FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
02-08-08 21:37  [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Od jakiegoś czasu buduje, a przynajmniej próbuje zbudować model tego samolotu. Jest to przeskalowany do skali 1 : 48 model z Małego Modelarza.



Po ciężkim boju udało się skleić kratownicę. Ze względu na to, że drucik jest cienki konstrukcja jest delikatna i podatna na odkształcenie. Dlatego z przodu kratownicy przylutowane są odcinki, których w oryginale nie było, ale tego i tak nie będzie widać.



Brak szkieletu kadłuba na odcinku kabiny, który pominąłem powoduje że kadłub jest bardzo podatny na skręcanie. Będę musiał poświecić dużo uwagi przy doklejaniu drugiej części poszycia wewnętrznego.

-

Post zmieniony (07-11-09 00:30)

 
02-08-08 21:44  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



Przymiarka do kadłuba.
I na razie tyle jutro zabieram się za poszycie.

--
-

 
10-10-08 18:05  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Kabina prawie zrobiona. Brakuje jeszcze skrzyni na amunicje. Każdy element oprócz fotela robiłem kilka razy i nadal nie jestem zadowolony. Ale jak to ktoś mądry kiedyś powiedział -lepsze wrogiem dobrego. I tak wiele z tego nie będzie widać.





--
-

 
10-10-08 18:10  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Długo szukałem zdjęcia tablicy przyrządów (cz. 11) i nie znalazłem. Pewnie dlatego, że Fokker EV jej nie posiadał i nie należy jej przyklejać.



--
-

 
10-10-08 18:24  Odp: [Relacja] Fokker E V
Sturmovik 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4
 

Grupa: WLKP

Hm, a czemuż to wręga za fotelem ma wzór płótna Lozenge?

--
Adam - ffulmar2@gmail.com ==== Skype: adams-1970 ==== GG: 2629637 <--- uprzedź mailowo, nie przyjmuję wiad. od nieznajomych
Ostatni skończony: dorożka Hansom'a z fragmentem Baker Street (CSSH, 1:24)
Obecnie na warsztacie: PZL M-18 Dromader (GPM) i inne

 
10-10-08 18:36  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Bo tam jest płótno w oryginale. Dlaczego płótno w Lozenge chyba nie trudno zgadnąć.

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/2031.jpg

i więcej na tej stronie

http://www.collectors-edition.de/Alte%20News/english.htm

--
-

 
10-10-08 19:27  Odp: [Relacja] Fokker E V
Sturmovik 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4
 

Grupa: WLKP

Dzięki, byłem pewien, że czyste drewno. Zanotowane i przyswojone.

--
Adam - ffulmar2@gmail.com ==== Skype: adams-1970 ==== GG: 2629637 <--- uprzedź mailowo, nie przyjmuję wiad. od nieznajomych
Ostatni skończony: dorożka Hansom'a z fragmentem Baker Street (CSSH, 1:24)
Obecnie na warsztacie: PZL M-18 Dromader (GPM) i inne

 
10-10-08 20:26  Odp: [Relacja] Fokker E V
ergie   

A czemu oparcie fotela jest w lozenge?

--
Pozdrawiam,
ergie - wieczny banita
-------------------------------------------------------
Lepiej milcząc uchodzić za głupca, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości :)

 
10-10-08 22:08  Odp: [Relacja] Fokker E V
siennia 



Na Forum:
Relacje z galerią - 4
Galerie - 5


 - 2

ergie zlituj się!
Popatrz dwa posty wyżej... kiedyś w Świecie Młodych były takie obrazki "Wytęż wzrok"...

A model zapowiada się całkiem ciekawie.

--
Ukończone:
Fokker E.III <> Avia S-199 <> PWS-50 <> Avia B 534 <> Lublin R-VIII bis <> PZL-P11C <> A6M2 Zero <> Fokker Dr.1
Pod nożem: ???

 
11-10-08 01:35  Odp: [Relacja] Fokker E V
Miskowski 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Ciekawie rzeźbicie, kolego Pawle.
A swoją drogą to nie wiedziałem, że kiedyś piloci mieli takie wesołe kabinki...

 
11-10-08 08:56  Odp: [Relacja] Fokker E V
Rafał Ż. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 16
Galerie - 11


 - 17

No właśnie sam się tak zastanawiam, czy można bezgranicznie ufać zdjęciom z budowy replik. Sam trochę szukałem Pawle, żeby Ci pomóc, ale nic nie znalazłem:( Model i Twoje podejście do niego bardzo mi się podoba, ale ten fotel to tak jakoś dziwnie wygląda.

--
Hangar:
TS-11 ISKRA
Gotowe:
1.Hurricane 2.P11c 3.Albatros 4. Ansaldo 5.PZL-38 WILK 6.F1 Ford B190 7.F-14 Tomcat

 
11-10-08 15:38  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

W kwestii samolotów z okresu I wojny światowej w wielu przypadkach nie da się przyjąć czegoś za pewnik. Można jedynie bardziej lub mniej uprawdopodobnić. Co do tego fotela, to rzeczywiście podpatrzyłem to przeglądając zdjęcia z budowy tej repliki. Oczywiście nie przyjąłem tego tak bezkrytycznie. Ale zastanówmy się.

Wszystkie Fokkery EV/DVIII były kryte płótnem lozenge - przeważnie czterobarwnym.
Na podanej przeze mnie stronie pokazane są poszczególne etapy budowy fotela. Oparcie fotela zrobione było z blachy i obciągnięte płótnem. I to inklinuje pytanie jakie płótno było najbardziej dostępne podczas produkcji seryjnej w fabryce Fokkera w tym czasie.

Tutaj przykłady użycia pasków płótna na kratownicy w miejscach, w których naciągano płótno. Prawdopodobnie miało to na celu zapobieganie przecierania się płótna w tych miejscach.

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/1505.jpg

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/2198.jpg

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/2106.jpg

Wyraźnie widać, że używano pociętej na paski lozenge.

Tutaj z kolei przykład statecznika z naklejonymi wzmocnieniami na żebrach z pasków płótna w lozenge. To jest fakt potwierdzony zdjęciami archiwalnymi.

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/2401.jpg

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-12/2398.jpg

Tutaj mamy zdjęcie z budowy repliki Fokkera D VII, który docelowo ma być kryty płótnem w naturalnej barwie i malowanym później w oliwkowe „mazy” jak Fokker Dr I

http://www.collectors-edition.de/FokkerD7/2004-01/Ollirumpf2.jpg

Na oparcie fotela tego Fokkera użyto płótna w naturalnej barwie.

Ale do czego zmierzam. Pokazane przykłady pozwalają uznać za prawdopodobne użycie takiego płótna jaki był aktualnie dostępny przy budowie danego płatowca. Jest to w sumie logiczne. Niestety udowodnić czy tak było lub nie, mogą tylko archiwalne zdjęcia konkretnego samolotu. Ale o tym można tylko pomarzyć.

Miskowski wesołe kabinki to nic w porównaniu z „cyrkiem” jaki był na zewnątrz. Przykład malowania Fokkerów D VII

http://www.cbrnp.com/profiles/quarter1/fokker-dvii.htm

--

-

Post zmieniony (11-10-08 15:45)

 
11-10-08 16:17  Odp: [Relacja] Fokker E V
Rafał Ż. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 16
Galerie - 11


 - 17

Widzę, że bardzo dokładnie przestudiowałeś temat :D Myślę zatem, że to wyczerpuje wszelkie spekulacje-działaj dalej! Po prostu pierwszy raz spotkałem takie rozwiązanie, ale jak widać jest ono możliwe i prawdopodobne. Człowiek cały życie uczy się czegoś nowego ;)
Pozdrawiam!

--
Hangar:
TS-11 ISKRA
Gotowe:
1.Hurricane 2.P11c 3.Albatros 4. Ansaldo 5.PZL-38 WILK 6.F1 Ford B190 7.F-14 Tomcat

 
25-10-08 21:03  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Ostatni rzut oka na kabinę z tej perspektywy.




--
-

 
25-10-08 21:05  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Tak prezentuje sie już w kadłubie.



--
-

 
02-11-08 14:01  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Nareszcie wielogodzinna zabawa z przeganianiem pikseli po ekranie z miejsca na miejsce przynosi efekt. Taka jest moja wizja Fokkera E V CWL 00 2.





--

-

Post zmieniony (02-11-08 14:03)

 
02-11-08 14:02  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



--
-

 
19-11-08 23:15  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Stateczniki i stery.




--
-

 
19-11-08 23:30  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

A tutaj przykład jak poradziłem sobie ze statecznikiem i sterami. Po lewej oryginalne części z modelu – a po prawej moje przeróbki.

Z uwagi na to, że krawędź natarcia statecznika jest linią prostą połączyłem obie połówki razem. Natomiast podzieliłem je w miejscu, w którym statecznik przyklejony jest do kadłuba. Takie rozwiązanie ułatwia montaż tego elementu – wystarczy zagiąć a nie sklejać. Druga zaletą jest to, że nie trzeba retuszować tej krawędzi. Zwłaszcza przy Lozenge ułatwia to prace.

Podobnie postąpiłem ze sterami. Tutaj dałem naddatek. Wystarczy zagiąć, wyciąć i mamy dwie identyczne połówki steru. Dla takich początkujących jak ja jest to idealne rozwiązanie. Tak pod rozwagę dla projektantów modeli.



--

-

Post zmieniony (19-11-08 23:54)

 
20-11-08 13:18  Odp: [Relacja] Fokker E V
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 7
Relacje z galerią - 4
Galerie - 20


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 28


 - 4

Przeróbki siatek są tak proste i oczywiste że aż dziwi że nikomu z projektantów nie przyszło do głowy podobne rozwiązanie.
A czy projektanci mogą wziąć takie rozwiązanie pod rozwagę? Szczerze w to wątpię gdyż większość projektantów jest głucha na głos ludu zresztą nie warto tego maglować w Twoim temacie :-(

--
Sterczące kolce Pondijusa, ostre grzebienie Daktyloskopei, Trygla i latający Wieprzoryb
są niczym wobec Bestii która nas gnębi...

Nie zabijam, nie kradnę, nie wierzę.

GUZZISTI & LANCISTI


 
07-11-09 00:29  Odp: [Relacja] Fokker E V
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Ceva może jest w tym coś o czym piszesz ale wydaje mi się, że projektanci także sklejają swoje modele a przynajmniej większość z nich, więc chyba nie robiliby na złość sobie i nam. Ten akurat model jest wystarczająco dobrze przemyślany i spasowany, że można w takie usprawnienia się bawić.

Witam ponownie po prawie rocznej przerwie. Z pewnych względów, o których nie będę tutaj pisac, żeby się nie denerwować musiałem zaczynać od nowa. Całe szczęście, że cierpliwości mi nie brakuje.



Nad kabina już się tak nie rozdrabniałem jak poprzednio. Niestety nie te moce przerobowe tym bardziej, że mam rozgrzebane jeszcze trzy Spitfire`y i drugiego Fokkera.

W miedzyczasie model dostał nowa grafikę. Poprawiłem Lozenge na kadłubie. Zmieniłem Lozenge na stecznikach z czterokolorowej na pieciokolorową. Niestety jakość zdjęć nie pozwala jednoznacznie stwierdzic czy tak było w rzeczywistości.
Wiem na pewno, że Fokker o numerze 00.1 miał pięciokolorową. Inne Fokkery jeśli coś się da wypatrzeć na zdjęciach także, więc na zasadzie ekstrapolacji uznałem, że ten też tak miał.



Wytłoczyłem osłonę silnika. Jest to próbne tłoczenie w celu wyłapania błędów. Kilka niewielkich korekt i powinno być dobrze.




Mam nadzieje, że kolejna odsłona nastąpi niebawem, bo podwozie już prawie gotowe.

Jeszcze prośba do administracji forum. Nie wiem jak to się stało,ale mam chyba dwa konta o tej samej nazwie. Drugie jest np. tutaj http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=73455&t=73455 Czy da się cos z tym zrobić?

--
-

 
16-11-09 00:40  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Kabina zrobiona. Dzisiaj wkleiłem skrzynkę na amunicję, którą wcześniej okleiłem folią aluminiową i drążek sterowy. Zrobiłem też część pokrywy zamykającej kadłub z góry. Tutaj dorobiłem zegar wskaźnika paliwa wraz z osłoną.





--

-

Post zmieniony (16-11-09 00:42)

 
16-11-09 00:42  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 



--
-

 
16-11-09 17:42  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Piotr D. 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 4
Galerie - 22


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 6


 - 4

Bardzo mi się podoba Twój Fokker, dużo z niego wycisnąłeś. Dlaczego tłoczyłeś osłonę silnika z folii? Nie satysfakcjonowała Cię osłona z malowanego kartonu?

--
pozdrawiam
Piotr


 
16-11-09 23:12  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Zefir   

Naprawde robi wrażenie efekt twojej pracy jak i ogromne zaangażownie.To sie nazywa ,,mieć serce,,.Kibicuje i czekam na efekt końcowy.

 
17-11-09 01:29  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Dlaczego z folii? Powodów jest kilka. Pewnie da się to ładnie uformować i skleić w standardzie, ale ja tak nie potrafię. W skali 1:48 ta osłona ma wielkości monety 5 zł. Więc wbrew pozorom łatwiej jest zrobić kopyto i wytłoczyć, niż szpachlować papier. Zresztą do podobnego wniosku doszedł kolega, który robił Fokkera w trochę większej skali.

http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=66380&t=66328

Powód drugi jest taki, że potrzebuję dwie takie osłony, bo robię równocześnie drugiego Fokkera E, V CWL 00.1. Relacja tutaj:

http://www.kartonwork.pl/forum/viewtopic.php?t=6076&postdays=0&postorder=asc&start=20&sid=584794c131e2b98eaa6563f8217bf4a6

Wychodzę z założenia, że jeśli maluję dany element to w sumie nie ważne z czego jest zrobiony, bo i tak liczy się efekt końcowy. Przykład płoza ogonowa. Odciąłem ją ze szkieletu, bo mi przeszkadzała na początku. Teraz mogłem wyciąć z kartonu zalać super glue i szlifować. Zrobiłem to jednak z drutu i zalałem lutem. Co prawda zrobiłem ich chyba z 5, zanim byłem zadowolony, ale wygląda lepiej niż z kartonu.



W sumie to bawię się samym samolotem, bo lotnictwo to moja pasja a model powstaje przy okazji. Pisałem wcześniej, że powiększyłem Lozenge . Powodem było to , że chciałem wstrzelić się w jej wzór. W sumie szczegół, ale, skoro można to czemu nie: )



--
-

 
01-12-09 00:35  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Cały czas cos robię przy modelu ale wszystko jest na razie w proszku. Żeby nie wrzucac wszystkiego naraz pokażę, co udało mi się zrobić ze skrzydłem.



Malowanie skrzydła to dopiero zagadka. Wszystkie dotychczasowe schematy malowania wydają się błednę, bo skrzydło nie było ani tak ciemne, ani jednolicie pomalowane i wszystko wskazuje na to, że nie jednokolorowe. Żeby nie powtarzać tutaj argumentów polecam lekturę tej relacji. Każdy może sam wyrobić sobie zdanie.

http://pwm.org.pl/viewtopic.php?f=12&t=3052&start=15



Tutaj widać dwa podobne ujęcia tego samego samolotu. Na górnym zdjęciu widać charakterystyczne smugi ale nie widać różnicy kolorów. Natomiast na dolnym zdjęciu widać, że lewa końcówka płata jest wyraźnie ciemniejsza od reszty skrzydła. Dowodzi to tego, że różnice kolorów były bardzo subtelne i nie na każdym zdjęciu to widać. Zresztą podział kolorów na zdjęciu skrzydła modelu w skali szarości też się zlewa, co widac na zdjęciu pare linijek niżej.

http://aces.safarikovi.org/victories/obr1/aircraft_fokker_e_v.jpg schemat malowania z ciemnozielonym jednolitym skrzydłem.

Od siebie dodam tylko, że skrzydło Fokkera pomalowane od spodu na ciemnozielony kolor jest nieracjonalne biorąc pod uwagę to, że drukowane płótno Lozenge na kadłubie pełniło funkcję kamuflażu, a malowanie tak dużej powierzchni jak spód skrzydła na ciemno raczej przeczy idei kamuflażu (pomijając ekstrawagancje pilotów w jednostkach liniowych). Oraz niekonsekwentne, bo przecież Fokkery Dr I były malowane od spodu na jasnoniebiesko. Żeby daleko nie szukać.
http://www.konradus.com/forum/read.php?f=145&i=6&t=6

--
-

 
01-12-09 00:39  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Skrzydło Fokkera nie było pomalowane jednolicie ale w charakterystyczne dla Fokkera smugi po pędzlu. Wyzwaniem okazało się zrobienie czegoś podobnego na modelu. Najpierw próbowałem na komputerze ale nie wyglądało to naturalnie (za mało chaotycznie). Próbowałem namalować to pędzlem z miernym rezultatem. Wreszcie wpadłem na pomysł, żeby zrobić to ołówkiem na kartce papieru. Potem zeskanować, nałożyć siatkę modelu. Pobawić się trochę balansem kolorów. Myślę, że nie wyszło najgorzej.





Zdjęcia powyżej pokazują sklejoną surówkę, czy wszystko schodzi się jak powinno. Muszę przemyśleć jeszcze parę rzeczy. W weekend mam nadzieję to skleić.

 
01-12-09 00:43  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Paweł~ 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Nie mogłem się oczywiście powstrzymać od przymiarek : )



--
-

 
04-12-09 15:43  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
ssebittro 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
Galerie - 1


 - 1

Kabinka majstersztyk ! Robi wrażenie !

--

Teoretyk ostatnio...

 
04-12-09 21:48  Odp: [Relacja] Fokker E V 1:48
Stealth 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 3
Galerie - 24


 - 1

Witam. Od samego początku podziwiam Twoją pracę. Też mam w planach lekką waloryzację tego modelu. Patent na kamuflaż na skrzydle bardzo ciekawy. Ja w tej chwili buduję sobie Fokkera F I w malowaniu Wernera Vossa na bazie Dreideckera Pawła Mistewicza opublikowanego w MM, który miał w całości kamuflaż malowany tą techniką. Po wielu próbach w Corelu udało mi się uzyskać taki efekt:


--
Na półce m. in.:
SSys 1:25, Inka II 1:33, BD-41 1:25, Demoiselle 1:33, V-1 1:33, PZL P.11c 1:33, SZD-18 Czajka 1:33, V-2 1:33, Slingsby T-21b 1:33, Sopwith Tabloid/Schneider 1:33, PZL P.7a 1:33, Morane Saulnier M.S. 30 E1 1:33, Nieuport 11 Bebe 1:33 GPM, Fokker Dr I 1:33 MM, Fokker E V 1:50 KEL, Aviatik-Berg D I 1:50 KEL, Lublin R XIII D 1:50 KEL, Pfalz D XII 1:50 KŚ, Fokker Dr I 1:50 KŚ

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024