FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
04-04-08 12:26  [Relacja/Galeria] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam.
Na warsztat poszedł kolejny samolocik. Jest nim Nakajima J8N1 Kikka z Answeru opracowany przez pana Marka Pacyńskiego.


Oto krótka historia spisana z wydawnictwa:
Kikka Nakajim (Kikka po japońsku oznacza „Kwiat Pomarańczy”) był pierwszym w Japonii samolotem o napędzie odrzutowym. Oblot samolotu odbył się dosyć późno bo pod koniec II wojny światowej. Gdy japoński attache wojskowy w Niemczech był świadkiem prób samolotu Messerschmitt Me-262 w 1944 i przekazał swoje relacje do kraju dowództwo japońskiej marynarki wojennej skierowało prośbę do zakładów Nakajima, by te rozpoczęły prace nad podobnym samolotem, by mógł zostać użyty jako szybki bombowiec. Założenia dowództwa marynarki były następujące: samolot miał być prosty w obsłudze, łatwy w pilotażu dla początkujących pilotów i mieć składane skrzydła. Ta cecha miała umożliwić dla tego samolotu łatwość ukrycia w jaskiniach i tunelach na terytorium Japonii i wielu wyspach wokół tego kraju. Były to kryjówki, które zaczęła przygotowywać marynarka wojenna do obrony wysp macierzystych. Projektanci Nakajima Kazuo Ohno i Matsumura Kenichi zaprojektowali samolot, który wykazywał podobieństwo do Me-262. Jednak podobieństwo było tylko pobieżne. Wynikało to z identycznych założeń konstrukcyjnych obu samolotów: dwa silniki pod skrzydłami, chowane podwozie w kadłub i kilka innych podobieństw.
Kikka pierwotnie była projektowana, by zastosować silnik Tsu-11. Była to bardzo prymitywna forma silnika odrzutowego, który był niczym więcej jak prosta turbiną z dopalaczem. Po testach z tymi silnikami stwierdzono, że ten silnik nie spełni powierzonych mu zadań i prace nad takim rozwiązaniem zawieszono. Wtedy zadecydowano, by opracować i wyprodukować silniki turboodrzutowe dla Kikki. Decyzję taką podjęto w momencie , kiedy z japońskich inżynierów nie miał doświadczenia przy pracy nad takim silnikiem. Skorzystano z doświadczeń niemieckich, ale w bardzo niecodzienny sposób. Silnik wzorowano na niemieckim silniku BMW-003 ale mając tylko zdjęcia i rysunki tego silnika. prace były intensywne i silnik oznaczony Ishikawajima Ne-20 w końcu został zbudowany. Do lata 1945 zmieniono założenia użycia Kikki. Marynarka wojenna zmieniła rolę samolotu jako maszyny do zadań specjalnych i samolot miał być przeznaczony dla pilotów kamikadze.
Pierwszy prototyp przeszedł próby naziemne w fabryce nakajima 30 czerwca 1945 roku. Po miesiącu samolot został rozebrany i przekazany do Kisarazu – bazy lotniczej marynarki wojennej, gdzie go złożono i przygotowano do lotów testowych. Pierwszy lot maił miejsce 7 sierpnia 1945 roku. Oblatywaczem był pilot komandor porucznik Susumu Takaoka. Samolot podczas pierwszego 20 minutowego lotu spisywał się poprawnie w locie. Drugi lot również odbył się bez problemów. Cztery dni później do samolotu przyczepiono pomocnicze rakietowe silniki startowe. Niestety źle je umieszczono i samolot dojechawszy do końca pasa startowego uległ uszkodzeniu. Zanim uszkodzenia naprawiono skończyła się wojna.
W momencie zkończenia wojny był już prawie gotowy drugi prototyp i prawie ukończona była seria 18-25 maszyn, których produkcję przerwano na różnych etapach budowy. Jedna z maszyn miała być wykończona jako dwumiejscowa wersja treningowa. Inna wersja miała być samolotem myśliwskim z dwoma działkami kalibru 30 mm. Te ostatnie samoloty miały być wyposażone w wersje rozwojowe silników Ne-20 oznaczonych jako Ne-130 i Ne-330.
Model został opracowany w skali 1:33. Przedstawia wersję prototypową. Dla chętnych jest możliwość umocowania bomby o masie 500 kg pod kadłubem modelu. Ja jej robił nie będę, jak prototyp to prototyp.
W modelu standardowo malowana i trochę poprawiana będzie kabina i wnęki podwozia z samym podwoziem. Reszta modelu całkowicie z wycinanki. Arkusze modelu przed klejeniem polakierowałem matowym lakierem żywicznym (śmierdzi niemiłosiernie), do retuszu farbki Humbrola nr 129, 102.
I to na tyle wstępu (miał być krótki ;)
Pozdrawiam Paweł

--

Post zmieniony (25-05-10 20:25)

 
04-04-08 12:32  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Klejenie zacząłem od kabinki dodając imitację ożebrowania w kabinie i poprawiając tablicę bo w oryginalnej nie było nic widać (ZDJĘCIA BEZ REKLAM!):








Ten żółciutki kolorek na zegarach już jest zamalowany (w następnych fotach to pokażę)

Następnie wziąłem się za kadłub i tu pierwsze rozczarowanie, żadna wręga nie pasuje (są za małe. Ale po obrysowaniu oryginału na tekturze i wycięciu po zewnętrznym obrysie wszystko pasuje jak należy (laserowe wręgi dokładane do modelu są idealnie takie same jak oryginały w wycinance więc jest to wina projektu).





Elementy jeszcze bez retuszu. I to na tyle dzisiaj.
Pozdrawiam Paweł

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
04-04-08 13:09  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
dexter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2
Galerie - 5
 

No to będę miał problem, nie dosyć że pierwszy raz kupiłem lasery to jeszcze będę miał problemy :(

--
---------------------------------------------
Moje wszystkie modele można zobaczyć na https://papermodels.eu/
Quasi Warszawski Klub Anonimowego Kartonoholika https://qwkak.pl/

 
04-04-08 13:26  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
MARIUSZ 
moderator




Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 21
Galerie - 9


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 4


 - 10

Grupa: ŁSM

Z przyjemnością pooglądam!

Widok wręg pasowanych do oklejek - skąd ja to znam...? ;-)

Może dałoby sie jeszcze zrobić pasy od nowa i od podstaw?
Twoje wyglądają jakoś tak... "zabawkowo"...;-)
Ale poza tym bardzo dobrze!
Problem z wręgami do uratowania - ja wklejam pasek papieru do wnętrza segmentu-przy krawędzi ; w końcu musi spasować !
Powodzenia!

--
Pozdrawiam wszystkich ! MARIUSZ

Mam profil na FB.

 
04-04-08 13:43  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
Mariusz segmenty są ok, pasują do siebie idealnie, po powiększeniu wręg (oczywiście obie o tyle samo) przylegają do siebie bez zarzutu. Co do rozmiaru wręg to w celu odpoczynku od kadłuba zrobiłem gondole silników i tam niespodzianka :) wszystko pasuje jak ulał :




Mam cichą nadzieję, że będzie więcej takich miłych niespodzianek.

--

"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Post zmieniony (04-04-08 13:53)

 
19-05-08 21:15  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam po dłuższej przerwie, ale jakoś tak czasu brakuje. Zacząłem robić skrzydełka i łączyć je z kadłubem i znowu małe problemy z wymiarami szkieletu, ale po kolei.Gotowy szkielet:



Po przymiarce do kadłuba okazało się, że przerwa pomiędzy skrzydłami jest za duża prawie o centymetr po 4 mm z każdej strony (niestety wykasowałem przez pomyłkę zdjęcie to ukazujące). Skorygowałem to przycinając w środkowej części:



Na dodatek praktycznie nie ma rysunków montażowych, a te co są pokazują tyle że równie dobrze mogło by ich wcale nie być. Namęczyłem się troszkę z „wymyślaniem” jak to ma być (chodzi o połączenie skrzydeł i dolnej osłony) a i tak nie jestem do końca zadowolony z efektu. Chodzi o tą dziurę pomiędzy osłoną a wnętrzem podwozia głównego:



Przednią wnękę podwozia „pogłębiłem” aby potem zmieścić mechanizm zawieszenia:



No i na koniec zdjęcia po połączeniu ( na niektórych wygląda jak rekinek :)) :





Pozdrawiam Paweł

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
10-06-08 10:08  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam

Tak jak wcześniej pisałem, że razi mnie ta dziura:



zakryłem ją po swojemu. Potem okazało się, że przegapiłem części (cz. 37), które do tego służą i obwiniałem projektanta za babola. Otóż przepraszam :).



Następnie przykleiłem gondole silników do skrzydeł i paski oprofilowania skrzydło-gondola.
Wszystko pasowało i nie było żadnych problemów. Jedynie co zmieniłem to nie nacinałem pasków oprofilowania tak jak jest w wycinance tylko formowałem na BCG jako całość i wklejałem na miejsce (brak jeszcze retuszu spodu skrzydła):



Podobnie z oprofilowaniem skrzydło-kadłub:



Osłony wnęk podwozia:



I zdjęcia ogólne:




I to na razie na tyle. Następne zdjęcia dopiero w lipcu bo w czwartek jadę na wczasy :)).

--

"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Post zmieniony (10-06-08 10:25)

 
05-07-08 09:13  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Witam
W przerwie pomiędzy natłokiem pracy udało mi się sklecić golenie podwozia.
Przed malowaniem:



I po umieszczeniu na miejscu i malowaniu:




I to na tyle na razie :) pozdrawiam

--
"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

 
05-07-08 09:56  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
Stachowitz 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 1


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

Witam - ładnie wychodzi Ci ten modelik. Pytanie - umieszczałeś w przedniej części kadłuba jakiś balast, aby samolot nie "siedział" na ogonie??

 
05-07-08 11:27  Odp: [Relacja] Nakajima J8N1 Kikka z Answeru
pawelecd 

Na Forum:
Relacje w toku - 1
Relacje z galerią - 4


 - 1

Tak, ołowiany ciężarek (około 30g). Dobrze go widać na zdjęciu 40 w 2 moim poście (takie coś błyszczące) :-).
Pozdrawiam

--

"Nigdy nie może być tak źle aby nie mogło być jeszcze gorzej."

"Dobry modelarz sklei model każdego, nawet najgorszego projektanta.
Dobry projektant zaprojektuje model który sklei każdy, nawet najgorszy modelarz."

Kat

J8N1 Kikka / Jak 15 Feather / Bf-108 Tajfun / C6N1 Saiun / Jak55

Post zmieniony (05-07-08 11:45)

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024