sony
Na Forum: Relacje w toku - 3 Relacje z galerią - 10 Galerie - 4
- 10
|
Witam Wszystkich.
W związku z pojawiającymi się coraz częściej pytaniami typu "jak zacząć", "czym kleić", "jaki model" itp. postanowiłem stworzyć krótki poradnik dla początkujących. Mam nadzieję, że pomoże on osobom zaczynającym swoją przygodę z modelarstwem.
A więc zaczynamy...
Każdemu początkującemu, zanim zakupi narzędzia, materiały itp radzę się zastanowić, czy będzie to hobby na dłużej, ponieważ nie warto wydawać pieniędzy na narzędzia i materiały, jeśli potem polecą do kosza/szuflady...
Jeśli będzie to hobby na dłużej, musimy udać się na zakupy do sklepu modelarskiego lub przejrzeć internetowe sklepy i zamówić interesujące nas materiały/narzędzia.
Lista sklepów modelarskich:
http://www.konradus.com/forum/list.php?f=1&filtr=6
NARZĘDZIA I MATERIAŁY
Podstawowe narzędzia to nożyczki i skalpel
Osobiście polecam i jedno i drugie firmy OLFA. Będziemy mieli pewność, że posłużą nam przez długi czas i będą bardzo dokładnie wykonane. Niestety ich ceny są dość wysokie w porównaniu ze zwykłymi nożyczkami/nożami. Jeżeli nie możemy pozwolić sobie na w/w sprzęt w tedy wybieramy tańsze narzędzia. Jednak tańsze nie oznacza od razu jakiegoś "badziewia"... Kiedyś udało mi się zakupić w Biedronce fajny zestaw nożyków, które świetnie się spisują.
Przy wyborze nożyczek warto pokusić się o mały teścik, który pozwoli nam wybrać dobre w niskiej cenie. Do testu potrzebna nam będzie kartka papieru ( mały kawałeczek ) Test polega na cięciu karteczki całymi ostrzami nożyczek. Krawędzie cięcia nie mogą być postrzępione, a koniec cięcia ( miejsce w którym cięły czubki nożyczek ) nie może mieć żadnego rozerwania poprzecznego.
Po tym teście będziemy wiedzieli, czy warto nabyć dane nożyczki czy nie ;)
Warto zaopatrzyć się także w matę która chronić będzie nasze biurko oraz zapobiegnie zbyt szybkiemu tępieniu się naszego skalpela. --->> mata jest pokazana na niemal każdym zdjęciu ( zielona podkładka )
Kolejnymi przydatnymi narzędziami są Pęsety
Na pęsetach również nie warto oszczędzać. Z reguły te tanie są kiepskiej jakości, choć są wyjątki... Także w Biedronce udało mi się nabyć świetną pęsetkę w jakimś tam zestawie dla kobiet ( w zestawie były dobrej jakości małe nożyczki, pęsetka, pilniczek i cążki ) Całość kosztowała mnie 5 zł ;-P - a więc trzeba się rozglądać, bo takich okazji jest sporo. Przy wybieraniu pęsetki pamiętajmy, że do drobnych elementów konieczna będzie z jak najcieńszymi/szpiczastymi końcówkami ( polecam pęsetkę z ostatniego zdjęcia - kupiona w Castoramie za 12 zł --> bardzo dobra jakość )
Zestaw do retuszu...
Modele możemy malować ( o tym później ) lub retuszować. Niezbędnymi do tego zadania będą pędzelki i farbki ( lub jeśli możemy sobie pozwolić na taką zabawkę - aerograf )
pędzelki - różnej grubości, do elementów większych i mniejszych.Szukajmy w miarę dobrej jakości pędzli,takich, aby włosie nam nie wypadało. Można również nabyć modelarskie pędzle. - Szczególnie polecam ten z drugiego zdjęcia ( na 3 zdjęciu jest on na samym dole --> ten brązowy ) Poniżej link do sklepu :
http://www.mojehobby.pl/catalog/Pedzle.html
farbki - mamy tutaj wiele możliwości. Możemy używać farbek modelarskich, temper, plakatówek itp.
Nie polecam robić retuszu flamastrami/markerami itp. Dlaczego ? Otóż, flamaster/marker z biegiem czasu pod wpływem promieni UV zacznie nam blaknąć. po pewnym czasie stanie się niezauważalny...
Farbki --> http://www.mojehobby.pl/catalog/Farby.html
Wiele elementów w modelach wymaga usztywnienia drutem, lub nawet trzeba je wykonać z drutu ( np. radary na okrętach ) Do cięcia i wyginania drutu niezbędne będą różne szczypce Większe, mniejsze, zaokrąglone, płaskie itp - w zależności co będziemy wykonywać...
A skoro o drutach mowa...
Trzeba zaopatrzyć się w druty o różnej średnicy. Najlepsze do wyginania niewątpliwie są miedziane i aluminiowe. Miedziane znajdziemy dosłownie wszędzie, wystarczy się rozejrzeć. Warto też nabyć "cynę". Po co ? Tu posłużę się cytatem :
Andrzej_Bl napisał:
"Ja proponuję jeszcze drut cynowy. Zwykłą cynę do lutowania można kupić w kilku grubościach. Taka cyna jest bardzo miękka i wspaniale się formuje. Ale UWAGA: nie może przenosić żadnych obciążeń: czyli niewielki słupek, jakiś uchwyt z cyny - TAK, natomiast: oś w samochodzie czy goleń podwozia w samolocie już NIE."
Oto źródła naszych drucików:
Jeśli nie macie nic z czego możecie wyciągnąć druty to spytajcie znajomych, może oni mają... Ja zamieściłem wpis na facebook'u że przygarnę sprzęty elektroniczne ( mi akurat potrzebne były części elektroniczne ) Otrzymałem od znajomych zapas elementów na kilka lat ;-) Często organizowane są akcje typu "zbiórka odpadów wielkogabarytowych" - nie wstydźcie się przebierać w tych rzeczach, gdyż jest to kopalnia interesujących nas elementów. W ostateczności można udać się na skup metali.
Musimy zaopatrzyć się także w pilniki i papiery ścierne
Różne grubości/gradacje. Przydatne do np. szlifowania otworów będą także kamienie szlifierskie
Warto zrobić sobie kilka narzędzi do szlifowania, owijając papierem ściernym różne materiały ( np. patyczek od loda ) Dzięki takiemu zabiegowi otrzymamy pilniczki dostosowane do naszych potrzeb.
Do wykonywania otworów/nitów niezbędne będą cyrkiel do wycinania kółek, odpowiednio przygotowane igły lekarskie-do strzykawek ( mamy różne średnice ), wybijaki do skóry
Czasami może przydać się mini wiertareczka...
Do bigowania/natłaczania elementów w celu ułatwienia ich gięcia pomocnymi okazać się mogą wypisany długopis, stępiona igła itp.
Innymi przydatnymi materiałami będą tektura* różnej grubości, brystol, patyczki/wykałaczki, metalowa linijka, taśma dwustronna, zestaw trzecia ręka, nici, żyłki,folia,moskitiera na owady, opcjonalnie organizer oraz podkładka pod mysz do wygniatania elementów. blistry po tabletkach--->> do wykonania np. lamp w pojazdach.
* Tekturka musi być jednolita tzn. taka jak np opakowanie po ryżu/proszku itp. unikajmy jak ognia tektury falistej ( opakowanie po butach itp. )
Narzędzia i materiały mamy już skompletowane, pora wybrać Model
Na rynku mamy całą masę modeli kartonowych, są trudne, łatwe, bardzo łatwe itp.
Na pierwszym zdjęciu mamy modele proste, które da radę skleić modelarz początkujący, na drugim modele bardzo skomplikowane, do których aby skleić je na zadowalającym poziomie potrzeba lat doświadczenia. Modelarze początkujący często popełniają błąd i wybierają właśnie te trudne modele, co w ok 90% skutkuje niedokończeniem modelu, czasem rezygnacją z tego wspaniałego hobby. Pamiętajmy aby nie porywać się z motyką na słońce. Zanim kupicie jakiś model sprawdźcie na forum, jaką ma opinię, czy ma jakieś błędy, jest prosty czy trudny. Na pewno w ciemno możecie brać projekty Pana Pawła Mistewicza oraz Pana Jana Kołodzieja. Modele tych Autorów są świetnie opracowane.
Na początek jednak polecam Wam coś naprawdę prostego.
http://www.sklep.orlik-models.pl/index.php?main_page=index&cPath=86
Dobrym pomysłem będzie również ( o ile mamy taką możliwość ) wydrukowanie sobie darmowego modelu. Tutaj znajdziemy coś dla siebie :
http://www.konradus.com/forum/list.php?f=1&filtr=4
Mamy już narzędzia i model, pora na wybór miejsca pracy oraz kleju ( od tego zależeć będzie, jakiego kleju będziemy mogli użyć )Jeśli model będziecie tworzyć w swoim warsztaciku, to możecie użyć właściwie każdego kleju. Większość z nas jednak buduje modele w domu, gdzie naraża innych domowników na wdychanie szkodliwych oparów. W takim wypadku na pewno odpada użycie Butapren'u, który jest bardzo dobrym klejem, szczególnie do podklejania elementów na tekturę, ale niestety ma bardzo intensywny zapach, szkodliwy dla zdrowia.
Wybór kleju to temat rzeka - każdy ma swój sprawdzony i tego będzie polecał. Musicie sami znaleźć coś dla siebie. Na pewno potrzebny będzie Wam klej cyjanoakrylowy ( Super Glue, kropelka etc. )
Poza klejami warto zaopatrzyć się także w lakier bezbarwny do zaimpregnowania naszej wycinanki. ( tutaj wybór również należy do Was. )
Zanim zadacie pytanie dotyczące kleju, zajrzyjcie tutaj:
http://www.konradus.com/forum/list.php?f=1&filtr=3&wyd=0&search=klej
Pamiętajmy, aby odpowiednio doświetlić miejsce pracy. Zaopatrzmy się także we własny kosz na śmieci ( może się zdarzyć, że przez przypadek razem ze śmieciami wyrzucicie jakąś część... Lepiej żeby wylądowała w Waszym koszu z papierami niż w koszu z np. skorupkami po jajkach :-P )
Nie zapominajmy o utrzymaniu czystości w naszym miejscu pracy, gdyż bałagan jest największym wrogiem modelarza...
Mamy już model, narzędzia, kleje, wybraliśmy miejsce pracy pora więc przystąpić do budowy.
W zależności od kształtu danego elementu wybieramy odpowiednie narzędzie. Dla niedużych części, o nieskomplikowanych kształtach najlepsze będą nożyczki. Jeśli część jest długa i prosta, a do tego podklejona - zastosujmy nożyk i linijkę.Najlepiej ciąć idealnie po linii obrysu danej części.
Wycinanie otworów.
Otwory możemy wycinać za pomocą cyrkla przeznaczonego do tego celu. Jednak cyrkiel ten ma ograniczenia. Otwory o średnicy mniejszej jak 4-5mm należy wycinać np. wycinakiem rewolwerowym, igłami lekarskimi itp.
Wycinanie małych elementów o skomplikowanych kształtach wymaga użycia metody "dzięciolenia". Polega ona na wbijaniu ( nie za głęboko ) i wyjmowaniu ostrza skalpela.
Więcej o dzięcioleniu : http://www.konradus.com/forum/read.php?f=1&i=84927&t=84927&filtr=3
Pamiętajmy, aby każdy element po wycięciu przeszlifować, aby uzyskać gładką powierzchnię.
Dalszą część, dotyczącą kształtowania i klejenia kartonu przedstawię na narysowanych przez siebie elementach...
KSZTAŁTOWANIE
Najstarsza z modelarskich zasad brzmi: trzy razy przymierz, raz przyklej.Przedstawiam kilka metod, które pomogą nam ukształtować każdy element modelu. Ukształtowany przymierzamy, ewentualnie poprawiamy i dopiero potem przyklejamy.
Wszystkie krawędzie , które będą zginane pod kątem należy najpierw BIGOWAĆ czyli wygniatać linię w miejscu gięcia elementu. Można to robić za pomocą tępej igły/noża, wypisanego długopisu... narzędzi do tego jest cała masa, wszystko zależy od tego jak grubą linię mamy wygnieść.
CYLINDRY
Żeby zwinąć część w cylinder postarajmy się namówić nasz karton by zrobił to chętniej. Część taką trzeba przeciągnąć po kancie stołu lub po krawędzi nożyczek (tak jak Pani w kwiaciarni zwija spiralki ze wstążek).
Zwijanie ciasnych rurek czy owijanie części na pręcie wymaga takiej samej techniki ( najpierw przeciągamy część kilkukrotnie z wyczuciem po krawędzi stołu/ostrzu nożyczek, potem zwijamy rurkę. )
Warto spróbować zrobić sobie kopułkę.
Oklejenie wręgi poszyciem... Tu nie ma nic trudnego - jeśli odpowiednio powyginamy poszycie, oklejenie wręgi będzie "czystą przyjemnością".
WYOBLENIA oraz LINIE PODZIAŁU BLACH
Czasem zachodzi konieczność wyoblenia małej części. Jak to zrobić? Część kładziemy na podkładce od myszki (drukiem do spodu). Następnie za pomocą jakiegoś narzędzia ( np.tylna strona skalpela AK-3 itp.) wykonujemy na niej z lekkim naciskiem spiralne ruchy od środka na zewnątrz. Linie podziału blach, to nic innego jak bigowanie
OSZKLENIE
Oszklenie do modelu ( jak np. owiewka w samolocie ) jest bardzo prosto wykonać. Ramę owiewki naklejamy na taśmę dwustronną.
Następnie wycinamy środek i retuszujemy go.
Potem element naklejamy na folię i wycinamy po zewnętrznym obrysie.
Tą technikę dokładniej opisał kolega Stachooo na swoim blogu:
http://samolotyzkartonu.blogspot.com/2012/02/technika-wykonanie-osony-kabiny.html
Również kolega Stachooo bardzo przejrzyście przedstawił wykonanie kół do modelu samolotu :
http://samolotyzkartonu.blogspot.com/2012/04/technika-wykonanie-ko-do-kartonowego.html
Pamiętajmy aby przestrzegać instrukcji i podanych oznaczeń ponieważ większość elementów jest projektowana z uwzględnieniem grubości tektury, i potem mogą pojawić się problemy przy spasowaniu elementów.
RETUSZ
Retuszu części dokonujemy tuż po jej wycięciu. Dlaczego ? Ponieważ w tedy mamy idealny dostęp do krawędzi. Kiedy część będzie przyklejona, dostęp do niej będzie znacznie utrudniony, a niektórych elementów ( listki kopułki ) niestety nie da się wyretuszować po sklejeniu. Jeśli model będzie malowany, w tedy odpuszczamy sobie retusz. O malowaniu modeli w dalszej części.
Pamiętajmy, aby zawsze wymieszać odpowiednią ilość farby. Lepiej żeby było jej za dużo niż ma braknąć.
KLEJENIE
Klej możemy nakładać różnymi narzędziami - jedni używają do tego celu pędzelków inni wykałaczek. Tutaj trzeba znaleźć przyrząd, którym będzie nam wygodnie się posługiwać i jednocześnie będziemy mogli nim nanieść niewielką ilość kleju. Właśnie, niewielką. Klej nanosimy niewielkimi ilościami, miejsce koło miejsca, starając się nie ubrudzić części. Klej należy nakładać stopniowo, a nie od razu na całą część ( szczególnie jeśli będzie ona duża )
PODKLEJANIE ELEMENTÓW NA TEKTURĘ
Do podklejania elementów na tekturę można używać różnych klei. Ja używam kleju biurowego/szkolnego, inni Butapren'u. Ważniejsze od kleju jest to, aby po podklejeniu nie rozciągnąć części. O co chodzi ? Kiedy posmarujemy część/tekturę klejem, przykładamy ją ( element do tektury ) i dociskamy czymś ciężkim, np książką. NIGDY nie rozciągajcie części ręką, bo właśnie to może spowodować zmianę wymiarów elementu i potem problemy ze spasowaniem.
Warto przed rozpoczęciem budowy troszkę się potrudzić i znaleźć dokumentację techniczną danej maszyny/budowli. Dla większości z nas podstawowym źródłem szukania będzie internet. Pamiętajmy, aby zadawać różne frazy do wyszukania. np.
Szukamy silnika Abramsa. Zobaczcie różnicę:
abrams silnik
abrams engine
MALOWANIE MODELU
Jeżeli model zamierzamy malować, warto pokusić się o jego uplastycznienie. Podział blach, nity, wszelkie wypuklenia/wklęsłości warto pokazać. Można także pokusić się się o ślady eksploatacji - te jednak wymagają doświadczenia ( ale aby je nabyć trzeba próbować ) --> Zapraszam do spisu patentów, gdzie na pewno znajdziemy wiele technik, który pokażą nam jak wykonać różne elementy modelu/dioramki. Pamiętajcie, że model przeznaczony do malowania musi być nieskazitelnie czysty, gdyż farba wyłoni wszystkie skazy.
Jak malować ładnie aerografem pokazują filmiki.
http://www.youtube.com/watch?v=JxkKIqeP4GM&feature=player_detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=JVPdxgHc358&feature=player_detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=3X0PF-Z7AmE&feature=player_detailpage
http://www.youtube.com/watch?v=LZWHyIs5A7w
Jak malować pędzlem, bardzo ładnie opisał to QŃ
Cytat:
"1. Do malowania używać dobrze rozcieńczonej farby - do konsystencji mleka, żeby nie robiły się smugi itp. Malować kilkoma cienkimi warstwami - 1 nigdy nie pokryje od razu. Powyżej 2-3 warstw dobrze jest odseparować je od siebie np. lakierem bezbarwnym w spray-u. Nie będą miały tendencji do rozpuszczania farby pod spodem. Pod kolory biały, żółty i czerwony dobrze jest dać najpierw jasnoszary jednolity podkład. Te 3 kolory zawsze kiepsko kryją.
2. Nie poprawiać raz pomalowanej powierzchni do momentu jej kompletnego wyschnięcia. Jak trzeba coś poprawiać, to po wyschnięciu papier ścierny i malowanie od nowa.
3. Do wykańczania powierzchni używam zwykłych lakierów bezbarwnych w spray-u, dostępnych w supermarketach. Niwelują ułomnosci pędzla typu nierówne błyszczenie powierzchni.
4. Impregnować karton przed sklejaniem. Ja w tym celu używam zwykłego bezbarwnego, rozcieńczonego Revela. Niektórzy używają Caponu rożcieńczonego 1:1 lub nawet 1:2 rozpuszczalnikiem nitro.
5. Na impregnowany karton spokojnie można naklejać taśmę do rozdzielania kolorów. Najlepsza jest modelarska Tamiya, ale ja też daję sobie radę za zwykłą malarską. Przy tej drugiej trzeba pamiętać o szybkim pozbywaniu się jej tuż po wyschnięciu farby. Jak daję radę, jest dostęp i nie grozi uszkodzenie powierzchni, to robię to nawet 2 godziny po pomalowaniu. W przeciwnym przypadku klej z tej taśmy ma tendencję do pozostawania na powierzchni. Czasami używam też ZIELONEJ przezroczystej taśmy samoprzylepnej SCOTCH-a.
6. Wszelkie drobne nadlewki lub podcieknięcia farby można po wyschnięciu delikatnie zeskrobać skalpelem. Trzeba tylko bardzo uważać, farba musi być całkowicie wyschnięta. Wszelkie ewentualne różnice w błyszczeniu i tak pokryje i zniweluje wierzchnia warstwa lakieru w spray-u.
Czym rozcieńczać farby olejne. Dla mnie najlepszy jest olejek terpentynowy, dostępny w aptekach. Farba się pięknie rozcieńcza, nie robią się grudki i pięknie się rozprowadza.
Z akrylami nie mam dużego doświadczenia, ale na pewno trzeba z nimi uważać przy papierze, szczególnie na dużych powierzchniach. Woda zawsze deformuje karton, więc na pewno musi być impregnowany czymś innym przed malowaniem. Czasami wystarczy na podkład delikatnie napylić cienką warstwę lakieru w spray-u. Zresztą jest ona wskazana przy każdym malowaniu. Te farby mają inny skład chemiczny niż farby modelarskie, nie reagują z nimi. Zaimpregnowana w ten sposób powierzchnia nie "pije" rozpuszczalnika, nie robią się białe plamy od nadmiaru pigmentów (ważne szczególnie przy farbach matowych)."
POCHWALMY SIĘ NASZYMI OSIĄGNIĘCIAMI
Jeśli już rozpoczęliśmy budowę modelu, warto jest założyć relację na forum. Relacja nie tylko będzie Was mobilizowała do budowy, ale także, w razie jakichś problemów dostaniecie porady od doświadczonych Kolegów po fachu, którzy zawsze Wam doradzą jak najprostszym sposobem wybronić się ;-)
Kiedy zakładamy relację ?
Relację zakładamy, kiedy mamy już co pokazać Naklejenie wręg na tekturę nie upoważnia Was do założenia relacji - jeśli to zrobicie, liczcie się z krytyką. Do rozpoczęcia relacji potrzebny jest minimum jeden sklejony element. W tedy już coś zbudowaliście i możecie się tym pochwalić. Oczywiście posty piszemy poprawną polszczyzną, używając znaków interpunkcyjnych.
Jak założyć relację
Aby dodać zdjęcia na forum, potrzebny będzie nam zewnętrzny serwer hostingujący --> na niego ładujemy zdjęcia, a na forum wrzucamy tylko linki.
Serwery hostingujące:
Fotosik.pl
Imegehost.org
Photobucket.com ---> wg. mnie najlepszy ;-)
Zanim rozpoczniecie nowy temat, poćwiczcie wstawianie zdjęć w dziale TESTY
Obróbka zdjęć i prezentacja części/modelu
Pamiętajcie, że zdjęć nigdy nie "walimy" prosto z aparatu na forum. Zdjęcia należy odpowiednio obrobić w programach graficznych ( np. Picassa, Photoshop ). Zdjęcia należy przyciąć tak, aby widoczny był tylko element który chcemy pokazać. Uwierzcie mi, że bałaganu na biurku nikt nie chce oglądać ;) Zdjęcia w trakcie budowy, można robić na macie ( małe elementy ), duże elementy oraz modele warto zrobić na jednolitym tle --> ciemne części/model = jasne tło ( białe ), jasne części/model = ciemne tło ( np. niebieskie, zielone itp )
Poszczególne linki zdjęć należy oddzielać spacją, nie enterem.
Element fotografowany trzeba odpowiednio doświetlić i starać się pokazać go jak najdokładniej. Zdjęcia muszą być wyraźne --->> tutaj nie ma wymówki " a bo zdjęcia robię telefonem, aparat kiepski "
Te zdjęcia również robiłem telefonem:
Przy bardzo małych elementach, dobrym pomysłem będzie jakieś porównanie, najczęściej z jednogroszówką :
SPIS PATENTÓW
Okrętowe
Drabinki 1:200
Deskowanie pokładu
Jak wykonać reling
Schodki
Szybkie poczarnienie łańcuszka
Deskowanie szalupy
Olinowanie
Żagle wypełnione wiatrem
Ruchome lufy
Deskowanie dla "leniwych"
Pojazdy
Instrukcja do ogniw kolegi QŃ'a
Malowanie tłumików
Błoto na czołgu
Papierowe sprężyny
Zimmerit
Rury wydechowe
Budowa gąsienicy
Samoloty
Sposób na osłonę silnika
Wykonanie silników w skali 1:200
Napędzane śmigło w modelu
Sposób na tablicę przyrządów
Karabiny maszynowe
Jak wykonać drewniane śmigło
Naciągi
Koło szprychowe
Jak poprawnie skleić skrzydło
Skórzane obicia kabin
Ogólne
Jak poprawnie zeskanować model
Nity
Nity po raz drugi
Imitacja wody
jak wykonać wodę ?
I raz jeszcze woda
idealny retusz
Ruchome amortyzatory
Podwieszenie modelu
Podstawka pod model
Śnieg
Napisy na modelach
Świecący reflektorek
Hurtowe wycinanie śrubek i nakrętek
Regulowana wycinarka listew
Wykonanie worków z piaskiem
Genialne pomysły na narzędzia
Post zmieniony (07-05-13 21:06)
|