FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
28-08-14 18:11  [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Tomasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 6
Galerie - 55


 - 11

Dziś wypada rocznica zwycięskiego lotu Franciszka Żwirki i Stanisława Wigury. 28.08.1932r zwyciężyli w prestiżowych zawodach lotniczych "Challenge". Maszyną, na której dokonali pamiętnego lotu był właśnie RWD-6. Na pamiątkę tego wydarzenia dzisiejszy dzień ustanowiono Świętem Lotnictwa Polskiego. Niestety, 11.09.1932r. obaj piloci na tej właśnie maszynie zginęli w katastrofie nad Czechosłowacją.

Przy okazji projektowania modelu niniejszej maszyny postanowiłem wykonać model w pełni malowany. Sam model to przede wszystkim karton, jednak wzbogacony gdzieniegdzie o elementy z plastiku. Oznakowanie malowanie ręcznie. Sam zachwycony z efektu nie jestem, może uda się jeszcze nieco poprawić. Podobnie z całym modelem. Pozostało jeszcze parę drobiazgów do wykonania, wtedy spróbuję zrobić pełną galerię.
Kieruję także wielkie podziękowania za pomoc do kolegi Krzyśka "KayFranza" Frankowiego.

Zapraszam do obejrzenia niniejszej galerii, krytyka mile widziana:




Poniżej galeria modelu po ukończeniu:





Post zmieniony (18-09-14 12:03)

 
28-08-14 18:39  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
rodrus 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 23
 

Piękny model,na Wyjątkowy Dzień !!!

 
28-08-14 18:51  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Dombeer 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Galerie - 3


 - 1

Skoro to wersja na lotniskowiec to zapomniałeś o haku hamującym :] :] :] :]

 
28-08-14 18:52  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Co powiedzieć... napatrzeć się nie można taka to ślicznota !!!

 
28-08-14 18:52  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Piękny, ciekawe jak wykonałeś ślady na duralowych elementach samolotu.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
28-08-14 19:27  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
QN 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 23
Galerie - 8


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 3

Ciekawe wykonanie. Piękny model Ci wyszedł.

--
Pozdrawiam


------------------------------------------------------------------------

 
28-08-14 19:30  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Uwagi i krytyka pozytywna

Jak się robi taką fakturę nie polerowanej blachy duralowej jak tu an osłonie silnika. Może zdradzisz.- farba młoteczkowa?
1 wzorowałem się na planach modelarskich - pasy na ogonie biało czerwone- już sam nie wiem . ( w tamtych latach jak plany wydano żyli jeszcze ludzie co ten samolot widzieli na własne oczy)i by się rzucili z krytyką - chociaż są sprzeczne wersje
a teoria o czarno białych pasach jak na innych samolotach Challangowych nie przekonuje mnie do końca - ale bym musiał jeszcze moje żródła zweryfikować - a ostatnie spory w tym temacie tylko pogmatwały temat SP -AHL miał myszkę a nie pasy na ogonie.
Czyli pasy nie były obligatoryjne
ale jak to szukałem w prasie przedwojennej to nie trafiłem na potwierdzenie teorii lub ostateczne odrzucenie czy czarno czy czerwono białe.
2 skąd zdjęcie złożonych skrzydeł czy tylko do tyłu czy tak jak masz - tez już nie mam pewności ale gdzieś widziałem to chyba na zdjęciach w tym układzie - jak masz podaj mi żródło - widziałem tylko już nie pamiętam gdzie je mam

To ,że np: Niemcy mieli czarno -białe nie oznacza ,że to było obowiązkowe
ta wersja wymagała demontażu zastrzału a to była konkurencja punktowana na czas , zresztą za zgodą komisji zrobił to mechanik - wyjątkowo ,o Żwirko był po prostu za niski
A pojedynczy zastrzał i pojedynczy dzwigar
był przyczyną ukęcenia skrzydeł w czasie burzy
a tak model z jest niestety nie w mojej skali - w samolotch cywilnych sportowych preferuję 1/24 1/25

Ale jest ładny- trochę nieostre znaki firmowe ale ładnie zrobione alluminium niepolerowane
otwory R W D - otwarte drzwi i uchylone okno - jest jeszcze delikatny wznios skrzydeł , mogłeś zrobić jeszcze otwarty schowek na burcie i wyrażniej zaznaczone sloty
trochę razi zdeformowana litera A na górnej powierzchni skrzydeł i nieostre reklamy
06 na kadłubie jak kura pazurem, górna ramka limuzyny - czerwony (sposób naniesienia ) nie broni pozycji - razi

Jak na razie 1 miejsce w RWD 6 co widziałem z kartonu - ale nie znaczy ,że bez uwag
Jak od doświadczonego modelarza (z talentem malarskim ) mocna trójka nawet 3 + - nie wyczerpujesz tematu.Wymienione braki bardzo obnizaja ocenę ogólna - np jak na juniora to byłby cud i objawienie .
Chociaż bym go zarekwirował na pólkę z checią dla ozdoby - lecz to nie jest tak zwany model zawodniczy -braki warsztatowe - penie przezwyciężysz wkrótce ,
Ale -sorry takie mamy resory

Post zmieniony (28-08-14 22:22)

 
28-08-14 21:45  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Miskowski 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Piękny model, chylę czoła.

Słabym punktem tego modelu wg mnie są oznakowania - poszarpane, nieregularne. Pewnie szablon dziergałeś skalpelem. Może warto wyrysować to w Corelu i wyciąć ploterem? Może wyciąć to w folii transportowej która ma słaby klej i przy odrywaniu nie zerwie poszycia...

Podoba się i tak.

 
28-08-14 23:00  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Vincent 

 

Przede wszystkim brawa za to że Ten samolot, że od podstaw i że wykonałeś na podstawie najnowszych materiałów.
W tej skali najlepszym rozwiązaniem byłby pomalowanie za pomocą masek. Jak umiesz rysować w CDR to podeślij mam sprzęt do tego to wytnę co trzeba, nawet te najmniejsze grafiki da radę.

 
28-08-14 23:14  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Tomasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 6
Galerie - 55


 - 11

Bardzo dziękuję za pozytywne słowa :)
Metoda różnicowania blachy najprostsza z możliwych. Z dwóch metalizerów wymieszałem inny odcień, a następnie pędzelkiem 0 nanosiłem na kadłub.
modellot1 - co do złożonych skrzydeł, przykład tutaj.
Same malowane znaki będę próbował poprawiać, też mi się nie podobają.
Vincent, dzięki :) Odezwę się.

--
Pozdrawiam!
Po za klejeniem - malarstwo i rysunek http://sabbstone.deviantart.com/

 
28-08-14 23:29  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
wasia 

Na Forum:
Galerie - 22
 

Świetny model. Trochę szkoda, że projektujesz dla bardzo mocno zawężonego grona. Wstydźcie się wydawcy.

 
29-08-14 05:40  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

TAK właśnie o to zdjęcie mi chodziło .Gdzieś mi umknęło.
dzięki

Henryk Żwirko (+2007) obstawał przy pasach biało czerwonych - jako dziecko musiał bardzo dobrze i na całe życie to zapamiętać .(czym Tata latał )

A regulamin Challange przewidywał pasy na ogonie.

Czarno białe lub biało czerwone - zależnie od klasy w której samolot startował

za żródłami niemieckimi - oznaczenia samolotów niemieckiego lotnictwa cywilnego 1914-1945 Luftfahrt international nr 11/1981 von Gunter Frost strona 443

Czyli były dopuszczone do stosowania takie i takie pasy na samolotach

rozdział 2

Einfassung versehen war je nach klasse, in der die betreffende Maschine flog. Außer dem mußten Seiten - und Höhenleitwerk schwarz - weiße bzw. rot - weiße Streifen tragen.


Dlatego zdecydowanie obstaje przy pasach Biało czerwonych .I spór ( na dziś )uważam za rozstrzygnięty - zdecydowanie skłaniam się ku pasom biało czerwonym - nie należy wierzyć w przemalowanie póżniejsze pasów na biało czerwone ponieważ katastrofa RWD 6 nastąpiła kilkanaście zaledwie dni od zwycieskiego startu w Challange

A opublikowana w 1981 roku przez prasę fachową wersja była jeszcze do obalenia - bo żyli jeszcze świadkowie i uczestnicy zawodów i nie spotkałem się z jej obaleniem

Znany przykład Messerschmitta M 29 o numerze bocznym startowym B2 i rejestracji D -2307 Fritza Morzika miał w Europaflug - biało czarne pasy - ale to nie znaczy ,ze RWD 6 takie miał - jest jedynie dowodem na to ,że m 29 miał pasy czarno -białe
a i tak Morzik na nim nie wystartował i poleciał na Heinklu He 64 Elly Beinhorn

zresztą bardzo znanej pilotki W Polsce praktycznie nie znanej ,która miała szczęście przeżyć 100 lat



Winne wszystkiemu są zdjęcia kolorowe - 2 kolorowe - czarno białe .
Wnioski
Każdemu co klei RWD 6 zalecam pasy koloru kolorowego biało czerwonego.

wersja malowania w/g Krzyśka "KayFranza" Frankowiego. - kolory pasów w związku z przytoczonymi przez niego i przeze mnie żródłami jest nie do obronienia - na dzień dzisiejszy

Wersje moją można jeszcze obalić czytając dokładnie artykuły z IKC z 1932 roku - okresu przed , podczas i po zakończeniu Challange 1932 i opisach z katastrofy i pogrzebu
ale nie mam czasu dokładnie śledzić każdego słowa w tekście

http://mbc.malopolska.pl/dlibra/doccontent?id=66808

A także ikonografia przedwojenna z epoki - podkolorywane zdjęcia , podkolorywane pocztówki , obrazy malowane i pamiętniki , wspomnienia osób ,które RWD 6 widziały na własne oczy - Dlatego zachęcam osoby co maja czas to śledzić - szukajcie
wystarcza w pamiętnikach wspomnieniach tylko dwa słowa biało czerwone - i już będzie następny dowód - brakujące ogniwo w tym temacie
A to jest jednak bardzo dziwne ,że w tak Słynnym samolocie jest jeszcze tyle do ostatecznego uporządkowania i potwierdzenia

Sprzeczne są jeszcze opinie co do koloru ramek limuzyny - czarne i czerwone - ale tym się od bardzo dawna nie zajmowałem - co nie znaczy ,że nie spróbuję wyjaśnić

Post zmieniony (31-08-14 12:32)

 
29-08-14 09:41  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 20
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

W przypadku tego samolotu składanie skrzydeł nie było robione z myślą hangarowania na lotniskowcu ;-)
Jedna z "konkurencji" przedwojennych "Challenge'ów" to możliwość przetoczenia samolotu ze złożonymi skrzydłami przez bramkę o określonych rozmiarach.
Miało to swój ukryty sens związany z hangarowaniem, ale nie na lotniskowcu ;-)
Model bardzo fajny, powinien być wydany...

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
29-08-14 19:25  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,podoba mi sie i cała seria rwdziaków,pozdrawiam Marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
30-08-14 19:57  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
KayFranz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 2
 

Przeczytałem właśnie wywód "modellota" na temat oznakowania i kolorów pasów na sterach RWD-6 podczas Challenge'u - i mnie zatrzęsło... Wydawało mi się, że temat jest jasno wyjaśniony - i to od samego początku, od 1932 r. - ale widać jednak nie.

Ilość bzdur, pomyłek i splatania różnych informacji w nowe rewelacje zmusza mnie do zabrania głosu raz jeszcze. Nie mam zamiaru dopuścić, aby ktoś potem na te wymysły się powoływał, "bo tak jakiś pan napisał" i dalej je propagował.


I tak - w kolejności pojawiania się:

1. "...SP -AHL miał myszkę a nie pasy na ogonie."

Absolutna racja. Tyle, że Myszka Miki pojawiła się na ogonie RWD-6 SP-AHL dopiero po remoncie, w roku 1933, a pasy to temat na 1932. Wystarczy popatrzeć na liczne fotografie samolotu Karpińskiego podczas Challenge'u. W 1932 r. pasy miał.


2. "...pasy nie były obligatoryjne"

Oczywiście, że nie były - pod warunkiem, że samolot nie startował w Challenge'u. Jeśli startował - to były.


3. "...To ,że np: Niemcy mieli czarno-białe nie oznacza ,że to było obowiązkowe"

Jak wyżej - oznakowanie kategorii wagowej podczas Challenge'u 1932 było jednak obowiązkowe, niezależnie od narodowości.


4. "...pojedynczy zastrzał i pojedynczy dźwigar był przyczyną..."

Skrzydło RWD-6 było dwudźwigarowe. Co nie zmienia faktu, że podparcie tylko w jednym punkcie umożliwiało to nieszczęsne skręcenie płata.


5. "Henryk Żwirko (+2007) obstawał przy pasach biało czerwonych - jako dziecko musiał bardzo dobrze i na całe życie to zapamiętać .(czym Tata latał )"

Henryk Żwirko miał pod koniec sierpnia 1932 dwa latka (dokładnie, 24 miesiące). Wg współczesnych ustaleń medycyny - nie ma możliwości zachowania wspomnień z tak młodego wieku. Mógł co najwyżej korzystać ze wspomnień osób trzecich.


6. "...za źródłami niemieckimi - oznaczenia samolotów niemieckiego lotnictwa cywilnego..." - i następne kilka zdań

Tu następuje jakieś manipulowanie wyrwanymi z kontekstu fragmentami artykułu. Z tego chaosu wynika tylko to, że samoloty miały na sterach pasy czarno-białe lub czerwono-białe. Natomiast nie wynika nic o pasach na RWD-6 czy jakiejkolwiek innej maszynie. A stwierdzenie: "...przykład Messerschmitta M 29 o numerze bocznym startowym B2 i rejestracji D -2307 Fritza Morzika miał w Europaflug - biało czarne pasy - ale to nie znaczy ,ze RWD 6 takie miał - jest jedynie dowodem na to ,że m 29 miał pasy czarno -białe" świadczy o tym, że autor zapomniał o tym, co napisał kilka linijek wyżej: "Czarno białe lub biało czerwone - zależnie od klasy w której samolot startował". Przecież wystarczy sprawdzić wagi samolotów (gdziekolwiek, nawet bez potrzeby zaglądania do dostępnych w literaturze tabel przynależności samolotów do kategorii podczas Ch'32), żeby stwierdzić, że oba omawiane samoloty były w tej samej kategorii, więc musiały mieć pasy tej samej barwy. Mam wrażenie, że "modellot" nie rozumie tej zasady i zakłada, że kolor pasów (czerwony lub czarny) można było sobie wybrać wg upodobania.


7. "...opublikowana w 1981 roku przez prasę fachową wersja była jeszcze do obalenia..."

Nie wiem, o jakiej wersja mowa. O czym? O pasach? Z tego artykułu (a także i późniejszych opracowań G. Frosta - ostatnie z 2002) wynika jednoznacznie, że podczas Ch'32 samoloty 1. kategorii miały czarno-białe pasy na ogonach. Co tu obalać i skąd nagle wniosek, że jednak było inaczej?


8. "...Wersje moją można jeszcze obalić czytając dokładnie artykuły z IKC z 1932 roku..."

Pozwolę sobie zrobić to w inny sposób. Zresztą rzetelność dziennikarzy IKC nie stoi u mnie wysoko (niedawno robiłem kwerendę po przedwojennej prasie w związku z przelotem SP-AJU i przy rewelacjach z IKC kilka razy popłakałem się ze śmiechu).


A więc...

Hipoteza 1:
Kolory pasów na ogonie samolotu były biało-czerwone

Za przyjęciem takiej wersji przemawia analiza kolorów na rysunkach, okładkach, znaczkach pocztowych, opisów kolorów w Planach Modelarskich, Modelarzach itp., a także zdanie z książki H. Żwirko "Franciszek Żwirko" (wyd. z 1988 r., str. 244): "...srebrzysty kolor samolotu, czerwone pasy na sterach i szczegóły konstrukcji". Potwierdza ją także zdanie z książki W. Schiera "Najsłynniejsze polskie sportowe samoloty wyczynowe" (str. 45, opis fotografii) - "...malowanie usterzenia w biało-czerwone pasy - wymóg regulaminu dla ekipy polskiej" i opisy malowania na wszystkich planach wg Schiera od lat 60.

Wszelkie rysunki, okładki, ilustracje, znaczki pocztowe i inne przejawy działalności plastycznej nie powinny być postawą do oceny, ze względu na - co najwyżej - znikomą wiarygodność. W wielu przypadkach ilustracje te zawierają zresztą spore błędy merytoryczne (brak lub złe położenie numerów konkursowych, zły kształt liter rejestracji, różne kolory podwozia, brak załogi w kabinie itp.) - co świadczy o bardziej artystycznym niż realnym podejściu ilustratora. Do tej kategorii zaliczam też okładkę ze "Światowida" - podkolorowaną z czarno-białej fotografii, co ciekawe - z czerwonym numerem startowym.

Opisy w Planach Modelarskich nr 61 - brak podanych źródeł, ale i brak podstaw do podważenia podanych kolorów.

Opisy w materiałach W. Schiera - autor do końca życia obstawał przy swoich ustaleniach kolorystycznych, publikował je nawet po ukazaniu się innych. Podobnie postępował np. w przypadku kolorystyki SP-AJU, nawet po ukazaniu się zaprzeczających temu informacji.

Opis w książce H. Żwirko - mała wiarygodność, książka ma charakter beletrystyczny, pisana była na podstawie dokumentów i opowiadań, a nie wspomnień autora. Henryk Żwirko zdecydowanie nie mógł pamiętać nic z czasów Challenge'u. Posługiwał się dokumentami dostępnymi w latach 70.

W żadnej innej znanej mi książce na omawiany temat (Meissner, Wojtyga, Wardasówna) nie pojawia się nic o kolorach sterów RWD-6. Jest jeszcze jedna książka, a właściwie broszurka, wydana przez Aeroklub PRL w 1957 - z największą ilością informacji, opisana jako wspomnienia F. Żwirki, a prawdopodobnie opracowana na podstawie materiałów syna Żwirki - ale i tutaj nic nie ma o kolorystyce samolotu. Z drugiej strony - wierzyć się nie chce, że Żwirko po Challenge'u miał czas to wszystko spisać, więc być może to jednak twórczość wtórna lub zbiór wspomnień innych osób, opracowany na kształt wspomnień F. Żwirki.

I to chyba wszystko, co przemawia za czerwonym kolorem sterów. Nie ma rzetelnych, udokumentowanych podstaw do wykazania, że pasy były czerwono-białe. Opcja wyboru tego zestawu kolorów ma - być może - podłoże czysto mentalne, patriotyczne.


I stoi w sprzeczności z drugą hipotezą:

Pasy na sterach były w kolorach czarno-białym

A te właśnie kolory ogonka RWD-6 są podane wprost, na piśmie... Po niemiecku, po polsku, po francusku - w co najmniej kilku publikacjach. I są to opisy zgodne w treści, poparte fotografiami, określające kolor przypisany do oznakowania odpowiedniej kategorii. Znając wagę pustego samolotu (RWD-6 znalazł się w kategorii pierwszej, samolotów cięższych, do 480 kg) - wiadomo, jakie kolory pasów zostały mu przypisane.

Moje stanowisko jest takie:
Nie ma (stan na dziś) jednoznacznego opisu koloru pasów na sterach RWD-6. Ale RWD-6 w czasie Challenge'u 1932 nie mogły mieć czerwono-białych pasów na sterach, bo to oznaczałoby - zgodnie z potwierdzonymi ustaleniami regulaminowymi - przynależność do innej kategorii wagowej i skutkowałoby dyskwalifikacją i natychmiastowym wyrzuceniem z turnieju. Mniej więcej tak, jak Legii z tegorocznych rozgrywek LM. Tak więc RWD-6 MUSIAŁY mieć te pasy czarno-białe. I do tego wniosku nie jest potrzebna analiza odcieni fotografii, kombinowanie, czy Henryk Żwirko pamiętał kolory czy szukanie opisów koloru w beletrystycznych opracowaniach. Bo po prostu takie były jednoznacznie brzmiące regulaminowe ustalenia turnieju. Przestrzegane przez organizatora, Aero-Club Duetschland, z niemiecką dokładnością. To, co ustalono - ma być przestrzegane. Znajomość tych zasad wyjaśnia problem i powinna ucinać jakiekolwiek dyskusje czy dywagacje. Nic się nie zmieniło w zapisie tych reguł od ponad 80 lat i zmienić nie może. Więc - choćby się to komukolwiek nie podobało - prosto, krótko, jednoznacznie:



RWD-6 w czasie Challenge'u 1932 miały stery pomalowane w pasy czarno-białe.



Ta sama zasada doboru koloru co pasów na sterach, dotyczyła też ramki numeru konkursowego. Nie znalazłem natomiast informacji czy ten mały Moubossin M12 (numer K6, jedyny, który wystartował w 2. kategorii) czerwone miał także litery wewnątrz ramki.

Z materiałów opublikowanych przez znanego niemieckiego historyka lotniczego, Güntera Frosta wynika, że numer konkursowy Ch'32 powinien być umieszczony w białym prostokącie z szeroką czarną (bądź czerwoną) ramką. Tyle, że nie mogę dostrzec śladu tego białego tła na RWD-6 (na obu samolotach) - podejrzewam, że jasnosrebrne malowanie samolotu spowodowało rezygnację z białego koloru. Nawet na fotografiach wykonanych po przylocie do Polski, gdzie czarna ramka jest już solidnie starta i na dole prawie jej nie ma, nadal nie ma różnicy między kolorem wewnątrz niej i na zewnątrz. Co istotniejsze - stojący obok mają BIAŁE koszule, wyraźnie jaśniejsze od odcienia pokrycia samolotu, więc nie ma mowy o prześwietleniu fotografii. Dlatego zasugerowałem Tomkowi zlikwidowanie tego białego tła w znakach konkursowych.

Odstępstwa od reguł malowania oznakowań podczas Ch'32 zdarzały się - zgodnie z opisami w artykułach i książkach pasy określające kategorię wagową samolotu miały być umieszczone i na sterach pionowych i na poziomych - ale np. w PZL-XIX pomalowano stery poziome tylko od dołu.

Podobnie inaczej niż zazwyczaj zasugerowałem Tomkowi kolor znaku STANAVO - dotąd przedstawiany na niebieskim lub granatowym tle. Być może tak było, ale nie znam niczego, co potwierdzałoby wybór tego koloru, znam natomiast to:



Oczywiście - można powiedzieć, że kolorystyka na samolocie z 1934 roku nie oznacza, że w 1932 była też taka. Tyle, że o kolorystyce w 1932 nie ma w ogóle żadnych danych, a tu jest jakiś ślad. Na dodatek spójny z innymi ustaleniami: kolor czerwony pojawia się zawsze na innych materiałach STANAVO - broszurach, znaczkach, reklamach. Dlatego zasugerowałem tło znaku STANAVO w kolorze czerwonym.

Co do znaku CASTROL - też mam wątpliwości, czy był taki jak podają sylwetki barwne. Ale ponieważ nie mam dowodów, że było inaczej, to tylko napomknę, że bardziej pasuje mi ten z okładki książki W. Schiera "Challenge. Sukces RWD" - czyli zielono-czerwony.




A każdemu, co klei RWD-6 zalecam pasy i inne znaki koloru takiego, jak mu rozum i logika podpowiada.

--

 
30-08-14 21:06  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Paweł O. 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Krzysztof, dziękuję Ci serdecznie. Jesteś wielki.

 
30-08-14 21:10  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Do dzisiaj twoja ani moja wersja nie jest ostatecznie kategorycznie potwierdzona.

Właśnie są podane na piśmie - po polsku niemiecku - czerwono białe jak i czerwono czarne-.tak długo jak nic nowego nie wniesiesz - to wszystko wiem i znam to nie będzie przełomu - nie przekonałeś mnie
sam jako przykład na czarno białe pasy przytaczałeś M 19. jako dowód i analogicznie przypisałeś prawidłowo - przez samolot do kategorii wagowej jak RWD 6, tylko to nic nie przesądza

Henryk Żwirko mógł zapytać np : mamy a ta wiedziała na pewno .- lub znajomych rodziny.
zdjęcia czarno białe też nic nie przesądzają
a przypisanie tych 2 samolotów do kategorii 480 kg - tak sobie sam czarno białe próbowałem wytłumaczyć - tylko popatrz dalej

Oznaczenia tych samych samolotów niemieckich - pasy czarno białe - ( ale ten samolot M29)
w związku na sprzeczności w polskiej i niemieckiej też literaturze są potrzebne dalsza poszukiwania

Oznaczenia numerów startowych i reklam - to inny temat - mówimy teraz o Pasach

literatura przytaczana przez ciebie jest w całości mi znana - ale nic jeszcze nie przesądza przeciw biało czerwonym pasom .
A propos koloru pasów, W. Schier i w roku 1992 w planach RWD 6 i w 2010 w książce "Najsłynniejsze polskie samoloty wyczynowe" opisuje kolor na pasach jako czerwony, dopisując jednocześnie " ... wymóg regulaminu dla ekipy polskiej."


http://images48.fotosik.pl/298/b6ddf3a80cf23a3f.png sam się M 29 Morzika zasugerowałeś - że czarno - białe (w/g opisu tak i to prawda -ale czy na pewno ? )

a tu są one czerwono białe - i jak wiarygodność - to jeszcze potwierdza ,że RWD 6 miał biało czerwone pasy .
za niemieckimi żródłami !!! Są jedna biało - czerwone i co jeszcze masz 100 % pewność
nie możesz jej mieć - a to podpiera wersję o RWD 6 - w klasie wagowej o pasach czerwono białych - samolot Oscara Dinorta co zbombardował póżniej Wieluń
Z niemiecka precyzją i dokładnością. A ja widze pasy czerwono białe w kategorii wagowej RWD6



Luftfahrt International 3/1980
Aerokurier 4/1969
Sport und Reiseflugzeuge , Brinkmann Gersdorff Schwipps
Typenhandbuch der deutschen Luftfahrttechnik , Lange
Kurzstarter und Senkrechtstarter, Papst

i Co ty na to ? - idioci tam w Niemczech sami - raz tak a raz siak - nie przekonałeś mie - to wszystko co przytoczyłeś mi jest znane ale nic nie przesądza - ,że twoja wersja jest lepsza od mojej - chyba ze czerwone jest czerwone a czarne jest czarne cytując i zmieniając klasyka

wnieść może do sprawy choćby jedno zdanie np z pamiętnika pani Lusi co widziała samolot na żywo i przelała to na papier - to może mieć decydujące znacznie - bo i z epoki i bezstronne .

Post zmieniony (30-08-14 21:57)

 
30-08-14 21:30  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
KayFranz 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 1
Galerie - 2
 

Szanowny panie Pawle!

Pańskie przekonania i wiara w cokolwiek jest Pańską prywatną sprawą i nic mi do tego.
Nie zamierzałem i nie mam zamiaru Pana przekonywać.
Mój wpis sprzed godziny jest adresowany do tych, którzy potrafią ocenić różnicę między rzeczowymi argumentami a pobożnymi życzeniami i którzy sami dokonają wyboru. Jaki on będzie - na to również nie mam wpływu, więc spać będę snem spokojnym.

Życzę wszystkim miłego wieczoru ;-)

Krzysztof "KayFranz" Frankowski

 
30-08-14 21:34  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Dlatego szukać należy nadal . Ja przytaczam argumenty za czerwonymi a ty za czarnymi - i obie ,nie są zupełnie przesądzone - trzeba szukać dalej
Pozdrawiam i trzymam się na razie mojej wersji - do dnia jej ostatecznego wyjasnienia.

 
30-08-14 22:02  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

" Quaerite et invenietis".

 
30-08-14 22:15  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Quaerite !!!
Jak widać remis - a fachowość i dokładność (żródeł ) niemiecka jest dokładnie taka sama jak polska.
Sami maja ten spór od lat .

 
30-08-14 22:19  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Paweł O. 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Ale po co szukać tego co już zostało znalezione ?

 
30-08-14 22:25  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

nic nie zostało niestety tak naprawdę znalezione - jak samolot Dinorta w kategorii wagowej RWD 6 -ma ten sam problem z pasami - i to w/g zródeł niemieckich czerwono białe a samolot Morzika - czarno białe ? - popatrz na obrazek , sami nie maja porządku w żródłach.

Jak ten ma stery biało-czerwone i jest w tej samej kategorii wagowej co RWD 6 to dlaczego RWD6 ma mieć czarno-białe? I to ja bardzo dobrze rozumie




konstrukcja skrzydeł -jak podałem
a dzwigarek pomocniczy to nie jest 2 dżwigar głowny - dlatego się nie liczy , więc nie nalezy się czepiać szczegółów - jeszcze przytaczanych w skrócie .I tak mozna polemizować ze wszystkim i ze wszystkimi - po to miał 1 główny dżwigar - aby oszczędzić na masie - to oczywiste teraz też tak jest
żart
przecież silnik od wycieraczek nie powoduje ,że samochód jest zaliczany do 2 silnikowych

RWD-6

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej.
Płat prostokątny, z zaokrąglonymi końcami i zwężeniem przy kadłubie, dwudzielny, drewniany, jednodźwigarowy ze skośnym dźwigarkiem pomocniczym i dźwigarkiem wzdłuż lotek i klap, kryty do dźwigara głównego sklejką (keson noskowy), dalej płótnem, podparty pojedynczymi zastrzałami, wyposażony w klapy oraz w samoczynne sloty na całej rozpiętości. Skrzydła składane wzdłuż kadłuba. Lotki wychylane różnicowe.
Kadłub kratownicowy spawany z rur stalowych chromomolibdenowych, wykrzyżowany drutem stalowym, kryty płótnem na szkielecie z listew drewnianych. Przód kadłuba osłonięty blachą aluminiową. Kabina zakryta.
Usterzenie wolnonośne, drewniane. Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

a tu za książka znanego naszego konstruktora Tadeusza Sołtyka - uznawał tą konstrukcje skrzydła jako 1 dżwigarową - analogicznie jak ja - bo pomocnicze się nie liczą .
i

http://pl.scribd.com/doc/37150273/Tadeusz-So%C5%82tyk-B%C5%82%C4%99dy-i-do%C5%9Bwiadczenia-w-konstrukcji-samolotow-1986-zorg

A co się tyczy Panów Schiera i Frosta - trzymają /li się uparcie do końca swoich wersji - mimo sprzeczności .
Odnosić się do innych uwag nie muszę - bo są nieistotne - niepotrzebnie stosowałem skróty myślowe i wybiegałem jak z myszka miki na RWD6 - co wiadomo ,że było po Challange przemalowane -( i wybiegałem w przysłość ) tu moja wina - i parę innych ale nieistotnych zupełnie dla koloru pasów spraw.
Jest dla mnie oczywiste ,że Syn - musiał się chociaż 1 raz w życiu spotkac z tym problemem czerwone -czy czarne ? i obstawał przy czerwonych - to ktoś mu to ze starszych pilotów , przyjaciół rodziny , musiał powiedzieć - że był utwierdzony i trzymał się wersji czerwonej. - brakuje tylko 2, 3 go wiarygodnego żródła .
A u Niemców to burdel w historii lotnictwa jest większy niż u ich słynnej pilotki Beathe Uhse

Post zmieniony (31-08-14 07:30)

 
31-08-14 09:42  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

A tak żartobliwie - czarno-białe na stateczniku poziomym a czerwono-białe na pionowym i będzie OK ! ;-)))

 
31-08-14 17:20  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Paweł O. 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Jednak nie da się grać w szachy z gołębiem.

 
31-08-14 20:15  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

nie ma na dzisiaj 100% pewności .

Post zmieniony (31-08-14 21:04)

 
31-08-14 22:24  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Propeler 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1
 

Pawełku O. da się grać, tylko jest przy tym kupa śmiechu.

Pozdrawiam

--
Nie ma modeli trudnych, są tylko pracochłonne.

 
01-09-14 06:24  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Pewnie ,że kupa śmiechu.
Jak są sprzeczności to nie ma pewności .
Jedno jest pewne ,że dla ówczesnych środowisk LGBT to były kolory tęczy i nikt nie pisał ,że czarne czy czerwone.


autor sugerując czerwone numery startowe - sugeruje biało-czerwone pasy na usterzeniu .i czarne obramowania kabiny pilotów.
a nie namalował tego ani na fiołkowo , ani na błękit paryski lub inne dziwadła .
A co najważniejsze ,że robi to w roku 1932 , gdy czarne jest czarne a czerwone jest czerwone i nikomu nie przychodzi jeszcze inny pomysł.
Zazwyczaj najstarsze żródła są najlepsze - potem pojawiają się odpisy , dopisy , przekłamania i prawda jest praktycznie nie do ustalenia.
Tak jak z jakiem 1 żartowano ,że do 2000 roku w opracowaniach przekroczy prędkość dżwięku.
Sprawę wyjaśniłoby dokonananie sekcji wraku samolotu- tylko wrak zaginął w odmętach historii jak miecze z pod Grunwaldu .
A bajka o 2 dżwigarach głównych - jest nie do obronienia - może ja zastąpicie- skrzydłami wyciosanymi z dębu Bartek , i brzozy - jakiej resztę sami dopiszcie albo toruńskiej albo s........
Należy przypuszczać ,że wtedy nikt z koloru nie robił zagadnienia - bo jak widzieli czerwone to nikt nie wmówiłby im czarnych kolorów - dlatego się tym nie zajmowali , bo to była w 1932 roku oczywista oczywistość i inna wersja nie miała racji bytu .
Ale to są oczywiście tylko przypuszczenia .- tylko przykłady czerwone z epoki nie ustępują przykładom czarnym - dużo póżniejszym ( nie chciałem tego wyciągać , bo to kolorowanka jak z lekcji religii - ale jednak coś w tym jest a inne okładki z różnych numerów -są dość wiernymi odwzorowaniami rzeczywistości)

ale to taki żart - bo malować zdjęcia czarno białe można i tak . Ważne ,że rasa pilota jest bezdyskusyjna i zgodna z raportem MAK-u ( Nie jest to człowiek małpokształtny)
A tych co wierzą w niemiecki porządek i dokładność - odsyłam do lektury Joachima Wiedera "Krach nad Wołgą"

Post zmieniony (01-09-14 19:12)

 
01-09-14 18:49  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

A jakiego koloru były litery skrótu Aeroklubu Polskiego i otoku ? A tło?
Pozostałe barwy loga Castrolu i Stanavo są zgodne z oryginalnymi z tamtych czasów.



Plakat reklamowy z lat 30-tych XX w.



 
01-09-14 20:35  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Paweł O. 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 2
Galerie - 6


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Tak

 
02-09-14 06:33  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Zdecydowanie tak.

A w żartach tak jak się może zmieniać interpretacja różnych rzeczy z przeszłości z biegiem lat.

Bo np :wierszyk " Murzynek Bambo" jest już niepoprawny politycznie , Pewnie przeszkadzał holenderskiej partii pedofili PNVD Partij voor Naastenliefde, Vrijheid en Diversiteit



A strajk we Wrześni już dla obecnych rodziców może być niezrozumiały - bo o co poszło?

Na siłę wciskają im podręczniki do nauki ,że aż płacz słychać na ulicy , chcą ich uczyć (przecież obecnie trzeba płacić albo pisać o zapomogi lub brać pożyczki na podręczniki np : w Prowidencie - bo tacy się też zdarzają ) języka obcego ,żeby mogli po kierunku na politechnice - budowa okrętów (pewnie Gawron bo to jeszcze potrwa ładnych parę lat - więc maja jeszcze szansę najlepsi dopracować się na nim emerytury . I w ostatecznej wersji będzie lotniskowcem podwodnym z maczetami manewrującymi dalekiego zasięgu )innym pozostanie jechać na zbieranie szparagów , bo język niemiecki jest wymagany - to nie dziwne ,że musieli im przemówić do rozsądku - a już ponad 100 lat temu ten problem podręczników został skutecznie rozwiązany .I to bez udziału telewizji ,której jeszcze wtedy nie było .

Post zmieniony (02-09-14 13:04)

 
18-09-14 12:01  Odp: [Prawie Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Tomasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 6
Galerie - 55


 - 11

Witam.

Jak zapowiadałem - poprawiłem, jak i wykończyłem niniejszy model. Z powodu srebrnej farby - nieschnącego metalizera Humbrola, którym pokryłem model, całość musiałem zmywać do podkładu. Następnie płócienne powierzchnie pokryłem odpowiednią farbą Tamyi. Dzięki poradom, jak i maskom od Vincenta - wielkie podziękowania dla niego, erwudziak zyskał nowe barwy.
Nie jestem ze wszystkiego w modelu zadowolony, ale wydaje mi się, że jest o niebo lepiej jak było :)

Tyle gadania, zapraszam do galerii:




Na koniec pragnę podziękować organizatorom za wyróżnienia, jakie za niego otrzymałem podczas zawodów w Jaworznie:


--
Pozdrawiam!
Po za klejeniem - malarstwo i rysunek http://sabbstone.deviantart.com/

 
18-09-14 14:34  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Jak się robi [ładnie :-)] to są i wyniki. Gratulacje.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
18-09-14 20:33  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Tomasz - możesz mi przesłać flaki na pocztę - wnętrze kabiny w skali około 1/24 , 1/25
bo chce wybrać najlepsze do mojego RWD z 1967 roku

Post zmieniony (18-09-14 20:45)

 
23-09-14 11:38  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Tomasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 6
Galerie - 55


 - 11

Dziękuję Jury za wyróżnienie w Przeciszowie :)


--
Pozdrawiam!
Po za klejeniem - malarstwo i rysunek http://sabbstone.deviantart.com/

 
23-09-14 12:04  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Petrov 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 24
Galerie - 19


 - 16

Rewelacja Świetnie wygląda. Gratuluję.

 
23-09-14 14:07  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Moje gratulacje !
Pozdrawiam

 
23-09-14 16:15  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

GRATULACJE !!!

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
23-09-14 18:34  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam, świetna robota, bardzo mi się podoba! Nagrody zasłużone! Szkoda, że u mnie krucho z czasem i prace nad moim RWD 6 leżą, chęci są i mam nadzieję, że niedługo się zabiorę za ten wspaniały samolot. Jeszcze raz- świetna robota! Poprosił bym o parę zdjęć z budowy;p ale boję się, że bym coś podpatrzył, a tego nie chcę (nie lubię zrzynać).

--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
23-09-14 18:48  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
marek1 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 5


 - 14

Witam,gratuluję ,swoją drogą Wy ,południowcy umiecie się ustawić wszystkie ważniejsze konkursy odbywają się u Was,widać lepsze tam środowisko,prężniejsze,pozdrawiam Marek

--
W budowie | R17 Halny Błyskawica 44 | IJN Hiei

Ostatni obiekt westchnieńWarspite] Modele pozaregulaminoweŻaglowce
Garland

Trałowceproj 254
Ostatnie moje zabawy starym 'RC"Prdro Gual

R/G Kuter Elko 80 I Statek Ewa I Czołg T55A I Statek Ratowniczy R 27 Cyklon I Schnellboot S132 WAK I Ścigacz S2 I ORP Dragon i ORP Dzik I ORP Grom 1940 I kuter Vosper 72 I ORP Garland

 
23-09-14 19:23  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Jeszcze poruszmy temat barw. Uważam, że KayFranz ma rację powołując się na regulamin zawodów Challenge, odnoszący się wyraźnie do przypisania konkretnych kolorów pasów do samolotów o określonej masie. Tak więc, RWD-6 musiał mieć pasy czarno-białe w trakcie trwania zawodów. Pytanie brzmi jakie miał przed i po zawodach. Gdzieś na forum czytałem (szkoda, że nie zapisałem źródła), że usterzenie zostało przemalowane przed przylotem do Polski na kolory bardziej patriotyczne. Jest to możliwe, ale nie pewne. Jednak regulamin zawodów wyraźnie wskazuje na pasy czarno- białe.

Odnośnie tła numeru startowego, pewnie było to również określone regulaminem (tego nie wiem). Ja skłaniałbym się ku kolorowi białemu. Fotki poniżej moim zdaniem wskazują na inny odcień tła numeru startowego niż kolor samolotu:

- odcień tła numeru taki sam jak białe pasy na usterzeniu, różniący się od koloru kadłuba.

-tu też uważam, że odcień się różni.
Do końca jednak nie jesteśmy wstanie tego określić.

Co do znaków reklamowych stanavo i castrol uważam, że są wykonane poprawnie, szukałem tego dużo kiedyś i w tamtych latach tak właśnie to wyglądało:


--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
23-09-14 19:49  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

A i jeszcze taka ciekawostka. "Oszklenie" górne, nie powinno być moim zdaniem tych trzech listew. Wszędzie w dokumentacji to widnieje, ale moim zdaniem na zdjęciach widać po prostu część konstrukcji kabiny, kratownicę. Na zdjęciu poniżej nie widać żadnego "oramowania" górnego oszklenia.



--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
23-09-14 20:32  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Na tym zdjęciu widać, że tło numeru jest takie same jak kolor kadłuba. Logo aeroklubu nie powinno być czerwone.

 
23-09-14 20:49  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Na zdjęciach, gdzie kadłub jest mocno oświetlony nie zauważymy różnicy między białym a srebrnym... Jakiego aeroklubu? Stanavo to nie jest/była firma paliwowa? Ryszard z tym logiem to masz jakiś konkret?
- jeszcze raz to zdjęcie? tu wyraźnie widać różnicę między tłem numeru a kadłubem.

--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
23-09-14 21:03  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Tomasz K. 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 6
Galerie - 55


 - 11

Jeszcze raz dzięki :)

lipa - Twój erwudziak bardzo ładnie wychodzi. Zdjęcia z budowy mojego znajdziesz w relacji OSTOI
Dosyć ciekawa uwaga odnośnie okratowania dachu. Zdjęć jak na lekarstwo, a góry tego elementu albo nie ma, albo się jeszcze nie ujawniło ;) Faktycznie sprawia wrażenie jak sugerujesz.
Co do tła numeru, moim zdaniem biel to jednak złudzenie. Sam tego doświadczyłem parę razy przy moim modelu ;)

marek1 - ja nie czuję różnicy geograficznej. Mogę powiedzieć, że sam przeoczam ciekawe imprezy na północy.

--
Pozdrawiam!
Po za klejeniem - malarstwo i rysunek http://sabbstone.deviantart.com/

 
23-09-14 21:12  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Chodzi o logo (AE) na stateczniku pionowym.
Zdjęcia czarno-białe mało dają informacji o kolorystyce.
1. Dwa (różne) kolory np. czerwony, czarny, niebieski, mogą (i dają w większości) taki sam odcień szarości
2. Ta sama barwa (kolor) na dwóch różnych zdjęciach wykonanych w tej samej sesji zdjęciowej i warunkach może mieć różne odcienie szarości. Wpływ ma:
- zmiana barwy (jasności) w zależności od oświetlenia - pora dnia, czasu (lato, zima itd.)
- użytych mat. chemicznych do obróbki zdjęć
Na różne odcienie szarości/czerni wpływ ma także:
- rodzaj filmu (negatyw np. o różnej czułości)
- stosowania filtrów (osłabiają/wzmacniają niektóre kolory) Filtry kolorowe były w powszechnym użyciu przez fotografów w tamtych czasach.
- rodzaju obiektywu aparatu i umiejętności fotografa
- negatywny wpływ czasu na odbitkę (oryginalne zdjęcia wykonano kilkadziesiąt lat temu)
- farby/lakiery, ( polerowana blacha) stosowane na krycie powierzchni w zależności od oświetlenia daje różne efekty: błyszczące są b.jasne a powierzchnie matowe są ciemne.

Post zmieniony (23-09-14 21:13)

 
23-09-14 21:30  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 



Ryszard tu jest prawdopodobnie logo aeroklubu polskiego żółto- niebieskie. Tak więc myślę , że na ogonie RWD-6 takie nie było. Myślę, że jeżeli pasy były czarne to logo było tak namalowane, że aby wchodząc na pas czarny było widoczne... czerwony jest logiczny. Ale to nadal są przypuszczenia. I tak jak piszesz wyżej, jest wiele czynników, które mają wpływ na odcienie na zdjęciach czarno- białych. Jest to nie do rozszyfrowania. Jak kto zrobi będzie dobrze;)

A tu kratownica pod górnym "oszkleniem" w rwd- 9



Myślę, że tak samo było w RWD-6, tak więc to zdjęcie:

Przedstawia kratownicę w środku kabiny, za "oszkleniem", a nie "oramowanie" na zewnątrz.

--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
23-09-14 22:26  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
Ryszard 



Na Forum:
Relacje w toku - 20
Galerie - 33


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 20


 - 9

Logo AE czerwone - przekonałeś mnie, że na czarnych pasach czerwony jest widoczny.
Poniżej przykład (już raz zamieszczałem ale powtarzam) jak myląca może być interpretacja zdjęć czarno-białych.



Zdobyty Nieuport był srebrny, gwiazdy czerwone.
NN stojący jest w mundurze lotniczym z Małopolski/Kongresówki koloru ciemno granatowego. Na zdj. odcień szarości kadłuba i kurtki jest właściwie taki sam.
Epolety, orzełek i sznur nad daszkiem czapki - srebrny: można przyjąć, że odcień szarości jest taki sam jak kadłuba samolotu, czyli srebrny. Ale:
otok czapki - czarny a daszek był granatowy czyli taki sam jak kurtka. Na zdj. szarość daszka jest inna niż kurtki !

 
23-09-14 23:42  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
lipa 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Pewne jest jedno, po zdjęciach czarno- białych nie odróżnimy czy dany kolor jest biały, czy srebrny... Ja sugerowałbym przyjęcie tła pod numer startowy jako białe, traktując to jako wymóg regulaminowy (patrząc na inne samoloty biorące udział w zawodach)...

--
Jan

W budowie: Fokker e.V

W kolejce: Hawker Hurricane od AH, P-51B od AH, PZL P.11c od AH

Skończone: I-16

 
24-09-14 08:32  Odp: [Galeria] RWD-6, 1:33, projekt własny.
modellot1 

W Rupieciarni:
Do poprawienia - 47
 

Nie ma żadnych podstaw na dzień dzisiejszy ,żeby przesądzać kolorystykę samolotu na 100%
w żródłach i polskich i niemieckich jest zbyt wiele sprzeczności - a ja kiedyś byłem za obecnymi popularnie uznawanymi kolorami .
a regulamin ścisły do wymagań technicznych stawianych samolotom ,nie musiał być tak ściśle przestrzegany w sprawie oznaczeń - czego dowodem jest np: niepewność i spór o kolor tła w ramkach z numerami i inne przytaczane przykłady .- jak zródła wyrażnie mówią o białym tle.i takim ono było bezsprzecznie za Luftfahrt international 11/81

- i długotrwały spór - proponuję zatrzymnać się przy popularnym i powielanym schematem - który już utrwalił się w świadomości np: za Schierem - mimo jego więcej niż 55% stopnia niepewności -a to dlatego ,że - tak samo niemieckie żródła są sprzeczne co ukazałem np bialo czerwone pasy - usterzenia w samolocie Oscara Dinorta ,który startował w klasie wagowej RWD 6

http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg /m/2014/08/30/M29_D-2309_Side_profile_jpg_750x750_q85.jpg

i czerwone cyfry i obramowania za Swiatowidem z 1932 - co autor zdjecia kazał pomalować na czerwono - bo robiąc zdjecie czarnobiałe - taki właśnie kolor musiał zapamiętać.- a czerwone cyfry startowe sugeruja czewono białe barwy Statecznika RWD 6
- a im więcej lat mija , im mniej świadków - a raczej obecnie ich brak - tym prawda trudniejsza do wyjaśnienia.
Zajmowałem się długo fotografią czarnobiałą (barwna też )i kolory w czarno-białym zależne są od tak wielu czynników ,że to jest zupełnie bezpodstawne wnioskowanie kolorów i szukanie podobieństw . Wszystko ma znaczenie - na każdym etapie obróbki w ciemni fotograficznej i także przy wykonywaniu odbitek - z jednego negatywu - można na papierze fotograficznym wykonać praktycznie nieograniczoną ilość odbitek o różnych odcieniach szarości .od głębokiej czerni aż po jasny szary
ma na to wszystko wpływ , papier , czas naświetlania , rodzaj papieru praktyka i umiejetności , flitry nakładane na obiektyw powiększalnika , ,marka papieru rodzaj kąpieli , długość kąpieli w wywoływaczu ,jego stężenie i skład itd i itd
Pewni jesteście kolorystyki sterów a nawet,nie macie pewności co do tła numerów startowych.

a przykłady zródeł i to co uczą w szkołach

Latopis diaka z Dubkowa , z 1494 podaje ,że Cyryl i Metody apostołowali w Polsce ,że Swiety Wojciech , zniszczył wiarę prawdziwa i pismo słowiańskie odrzucił (cyrylicę ) i zaprowadził obrządek łaciński i obrazy wiary prawdziwej , biskupów i księży jednych pozabijał , drugich rozegnał i poszedł do Prus i był ubity Wojciech , biskup łaciński
i jak to ma się do jedynej prawdy objawionej podawanej w szkołach i TVP

Post zmieniony (24-09-14 22:08)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024