FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 5Strony:  1  2  3  4  5  ->  => 
22-12-13 16:08  [R/G] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut
Alski 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 11
Galerie - 2


 - 2


14-02-1931 roku w Państwowych Zakładach Inżynierii ukończony został projekt motorówki patrolowej, opracowany przez inż. Jerzego Cwingmana na zamówienie Komendy Głównej Straży Granicznej. Wiosną tegoż roku podlegająca PZInż. Państwowa Stocznia Modlińska przystąpiła do budowy trzech jednostek na podstawie wspomnianego projektu. Do prób odbiorczych były one gotowe 07-05-1932 roku (według innych źródeł: 23-06-1932 roku, ale jest to prawdopodobnie data wcielenia do służby po próbach).

Otrzymały nazwy; ,,Kaszub", „Ślązak” i „Mazur". Wraz z kutrem pościgowym „Batory" utworzyły Flotyllę Straży Granicznej, motorówki poddano remontowi obejmującemu m.in. wymianę silników, a także częściowej przebudowie, po której ,,Ślązak" (dozbrojony w działko morskie 37 mm wz. 85) różnił się nieco od dwu
pozostałych jednostek (na sterówce każdej z nich zainstalowano kompas magnetyczny na podstawie w kształcie trapezu).

Wkrótce po remoncie, jesienią 1937 roku, „Ślązak" odłączył od operujących w Zatoce Gdańskiej bliźniaczych motorówek. Został odesłany do posterunku Straży Granicznej w Gniewie nad Wisłą. Zabezpieczał tam młodą polską enklawę prawobrzeżnego Powiśla Warmińskiego.

01.09-1939 roku osłaniał ewakuację polskiej ludności i strażników na lewy brzeg Wisły. Po całodziennej walce z nieprzyjacielem został zatopiony przez własną załogę, która wycofała się z oddziałami wojska. „Kaszub" i „Mazur" zmobilizowane z chwilą wybuchu wojny bazowały w porcie rybackim Hel. Brały udział w odpieraniu hitlerowskich nalotów. Pod koniec działań obronnych załogi przeniosły uzbrojenie pokładowe z motorówek na ląd, gdzie zorganizowały stanowiska ogniowe. W nocy z 1 na 2 października na „Kaszubie" i „Mazurze" podjęto nieudaną niestety próbę przełamania niemieckiej blokady i dotarcia do
Szwecji. Motorówki, ostrzelane przez okręty Kriegsmarine, zawróciły z drogi (którą szczęśliwie przebył „Batory"), po czym uległy samo zatopieniu w pobliżu cypla helskiego.

Podniesione z dna i wyremontowane przez Niemców, przetrwały wojnę. „Kaszub" eksploatowany w hitlerowskiej flocie prawdopodobnie jako ,,Taucher I", a potem w składzie taboru pływającego podległego brytyjskim władzom okupacyjnym jako „RN-696" - wrócił do kraju 01-10-1949 roku. Po gruntownym remoncie służył przez kilka lat w morskim WOP-ie jako KP-3. Następnie pod nazwą „Starówka”. „Mazur" przemianowany przez Niemców na „Panther", a później przez Brytyjczyków na ,,RN-52 został odnaleziony w grudniu 1947 roku, ale zatonął w trakcie rewindykacji na pontonie dźwigu pływającego w pobliżu Arkony.

„Ślązak" bardzo krótko, bo od 08-09 do 12-XII-1939 roku służył po podniesieniu z dna Wisły jako niemiecko motorówka „Spatz". Dalsze losy tej jednostki nie są znane.

Dane motorówek typu ,,Kaszub":
wyporność standardowa 12,5 t,
wymiary 14x3,1x0,85 m;
uzbrojenie 2 ckm Maxim 08 kal. 7.9-mm „Ślązak" od 1937 roku dodatkowo działko wz. 85 kal. 37 mm;
napęd - 1 silnik benzynowy (Kermath 225 KM) ; prędkość 13 węzłów; załoga 4 ludzi

Model zakupiony z obowiązkowymi wręgami i detalami .

Jak do tej pory jestem ( z braku dotyczasowych takowych doswiadczeń ) oszołomiony dokładnością i pasowalnością wręg , elementów. Czysta przyjemność.
Intuicyjna kolejność sklejenia idzie w parze z opisem. Jak na razie to co konieczne jest opisane, to mi się podoba.


--

Post zmieniony (10-01-14 12:01)

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [R/G] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Alski 9538 22-12-13 16:08
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Borowy 348 22-12-13 17:20
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Alski 389 22-12-13 18:35
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
stary 311 22-12-13 19:14
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Alski 393 22-12-13 19:28
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
stary 322 22-12-13 19:35
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Alski 499 23-12-13 12:16
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Alski 314 23-12-13 19:51
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Extra Model 290 23-12-13 20:49
 Odp: [R] Motorówka Straży Granicznej KASZUB 1:50 GPM nr 366 oprac.Maciej Herbut  nowe
Extra Model 517 25-12-13 21:35

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024