SZKUTNIK
Na Forum: Relacje w toku - 2
|
Ahoj!
Zostałem wywołany do tablicy przez kolegę Jaroda, wypada więc napisać kilka zdań na ten temat. Proszę nie traktować mojej wypowiedzi jak wyroczni. Jestem zwykłym shiplovers'em, a nie uczonym doktorkiem w tej dziedzinie.
Nazwa żaglowca, którym dowodził J. Cook występuje w literaturze w trzech postaciach: HMB Endeavour, HMS Endeavour oraz HMS Endeavour Bark. Która z tych nazw jest poprawna? Ciężko stwierdzić na pierwszy "rzut oka", skoro w jednej i tej samej publikacji (chociażby wspomniana przez Jaroda książka z serii: Anatomy of the ship) autorzy używają dwóch określeń na temat tego samego żaglowca - Endeavour.
Sprawa jest bardzo prosta. Zwrot HMS zaczęto używać powszechnie od około 1790 r. "Endeavour" został zbudowany w 1764 r. James Cook rozsławił swój żaglowiec zanim zaczęto powszechnie używać skrótu HMS. Anglicy chcąc podnieść swoją rangę na świecie (odkrycia geograficzne itp.) zaczęli przed nazwami żaglowców dodawać skróty (przynależność) H.M. Ponieważ Endeavour był barkiem pewnie dlatego zrodził się skrót HMB. I tak powstała nazwa HMB Endeavour. W późniejszych latach (po roku 1790) zapewne któryś z kronikarzy dopisał w swoim dziele automatycznie skrót HMS nie zastanawiając się nad tym. Następni przepisywacze powtórzyli ten błąd odwołując się do informacji źródłowych i tak mamy sytuację jaką mamy. Skoro wszystko co należało do Royal Navy po roku 1790 określa się skrótem HMS - uważam, że obie nazwy HMB Endeavour i HMS Endeavour są poprawne.
Co do teorii wypowiedzianej przez kolegę Patryk.K, że jednostki, które należały do Royal Navy, a nie były okrętami mogły nosić inne skróty jak HMB czy HMAV...... W tej kwestii byłbym bardziej ostrożny. Nie spotkałem dotąd żadnych informacji (dekret, dokument, zapisek), aby Royal Navy coś takiego praktykowała. Podałeś przykład żaglowca "BOUNTY". Jednostka ta została zakupiona przez Royal Navy w jednym celu - przewiezienie drzewek chlebowych z miejsca na miejsce. Patrząc na to dzisiejszymi realiami był to po prostu czarter jednostki na jedną podróż. Gdyby chłopaki nie zbuntowali się, o żaglowcu "Bounty" nikt by zapewne nie usłyszał. Historia niestety lubi płatać czasami psikusy ;-). "Bounty" zakończył swój żywot (podpalenie) w roku 1790. Jak wiemy Royal Navy nie mogło tego (buntu) tak zostawić i wysłało w pogoń za "Bounty" jednostkę HMS "Pandora".........ale to już inna historia. W każdym bądź razie Royal Navy NIGDY nie przyznała się, że jednostka "Bounty" kiedykolwiek należała do nich (pewnie chodzi o bunt na pokładzie ;-)). Dlatego wszystkie skróty z H.M. w stosunku do "Bounty", chociażby zaprezentowany przez Ciebie skrót HMAV uważam za błędny i nie na miejscu.
Jarod: co do skrótu HMF - nic mądrego mi do głowy nie przychodzi. Co do HMB to spotkałem się z tym skrótem tylko przy opisie jednostki "Endeavour" J Cook'a.
To tyle z mojej strony. Proponuję wrócić do relacji HMB Endeavour.
--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661
|