FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
11-08-24 12:15  [R] Kanonierka "Axel Thorsen" 1810 -1:72 model testowy
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam zainteresowanych kolejnym projektem. Tym razem tak, jak w tytule norweska kanonierka z 1810 roku "Axel Thorsen".
Od kiedy pierwszy raz zobaczyłem tę jednostkę, wiedziałem, że muszę ją kiedyś zbudować. I stało się!

Kanonierka "Axel Thorsen" miała swojego bliźniaka "Skjøn Walborg" i oba zostały zwodowane w 1810 roku. Początkowo służyły jako statki patrolowe, których zadaniem była ochrona statków handlowych opuszczających Archangielsk przed atakami Brytyjczyków podczas wojen napoleońskich. Po pokoju z 1815 r. władze norweskie z dużą podejrzliwością przyglądały się działaniom Rosji w Finnmarku w północnej Norwegii i w 1816 r. Axel Thorsen został wysłany na północ, aby usunąć rosyjskich osadników z tego obszaru i zburzyć ich budynki. W latach 1817 i 1818 rolę tę przejął Skjøn Walborg. Obydwa statki uczestniczyły także w programie kartograficznym na dalekiej północy. W latach 1831 i 1832 w Archangielsku wybuchła epidemia cholery i celem obu jednostek było uniemożliwienie statkom wypływającym z rejonu epidemii zawijania do północnej Norwegii. W 1864 r. Axel Thorsen uczestniczył w wyprawie na Svalbard organizowanej przez Adolfa Nordenskiölda, natomiast Skjøn Walborg był używany przez grafa Walburg-Ziela i barona von Heuglina podczas podobnej wyprawy w 1870 r. Oba statki były intensywnie zaangażowane w polowanie na foki i morsy w Nowej Ziemi. Ich żywot zakończył się w 1872 roku, gdy oba zostały zmiażdżone w lodzie i utracone.

Zbudowanych zostało dotychczas niewiele modeli tej jednostki, znalazłem 3 czy 4, ale jest ciekawy egzemplarz w muzeum w Norwegii...


Nie obeszło się bez konsultacji z p. Krzysztofem Gerlachem, ale o tym podczas kolejnych aktualizacji.

Na początek oczywiście poszedł szkielet i pierwsze poszycie (poprzeczne). Podłużnica została zrobiona, o dziwo z tektury 2 mm, tak wyszło z planów, wręgi standardowo z 1 mm. Nie ukrywam, że wszystko poszło pod laser, również pierwsze poszycie, dlatego ma załamania w miejscach wygrawerowanych linii.





Kolejny krok nie mógł być inny, więc położyłem podposzycie z tektury 0,5 mm (również cięte laserem). Jestem pod wrażeniem własnego projektu, bo nie musiałem robić żadnej poprawki - jak wyciąłem, tak skleiłem i wszystko pasowało idealnie.





Żeby zbudować nadburcia, trzeba było wykonać pawęż i przecudowną, potężną "ambrazurę" na dziobie (pawęż nomen omen ma też otwór strzelniczy).
Pawęż jest na tyle gruba, że zrobiona została z dwóch warstw 0,5 mm i listew dystansujących pomiędzy nimi. Żeby wszystko się zgrało (a nie ma żadnych punktów odniesienia) skleiłem ten element na kadłubie bez przyklejania go do pokładu. Po wyjęciu dopasowałem framugi ambrazury i dopiero ustawiłem na klej na pokładzie.




Dziób składa się z dwóch grubych słupków i łączącej je poziomej belki. Słupki trzeba spiłować, ściąć skalpelem, by nadać im właściwy skos przy krawędzi pokładu. I tu po czasie zobaczyłem swój błąd, polegający na tym, że trzeci pasek poszycia (licząc od góry) również powinien "chować się" w tych słupkach. Zostanie to oczywiście poprawione, bo ambrazura dziobowa jest teraz przyklejona ok. 0,5 milimetra za bardzo do tyłu. I od razu ostatnie dwa górne paski poszycia musiałem skrócić.



(czerwone linie to miejsca, gdzie w słupkach powinno być "wydłubane" 0,7mm i całość przyklejona ok. 0,7 mm bardziej z przodu)


I teraz BARDZO WAŻNE (Autopromocja)!!! Dlaczego jest tak mało zdjęć? Bo rozpocząłem kręcenie krótkich filmów pokazujących krok po kroku budowę testową tego modelu. I zafascynowany nagrywaniem, zapomniałem o zdjęciach:-((( Już czuję się lepiej, ekscytacja minęła, więc i zdjęcia podczas klejenia będę robił, obiecuję.
Kanał, na którym możecie obejrzeć filmy to "Seahorse Modele".
Powstaje on głównie z myślą o modelarzach, którzy nie kleili żaglowców (szczególnie projektowanych przeze mnie ze specyficzną filozofią robienia kadłuba) i szkutnikach drewnianych, którzy próbują z ciekawości swoich sił w kartonie. Dużo problemów sprawia im przestawienie się na inny materiał i traktowanie papieru i kartonu inaczej, niż drewna.
Zapraszam. Komu się spodoba niechaj lajkuje, komentuje, a najlepiej subskrybuje! Czy będę kontynuował kręcenie poradników, zależy (to zrozumiałe) od zainteresowania.

Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 
28-08-24 14:17  Odp: [R] Kanonierka "Axel Thorsen" 1810 -1:72 model testowy
Seahorse 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 17
Galerie - 2
 

Witam.

Kadłub został oklejony końcowym poszyciem:



Przy wklejaniu wewnętrznych desek trochę się namęczyłem, bo miały być trzy deski z osobnych pasków (lubię taką robotę:-), ale wychodziły tak wąskie, że nie miało to sensu. Spróbowałem więc tylko z dwoma paskami i też sprawiło to sporo problemów. Główną przyczyną było przyklejenie zewnętrznych burt minimalnie niżej niż w projekcie. Trzeba było więc "skrobać" cienkie wewnętrzne deski, by były równo z krawędzią burty. Po drugie z jakichś powodów nie trafiłem tymi wyższymi fragmentami i zwłaszcza na rufie trochę się to rozjechało. Nie pozostało nic innego, jak uprościć i ułatwić: od wewnątrz jest więc tylko jeden pasek udający dwie deski, a te wyższe fragmenty w postaci prostokątów zostały doklejone oddzielnie. I wyszło dużo lepiej.



Rozważałem różne wersje kolorystyczne, bo generalnie były to "smutne" jednostki. Spełniały podrzędną rolę pilnowania łowisk czy wejść do portów, więc nie inwestowano w nie farb czy płyt miedzianych na poszycie części podwodnej kadłuba. Były głównie czarne od zastosowanych smół i.... i tyle (vide zdjęcie modelu z muzeum norweskiego). Trochę to nieatrakcyjne, więc po obejrzeniu zabytkowych modeli różnych kanonierek dodałem od siebie brudny, szary czerwony i odrobinę jaśniejszego drewna mniej więcej w kolorze żółtej ochry. Więcej kolorów nie planuję. Nie dałem również innego koloru na dno, bo w zimnych wodach koła podbiegunowego świdraki nie stanowiły problemu. Swego czasu nawet Chapman postulował, by ze szwedzkich jednostek na Bałtyku zdjąć blachy miedziane, bo nie są potrzebne, a dałoby to wielkie oszczędności. Norweskie jednostki pływały w jeszcze zimniejszych wodach i dodatkowo jako straż wybrzeża nie uczestniczyły w pościgach. Wszelkie więc inwestycje były marnowaniem funduszy.


Poręcze zostały wykonane z dwóch warstw, bo te niższe fragmenty były grubsze i, powiedzmy, "frezowane". Te wyższe partie i pawęż to tylko pojedyncze paski. Jak na razie (oprócz modyfikacji wnętrz nadburcia) wszystko się pięknie zgrało.


Mile jestem zaskoczony odbiorem pierwszych filmów na YT z budowy tego modelu. Ponad 100 subskrypcji, nie daliście mi więc wyboru i kolejny odcinek z powyższego etapu jest już do obejrzenia. "Axel Thorsen cz. 4."

Pozdrawiam
Tomek

--
http://seahorse.pl
http://facebook.com/seahorsepl
Na morzu: Bounty, Saettia, Allege d'Arles, Muleta de Seixal, Grosse Jacht, Speedy, Leudo vinacciere,
Badger, Trabaccolo, Duyfken, Łódź z Gokstad, HMS "Fly", Sao Gabriel, Il leudo vinaccere, Armed Virginia Sloop,
Wodnik 1627,Szkuta wiślana,De Zeven Provincien,USRC

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024