Łosiu
Na Forum: Relacje w toku - 1 Relacje z galerią - 4 Galerie - 1
W Rupieciarni: Do poprawienia - 2
|
Cześć
Na warsztat wziąłem model ISU-152 z Modelika. Miał to być model odpoczynkowy od Kniazia. Tam potężna drutologia (no jak dla mnie. Wiadomo, to nie japoniec), tu troche papieru więc sobie posklejam.
Niestety :-)
ponieważ jestem leniem, łatwo przekonano mnie do żywicznych gąsek. Myślałem, że to będzie fajne ułatwienie... Na koła też zostałem namówiony...
"skoro koła i gąski malujesz, to reszte też musisz uplastycznić, bo jak to będzie wyglądać..".
Jak się powiedziało "a", to trzeba powiedzieć 'b".
Skończyło się na modelu, laserowym szkielecie i masie dodatków z żywicy.
Uplastycznianie skonczyło sie na doktoracie z wojennych wersji ISU. Bo takiego postanowiłem skleić. Pomysł był na polskie oznaczenie z okresu walk. Materiału bardzo mało. Tak naprawde chyba dwa zdjęcia które jedno na 100% było z czasów wojny, drugie tylko chyba (45ty, ale raczej po wojnie). Reszta to powojenne, niektóre niedługo, ale jednak sprzęt pewnie już z uzupełnień pokojowych, albo przemalowany. Warszawska 331 jest też na 100% wojenna, ale szczerze mówiąc słabo ze zdjęciami. Szczególnie mi zależało na tylnej płycie i górnych z silnika i nadbudowy. W necie ich nie ma.
Dlatego zrobiłem "coś na wzór" wojennego. To kompilacja szczegółów ze zdjęć obiektów muzealnych które wyglądały na najstarsze egzemplarze. W muzeum w Poznaniu stoi 152 i 122, ale 122 jest starsza i z tego brałem wzorce. 152jka nawet spawy już ma ładne, więc raczej powojenna.
- kadłub – przód zrobiony "odlewany". Ogólnie geometria całości nie była zmieniana.
- błotniki odcięte (w modelu są elementem szkleletu) i zrobione jako cienkie ze wzmocnieniami jak w oryginale.
- dodane śruby – kartonowe i żywiczne, co tam miałem. A jak zabrakło to żywiczne dokupiłem.
- zrobione spawy. Część z glinki samoutwardzalnej – na zdjęciach jasne, część ze szpachlówki z klejem - na zdjęciach szare, pod koniec bawiłem się miliputem (glinka trochę podeschla i źle się formowała) – zielone na zdjęciach. Wniosek, nie pierdzielić sie tylko kupić normalne materiały. Glinka początkowo fajna, ale później podeschła i ciężko się formowała. Nie kleiła się do modelu, trzeba było kleić CA. Słabo się na niej trzyma farba.
- włazy otwierane. Nie ma wnętrza, ale jest możliwość wsadzenia figurek. Zawiasy do tylnego włazu rzeźbione z kartonu. Reszta zawiasów opisana poniżej. Przeglądając zdjęcia egz muzealnych widać duże zmiany w konstrukcji włazów. Te późniejsze mogły mieć nawet trzy okrągłe.
- pełno pododawanych pierdół. Tam kawałek blachy, tam jakiś uchwyt... standard...
- mocowania zbiornika paliwa, przerobione wg zdjęć jednego starego egzemplarza muzealnego. Tu warto dodać, że różne wersje miały różne mocowania i chyba nawet inne przeznaczenie zbiorników. Ten na którym się wzorowałem miał po każdej stronie zbiorniki połączone przewodem paliwowym. Ten który stoi w Poznaniu, ma np po jednej stronie zbiorniki opisane jeden jako PALIWO, drugi OLEJ.
- podwozie – jak niżej widać w większości posiłkowałem się żywicą. Zrobione od podstaw gównozbieraki (będą dostępne w żywicy), przerobione napinacze, gniazda wahaczy. Oczywiście trzeba było całość zestroić aby zgrywało się do gąsek.
Dodatki z żywicy które użyłem:
- Gąsiennice KW/IS – mieszanka, jak w rzeczywistości były używane https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1033 i https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=122
- Koła nośne https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1052
- koła napędowe https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1718
- rolki powrotne z mocowaniami– troche przerobilem mocowania. Było 6 śrub, zrobiłem 12 plus podkładka https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1742
- wahacze – są od KW ale pasowały wg wymiarów części w wycinance. Przerobiłem dekle. https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1737
- osłona wentylatora https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1356
- odbijacze https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1873
- haki https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1229
- DSzKa https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1353
- peryskopy część zewnętrzna https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1314
- reflektor https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1090
plus
- siatka ABER S07 https://shop.1-25saf.com/product_info.php?products_id=1455
- zawiasy włazów okrągłych – własny zawias szt 1 skopiowany w żywicy
Z innych ciekawych dodatków, antena zrobiona z igły do akupunktury z aliekspresu.
Zdjęcia przed malowaniem





Lampa – taką zrobiłem, ale usłyszałem że mogę sobie ją wsadzic w ... jakiegoś ZIŁa, a tu mam chociaż podobną dać. Stąd ostatecznie żywica

Szpadel i kilof

Osłony jarzma

Skrzynka na cosie. Klamra zrobiona w stylu kandaharów.

Napinacz i zgarniacz

Klakson - nic specjalnego

szekle

podstawa kaemu

koła i wahacze z żywicy

gąski zapodkładowane

zgarniacze błota, zwane roboczo "gównozbieraki"

elementy jarzma

malowanie. Zdjęcia nocne, po przyjęciu dawki przy której wydawało nam się, że są wyraźne :-)

Galeria końcowa.
Model pomalowany Humbrolem 116,33, jakiś czerwony Revell, metalizer Humbrola stalowy plus usyfiacze - Wash do zielonych pojazdów i jakieś zacieki oleju i zwykłe od AK, plus kilka kolorów pigmentów Ammo i Mig. Fajny jest pigment Metal Gun Ammo – widać go na kaemie, gąskach od zewnątrz. Mieszałem z czarnym żeby zrobić obtarcia. Ale po usyfieniu resztą mało je widać. Model skończony dwa dni przed Przeciszowem, dopiero teraz była pogoda i czas na galerie.
Zapraszam do oglądania


    
    
    
    
    
   
 
Model można było oglądać w Przeciszowie. Sędziom się spodobał, zajął 3 miejsce, za co Im dziękuje :)

--
Się robi: coś...
skończone ORP Błyskawica 1:300 MO , OS2U Kingfisher 1:33 Orlik , Nowgorod 1:200 Pro-Model , Kamow A-7 1:33 Orlik , TKS 1:25 GPM , Od2 1:25 Modelik ,ISU-152 Modelik 1:25
Post zmieniony (29-09-24 16:06)
|