposób. Wszystkie zdjęcia historyczne które znalazłem w sieci pokazują niestety tylko lewy bok samolotu, więc nie jestem w stanie zweryfikować, ale skoro autor zrobił tak, a nie inaczej to podejrzewam że miał dostęp do jakiegoś źródła które to potwierdza.

Efekt dzisiejszych prac:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
25-12-17 19:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Ceva, wzrok cię myli - przód jest nieco ciemniejszy, ale nie na tyle żeby bardzo rzucało się to w oczy. Powiedzmy, że podobnie jak przy Tempeście od Hala, gdzie od spodu kolor skrzydła był nieco jaśniejszy. Tu dobrze widać:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
25-12-17 19:46  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Na pewno spodziewam się sporych problemów przy gondolach silników, które od góry są dużo ciemniejsze niż poszycie skrzydła. A reszta się okaże, trudno mi teraz ocenić.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
30-12-17 21:31  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Przy stateczniku poziomym nastąpił niewielki zgrzyt. Okazuje się że lasery przygotowane przez wydawcę są rozbieżne z wycinanką. W laserach brakuje szkieletu części centralnej, a kilka części ma zupełnie inne kształty:



Po szczegółowych przymiarkach okazało się, że około połowy części wyciętych laserowo pasuje. Resztę trzeba wyciąć samodzielnie z wycinanki:



Z kronikarskiego obowiązku odnotuję jeszcze dziwne felery na poszyciu:



Na prawym stateczniku zabrakło niektórych linii (kolor czerwony na zdjęciu powyżej). Kilka linii w dziwny sposób zanika (kolor zielony), a jedną zduplikowano (niebieski). Ze względu na przesunięcie druku linie na prawym stateczniku są też zaakcentowane mocniej niż na lewym. Na szczęście te rzeczy nie rzucają się bardzo w oczy po sklejeniu.



I taka przymiarka na sucho:



Coraz bardziej zaczyna do mnie docierać, że to będzie spory model.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
21-01-18 18:05  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Tempo budowy nieco spadło po Nowym Roku. Po części przez obowiązki w pracy, po części przez chorobę. Niemniej jednak postępy są.

Na początek statecznik pionowy. Tutaj opracowanie sprawiło psikusa. Wycięcie od spodu na statecznik poziomy jest za małe:



Na szczęście skorygowanie problemu jest trywialnie proste:



Przy sterze kierunku również coś się nie zgrało z poszyciem. Na krawędzi natarcia w jednym miejscu brakuje jakichś 3mm żeby poszycie się zeszło. Po przymiarce stwierdziłem, że można by to zostawić tak jak jest bo po przyklejeniu steru do statecznika szczelina będzie niewidoczna. Dla porządku postanowiłem jednak zakleić szczelinę klinem zrobionym z zapasu koloru:



A tutaj gotowe komponenty:



Zastanawiałem się po co zapasowe oprofilowania do stateczników. Po ich przyklejeniu już wiem. O ile górne są względnie proste do wykonania, o tyle dolne diabelsko trudno jest ukształtować i poprawnie dokleić. No ale jakoś tam wyszło.



Skrzydła zacząłem od wykonania lotek. Muszę powiedzieć, że ich ukształtowanie sprawiło mi naprawdę sporo problemu. Trudność wynika z trójkątnego przekroju (przy czym górny i przedni róg są zaokrąglone) oraz brakiem w lotkach jakiegokolwiek wewnętrznego szkieletu ułatwiającego uzyskanie poprawnego kształtu. Przewidziano jedynie drut biegnący przez całą lotkę, którego wystające końce osadzić należy w otworach w żeberkach skrzydła. Ja sobie te zawiasy odpuściłem, bo lotki i tak miałem zamiar wkleić nieruchomo. Pozostał jeszcze problem brakujących pasów inwazyjnych w przedniej części lotek. W pierwszej chwili myślałem o pomalowaniu części na biało. Faktura farby za bardzo się jednak odcinała. Przykleiłem więc cienki pasek wykonany z papieru do drukarki. Wyszło lepiej, ale kolor w dalszym ciągu się odcinał. Od spodu wykonałem więc biały pas wykorzystując zapas koloru. Od góry zostawiłem papier do drukarki bo i tak jest ukryty we wnęce:



Mam natomiast poczucie, że uzyskany efekt końcowy byłby o wiele lepszy, gdyby lotki były rozrysowane sposobem pana Grzelczaka:



Pozwoliłoby to uniknąć łączeń, które od spodu dosyć mocno rzucają się w oczy. Podejrzewam że samo kształtowanie części też byłoby nieco łatwiejsze.

Następnie przyszła kolej na szkielet skrzydeł:



Trzy rzeczy zasługują na uwagę. Po pierwsze części F37 zakrywające od góry wnęki podwozia w wycinance są zdecydowanie za wielkie. W pierwszej chwili myślałem że może należy nimi przykryć od góry cały szkielet centropłata żeby utworzyły podposzycie. Są na to jednak o jakieś 3mm za wąskie. Dlatego z jednej części F37 wyciąłem dwa prostokąty zakrywające wnęki od góry, a drugą część zostawiłem jako zapas koloru zielonego. Druga rzecz warta uwagi to system mocowania skrzydeł. W każdym skrzydle są dwie rurki z cienkiego kartonu zwinięte na drucie 1mm. Założenie jest takie, że skrzydła trzymają się na dźwigarach z drutu i są nasuwane właśnie na te rurki. O ile wszystko ładnie się sprawdziło kiedy przymierzałem szkielet do kadłuba jeszcze bez poszycia, o tyle po oklejeniu poszyciem coś poszło nie tak i nie byłem już w stanie nasunąć skrzydeł na dźwigary. Nie wiem czemu tak się stało, ale musiałem wziąć wiertło, nawiercić otwory, i przyciąć dźwigary tak że z każdej strony wystaje może po jakieś 3-3,5cm:



Boję się że to za mało żeby utrzymać poprawny wznios skrzydeł. Trzecią rzeczą wartą uwagi jest lekkie odstępstwo od sposobu klejenia skrzydła zaproponowanego w instrukcji, która sugeruje osobne oklejenie poszyciem centropłata i skrzydeł, a następnie sklejenie ich razem. Ja postanowiłem szkielet wykonać jako całość, następnie okleić poszyciem centropłat (wyrównując oczywiście do wnęki podwozia) i dodać przy tym pasek łączący dla uzyskania dokładnego połączenia pomiędzy poszyciami centropłata i skrzydeł:



Pomysł z grubsza wyszedł dobrze, ale na lewym skrzydle nieco za mocno docisnąłem poszycie od góry, przez co na dole zostało go ciut za dużo. Musiałem wyciąć nadmiar i zamaskować zapasem poszycia:



Kombinowałem też nieco przy końcówkach skrzydeł, a konkretnie przy lampach. W wycinance lampy mają standardowo kolor czerwony i zielony:



Natomiast w rzeczywistości były one przezroczyste, a jedynie żarówki były kolorowe:



Tak nawiasem mówiąc to tak było chyba w większości samolotów, a tego typu uproszczenie stosowane jest w większości modeli. O ile jednak w myśliwcach lampy są małe i nie jest to jakoś zbytnio rażące, o tyle w przypadku Beaufightera lampy są duże i wygląda to tak sobie. Postanowiłem spróbować wytłoczyć osłony lamp i wykonać ich wnętrze we własnym zakresie. Zrobiłem więc kopyto z balsy:



Natomiast moje próby tłoczenia podsumuję jednym słowem: porażka. W związku z tym przeszklonych lamp nie ma. Skrzydła sklejone w całość wyglądają tak:



A samolot ze skrzydłami prezentuje się następująco:



To tylko przymiarka na sucho. Skrzydła dokleję dopiero po wykonaniu brakujących detali skrzydeł: gondoli podwozia, wlotów chłodnic i punktów podwieszania uzbrojenia.

Na koniec słowo przestrogi. Do klejenia większych powierzchni mam zwyczaj używać Kleju Szewskiego firmy Lab. Ponieważ skończył mi się zapas poprosiłem rodzinę o przysłanie kilku tubek w ramach paczki świątecznej. No i tu pojawił się problem:



Tubka na dole to zwykle używany przeze mnie przezroczysty klej polimerowy. Tubka na górze to zapas dosłany przez rodzinę. Pomimo prawie identycznej tubki jest to butapren, również podpisany jako "Klej szewski". Kluczem jest słowo "przezroczysty" na dolnej tubce. Uważajcie, żebyście też się nie przejechali w ten sposób. Ja mam teraz pięć tubek butaprenu które przyjdzie mi chyba zwyczajnie wyrzucić.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
22-01-18 16:10  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

lubię placki >> nie lubię kleić dużych powierzchni butaprenem ze względu na intensywny zapach. Dodatkowo, przy podposzyciu bałbym się że kolor kleju przebije na wylot (kiedyś mi się zdarzyło). Butaprenem kleję tylko ramki oszklenia, więc z tyloma tubkami niespecjalnie mam co zrobić.

zenek >> człowieku, przestań się ciągle czepiać. Nic tylko narzekasz jakie to te modele za bardzo uproszczone - możesz sam zaprojektować jak ci się nie podoba. A najlepiej to pokaż wszystkim na forum jak sam kleisz. Ja bardzo jestem ciekaw. Z twoich wypowiedzi wynika że poziom złożoności poniżej poziomu Halińskiego cię nie satysfakcjonuje. W takiej sytuacji myślę że wszyscy chętnie na twoje modele popatrzą.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
22-01-18 18:02  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

balu109, niezły pomysł z tym klejem - nie pomyślałem o tym. Teraz to już za późno bo końcówki sklejone, ale przy następnym modelu pomyślę.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
22-01-18 20:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

MateuszB, to jest inny samolot - patrz numer seryjny.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
28-01-18 22:55  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Tydzień upłynął raczej niemrawo jeśli chodzi o budowę modelu, ale udało się zrobić makiety silników. Na początek jednak małe uzupełnienie poprzedniego wpisu o budowie skrzydeł. W szkielecie przewidziane są punkty mocowania podwozia w które należy wsunąć końcówki drutów wystających z goleni. Na poszyciu nie zaznaczono jednak położenia tych punktów i niespecjalnie wiadomo gdzie wbijać druty:



Można oczywiście po omacku, ale to wiąże się z ryzykiem pomyłki i poharatania poszycia. Na szczęście AWOT był tutaj bardzo pomocny i od ręki przyszykował odpowiedni szablon:



Wystarczy taki szablon przyłożyć do skrzydła i przekłuć w zaznaczonych miejscach:



Za silniki wziąłem się teraz bo makiety są proste, a nie czułem się na siłach walczyć z dosyć skomplikowanymi gondolami podwozia. Było kilka drobnych zgrzytów, na szczęście wszystkie bardzo proste do naprawienia.



Trzy rzeczy są tutaj na powyższym zdjęciu nie tak. Po pierwsze, widoczna na zdjęciu wręga E2 zamykająca od przodu trzon na którym osadzone są cylindry nie jest w żaden sposób oklejona i wystaje spod przedniej części silnika. Trzeba wyretuszować. Po drugie w wycinance znalazła się tylko jedna wręga E7 (powinna być jedna na silnik). To na szczęście nie problem - w laserach są aż cztery :-) I wreszcie to co najbardziej rzuca się w oczy czyli różnica w kolorze obu części silnika. Wydało mi się to nieco dziwne. Skonsultowałem ze zdjęciami w domowym archiwum i wychodzi na to, że cały trzon silnika powinien być ciemny, zaś cylindry nieco jaśniejsze:



Postanowiłem więc przemalować część E1 na ciemniejszy kolor. Jak widać ze zdjęcia projektanci silnika Bristol Hercules mieli litość dla modelarzy kartonowych ;-) i zaprojektowali cylindry o kształcie bardzo łatwym do odwzorowania w kartonie:



Są tylko dwa drobne problemy z częściami E5 (te na górze). Po pierwsze są nieco za długie. Trzeba je albo przyciąć, albo dołożyć pod spód pasek z papieru od drukarki albo kleić na zakładkę. Problem drugi to ułożenie grafiki. Jak widać ze zdjęcia silnika te kółka na cylindrach ułożone są tak że od przodu widoczne są dwa skierowane na bok pod kątem 45 stopni. Natomiast na częściach w wycinance grafika jest zrobiona tak że jeśli zgra się łączenia części E4 i E5 z tyłu to będzie jedno kółko skierowane centralnie do przodu. Trzeba więc obrócić części E5 o 45 stopni żeby było dobrze. Oczywiście nie jest to żaden problem techniczny, ale trzeba uważać żeby tego źle nie skleić. Ja pierwszy cylinder skleiłem źle i dopiero potem zauważyłem problem. GPM przygotował miły dodatek w postaci wyciętych laserem górnych pokryw cylindrów:



Różnią się nieco kolorem, ale i tak nie będzie tego widać po nałożeniu osłon silników. Ja po namyśle postanowiłem mimo wszystko skorzystać z części w wycinance. Ostatecznie silniki prezentują się tak:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
04-02-18 15:14  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zacząłem w tym tygodniu pracę nad gondolami. Będzie to dosyć pracochłonny fragment modelu ze względu na rozdrobnienie poszycia:



W szczególności dolna strona jest pracochłonna:



W przypadku wykonywania otwartego podwozia - a tak oczywiście będzie u mnie - każdą z części F8-F11 trzeba rozciąć na cztery fragmenty odpowiadające lewej ścianie komory, lewej klapie podwozia, prawej klapie podwozia i prawej ścianie komory. Identycznie trzeba postąpić z częścią F32, rozcinając ją na 16 kawałków. Do tego trzeba wyciąć otwory na wypukłe wybrzuszenia no a potem wszystko ukształtować i poskładać w całość. Czyli każda ściana komory składać się będzie z czterech kawałków poszycia od zewnątrz i czterech kawałków od wewnątrz:



Póki co wykonałem tylko przednią oraz górną stronę obu gondoli. Przy prawej gondoli popełniłem błąd klejąc dwa pierwsze segmenty. Najpierw wkleiłem wręgę w drugim segmencie, a dopiero potem doklejałem pierwszy. Była to bardzo kiepska kolejność, bo umęczyłem się strasznie, a i tak efekt pozostawia nieco do życzenia. W lewej gondoli już tego błędu nie popełniłem i poszło nieco łatwiej. Niestety, w przypadku obu gondoli pierwszy segment okazał się zbyt duży i konieczne było wycięcie klina na białym polu od góry. Nie wiem czy to mój błąd czy niedokładność w projekcie, ale wręga zamykająca segment od przodu była nieco za mała po obu stronach, więc to mogła nie być moja pomyłka.



Nie ukrywam że bałem się jak to wszystko wyjdzie. W szczególności bałem się żeby gondole nie wyszły za płaskie od góry. Na szczęście wszystko jest bardzo dobrze zaprojektowane i podparte na wręgach i nie ma raczej możliwości skopania w taki sposób. Poniżej przymiarka na sucho.



Bardzo obawiałem się różnic kolorów, które przy oglądaniu wycinanki na płasko właśnie tutaj wydawały się największe. Nie ukrywam że odetchnąłem z ulgą. Nie jest idealnie, ale też nie jest tak źle jak się bałem.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
04-03-18 20:18  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Pracy nad skrzydłami ciąg dalszy. Zacząłem od doklejenia gondoli do płatów:



Jak widać dorobiłem paski łączące z cienkiego papieru żeby móc bez problemu dokleić boki gondoli. Po wewnętrznej stronie płatów wyszły mi szpary na styku z krawędzią natarcia:



Po zewnętrznej wszystko zeszło się elegancko:



Nie wiem czy wina moja czy projektu. Póki co jeszcze nic z tym nie zrobiłem, ale myślę żeby dostać się z wikolem przez otwór w przedniej wrędze gondoli i to załatać.

Boczne strony gondoli:



Wszystko obowiązkowo podpisane, bo nie da się na oko rozróżnić np. lewej wewnętrznej od prawej zewnętrznej. Kilka nitów na jednej części nie zostało zwaloryzowanych, co daje doskonałe porównanie pomiędzy nitami waloryzowanymi a takimi robionymi jako czarne kropki:



Tylne części gondoli, również z dodatkowymi paskami łączącymi:



Wydaje się że powinno być prosto - w końcu to tylko dwie duże części poszycia doklejone do wręgi. W rzeczywistości ten element okazał się bardzo trudny technicznie i naprawdę sporo się nagimnastykowałem żeby to skleić. Potem dokleiłem przygotowane boki gondoli do części tylnej:



Jak widać podpisywanie na niewiele się zdało, bo w prawej gondoli wkleiłem boki do góry nogami. Trzeba było oderwać i dokleić poprawnie. Następnie wkleiłem poszycia wnętrze, z wyjątkiem części najbardziej z przodu, które dokleiłem dopiero po przyklejeniu do płata i złapaniu przednich pasków łączących (wszystkie paski łączące zrobiłem z cienkiego papieru do drukarki, żeby nie dodawały grubości):



Potem wloty powietrza:



I jeszcze punkty mocowania pylonów rakiet i najważniejsze detale skrzydeł gotowe:



Różnice kolorów między górną częścią gondoli a górnym płatem nie rzucają się w oczy tak bardzo jak się obawiałem. Za to - tutaj zaskoczenie - w oczy rzuca się jaśniejszy odcień czarnego pasa na częściach doklejanych na skrzydłach:



Zdjęcie tego nie oddaje, ale jest to nieco widoczne. Na szczęście będą tutaj rakiety, które powinny odciągnąć nieco wzrok od kolorów.

Skrzydła niby zrobione, ale w rzeczywistości to będzie jeszcze przy nich sporo roboty. Zacząłem robić klapy luków podwozia. Potem jeszcze wloty powietrza nad silnikiem, osłony silników z rurami wydechowymi, pylony rakiet z rakietami no i oczywiście podwozie i śmigła. I to jest jakieś 80% tego co zostało jeszcze do skończenia modelu.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
19-03-18 23:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Złożyłem pokrywy luków podwozia. Jedna pokrywa to osiem głównych części poszycia, po cztery od środka i od zewnątrz:



Zaczynam od ukształtowania i sklejenia poszycia zewnętrznego:



Nie korzystam z pasków łączących z wycinanki bo są za grube. Zamiast tego użyłem sklejek z papieru do drukarki. Potem kształtuję i wklejam poszycie wewnętrzne:



A potem jeszcze trzy razy to samo:



Poprawne ukształtowanie pokryw najłatwiej zagwarantować pasując je do gondoli podwozia. Ja zostawiłem pokrywy wklejone taśmą maskującą na noc:



Potem jeszcze doklejanie wybrzuszeń i pokrywy zrobione:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
01-04-18 23:06  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Wykonałem brakujące detale kabiny: fotel, wolant, celownik i dźwignie wszelakie. W wycinance nie ma szablonu do wycięcia szybki celownika, ale nie jest to duży problem. Na rysunku montażowym szablon oznaczono jako część J3, ale w rzeczywistości część J3 to nasada łopaty śmigła.



Dla przypomnienia, tak wygląda kabina przed wklejeniem brakujących części:



W trakcie przymierzania okazało się że coś się nie za bardzo zgadza z celownikiem, który mocno zachodzi na wolant:



Skróciłem nieco jego mocowanie i jest dobrze:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
29-04-18 19:39  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Poczułem przypływ mocy i postanowiłem zrobić oszklenie kabiny. W każdym modelu jest to dla mnie jeden z najbardziej stresujących elementów, bo czuję że słabo panuję nad tym co się dzieje. Na szczęście poszło nieźle. Pierwszym krokiem było polakierowanie modelu. Początkowo chciałem tylko położyć lakier w okolicach kabiny żeby potem nie ubrudzić oszklenia, ale jak już miałem pędzel w ręku to skończyło się na pomalowaniu całego kadłuba i skrzydeł. Przed lakierowaniem postanowiłem wyretuszować niepotrzebny obrys osłony anten, której być nie powinno:



Efekt retuszu zależy mocno od kąta patrzenia i oświetlenia. Pod pewnymi kątami nie widać nic, przy innych retusz odcina się mocno.

A potem miałem zagadkę:



Jak ta cienka ramka ma zakryć to białe pole i jak kabinka ma się spasować? I po kilku minutach olśnienie: to całe białe pole powinno było być wycięte. Niestety, nie jest to w żaden sposób zaznaczone w wycinance, nie wynika z rysunków montażowych i nie jest wspomniane w opisie budowy. No trudno. Nowe ostrze do skalpela, dwie minuty pracy i błąd naprawiony:



Tu mała uwaga gdyby ktoś się sugerował tą relacją w przyszłości. Oszklenie kabiny powinno być jeszcze bardziej przycięte z tyłu w stosunku do tego co jest pokazane na zdjęciach powyżej. Mówiąc inaczej, to ramki oszklenia powinny opierać się na sklejce z tyłu, a nie wytłoczka. Z przyklejaniem ramek oszklenia nawalczyłem się sporo, głównie z mojej winy. Jedna z części była dwukrotnie odklejana - na szczęście nie widać. Efekt końcowy uznaję za zadowalający:



Jedyne co sprawiło problem to górna część wiatrochronu. Musiałem tam nieco dociąć ramki żeby nie było nadmiaru. Dla porównania tak wygląda kształt wytłoczki w porównaniu z kształtem szyby z wycinanki:



Od spodu jak zwykle oszukuję, tzn. nie bawię się w naklejanie wewnętrznych ramek których i tak nie widać. Zamiast tego jeszcze przed wycięciem maluję od spodu ramkę zewnętrzną na odpowiedni kolor. Tutaj jedynie nakleiłem ramki wzdłuż dolnej krawędzi żeby mieć większą szerokość przy klejeniu na styk do kadłuba:



I po przyklejeniu do kadłuba:



Po bokach widać niewielkie szczeliny. Już po zrobieniu zdjęć załatałem je wikolem i wyretuszowałem.

Ponadto trwają prace przy skrzydłach. Wykonałem wloty powietrza nad silnikami:



Obecnie montuję osłony silników. Nie jestem pewien czemu rozcięcia są niesymetryczne:



Jest też błąd z grafiką zatrzasków. Na pokazanej wyżej prawej osłonie jest dobrze - zatrzaski są od spodu. Na lewej osłonie są u góry, a powinny też być u dołu. Dla porównania oryginał, gdzie widać że obie osłony mają zatrzaski od dołu:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
29-04-18 21:29  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dzięki. Dalszy ciąg ogólnie idzie wolno. Jak zaczynałem budowę w grudniu to mogłem na nią poświęcić jakieś 20-30 godzin tygodniowo (święta, urlop, zła pogoda), a teraz jest to 2-3 godziny tygodniowo. Ale nie przerywam klejenia więc wcześniej czy później model powinien powstać ;-)

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
20-05-18 15:03  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Osłony silników i rury zrobione. Przednie segmenty osłon skleiłem małymi paskami z papieru do drukarki, a następnie wyobliłem, co mam nadzieję choć trochę widać. Ogólnie nie jest to bardzo skomplikowany fragment modelu, ale kilka rzeczy sprawiło mi nieco trudności. Z powodu wyoblania średnica przednich dwóch segmentów była ciut za duża i musiałem nieco kombinować żeby dopasować je do głównej części osłony. Przez to miałem też niewielki problem z doklejeniem kolektorów spalin, ale to też udało się pomyślnie rozwiązać. Sporym kłopotem okazał się pierścień po wewnętrznej stronie każdej z osłon, dobrze widoczny na drugim zdjęciu poniżej. Niby prosty element, ale pierścienie okazały się zbyt duże i nie dało się ich wsunąć. Musiałem przeciąć ja na pół i dociąć żeby pasowały. Na trzecim z poniższych zdjęć dobrze widać błędnie narysowane od góry zatrzaski osłony lewego silnika



Nie przykleiłem jeszcze tłumików płomieni na rurach wydechowych. Na tym etapie budowy mogłyby się łatwo urwać, więc zajmę się nimi później. W oryginale wygląda to tak:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
16-06-18 20:03  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Po powrocie z urlopu powoli wracam do pracy nad modelem. Postanowiłem wziąć się za podwozie. W modelu wykorzystam żywiczne koła przygotowane przez wydawcę:



Po pomalowaniu wyglądają tak:



Jak widać po felgach eksperymentuję ze śladami eksploatacji - za pomocą washa zrobiłem zabrudzenia z błota. Te czyste opony niezbyt pasują do brudnych felg, ale przy braku bieżnika trudno było ubrudzić je washem. Zastanawiam się czy nie zaopatrzyć się w jakiś pigment. Rady mile widziane.

Podwozie oczywiście będzie dosyć rozbudowane, jak to w tego typu samolocie:



Część elementów podwozia została wycięta laserem, co powinno przyspieszyć pracę. Część G3 wydaje się nieco karkołomna:



Trzeba ją zwinąć w ciasny rulon, a potem przewiercić i nawlec na drut goleni - może być ciężko żeby przy przewiercaniu jej nie zdeformować. W wycinance nie dopatrzyłem się też zawiasów mocujących druty X14 do goleni głównych (na rysunku nawet nie podano ich numeru):



Podwozie w wycinance zaprojektowane jest w kolorze jasnoszarym, ale ja planuję pomalować je na ciemno, tak jak na tym zdjęciu:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
17-06-18 19:44  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Lakier Humbrol półmat, kładziony pędzlem. Póki co jedna warstwa, ale będzie jeszcze druga.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
17-06-18 23:22  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zostanie półmat. Jak nakładam matowy lakier pędzlem to mi zostają smugi.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
26-06-18 12:32  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

U mnie się nic nie lepi, przy czym lakier potrzebuje kilku godzin do pełnego wyschnięcia.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
11-07-18 09:28  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Podwozie główne wykonane. Poszło bez większych problemów, ale mam kilka uwag. Zgodnie z przewidywaniami przewiercenie na wylot części G3 żeby nasunąć ją na szablon X12 wydaje się niewykonalne. A przynajmniej ja nie potrafiłem, bo średnica otworu stanowi jakieś 90% szerokości zwiniętego elementu. Dlatego po sklejeniu części G3 w ciasne rulony poprzecinałem ja na pół, za pomocą pilnika wyżłobiłem odpowiednio szeroki zagłębienia, a następnie nakleiłem obie połówki na drut goleni.



Podobnie przy częściach G8, tzn. szerokość drutu X14 porównywalna z szerokością części:



Osobom klejącym model w przyszłości sugeruję zadbanie o solidne przyklejenie części G1 (mocowanie osi kół) do szablonu X12 i części G2 (goleń). Proponuję po nawierceniu otworu na X12 w części G1, a jeszcze przed przyklejeniem części G1a, nasączyć część G1 cyjanoakrylem po bokach. Ja tego nie zrobiłem i powiem szczerze obawiam się że mocowanie tych części może nie wytrzymać. I jeszcze uwaga do części G7. Wydaje się ona sporo za krótka żeby objąć w całości szablon X13 (konia z rzędem kto zrobi ten szablon z drutu - na szczęście wycięto go laserem), a kreski po bokach części G7 nie oznaczają zagięcia tylko zaokrąglenie części na tym odcinku.

Komponenty podwozia po sklejeniu:



Po zrobieniu zdjęć zrobiłem jeszcze korekty malowania, w szczególności na osiach kół z których nałożona wcześniej farba zeszła całkowicie.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
15-07-18 14:58  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dziękuję za miłe słowa. To jeszcze do kompletu podwozia dodam kółko ogonowe:



Kolejny krok to prowadnice rakiet:



Zamysł sklejania części K1-K3 pokazany na rysunku średnio przypadł mi do gustu. Bałem się że klejenie na styk da średnie efekty, natomiast dorabianie sklejek będzie bardzo czasochłonne. Na szczęście prowadnice mają szerokość 1mm, dokładnie tyle co tektura:



Nakleiłem więc połowę części K1 na tekturę. Uznałem że będzie nieco więcej pracy przy wycinaniu, ale za to klejenie będzie dużo prostsze.



Po nałożeniu retuszu okazało się, ku mojemu zaskoczeniu, że pasuje właściwie idealnie. Postanowiłem więc w ogóle odpuścić doklejanie części K2 i K3 i zostawić pomalowane krawędzie:



W następnym odcinku rakiety.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
16-07-18 14:43  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

vansen, dzięki, chociaż osobiście mam poczucie że precyzja jest co najwyżej poprawna. Nie ma baboli, ale też brakuje mi jeszcze sporo do mistrzów kartonu. Pokazałem przybliżenia tych prowadnic które wyszły idealnie - na innych widać drobne skazy.

Madness, zdjęcia oryginalne są w rozdzielczości 3648x2432 i w takiej też wgrywam na flickr. Wydaje mi się, że klikając na zdjęcia w serwisie nie da się ich przybliżyć do pełnej rozdzielczości, ale powinno dać się je ściągnąć w oryginalnym rozmiarze.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
29-07-18 22:16  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Rakiety:



Na początek ciasne zwijanie metodą Technicka tak żeby trzymały kształt:



Po wstępnych przymiarkach uznałem że nie dam rady dobrze posklejać tak drobnych listków, dlatego postanowiłem zalać je CA i wyszlifować:



To wymagało już oczywiście pomalowania całości, a to oznacza ułatwione klejenie stateczników rakiet. Autor przewidział ich składanie na pół, o w taki sposób:



Uznałem że skoro i tak będę je malował to po prostu podkleję stateczniki na karton i wytnę - mniej roboty ze składaniem i klejeniem. Ponadto pozwala to na obrócenie miejsc mocowania stateczników o 45 stopni, co z kolei umożliwia ukrycie łączenia walca rakiety przez skierowanie go do prowadnicy. Gdyby nakleić stateczniki tak jak zaznaczono w wycinance, to łączenie będzie wystawać na bok spod prowadnicy:



Rakiety przed i po malowaniu:



I jeszcze przymiarka na sucho do prowadnicy:



Rakiety dokleję do prowadnic dopiero po lakierowaniu.

Poza tym nieśmiało eksperymentowałem z brudzeniem kół suchym pigmentem, ale przy gładkim bieżniku efekty nie są jakieś powalające. Koło po lewej przybrudzone, po prawej czyste:



W kolejnej aktualizacji śmigła.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
04-08-18 22:06  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Śmigła. Budowa piast jest dla mnie niepojęta. Zgodnie z rysunkami i instrukcją budowy trzeba zwinąć część E18 (pasek z cienkiego papieru) na drucie (osi śmigła) do średnicy 5mm, następnie zawinąć na nim część J1 (zwykły karton), a na koniec przód części J1 wyszlifować tak aby uzyskać półkolisty przód piasty:



Wszystko fajnie, tylko że część E18 jest krótsza od J1 i po zawinięciu jednej na drugiej z przodu zostaje wielka dziura, więc nie da się tak tego wyszlifować żeby żeby uzyskać kulisty kształt:



Problem rozwiązałem szpachlówką, ale nie rozumiem czemu po prostu część E18 nie ma szerokości odpowiadającej J1, tak żeby wszystko dało się ładnie zrobić po prostu z papieru:



Części J4 (rozpórki między nasadami łopat) wyszły mi jakoś za małe, tzn. nie sięgały od jednej nasady do drugiej. Problem rozwiązałem rozcinając je pośrodku, doklejając tak żeby przylegały do nasad i na koniec uzupełniając ubytek:



Potem farba, cyjanoakryl, szlifowanie, farba - nic szczególnego. Nawiasem mówiąc te piasty to kolejna część w wycinance która ma jasnoszary kolor, mimo że w rzeczywistości była barwy czarnej.



Łopaty. No i tu się porobiło. To może najpierw teoria. Łopaty kształtowałem techniką którą wykombinowałem przy Tempeście. Najpierw zaokrąglam je na rurce, potem smaruję od środka BCG i nadaję im skręt. Następnie doklejam łopaty parami na rurkę odpowiadającą średnicą mniej-więcej średnicy nasady i mocuję taśmą maskującą tak żeby nadany skręt łopat się utrwalił:



Nawiasem mówiąc to na pierwszym zdjęciu powyżej widać że przednie i tylne części łopat otrzymały inne kolory, ale na szczęście to się nie rzuca w oczy po sklejeniu. Po odklejeniu łopat od rurki są one ładnie ukształtowane, tzn. mają nadany odpowiedni skręt. Potem naklejam przednią część łopaty na trzon wykonany ze zwiniętego kartonu (nawiasem mówiąc, ten trzon to powinien mieć długość ze 2/3 łopaty, a nie 1/3), doklejam tył do nasady po czym sklejam krawędzie przedniej i tylnej części po obwodzie przy użyciu CA.



No to tyle pięknej teorii. W praktyce wyszło niestety źle. W kilku łopatach zagniotły mi się nasady i ogólnie wyszły jakieś takie umęczone. W jednej łopacie przykleiłem połówki do rdzenia koślawo tak że końcówki łopaty rozjechały się o jakieś 5mm. Dociągnąłem to, ale efektem jest połamana krawędź natarcia łopaty. Kąty skręcenia poszczególnych łopat wyszły różne. Do tego tu i ówdzie są przybrudzenia CA, ale tym się akurat mało martwię bo to zniknie pod lakierem.



Gdyby była taka opcja to bym kupił łopaty z żywicy, bo przyklejać taki syf do raczej dobrze wykonanego modelu to trochę szkoda. Z drugiej strony, to jeden z tych błędów który zginie w masie modelu kiedy postawi się już całość na półce.

Gotowe śmigła:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
05-08-18 21:10  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Torpeda. Po cichu liczyłem ze uda się ładnie skleić listki z przodu żeby uniknąć pracy z cyjanoakrylem. Wyszły mi w miarę nieźle, ale nie idealnie. Uznałem że skoro tyle elementów modelu już jest pomalowanych to jeden więcej nie zaszkodzi. Zalałem czubek, wyszlifowałem i pomalowałem całość tym samym kolorem co podwozie, rakiety i piasty śmigieł.



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
11-08-18 20:24  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Uzupełniłem wszystkie detale.

Tłumiki płomieni na rurach wydechowych (chwała wydawcy za wycięcie ich laserem w barwionce):



Oszklenie kabiny i karabin radiooperatora:



Nos samolotu (jeszcze będę pracował nad wyrównaniem tego wgłębienia na samym środku):



Wszelakie detale (maszt anteny, rurka Pitota, uchwyty torpedy, itp.):



Stan prac na dzień obecny:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
14-08-18 21:26  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Bardzo szybka aktualizacja z przyklejania skrzydeł. Miałem pewne obawy jak to się skończy, bo oprofilowanie przewidziane jest tylko od góry, natomiast od dołu klejenie jest na styk. Prewencyjnie zamalowałem białe pole odpowiednim kolorem retuszu.



Na szczęście projektant wiedział co robi i wszystko spasowało się idealnie :-) Klejenie od środka wikolem, a od dołu BCG. Na potrzeby wysychania spoiny skonstruowałem prowizoryczne stanowisko do ustawienia maszyny w pionie. Najpierw prawe skrzydło, potem lewe.



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
14-08-18 21:28  Odp: [R] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9



Zapraszam do kilku słów podsumowania i galerii końcowej. Na początek chciałbym bardzo podziękować Rafałowi Ciesielskiemu za opracowanie tego modelu, korespondencję w trakcie budowy i cierpliwe znoszenie moich uwag. Wszystkim którzy śledzili relację dziękuję za rady, konstruktywną krytykę i słowa zachęty.

Wycinanka jest naprawdę bardzo dobra, model klei się z przyjemnością. Jest kilka momentów, kiedy trzeba wykazać się wyobraźnią i inwencją modelarską, ale to co najważniejsze - czyli poszycie samolotu - spasowane jest perfekcyjnie. Model nie jest aż tak pracochłonny jak mi się wydawało zanim przystąpiłem do klejenia. Jedynie przy gondolach i podwoziu trzeba się nieco bardziej napracować. Bardzo obawiałem się że różnice w odcieniach na arkuszach wycinanki zepsują efekt końcowy. Na szczęście w ostatecznym rozrachunku nie widać tego tak bardzo. Jedynie góra prawej gondoli odcina się mocniej od koloru skrzydła i osłony silnika. Przesunięcia kolorów dały się też nieco we znaki i widać je np. na nosie samolotu. Pomimo tych niedociągnięć wydawniczych model po sklejeniu prezentuje się widowiskowo i niewątpliwie będzie ozdobą kolekcji.

Model został polakierowany dwoma warstwami błyszczącego humbrola.

Zapraszam do zdjęć.



I jeszcze kilka porównań rozmiarów. Wspólnie z P-38:



Z Tempestem:



Z A-10:



I ze Smykiem:



A tutaj miejsce ekspozycji. Niestety okazało się że regał jest za wąski i musiałem zaimprowizować podstawkę z tandetnego kawałka tektury.



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
16-08-18 11:12  Odp: [R/G] Bristol Beaufighter TF Mk.X - GPM 29/2016, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dziękuję wszystkim za miłe słowa. Co do kolejnego modelu to jeszcze nie zdecydowałem. Przyzwoitość nakazywałaby wrócić do już rozpoczętych modeli, ale zobaczymy jak będzie.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024