FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
20-08-08 12:00  [Relacja/Galeria] Messerschmitt Bf-108
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
Chciałbym zaprezentować następną relację z klejenia. Tym razem na warsztat poszedł model MESSERSCHMITT BF-108 B-2/TROP "TAJFUN" wydany przez GPM nr241:



A oto krótka informacja na temat samolotu spisana z wydania:
Powstanie modelu datuje się na początek lat trzydziestych a konkretnie na 1934 rok. W tym bowiem roku w Warszawie rozegrano kolejne zawody lotnicze samolotów turystycznych. Turniej nazywano potocznie "Challenge". Mimo, że BF 108 w wersji A zajęły wtedy dalsze miejsca (5,6,10 za polskimi RWD) to zdobyły rozgłos oraz zainteresowanie Luftwaffe.
Po głębokiej modernizacji samolot w wersji B stał się cenioną i powszechnie używaną maszyną dyspozycyjno-łącznikową i kurierską w III Rzeszy.Matką chrzestną samolotu była niemiecka pilotka Elly Beinhorn, która po rekordowo szybkim rajdzie na trasie Gliwice-Konstantynopol-Berlin nazwała go Tajfunem. Pod taką oficjalną nazwą wyprodukowano ponad 900 egzemlarzy do końca wojny i dalsze 300 po wojnie we francji.
Najpopularniejszą wersją Tajfuna były wszelkie odmiany BF-108 B, a jedną z nich była odmiana B-2/trop. Wraz ze Storchem Tajfun stanowił podstawowy niemiecki sprzęt łącznikowy na frontach II wojny. Wersja pustynna, której model prezentujemy to przysosowana do warunków afrykańskich odmiana seryjna B-2. Ze względu na wysokie temperatury i zapylenie zmieniono system klimatyzacji kabiny, zwiększono wydajność filtrów i chłodzenia, uszczelnionowszelkie otwory. Ze względuna znaczne odległości między lotniskami, które występowały w tamtym regionie, zwiększono pojemność instalacji olejowej i paliwowej. Odbyło się to kosztem jednego miejsca pasażerskiego, bowiem zamiast tylnego prawego fotela montowano dodatkowy zbiornik paliwa i oleju.
Właśnie z wersją "trop" wiąże się jedna z najbardziej awanturniczych akcji zagadkowego oddziału Luftwaffe w tamtym regionie a mianowicie Sonderkommando "Blaich". Oddział dowodzony przez Hauptmanna Theo Blacha stworzono do wykonania tylko jednego zadania. Tym zadaniem było zbombardowanie składów paliwa SAS w Fort Lamy w Czadzie. Właśnie Tajfun był w tej misji latającym sztabem dowodzenia. W trakcie rajdu z lotniska Campo Uno Libii do Czadu w styczniu 1942 roku, to z jego pokładu koordynowano wyprawę zespołu He-111 i Savoia S.82. Maszyna nosiła oznaczenia kodowe KG+EM i inwidualną nazwę "Efta Einar" (drewniane oko).
Samolot BF-108 B-2 Tajfun był czteromiejscowym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Napędzany był ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, chłodzonympowietrzem - Argus 10 - o mocy240 KM. Śmigło dwupłatowe przestawiane. Samolot miał chowane z kabiny podwozie główne, ręcznie za pomocą dźwigni. Kabina samolotu była wyposażona w bogaty zestaw przyżądów pilotażowo-nawigacyjnych oraz komfortowe fotele i skórzaną tapicerkę.
Kilka egzemplaży samolotu użytkowano po wojnie w Polsce. Do dziś zachowało się wiele egzemplarzy w muzeach, oraz latających i to w pełni użytkowo, co dobrze świadczy o całej konstrukcji.
Model zaprojektowany jest w malowaniu z opisanej powyżej "pustynnej misji specjalnej".

A teraz do rzeczy czyli relacj :). Do modelu dokupiłem laserowe wręgi, reszta jak oszklenie kabiny i koła będzie wykonywana własnym sumptem.
( ZDJĘCIA BEZ REKLAM )
Wnętrze kabiny staram się jak najmniej malować (co jest odstępstwem od mojej praktyki ;), brakuje jescze gdzieniegdzie retuszu:




I niestety na samym początku pojawia się problem. Albo wręgi są za małe albo okleina kadłuba za duża, ale sprawdzimy to dopiero pasując do elementów sąsiednich więc nic jeszcze nie poprawiałem:



I to nadzisiaj byłby koniec. Pozdrawiam Paweł

--

Post zmieniony (25-05-10 20:24)

 
20-08-08 12:05  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 21
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Mmmmmmmmmmmm , jaki piękny początek relacji!
Znając Twoje wcześniejsze dokonania jestem pewien wspaniałych doznań przy śledzeniu relacji.
Thumbs up!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
29-08-08 10:19  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam. A oto i dzieła ciąg dalszy. W trakcie prac nad wnętrzem wystąpił mały zonk, technicy montujący fotele się popili i wykorzystał to element dywersyjny i zniszczył je. Trzeba je było wykonać od podstaw ale nie było już tapicerki w tym kolorze co tylni fotel i są troszkę ciemniejsze:



element dywersyjny (śpi i udaje, że nie wie o co chodzi):



Wnętrze kabiny:



I tu jest mały błąd w opracowaniu, te koło naciągające powinno być na ściance pomiędzy fotelem a nią ale nie ma na to miejsca:



Wykonałem też tylni segment kadłuba i tu wszystko pasuje jak ulał:



To co pisałem na temat okleiny kadłuba, że jest za duża lub wręga za mała to okazało się, że to okleina jest za duża i skróciłem ją przecinając pod spodem gdzie nie będzie tego widać. Za to najgorszą wadą wycinanki jest ROZWARSTWIAJĄCY SIĘ PAPIER! Prawie nic nie można formować, rozłazi się w rękach jakby miał z 20 lat (a wycinanka ma dopiero trzy lata).

Pozdrawiam

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
29-08-08 10:40  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 21
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

No i fajnie!

Musisz KONIECZNIE lepiej zabezpieczyć budowany model przed "elementem dywersyjnym"...
Na naszym Forum widziałem już kilka relacji ,które "ginęły śmiercią tragiczną" w wyniku działania TYCH właśnie "elementów"...
"Elementy dywersyjne " to dranie - że przypomnę popularne przysłowie ;-)

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
29-08-08 12:40  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
stanisław.z 

Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 163


 - 22

obserwuję z ciekawością,a element dywersyjny dziala u mnie w liczbie podwójnej : ))
mam pytanie -czy lakierowaleś strony wcześniej, może to by uchroniło przed rozwarstwianiem?

 
29-08-08 12:47  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Standardowo lakieruje przed klejeniem lakierem żywicznym. Nic to nie dało, teraz dodatkowo nasączam BCG i formuje i odkładam do wyschnięcia. Papier jest tak marny, że wystarczy przejechać po kancie stołu albo zaoblić wałeczkiem na gąbce aby pozostały w reku dwa kawałki paieru ta wierzchnia z nadrukiem i ta spodnia biała. Robie tak nawet z większymi częściami jak poszycie kadłuba ale mam nadzieję, że skrzydeł nie będę musiał tak potraktować.

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
17-03-09 10:48  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam.
A oto mały upgrade po dłuższej przerwie nieobecności Tajfuna:




Jestem trochę niezadowolony z wykonania w niektórych miejscach. Karton po zaCaponowaniu zrobił się pancerny ale za to już się nie rozwarstwia (całe szczęsie bo jeszcze trochę a stracę cierpliwość do tego modelu), jeszcze w żadnym modelu nic mi tak źle nie wychodziło i non stop się paprało, pomijając moje nieudacznictwo. Na dodatek złego przy otwieraniu farbki do retuszu z moich "drewnianych" łap wypadła puszeczka i pozalewałem wszystko dookoła łącznie z modelem co na niektórych zdjęciach widać bo z modelu nie dało się tego do końca zmyć ale myślę, że po lakierowaniu końcowym trochę to jeszcze zniknie.
No ale koniec z narzekaniem, model jak na razie nie ma błedów w opracowaniu (no może poza za duzymi wręgami-wszystkie jak na razie muszę zeszlifowywać i to sporo). Nawet fajnie wyszło przejście pomiędzy kadłubem przed kabiną a klapami zakrywającymi silnik (tego się najbardziej obawiałem), na zdjęciu niestety trudno to zauważyć.



--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
17-03-09 18:41  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
Rafał Ż. 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 16
Galerie - 11


 - 17

Według mnie wychodzi świetnie! :D Czasem sa takie modele, ze chciało by się je wywalić w kąt, ale to co pokazujesz na pewno nie powinno polecieć do kosza.
Z czego zrobiłeś tą rurę wydechu przy pierwszym segmencie? Wygląda bardzo fajnie.
Walcz dalej! Pozdrawiam!

--
Hangar:
TS-11 ISKRA
Gotowe:
1.Hurricane 2.P11c 3.Albatros 4. Ansaldo 5.PZL-38 WILK 6.F1 Ford B190 7.F-14 Tomcat

 
18-03-09 13:45  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam

A oto i kontynuacja Tajfunka. Jak na razie wszystko idzie jak najlepiej i wszystko pasuje (aż nie ma się do czego przyczepić;-). Retuszu na razie nie wykonywałem, bedzie po skończeniu skrzydełek.




Na jednym ze zdjęć widać kawałek białego ale tu już nie udało mi się tego naciągnąć, zamaluje się ;-)

Rafał rury wykonane są z linki 1,5mm w izolacji.

Pozdrawiam

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
22-03-09 13:43  Odp: [Relacja] Messerschmitt Bf-108 "Tajfun" - GPM 241
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam.
Dalszy ciąg prac. Niestety na ogonie widać niedoskonałości kartonu (pomimo starań nie udało się uniknąć załamań i odłamywania-rozwarstwiania). Poza tym wszystko jak do tąd pasuje idealnie.






--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024