FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
28-05-17 00:30  [R/G] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Galeria końcowa
Zdjęcia z relacji

============================================

Mata modelarska nie może leżeć nieużywana - po skończeniu Wildcata trzeba więc ją było czymś natychmiast zapełnić. Przyznaję że miałem bardzo duży dylemat którą z wycinanek na półce wybrać. Z jednej strony bardzo korcił mnie jakiś brytyjski dwusilnikowiec (Beaufighter albo Blenheim z GPMu). Z drugiej strony doszedłem już do poziomu gdzie wycinanki Halińskiego nie wyglądają na niewykonalne, a jedynie na bardzo trudne. Postanowiłem więc wziąć się za "mojego pierwszego Hala". Początkowo myślałem o Mustangu albo Spitfire'rze, które są stosunkowo nieduże pod względem ilości części. Poczułem jednak przypływ mocy i ostatecznie wybrałem Tempesta, chociaż miał to być model który "skleję jak już nauczę się naprawdę dobrze kleić".



Wycinanka składa się z sześciu arkuszy offsetu i dwóch kartek z wręgami. Jak widać ze zdjęcia będę korzystał z kompletu akcesoriów od wydawcy: wręg, kół i tłoczonej kabinki. Wycinanka nie zalicza się do kategorii łatwych, przede wszystkim ze względu na bardzo wysoką detalizację kabiny, podwozia wraz z wnękami oraz klap, chociaż podejrzewam że i wlot powietrza łatwy nie będzie. Z obawą patrzę też na eliptyczne krawędzie natarcia, które będą dla mnie nowością. Do tego 80 szablonów do wykonania z drutu. Ogólnie, bardzo dużo okazji żeby coś skopać.

Arkusze zaimpregnowałem caponem (z wyjątkiem tego na którym są części wnętrza kabiny). Zainspirowany niedawnymi dyskusjami na forum postanowiłem również pokryć caponem wręgi żeby sprawdzić jak to będzie. Póki co znaczącej różnicy nie stwierdziłem. Standardowo oznaczyłem datę rozpoczęcia budowy i ruszyłem.

Tu od razu powiem, że dobór koloru do retuszu jest dla mnie olbrzymim wyzwaniem. "RAF Interior" od Pactry oczywiście nie pasuje i ostatecznie mieszam kolor przy użyciu czterech różnych barw. Jako-tako wychodzi.

Nie jest to może poziom mistrzowski, ale póki co jestem zadowolony i mam poczucie że mogę to bez większego wstydu pokazać na forum :-)

Nawiasem mówiąc, to czy ktoś może mi wyjaśnić czemu Haliński część modeli wydaje w serii "Kartonowy Arsenał" a część w "Military Model"? Ten model Tempesta był wydany w obu tych seriach i jakoś nie mogę pojąć co ma na celu wydawanie tego samego dwa razy z różnymi okładkami, czy też prowadzenie dwóch identycznych serii wydawniczych różniących się w zasadzie tylko napisem na okładce.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:36)

 
29-05-17 00:43  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Jasiek, gdyby to chodziło tylko o jasność farby to jeszcze pół biedy, ale tutaj w ogóle odcień jest totalnie inny. Dzisiaj wpadłem na to, żeby zamiast szarego mieszać czarny - pozwala to na uzyskanie brudnego odcienia zieleni, przy czym trzeba to później mocno rozjaśnić. W farby olejne nie chcę się bawić - po pierwsze kwestia zapachu, a po drugie możliwość rozcieńczania wodą :-) Z akwarelami nigdy nie udało mi się zrobić nic sensownego.

WOJTEK, Cordel, mam nadzieję że się kiedyś za ten model weźmiecie. Chętnie zobaczyłbym go w wykonaniu któregoś z was (a najlepiej obu) - na pewno wyciągniecie z tej wycinanki więcej niż ja. Cordel, a jak byś kiedyś znalazł czas na dokończenie tej zaczętej relacji Veltro to ja bym bardzo chętnie dalej ją śledził - to był jeden z kandydatów do pocięcia.

Budowa idzie dalej do przodu. Dziś miałem starcie z drutami, których szczerze nie lubię. Pocieszam się, że przynajmniej zdecydowanej większości z nich nie trzeba kształtować, a jedynie przyciąć na długość:

Dwie belki widoczne na poniższym zdjęciu są kluczowe dla sztywności całej konstrukcji - w środku są wzmocnione twardym drutem stalowym.

Kabina okazuje się być trudniejsza do wykonania niż początkowo sądziłem. Nie chodzi bynajmniej o jej detalizację, ale o utrzymanie prawidłowej osi symetrii całej konstrukcji. To co pokazałem wczoraj - przednia i tylna część kabiny połączona jedynie kratownicami - nie posiada praktycznie żadnej sztywności. Konstrukcja uzyskuje ją dopiero w wyniku wklejenia po bokach pokazanych powyżej belek. I tutaj potrzebna jest bardzo duża precyzja. Wolę nawet nie myśleć co się stanie jeśli nie udało mi się jej zachować - prawdopodobnie czekają mnie wtedy szczeliny w poszyciu. Spędziłem sporo czasu próbując się upewnić że całość wyszła mi symetrycznie. Wykombinowałem w tym celu nawet coś takiego. Ustawiłem model tak, żeby środek wręg na dole przebiegał po linii maty, a od góry pociągnąłem nić. Wygląda na to, że symetrii nie skopałem.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:37)

 
31-05-17 01:08  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> Model, w którym WSZYSTKO pasuje, nie jest trudny. Jest tylko CZASOCHŁONNY.

ZbiGu, zgodzę się, ale nie do końca ;-) Wykonanie tego modelu wymaga jednak umiejętności które nie każdy modelarz posiada. Ja wiem, że jakieś półtora roku temu nie poradziłbym sobie z tą drobnicą i to nie ze względu na to że wtedy bardziej się spieszyłem, tylko ze względu na to że najzwyczajniej w świecie nie potrafiłbym tego dobrze wyciąć i skleić. Natomiast prawdą jest, że jak już umiem sobie z tymi drobnymi elementami jakoś poradzić, to wykonanie modelu staje się przede wszystkim kwestią cierpliwości. A tej potrzeba dużo - wykonanie tego co zamieszczam w dzisiejszej aktualizacji zajęło mi łącznie 7 godzin. Niestety mam wolne tempo klejenia - jak skończę Tempesta przed Gwiazdką to będę szczęśliwy :-)

Ostatnie dwa dni upłynęły mi na wykonaniu orczyka i drążka sterowego. Uchwyt drążka postanowiłem owinąć nicią, żeby lepiej oddać jego prawdziwy wygląd. Efekt nieco psują włoski sterczące z nici. Próbowałem wygładzić je impregnując nić BCG, ale efekt nie jest do końca zadowalający.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:37)

 
01-06-17 21:20  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dominiku, uwierz mi że na żywo drążek wygląda dobrze. Owszem, jak się mocno przyjrzysz to gdzieś tam widać niewielkie włoski, ale tym co się przede wszystkim rzuca w oczy jak się na niego patrzy to oplot uchwytu. Czyli tak jak chciałem. Na przyszłość spróbuję użyć cienkiego drucika z cyny zamiast nici. Jeśli uda się go opleść efekt może być lepszy.

Fotel i płyta pancerna za fotelem zrobione. Pasy z wycinanki jakieś takie nijakie, więc uplastyczniłem nieco klamry.


--

Post zmieniony (03-01-19 22:37)

 
01-06-17 23:30  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> Straszne są te ilości drobnicy

Ja póki co kwalifikuję to do kategorii "ciekawe doświadczenie" ;-) Faktycznie szkoda że większość zostanie zasłonięta poszyciem. Cóż, pozostaną zdjęcia i satysfakcja.

Inna sprawa, że w tym modelu naprawdę jest sporo do zrobienia w kabinie. A potem drugie tyle przy podwoziu i wnękach. Rzuciłem właśnie okiem na wycinankę Spitfire'a którą też rozważałem do pocięcia i stwierdzam, że gdybym się za nią wziął to już bym kleił kadłub.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
03-06-17 13:39  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> tam w kabinie nie było takich ramek z płaskich kształtowników, to była konstrukcja z rurek. Elementy z opracowania należy raczej potraktować jako szablon do posklejania kratownicy z drutu lub ciasno zwiniętego papieru.

Aż mi się przypomina rowinowy Spitfire ;-)

Zrobiłem busolę i tablicę przyrządów. Zegary przeszklone, obramowane i ze śrubkami. Makro bezlitośnie obnaża niedoróbki, ale gołym okiem nie są one widoczne. Ciekawe że na dwóch czy trzech zegarach da się wszystko odczytać (podziałka, napisy), a reszta jest rozmyta przez raster. Dobrałem też w końcu nieco lepszy kolor do retuszu tego czarnego, który czarnym nie jest.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:38)

 
04-06-17 21:08  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

zbin, masz rację - drucik powinien być nieco cieńszy, ale niestety tylko taki miałem. Na szczęście nie rzuca się to bardzo w oczy i efekt końcowy uważam za zadowalający. Dorzucę jeszcze dwie fotki z samego procesu powstawania tablicy.

Ostatnia rzecz do zrobienia w kabinie to wyposażenie ścianek. Ale zanim zacząłem je przyklejać postanowiłem przymierzyć ściany kabiny na sucho.

Jak widać coś tam się na dole nie chciało zejść, więc delikatnie oszlifowałem wręgi i jest dobrze. Następnie wykonałem celownik i detale. Celownik sprawił mi nieco problemów. Pierwsze podejście było nieudane, musiałem rozkleić druty, oczyścić je i skleić jeszcze raz.

Przyklejanie zacząłem od prawej burty.

Nie mogę powiedzieć że wszystko się wszędzie spasowało co do ułamka milimetra, ale liczę że uda się uniknąć nieprzyjemności przy przyklejaniu poszycia. Krawędzie łączeń lewej i prawej burty zalałem CA, a następnie wyszlifowałem je papierem ściernym.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:38)

 
15-06-17 19:44  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

No niestety, skończyło się rumakowanie. Przy przyklejaniu poszycia wyszły błędy, które musiałem popełnić przy sklejaniu szkieletu.

Zacząłem od sklejenia poszycia silnika z części 74-78, uformowania części 70 i 71 oraz sklejenia części 72.

Przy poszyciu silnika pojawił się pierwszy problem. Górna część sklejona z części 74-77 jest minimalnie dłuższa od doklejanych z dołu po bokach części 78L/P, powiedzmy o jakieś 0,2mm. Przyjrzałem się dokładnie innym relacjom w internecie i wygląda na to że nie tylko ja mam ten problem. Oczywiście nie wypatrzyłem tego wcześniej na zdjęciach, więc sam też się na to nadziałem, a wystarczyłoby wyciąć części 74-77 po wewnętrznej stronie linii obrysu. Ten problem będzie miał swoje dalsze konsekwencje za chwilę.

Oklejanie kadłuba zacząłem od części 69. Musiałem w tym celu lekko przeszlifować górne i dolne łączenie burt, ale nie licząc tego wszystko spasowało się idealnie. Niestety, przy mierzeniu części 70 okazało się że po prostu nie pasuje. Jeśli spasowałbym ją tak żeby łączenie z częścią 69 po prawej stronie było dobrze to po lewej stronie na dole zostawała szpara na ponad 1mm (i na vice versa). Po oględzinach uznałem, że problem wynika ze zbytnio wystającej do góry tablicy przyrządów. Czemu tak się stało? Naprawdę nie wiem. Wręga za tablicą to gotowy laser, sama tablica przyrządów oparła się dokładnie na bocznych kratownicach. Zaczęło się więc mozolne szlifowanie, w wyniku którego właściwie starłem na wylot poszycie wewnętrzne przed tablicą przyrządów. Ponieważ poszycie zewnętrzne musi się mieć na czym oprzeć, sięgnąłem po szpachlę.

Przy mierzeniu części 71 również okazało się, że konieczne jest szlifowanie, żeby spasowała się z przyklejoną wcześniej częścią 70. Ostateczny efekt oceniam jako dobry.

Niemniej jednak przyklejanie tych dwóch części powinno zająć ze dwa kwadranse, a ostatecznie zajęło 3 godziny.

Niestety to nie koniec problemów. Poszycie silnika również niespecjalnie pasuje. Spodziewałem się, że wspomniane 0,2mm różnicy długości pomiędzy częściami 74-77 a 78 doprowadzi do powstania szpary, ale okazuje się że łączenie w ogóle się rozjeżdża u dołu i szpara robi się większa (jakieś 0,5mm). W pierwszej chwili myślałem, o doszlifowaniu szkieletu tak żeby dociągnąć poszycie u dołu, ale to bez sensu bo rozjedzie się właściwie wszystko - wlot powietrza, rury wydechowe, kołpak śmigła. Myślę, żeby uciąć szkielet, wkleić go do poszycia silnika, doszlifować wystający kikut tak żeby poszycie zeszło się dobrze. Planuję też nasączyć tylną krawędź części 74 CA i doszlifować ją, żeby nie wystawała za części 78. Wszystko to będzie bardzo pracochłonne i ryzykowne i nie ukrywam że boję się o efekt końcowy, szczególnie jeśli chodzi o szlifowanie krawędzi części 74. Rozważam też, czy nie skleić już na tym etapie skrzydła, żeby móc je zawczasu przymierzyć i ewentualnie podjąć działania korygujące jak będę doklejał odcięty przód szkieletu. Segment 72 póki co czeka na doklejenie do całości.

Przyglądając relacje w internecie mam wrażenie, że jestem jedyną osobą która popełniała taki błąd - innym się jakoś wszystko spasowało. Najbardziej frustrujące jest to że nawet nie wiem gdzie popełniłem błąd, więc nawet nie mogę uznać że się czegoś z tej pomyłki nauczyłem.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:39)

 
16-06-17 22:37  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Szybka aktualizacja z dzisiejszego wieczoru. Próbuję dojść co jest nie tak. Przymiarka poszycia silnika wygląda tak.

Uwagę zwracają dwie rzeczy. Po pierwsze olbrzymia szczelina z prawej strony. Przejrzałem zdjęcia w innych relacjach i nie jestem jedynym któremu w tym miejscu coś się nie zgrało, chociaż u innych szczelina nie była aż tak wielka. Po drugie pasek łączący z przodu właściwie zachodzi na przednią wręgę. I faktycznie, po doklejeniu ostatniego fragmentu poszycia z przodu wystaje on o jakieś półtora milimetra za wręgę.

Co sugeruje że źle przykleiłem poszycie. Tyle że część 69 jest spasowana idealnie: jej przód przylega do krawędzi płyty pancernej za fotelem, tył układa się z paskiem łączącym. Nie mam po prostu pomysłu gdzie tu miejsce na błąd. Jedna rzecz która przyszła mi do głowy jest taka, że relacje które znalazłem w sieci do tej pory dotyczą wydania z Kartonowego Arsenału. Możliwe to że w Military Model wprowadzono jakieś modyfikacje które skończyły się w ten sposób?

Przyznam szczerze, że morale mi bardzo spadło, ale zamierzam dalej walczyć. Następnym krokiem będzie złożenie szkieletu skrzydeł i zobaczenie czy pasuje do wycięć w szkielecie kadłuba. Przednią część szkieletu tak czy siak muszę uciąć, pytanie tylko w którym miejscu. Boję się co z tego wszystkiego wyjdzie. Mądrze postąpił kolega kajym wywalając większość szkieletu części nosowej.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:40)

 
17-06-17 11:32  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Haogenie, lasery są wycięte dobrze. Nauczyłem się przy P-38 żeby mierzyć lasery do tego co jest w wycinance :-)

ZbiGu, jako że jest to mój pierwszy model od Halińskiego wolałem nie kombinować z przeróbkami. Jak słusznie zauważył Halogen techniki wyuczone na modelach innych wydawnictw mogą się nie sprawdzić na Halu - dlatego uznałem że wolę nie kombinować i skleję model zgodnie z projektem. Inna sprawa, że na podstawie renderów bardzo trudno jest mi wyobrazić sobie jak niektóre fragmenty modelu będą wyglądać. Bardzo dużym problemem jest dla mnie brak przekrojów, szczególnie tych pokazujących wzajemne ułożenie elementów szkieletu.

A teraz pytanie do osób które posiadają tą wycinankę w wersji z Kartonowego Arsenału: jak długa są u was u części 69 i 70 mierzone u dołu (po linii oprofilowania skrzydeł)? U mnie jest odpowiednie 32,2mm i 25,7mm.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
17-06-17 12:53  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Halogenie, dziękuję. Z rozpędu pomyliłem się w numeracji części. Więc jeszcze, raz tym razem dobrze. U mnie, mierzone suwmiarką:

69 na przejściu jasnego i ciemnego szarego - 32mm
70 - 32,4mm
71 - 25,6mm

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
17-06-17 15:12  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Rowinie, bardzo Ci dziękuję za odpowiedź. Przyjmuję do wiadomości, że jest to kwestia moich błędów, chociaż bardzo chciałbym wiedzieć gdzie je popełniłem, bo tylko wtedy mogę wyciągnąć jakieś wnioski na przyszłość.

> bardzo latwo o zwichrowanie, ktore niekoniecznie moze byc wychwytywalne golym okiem.

To jak je wychwycić w takim razie, skoro gołym okiem i nitką się nie da? Kleić najdokładniej jak się umie i liczyć że będzie dobrze? Starałem się zadbać o zachowanie osi symetrii, ale faktycznie musiałem tutaj popełnić jakiś błąd skoro z jednej strony poszycia wychodzi mi szpara. Nie umiem sobie natomiast wyobrazić w jaki sposób to mogło się przełożyć na ponad 1mm przesunięcia w linii przód-tył. No trudno, będę musiał z tego w jakiś sposób wybrnąć.

> Miales problem z poszyciem przy tablicy przyrzadow, bo zapewne nie zastosowales sie do instrukcji.

O poprawną szerokość tablicy przyrządów zadbałem. Jak już mówiłem, stosuję się do instrukcji dokładnie bo uznałem że przy pierwszym Halu nie będę nic kombinował. A w instrukcji jest nawet szablon do którego tablicę przyrządów można przymierzyć - co też uczyniłem. Kąty paneli wydaje mi się że wyszły dobrze, tzn. lewy i prawy panel tablicy spasowały się idealnie z częściami 10 i 14, które są ścięte właśnie pod takim kątem żeby spasowały się z tablicą. Podejrzewam raczej, że tablica wyszła mi minimalnie za wysoka.

A co do złożoności przedniej części szkieletu to mam poczucie że w tym modelu jest ona jak najbardziej uzasadniona ze względu na skomplikowany kształt wlotu powietrza i okolic. Ponadto, rozdrobnienie szkieletu pokrywa się z rozdrobnieniem poszycia, tzn. wręgi podpierają miejsca łączenia poszycia.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
03-07-17 00:05  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zgodnie z zapowiedzią wziąłem się za wykonanie skrzydeł. Na początek mała uwaga dotycząca laserów. Niestety mają one pewne felery. Raz że w niektórych miejscach linia cięcia jest pofalowana, a dwa że nie wszędzie są dobrze przecięte na wylot.

Szkielet po złożeniu jest dosyć "obfity".

Bardzo dobrym pomysłem jest zastosowanie w projekcie kształtowników w miejscu komór podwozia oraz łączenia z kadłubem. Instrukcja budowy przewiduje żeby najpierw wykonać wnęki wraz z detalami, a dopiero potem wkleić całość. Ja postanowiłem zrobić na odwrót: wkleić puste wnęki w szkielet i dopiero potem uzupełnić detale. Jest to nieco mniej wygodne jeśli chodzi o doklejanie detali, ale bałem się że jak zrobię na odwrót to uszkodzę detale przy wklejaniu wnęk do szkieletu.

Wnęki są w miarę mocno zdetalizowane. Znowu trzeba się było mnóstwo narobić z drutami (w każdej wnęce po kilkanaście sztuk). Przyznam że sprawiło mi to nieco problemów i nie do końca jestem zadowolony z tego jak wyszło w niektórych miejscach. Pocieszenie jest takie, że widać to tylko na powiększeniach, przy oglądaniu gołym okiem wygląda w porządku.

Osobom które będą kleić ten model w przyszłości zalecam mierzenie drutów przed wklejeniem - na rysunkach montażowych są błędy. Zamieniono oznaczenia szablonów AX z AW oraz AZ z AY. Ponadto na rysunku pokazującym część 114bL z detalami błędnie podano szablon BA. Powinno być BC. Ponadto na częściach 114a źle oznaczono miejsce na przyklejenie części 120. Wycięcie powinno być od dołu, ale miejsce na nie oznaczono od góry, przy suficie wnęki.

Do wklejenia zostały jeszcze drobne detale: osie na których zamocowane będą golenie podwozia oraz lufy działek. Potem już oklejanie centropłata poszyciem, a następnie mierzenie do kadłuba i poszycia osłony silnika.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:40)

 
04-07-17 00:21  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Centropłat oklejony.

Nie jestem jeszcze pewny jak sobie poradzić z fakapem w który się wpakowałem. Na pewno odetnę nosową część szkieletu. W zależności od dalszych przymiarek albo dokleję poszycie przednie do kabiny i wkleję w nie szkielet albo wkleję szkielet w poszycie i dopiero dokleję całość do reszty. Mam nadzieję że pacjent nie umrze na stole operacyjnym. Jeśli ktoś ma jakieś uwagi niech odezwie się teraz albo zamilknie na wieki ;-)

--

Post zmieniony (03-01-19 22:40)

 
05-07-17 01:17  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Operacja wykonana. Odciąłem szkielet, skleiłem go z poszyciem i wyszlifowałem nieco krawędź poszycia żeby równo przylegała (jeszcze brakuje retuszu). Wstępne przymiarki wskazują że będzie dobrze. Może nie idealnie, ale nie będzie 2mm szczeliny. Niestety, miałem jakąś pomroczność jasną i sięgnąłem po BCG przy przyklejaniu prawej strony poszycia. Na efekt nie trzeba było długo czekać - krowie żebro jak się patrzy. Strasznie ten babol razi w oczy, no ale trudno - tego już niczym nie usunę.

Post zmieniony (03-01-19 22:41)

 
06-07-17 23:03  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Postanowiłem wykonać owiewkę kabiny. Z reguły jest to jeden z ostatnich elementów jakie wykonuję, ale instrukcja budowy sugeruje wykonanie jej już na tym etapie - postanowiłem posłuchać. Zresztą, w ten sposób wyeliminowałem mnóstwo części trzymanych luzem w kopercie. Nie chciałem żeby któraś się zawieruszyła. Skorzystałem z tłoczonej owiewki od wydawcy. Pasuje idealnie, choć jak zwykle sporo problemów sprawiło mi przyklejenie wiatrochronu i nie jest tak czysto jak być powinno. W każdym modelu jest to dla mnie jeden z trudniejszych elementów do wykonania.

Na koniec anegdota. Niedawno w trakcie robienia zdjęć zauważyłem że obiektyw aparatu jest zatłuszczony. Próbowałem doczyścić obiektyw chusteczką, ale zabrudzenie okazało się wyjątkowo odporne. Po bliższej inspekcji okazało się, że to nie zatłuszczenie, tylko że obiektyw zmatowiał od oparów cyjanokarylu. Na szczęście udało się to zetrzeć.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:41)

 
09-07-17 17:30  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Wziąłem się za osłonę wlotu powietrza. Łatwo nie było. Przednia część osłony była bardzo pracochłonna, ale wyszła dobrze:

Jak widać zrezygnowałem z pasków łączących z wycinanki na rzecz papieru do drukarki. Potem przykleiłem tylną część.

Już po fakcie stwierdziłem, że rozminąłem się z instrukcją, która mówiła żeby skleić całe poszycie razem i dopiero wtedy doklejać do szkieletu. Faktycznie, w ten sposób byłoby o wiele łatwiej. Przyklejanie przedniej części poszycia do szkieletu udało się umiarkowanie dobrze.

Niestety, nie udało mi się idealnie zgrać krzyży po bokach i w kilku miejscach powstały minimalne szparki na łączeniach. Tradycyjnie wypełniłem je wikolem, ale spotkała mnie niemiła niespodzianka. Farba okazała wyjątkowo nietrwała i z lewej strony nieco się starła kiedy ścierałem nadmiar wikolu. Zaskoczyło mnie to tym bardziej, że przecież arkusze były zabezpieczone caponem.

Przykleiłem w końcu nos do kadłuba.

Łączenie trzeba jeszcze nieco poprawić - wyretuszować i zakleić wikolem niewielką szparę powstałą z lewej strony. Wyszło to na szczęście o wiele lepiej niż się początkowo bałem. Do zrobienia zostały mi jeszcze detale we wlocie powietrze - może zrobię je jutro. Niestety, w środę zaczynam wyjazdy wakacyjne. Przez najbliższe dwa miesiące będę prawie cały czas poza domem, co oznacza że budowę modelu wznowię dopiero we wrześniu.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:41)

 
02-09-17 10:46  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Wróciłem na dwa dni do domu i wykorzystałem wolny wieczór na skończenie detali wlotu powietrza.

Jeszcze przede mną jeden tygodniowy wyjazd. Mam nadzieję że po powrocie klejenie ruszy dalej.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:41)

 
02-09-17 11:08  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

W ogóle jak ktoś ma nadmiar pieniędzy to Aces High wydało ostatnio reprodukcję obrazu Roberta Taylora pt. "The Final Show" przedstawiającego klejony tutaj samolot:



Najtańsza reprodukcja do nabycia za jedyne 215 funtów.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
21-10-17 16:05  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Po odpoczynkowym sklejeniu Caudrona wznawiam pracę nad Tempestem. Pora na sekcję ogonową. Przy okazji klejenia goleni tylnego podwozia postanowiłem wypróbować technikę pokazaną przez Technicka w jednym z jego filmików na YT. Efekt fajny, chociaż nie udało mi się zamaskować łączenia tak dobrze jak bym chciał. Niestety, część jest zaprojektowana tak że łączenie skierowane jest w kierunku wnęki, zamiast do tyłu - w ten sposób byłoby niewidoczne. Planuję zrobić golenie podwozia głównego tą samą techniką. Poniżej obecny stan prac.

Post zmieniony (03-01-19 22:41)

 
22-10-17 22:49  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Ryszardzie, pewnie że wyjdzie taniej - jeśli się tylko umie ;-) Nawiasem mówiąc to miałem niedawno okazję obejrzeć kilka oryginałów obrazów lotniczych i powiem szczerze że ceny niezłe. Kilka tysięcy funtów - no dobra, to jeszcze jakoś rozumiem, ale jak zobaczyłem jeden z obrazów za 39 tysięcy funtów to mnie lekko zamurowało.

Sewerynie, w kartonie jest podobnie. Jak zaświecisz do kabiny to da się obejrzeć panele boczne i część panelu z zegarami, ale zasadniczo wiele detali jest nie do dojrzenia. Swoją drogą to myślałem czy nie dokupić do tego modelu żywicznych rur wydechowych w skali 1:32, ale jak zobaczyłem cenę to uznałem że wolę sobie za taką kwotę kupić inny model :-)

Planowałem zrobić aktualizację dopiero jak skończę cały ogon, ale miałem nieco atrakcji przez weekend i postanowiłem podzielić się od razu. Otóż przy oklejaniu poszycia tylnej części kadłuba wynikły pewne problemy ze spasowaniem. Poszycie ostatniego segmentu kadłuba składa się z dwóch osobnych połówek oklejanych wokół szkieletu. Do nich doklejany jest na pasek łączący przedostatni segment sklejony metodą tradycyjną. Po wycięciu i uformowaniu wspomnianych połówek ostatniego segmentu okazało się że pasują do szkieletu idealnie.

No i tu jest właśnie problem. Części pasują idealnie, a przecież pod spód ma jeszcze pójść pasek łączący na który nasunięty będzie przedostatni segment.

(Pasek łączący jest za długi gdzieś o jeden ząbek z każdej strony i ma zamienione kolory z lewej i prawej strony, ale to jest trywialne do skorygowania). Wyglądało to podejrzanie. Postanowiłem więc spojrzeć na inne relacje z klejenia tego modelu i okazało się że we wszystkich były problemy na łączeniu tych dwóch segmentów. Zwracajcie uwagę na linie podziału blach pomiędzy dwoma ostatnimi segmentami - powinny być bez żadnych przesunięć. Na początek relacja kolegi seb545 z PaperModels: prawa strona kadłuba dobrze, po lewej połączenie segmentów rozjechane.

No to dalej, zaglądamy na czeskie forum. Tu dla odmiany dobrze z lewej strony (lekkie krowie żebro?), za to z prawej rozjechane.

I na koniec rzut oka za wschodnią granicę. Z lewej bez przesunięć, chociaż sporo retuszu, natomiast z prawej delikatne przesunięcie i również retusz.

Coś więc jest na rzeczy. Żeby uniknąć problemu postanowiłem najpierw skleić ze sobą dwa ostatnie segmenty i dopiero w całość wsunąć szkielet. Konieczne było zeszlifowanie wręgi na łączeniu segmentów. Ostatecznie udało mi się uniknąć błędów popełnionych w w/w relacjach, dorzuciłem za to jeden błąd którego inni nie popełnili. Okazało się że mała wręga kształtująca nasadę statecznika powinna była być zeszlifowana pod kątem żeby umożliwić bezproblemowe zejście się krawędzi natarcia statecznika. Ja tego nie zrobiłem i delikatnie wybrzusza się spod spodu. No trudno. A, pozazdrościłem laszlikowi i zrobiłem pierwsze podejście do fazowania krawędzi. Jestem zadowolony z efektu, chociaż podejrzewam że jak jeszcze poćwiczę to będzie lepiej.

Post zmieniony (03-01-19 22:42)

 
23-10-17 00:04  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

No właśnie te CMK widziałem w internecie - 38 zetów za taką drobną *******kę to jednak sporo. Wolę za tą kwotę kupić model od ProArte ;-)

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
27-10-17 20:56  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Kolejna aktualizacja znowu nieco szybciej niż planowałem, a to dlatego że potrzebuję porady. Ale o tym na końcu - najpierw postępy. Po opisanych w poprzednim wpisie zagwozdkach z resztą ogona poszło bez większych problemów.

Stateczniki poziome w trakcie prac i po przyklejeniu do kadłuba.

Ster kierunku wygląda bardzo niepozornie. Niby jedna duża część, ale sklejenie jej okazało się bardzo trudne technicznie i pracochłonne. Wszystko z powodu poszatkowanej krawędzi wewnętrznej oraz wycięcie i wyoblenia na dole złożonego z czterech malutkich części.


Przy sterach wysokości coś poszło mi nie tak. Elegancko skleiłem ich wewnętrzne krawędzie, ale po przyklejeniu okazało się że pomiędzy zewnętrznymi końcówkami stateczników i sterów są spore szczeliny. Tymczasem powinno być płynne przejście. Musiałem za płytko osadzić końce szkieletu. Zeszlifowałem przednie krawędzie sterów wysokości, co pozwoliło nieco zmniejszyć szczeliny.

A teraz prośba o pomoc. Po raz pierwszy zamierzam korzystać z żywicznych kół, a że nie mam doświadczenia z modelami plastikowymi to i nie mam pojęcia jak je dobrze pomalować. Zrobiłem wstępną przymiarkę i wygląda to tak sobie.

Problemów jest kilka:

1. Farby nie kryją zbyt dobrze - kremowy kolor żywicy przebija spod środka. Mam kłaść kolejne warstwy farby aż dobrze pokryją?

2. Czarna farba, mimo że w teorii matowa, tutaj się błyszczy. Jak to zmatowić? Położyć lakier matowy? Jakaś inna metoda?

3. Farba jest jakoś nierównomiernie rozłożona. Da się uzyskać lepszy efekt bez aerografu?

4. Farba na krawędzi opona-felga wyszła mi nieco nierówno. Jest na to jakaś metoda, czy po prostu muszę się lepiej przyłożyć do malowania?

5. Tą dziurkę w feldze da się jakoś załatać?

--

Post zmieniony (03-01-19 22:44)

 
27-10-17 21:48  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Piotrze, nie i nie.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
28-10-17 18:06  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dziękuję za rady, były bardzo pomocne. Halogenie, wielkie dzięki za te linki. I za te do sklepu (bo mogę sobie w razie czego zamówić akcesoria które widziałem w polskich sklepach) i za te do zdjęcia podwozia (bo pokazuje przebieg przewodu hamulcowego, którego dorobienie rozważam). Sebastianie, co do podkładów to w moim lokalnym sklepie są takie. Są dostępne w sprayu (co rozwiązuje problem braku aerografu), chociaż wolę wersję z wymoczeniem części. Tylko nie bardzo rozumiem czym i jak miałbym te koła potem przeszlifować. Tam jest tyle detali że nie się nie da dotrzeć wszędzie. A w ogóle to wolę najpierw spróbować bez podkładu. Dlatego zmyłem nałożoną farbę (badziewny płyn do mycia pędzli firmy Windsor & Newton na coś się w końcu przydał), wypłukałem koła w wodzie z płynem do naczyń i próbuję od nowa. Pomysł z rozjaśnieniem czarnej farby bardzo dobry. Położyłem trzy warstwy mocno rozcieńczonej farby.

Po dwóch jeszcze za dobrze nie kryło, po trzech z kolei pokrycie jest niezłe ale za to opony zaczęły się nieco błyszczeć. Muszę jeszcze wymyślić jak zrobić felgi żeby wyglądały sensownie. Mam poczucie że jednolite malowanie na szaro nie wyjdzie zbyt dobrze.

Dokleiłem sekcję ogonową do reszty modelu. Kształtownik przedostatniego segmentu oszlifował i wykorzystałem do podparcia sklejki. W łączeniu wyszły niewielkie szczeliny - wina braku wystarczającej precyzji przy wycinaniu. Trzeba będzie zawikolować.

Post zmieniony (03-01-19 22:44)

 
02-11-17 22:21  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Koła. Miałem pomysły żeby może jakoś podkreślić śruby albo dodać nieco brudu w zagłębieniach bieżnika, ale po kilku niezbyt udanych przymiarkach uznałem że lepsze jest wrogiem dobrego i postanowiłem zostawić jak jest. Nie ma może szału, ale moim zdaniem wyszło zupełnie poprawnie. I obeszło się bez gruntowania. Po prostu położyłem po 3 warstwy każdej farby.

Skrzydła. Miało być łatwo i przyjemnie, bo brak drobnicy. Niestety nie jest, ale to za moment. Szkielet wydaje się dosyć masywny, ale w rzeczywistości nie zapewnia zbyt wielu punktów podparcia dla poszycia. Dorobiłem więc podposzycie z tektury piwnej, wklejając je w największe otwory.

No i przy pasowaniu poszycia wyszły kwiatki.

Poszycie skrzydeł schodzi się elegancko z poszyciem centropłata, tylko te klapy wystają spod spodu. Zrobię jeszcze lotki, porobię przymiarki i podejmę decyzję co dalej. Gdyby nie ten fakap, skrzydła byłyby już zrobione.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:45)

 
06-11-17 12:56  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Mariuszu, tak właśnie próbowałem ale jakoś mi nie poszło zbyt dobrze. Może zbiorę się w sobie i spróbuję jeszcze raz.

Sporo stresu miałem przez weekend ze sklejaniem skrzydeł. Po wstępnych przymiarkach wyszło że: klapy wystają spod poszycia skrzydeł, ale nie centropłata; lotki wystają znacząco poza krawędź spływu skrzydła; oraz wnęki lotek są przesunięte o jakiś 1mm względem poszycia - od wewnętrznej strony lotka wchodziła pod poszycie górne, od zewnętrznej żeberko wystawało spod końcówki skrzydła. Już się bałem że będzie skończy się kupnem drugiej wycinanki, ale zacząłem wszystko dokładnie przymierzać i kombinować i jakoś udało się z tego wybrnąć względnie dobrze. Zacząłem od doklejenia końcówek skrzydeł i złączenia góry z dołem tak żeby dało się wygodnie mierzyć.

Po dłuższym zastanowieniu postawiłem na rozwiązanie siłowe. Usunąłem żeberka zamykające wnęki lotek oraz części zamykające komory lotek i klap. Następnie pilnikiem usunąłem część tektury tak żeby wnęki były głębsze.

No i ostatecznie wyszło w ten sposób (lotki póki co włożone na sucho).

Biorąc pod uwagę wcześniejsze czarne wizje że trzeba będzie całe skrzydło posłać do kosza, to jestem całkiem zadowolony z efektu końcowego. Bałem się że krawędź spływu będzie trudna do wykonania, ale ostatecznie weszło nieźle.

Nie obeszło się bez kilku potknięć. Dolne łączenie skrzydło-centropłat straszy szparą, którą trzeba będzie zawikolować albo zakleić paskiem poszycia. Lotki nadal nieznacznie wystają po wewnętrznej stronie (prawdopodobnie zamaskuję problem delikatnie je wychylając). No i podposzycie po prawej od dołu delikatnie się zapadło, przez co powierzchnia skrzydła jest tutaj nieco wklęsła (i zapewne to jest też przyczyną szpary w łączeniu). Na szczęście nie rzuca się to w oczy.

W następnym odcinku klapy.

Post zmieniony (03-01-19 22:46)

 
06-11-17 17:04  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

No, tutaj nieco nadużywam określenia "poposzycie". Tak jak napisałem we wcześniejszym wpisie wkleiłem ukształtowaną tekturę pomiędzy żebra szkieletu. Do tej pory zawsze robiłem tak jak piszesz, ale w przypadku Hala nie chciałem dokładać dodatkowej warstwy kartonu pomiędzy poszyciem a szkieletem z obawy o spasowanie.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
07-11-17 16:06  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

> Mogles wybrac cos prostszego, bo Tempest do latwych nie nalezy.

No cóż, przyznaję że nieco nie doceniłem modelu. Spodziewałem się że główna trudność będzie leżeć w dużej ilości drobnicy w kabinie, łukowej krawędzi natarcia i wlocie powietrza, a tymczasem problemy wynikły w kilku innych miejscach. Ale mimo wszystko cieszę się że wybrałem właśnie ten model. Jedna sprawa że samolot fajny, ale przede wszystkim lubię takie wyzwania modelarskie, gdzie trzeba dać z siebie wszystko i jeszcze trochę żeby się udało. Dużo się dzięki temu nauczyłem.

Dzięki za wyjaśnienie co do brudzenia opon. Czy farba/wash "enamel" (emalia?) kwalifikuje się jako olejna?

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
07-11-17 16:12  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

A, i jeszcze jedna rzecz mnie zastanawia. W modelu nie ma przewidzianego stopnia do kabiny pilota.

Wydaje mi się, że powinien być.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:46)

 
08-11-17 14:45  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Ceva, faktycznie jest stopień. Myślę czy go nie zrobić w pozycji wysuniętej.

Rowin, dzięki. Wydaje mi się że na podstawie twojego opisu wiem jak to zrobić. Pozostaje bardziej kwestia zdobycia składników. Pytałem o enamel bo mam akurat wash Humbrola w kolorze ziemi, tyle że jest on bardzo gęsty. Można zamiast white spirit użyć po prostu rozcieńczalnika humbrolowego? Nawiasem mówiąc to czy gdzieś w sieci dostępne są zdjęcia twojego Tempesta w wysokiej rozdzielczości (czyli inne niż te na stronie Hala)?

A co do koloru felg, to postanowiłem zrobić szare, a nie srebrne, z tego powodu że golenie podwozia też są szare (mimo że powinny być srebrne). Uznałem że dziwnie byłoby mieć golenie i felgi w innych kolorach.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
11-11-17 15:13  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Koła. Niestety przy usuwaniu patyczkiem nasączonym rozpuszczalnikiem nadmiaru washa w niektórych miejscach zeszła farba z opon. Trzeba było poprawiać.

Poza tym wkleiłem lotki.

Zrobiłem klapy i zacząłem wnęki - brakuje w nich jeszcze drutów.

I przy okazji załatałem tą szparę na łączeniu centropłata i skrzydła. Widać w tle na ostatnim zdjęciu.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:46)

 
17-11-17 13:29  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zabrakło mi chwilowo drutu 0,8mm więc zrobiłem kółko ogonowe i klapy podwozia.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:46)

 
20-11-17 16:42  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Golenie podwozia zrobione. Obok kabiny pilota i wnęk podwozia był to jeden z bardziej pracochłonnych elementów modelu, głównie ze względu na mnóstwo drobnych szablonów z drutu. Ponadto bardzo trudny technicznie. W wycinance wkradł się drobny błąd w druku.

Ten biały pasek na prawej goleni jest od góry, a powinien być od dołu. Na rysunkach montażowych też jest pomyłka.

Pierwszy rysunek z lewej przedstawia prawą goleń, a nie lewą.

Golenie wykonałem identycznie jak przy kółku ogonowym, tzn. rozcinając zwijaną część tak żeby móc skleić rurki bez uskoków. Z efektu jestem bardzo zadowolony.

Zauważyłem na zdjęciach że zapomniałem o jeszcze jednym detalu - dokleję dzisiaj.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:47)

 
25-11-17 12:50  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Model stanął na kołach. Przyznam, że podwozie od początku budziło moje obawy, bo wydaje się dosyć cherlawe pod względem wytrzymałości. Obawy niestety się potwierdziły, bo samolot po postawieniu na koła wykazał objawy zespołu przeciążeniowego goleni prawej. Przy klejeniu starałem się być oszczędny z CA żeby nie było nigdzie plam i niestety się to teraz zemściło. Jakoś udało się naprawić bez wyrządzania większych szkód i mam nadzieję że teraz będzie już dobrze.

Post zmieniony (03-01-19 22:47)

 
30-11-17 00:48  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Budowa modelu powoli zbliża się ku końcowi. Przez ostatnie kilka dni wykańczałem dół samolotu, robiłem śmigło i inne detale.

Po ostatniej porażce z łopatami śmigła przy robieniu Caudrona postanowiłem się solidnie przyłożyć. Przed sklejeniem uformowałem łopaty jak należy. W szczególności zadbałem o nasadę oraz odpowiedni skręt łopat. Z efektu jestem bardzo zadowolony: krawędzie zeszły się równo, kształt wyszedł poprawnie, rdzeń się nie odcisnął. Tylko nasada jednej z łopat się w jednym miejscu nieco zagniotła przy klejeniu.

Za to całkowicie poległem na kroplowych osłonach działek na skrzydłach. Wykonanie ich z kartonu, który trzeba było uformować tak żeby krzywizna była zarówno w kierunku przód-tył jak i lewo-prawo przerosło moje umiejętności. Sięgnąłem więc po balsę.

Brakuje już tylko rur wydechowych, rurki Pitota i anten. Usunąłem chwilowo owiewkę kabiny żeby móc polakierować poszycie pod spodem. Jeśli wszystko pójdzie dobrze to pewnie uda mi się w weekend skończyć.

Nawiasem mówiąc to chciałem zwrócić uwagę, że w opracowaniu występują delikatne różnice w odcieniach druku. Zwróćcie uwagę na dwóch ostatnich zdjęciach na różnicę pomiędzy nieco jaśniejszym kolorem centropłata, a ciemniejszym tyłem kadłuba. Różnice występują też w odcieniu koloru "RAF interior green", którym pomalowane są wnętrza kabiny, klap i wnęk podwozia. Dobrze widać to na zdjęciu z wcześniejszego wpisu.

Właściwie różnica między kolorem kabiny i wnęk podwozia jest tak duża, że nie wiem czy nie jest zamierzona. Natomiast to na pewno nie jest zamierzone.

Jak widać problemy z jednolitością kolorów zdarzają się nawet najlepszym.

--

Post zmieniony (03-01-19 22:48)

 
30-11-17 18:59  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Bizon, jedno i drugie było na papierze offsetowym. Ten różniący się kawałek klapy pokazany na zbliżeniu to jest druk dwustronny.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
02-12-17 17:11  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Rury wydechowe zrobione.

Model już skończony i polakierowany. Galeria jutro przy świetle dziennym.

Post zmieniony (03-01-19 22:48)

 
02-12-17 18:15  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Wiele modeli które skleiłem było "o jeden model za wcześnie" ;-) Chyba po prostu tak lubię. Nawet jeśli coś tam skopię po drodze, to i tak bawi mnie klejenie modeli które stanowią wyzwanie i motywują do tego żeby się jak najbardziej starać i kombinować. Podwozie faktycznie powinno być srebrne. Ty je ładnie zrobiłeś, ale ja wolałem nie przekombinować i zostawiłem tak jak jest w wycinance.

Jeszcze ciekawostka z mojego ściennego kalendarza. Zdjęcie wykonane w grudniu 1944 przedstawiające św. Mikołaja, który przyleciał do holenderskich dzieci:



Z obawy przed Messerschmittami, Mikołaj przyleciał Tempestem. Uwagę zwraca brak lewego panelu w kabinie. Nie wiedziałem, że kabina w Tempeście otwierała się w ten sposób.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
02-12-17 20:52  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Szkaradny? To jest jedna z ładniejszych maszyn :-D Jeszcze muszę kiedyś do kompletu Typhoona zrobić.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
03-12-17 12:22  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zbinie, ja jestem przeciętnym modelarzem. Gdybym miał posyłać model do kosza dlatego że coś mi nie wyszło, to bym do dzisiaj żadnego nie skończył. Kropelki z balsy jednak musiały być, bo naprawdę nie byłem w stanie uformować ich z papieru. Przekrój boczny wychodził nieźle, ale wzdłużny już nie. Pomimo posmarowania BCG od niezadrukowanej strony i tłoczenia na tekturce piwnej nie byłem w stanie tak uformować tej części żeby jej podstawa przylegała do skrzydła. Zawsze przód wychodził mi w górze, a jak dociągałem go w dół to z kolei całość rozjeżdżała się na boki.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
03-12-17 12:29  Odp: [R] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Zapraszam do obejrzenia galerii końcowej i przeczytania kilku słów podsumowania. Był to mój pierwszy model od Halińskiego i osoby które śledziły relację wiedzą że walka była zacięta. Pomimo kilku potknięć przy budowie efekt końcowy jest zadowalający, a satysfakcja z ukończenia bardzo duża. Model niewątpliwie należy do trudnych. Główne trudności techniczne to: wisząca na cienkich kratownicach kabina, którą trzeba wykonać z zachowaniem osi symetrii; owalny wlot powietrza i rejon klapy chłodnicy; oraz skrzydła z zaokrągloną krawędzią natarcia. Ponadto model jest bardzo zdetalizowany, wymaga olbrzymiej cierpliwości i dużego nakładu pracy. Pomimo tego kleiło się go fantastycznie - oficjalnie dołączam do fanklubu Halińskiego ;-) Jakościowo opracowanie zostawia inne wydawnictwa daleko w tyle. Bardzo podoba mi się bezkompromisowość w kwestii detali, a także bardzo dobre przemyślenie całego modelu. Nie było tak jak przy innych modelach które zdarzało mi się kleić, że detale były na zasadzie "jakoś tam sobie modelarz wymyśli jak to zrobić". Inne plusy: podawanie średnic drutów przy szablonach (niestety nadal nie jest to dzisiaj standardem), rozpisanie kolorów farby do szablonów, druk dwustronny, bardzo dobra instrukcja (w sensie tekstu). Do minusów opracowania trzeba zaliczyć rysunki montażowe. Co prawda rendery są czytelne, ale w kilku momentach brakowało mi rzutów i przekrojów prostopadłych (potrzebne do ustalenia kątów - z rzutów izometrycznych ciężko wymyślić). Model był caponowany i na koniec polakierowany jedną warstwą błyszczącego Humbrola. Planowałem dwie, ale już po jednej poszycie błyszczy się dosyć mocno więc odpuściłem kolejną.



Tutaj porównanie z Hurricanem, wcześniejszym tworem Hawkera:



A tutaj razem z Thunderboltem, największym jednoosobowym myśliwcem 2WŚ:



I kolekcja:



--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
03-12-17 17:28  Odp: [R/G] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Szansa że model kiedykolwiek pojawi się na Sjeście jest bliska zera. Co do kolejnego modelu to myślałem przez moment o Spitfire XVIe w wersji low-back z ostatniego numeru KA. Ładnie komponowałby się z Tempestem, zarówno pod względem sylwetki jak i kamuflażu. Ale Tempest to była jednak lekcja pokory, a ten Spit nie jest zbytnio od Tempesta prostszy (skrzydło z klapami, trudna kabina). Więc następny model to na pewno będzie to coś prostszego niż Tempest, a co konkretnie to jeszcze nie zdecydowałem.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 
05-12-17 00:05  Odp: [R/G] Hawker Tempest V - Military Model 1/2013, skala 1:33
killy9999 



Na Forum:
Relacje z galerią - 14
Galerie - 1


 - 9

Dziękuję za miłe słowa. Ryszardzie, odnotowuję sugestie książkowe, dzięki.

Zastanawiam się poważnie nad tym Spitem, chociaż zacząłem już dłubać trochę przy innym modelu.

--
Ukończone: Bristol Beaufighter TF Mk.X, Hawker Tempest Mk. V, CR.714 C1 Cyclone, F4F Wildcat, Hawker Hurricane Mk I, DH-82A Tiger Moth, Curtiss Tomahawk Mk. IIB, P-38H Lightning, P-47 D-11 Thunderbolt, A-10 Thunderbolt II, Su-47 Berkut, PW-5 Smyk, Bachem Ba 349 Natter, M5A1 Stuart VI, U-boot Seehund

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024