pawelecd
Na Forum: Relacje w toku - 1 Relacje z galerią - 4
- 1
|
Witam
Chciałbym zaprezentować następną relację z klejenia. Tym razem na warsztat poszedł model MESSERSCHMITT BF-108 B-2/TROP "TAJFUN" wydany przez GPM nr241:
A oto krótka informacja na temat samolotu spisana z wydania:
Powstanie modelu datuje się na początek lat trzydziestych a konkretnie na 1934 rok. W tym bowiem roku w Warszawie rozegrano kolejne zawody lotnicze samolotów turystycznych. Turniej nazywano potocznie "Challenge". Mimo, że BF 108 w wersji A zajęły wtedy dalsze miejsca (5,6,10 za polskimi RWD) to zdobyły rozgłos oraz zainteresowanie Luftwaffe.
Po głębokiej modernizacji samolot w wersji B stał się cenioną i powszechnie używaną maszyną dyspozycyjno-łącznikową i kurierską w III Rzeszy.Matką chrzestną samolotu była niemiecka pilotka Elly Beinhorn, która po rekordowo szybkim rajdzie na trasie Gliwice-Konstantynopol-Berlin nazwała go Tajfunem. Pod taką oficjalną nazwą wyprodukowano ponad 900 egzemlarzy do końca wojny i dalsze 300 po wojnie we francji.
Najpopularniejszą wersją Tajfuna były wszelkie odmiany BF-108 B, a jedną z nich była odmiana B-2/trop. Wraz ze Storchem Tajfun stanowił podstawowy niemiecki sprzęt łącznikowy na frontach II wojny. Wersja pustynna, której model prezentujemy to przysosowana do warunków afrykańskich odmiana seryjna B-2. Ze względu na wysokie temperatury i zapylenie zmieniono system klimatyzacji kabiny, zwiększono wydajność filtrów i chłodzenia, uszczelnionowszelkie otwory. Ze względuna znaczne odległości między lotniskami, które występowały w tamtym regionie, zwiększono pojemność instalacji olejowej i paliwowej. Odbyło się to kosztem jednego miejsca pasażerskiego, bowiem zamiast tylnego prawego fotela montowano dodatkowy zbiornik paliwa i oleju.
Właśnie z wersją "trop" wiąże się jedna z najbardziej awanturniczych akcji zagadkowego oddziału Luftwaffe w tamtym regionie a mianowicie Sonderkommando "Blaich". Oddział dowodzony przez Hauptmanna Theo Blacha stworzono do wykonania tylko jednego zadania. Tym zadaniem było zbombardowanie składów paliwa SAS w Fort Lamy w Czadzie. Właśnie Tajfun był w tej misji latającym sztabem dowodzenia. W trakcie rajdu z lotniska Campo Uno Libii do Czadu w styczniu 1942 roku, to z jego pokładu koordynowano wyprawę zespołu He-111 i Savoia S.82. Maszyna nosiła oznaczenia kodowe KG+EM i inwidualną nazwę "Efta Einar" (drewniane oko).
Samolot BF-108 B-2 Tajfun był czteromiejscowym dolnopłatem o konstrukcji całkowicie metalowej. Napędzany był ośmiocylindrowym silnikiem rzędowym, chłodzonympowietrzem - Argus 10 - o mocy240 KM. Śmigło dwupłatowe przestawiane. Samolot miał chowane z kabiny podwozie główne, ręcznie za pomocą dźwigni. Kabina samolotu była wyposażona w bogaty zestaw przyżądów pilotażowo-nawigacyjnych oraz komfortowe fotele i skórzaną tapicerkę.
Kilka egzemplaży samolotu użytkowano po wojnie w Polsce. Do dziś zachowało się wiele egzemplarzy w muzeach, oraz latających i to w pełni użytkowo, co dobrze świadczy o całej konstrukcji.
Model zaprojektowany jest w malowaniu z opisanej powyżej "pustynnej misji specjalnej".
A teraz do rzeczy czyli relacj :). Do modelu dokupiłem laserowe wręgi, reszta jak oszklenie kabiny i koła będzie wykonywana własnym sumptem.
( ZDJĘCIA BEZ REKLAM )
Wnętrze kabiny staram się jak najmniej malować (co jest odstępstwem od mojej praktyki ;), brakuje jescze gdzieniegdzie retuszu:
I niestety na samym początku pojawia się problem. Albo wręgi są za małe albo okleina kadłuba za duża, ale sprawdzimy to dopiero pasując do elementów sąsiednich więc nic jeszcze nie poprawiałem:
I to nadzisiaj byłby koniec. Pozdrawiam Paweł
--
Post zmieniony (25-05-10 20:24)
|