FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
01-12-07 00:04  [pytanie] formowanie burt
kadlubek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 15
Galerie - 9
 

Właśnie zacząłem budowę okrętu Taszkient. Po początkowej euforii zaczeły się schody, i stąd moje pytanie. Po oklejeniu dziobu na oklejce pojawiło się wybrzuszenie w rejonie kluz kotwicznych. Burta jest z jednego długiego kawałka a kształt dziobu jest dosyć skomplikowany, co w sumie daje duże naprężenia materiału i w efekcie wybrzuszenia tam gdzie się tego najmniej spodziewałem. Próbowałem je docisnąć palcami ale pomimo długotrwałego formowania jedynym efektem jest zmiana koloru farby. Może ktoś walczył z czymś takim i wygrał. Czekam na propozycje. Myślałem o zwilżeniu wewnętrznej strony burty (mam ograniczony dostęp do wnętrza) ale boję się, że przesadzę i pogorszę sytuację. A swoją drogą jak człowiek nie chce to wychodzą takie piękne "krowie żebra", a jak potrzebuje to ani rusz.

Jeżeli ktoś ma jakieś doświadczenia (dobre lub dobre inaczej) z tym modelem to był bym wdzięczny za komentarz, ponieważ uczenie się na własnych błędach odbija się na wyglądzie modelu.


--

USS Jaccard/ORP Gryf/HMS Abercrombie/Taszkient/Väinämöinen/HTMS Thonburi

1:33 Fokker Dr.I/Avia B-135/Fokker G.1B 1:50 Ki-44 Shoki/Avia B-135/Bf-109 E-4/I-153 Czajka/Spitfire Mk.Vc/CW-21 Demon

SU-76/Sd.Kfz. 265/Fiat-Ansaldo M11-39/7TP/T-60/Humber Mk.IV/

Post zmieniony (01-12-07 11:41)

 
01-12-07 09:48  Odp: [pytanie] formowanie burt
Bartas 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4


 - 2

"uczenie się na własnych błędach odbija się na wyglądzie modelu."

Ale z takiej lekcji wyniesiesz najwięcej :D trzeba "zniszczyć" kilka modeli, aby kolejne wyglądały coraz lepiej. Uwierz, wiem co mówie, bo kleje teraz Ki-61 z AH i jest to mój 5 model. Wygląda o wiele lepiej od pierwszego, ale cały czas brakuje mu do ideału :D
Pamiętaj nie zniechęcaj się niepowodzeniami, bo następne modele będą coraz lepsze.

pozdrawiam

--

 
01-12-07 11:58  Odp: [pytanie] formowanie burt
KlejusKartonikus 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 4
 

Raczej nie zwilżaj burt wodą, to na pewno pogorszyłoby sprawę. Kształt czy to burty czy jakiegoś innego elementu musi być przygotowany najlepiej zanim się go przyklei do szkieletu. Jeśli formowanie wydaje się skomplikowane dobrze jest obrysować taki element, wyciąć jego kopię np. z kartki bloku technicznego i próbować pasowania na kopii zanim zacznie się wyginać i dociskać do szkieletu oryginalne elementy. Trzeba też pamiętać, że w przypadku burt w części rufowej albo dziobowej, żeby dobrze pasowały może być potrzebna drobna korekta szkieletu z pomoca papieru ściernego. No i najważniejsze, nie poddawaj się :), tak jak napisał Bartas każdy kolejny model powinien być lepszy (ale ideału nie ma jak dotąd nikt i nigdzie, i to jest właśnie ta frajda w modelarstwie) .

 
01-12-07 12:21  Odp: [pytanie] formowanie burt
Wojteczek   

Kadłub jest powierzchnią nierozwijalną i nie jest możliwe sklejenie prawidłowe przy stosowaniu metody kartonówek.

WJK

 
01-12-07 12:31  Odp: [pytanie] formowanie burt
origami 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 3


 - 1

A ja myślałem, że kadłub jest bryłą... i to zazwyczaj całkiem nieźle rozwijalną. Drugiej części zdania w ogóle nie zrozumiałem. Co to jest "metoda kartonówek"?

 
01-12-07 12:43  Odp: [pytanie] formowanie burt
Wojteczek   

Metoda kartonówek polega na sklejaniu części nawodnej z długich pasów, a części podwodnej z pasów o szerokości 4, 5 cm. Otóż w większości przypadów sklejenie części dziobowej i rufowej bez różnych hocków klocków w postaci malowania, szpachlowania, malowania lub wykonania metodą pianki jest praktycznie niemożliwe.
- ale to chyba nie standard.

Kadłub jest powiedrzchnią rozwijalną ale ze stosunkowo niewielkich blach - w stoczni.

WJK

 
01-12-07 13:08  Odp: [pytanie] formowanie burt
Wojteczek   

Jedyną metodą jaka przychodzi mi do to uformowanie elementów papierowych z okolic dziobu i rufy na szablonie- foremce (oczywiście na wigotno. formę trzeba przygotować prawą i lewą wg wręg. To czysta teoria, nigdy tego nie robiłem a efekt będzie taki, że papier z wycinanki będzie wyglądał na zmęczony.

Ale jak mamy takie foremki to może zastosować je zamiast.

WJK

 
01-12-07 13:19  Odp: [pytanie] formowanie burt
AWOT   

Wojteczek – pozwolę się nie zgodzić z Twoją opinią na temat nierozwijalności brył kadłuba i niemożliwości ich odtworzenia w kartonie bez uproszczeń.
Karton wbrew pozorom da się kształtować w 3 płaszczyznach i to nawet całkiem nieźle. Trzeba tylko trochę poćwiczyć i poeksperymentować i poszperać na forum.

--

AWOT

 
01-12-07 13:38  Odp: [pytanie] formowanie burt
kadlubek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 15
Galerie - 9
 

Co do kształtowania kartonu to się zgodzę, że można go modelować w trzech płaszczyznach. Ale obawiam się, że taka operacja odbija się na wyglądzie oklejki (kolor farby) i kończy się malowaniem elementu, czego chciałbym uniknąć. Po wstępnym dopasowaniu elementu wszystko było OK, dopiero po dociśnięciu samego dziobu wyskoczyły te wypukłości. Taszkient ma włoskie kształty(zaokrągloną dziobnicę). Niestety rufa którą robiłem wcześniej okazała się nierozwijalna w tym wydaniu i musiałem rozklejać wszystko i docinać po swojemu za co zapłaciłem jej wyglądem. Stąd moja uwaga o nauce na cudzych błędach.

--
USS Jaccard/ORP Gryf/HMS Abercrombie/Taszkient/Väinämöinen/HTMS Thonburi

1:33 Fokker Dr.I/Avia B-135/Fokker G.1B 1:50 Ki-44 Shoki/Avia B-135/Bf-109 E-4/I-153 Czajka/Spitfire Mk.Vc/CW-21 Demon

SU-76/Sd.Kfz. 265/Fiat-Ansaldo M11-39/7TP/T-60/Humber Mk.IV/

 
01-12-07 13:50  Odp: [pytanie] formowanie burt
Wojteczek   

Oczywiście, że da się kształtować: np opakowania do jajek zmasy papierowej.

Pytanie tylko czy w palcach i jak słusznie zauważono nie trzeba potem malować i szpachlować całości - co zresztą polecam.

WJK

 
01-12-07 18:05  Odp: [pytanie] formowanie burt
Jarod 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Klejus Kartonikus podał wedłóg mnie najlepszą metodę wyćwiczenia techniki profilowania burt .Nawet projektanci projektując burty muszą wypracować metodę profilpwania burt czy poszycia dna.Do odpowiedniego profilowania nadaje się wiele metod, ja osobiście pomagam sobie różnymi wałkami którymi ugniatam papier na podkładce pod myszkę komp. od strony gąbki i często do tego używam nawilżacza w postaci śliny .Oczywiście nie daję jej tyle aby karton się zeszmacił, a aby się lekko nawilżył i dobrze pomyślałeś aby nawilżać od lewej strony.Nie wiem ale ludzka ślina ma jakieś właściwości lepsze od wody . Jako podkładki do uciskania kartonu można wykożystać i ja to robię gumkę do ścierania , a zwłaszcza jak chcę uzyskać maksymalne zaokrąglenie na bardzo małym odcinku kartonu i przy małych średnicach zaokrąglenia.

Tak wiec odrysować sobie część ołówkiem na kartonie z bloku techn. i trenować aż się uzyska odpowiedni efekt. Z poczatku to będzie trudne ale jak wyczujesz karton to będzie coraz łatwiej.Kolega AWOT ma 100% racj karton jest bardzo plastyczny w 3 płaszczyznach tyko należy trenować. Wim że to pracochłonne ale czego nie robi się dla modelu.

Wojteczek - nie trzeba produkować żadnych foremek aby uformować wklęsłe formy na poszyciu burt. I karton nie wygląda na zmaltretowany.

ps. Ostatnio widziałem u kola jak rewelacyjnie formuje części na klej BCG, zamiast śliny lub wody. Ja używam czasami wikolu ale to jest inna bajka i trzeba mieć kupę nerwa aby to opanować.



Post zmieniony (01-12-07 18:26)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024