Sven
Na Forum: Relacje w toku - 9 Relacje z galerią - 2 Galerie - 6
- 3
|
Małe uzupełnienie:
20 zamówionych statków zatopiło PŻM
Powodem złej sytuacji Polskiej Żeglugi Morskiej jest zamówienie przez tego armatora 20 statków – powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski.
W 2007 r. na tzw. górce PŻM zamówił w stoczniach dalekowschodnich 20 statków – powiedział Witkowski, pytany przez posła PO Norberta Obryckiego o „bezpośrednie przyczyny” wprowadzenia w przedsiębiorstwie zarządu komisarycznego. „Pan wie dlaczego? My nie wiemy i po to jest zarząd komisaryczny w przedsiębiorstwie, audyt i kontrola, aby odpowiedzieć na te pytania” – dodał Witkowski.
PŻM pogrążyły koszty kredytów, inwestycje.
Według wiceministra na złą sytuację PŻM wpływa także niekorzystna sytuacja na rynku frachtów. „Grupa kapitałowa PŻM ponosiła także wcześniej straty na działalności operacyjnej, ponosząc jednocześnie duże koszty obsługi umów kredytowych. Finansowano również program inwestycyjny, który (…) był pokrywany z rezerw gotówkowych” – kontynuował Witkowski.
Długoterminowe długi PŻM wynoszą 400 mln dolarów
Jak podał, „Zasadnicze zadłużenie PŻM dotyczy długoterminowych umów kredytowych i to jest kwota około 400 mln dol., zaciągniętych w ostatnich latach przez grupę PŻM na potrzeby finansowania programu inwestycyjnego”.
„Program inwestycyjny realizowany był w oparciu o finansowanie ze strony banków zagranicznych; RBS, którego wierzytelności wobec grupy kapitałowej zostały odkupione przez Bank of America” – powiedział Witkowski. Jak dodał, teraz trzeba negocjować spłatę tego zadłużenia albo odkupienie go przez banki polskie tak, aby mieć jakąkolwiek kontrolę nad spłatą zadłużenia przez grupę PŻM.
(...) rząd podejmuje działania mające na celu poprawę rentowności PŻM – kontynuował. Jak dodał, są to trudne negocjacje z bankami zachodnimi, aby poprawić sytuację kredytową PŻM.
„To jest ważny podmiot w odbudowie pozycji Polski na międzynarodowym rynku transportu morskiego. Trudnym rynku, bo ceny frachtu są wyjątkowo niskie. Sytuacja jest wyjątkowo trudna, dlatego priorytetem będzie kwestia bezpieczeństwa zatrudnienia załogi PŻM i plan naprawczy to będzie uwzględniał w stu procentach” – podkreślał Witkowski.
W PŻM jest zarząd komisaryczny.
Powodem wprowadzenia w PŻM w lutym br. zarządu komisarycznego była trudna sytuacja największego narodowego armatora, ciągły brak symptomów poprawy koniunktury na światowym rynku shippingowym, a także brak odpowiednich działań dotychczasowego kierownictwa Grupy PŻM - podał resort gospodarki morskiej. Na stanowisko zarządcy komisarycznego powołano Pawła Brzezickiego, który w latach 1998-2005 pełnił funkcję dyrektora naczelnego szczecińskiego armatora.
Plan naprawczy przewiduje zmniejszenie zatrudnienia
Kilka dni temu Brzezicki poinformował, że jednym z kluczowych kierunków przygotowywanego programu naprawczego w PŻM jest m.in. redukcja kosztów pracy poprzez zmniejszenie liczby osób zatrudnionych na statkach, w PŻM oraz w spółkach pomocniczych. Chodzi również o obniżkę wynagrodzeń.
Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem - w grupie kapitałowej ma ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje ok. 2,6 tys. marynarzy, a kadra pracująca na lądzie to 250 osób.
oraz fragment tekstu odpowiedzi na interpelację poselską nr 10426, z 22.03.17:
Zarząd komisaryczny został ustanowiony na okres jednego roku.
Brak możliwości odbioru budowanych statków w ramach programu inwestycyjnego na lata 2015-2020 może w najgorszym przypadku skutkować utratą dotychczas wpłaconych zaliczek na budowę statków oraz utratą dodatkowego wyposażenia dostarczonego przez armatora. Kwestia oceny skutków podlega analizie prowadzonej przez Zarządcę Komisarycznego. Zamówienia statków dla PŻM P.P. realizowane były w stoczniach: Yangfan Group i Jiangsu Yangzijiang Shipbuilding.
Program inwestycyjny realizowany był w oparciu o finansowanie ze strony banku RBS, którego wierzytelności wobec Grupy Kapitałowej odkupione zostały przez Bank Of America Merill Lynch oraz Davidson Kempner. Według stanu na dzień 10.03.2017 r. żaden z kredytów udzielonych Grupie PŻM nie został postawiony w stan natychmiastowej wymagalności.
W sprawie poprawy sytuacji finansowej PŻM P.P. i Grupy Kapitałowej prowadzone są rozmowy z konsorcjum banków polskich, w tym: PKO BP S.A., Pekao S.A., Alior Bank S.A. i Bankiem Gospodarstwa Krajowego S.A.
Według stanu na dzień 1.03.2017 liczba pracowników lądowych i morskich w Grupie Kapitałowej PŻM wynosi 3139 osób.
Program naprawy PŻM jest obecnie w trakcie opracowania założeń i wyliczeń. Z tego względu dane dotyczące ewentualnej redukcji kosztów pracowniczych nie są jeszcze dostępne.
Spółka Unity Line prowadzi niezależny biznes promowy w ramach wydzielonej struktury pod względem komercyjnym, dlatego działania i skutki w obszarze floty masowców nie mają bezpośredniego przełożenia na jej sytuację. Niemniej jednak, tak jak inne spółki Grupy PŻM będzie podlegać elementom Programu naprawy.
--
Sven
HMS Ark Royal
|