FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
18-12-06 21:12  [R/G] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Zapraszam na następną część relacji z budowy francuskiej fregaty La Belle Poule w której będę usiłował odtworzyć takielunek, czyli konstrukcję składającą się z drzewc, lin i żagli służącą do napędu i manewrowania żaglowcem.
Poprzednia część relacji budowa kadłuba

maszty

Omasztowanie La Belle Poule składa się z trzech masztów i bukszprytu. Kolejno zaczynając od dziobu, skośnie wystające drzewce to bukszpryt ze stengą. Pierwszy maszt to fokmaszt (formaszt), drugi grotmaszt - każdy z nich składa się z trzech części: kolumny, stengi i bramstengi. Ostatni stermaszt (krojcmaszt) składa się z kolumny i stengi. wszystkie te drzewce połączone są ze sobą konstrukcjami nazwanymi mars (dolna ) i saling (górna).



Na zdjęciach widoczne kolumny masztów osadzone w opętnikach, a na ich topach dyby kontynentalne tzw ośle łby - jeszcze nic nie jest wklejone, to na razie przymiarka. Dyby, kolumny i bukszpryt będą jeszcze malowane.



Części składowe marsów, platforma z jarzmem. Na kolumnach masztów w górnej przedniej części znajdują się ślizgi zabezpieczające maszt przy podnoszeniu rej i steng. Ostatnia fotka, platformy sklejone z jarzmami i świeżo wymalowane.



Post zmieniony (06-10-09 08:58)

 
19-12-06 08:20  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
adamkor 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

powodzenia!
czy okręcik będzie miał żagle?

 
19-12-06 09:46  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Piterski 



Na Forum:
Relacje w toku - 9
Relacje z galerią - 1


 - 1

Dzięki za wyjaśnienie tej zawiłej terminologii. Może w końcu zrozumiem coś z relacji budowy takielunku.

--
4976342
Na tapecie: GAZ 69M; PGM-17.

 
19-12-06 20:37  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

adamkor żagle będą, żonka już znalazła i kupiła mi cienkie płótno lniane - batyst


Piterski proszę bardzo :-)

 
20-12-06 09:41  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
syjek 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
Galerie - 2
 

Andrzej, czy dostałeś e-mail ode mnie?

 
30-12-06 16:37  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

maszty



Przygotowany kolejny zestaw drzewc oraz wyposażenie: kratownice, wsporniki marsów, ława nokowa bukszprytu i flagsztok.



Na zdjęciach:
Sterkolumna z zamontowaną platformą marsa i listwą ślizgową, stenga oraz wyposażony bukszpryt.
Pomalowane dyby, stengi grot- i fokmasztu z salingiem oraz "ostatnie piętro" stermasztu.
Dyby oraz bramstengi grot- i fokmasztu. Kuliste zakończenia na topach bramsteng i noku stengibukszprytu to jabłko.



Spartaczyłem okucia na kolumnach i ponownie musiałem wykonać grot i fok (ciasno zwinięta na stalowym rdzeniu kalka techniczna)

--

 
13-01-07 15:25  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

maszty



Na kolumny nalożone zostały już obręcze wzmacniające (okucia), listwy ślizgowe z opaskami linowymi (wulingi), platformy marsów oraz dyby.
Wszystkie segmenty zostały połączone w całość za pomocą dyb oraz jarzm marsów i salingu.
Na koniec maszty zostały wklejone do otworów w pokładach (opętników). W prawdziwych żaglowcach maszt jest zaklinowany w opętniku, od spodu jest połączony z jarzmem czyli konstrukcją z belek połączonych z pokładnikami. Stopa lub pięta czyli dolna część kolumny osadzona jest czopowo na górnej części kilu (kilsonie), na wzmocnionej podkładce z kwadratowym otworem zwanym gniazdem podmasztowym.

--

 
15-01-07 10:17  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Metalmic   

Maszty Anrzeju prezentują się bardzo ładnie. Dostrzegłem jednak tylko na dwóch z nich (pod marsem) przygotowane bloki pod reje i żagle. Czy nie masz obaw co do późniejszego montażu stenwant i reszty bloków na już wkjejonych w kadłub masztach?

--
Pozdrawiam

 
16-01-07 09:21  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Metalmic najbardziej zależało mi na tym aby wszystkie segmenty masztów zostały równo i solidnie ze sobą sklejone. Bloki które dostrzegłeś pod marsami, (a ja zapomniałem o nich wspomnieć) zainstalowałem jeszcze przed wklejeniem masztów do kadłuba, póżniej mogło to być kłopotliwe. A co do póżniejszego montażu stenwant i reszty osprzętu, raczej nie mam obaw.

--

 
19-01-07 20:36  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

liny
Do wykonania takielunku potrzebne są różnorodne liny. Ze względu na zastosowanie dzielimy na stałe (ciemne, konserwowane smołą) i ruchome (beżowe, liny konopne).
Aby zachować zróżnicowanie grubości skręcam je z pojedynczych nici. Używam zwykłych nici krawieckich, bawełnianych - chyba :-)



Spalając próbkę nici poznaję czy to są te właściwe, powinna palić się jasnym płomieniem, błyskawicznie, pozostawiając śladową ilość białego lotnego popiołu i wydzielając zapach taki jak palony papier.



Nitki mocuję na stałe i rozwijam na jakieś 4,5 metra. Końce zaczepiam do specjalnej "głowiczki gwiazdkowej" połączonej z silniczkiem. Przed skręcaniem nasączam zestaw nitek rozrzedzonym wikolem lub BCG w proporcji 1 klej : 2 woda.



Przy skręcaniu lina skraca się około metra wyciskając klej. Gdy zaczynają pojawiać się guzły to znak, że już dość - odcinam linę mocuję na stałe i szmatką usuwam klej jednocześnie likwidując te koszmarne włoski, które widać doskonale przy mocowaniu (z prawej strony fotki). Po całkowitym wysuszeniu lin odcinam je i leżakują by się odprężyły nie mogą w tym czasie stykać się ze sobą, bo będzie kłopot jak się skręcą.



Skręcone już zestawy linowe i ich opis:
- olinowanie stałe
jako pierwsza od góry pojedyncza nitka zaimpregnowana roztworem BCG
dwie nitki skręcone zgodnie ze skrętem włókien nici, zaimpregnowana roztworem wikolu
jw z tą różnicą ze skręcone przeciwnie do skrętu włókien nici
trzy nitki skręcone zgodnie ze skrętem włókien nici, zaimpregnowana roztworem wikolu
cztery nitki skręcone zgodnie ze skrętem włókien nici, zaimpregnowana roztworem wikolu
cztery nitki skręcone zgodnie ze skrętem włókien nici, zaimpregnowana roztworem BCG
cztery nitki skręcone przeciwnie do skrętu włókien nici, zaimpregnowana roztworem BCG
pięć nitek skręconych przeciwnie do skrętu włókien nici, zaimpregnowana roztworem BCG
- olinowanie ruchome
wszystkie skręcone zgodnie ze skrętem włókien nici i impregnowane roztworem wikolu (na górze pojedyncza nitka dalej, podwójna, potrójna i poczwórna).



Na koniec liny zostały zabezpieczone i nawinięte na walcowate przedmioty.

--

 
22-01-07 17:41  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
adamkor 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

witam, bardzo ciekawy i pouczający patent na linki.

--
HMS Granado

 
23-01-07 13:48  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Szeryf 

Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Andrzej, Twoja relacja to encyklopedia wiedzy o budowie żaglowców z papieru.
Co do skręcania linek mam takie oto pytania:
Co daje skręcanie ich zgodnie ze skrętem włókien, lub przeciwnie do skrętu włókien nici? Czy skręcasz je w dwóch kierunkach, by osiągnąć dwa różne efekty wizualne, upodobniając je do konkretych rodzajów olinowania?

I jeszcze jedno: czy nasączenie klejem, a potem skręcenie ich wystarczy, by lina nie poskręcała się, lub nie "rozpadła", po zdjęciu z mocowania na drewnianej ramce i "głowiczce gwiazdkowej"?

Z góry dziękuję za odpowiedzi.
Pozdrawiam i nadal obserwuję wątek.

--

 
23-01-07 15:04  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Marek_G 

 

Najlepszy efekt skręcania wszelkiego rodzaju linek daje podobne urządzenie do Twego z tym, że jako głowicy używamy krążka, który jest właśnie osadzony na osi takiego silniczka a na obwodzie jego są przymocowane osie z haczykami do podpięcia nitek, gdy koło takie się obraca napędza te właśnie osie z haczykami powodując skręcenie każdej nitki wokół swej osi. Na tej samej osi, co obraca się podstawowe koło z rolkami trochę dalej umieszczony jest dodatkowy okrąg z otworami poniżej jego obwodu, przez które przeciągnięte są nitki, które to koło powoduje zaplot takiej liny (może być również stożek z wyżłobionymi na obwodzie rowkami, w których właśnie umieszczamy te nitki (osnowę)), co daje nam odpowiednią z prawdziwego zdarzenia linę. I tak samo jak u ciecie grubość linek uzyskujemy poprzez ilość skręcanych nitek.
PS. przepraszam, że tak piszę, ale mam złamaną rękę dzisiaj, bo bym wstawił jakiś rysunek tego urządzenia.

Nazywa się to ropewalk
link: http://www.marecki.user.icpnet.pl/ropewalk.htm

pzdr. Marek G.

--



Post zmieniony (23-01-07 15:52)

 
24-01-07 08:57  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Syzyf 



Na Forum:
Relacje w toku - 4


 - 1

Oglądam Twoją relację Andrzeju z nieustającym podziwem i przyjemnością :))).
Chciałbym tylko dodać coś na temat skręcania linek, co nie zostało jeszcze napisane wprost. Chodzi o powód używania ropewalka, czyli urządzenia do skręcania linek.

Prawdziwa lina, zrobiona np. z 3 skrętek, nie jest "zwyczajnie" skręcona, ponieważ samoczynnnie rozplątywałaby się, gdyby odciąć jej kawałek.
Dlatego fabrycznie robione liny są splatane w ten sposób, że owszem jest głowica skręcająca cały splot w jedną stronę, jednak równocześnie każda z 3 linek jest również obracana, lecz przeciwnie do kierunku obrotu głowicy. Powoduje to samozakleszczanie się linek w oplocie.

Twoje urządzenie jest prostszą wersją ropewalka, dlatego musisz używać kleju do utrzymania nitek "w ryzach". Nie jest to bynajmniej zarzut, bo w końcu liczy się efekt wizualny, który będzie podobny.
Głowica prawdziwego ropewalka musi posiadać dodatkowe 3-4 przekładnie, które przy obrocie głowicy obracają jednocześnie skrętki w stronę przeciwną - o czym pisał wcześniej monolith.
Tak skręcona linka nie będzie się samoczynnie rozplątywać.

Pozdrawiam

 
24-01-07 09:34  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

adamkor cieszy mnie to, że opis ma wartość edukacyjną :-)

JacekPlacek eksperymentowałem skręcając nitki zgodnie ze skrętem ich włókien i przeciwnie. Miało być to na zasadzie lin typu współzwitych - uważałem, że tak będzie najlepiej dla skręconej liny ale na próbę skręciłem w przeciwną stronę: efekt niemal ten sam z tym, że jest o kilka setek milimetra grubsza (jest to korzystne dla mnie bo w ten sposób mam do dyspozycji większy wybór grubości lin). Z dostępnych mi planów jednostek rangą zbliżonych do La Belle Poule wyodrębniłem piętnaście rodzajów grubości lin. Odnośnie konkretnych rodzajów olinowania to będę jeszcze skręcał liny kablowe na sztagi i linę kotwiczną (fragment takiej liny widoczny jest w poprzedniej relacji, wychodzi ona z luku na pokładzie bateryjnym) używając tych lin jako pokrętki.
Nasączanie klejem spełnia dwa zadania: zapobiega właśnie "rozpadaniu" się liny po skręceniu i "przylizuje" włoski o czym już wcześniej pisałem.

monolith świetne urządzenie ten ropewalk widziałem jego rysunki i opis w książce "modelarstwo okrętowe" Jerzego Litwina oraz zdjęcia i zasadę działania na portalu "Koga". Jakoś nie miałem pomysłu i zacięcia by wykonać sobie to urządzenie, więc pozostało mi skręcanie amatorskie, domowym sposobem. Czy do skręcania lin ropewalkiem także używacie nici krawieckich czy jakiś innych np: chirurgicznych, czy liny po skręcenu mechacą się (chodzi mi o te włoski, które lubią łapać kurz) i czy też się je czymś impregnuje?

 
28-01-07 18:40  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Syzyf nareszcie dzięki Tobie dowiedziałem się, jak to jest ze zwijaniem lin za pomocą ropenwalka. Jeżeli chodzi tylko o to, żeby skręcone liny się nie rozwijały w takim razie pozostanę przy swoim już wypróbowanym sposobie i mogę zapewnić, że na moim okręcie żadna lina nie rozpadnie się :-)

olinowanie stałe
Wanty - liny napinające maszty do tyłu a także zabezpieczające go przed wygięciem do przodu lub na boki.
Paduny (baksztagi) - napinają górne partie masztów ku rufie.
Sztagi - napinają maszty do przodu i zabezpieczają przed wygięciem do tyłu.
Wymienione liny tworzą dla każdego z masztów solidną konstrukcję o trójkątnej podstawie, chroniącą go przed złamaniem.



Od topu grotkolumny biegną topwanty zamocowane parami za pomocą pętli. Montowanie zaczynam od prawej strony, liny przechodzą przez psią dziurę w marsie i przewleczone są przez pierwszy i drugi od dziobu otwór w ławie wantowej. To samo po lewej stronie i tak na przemian (znowu prawa i lewa itd) w sumie na każdej ze stron jest po osiem lin. Grot- i fortopwanty w orginalnym żaglowcu tej rangi mają średnicę około 60 mm.



Tak samo przebiega montaż na fokmaszcie z tym, że lin jest siedem na każdej ze stron (ostatnia jest pojedyncza). Topwanty na obu masztach są z lin pięcioskrętkowych.



Na stermaszcie na każdej ze stron jest po pięć topwant są one cieńsze: ich średnica w orginale wynosi 40 mm - do modelu użyłem lin trójskrętkowych.



Wszystki liny zostały przeprowadzone przez otwory w ławie wantowej i związane parami pod kadłubem.

 
11-02-07 20:47  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Przygotowany jest już osprzęt do zamocowania na topwanty: knagi, bloki trójrolkowe, jufersy z okuciami - dolne oraz jufersy górne. Te ostatnie przykleiłem na styk do naprężonych topwant. Aby wszystkie krążki były równo na jednakowej wysokości, pomagałem sobie szablonami. Wyrażnie widać różnicę wielkości jufersów - bierze się ona z matematycznych zależności, gdzie średnica ich równa się połowie średnicy kolumny masztów mierzonej przy pokładzie. A skoro już o proporcjach mowa nie można nie wspomnieć o zależnościach miedzy wielkościami drzewc: za podstawę do obliczeń przyjęta została grotkolumna, której wysokość wzięła się z sumy długości i szerokości pokładu bateryjnego podzielone przez dwa. Bukszpryt stanowił 7/11, fokkolumna 8/9 a sterkolumna 6/7 długości grotkolumny.



Liny topwant poodcinałem na wysokości łączenia kolorów żółtego i czarnego na burtach. Po owinięciu (oklejeniu) jufersów topwantami, zostały one przy pomocy drucików tymczasowo zamocowane na swoich miejscach w ławie wantowej.



Na kolejnych dwóch fotkach widoczne "przyszywanie" ściągów (ściąg to inaczej rep czyli po prostu lina) między górnymi a dolnymi jufersami, które zostają po tej czynności wklejone do ławy wantowej. Te trzy elementy tworzą talrep.



Kolejne etapy zakładania liny ściągającej oba jufersy - talii repu.

--

 
13-02-07 13:24  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
adamkor 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

witaj!
bardzo dziękuję i się cieszę, że dajesz taki mini przewodnik po ułatwiających technikach przy tych sznurkach... sam właśnie wchodzę w ten etap, więc jest to nieoceniona pomoc :)
pozdrawiam

--
HMS Granado

 
25-02-07 15:42  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Dalsze prace nad takielunkiem: topwanty zostały ponownie napięte (tym razem już za pomocą talrepów) i zabezpieczone. Przywiązałem również knagi, na które będą obkładane liny olinowania ruchomego.
Mam mały dylemat, nie wiem gdzie należy obłożyć lużne końce talii bloków pierwszych fok- i grottopwant: zawiązać pod dolnym blokiem czy na knadze? Tymczasowo wykorzystałem najblisze knagi - prosiłbym o pomoc, jeżeli ktoś wie coś na ten temat.



Praktycznie ten sam zestaw prac na stertopwantach i...



...widok na efekt końcowy. Z zakładaniem wyblinki wstrzymam się do czasu, gdy na knagach zostaną obłożone wszystkie liny.

PS: Krótka relacja o tym jak to się rzeczywiście robi.
http://www.history.navy.mil/constitution/work.htm
http://www.history.navy.mil/constitution/work2.htm
http://www.history.navy.mil/constitution/friendship.htm
http://www.history.navy.mil/constitution/work3.htm
http://www.history.navy.mil/constitution/work4.htm

--

 
25-02-07 15:49  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
neo1805 

 

Witaj!
Wczoraj jednym tchem przeczytałem całość Twojej relacji z budowy La Belle Poule. Zaiste jest to skarbnica wiedzy o technice budowy żaglowców (nie tylko z kartonu)! Chylę czoła przed Twoimi umiejętnościami! Jesteś fenomenalny! Od ładnych kilku lat zbiram modele żaglowców, książki, plany, zdjęcia modeli itp. Czekałem na inspirację, która sprawiłąby że wezmę się za ich sklejenie. Muszę Ci podziękować - naprawdę zaszczepiłeś we mnie pragnienie wzięcia się za budowę moich modeli. Mam jeszcze tylko jedną prośbę...może nietypową...czy mógłbyś przesłać mi zdjęcia Twojego warsztatu tj. narzędzi jakimi się posłuujesz przy budowiie. Chciałbym doposaszyć mój warsztat zanim wezmę się do pracy. Mój e-mail: neok32@op.pl. Będę bardzo wdzięczny. Powodzenie w dalszych etapach budowy! Będę często tu zaglądał.

--
Pozdrawiam
neo1805

 
13-03-07 21:44  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Maszty zostały częściowo wyposażone w bloki. Troszeczkę je zmodyfikowałem wykonując rolki z drutu (do tej pory stosowałem koszulkę izolacyjną, patrz bloki lawet). W górnej części fotki elementy składowe i budowa na przykładzie bloku trójrolkowego. Poniżej bloki duże i małe już ostropowane i gotowe do założenia.



Prace nad olinowaniem przeniosły się na wyższe piętro masztów. Fokstenwanty i grotstenwanty biegną w dół od topów steng i przechodzą przez otwory na skrajach platform marsów. Ich rzeczywiste średnice wynosiły 40,4 mm a sterstenwant 28,3 mm.



Na bramstengach założone zostały fokbramwanty i grotbramwanty przechodzą one przez otwory w nokach jarzm salingów. Ich średnice w okrętach tej rangi wynosiły 24,2 mm.

--

 
02-04-07 21:36  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
mariusz w   

witam jak tam prace postępują pozdrawiam

 
03-04-07 00:10  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

mariusz w mówisz-masz:

olinowanie stałe



Jufersy na stenwanty i narzędzia przy pomocy których powyciskałem je z kartonu. Jest to fragment radiowej antenki teleskopowej oraz uchwyt do niej pozwalający na łatwe i bezpiecznie wyciskanie krążków.
Jufersy z założonymi okuciami i prosty przyrząd z przyciętych i odpowiednio rozmieszczonych szpilek pozwalający jednolicie je wyprofilować.



Montowanie jufersów do stenwant i zakładanie ściągaczy (praktycznie powtórzenie poprzednich czynności jak przy topwantach).



Założone talrepy na fok-, grot- i sterbramwanty.

--

 
03-04-07 16:30  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
mariusz w   

witam fajnie ci idzie

 
14-04-07 21:11  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Małymi kroczkami ale do przodu
Bramwanty zostały przyczepione pod salingami fok- i grotmasztu do stenwant tworząc podwantki.



Na fotkach kolejno: podwantki na fok-, grot- (podczas prac i po ich zakończeniu) oraz stermarsie.
Podwięzie wantowe lub jak kto woli podwantki zapewniają solidne zamocowanie dolnych jufersów w platformach marsów, ich dolne okucia czyli podwięzie połączone są linami grubości stenwant z topwantami i poprzeczką, która zapobiega nadmiernemu ich podciągnięciu.

--

 
14-04-07 21:18  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
malcolm mc angus   

Rany Boskie panie dziejku! pięknie Ci to idzie!Dla mnie kurcze black magic w najczarniejszym wydaniu:)Miodzio.

--
są trzy rodzaje prawdy: cysto prowda, tys prowda i g... prowda.

 
06-05-07 20:56  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Po zamocowaniu wyblinek na stenwanty zacząłem montować kolejne liny takielunku stałego jakimi są baksztagi (inaczej paduny) - ich zadanie to równoważenie siły wiatru napierającego na ożaglownie od strony rufy.
Mocowane i rozmieszczone są one tak jak wanty, biegną od topów steng i bramsteng ukośnie ku rufie do ław wantowych.



Fokstenpaduna i grotstenpaduna mocowane są na topach stengi - ich średnica 40,4mm.
Fokbrampaduna i grotbrampaduna mocowane są na topach bramstengi - ich średnica 24,2mm.
Końce tych lin oplecione są wokół jufersów jednokipowych, razem z jufersem dolnym tworzą talrep, który zamocowany jest do ław wantowych. Na trzecim zdjęciu: trzy pierwsze (małe) talrepy to grotstenpaduny i jako ostatnia grotbrampaduna.



Podobnie sytuacja przedstawia się na stermaszcie tu sterstenpaduna ma średnice 24,2mm.

--

 
06-05-07 21:14  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
k_natlenie 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Żaglowce to raczej nie moja działka, ale zajrzałem, żeby zobaczyć jak radzisz sobie z linami. W samolotach czasem to też wyzwanie, ale to co robisz wymaga o wiele więcej czasu, cierpliwości i umiejętności. Szacunek!



Post zmieniony (06-05-07 21:16)

 
26-05-07 20:45  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Pod ławami wantowymi elementem łączącym jufersy z poszyciem burt są podwięzi wantowe. Wykonane były one z metalu bowiem musiały wytrzymywać duże naprężenia. Oto kolejne etapy wykonania tych elementów, z drutu o średnicy 0,3mm. Malowanie ich odbywa się dwuetapowo, czyli najpierw do połowy, a po wyschnięciu obrót i druga połówka. Czekając aż zupełnie wyschnie farba przeniosłem się z pracami na galion.



Tam już na stałe osadziłem bukszpryt i zabezpieczyłem go przewiązem linowym (inne nazwy to łącznik cięgłowy, więźba, gammoning w tym przypadku podwójny).

--

 
27-05-07 00:19  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
mariusz w   

witam swietna robota z czego zrobisz figure galionową pozdrawiam

 
27-05-07 10:48  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Kamil Zoszak   

Galion wyszedł PIERWSZA klasa... Naprawdę po mistrzowsku

--
U 96 na WarQ....PAre ładnych lat przede mną

 
27-05-07 16:15  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Dzięki wszystkim za uznanie dla mojej pracy nad modelem.
Wykonanie figury galionowej zaplanowałem dopiero na koniec budowy modelu, ale często się zastanawiam do sposobu wykonania tego detalu. Najprawdopodobniej będzie ona wykonana metodą kombinowaną z przewagą produktów papierniczych (zamierzam skorzystać z pomysłów Rajkuba, Syzyfa, Jacka Placka).

--

 
29-05-07 08:37  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Metalmic   

Witaj Andrzeju. Niesamowite odwzorowanie wszelkich detali powoduje u mnie niezły wytrzeszcz. W przypadku podwięzi wantowych ja poszedłem na łatwiznę ale u Ciebie jak widzę nie ma miejsca na kompromisy i to mi się podoba! Nieco przeraziły mnie te "pętelki" z drucików ale na wszystko masz sposób. Fakt prowadzenia relacji w iście instruktażowy sposób tylko podnosi walor tego wszystkiego co robisz, gratuluje. Zauważyłem iż przyklejasz wyblinki na stenwantach czy i wanty zrobisz podobnie, a może pokusisz sie o wiązanie wyblinek?

--
Pozdrawiam

 
30-05-07 00:17  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Metalmic na wantach wyblinka również będzie klejona. Podczas prób wiązania (oczywiście przy zastosowaniu węzłów wyblinkowych) efekt jaki uzyskałem nie był zadowalający (za bardzo rzucały się w oczy zgrubienia węzłów) więc postanowiłem je kleić.

--

 
25-06-07 15:43  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
mariusz w   

witam co tam w stoczni słychać pozdrawiam

 
28-06-07 19:24  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

W stoczni rozprężyła się trochę dyscyplina, jednak prace wciąż idą naprzód.

olinowanie stałe



Od stewy do bukszprytu przebiega sztag bukszprytu zwany również watersztag, zapobiega on złamaniu się drzewca przeciwdziałając sile wytworzonej przez parcie wiatru na sztaksle.



Ciąg dalszy prac nad montażem powięzi, na zdjęciach widoczne okucia zamocowane do burt.



Post zmieniony (28-06-07 23:46)

 
16-07-07 10:04  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Kolejne etapy montażu podwięzi. Łączenie między okuciami jufersów a okuciami na burtach wykonałem z paseczków kalki technicznej. Następnie wzmocniłem je klejem“super glue”i pomalowałem matowym humbrolem 33.



--

 
30-07-07 19:11  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Jufersy sztagowe (tzw serca) z założonymi stropami ochwytującymi bukszpryt.



Przygotowałem już stanowisko do wykonania imitacji splotów kablowych na sztagi. Jako skrętek użyję skręconych już wcześniej lin z nici. Po kilku próbach udało mi się dobrać zbliżone średnice lin na sztagi co przedstawia powyższy szkic.
Rzeczywiste średnice sztagów:
forsztag górny – 56,5mm
forsztag dolny – 89mm
grotsztag górny – 64,5mm
grotsztag dolny – 93mm
stersztag – 48,5mm

--

 
30-07-07 20:46  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Szeryf 

Na Forum:
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Zabijasz tą dokładnością... chciałbym umieć tak regularnie podtrzymywać prace nad modelem waloryzowanym wg własnych materiałów i wiedzy (której nota bene należy Ci pogratulować). U mnie zdarzają się kilkumiesięczne przerwy w budowie spowodowane totalnymi odpływami chęci.

Poza tym muszę się ustosunkować do Twoich słów: "zamierzam skorzystać z pomysłów Rajkuba, Syzyfa, Jacka Placka"...
Ale mnie w towarzystwie umieściłeś! Jeszcze ktoś mnie uzna za modelarza! ;-)

Pozdrawiam

 
31-07-07 09:10  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
Piterski 



Na Forum:
Relacje w toku - 9
Relacje z galerią - 1


 - 1

Andrzej twoja relacja "powala" precyzją i dokładnością. Zarówno od strony technicznej jak i merytorycznej.
Liczę, że do samiuśkiego końca dociągniesz ją na takim poziomie.
To co prezentujesz to jest niezbędne źródło wiedzy dal modelarza którzy marzy o sklejeniu żaglowca, ale się tego boją.
Dzięki tej właśnie relacji wizja zabrania się za taki model staje się mi coraz wyrazistsza i realna.
Bardzo Ci za to dziękuje.

--
4976342
Na tapecie: GAZ 69M; PGM-17.

 
01-08-07 00:34  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Dziękuję za zainteresowanie moją relacją. Bardzo bym chciał aby modelarze coraz częściej sięgali po modele żaglowców. Staram się wszystko przedstawić dokładnie i czytelnie, wielu rzeczy nie wiem i muszę improwizować zapożyczając rozwiązania konstrukcyjne z innych żaglowców (oczywiście z tej samej epoki co LBP).
JacekPlacek jak najbardziej pasujesz do tego towarzystwa – pomysł, projekt i samo wykonanie figurek bluesmanów o tym świadczy.

--

 
12-08-07 22:57  Re: [relacja z budowy] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Sztagi skręcone i gotowe. Po przejściu przez psią dziurę w marsach oplatają kolumny masztów.
Końcówki tych lin przewleczone są przez oczka i utworzona w ten sposób pętla założona jest na top forkolumny i...



...grotkolumny. Na linach tych w pewnej odległości od oczka znajduje się zgrubienie zwane gałką turecką, opornikiem sztagowym lub myszką. Myszka ta nie dopuszcza do całkowitego zaciśnięcia się pętli, wewnątrz której swobodnie musiała przechodzić stenga podczas jej stawiania i opuszczania. Końce sztagów posiadają jufersy sercowe połączone przewiązem z takimi samymi jufersami w talrep.
A tu kilka widoczków sztagów filmowej "HMS Suprise" replika ta pochodzi z mniej więcej tego samego okresu historycznego i jest prawie tej samej rangi co budowany przeze mnie model.
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 28.imageshack.us/img528/7892/surprise08qc3.jpg
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 32.imageshack.us/img132/6785/surprise13fs4.jpg
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 00.imageshack.us/img100/6113/surprise45sv3.jpg
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 00.imageshack.us/img100/4378/surprise46bt6.jpg
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 51.imageshack.us/img251/3111/surprise47uf6.jpg
http://konradus.net/foto.php?scr=http://konradus.com/forum/img_upl/karton/rupieciarnia_5.jpg 51.imageshack.us/img251/8716/surprise48jj7.jpg

--

 
26-08-07 15:50  Re: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Gdzieś tak pod koniec XVIII wieku zaczęto montować na bukszprycie waterbaksztagi (wanty bukszprytu) miały one na celu równoważenie sił bocznych działających na bukszpryt . W opracowaniu modelu nie ma ich, prawdopodobnie dlatego, że ich jeszcze nie stosowano. Wydany model przedstawia stan na rok 1765, a ja wykonuję go na drugą połowę roku1771 czyli po remoncie, kiedy zastosowano miedziane obicie dna. Założyłem więc, że być może wtedy wyposażono ten okręt w tę nowinkę techniczną.



Główny stersztag już na swoim miejscu, wg schematu olinowania jego koniec zaczepiony jest w dolnej części grotkolumny. W tym miejscu zdecydowałem się dodać zamocowane ochwytem zblocze, by napiąć ten sztag.



Post zmieniony (12-09-07 10:54)

 
26-08-07 19:07  Re: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
Metalmic   

Andrzeju, poraz kolejny pozostaje mi tylko pogratulowac cierpliwosci, umiejetnosci i wiedzy, ktora to pozwala budowac tak piekna jednostke.
Mam pytanie odnosnie zastosowanego przez Ciebie zblocza przy kolumnie grota mocujacego stersztag. W schematach olinowania z ktorymi mialem doczynienia polaczenie to wykonywano za pomoca jufersow sercowych (rzadziej) lub zwyklych. Pytam bo mam nadzieje za jakis czas dojsc do tego etapu w Cleopatrze. Schemat wyraznie pokazuje tarlep.
Powodzenia M

--
Pozdrawiam

 
27-08-07 10:34  Re: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Metalmic Zastosowanie zblocza do napinania głównego stersztagu jest wynikiem improwizacji, częstego przeglądania różnych planów i przemyśleń oraz częściowo intuicji. Bardzo niewiele jest publikacji na temat francuskich żaglowców z tego okresu historycznego, wiadomo mi natomiast, że za pomocą zbloczy napinano watersztag, waterbaksztagi i stensztagi. Angielskie okręty miały tak jak w przypadku budowanej przez Ciebie HMS Cleopatra różnego rodzaju jufersy do napinania wyżej wymienionych lin, dopiero w późniejszym czasie francuskie stocznie przeszły na styl angielski. Biorąc pod uwagę to, iż stersztag ma prawie o połowę mniejszą średnicę niż pozostałe główne sztagi, zastosowałem zblocze by utrzymać klimat pasujący do watersztagu, waterbaksztagów oraz stensztagów nad którymi obecnie pracuję. Jeżeli jest to błąd to cóż, nie będę tego zmieniał.

--

 
08-09-07 19:36  Re: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Na kolejnym piętrze masztów rozmieściłem między topem forstengi a bukszprytem parę forstensztagów. Rzeczywista średnica dolnego wynosi 44,4 mm, a górnego 32,3 mm.



Para grotstensztagów została zamocowana na topie grotstengi. Dolny (36,4 mm) przechodzi przez kauszę zamocowaną w stropie na forkolumnie, natomiast górny (48,5 mm) przez blok. Końce tych lin zaczepiłem do pierścieni w pokładzie.



Górny stersztag (28,3 mm) i sterstensztag (32,2 mm) na swoich miejscach.



Końce tych sztagów przewlekłem przez dwie kausze umieszczone na grotkolumnie (sterstensztagu pod marsem, a górnego stersztagu nad pokładem) i te także zaczepione zostały do pierścieni w pokładzie.

--

 
22-09-07 14:10  Odp: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

olinowanie stałe



Forbramsztag (28,3 mm) zamocowany jest do forbramstengi, przechodzi przez blok na noku stengi bukszprytu i zaczepiony jest do stropu grotsztagu.



Grotbramsztag (28,3 mm) zamocowany jest do grotbramstengi, przechodzi przez kauszę w stropie nad forsalingiem i za pośrednictwem przewiązu zaczepiony jest stropem do ramion jarzma formarsa.



Stertopstensztag (20,2 mm) zamocowany jest pod jabłkiem sterstengi, przechodzi przez kauszę w tylnej części dyby grotmasztu i zaczepiony jest stropem sztagowym do jarzma grotmarsa.

--

 
25-09-07 17:57  Odp: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
Metalmic   

Andrzeju rece mi opadaja, coraz krytyczniej spogladam na swoja Cleopatre. Coraz bardziej zazdroszcze Ci wiedzy i umiejetnosci a wykonanie powala. Szczerze gratutuje.
Poza tym nie mam wiecej pytan :-).

--
Pozdrawiam

 
25-09-07 19:23  Odp: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
PiterATS 

Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 10
 

Andrzej, mam nadzieję, że zdążysz skończyć budowę tego cuda do konkursu w Łambinowicach i jak co roku zjawisz się na nim;-)

--

 
26-09-07 10:34  Odp: [relacja] La Belle Poule 1771 - takielunek
ANDR7EJ 



Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 11


 - 2

Metalmic nie spoglądaj na nią krytycznie ani nie zazdrość mi, bo Cleopatra się na Ciebie obrazi ;-)
PiterATS dzięki za zaproszenie na konkurs na pewno przyjadę, ale z pustymi rękami. Nie ma co pchać się na konkurs z “rozgrzebanym” modelem. Nie uda mi się skończyć do tego czasu, a najgorsze co może być, to spieszyć się z budową modelu.

--

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024