FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
19-06-11 15:28  [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Powitać

Tematem relacji będzie tytułowy samolot - Pfalz E.I (oryginał wyglądał tak). Samolot ten jest raczej mało znany i często pomijany w publikacjach dotyczących lotnictwa I wś. Pfalz E I był kopią francuskiego Moranea H i odziedziczył chyba wszystkie jego wady. Był ciężki, trudny w pilotażu, mało zwrotny i niezbyt szybki. Na samolotach serii E wydarzyło się sporo wypadków, z tego też powodu nie zyskały one sobie sympatii pilotów. Można chyba powiedzieć, że maszyna ta zaginęła w cieniu swojego dużo lepszego konkurenta - Fokkera E I - III. Warto zwrócić uwagę, że samoloty serii E I - IV często bywają z Fokkerami mylone (np. w "Samolotach I wojny światowej" Wiesława Bączkowiskiego Wyd. Lampart, strona 37, zdjęcie na dole strony), z racji podobnych korzeni (Fokker E był wzorowany na Morane H, nie był jednak jego wierną kopią).

Model powstaje na podstawie zdjęć i rysunków wygmeranych w odmętach internetu;-) Wnętrze kabiny to raczej s-f, ponieważ nie doszukałem się żadnego zdjęcia na którym byłoby pokazane. W tym wypadku wzoruję się na Fokkerze E III i zdjęciach modeli plastikowych.

Oto pierwsze rezultaty prac:





Zapraszam do dzielenia się ze mną uwagami i pomysłami, na pewno wyjdzie to modelowi na dobre;-)

--

Post zmieniony (04-08-11 17:06)

 
19-06-11 15:45  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Raduss 



Na Forum:
Galerie - 2


 - 8

A jaka to będzie skala i gdzie będzie wydany ?;-)

--


 
19-06-11 15:49  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Skala oczywiście 1:33. Na razie chyba za wcześnie, żeby mówić o wydaniu;-)

BTW czy ktoś z kolegów mieszkających na wyspach jest w stanie poszukać w lokalnych księgarniach/antykwariatach książki z serii Windsock Datafile nr 59: Pfalz E I - VI? Chętnie bym ją nabył, a w Polsce jest chyba nie do zdobycia.

--
pozdrawiam
Piotr


 
19-06-11 16:20  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Lobo 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 7


 - 3

http://www.windsockdatafilespecials.co.uk/index.asp?function=CART&ECD=2076&productid=169 czy to by cię interesowało??

--
_________________________________________________________
Na warsztacie ORP Wicher 1:200 Military Model 4/96

Dioramy: Polowanie na Japońską latającą łódź 1:200

Ukończone i w Galerii: JAK 1 / TK-3 / TKS / RWD 25 / Wall-E

Projekt "50latMM :
4/82 Mi-24 i Ki-43 / 1-2/84 Pancernik Potiomkin / 3/84 J2M Raiden

 
19-06-11 20:31  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Dzisiaj zdążyłem jeszcze zrobić jedno skrzydło. Profil płata Pfalza E I jest na tyle cienki, że zdecydowałem się zrezygnować z klasycznej konstrukcji szkieletu złożonej z dźwigara i żeber. Wycinanie kilkunastu żeber o max wysokości 1,5 mm, a w każdym z nich jeszcze 2 otworków na dźwigary z drutu zdecydowanie przekracza moje możliwości, więc dla początkujących modelarzy będzie tym bardziej karkołomne. Zamiast tego postanowiłem problem szkieletu rozwiązać w sposób widoczny na zdjęciach:



Po sklejeniu wygląda to następująco:



W modelu będzie się znajdował szablon pomocny przy nadawaniu płatowi odpowiedniego profilu.

Po oklejeniu poszyciem skrzydło wygląda tak:



Długi drut jest dźwigarem utrzymującym skrzydła w odpowiedniej pozycji, natomiast krótszy (wystający ze skrzydła na 1 mm) pomaga w utrzymaniu odpowiedniego kąta natarcia skrzydła (jego mała długość wynika z faktu, że znajduje się on na wysokości siedzenia pilota, więc nie może przechodzić przez kadłub na wylot).

Całość wygląda następująco:





Lobo - dokładnie o to wydawnictwo chodzi.

--

Post zmieniony (19-06-11 20:32)

 
19-06-11 20:38  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Jasiek 

Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 9
Galerie - 2
 

Wygląda ciekawie. Oby tak dalej.

--
Pozdrawiam!

 
19-06-11 21:58  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 21
Galerie - 26


 - 46

W sumie to brzydko mówić o E.I jako o kopii Morane'a z tego względu, że jeszcze przed wybuchem wojny Pfalz zakupił licencję na Morane'a H i L.
Mnie kiedyś korcił E.V ze względu na zabudowany silnik rzędowy a nie rotacyjny, ale jakoś do tej pory się nie mogłem zebrać...

--
http://messer.cba.pl

 
19-06-11 22:08  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Dlatego napisałem "kopia" a nie "plagiat";-)
Mi szczerze mówiąc najbardziej podoba się E IV z podwójnym silnikiem rotacyjnym i dwoma karabinami, ale zaprojektowanie osłony silnika tej wersji stanowczo przerasta moje umiejętności.

--
pozdrawiam
Piotr


 
26-06-11 20:42  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Udało mi się spłodzić stery. Wygląda to następująco:





i całość:



Myślę, że do końca już bliżej niż dalej;-) Trochę przeraża mnie konieczność stworzenia jakiejś sensownej instrukcji, ale tym będę się martwił jak już model będzie skończony.

--
pozdrawiam
Piotr


 
26-06-11 20:56  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 21
Galerie - 26


 - 46

Wygląda przyzwoicie - czyli podoba mi się. Odnośnie osłony do E.IV to można coś wykombinować - powinno się udać, nie jest aż tak skomplikowana. Zaś tworzenie instrukcji jest chyba dla mnie najtrudniejsze z całego projektowania.

--
http://messer.cba.pl

 
03-07-11 20:08  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Witam w kolejnym odcinku mojego serialu;-)

Tematem przewodnim jest osłona silnika.




Składa się w sumie z 3 elementów (w tym jednej sklejki)

Wydaje mi się, że sklejenie jej nie będzie stanowiło problemu.

Na koniec oczywiście wygląd całości.


--
pozdrawiam
Piotr


 
03-07-11 20:21  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Guciu 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 18
Galerie - 78


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 8
 

Z tą osłoną to faktycznie świetne rozwiązanie! Podglądam dalej bo temat ciekawy :).

--
Skończone: Sao Gabriel, Duyfken, HMS Alert, Carro Veloce C.V. 35, Ursus wz.29, PaK 43/41, Cristobal Colon, Voisin LA III, P-39 Q Airacobra, TKS, Kanone 18, Revenge


"Głupota ma pewien urok, ignorancja nie. " -Frank Zappa

 
04-07-11 22:23  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Wreszcie dostałem w swoje ręce książkę o której wspominałem na początku relacji.
Z zakupu jestem bardzo zadowolony, mam nadzieję, że zaowocuje to powstaniem innych wersji Pfalza E;-)


--
pozdrawiam
Piotr


 
31-07-11 11:07  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Powitać

Od ostatniej aktualizacji trochę czasu minęło, praca nad modelem nieco się rozwlekła. W tym czasie zaczęła powstawać druga, nieco poprawiona surówka. W tej chwili praktycznie 99% części jest już w swojej ostatecznej postaci, poukładanych na arkuszach. Model zajmuje 3 arkusze A4 + 1 arkusz na części do alternatywnego malowania. Pewne elementy w modelu są uproszczone (zrezygnowałem z bloczków oraz popychaczy na "stojakach" przed kabiną i pod kadłubem). Myślę, że początkujący modelarz i tak nie sklei takich części poprawnie (nie mówiąc już o połączeniu tego wszystkiego z linkami), a zaawansowany zwaloryzuje model sam. Dlatego też wszystkie linki są przyklejane bezpośrednio do owych "stojaków". Cały czas zastanawiam się nad tym, czy na poszyciu powinna być jakoś zaznaczona kratownica kadłuba. Autorzy modeli szmatopłatów fakt istnienia takiej kratownicy skrzętnie zaznacza na poszyciu kadłuba, jednak na większości zdjęć Pfalzów poszycie jest zupełnie gładkie. Możliwe że wynika to ze stopnia wyeksploatowania danego egzemplarza. Mój Pfalz nie ma żadnych śladów eksploatacji, więc i kratownice chyba sobie odpuszczę.
Oto zdjęcia z aktualnego stanu prac.







Jeśli zaś chodzi o proponowane przeze mnie malowania, pierwsze będzie takie:

Jest to maszyna służąca na froncie wschodnim na przełomie 1915 i 1916 roku. Myślę, że ładnie by się komponował na półce z rosyjskim Morane-Saulnier N ze stronki Lecha;-)

Drugie malowanie wygląda tak:

Jest to nieuzbrojona maszyna akrobacyjna na której latał Max Holtzem. Dolne powierzchnie skrzydeł i sterów są pomalowane na czarno, natomiast krzyże są białe. Taki układ barw miał podobno pomagać sędziom oraz widzom w zorientowaniu się, w jakiej pozycji znajduje się w danym momencie samolot.

--
pozdrawiam
Piotr


 
03-08-11 22:12  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Czołgiem!

Koniec prac nad modelem jest na wyciągnięcie ręki;-) Jeszcze tylko śmigło, wiatrochron i płoza ogonowa.
Uprzedzam ewentualne pytania o karabin maszynowy - nie, nie jest to samoróbka z kartonu;-) Chłodnica pochodzi z zestawu firmy Master ze Szczecinia. Kurcze, została mi jeszcze jedna, trzeba do niej zaprojektować jakiś samolot;-)



--
pozdrawiam
Piotr


 
04-08-11 17:06  Odp: [relacja] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Pfalz gotowy.
Szczerze mówiąc dziwi mnie, że jeszcze nikt nie opracował modelu tego samolotu. Mimo sporego podobieństwa wygląda dużo atrakcyjniej od Fokkerów serii E, zapewne z powodu mniejszej, bardziej zwartej sylwetki oraz charakterystycznego wykończenia wszystkich krawędzi. Występuje też w wielu, dość znacznie różniących się wersjach.

Jeśli chodzi o sam model, zaprojektowałem go z myślą o początkujących modelarzach, stąd też pewne uproszczenia (o których wspominałem już wcześniej). Zastanawiam się jeszcze, czy nie zrobić drugiej, uproszczonej (kanciastej) osłony silnika. Pfalze latały ze śmigłami w przynajmniej trzech różnych wersjach. W modelu przewidziane jest to najprostsze. Narysowałem również szablon do stworzenia własnego śmigła z kartonu/forniru/sklejki (takie właśnie śmigło znajduje się w surówce). Silnik jest 7-mio cylindrowy, więc ilość powtarzalnych elementów została ograniczona do minimum.
Zapraszam do oglądania:















--
pozdrawiam
Piotr


 
04-08-11 17:12  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
DaFiX 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 5


 - 1

Piękny.
Takie standardowe pytanie. Kiedy można spodziewać się wydania?

--
Pozdrawiam Kacper

 
04-08-11 19:01  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
OSTOJA 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 39
Galerie - 11


 - 17

Gratulacje. Naprawdę świetnie wygląda a i śmigło drewniane. :-) Jak dla początkującego modelarza to chyba za dużo naciągów, podejrzewam, że z tym mogą być problemy. Pozdrawiam.

--
STEP BY STEP
Pośpiech jest wskazany tylko przy jedzeniu ze wspólnej miski.

 
04-08-11 19:39  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
air_22 



Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 9


 - 1

Właśnie. Czy i jakie są plany wydawnicze modelu?;>

--

Skończone:
A6M3 Zero, DH-82A Tiger Moth, DHC-1 Chipmunk, P-39N Airacobra, PWS-3, PZL-101 Gawron, Me-1101, P-51B Mustang, F4F Wildcat, PWS-3b, Westland Whirlwind Mk.I,

Na warsztacie:
Ki-43-II Kai Hayabusa

 
04-08-11 20:22  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 21


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Z tymi naciągami rzeczywiście może nie być łatwo, ale na pewno zaplątanie ich będzie zdecydowanie prostsze niż w dwupłacie.
Planów wydawniczych nie znają nawet najstarsi górale;-) Z tego co wiem, szmatopłaty kiepsko się ostatnimi czasy sprzedają i wydawcy raczej unikają samolotów z czasów I wś (nie mówiąc już o tak mało znanych tematach jak Pfalz E I). Ale pożyjemy, zobaczymy;-)

--
pozdrawiam
Piotr


 
04-08-11 20:26  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
Robert B. 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
 

Na samolotach to się nie znam, ale dla mnie to jest rewelacja :)

--

 
04-08-11 20:45  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Nie trać nadziei - co niektórzy wydawcy wciąż są zainteresowani druciakami :)
A samolocik wspaniały - gratulacje!
--

Post zmieniony (04-08-11 20:46)

 
05-02-12 13:12  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
Dziadek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 4

Witam...
„Piotrze” moje gratulacje wspaniały model - pierwsza klasa bardzo fajnie rozwiązałeś profil skrzydła zresztą całość wygląda pięknie. A że szmatopłaty to moje oczko w głowie to jak skończę męczarnie z moimi u-bootami to następny model będzie właśnie Twój…
Pozdrawiam…

--
Na półce "Relacje z Galerią"
*******************************
* Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II-GPM * Macchi M.5 Answer wyd.II * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 *

W budowie "Relacje w Toku"
*******************************
Das Boot U-141 typ. IID GPM 31/2012
Ford Tfc - Modelik 8/04

 
05-02-12 15:47  Odp: [relacja/galeria] Pfalz E.I (projekt własny)
stachooo 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 23
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 16


 - 4

Ależ on uroczy! Gratuluję :-) Śmigło wygląda jakby było wykonane z co najmniej dwóch gatunków drewna, jak na mój gust odrobinę za duża różnica kolorów. Co nie zmienia faktu, że model przepiękny.

--
Pozdrawiam, Stachu

Samoloty z kartonu - mój blog modelarski

Samoloty z kartonu - Facebook

Caponowanie to jest dodawanie elementu baśniowego do modelarstwa.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024