vwsmok
Na Forum: Relacje w toku - 2 Relacje z galerią - 1 Galerie - 10
- 2
Grupa: QWKAK
|
Kiedy w 1915 roku do Rosji dotarło 11 samochodów opancerzonych Renault uznano je za nieudane.
Ponieważ przedział bojowy był zupełnie nieosłonięty od góry żołnierze nazywali je "szufladami".
Jako że nie dawały dobrej ochrony załodze prawie zupełnie nie używano ich w akcjach bojowych (w niektórych jednostkach wożono nimi amunicję!).
Postanowiono samochody przebudować. Zadanie opracowania nowego nadwozia otrzymał sztabskapitan Władimir Awielewicz Mgiebrow, utalentowany oficer o szerokich zainteresowaniach (skonstruował granat na specjalnym trzonku wystrzeliwany przy pomocy zwykłego karabinu, pracował nad szkłem pancernym).
W swoim projekcie Mgiebrow wykorzystał fakt, że chłodnica w samochodach Renault stała za silnikiem. Jego samochód miał mocno nachylony pancerz z przodu kadłuba co znacznie zwiększało szansę na rykoszety. Mgiebrow w pierwszym projekcie przewidział dla tych samochodów trzyosobową wieżę bojową (dowódca i dwóch strzelców). Wieża była bardzo udana. Mogła się obracać o 360 stopni, a każdy z dwóch karabinów maszynowych Maxim miał pole ostrzału po 90 stopni. W sumie na dowolnym celu można było skupić ogień dwóch km-ów, a w dodatku właściwie nie było "martwych" stref.
Miała jednak wadę - ciężar. Ważyła prawie dwie tony. Kiedy wiosną 1916 roku przebudowane Renault wyjechały na próby okazało się, że samochody są bardzo przeciążone. Zadanie przekonstruowania uzbrojenia otrzymał kpt Bażanow (Mgiebrow zginął na froncie jesienią 1915).
W ten sposób powstała wieża z jednym km-em i "pożyczony" z Austina wariant dwuwieżowy.
--
w budowie:
Oslabja 1:200 (Nawarin modyfikowany) ; Whippet; Nieuport
Galerie:
Citroen H czyli QWKAKowóz falisty || Renault-Mgiebrow || HMVS Cerberus (96%) || Dufaux C.2 || SPAD A.2 || Camel Karo || CWS T-1 ||
Luftwaffe - "bezswastycznie" || Fokker D.VII, 15 Eskadra Myśliwska, 1920 r. || Sopwith Camel, Otto Kissenberth, Jasta 23 || AEC Dorchester, Libia 1941 r.
Post zmieniony (09-12-08 08:41)
|