Sławomir Bloch
Na Forum: Relacje z galerią - 1 Galerie - 77
- 28
|
Model radzieckiego samochodu pancernego BA-64 wykonałem w oparciu o wycinankę Model Cardu nr 95. Przymierzałem się do niego już od początku lat osiemdziesiątych i nawet już wcześniej przeliczyłem skalę z planów zamieszczonych w radzieckim czasopiśmie Modielist Konstruktor oraz zacząłem rozrysowywać siatkę kadłuba. Jednak Wydawnictwo uprzedziło mój zamiar, a tym samym zostałem zwolniony z uciążliwych prac rachunkowych.
Model zrobiłem w wersji z zakrytym przedziałem bojowym, bowiem w wielu egzemplarzach w warsztatach technicznych na froncie (na wzór niemieckiego Sd Kfz 222) dokonywano takich przeróbek na wieżyczkach zakrywając, otwarty od góry przedział otwieraną siatką metalową lub pokrywą z grubszej blachy. Była to potrzeba podyktowana tym, że bardzo często podczas rozpoznania walką lub innych rodzajów działań bojowych dowódca, obsługujący zarazem karabin maszynowy ginął czy też zostawał ranny od rykoszetów, odłamków, szrapneli albo postrzelony z górnych pięter domów, lub też pojazd zostawał zniszczony, a załoga ginęła z powodu wrzucenia granatu ręcznego do jego wnętrza.
Ponadto chyba z lenistwa nie musiałem bawić się wnętrzem wieży, więc model był relaksacyjny ;-)
Samochód ten ze względu na słabe opancerzenie i uzbrojenie nie był używany do bezpośredniej walki lecz z powodu swojej lekkości i zwrotności spełniał role łącznikowe, rozpoznawcze, ochronne, przeciwdesantowe, dyspozycyjne i patrolowe. Łącznie od 1942 roku wyprodukowano ponad 3500 sztuk tych samochodów w różnych wersjach.
Oprócz Armii Radzieckiej wyposażone w nie były także oddziały LWP-1 Bryg. Panc. im. Bohaterów Westerplatte, pułki czołgów i artylerii samobieżnej oraz 1 Korpus Pancerny 2 Armii WP. Pozostały one na stanie w LWP do początku lat 50.
Model pomalowałem w typowy dla pojazdów pancernych LWP sposób.
, , , , , ,
, , , , , ,
Post zmieniony (01-09-14 19:44)
|