FORUM MODELARZY KARTONOWYCH   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

FORUM GŁÓWNE
Modele kartonowe, ich budowa, technika, problemy, recenzje, nowości oraz wszystkie tematy związane z Naszym Hobby :-)


Projekt Grupowy:  50 lat Małego Modelarza  
Na tapecie:  Akcja sprzątania forum. W czynie społecznym, bez nagród i medali :>  
Na tapecie:  Projekt 50 lat Małego Modelarza - apel o uzupełnienie brakujących zdjęć.  


 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1 
12-05-07 14:19  [Galeria]Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Wstęp:
Witam wszystkich,
Miałem dosyć duże obawy czy zaprezentować te moje ostatnie wypociny , a dlaczego? Bo uważam ,że model mi nie wyszedł. Na pierwszy rzut oka od razu rzucają się dwa najważniejsze błędy(kabina i przednia goleń), ale stwierdziłem, że przynajmniej moja prezentacja pozwoli komuś ,biorącemu się za ten model w uniknięciu popełnienia tych samych potknięć..
Ale od początku. Modelem prezentowanym jest BEa Sea Harrier FRS.Mk1. zaprojektowany i wydany przez Pana Andrzeja Halińskiego w 1998 r w Kartonowym Arsenale.



Teraz kilka słów o zawartości wycinanki .Jest na pierwszej stronie bardzo szczegółowy i obszerny opis historii powstania takiej konstrukcji jaką jest Harrier. Wszystko jest ciekawe , ale na tej samej stronie jest opis budowy modelu który nie tylko jest krótki , ale raczej wręcz skąpy i raczej nie pomaga w budowie modelu. Myślałem ,że krótki opis będzie zrekompensowany szczegółowymi rysunkami montażowymi, ale niestety byłem troszkę zaskoczony i rozczarowany kiedy zobaczyłem, że wszystkie rysunki mieszczą się na jednej stronie formatu A4( w tym dwa zestawieniowe). To był powód dla którego postanowiłem odłożyć budowę tego modelu na jakiś inny etap mojego modelarskiego życia( zanim dokonałem pierwszego cięcia minęło prawie dwa lata od zakupu modelu).
Co do druku to nie miałbym żadnych uwag gdyby nie mały szczegół. Chodzi mi o papier na którym model został wydrukowany. Zauważyłem ,mimo tego, że model był impregnowany tak jak zawsze to robię przed klejeniem , że po wycięciu i podczas kształtowania poszczególnych elementów karton się rozwarstwiał. Szczególnie podczas retuszowania to było widać gdy farbka tak jakby „rozlewała” się „podskórnie” .Wcześniej jakoś nie miałem tego problemu z innymi modelami wydanymi w tym samym lub wcześniejszym czasie. Może to nie jest taki ważny szczegół, ale może ta informacja będzie dla kogoś ważna, ale i tak w porównaniu do innych modeli wydawanych w 98r to trzeba przyznać ,że Pan Andrzej już wtedy zaczynał ugruntowywać swoją markę w jakości druku z tą jaką ma teraz czyli jedną z lepszych.

--




Pozwoliłem sobie poprawić nazwę maszyny w tytule wątku.
Pozdrawiam
Sturmovik


Post zmieniony (12-05-07 14:19)

Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

Post zmieniony (20-08-07 22:49)

 
12-05-07 14:28  Re: Kilka słów o Bea Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Ciekawostki:
A teraz kilka słów o motywacjach jakie spowodowały powstanie tego modelu. Przeglądając moje prywatne zdjęcia natknąłem się na te oto(przepraszam za jakość , ale są to skany zdjęć które robiłem pierwszy raz w życiu i na pożyczonym sprzęcie):


Ten brzydki facet w kabinie to ja


Okazało się że miałem przyjemność nie tylko siedzieć w kabinie Harriera w 2004 r. Ale siedzieć i oglądać właśnie ten model o numerze 000 który jest tematem tego opracowania. Ja wiem model jest w wersji FRS. Mk1 ,a ten na zdjęciach i w którym siedziałem jest wersji FR..Mk2. We wrześniu1988 r po dokonaniu modernizacji starych już wtedy FRS. Mk1 do wersji FA.Mk2. pierwsze egzemplarze w nowej konfiguracji wzbiły się w powietrze, a od kwietnia 1992 były one odbierane już przez marynarkę. Maszyna o numerze 000 jest więc tą samą jaką Pan Andrzej zaprojektował ,a w której ja siedziałem tylko już w wiele lat po modernizacji..
Z ciekawostek powiem, że w 2004 nie tylko miałem okazję , ale i szczęście bo to już były ostatnie lata użytkowania tej wersji Harriera . Dywizjon 801 był ostatnią jednostką jaka używała Harriery w tej wersji.
Tutaj
Na tej oficjalnej stronie Royal Navy możecie się dowiedzieć ,że 31 marca 2006 r. 801 dywizjon został rozformowany a Harriery wersji FR. Mk2 zostały ostatecznie wycofane ze służby.
Z ciekawostek jeszcze powiem ,że znakiem( logo lub symbolem) 801 dywizjonu był uskrzydlony trójząb malowany zwykle na stateczniku pionowym.



--

Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

Post zmieniony (12-05-07 14:39)

 
12-05-07 14:36  Re: Kilka słów o Bea Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Budowa:
Będąc już zmotywowany i pełen zapału , zanim dokonałem pierwszego cięcia poszukałem w necie innych relacji związanych z tym modelem i okazało się ,że na polskich forach modelarskich znalazłem tylko jedną prezentację tego modelu (oto link)
Tutaj
Model wykonał Scooby któremu bardzo dziękuję za pomoc i radę w budowie mego modelu.
Szukając dalej znalazłem ten sam model na zagranicznych forach wykonany przez innych modelarzy. Możecie sobie porównać z moim modelem(nieprawdaż, że o wiele lepiej wyglądają?)
Tutaj,Tutaj,Tutaj,Tutaj
(na ostatnim linku żeby zobaczyć Harriera wejdźcie do galerii. Bardzo pięknie wykonane modele , polecam).

Co do budowy i sklejalności . Jest mi to bardzo ciężko osądzać ponieważ na każdym kolejnym etapie budowy tego modelu można było napotkać na jakieś kwiatki. Sam jednocześnie skopałem kabinę(częśc 23i) i przednią goleń. Sprawiłem ,że teraz kabina nie jest hermetyczna (pocieszam się tym ,że modelarz z Rosji też popełnił ten sam błąd i wkleił część 23i tak samo jak ja), a na przednią goleń lepiej nie patrzeć zbyt długo.



Na swoje usprawiedliwienie powiem ,że nie miałem w momencie wykonywania kabiny i goleni jakiejkolwiek możliwości zobaczenia jak te elementy zostały wykonane przez innych oraz zdjęć prawdziwego Harriera. Bazowałem tylko na rysunkach(dwóch) montażowych które dużo niestety nie ukazują . Niestety rysunki(a wręcz ich brak) to pięta Achillesowa tego wydania.
A tak w trakcie budowy to jest wiele niedokładności , ale żeby się nie rozpisywać to odsyłam do relacji kolegi Strk
Tutaj
Myślę, że tam już można i będzie można co nieco poczytać o tych kwiatkach napotykanych praktycznie co krok.
Ze swej strony na zakończenie powiem ,że jednak warto było go zbudować. Mimo tych moich potknięć to myślę ,że nie jest źle. Co do porad to powtórzę ,przy każdym elemencie trzeba uważać i przymierzać. Model tylko dla doświadczonych i mających dużo cierpliwości (sam miałem dwa razy zrezygnować z klejenia). Mam nadzieję że dzięki mojej prezentacji ktoś zrobi kiedyś ten model poprawnie i lepiej niż ja, a w każdym razie ustrzeże się błędów.
W razie pytań i wątpliwości walcie śmiało. A teraz zdjęcia. Mam nadzieję, że wam się spodobają.



Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
12-05-07 15:24  Re: Kilka słów o Bea Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
k_natlenie 



Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

Przeczytałem wstęp i piszesz jakby to był jakiś gniot, a nie jest, model wyszedł Ci całkiem nieźle. Sam sklejam teraz Salmsona i momentami mi się odechciewa, ale go skończę. Nawet jak coś jest nie tak w wycinance, albo coś się po drodze schrzani, watro kończyć, żeby następny model wyszedł lepiej.

Pozdrowienia!

 
12-05-07 16:59  Re: Kilka słów o Bea Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
fitter 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 13
Galerie - 27


 - 7

Tak trochę OT - czy czasem nie są to fotki z pobytu wyspiarzy w Świdwinie?
Bo jak mnie pamięc nie myli to swego czasu kilka sztuk tam zawitało i przy okazji dało pokaz "jak zamiata się pas" ;)

--
pozdrawiam
fitter
----------------------
nie projektuję - po prostu robię sobie model...
----------------------

 
12-05-07 17:24  Re: Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
mikoaj68 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Galerie - 1


 - 4

To bardzo trudny model i zrobiłeś go po mistrzowsku gratulacje.

 
12-05-07 18:44  Re: Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

k_natlenie może masz rację z tym ,że dosyć sceptycznie podszedłem do swojego dzieła, ale jak patrzę na tą przednią goleń to mina mi rzednie. Ale tak jak napisałem we wstępie, możliwe, że ktoś inny nie popełni takiego samego błędu (wiem już o dwóch modelarzach którzy zabrali się za ten model).

Fitter ,nie nie są to fotki ze Świdwina tylko z Mińska Mazowieckiego.Masz rację Harriery praktycznie co roku przylatywały do Polski do Świdwina , ale tylko raz były w Mińsku,a i faktycznie zamiatały pas lądując pionowo.Niezapomniany widok.

Mikoaj68.dzięki , ale do mistrzowskiego wykonania jeszcze dużo mi brakuje.

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
12-05-07 19:37  Re: Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Sturmovik 

Na Forum:
Relacje w toku - 4
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4
 

Grupa: WLKP

partyzant: czy możesz sprecyzować, przy jakich częściach należy szczególnie wystrzegać się błędu? Wspomniałeś o 23i, ale nie napisałeś, co można zrobić "nie tak" i jak należałoby zrobić "tak".
Pytam również "pod siebie", bo model czeka u mnie w segregatorze na swoją kolej :-)

--
Adam - ffulmar2@gmail.com ==== Skype: adams-1970 ==== GG: 2629637 <--- uprzedź mailowo, nie przyjmuję wiad. od nieznajomych
Ostatni skończony: dorożka Hansom'a z fragmentem Baker Street (CSSH, 1:24)
Obecnie na warsztacie: PZL M-18 Dromader (GPM) i inne

 
12-05-07 22:42  Re: Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Partyzant 

Na Forum:
Relacje z galerią - 10
Galerie - 43


 - 8

Szturmowik w miarę możliwości odpowiadam,
Jeśli chodzi o część 23i to powinna być wklejona tak jak to zrobił modelarz z Niemiec (link jest w prezentacji). Na stronie piątej jego relacji z budowy są dwa zbliżenia kabiny gdzie mniej więcej widać jak ta część powinna być wklejona. Zakładam, że masz przed sobą arkusz z częściami i widzisz tą część więc jeszcze spróbuję to przedstawić na swoim modelu.



Może trochę pokracznie to narysowane, ale chyba patrząc na część i na to zdjęcie i posiłkując się relacją modelarza z Niemiec to chyba już będzie wiadomo jak tą część wkleić. Niestety ja zasugerowałem się rysunkiem kabiny w wycinance.
Dodałem też do prezentacji linka do relacji Strk gdzie kolega miał już na początku te same kłopoty co ja. A więc na samym początku po złożeniu szkieletu(części od 1 do 11)i wklejeniu walców(części12a,b,c) i połączeni ich szablonem (I)okazuje się, że nie można ich swobodnie obracać o 45 stopni bo szkielet nie ma odpowiednich rowków pozwalających na to. Trzeba je sobie było samemu naciąć.
O części 11 już kolega i ja w jego relacji wspomniałem. On tą część skrócił ,a ja nie. Jednak teraz jak o tym myślę to chyba on dobrze zrobił ,że ją skrócił bo ja później nie mogłem zazębić części 15b i 15a na szkielecie , a powstałą szparę na szczęście zakryły mi skrzydła. Teraz ta nieszczęsna gondola podwozia przedniego. Jeśli masz przed sobą część 13 to zauważ ,że wycięcie na podwozie ma naddatek koloru wystający poza czarną linię( u mnie tak było).Najlepiej zrobisz jeśli go nie odetniesz tylko zostawisz ,przyda ci się. Ja go odciąłem i później się okazało ,że gondola przedniej goleni(część19f) nie dochodzi do krawędzi części 13( widać to na zdjęciu jako czerwony prostokąt).Szparę zaszpachlowałem. Strk miał ten sam problem z tą gondolą i on sztukował poszycie.



Widzę, że zaczynam się rozpisywać. Myślę, że wszystko będzie można przeczytać w relacji Strk gdzie mam zamiar coś od siebie też dopisywać. Jest tu tak wiele do opisania ,że teraz to musiałbym chyba stworzyć mini relację.
Sturmowik mam nadzieję , że już wiesz o co chodzi z częścią 23i. Jak będziesz miał kłopoty z innymi częściami , a nie będą one wspomniane w relacji Strk to jestem gotowy pomóc.
Dziękuję też innym kolegom za miłe słowa.
Pozdrawiam

--
Skończone:
PZInż 140 (4TP) z MM,Mig-21 MF z FM,Do-17 z GPM,BEa Sea Harrier FRS. Mk1. , Spitfire Vb ,PZL P11c z MM,Albatros(Oeffag) D.III Ba.253. z WAK ,CAUDRON-RENAULT CR-714 C1 CYCLONE z Quest-u,Jak-23 FLORA z Modelika,
Na warsztacie:

 
12-05-07 23:30  Re: Kilka słów o BAe Sea Harrier FRS. Mk1. od Hala
Dziadek 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 13
Galerie - 1


 - 4

Witam ...
"Partyzant" bardzo ładnie ;-]

--
Na półce "Relacje z Galerią"
*******************************
* Fokker Dr.1 MM * Fokker E.V (D.VIII) MM * Sopwith F.1 CAMEL MM * Fokker D.VII KK * Ścigacz OP MM * Fokker E.II GPM * Friedrichshafen FF33E GPM * Morane-Saulnier L-Answer * Nieuport IV-Answer * Macchi M.5 Answer wyd.I * Halberstadt D.II-GPM * Macchi M.5 Answer wyd.II * Das Boot U-25 typ. IA Fly Model nr.16 * Das Boot U-116 typ. XB Fly Model nr.16 *

W budowie "Relacje w Toku"
*******************************
Das Boot U-141 typ. IID GPM 31/2012
Ford Tfc - Modelik 8/04

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 1Strony:  1 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024