SZKUTNIK
Na Forum: Relacje w toku - 2
|
AHOJ !
vansen: tak jak prosiłeś, dla Ciebie specjalnie po polsku, tylko z góry ostrzegam, że jest to tłumaczenie moje, dowolne, swobodne ( takie SZKUTNIK prezentejszyn). Nie jestem żadnym znawcą anglistyki, ani tym bardziej tłumaczem przysięgłym języka angielskiego. Mam nadzieję, że co nieco chociaż z tego zrozumiesz.
Dyskusja na temat -- Dostateczna przestrzeń dla centralnej śruby ( Titanica)
W ostatnim opublikowanym artykule przez Mark Chriside'a przeczytałem , że śruba centralna Titanica prawdopodobnie była wyposażona w 3 pióra (płaty), a nie w 4 jak to się do tej pory sądzi.
Myśl , która przyszła mi do głowy po przeczytaniu artykułu była taka - jaki byłby rzeczywisty wymiar płata śruby centralnej (trzypłatowej) na Titanicu?
Patrząc w tom 1 książki ( RMS TITANIC -The Ship Magnificient )napisano że projektanci wyposażyli Titanica w przestrzeń (okno - miejsce pracy śruby) dla czteropłatowej śruby. - Jeżeli stocznia, w to miejsce ( przestrzeń) zamiast śruby czteropłatowej, zamontowała by trzypłatową śrubę o tej samej średnicy co czteropłatowa i powiększyła by płaty (3) tak, by powierzchnia natarcia śruby trzypłatowej była identyczna z powierzchnią natarcia śruby czteropłatowej cztero płatowej to.....??? - Idea trzypłatowej śruby przy prawidłowym rozmieszczeniu całego wyposażenia (wału śrubowego + śruba) wydaje się wiarygodna i jest do przyjęcia.
Mam pytanie - jaka byłaby maksymalna szerokość (średnica) śruby trzypłatowej , która można by zamontowana na wale śrubowym centralnej śruby ( Titanica)?
Odpowiedź
Jedna rzecz , jaką można wywnioskować ( z książki) to, że budowniczowie, mieli już budowę statku zakończoną, kształt śruby też był znany, który nie tylko pasował do tej przestrzeni przeznaczonej dla pracy śruby (okno śruby), ale był tak dopasowany by prawidłowo działać w wodzie (nie zakłócać prądów wody płynących na rufie wzdłuż linii kadłuba). Płaty śruby były już tak ustawione by w sposób praktyczny pracować wodzie, i nie tworzyć nieefektywnej pienistej mieszaniny wody i powietrza.
Oczywiście, eksperyment z trzy płatową śrubą nie dostarczył spodziewanych rezultatów, i podczas przeglądu ( w czasie I wojny światowej) na statkach klasy Olympic zamieniono śrubę na cztero płatową zanim zaczęły statki po wojnie wozić pasażerów.
Faktycznie, powierzchnia natarcia każdej z trzech indywidualnych łopat śruby powiększyłaby się tylko nieznacznie w stosunku do powierzchni natarcia śruby czteropłatowej, W rezultacie zwiększyłaby się wzdłużna odległość od krawędzi natarcia płatu śruby do krawędzi spływu. Ogólnie mówiąc średnica śruby 3 łopatowej musiałaby wynosić na Titanicu 17 stóp czyli tylko o 6 cali więcej niż miała zamontowana śruba czterołopatowa.
Dalej to już mój komentarz - Tylko czy przepływ wody przechodzący przez śrubę 3 łopatową (większa średnica) byłby spokojniejszy niż przy śrubie czteropłatowej (mniejsza średnica)??? Ja osobiście w to wątpię, ale….. każdy może mieć przecież własne zdanie.
Co do fotek z filmu to lepiej się na nich nie opierać. vansen nic nowego tam nie znajdziesz. Model do tego filmu był budowany na podstawie planów Hahna. Właściwie plany powstały specjalnie na potrzebę filmu, które później można było już kupić od autora projektu. Jak każde plany, również plany Hahna zawierają sporo błędów. Osoby dysponujące planami Hahna w skali 1:100. Mała uwaga – długość kadłuba pokazana na rysunku bez nadbudówek różni się o 7 centymetrów od długości kadłuba pokazanego na rysunku z nadbudówkami. Prawidłowa jest ta z nadbudówkami. Mam na myśli oczywiście oryginalne plany a nie ksero planów. Po za tym są nieścisłości z ułożeniem blach poszycia właśnie przy śrubie centralnej – pomylono warstwę zewnętrzną poszycia z wewnętrzną. Jest też kilka innych błędów – w sumie mało istotnych. Ale to już zupełnie inna bajka
--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661
|