DRAF MODEL
Na Forum: Relacje w toku - 2 Galerie - 1
Wydawnictwo: Zapowiedzi i nowości
|
KADŁUB
Należy zwrócić szczególną ostrożność przy budowie kadłuba modelu. Należy dbać o właściwą symetrię kadłuba. Od poprawności wykonania tego elementu w dużej mierze będzie zależał wygląd całego szybowca.
Można nie usuwać środków wręg przed przyklejaniem listew i wyciąć je później. Można też wyciąć środki i przykleić je w te same miejsca np. taśmą klejącą. Usztywni to wręgi na etapie montażu listew.
Budowę kadłuba rozpoczynamy od złożenia i sklejenia ławy montażowej kadłuba oraz zamocowania wręg (bez kleju!) na specjalne łączniki 134 i 135. Ławę (130, 131, 132, 133) oraz podstawy wszystkich wręg (89, 91, 93, 95, 97, 100, 102, 104, 106, 108, 110, 112, 114, 116, 118, 120, 122, 124, 126, 128) sklejamy na równej powierzchni (np. stole). Należy sprawdzić czy ława po sklejeniu nie jest zwichrowana czy skrzywiona. Całą ławę można dla pewności przykleić do długiego paska tektury lub deski – usztywni to konstrukcję i zapewni prosty kadłub. W szczeliny w górnej części podstaw wręg wkładamy łączniki – elementy 134 i 135. Elementy 135 mają szerszą jedną szczelinę – należy je stosować do wręg sklejanych z dwóch warstw tektury (96, 101, 127). Łączniki można przykleić lub pozostawić nie wklejone. Wklejone sztywniej trzymają wręgi, ale trudniej jest wyjąć sklejony kadłub. Można przykleić tylko niektóre łączniki. Wstawiamy wszystkie wręgi – bez kleju. Sprawdzamy osiowość kadłuba. Gdy wszystko pasuje przystępujemy do przyklejania listew.
Do montażu kadłuba należy stosować listwy balsowe 2 x 2 mm.
Przyklejamy w pierwszej kolejności listwy górne. Składają się z trzech oddzielnych listewek: pierwsza – pomiędzy wręgami 98 i 105 – jest to prosty odcinek, druga pomiędzy wręgami 105 do 123 oraz trzeci pomiędzy wręgami 88 do 94. Należy pilnować aby wręgi były ustawione pod tym samym kątem co ich podstawy oraz żeby nie były wygięte
Tu uwaga – listwy które muszą być wygięte należy namoczyć, wyprofilować i wygięte wysuszyć (można użyć suszarki do włosów lub opalarki). Przyklejać należy listwy odpowiednio wygięte i suche. Próby klejenia listew nie wyginanych i gięcie ich na kadłubie kończą się zwichrowaniem kadłuba – temu odradzam.
Po przyklejeniu górnych listew wklejamy dolną: od wręgi 105 do końca – uwaga końcówka jest dość mocno wygięta w dół. Listwę obcinamy na wrędze 105 i wklejamy element 136 odpowiednio wyprofilowany. Wsuwamy go przez otwory montażowe od przodu kadłuba.
Sprawdzamy symetrię kadłuba. W przypadku zwichrzenia odpowiednią listwę wycinamy i wklejamy nową.
Gdy kadłub jest prosty przyklejamy górne boczne listwy, których końce wcześniej wyginamy zgodnie z kształtem kadłuba. Po przyklejeniu tych listew znowu sprawdzamy osiowość kadłuba. Boczne dolne listwy można przykleić już po wyjęciu kadłuba z łoża, jednak wtedy kadłub jest bardziej podatny na skrzywienia.
Po wklejeniu wszystkich listew wyjmujemy ostrożnie kadłub z podstawy. Można rozerwać część uchwytów, aby ułatwić wyjęcie. Nie należy wyjmować kadłuba na siłę, lepiej sprawdzić gdzie się blokuje niż uszkodzić tę delikatną konstrukcję przy wyjmowaniu. Po wyjęciu szlifujemy listwy tak aby nie wystawały poza krawędzie wręg. Z tyłu wklejamy usztywnienia części ogonowej (cz. 137 – nie widoczna na zdjęciu) elementy te są wklejone w narożniki pomiędzy elementami 127 i 129 oraz wręgi 123 i dolnych bocznych listew, przechodząc we wcięcia we wrędze 125.
Zagłówek – element 99 przyklejamy do wręgi 98 w oznaczonym miejscu.
Wykonujemy teraz wyposażenie kabiny pilota. Do wręgi z przodu otworu kabiny przyklejamy tablicę przyrządów – cz. 143. Od górnego narożnika tej wręgi do górnych bocznych listew kadłuba, dokładnie w środku pomiędzy wręgami (patrz zdjęcie) przyklejamy odpowiednio ucięte listewki balsowe. Następnie przyklejamy elementy 138 oraz 139, 140, 141, 142 zgodnie ze zdjęciem.
Wklejamy podłogę 144.
Wykonujemy teraz wnękę na spadochron z elementów 145 do 148 – element 145 jest niewidoczny na zdjęciu. Do elementów 145 przyklejamy boki wnęki 147 i 148 – elementy z brystolu. Łączymy boki wklejając pomiędzy nie do elementów 145 odpowiednio wyprofilowaną część 146. Całość przyklejamy od tyłu do wnęki we wrędze.
Fotel – sklejamy podstawę fotela z części 149, 150, 151, 152 i pokrywamy odpowiednio wyprofilowanym elementem 153. Całość przyklejamy do wręgi i podłogi kabiny zgodnie ze zdjęciem. Z przodu kadłuba do krawędzi podłogi można przykleić pedały 154, lub pozostawić je nie przyklejone i zamontować jako ruchome napędzające ster kierunku (przy użyciu blaszek fototrawionych).
Płoza – kółka amortyzujące gumowe sklejamy z czterech elementów 155 i montujemy do spodu kadłuba do dolnej listwy 136. Zaleca się przyszyć te kółka nitką. Można je pomalować na czarno. Były one gumowe. Z przodu przyklejamy element 156 i przyklejamy odpowiednio wygiętą płozę 157.
Do wzmocnione wręgi w środku kadłuba montujemy okucia główne. Niżej na oznaczonej wysokości montujemy okucia zastrzałów (zdjęcia).
Dwie wręgi do tyłu przyklejamy okucia tylne.
STER KIERUNKU
Montujemy wg załączonego zdjęcia z elementów 158 do 167 zgodnie z numeracją części.
STATECZNIK POZIOMY I STERY WYSOKOŚCI
Montujemy wg załączonego zdjęcia z elementów 168 do 193 zgodnie z numeracją części.
|