ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
08-01-11 15:18  [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Ozzy(rys) 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Witam.
Postanowiłem zapytać o to także tutaj, bo wiem że tu też są osoby siedzące dobrze w Rhino.
Tak sobie rysuję i rysuję, doszło już do próbnych wydruków i sklejania tego co narysowałem. Ale chciałbym przy okazji próbnego sklejania od razu mieć naniesione ww. rzeczy, tj. linie podziału blach i nity.
I teraz pytanie, jakimi sposobami najlepiej to zrobić? Dotychczas próbowałem to robić w ten sposób, że mając rzut boczny kadłuba rysowałem na jednej płaszczyźnie linie podziału i drobne elementy i rzutowałem to wszystko na powierzchnie. O ile przy jakichś ogólnych liniach to wychodziło, to przy drobniejszych elementach po rozwinięciu widać było, że jest to niedokładnie. Nitów tak rzutować nie mogę, bo jeśli będę rzutował okrągły nit na pochyloną powierzchnię to wyjdzie elipsa. Myślałem, żeby robić to na już rozwiniętej powierzchni, ale to byłoby chyba dość kłopotliwe, muszę tego spróbować.
Jakie Wy macie na to sposoby? Są jakieś proste metody, funkcje?
Z góry dzięki za podpowiedź ;)
Pozdrawiam

--
Pośród wieści dziwnej treści, czarny dzięcioł z chęcią pień ciął

 
08-01-11 19:28  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Na rozwiniętych powierzchniach będzie łatwiej.
Narysuj nit (okrąg) i poleceniem transform/array/along curve umieść nity wzdłuż linii podziału blach, podając ich liczbę, lub odstęp między nimi.

Zobacz to:






--

Post zmieniony (08-01-11 21:02)

 
09-01-11 14:05  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Ozzy(rys) 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Dzięki za podpowiedź.
Widzę, że cudownego środka na to nie ma i trzeba będzie się trochę pomęczyć. O ile linie da się rzutować na na nierozwinięte powierzchnie, to pozostałe elementy typu nity, obrysy trzeba już rysować na rozwiniętych.
Poniżej moje pierwsze próby:



--
Pośród wieści dziwnej treści, czarny dzięcioł z chęcią pień ciął

 
09-01-11 16:30  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
MichalR 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 5

No jest jeszcze jeden sposób na nanoszenie nitów. Dość często to stosuje.
Metoda polega na tym, że prowadzę linię prostopadle do rzutni a przechodzącej przez środek nitu i powierzchnię, gdzie ten nit się ma znajdować. Następnie znajduję punkt przecięcia tej linii z powierzchnią. W kolejnym kroku rysuję kulę ze środkiem w tym punkcie a średnicy takiej jak ma być nit. Przecięcie kuli i powierzchni tworzy linię nitu. A z tym to już wiesz co robić.

--
Gotowe: ASU 85,Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1, Type 94, SU-101, Ka-Mi Type 2

 
09-01-11 17:24  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

MichalR
Nie rozumiem, po co ta cała operacja w 3D? Tylko do wyznaczenia położenia pierwszego nitu w serii?

--------
Ozzy,

rozkładanie powierzchni wraz z liniami często prowadzi do znieształceń tych linii (tzn krzywych zamkniętych odwzorowujących pokrywy, wycięcia, otwory). W tym konkretnie przypadku, zarys pokrywy luku po rozłożeniu będzie(może być) zdeformowany, i tak czy siak trzeba go już rozrysować w 2D.

--
imagination+extrapolation

 
09-01-11 20:20  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
MichalR 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 5

Jeśli ma się rysunek (np. rzut boczny, gdzie są pokazane nity

a chce się je nanieść na walec to tak jest chyba najłatwiej


Nanoszenie nitów po rozwinięciu takiej powierzchni z takim ułożeniem nitów już nie jest trywialne.

--
Gotowe: ASU 85,Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1, Type 94, SU-101, Ka-Mi Type 2

 
09-01-11 20:36  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Teraz rozumiem.
Wyrenderowany model z takimi nitami ładnie wygląda(a nawet bardzo!), ale dla procesu rozkładania powierzchni (co jest generalnym celem) nity 3D raczej są IMHO niekonieczne w przypadku Ozzyrysa.
Idąc na skróty przez Twoją metodę, powierzchnie można rozkładać razem z (tylko)punktami na nich - na wydruku wyjdą ładne nity, bez obawy, że wystąpią zniekształcenia.


BTW jako że Twoje prace są wybitne i zawsze mi się podobały (choć to nie mój temat), powiedz mi jak robisz tak ładne rendery?
Ja zawszem mam jakieś czarne cienie, niedoświetlenia itp pomimo kombinacji świateł, tła itp. (wbudowany renderer Rh) . Teskturujesz, używasz jakiegoś v-ray, czy jak?
--

Post zmieniony (09-01-11 20:41)

 
09-01-11 22:47  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Ozzy(rys) 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Dzięki za rady.
MichałR - ciekawy patent z Twoimi nitami. Warto zapamiętać. Ja jednak poprzestanę wyłącznie na 2d, z racji tego, że w moim latadle, w oryginale praktycznie nie wystawały one poza powierzchnie blach. Aż tak detalizować chyba nie ma sensu.
Jeśli chodzi o rendering, to też chętnie poczytam jak to robią inni, bo mój też pozostawia trochę do życzenia. Chociaż ostatnio udało mi się w miarę dojść do ładu z oświetleniem i tłem. Poniżej moje przykładowe rendery.



--
Pośród wieści dziwnej treści, czarny dzięcioł z chęcią pień ciął

 
09-01-11 23:15  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
MichalR 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 19
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 5

Tak na szybko. Ta kula w punkcie przecięcia jest głównie po to aby znaleźć obrys nitu. Ten obrys jest przenoszony na 2D podczas rozwijania części z 3D.
Ale w renderingu ta kula ładnie pokazuje sam nit. Z reguły nity są on płaskie, ale moim zdaniem szkoda czasu na rysowanie walców i to jeszcze odpowiednio ustawionych do płaszczyzny.
Co do samych moich renderów to używam Brazil'a z ustawieniami dobranymi przypadkowo (naprawdę).

--
Gotowe: ASU 85,Orzeł, Putiow-Garford, M113 A1, Type 94, SU-101, Ka-Mi Type 2

 
10-01-11 18:39  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

I to jest ta różnica w renderach. Kryształowa przejrzystość i lekkość odwzorowania obiektu jest chyba nieosiągalna we wbudowanym silniku Rh...

Jest jakaś darmowa alternatywa dla Brazila, V-raya i Flamingo?

--
imagination+extrapolation

 
10-01-11 21:01  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Jednak można uzyskać choć trochę przybliżony efekt wbudowanym rendererem(głównie dążyłem do pozbycia się cieni i niedoświetleń):



Wciąż jednak brakuje mu lekkości i przejrzystości.

Dodam, że przy 75DPI, antyaliasingu 5x i 800x600 render zajął 3 min. na dwurdzeniowym procku 2,16GHz i grafie 512MB... Słabieńko :/

--

Post zmieniony (10-01-11 21:04)

 
10-01-11 21:55  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 20
Galerie - 26


 - 46

Najnowsza, niestety ciągle testowa wersja (Work In Progress) Rhino 5 ma już całkiem dobrze rozbudowany moduł renderingu, z tego co pamiętam oparty o elementy Brazila. Trochę się już tym pobawiłem, ale ostatnio pojawiła się testowa wersja Flamingo xt10, która bardzo ładnie śmiga pod Rhino 5 (zwłaszcza przy systemie 64-bitowym). I jestem mocno zadowolony z renderów jakie można dzięki Flamingo uzyskać.
Tutaj już wychodzi to tak - parametry gotowego obrazka po renderingu można jeszcze łatwo zmieniać, celem uzyskania oczekiwanego wyglądu:



--
http://messer.cba.pl

 
11-01-11 23:11  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Niestety nie stać mnie na tak wyspecjalizowane oprogramowanie jak Flamingo czy Brazil. Wobec tego pozostanę przy tradycyjnych renderach Rh, albo uzbieram na upgrade z 4 do 5. Ciekawe jak cenowo to będzie wyglądało?

--
imagination+extrapolation

 
12-01-11 08:59  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Drewal   

Rozumiem, że renderujecie rysunki w celu wykonania instrukcji? Jeżeli tak, to czy nie lepiej jest użyć funkcji Make 2D drawings? Kreski są bardziej czytelne niż te szaro szare plamy.

 
12-01-11 14:11  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Krzychu74 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 4
Galerie - 4
 

Witam!
Ozzy(rys): jeśli chcesz mieć render z dwukolorowym tłem to kliknij na:
Renderuj --> właściwości renderingu. Otworzy się wtedy okienko gdzie możesz sobie ustawić zarówno kolory tła jak i kolor w jakim będzie renderowany obiekt (szybsza metoda: prawym przyciskiem myszy kliknij na ikonkę renderowania):


Do oświetlenia czasem używam relektora(-ów), jeśli chcę pokazać detale wnętrza. Narzędzia --> układ pasków narzędzi --> światła --> utwórz reflektor.
Może to nie to co Flamingo, Brazil i inne, ale efekty też nie są chyba, aż tak tragiczne:


Drewal: popieram. Rysunki są przejrzyste bez zbędnych "wodotrysków".

Pozdrawiam.

--

Post zmieniony (12-01-11 14:24)

 
12-01-11 15:43  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 



> Drewal: popieram. Rysunki są przejrzyste bez zbędnych "wodotrysków".
>
> Pozdrawiam.
>
Takie wlasnie stosuje, z sentymentu do starego klasycznego MM. Jednak te rysunki czasem maja wady (w przypadku rysowania skomplikowanych ksztaltow, jak maszt okretu z antenami) co wymaga poprawek, usuwania zdublowanych linii itp. Wydaje sie, ze w tym konkretnym przypadku rendery sa szybsza metoda*




*przepraszam za brak polskich znakow

--
imagination+extrapolation

 
12-01-11 18:42  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
messer 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 20
Galerie - 26


 - 46

Drewal - te rendery tworzę tylko dla siebie w celach poglądowych - nie lubię instrukcji w takiej formie. Rysunki do instrukcji wykonuję właśnie za pomocą "make 2d drawings". Rendery są zbyt mało wyraźnie, zwłaszcza te szare.

A Flamingo używam teraz tylko dla tego, że jest to testowa, darmowa wersja. Na pełną mnie chwilowo niestać, z resztą nie będzie mi ona potrzebna.

 
12-01-11 22:10  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Renderowanie w WIP jest naprawdę ciekawe. Lekkości obrazu dodaje funkcja, która nie była dostępna w "czwórce" - jest to skylight. Sprytne jest też dodawanie efektów w locie.

--
imagination+extrapolation

 
17-01-11 19:35  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Lucjusz   

A czy nie można po prostu w miejscu nitów porobić Boole'a? A następnie rozwinąć taką pociętą powierzchnię?



Post zmieniony (17-01-11 19:37)

 
17-01-11 20:03  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Agzaim Bar Tholo 



Na Forum:
Relacje z galerią - 22
Galerie - 4
 

Jak widać można :)

Czasami jestem zdumiony, jak wiele różnych sposobów osiągnięcia celu oferuje Rhino. Ten program jest niezwykły...

--
imagination+extrapolation

 
18-01-11 15:01  Odp: [Pytanie] Linie podziału blach i nity (Rhino)
Drewal   

No ba, można jeszcze wykonać Object Intersection, tak powstałe krzywe rozwinąć razem z powierzchnią, ewentualnie wykonać OI dla jednej kulki, następnie przy użyciu Array Along Curve on Surface, wykonać pozostałe nity w miejscach, które wyznaczymy zrzutowaną na powierzchnię krzywą. Sposobów jest sporo, każdy ma swoje ulubione.
Zazdroszczę posiadaczom Rhino świetnego narzędzia, ja męczę AutoCADa LT ;-), niestety w skali 1:1 :D

Post zmieniony (18-01-11 15:12)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024