Андре
Na Forum: Relacje w toku - 1 Galerie - 21
|
Cześć wszystkim! W kontynuacji serii "legendarne samoloty" podjęto decyzję o zmontowaniu modelu samolotu LA5FN od wydawnictwa YG model
Model stanowi samolot z 32 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Gwardii
Krótka historia samolotu
Pierwszy La-5FN opuścił linię montażową zakładu w Gorkim w marcu 1943 roku. Samolot ten był raczej produkowany równolegle z La-5F niż był jego następcą.
Na La-5FN umieszczono silnik Ash-82fn (H - Wtrysk bezpośredni) o mocy 1850 km.to o 150 więcej niż Ash-82F.
Nowy silnik miał 10-minutowy dopalacz. Stało się to możliwe dzięki udoskonaleniu gaźnika i układu bezpośredniego wtrysku paliwa do cylindra.
Na maskach silników większości La-5FN zastosowano logo " FN " w obrzeżach w kształcie rombu.
Uzbrojenie La-5FN pozostawało podobne do La-5-dwa działa 20 mm Szwak po 200 pocisków na lufę. Przeładowanie odbywało się za pomocą pneumatyki lub mechanicznie.
Natychmiast po uruchomieniu La-5FN do produkcji seryjnej postanowiono zastąpić część drewnianych elementów konstrukcji metalowymi. Metalowy zestaw sił skrzydła, został znormalizowany do konstrukcji La-5FN. Ostatecznie zysk wyniósł 172 kg.
Trzy zakłady lotnicze w 1944 r. wyprodukowały 3826 myśliwców La-5FN. Produkcja La-5 od kwietnia 1944 r. stopniowo zmniejszała się wraz ze wzrostem produkcji La-7. La - 5FN i La-7 były budowane równolegle do listopada 1944 r., kiedy przemysł całkowicie przeszedł na produkcję La-7. Łącznie zbudowano 9920 myśliwców La-5 wszystkich modyfikacji.
Mówiąc o La-5FN, nie można przejść obok wyczynu starszego porucznika, zastępcy dowódcy eskadry 88 Pułku Lotniczego Gwardii L. K. Horowca, pośmiertnie uhonorowanego tytułem Bohatera Związku Radzieckiego. W jednej z lipcowych walk na Łuku Kurskim Horowiec zestrzelił dziewięć bombowców nurkujących Iu-87 (taki przypadek był jedynym w historii Wielkiej Wojny Ojczyźnianej), ale tego samego dnia, wracając na swoje lotnisko, zginął w walce z czterema myśliwcami wroga.
Należy również zauważyć słynnego pilota Iwana Kozheduba
Kozhedub wykonał co najmniej 330 lotów bojowych, stoczył 120 walk powietrznych i zestrzelił 62 samoloty wroga. Trzykrotnie otrzymał tytuł "Bohatera Związku Radzieckiego". Oprócz Kozheduba tylko jeden pilot trzykrotnie otrzymał złotą gwiazdę-Alexander Pokryshkin. Pokryshkin większość zwycięstw odniósł na otrzymanym przez Lend-Lease amerykańskim myśliwcu R - 39"Aircobra". Po zakończeniu wojny Kozhedub pozostał w Siłach Powietrznych, w 1961 r.został zastępcą dowódcy Sił Powietrznych Moskiewskiego Okręgu Wojskowego, w 1985 r. w wieku 65 lat Kozhedub otrzymał stopień marszałka lotnictwa.
Zdjęcia samolotu
Na początku prac nad projektem znajduje się oryginalny magazyn bez dodatków
Zmontowano szkielet kadłuba
--
Post zmieniony (08-09-21 11:56)
|