FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
10-10-07 18:43  [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Bienvenidos a mi nueva relacion de construir un modelo de papel de F-15 C Eagle...

Witam serdecznie !

Tu Wasz specjalny korespondent z póki co jeszcze ciepłej (mimo jesieni) stolicy Hiszpanii, Madrytu. Po ukończeniu modelu Tie Fightera czas przyszedł na coś konkretniejszego, czyli model F-15 C Eagle z GPM-u. Model ten zakupiłem dość dawno, a bodźcem do jego zakupu była relacja z klejenia F-14 BERP-a. Miałem w sumie również w ręce ten sam model, ale miałem wrażenie że to by było za wiele jak na moje umiejętności.

Czy GPM-owski samolot też będzie ponad moje siły, to się jeszcze okaże... Model ten sygnowany jest jako nr kat. 167 (4/2000), opracowany komputerowo, zawierający 16 arkuszy z częściami oraz 2 arkusze z wręgami. Oznaczony jako stopień trudności 3 (hmm, zobaczymy), w skali 1:33 osiągnie długość 58 cm, czyli dosyć spory. Spodziewam się że go do końca roku nie skończę, poza tym nie mam zamiaru się spieszyć, no i też później to co posklejam muszę przewieźć do Polski.



Na początek pooglądałem rysunki w wycinance, zdjęcia no i czas trzeba było się zabrać za klejenie. Na pierwszy ogień poszły wręgi przedniej części kadłuba, podklejone kartonem 1 mm i wycięte w znakomitej większości metodą dziobania. Starałem się wycinać równiutko pośrodku linii, po czym leciutko podszlifowywałem wręgi w celu wyrównania krawędzi...



Dalsze perypetie z klejeniem i opinie na temat modelu już niebawem.

Mam pytanko: sklejał już ktoś ten model?

--
Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

 
10-10-07 21:14  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Es hora de continuar con la relacion...

Po wycięciu wręg pora było je okleić jakimś papierem. Na krawędzie poszczególnych wręg nakleiłem paski oklejek, na co później miało przyjść poszycie kadłuba...
I co się okazało, praktycznie wszystkie wręgi są za małe w porównaniu ze sklejonym walcem poszycia kadłuba. Może trzeba było ciąć wręgi na zewnątrz linii... no teraz to już trudno.

W ruch poszły nożyczki i dodatkowo na naklejone paski oklejek podokładałem mniej więcej po osiem prostokącików papieru. Po czym następowała przymiarka do obwodu kadłuba i ewentualne dołożenie kolejnych paseczków papieru. Troszkę trzeba było z tym pokombinować, ale w końcu udało się tą część kadłuba skleić...

Zdjęcia poniżej przedstawiają poszczególne etapy doklejania kolejnych segmentów.



Na niektórych zdjęciach widać dodatkowe paski papieru naklejone na wręgi. Samo rozwiązanie, czyli wspólna wręga dla dwóch segmentów kadłuba plus pasek papieru na krawędź wręgi nawet mi się podoba. Swego czasu sklejałem helikopter Tiger z Modelika, który posiadał dwie wręgi na każdy segment kadłuba - to plus mój brak doświadczenia zaowocował niedokładnością dopasowania poszczególnych segmentów.



Po "czubku" przyszedł w końcu czas na część kadłuba z kabiną pilota. Można by rzec prosta sprawa, ale nie do końca. Dwa dość spore otwarte segmenty kadłuba które trzeba dopasować do wręg...



To be continued... czyli ser continuado.

--
Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

 
10-10-07 23:29  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
BeBe 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 1
Galerie - 5


 - 3

No i o to chodzi (czyli "siła rur" rośnie), proszę więcej takich informacji . Obiło mi się o uszy, że mogą być z nim jakieś problemy. Nie ma jak to się uczyć na "cudzych błędach". Powodzenia.

--
Pozdrawiam... mam 159 powodów, żeby czuć się wyjątkowo na drodze
(_)(_)(_)====\*/====(_)(_)(_)

 
11-10-07 06:54  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

No w końcu nie na darmo jestem z zawodu "rurarz" (ale nie hydraulik).

Też gdzieś coś słyszałem, ale żadnych konkretów. Dlatego też między innymi piszę relację, żeby ewentualnie na bieżąco informować o problemach, zadawać pytania i wołać na forum o pomstę do nieba. O wyżywaniu się literacko nie wspominam ;)

Już niebawem dalsza część relacji, moje komentarze i spostrzeżenia... ale to raczej w przyszłym tygodniu bo dzisiaj pakuję manatki i lecę na weekend do Polski.

Kończę płatki, piję kawę i spadam... do pracy of kors, a za moje latanie trzymajcie kciuki, żeby się samolot z Madrytu nie spóźnił.

--
Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

 
11-10-07 09:06  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Cześć

Ushi miło mi słyszeć, że chodź w niewielkim stopniu mogłem kogoś pozytywnie zainspirować i zapoczątkować kolejną relację z tematu, w którym się lubuje.
Skromnie potwierdzam przy F-14 nie da się spokojnie zrelaksować i odpocząć klejąc to dosyć wymagająca konstrukcja. Niemniej myślę, że F-15 dostarczy Ci równie wielu emocji ;-) zresztą sam zobaczysz …...;-)
Tu mała niespodzianka żeby Ci dać troszkę do myślenia hhiiihhiii :)



Pozdrowienia dla Ciebie i ciepłej Hiszpanii sam niebawem zaczynam nadawać z mega ciepłego Dubaju.
Pozdrawiam

--
Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
11-10-07 09:20  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

BERP, w tej chwili filtry na komputerze w pracy nie pozwalają mi uruchomic wrzucony przez Ciebie link, ale przy najbliższej okazji zerknę z ciekawości, co tam wkleiłeś.

No już nieraz przy tym modelu się nakląłem i raz miałem dośc kłopotliwą sytuację, ale o tym później...

Lekki offtop ale to moja relacja ;D

Dzięki, Hiszpanię oczywiście pozdrowię.

Ty też ode mnie pomachaj Dubajowi. Byłem tam przez jeden dzień, w lutym 2006 roku no i akurat w tym dniu musiało cały dzień padac :) W sumie w ZEA byłem dwa tygodnie (wiza niestety zadecydowała), ale głównie w Abu Dhabi (kilka dni) i resztę czasu gdzieś tam na pustyni, dwie godziny jazdy samochodem od stolicy. Przypuszczam że wiosna i jesień to odpowiednia pora na odwiedzanie tego kraju, nie jest tak gorąco.

[edit]

PS. BERP, skąd wylatujesz do ZEA? Ja swego czasu leciałem z Londynu, bo akurat w tej okolicy wtedy przebywałem. Nie powiem, taki ośmiogodzinny lot liniami Etihad w klasie biznes to jest to :)

PS. 2. Jak dzisiaj w locie Spanair z Madrytu znowu włączą film o psie-strażaku "Firehouse Dog", to się załamię... Trzeci raz tego nie zdzierżę :)))
--

Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

Post zmieniony (11-10-07 09:27)

 
11-10-07 10:54  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 


Swego czasu również w pracy miałem tą wspaniałą przypadłość i oglądałem wybiórczo :( na szczęście jakimś cudem zmieniło się to. Link to nic wielkiego, ale nie zdradzę hhhiiii posiedzisz sobie trochę w ciekawości ;-).

Machanie masz zagwarantowane :) swoją drogą miałeś ogromnego farta wbijając się w deszcz akurat w Dubaju. W okrasie, którym będę ma być znośnie, czyli temperatura 35 stopni oczywiście na koniec dnia aahhaaa. Wylot z Wawy do wyboru albo przez Paryż albo przez Moskwę zależnie od linii lotniczych.
Nie życzę psa strażaka ;-) …dobra nie zaśmiecam relacji.
Pozdrawiam

--
Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

 
13-10-07 12:37  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

BERP, zobaczyłem w końcu to Twoje zdjęcie, normalnie surprise...
Czyżbyś również sklejał ten model czy już masz go sklejonego?

Jak już jesteś na zaawansowanym etapie to w razie czego będę miał jakieś pytania albo prośby o fotki. W tej chwili jestem na etapie sklejania fotela pilota... w najbliższym czasie postaram się uzupełnić relację do obecnego stanu.

--
Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

 
15-10-07 08:40  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
BERP 



Na Forum:
Relacje w toku - 8
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Cześć

:) niestety nie jestem w trakcie budowy F-15 teraz tylko marzę żeby do wyjazdu zakończyć gniota F-14.
Piętnastkę budowałem a raczej starałem się zbudować jakieś 7 lat temu, czyli od razu jak wyszła niestety zatrzymały mnie dwa segmenty dalej w stosunku do tego, co widać na zdjęciu. Już dokładnie nie pamiętam, co tam nie pasowało, ale było na tyle skuteczne, że zatrzymało moje prace a że człowiek był wtedy młody ;-) to zamiast walczyć chwycił za coś nowego.
W tym momencie to, co na zdjęciu służy jako testy przy lakierowaniu i tego typu sprawach. Jeżeli będziesz miał jakiś wypadek przy budowie i będziesz potrzebował części zamiennych daj znać chętnie się podzielę. Powodzenia podczas budowy :).

Pozdrawiam

--

Śmigam na rowerku po górach tttrrrrr ....;-)

Post zmieniony (15-10-07 10:21)

 
24-10-07 20:36  Odp: [Relacja] F-15 C Eagle - GPM
Ushi 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 1
 

Ya es hora de continuar con relacion. "Lamentablemente", estoy envolucrado en otras actividades...

Kolej na przyklejenie kolejnego segmentu za kabiną pilota. Na wrędze "j" kończy się pierwsza część sklejania kadłuba.



Następnym krokiem było wklejenie wnęki podwozia przedniego. Po iluśtam niecenzuralnych słowach udało mi się tą wnękę jako tako wcisnąć w otwór w kadłubie i zakleić. Niestety sam otwór w kadłubie nie wyszedł mi rewelacyjnie - widać krzywe krawędzie. Pocieszam się że podwozie jest na dole samolotu i nie będzie się tak rzucać w oczy. Późniejsze wklejenie ożebrowania we wnęce to był w sumie relaksujący przerywnik przed dalszymi zmaganiami.



Powiedzonko "klnie jak szewc" powinno być zmienione na "klnie jak modelarz". Następnym powodem do mruczenia pod nosem było wnętrze kabiny pilota.



Przy wklejaniu obu części kabiny pilota zasapałem się nieziemsko. Tak to jest jak by się chciało czysto, schludnie i ogólnie "ze best". Chcieć a móc a zrobić to są trzy różne sprawy. Nie wyszło to idealnie, ale chyba nie zmasakrowałem tego aż tak bardzo?

Na koniec tego postu chciałem się poskarżyć. Wiem że marnej baletnicy przeszkadza nawet rąbek u spódnicy, ale skorzystam z mojej relacji i swoje powiem.

Moim zdaniem opis sklejania i rysunki montażowe mogły by być lepsze. Już pal licho ten opis, ale rysunki... Jestem na początku sklejania tego modelu, a już zdarzyło mi się siedzieć nad obrazkiem i zastanawiać, co autor miał na myśli. Opis i rysunki nie powodują, że model jest niesklejalny, ale nie ma "komfortu" sklejania, trzeba nieraz się nagłówkować, poza tym pewne rzeczy nie są, że tak powiem, oczywiste.
Może te siedem lat temu kiedy model został wydany takie rysunki były standardem. W rozmowie z jednym z kolegów modelarzy, który para się również projektowaniem modeli usłyszałem stwierdzenie że tworzenie opisu oraz rysunków montażowych to połowa roboty podczas projektowania. Połowa roboty czy nie, modelarz na pewno doceni przejrzystość rysunków.
Jak już tak psioczę, to powiem jeszcze, że mimo komputerowego opracowania linie nawet w ramach jednego elementu potrafią mieć różną grubość. Nie jest to powszechne, ale wystarczająco znaczące.

W następnym odcinku wklejanie bambetli do kabiny pilota...

Eso es todo por ahora...

--

Pozdrawiam,
Ushi (Gekkonidae)

Na warsztacie: Bumar DUT-0502 (Modelik)

Post zmieniony (24-10-07 21:52)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024