FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
15-11-06 15:01  [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam,

jakiś czas temu rozpocząłem budowę kabrioleta Rommla. Wydany przez GPM. Nie używam elementów fototrawionych ani gotowych ogniw czyli - staram się budować go w standardzie. Ale ze względu na niektóre rozwiązania, np. budowa kół, musiałem pokombinować, żeby sobie ułatwić. Aha, zdjecia nie będą lepsze, bo robione telefonem...

Ale po kolei.

Koła:




tu widać pierwsze ułatwienie w budowie - nie lubię sklejać najróżniejszych pierścieni, które często są cienkie i nie posiadają pasków łączących więc ułatwiłem sobie robotę wklejając w środek pierścień o odpowiedniej grubości, na którym opieram te właśnie pierścienie. Co to daje? Ano tyle, że mam tak jakby pasek łączący, bądź płaszczyznę, na której mogę oprzeć oba elementy "poszycia"koła, oraz to, że koło jest "stabilniejsze" - bardziej odporne na ewentualny nacisk.

Efekt:



Gotowe koło gruntuję klejem, trochę szlifuję i całe brudzę suchym pędzlem.

Na ostatnim zdjęciu widać narzędzie własnej roboty, które wybitnie ułatwia uzyskiwanie wszelkich wklęsłości, jakie widzimy np. w kołach na zdjęciu.

Dochodzą kolejne elementy...



Na zdjęciu 1 przedstawiam sposób, którego używam do zrobienia części, która składa się z walca zakrytego dekielkiem (jak zwał tak zwał - w tym przypadku końcówka osi). Wykonując taki dekielek wolę zawsze "pocienkować" go skalpelem - warunek, ostrze musi być ostre! Co daje takie "pocienkowanie" - ano tyle, że dekielek po naklejeniu na walec ma bardzo cienką krawędź (w porównaniu do grubości kartonu). Możnaby się uprzeć i nawet jej nie retuszować. Potem do środka wrzucam kropelkę kleju wikolowatego aby część wzmocnić, ponieważ naklejam na nią jeszcze śrubę.

Koło napędowe:



wymaga trochę więcej zastanowienia niż nośne... Cała trudność polega na tym, aby płytki, na których leży gąsienica zgrały się w jednym poziomie. Wiele uwagi należy poświęcić tym płytkom, które są zamocowane nie na obwodzie tarczy (to jest łatwe) tylko na wspornikach. Dlatego wolałem cały element (płytki i wsporniki) złożyć do kupy i dopiero dokleić go do tarczy.

I tak to wygląda



oto komplet z nośnymi


i przednie


Jak widać przy ostatnich, również pomagam sobie naklejając tekturowe krążki, które oklejam paskami (oponami).

Dorzucę jeszcze kilka ujęć:

retuszowanie bieżnika (akwarelki):


koło przed bieżnikiem:


i gotowe:



Dobra, dość nudnej dłubaniny - jedziemy z kadłubem:





Trochę przekornie postanowiłem udowodnić , że można skleić model "pudełkowy" nie rozcinając części na poszczególne segmenty, jak to ostatnio zwykło być w modzie. Uwaga: nie mówię, że efekt jest zły i nie krytykuję tej metody: sam ją stosowałem i będę stosował. Tu chciałbym tylko zwrócić uwagę początkujących (jeżeli tacy są :D) modelarzy na to, że nie trzeba od razu sobie komplikować roboty. Na wszystko przyjdzie czas. Zdążycie rozcinać, gruntować, szlifować krawędzie, sucho-pędzlować itd...

Kilka uwag do metody "bez rozcinania": linie zgięć nacinam leciutko!!! skalpelem; po sklejeniu pudełka powstaje nam brzydkie rozcięcie, które retuszuję (akwarelki są tu świetne, ponieważ same wpływają w rozcięcie a jak się rozleją, to można je szybko zetrzeć, choćby drugim, czystym pędzlem lekko zamoczonym). Na koniec wzmacniam BCG, choć do końca nie wiem po co...

Ciąg dalszy na pewno nastąpi, ale nie wiem kiedy....



Post zmieniony (15-11-06 15:03)

 
15-11-06 15:45  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Grzegorz 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 3


 - 1

ale drobniutki protektor.!!!Fajnie wychodzi ci to. Byłem w modelarskim i chciałem go kupić ale niestety nie miałem funduszy. teraz będe miał wersję OnLiNe...;P

--

 
28-11-06 15:10  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam,

Czas odkurzyc wątek.

Skończyłem silnik.




Jak widać (choć niezbyt ostro) na zdjęciach jest to czysta fantazja. Porównywałem silnik z wycinanki z oryginalnymi i ... nie było za bardzo co porównywać. Ale co tam. Sam nie umiem nic zaprojektować i skleić więc puszczam więzy fantazji... Poza tym kiedyś to wszystko zniknie pod częściami kadłuba.

Zacząłem też dłubać przy wyposażeniu wnętrza. Wszystko raczej pasuje. Są miejsca, gdzie musiałem pokombinować, ale wygląda to całkiem nieźle. Natomiast papier – ten daje się we znaki, ponieważ przy elementach przenoszenia napędu trzeba się trochę „nazwijać” i tu zaczynają się schody. Papier rozwarstwia się strasznie. Ja nie impregnuje kartonu niczym przed klejeniem, więc masakra jest totalna. Każdy walec więc jest robiony od nowa i pokrywany oryginalną, rozwarstwioną częścią. Pracy więcej, ale efekt w porządku.




Zmiany – tylko kierownica, którą skleiłem Kropelką z kawałka cyny. Pomalowane wszystko pastelami (suchymi roztartymi).

Dochodzą burty.






Na zdjęciach widać łączenie elementów oraz retusz. Z uwag: te elementy kadłuba proponuję ewentualnym przyszłym sklejaczom tego bądź tego drugiego, szarego wydania, wykonać zaczynając od elementów zewnętrznych. Dodatkowo dobrze jest mieć wycięta część wykańczającą burty od góry, która pokazuje pod jakim kątem mają być burty nachylone.

Dodatkowo, tylna burta – tu uwaga na wewnętrzną część, która ma za mały „otwór drzwiowy” w porównaniu do elementu zewnętrznego. Ja nakleiłem jeden na drugi i wtedy wyciąłem dziurę na drzwi.

Cdn.

Pozdrawiam,

 
29-11-06 10:12  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
duzy_tom 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 1
 

Kurcze!!! Te powycinane koła. Z tymi że tak nazwe żeberkami. (nie wiem jak to nazwać) ja jak próbuje zrobić coś takiego to efekt wychodzi tragicznie. Bart jak ty to robisz? Bo ja zawsze używałem nożyka olfy kładłem dany element na czymś twardym (nie stać mnie jeszcze na mate) i próbowałem ciąć. Czy wcześniej zalewasz może elementy cyjanoakrylem? (ale widać po fotkach że chyba nie, nie błyszczy się) Czy mógłbyś zdradzić tajemnice ;)??

--
pozdr

 
29-11-06 12:59  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Nie ma tu tajemnicy - ostry skalpel i metalowa linijka (zawsze, nawet dla małych części). I cierpliwość. To wszystko...

pozdrawiam,

 
02-01-07 11:12  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam po dłuższej przerwie

Utknąłem jak to zwykle bywa przy gąsienicach i elementach zawieszenia więc przy samej skorupie niewiele przybywa.

Tak to wygląda na dziś:



I jeszcze dwa zbliżenia na całość zanim przejdę do szczegółów:




Przy składaniu kadłuba do kupy nie miałem żadnych problemów. Wszystkie elementy pasowały idealnie, ale jeszcze raz wskazówka dla przyszłych budowniczych tego modelu – łatwiej jest najpierw kleić zewnętrzne poszycie a następnie wklejać w nie elementy poszycia wewnętrznego. Te ostatnie trzeba gdzieniegdzie poprzycinać stąd wnioskuję, że przy innej kolejności można by mieć problemy ze spasowaniem.

Kilka zbliżeń na łączenia „blach” i ich retusz





Niestety spaprałem na własne życzenie lewy wizjer.



Nie wiem co mnie ugryzło (chyba tzw. pomroczność jasna bo na pewno nic nie piłem) ale strasznie się spieszyłem przy jego klejeniu. Jak zobaczyłem co „udało” mi się zrobić o mało się nie zabiłem śmiechem. Element „z twarzy podobny zupełnie do nikogo”. Miałem nawet zakupić drugą wycinankę, ale stwierdziłem, że jak zostanie jak jest, to będzie pamiątka. A może nauka...
Normalnie sklejony wizjer powinien wyglądać mniej więcej tak...



Doszło również kilka elementów wnętrza:





Pewne problemy miałem ze zmieszczeniem wewnętrznych elementów wizjerów bocznych (na zdjęciach jeszcze ich nie ma) z tymi na przedniej płycie. Okazało się, że w środku było bardzo mało miejsca aby to wszystko upakować. Dodatkowo pracę utrudniało przyklejenie górnej płyty – choć nie uważam tego za błąd, gdyż w przypadku gdyby coś nie pasowało łatwiej byłoby „popracować” nad elementami płyty przedniej niż górnej. Teraz wiem, że wszystko pasuje idealnie, więc nie przyklejałbym góry przed uzupełnieniem elementów wnętrza.

Jak pisałem we wstępnie, obecnie kończę elementy zawieszenia – trzeba je praktycznie tylko wyretuszować i przykleić gdzie ich miejsce.
Gąsienice również wycięte, wyretuszowane. Zostaje złożyć je do kupy...

Pozdrawiam,
Bartek

 
02-01-07 11:43  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
PiterATS 

Na Forum:
Relacje z galerią - 6
Galerie - 10
 

Z czego zrobiłeś te siatki? W/g mnie nie wyglądają najlepiej.

 
02-01-07 14:46  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Siatki z gazy - nic innego nie miałem pod ręką.

 
02-01-07 15:00  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Demon 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 50
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 3
 

Sorki, ale te siatki na wlotach wyglądaja paskudnie. Cały model jest cacy, a one niestety psują efekt :(

--
-------------------------------------------------------------
VW´s don´t drop oil. They just mark their spot
VW nie kapią olejem. One znaczą swój teren.

 
03-01-07 09:30  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

No dobra - weszliście mi na ambicję. Wasza zasługa to, że traktor ma nowe siateczki. I musze przyznać... wyglądają o niebo lepiej.





Wrzucę też kilka fotek z kółkami już przyklejonymi i gąskami ledwo przymierzonymi...





Więcej pokażę jak skończę, żeby nie zanudzać.

Pozdrawiam,
Bartek

 
03-01-07 13:08  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Demon 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 50
Galerie - 11


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 3
 

No i pięknie! Zupełnie inaczej teraz wygląda (lepiej żeby nie było) :D

--
-------------------------------------------------------------
VW´s don´t drop oil. They just mark their spot
VW nie kapią olejem. One znaczą swój teren.

 
15-01-07 11:42  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam,

Trochę się schodzi, jak to zwykle, z tym co w pancerce najlepsze. Traktorek stoi już na własnych kołach. Na pierwszych zdjęciach widać nawet nawiniętą jedną gąsienicę, podczas gdy druga jeszcze schnie sobie obok. Imitację gumowych nakładek naklejam po ukształtowaniu gąsienicy na kołach.





Mniej więcej tak to wygląda w całości








Jeśli miałbym podsumować ten etap budowy – nic zaskakującego. Chyba, że w pozytywnym sensie – uważam, że gąsienice wykonane w standardzie wyglądają bardzo ładnie (skromny jestem).

Następnie zabrałem się za błotniki.

Niestety mimo największych chęci kontynuowania budowy „bez rozcinania” tu poległem. Tak moim skromnym zdaniem, jeśli błotniki składają się z części wewnętrznej i zewnętrznej, i należy je w jakiś sposób zginać, wyginać (i robić jeszcze gorsze rzeczy) to te dwie części nie powinny mieć tych samych wymiarów. W wycinance niestety mają.

Także pociąłem biedaka. Aby go potem ładnie poskładać, fazowałem wszystkie krawędzie (jak na zdjęciu), delikatnie papierem ściernym ścierałem ewentualne pozostałości czarnych linii (tez na zdjęciu) oraz te pofazowane (nowa terminologia, tak jak brudzing) zaginałem leciutko nadając im obły kształt (oczywiście na zdjęciu – choć tu musicie wierzyć na słowo, bo tego nie widać). Co ważne, to aby pamiętać o zmniejszeniu wymiarów części.





Po sklejeniu do kupy elementów części wewnętrznej wyszło cos takiego.



Potem przykleiłem to do kadłuba i zacząłem oklejać poszyciem zewnętrznym. Oczywiście odpowiednio korygowanym. Kleiłem fragmentami aby nie mieć przykrych niespodzianek przy końcówkach.




I na koniec mamy coś takiego.



Zostały jeszcze jakieś upiększające paseczki i inne pierdułki ale to przykleję kiedy indziej.

Zacząłem również kleić błotniki przednie. Opisze to dokładniej jak ochłonę, bo te dopiero są wyzwaniem. Niestety te również porozcinałem. I złożyłem w coś takiego – na razie część zewnętrzna.



To co widać jest wynikiem ok. 3 godzin pracy, a raczej 2 godzin gapienia się na rysunki, z których niewiele mogłem wyczytać aż mnie olśniło i załapałem.

Teraz błotnik jest już cały gotowy. Zdjęcia wstawię następnym razem.

Pozdrawiam,

 
25-01-07 11:51  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam,

Traktorek staje na czterech łapach, w końcu. Poniżej kilka zdjęć z kończenia zawieszenia przedniego.



Takich elementów jak te rurki powyżej nie lubię, szczególnie, kiedy mam do czynienia z kiepskim kartonem. A na takim niestety jest wydrukowana wycinanka...

Cała reszta:









W międzyczasie (dawni fizycy przewracają się w grobach a teraźniejsi dostają ataku czkawki i wysypki pod pachami) zacząłem też dodawać pierdułki z wyposażenia kadłuba.





Robotę nad kanistrami, można określić słowami naszych wielkich przyjaciół zza wielkiej - pain in the ass. Są już prawie na ukończeniu, zostały tylko uchwyty i wlewy. Tylko...

Poza tym zrobiłem otwierane klapy silnika.



I same klapy






Za każdym razem jak kleję pojazd, mówię sobie – nigdy więcej ruchomych zawiasów. Tak też powiedziałem sobie teraz. Kupa roboty, trochę nerwów (bardzo małe elementy, kiepski papier) a na koniec jeden już posmarowany klejem wpadł mi do przedziału silnika i gdzieś tam się przykleił. Dlatego jedna klapa boczna nie jest otwierana, bo nie chciało mi się dorabiać ruchomego zawiasu.

To na dziś tyle.
Pozdrawiam,

 
29-01-07 19:50  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Grzegorz 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 3


 - 1

Może nie doczytałem ale czym robisz retusz ?? do mojego SdKfz używam Pactre A20 africa yellow.

--

 
30-01-07 09:21  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Niezawodną akwarelką. Jestem zbyt leniwy aby używać farbek, po których trzeba każdorazowo myc narzędzia :)

 
03-02-07 13:12  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Fokstrot 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 1
 

Witam,

po cichutku udało mi się skończyć ciągnik. Zajął ok. 4 miesięcy pracy. Oto efekt:











I dla porównania z innym modelem, w tej samej skali





To wszystko. Dziękuję za zainteresowanie i do kolejnej relacji!

Fokstrot

 
03-02-07 13:16  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
zetpt 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 9
Galerie - 14
 

Gratulacje!! Piękna robota.

Pozdrawiam zetpt

 
03-02-07 13:18  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
StuGu 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
 

Grupa: GEKO

Piękny model i piekne wykonanie:) Gratulacje!:)
Szacuneczek za wykonanie układu jezdnego i dzieki za pokazanie nowej dla mnie techniki "fazowania" krawędzi (wiem, wiem "zapóźniony jestem":)))

Pozdrawiam

--
StuGu

Relacja w toku - Charron-Nakaszidze / StuG Ausf. F

Relacja/galeria - ChTZ-16 / FAI-M / T-50 / T-37A Modelik / Pz.Inż. 130 / Ha-Go / T-37A Orlik / L6/40 / 7TP Dwuwieżowy

 
03-02-07 14:54  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Andrzej S. 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 7
Galerie - 6
 

Pięknie wykonany model. Gratulacje!.
Pozdrawiam

 
03-02-07 15:29  Re: [relacja] SdKfz 250 Greif - GPM
Grzegorz 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Galerie - 3


 - 1

SUPER!!

--

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024