ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze standardowym stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 
17-10-03 08:04  [Tutorial] Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Dzisiaj proponuję zacząć nowy temat (a właściwie kontynuację mojego poprzedniego tematu) dotyczący rozwinięć detali i różnych szczegółów modeli kartonowych.

Na pierwszy ogień zaproponuję rozwinięcie połączenia skrzydła z kadłubrm.

Zanim wstawię pierwszy "post" muszę wykonać kilka rysunków.

Cierpliwości
Poadrawiem
-Czesiek-

P.S.
Jak się udało spotkania w Warszawie?

 
17-10-03 13:20  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Na początku poczyńmy pewne założenia teoretyczne z dziedziny profili płatów modeli. Dotyczy to chyba taż prawdziwych maszyn latających?
Narysujmy dowolny profil “w1”. Oznaczmy na nim punkty “A1” - krawędzi natarcia, “E1” - krawędzi spływu i dowolne punkty na przykład.: “C1” i “D1”.
Następnie przy pomocy dowolnego programu graficznego pomniejszmy ten profil do postaci “w2”.
Program graficzny odpowiednio punktom na “w1” przyporządkuje punkty na “w2”.
Punkty połączmy odpowiednio ze sobą przy pomocy tworzących.
Otrzymamy coś w rodzaju skrzydła.

W naszym przypadku niech to będzie “centropłat” (nie lubię tego słowa!).
Powierzchnię skrzydła określają tworzące “n” (krawęź natarcia), “t1”, “t2”, “t3” i “s” (krawędź spływu).
(Dla uproszczenia toku rozumowania opisuję tylko górną powierzchnię skrzydła).

Profile modeli latających są szczegółowo omówione w książce Władysława Niestoja pt.: “Profile modeli latających” - wydanej przez WKiŁ w 1980 r. (Tu “kłania” się wiedza z dziedziny nie tylko modelarskiej!)

Uzyskaliśmy bryłę zdefiniowaną przez:
- kierujące “w1” i “w2” oraz przez:
- tworzące “n”, “t1”, “t2”, “t3” i “s”.

Jest to nic innego jak rodzaj ostrosłupa nieforemnego o podstawie “w1” i ograniczony płaszczyzną “w2”.
Rozwijane na płaszczyźnie będą tworzące (tak jak w “prawdziwym” ostrosłupie).

“W1” i “w2” są narysowane bez zniekształceń.
Teraz tę “konstrukcję” teoretyczną przeniosę do naszego myśliwca I-185.

Ale zanim to zrobię muszę przygotować parę rysunków.

Mam pytanie do tych kolegów, którzy przypadkowo zaczęli przeglądać ten temat:
Czy "wrzucić" teraz, na tym etapie, kilka słów o rozwinięciach stożków, czy "jechać z koksem" dalej?
Koledzy kartonowcy - dajcie jakiś znak, a ja rysuję.
CDN

 
17-10-03 13:23  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
irbar 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Czesiek, Twój wpis z obrazkiem został usunięty. Umieść go jeszcze raz poprawiając wymiary obrazka.

Mów co myślisz, myśl co mówisz...

 
17-10-03 13:26  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

Tak "na sucho" nie każdemu zadziała wyobraźnia. Ja (nie chwaląc się0 geometrię wykreślną zaliczałem w pierwszym podejściu, ale wiem z doświadczenia, że wielu tylko wytrzeszcza gały czytając Twój post. Dlatego apeluję - zamieść rysunki opisując, co robisz.
Myślę, że taka kolejność będzie w porządku.

Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
17-10-03 13:27  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
irbar 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Batonus, to nie jego wina. Rysunek był przed tekstem, ale z racji jego rozmiarów został usunięty.

Mów co myślisz, myśl co mówisz...

 
17-10-03 13:40  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Batonus 



Na Forum:
Relacje w toku - 12
Relacje z galerią - 25
Galerie - 16


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 10

Grupa: QWKAK

A to ciekawe - strona przepuściła rysunek a potem dopiero usunęła? Myślałem, że automat w ogóle nie pozwala na zamieszczenie za dużych rysunków. Mi się tak zdarzało.

Fejs - zbuk: Tomek Szejnoch, w robocie: Cutty Sark
Zazdroszczę owadom - w makro są doskonałe.

 
17-10-03 13:42  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
irbar 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

to nie strona usunęła obrazek :)

Mów co myślisz, myśl co mówisz...

 
17-10-03 14:03  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
orinoko 



Na Forum:
Relacje z galerią - 3
Galerie - 3


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1


 - 2




A może jednak teraz?
Obrazek jest oczywiście autorstwa Cześka.
Tomek

 
17-10-03 16:30  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Tomek dzięki ... wybawco!
-Czesiek-

 
17-10-03 22:00  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

“Strefę” połączenia skrzydła z kadłubem przenieśmy w przestrzeń z trzema rzutniami.
Rzut poziomy (wszystkie elementy na tej rzutni oznaczamy: ‘),
Rzut pionowy (wszystkie elementy - oznaczamy: ‘’),
Rzut boczny (elementy oznaczamy: ‘’’).
Wprowadźmy oznaczenia jak w poprzednim rysunku.
Kierującą czyli wręgę “w1” rysujemy w punkcie, którego można od razu wyznaczyć, czyli “1”.
Jest to pierwszy punkt, który jest jednocześnie punktem rozwinięcia i rzutu powierzchni górnej skrzydła.
Punkt “2” rysujemy tam, gdzie dolna NAJNIŻEJ POŁOŻONA tworząca skrzydła “spotyka” się z kadłubem. (Łatwo to odczytać z rzutu bocznego).
Punkty “1” i “2” będą więc skrajnymi, charakterystycznymi punktami naszej siatki skrzydła.
A więc pozostaną nieruchome podczas “rozwijania”.
Najpierw rozwiniemy powierzchnię dolną.
W tym celu wyznaczymy punkt “O”, w którym “spotykają” się wszystkie tworzące płaszczyzny dolnej (proste, które tę płaszczyzną tworzą).
Punkt “O” jest poza rysunkiem, ale reprezentuje go rzut pionowy tego punktu - O’’.
Oczywiście musimy też wcześniej narysować kierującą (wręgę) “w2”.
Dzięki komputerowi nie ma z tym najmniejszych problemów.

Mamy zatem geometrycznie zdefiniowane parametry skrzydła w trzech rzutach. (Trzymam się tych samych oznaczeń jak w pierwszym rysunku).
W następnym odcinku wyznaczymy linię przenikania płaszczyzny dolnej skrzydła (oczywiście później - też i górnej) z powierzchnią kadłuba. Z rzutu bocznego widać, że pokryje się ona z krzywą 1-2, którą “reprezentuje, w tym rzucie, krzywa 1’’’-2’’’.
CDN

 
18-10-03 10:55  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Ten rysunek jest ważny, więc jeszcze raz go wstawię (aby był wyraźniejszy).

 
18-10-03 10:56  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

No!
Już się chyba "naumiałem" wstawiać te okropne rysunki!

 
18-10-03 14:36  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Wyznaczyłem rzuty linii( kd) przenikania dolnej powierzchni skrzydła z powierzchnią kadłuba.

UWAGA!
To jeszcze nie jest rozwinięcie!!!
Batonus! Tobie chyba nie muszę niczego tłumaczyć jeżeli zaliczyłeś "krechę" za pierwszym podejściem.
(Jak skończę temat, to opiszę zadanie dla Ciebie, którym doprowadziłem do białej gorączki asystentkę z zakładu geometrii wykreslnej - gdy byłem jeszcze studentem.

(Komentarz będzie później.)

 
18-10-03 21:27  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Wyznaczenie linii przenikania powierzchni dolnej skrzydła z kadłubem (kd):
(Patrz rysunek wyżej.)
Przedłużamy tworzące n oraz t4 jak i s do przecięcia się z powierzchnią kadłuba. Oczywiście powinno być tych tworzących więcej. Im więcej tym dokładniej wyznaczymy szukaną krzywą przenikania.
Powstaną punkty przecięcia z kadłubem: A1x; F1x; E1x i oczywiście punkt 2.
Najlepiej to zrobić w rzucie bocznym, a potem przenieść do rzutu poziomego i pionowego.
W rzucie bocznym tworzące przebijają płaszczyznę kadłuba w rzutach tych punktów:
2’’’ (w tym punkcie tworząca konturowa, dolna jest styczna do powierzchni kadłuba); A1x’’’; F1x’’’ i E1x’’’.
Dla czytelności rysunku pominąłem tworzące w części spływu skrzydła.
Te tworzące przedłużamy tak samo jak w części natarcia skrzydła.
Taki rysunek najlepiej wykonać w AutoCAD gdyż możemy rysować w skali 1 : 1. Natomiast krzywą przenikania (kd) narysować, na przykład, w Corel Draw. To nie ma znaczenia.
Ilość tworzących należy wybrać w rozsądnych miejscach i w rozsądnych ilościach (kłania się doświadczenie!).
Następnie łączymy odpowiednio rzuty punktów linii przenikania i krzywa (kd) gotowa! Są to punkty (odpowiednio w rzutach):
poziomym: A1x’ F1x’ 2’ E1x’
pionowym: A1x’’ F1x’’ 2’’ E1x’’
bocznym: A1x’’’ F1x’’’ 2’’’ E1x’’’

Oczywiście te punkty łączymy nie linią łamaną, ale linią krzywą.

Dla ciekawostki podam, że jest to krzywa IV stopnia.

W rysunku, w rzucie bocznym nie uwzględniłem zwężenia kadłuba, które widać w rzucie poziomym. Zrobiłem to celowo dla uniknięcia zagęszczenia linii i punktów! Oczywiście rysując “prawdziwe” siatki musimy ten fakt uwzględnić. Po prostu w rzucie bocznym pojawi się rzut boczny mniejszej wręgi leżącej w miejscu styku krawędzi spływu z płaszczyzną kadłuba.

NARYSOWANA LINIA PRZENIKANIA (kd) NIE JEST JESZCZE ROZWINIĘCIEM! SĄ TO JEJ RZUTY!

W następnym odcinku wyznaczę linię (kg) przenikania płaszczyzny górnej skrzydła z kadłubem.

 
18-10-03 21:48  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Zapomniałem o bardzo waznej rzeczy!!!
Otóż tworzące po przedłużeniu przecinają się w punkcie O1.
W rzucie pionowym jest to jego rzut pionowy O1''. W rzucie poziomym i bocznym jest poza rysunkiem.
Ale "mądry" komputer wie gdzie są pozostałe rzuty i je "widzi".
Oczywiście jest to pewne uproszczenie, jeżeli chodzi o geometrię płatów samolotów, ale dla naszych celów modelarstwa kartonowego - w zupełności wystarczy.

 
18-10-03 22:23  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Michał 



Na Forum:
Relacje w toku - 4
Galerie - 2


W Rupieciarni:
Do poprawienia - 1
 

WYPASSSSS

Pozdrawiam!
Michał

 
19-10-03 18:31  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Moi drodzy koledzy kartonowcy!
W moich rzutach wkradł się błąd!!!!!!
Otóż rzut 1'' i 1''' punktu 1 powinien leżeć na tej samej odnoszącej!
A w tych rysunkach tak nie jest.

Wstawiam poprawiony rysunek.

Nie zmienia to toku rozumowania ani kształtu krzywej przenikania. Świadczy to jedynie o mojej nieuwadze.
A tak swoją drogą to "komputer się pomylił". Wygodne wytłumaczenie!
Proszę o łagodny wymiar kary.
Za niedługo ciąg dalszy ...

 
19-10-03 18:34  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

O! Ten ostatni rysunek jest prawidłowy.
Na poprzednie nie patrzcie.
(A mówiłem, że komputer jest głupią maszyną?...)

 
19-10-03 20:32  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Wyznaczenie linii przenikania powierzchni górnej skrzydła z kadłubem (kg):
Przedłużamy tworzące n, t1, t2, t3 i s do przecięcia się z powierzchnią kadłuba.
Powstaną punkty przecięcia: A1x; B1x; C1x; D1x i oczywiście punkt 1.
Najlepiej to zrobić w rzucie bocznym (straszne zagęszczenie punktów!), a potem przenieść do rzutu poziomego i pionowego. (Na ekranie komputera nie wygląda to tak gęsto i strasznie).
W rzucie bocznym tworzące przebijają płaszczyznę kadłuba w rzutach tych punktów:
1’’’ (w tym punkcie tworząca konturowa, dolna jest styczna do powierzchni kadłuba); A1x’’’; B1x’’’, C1x’’’, D1x’’’ i E1x’’’.
Krzywą przenikania (kg) narysowałem w Corel Draw.
Następnie łączymy odpowiednio rzuty punktów linii przenikania i krzywa (kg) gotowa!
Są to odpowiednio w rzutach:
poziomym: A1x’ B1x’ 1’ C1x’ D1x’
pionowym: A1x’’ B1x’’ 1’’ C1x’’ D1x’’
bocznym: A1x’’’ B1x’’’ 1’’’ C1x’’’ D1x’’’

Te punkty łączymy nie linią łamaną, ale linią krzywą (IV stopnia).

W rysunku, w rzucie bocznym nie uwzględniłem zwężenia kadłuba, które widać w rzucie poziomym. Zrobiłem to celowo dla uniknięcia zagęszczenia linii i punktów! Oczywiście rysując “prawdziwe” siatki musimy ten fakt uwzględnić. Po prostu w rzucie bocznym pojawi się rzut boczny mniejszej wręgi leżącej w miejscu styku krawędzi spływu z płaszczyzną kadłuba.

NARYSOWANA LINIA PRZENIKANIA (kg) NIE JEST JESZCZE ROZWINIĘCIEM! SĄ TO JEJ RZUTY!

W następnym odcinku wyznaczę rozwinięcie powierzchni skrzydła wraz z linią przenikania z kadłubem.

Zauważmy, że wręga w1 jest wręgą teoretyczną - jako kierująca powierzchni skrzydła.
Wcale jej nie musi być w opracowywanym modelu.

 
19-10-03 21:02  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Wyrzućmy teraz wszystkie linie konstrukcyjne, pomocnicze oraz punkty i popatrzmy na efekt.

W dalszym ciągu nie jest to jeszcze rozwinięcie, ale na tym etapie pracy mamy już zdefiniowane wszystkie krzywe i powierzchnie.
Możemy teraz wprowadzić dane do programu rozwijającego siatki.

Ale ja wykonam rozwinięcie “ręcznie” (oczywiście przy pomocy komputera).
CDN

 
19-10-03 21:25  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Teraz kilka słów teorii o rozwijaniu ostrosłupów NIEOBROTOWYCH.
Taki mamy przypadek z naszym skrzydłem.
Oczywiście jest to trochę “oszukany” ostrosłup z powodu krawędzi spływu, która powoduje nieciągłość powierzchni. Ale dla nas, kartonowców, możemy przyjąć, że jest to ostrosłup i już!

Zawsze przy wyznaczaniu linii przenikania brył obrotowych lub nieobrotowych (ostrosłupy, walce, kule, torusy, itp.) a w szczególności ich rozwinięć musimy posłużyć się innymi “tworami” geometrycznymi (np.: płaszczyznami, prostymi lub nawet kulą).
Te “twory” sytuujemy w charakterystycznych miejscach wspólnych dla naszych rozpatrywanych brył (np. w osiach).
Uzyskujemy charakterystyczne krawędzie przenikania (łatwe do wyznaczenia) naszych brył z tymi “tworami”. Z kolei ogół odpowiednich punktów przecięć tych krawędzi dadzą nam w efekcie szukane linie przenikania.
Postaram się wykonać parę rysunków wyjaśniających tę zasadę.
CDN.

 
21-10-03 09:34  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 






Mamy powierzchnię stożkową, nieobrotową określoną tworzącymi “t”.
Podstawą (kierującą) tej powierzchni jest na przykład wręga lub żebro modelu.
Obierzmy dowolną kulę “p” o środku “o” w wierzchołku stożka.
Kula przenika stożek w krzywej “k”.
Bardzo ważną i pomocną dla nas właściwością krzywej “k” jest to, że wszystkie punkty tej krzywej leżą na powierzchni stożkowej i są równo oddalone od środka “o”. Oddalenie to jest równe promieniowi kuli “R”.
Czyli odcinki tworzących powierzchni stożkowej “t1” i “t2” są równe promieniowi kuli “R”.

Rozwinięcie:
Znajdujemy prawdziwą długość tworzącej “t” i ją rysujemy. Na tej tworzącej, od punktu “o” odmierzamy prawdziwą długość tworzącej “t1”.
Na krzywej “k” (jako kierującej) tworzymy powierzchnię walcową z tworzącymi prostopadłymi do podstawy stożka. Rozwijamy ją.
Odcinki A-A’ B-B’ C-C’ są wysokościami powierzchni walcowej czyli wyznaczają odległość krzywej “k” od podstawy stożka.

Z punktu “o”, powstającego rysunku rozwinięcia powierzchni stożkowej, rysujemy okrąg o promieniu “R”.
Na tym okręgu zaznaczamy punkty A, B, C, A, przy czym łuki AB, BC, CD i DA są równe, wyznaczonym na rozwiniętej powierzchni walcowej, łukom AB, BC, CD i DA.
Przez tak skonstruowane punkty A, B, C, D, A narysujemy tworzące (ich prawdziwe długości).
Łączymy końce tworzących i otrzymujemy rozwiniętą powierzchnię stożkową.
Oczywiście ilość tworzących musi być większa dla dokładnego narysowania rozwinięcia.
Ja dla uproszczenia rozumowania narysowałem tylko trzy tworzące.
W następnym odcinku tę samą konstrukcję przeprowadzę na naszym skrzydle myśliwca.
(Mam nadzieję, że powyższy tekst i rysunki są zrozumiałe)
CDN.
(U mnie na osiedlu rozbudowują internet i wczoraj była przerwa w łączności)

 
21-10-03 09:40  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
irbar 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

JA WIEM!!!!! to ten ludzik za Ciebie wszystko robi!!!! To prowokacja!!!

Mów co myślisz, myśl co mówisz...

 
21-10-03 13:09  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Nie wiem w jaki sposób ten ludzik się tam znalazł.
Mam różne programy antywirusowe.
Nie mam natomiast programów ANTYLUDZIKOWYCH!
Może ten facecik wlazł na forum poprzes sieć?
A może tak wygląda wirus?
-Czesiek-

 
22-10-03 09:39  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Qba 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

To chyba materiał na książkę ...

Są chętni ??

Może projekt grupowy, bo ostatnio dużo na tem temat jest na Forum ??


__________________________________________________________________

Nie mów że nie masz czasu, tylko że masz inne priorytety.

GG 227079

 
22-10-03 12:33  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Qrchak 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4


 - 2

Jak najbardziej, można zebrać wszystko do qpy, i zmontować pdf-a.

 
22-10-03 13:08  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Pioter   

Qba ma rację,przydało by się to wszystko umieścić w jednej całości.
Na taką książkę jestem chętny ,co pozostali na to?

Piotr

 
22-10-03 23:43  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Moi drodzy Koledzy Kartonowcy!
Internet na moim osiedlu jest rozbudowywany i ciągle są przerwy w łączności!
Korzystam z chwili łączności, aby dać znać, że żyję i jestem!
Niebawem (zarządca sieci zapowiada, że jutro wszystko będzie OK) skończę temat i wtedy można by pogadać o książce.

Natomiast pragnę skorygować moją wypowiedź z 19.10.2003 r. z godz. 21.25
Napisałem tam, że powierzchnia skrzydła jest nieciągła w miejscu krawędzi spływu.
Otóż to jest określenie błędne!
Powierzchnia jest ciągła, posiada jedynie w tym miejscu ostrze.
Innymi słowy trudno jest w miejscu krawędzi spływu wyznaczyć styczną do powierzchni.
Powierzchnia będzie nieciągła wtedy gdy zostanie rozcięta!

Na ten błąd zwrócił mi uwagę kolega Witold Miszczak z Wrocławia za co Mu serdecznie dziękuję, a Was drodzy forumowicze przepraszam za tego "babola".

To wszystko przez tego ludzika, co wkradł się do mojego "postu" z 21.10.2003 r. z godz. 09.34!

Mam kolegę informatyka-komputerowca i wiecie co stwierdził?
Ten ludzik to nie jest wirus!
To jest WIRTUALNA POSTAĆ KONRADUSA!

Niebawem ciąg dalszy - ale jutro.
-Czesiek-

 
22-10-03 23:50  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
pompier     

a mnie się wydaje, że ten ludzik to jest po prostu Cesiek ;))

 
23-10-03 22:59  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Rozwinięcie powierzchni części skrzydła (nasz przypadek dotyczy powierzchni nieobrotowej!).
Wstęp.
Obieramy kulę o dowolnym promieniu R, której środek jednoczy się z wierzchołkiem O1 powierzchni stożkowej skrzydła. Powierzchnia obranej kuli przenika powierzchnię skrzydła w krzywej k. (Krzywa IV stopnia). Oddalenie każdego punktu tej krzywej od środka O1 kuli jest równe promieniowi R tej kuli. Po rozwinięciu powierzchni jej linia przenikania z powierzchnią kuli rozwinie się na łuku okręgu o promieniu R.

Opis rozwinięcia.
Z rysunku usunąłem te elementy, które nie będą nam na razie potrzebne.
Powierzchnia części skrzydła posiada wierzchołek O1 a kierującą jest wręga w1 równoległa do rzutni pionowej.
Zarysem pomocniczej kuli na rzutni poziomej jest okrąg p’ o środku O1. Poszczególne punkty linii przenikania powierzchni wyznaczymy przecinaniem tych powierzchni płaszczyznami pionowo rzucającymi, czyli prostopadłych do rzutni pionowej, przechodzącymi przez punkt O1.
Każda z tych płaszczyzn na przykład płaszczyzna a, przecina powierzchnię skrzydła w tworzących
A1’’-A2’’ i F1’’-F2’’, gdy A1’’ i F1’’ są punktami przecięcia wręgi w1 ze “śladem” pionowym (va) płaszczyzny a.
Płaszczyzna a przecina również powierzchnię kuli. Przecięciem jest południk tej kuli.
Gdy teraz obrócimy płaszczyznę a do położenia równoległego do rzutni poziomej (vao) dookoła poziomej osi obrotu kuli, to sprowadzimy ów południk przekroju do położenia południka głównego p, tworzące zaś
A1’’-O1’’ i F1’’-O1’’ - do położenia równoległego do rzutni poziomej - czyli poziomych prostych A1o-O1 i F1o-O1.
Podobną operację przeprowadzamy z płaszczyzną b (jej śladem na rzutni pionowej vb) i punktami C1 i C2.
Uzyskujemy punkty (po obrocie płaszczyzny b) C1o i C2o.
Tworzące, po obrocie ich do położenia poziomego, (no, t2o i mo) przecinają okrąg p’ w punktach Ao’, Co’ i Fo’.
Te trzy punkty obrócimy teraz ruchem wstecznym do pierwotnego położenia płaszczyzny a i b, na których otrzymamy punkty A(A’,A’’), C(C’,C’’) i F(F’,F’’)linii przenikania k(k’, k’’) kuli ze skrzydłem.
Pierwszą część zadania mamy za sobą!
CDN.

 
23-10-03 23:15  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Generalna uwaga do opisywanego sposobu rozwinięcia:

Ze względu na duże zagęszczenie linii i punktów, proponuję rysować ten temat w Auto CAD, w skali 1 : 1 (można też w Corel DRAW, lub w innym programie grafiki wektorowej).
Po znalezieniu szukanych punktów, odcinków lub prostych, aby nie zaciemniać rysunku, "wyrzucam" wszystkie niepotrzebne już konstrukcje. Dzięki temu zawsze na bieżąco mam czytelne wszystkie szukane elementy.
W takich przypadkach komputer oddaje nieocenione usługi.

Przystępując do podobnego zadania wpierw obieram sobie (np.: w Auto CAD) warstwy, nazywam je odpowiednio i na nich rysuję poszczególne etapy konstrukcji.
W razie potrzeby mogę odpowiednie warstwy wyłączać, zamrażać, itp.

Pamietam czasy przedkomputerowe, gdy podobne rozwinięcia rysowało się ręcznie.
To była męczarnia!
Dlatego wymyśliłem metodę z folią (dotyczącą rozwijania siatek kadłubów samolotów, statków, itp.).
CDN.

 
24-10-03 01:03  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Na powyższym rysunku (dla lepszego zrozumienia sposobu postępowania) pragną przedstawić znalezienie tylko jednego punktu A(A’, A’’) przenikania powierzchni kuli z powierzchnią skrzydła.
Wybrałem jedną tworzącą t2.

Kolejność czynności.
1. Rysujemy dowolną kulę p’ o środku w punkcie O1.
2. Rysujemy tworzącą t2 (jej przedłużenie przechodzi przez punkt O1).
3. Znajdujemy punkty C1 i C2 przecięcia tworzącej z kierującymi (czyli wręgami w1 i w2).
4. Przez punkt O1 i tworzącą t2 prowadzimy płaszczyznę prostopadłą do rzutni pionowej - b (jej ślad pionowy to vb).
5. Obracamy płaszczyznę b (czyli jej ślad pionowy vb) wraz z punktami C1 i C2 do położenia równoległego do rzutni poziomej.
6. Rzuty pionowe C1’’ i C2’’ obrócą się wraz ze śladem płaszczyzny vb (otrzymamy w rzucie pionowym: C1o’’ i C2o’’).
7. Rzuty poziome C1’ i C2’ przesuną się ruchem równoległym do rzutni pionowej (otrzymamy w rzucie poziomym: C1o’ i c2o’).
8. Łączymy C2o’ i C1o’ i otrzymujemy tworzącą t2o’ W RZECZYWISTEJ WIELKOŚCI.
9. Wyznaczamy punkt Ao’ jako przecięcie się rzutu kuli p’ z tworzącą t2o’.
10. Ruchem wstecznym (obrotem) wracamy z punktem Ao’ do przecięcia się z rzutem t2’ naszej tworzącej i uzyskujemy rzut poziomy A’ pierwszego punktu przenikania kuli ze skrzydłem.
11. Teraz rzut A’ punktu A odnosimy na rzut t2’’ tworzącej i uzyskujemy rzut pionowy A’’ punktu A.

W ten sposób postępujemy z pozostałymi, wybranymi przez nas, tworzącymi, a więc z krawędzią spływu, natarcia i innymi, aż uzyskamy w miarę dokładną linię przenikania powierzchni kuli z powierzchnią skrzydła.

Zwracam uwagę, że tworzące w położeniu równoległym do rzutni poziomej (po obrocie - z indeksem o) są w rzeczywistych wielkościach i na nich odmierzać będziemy odległości od wręgi w1 do powierzchni kadłuba uzyskując w ten sposób rozwinięcie linii przenikania skrzydła z kadłubem.
CDN.

 
25-10-03 01:45  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

W toku poprzedniej konstrukcji wyznaczyliśmy potrzebne nam prawdziwe długości tworzących.
Ja wyznaczyłem tylko prawdziwą długość tworzącej t2.
Oczywiście musimy tę samą konstrukcję przeprowadzić na pozostałych tworzących (krawędzi spływu, natarcia, konturowych w rzucie bocznym i innych) umożliwiających dokładne wykonanie rozwinięcia.
Tworzące przechodzące przez punkty 1 i 2 (konturowe w rzucie bocznym) są od razu narysowane w rzeczywistej wielkości i nie musimy wyznaczać ich prawdziwych długości.
CDN.

 
25-10-03 01:52  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Wykonajmy ostatni krok przed rozwinięciem siatki skrzydła.
Niech teraz rzut pionowy krzywej k (k’’) przenikania będzie kierującą powierzchni walcowej o tworzących poziomych (rys. 1).
Rozwińmy tę powierzchnię.
Jej kierująca rozwinie się na linii prostej E’’-E’’ (rys. 2).
Łuki E’’-C’’, C’’-A’’, A’’-F’’, F’’-E’’ kierującej powierzchni walcowej przenosimy w przybliżeniu (przez podział na krótkie odcinki) na prostą E’’-E’’, po czym w jej punktach E’’, C’’, A’’, F’’, i A’’ kreślimy proste prostopadłe do prostej E’’-E’’, na których odmierzamy odcinki E’’-E, C’’-C, A’’-A, F’’-F, E’’-E równe głębokościom odpowiednich punktów E, C, A, F linii przenikania.
Linia krzywa wyznaczona przez punkty E, C, A, F, E będzie rozwiniętą krzywą przenikania powierzchni kuli z powierzchnią skrzydła.
Ten, z pozoru skomplikowany, sposób rozwijania ułatwi nam rozwinięcia znacznie bardziej skomplikowanych brył (oczywiście rozwijalnych) i ich wzajemnych kombinacji jaki można spotkać w modelach.
CDN.

 
25-10-03 01:53  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Wykonajmy ostatni krok przed rozwinięciem siatki skrzydła.
Niech teraz rzut pionowy krzywej k (k’’) przenikania będzie kierującą powierzchni walcowej o tworzących poziomych (rys. 1).
Rozwińmy tę powierzchnię.
Jej kierująca rozwinie się na linii prostej E’’-E’’ (rys. 2).
Łuki E’’-C’’, C’’-A’’, A’’-F’’, F’’-E’’ kierującej powierzchni walcowej przenosimy w przybliżeniu (przez podział na krótkie odcinki) na prostą E’’-E’’, po czym w jej punktach E’’, C’’, A’’, F’’, i A’’ kreślimy proste prostopadłe do prostej E’’-E’’, na których odmierzamy odcinki E’’-E, C’’-C, A’’-A, F’’-F, E’’-E równe głębokościom odpowiednich punktów E, C, A, F linii przenikania.
Linia krzywa wyznaczona przez punkty E, C, A, F, E będzie rozwiniętą krzywą przenikania powierzchni kuli z powierzchnią skrzydła.
Ten, z pozoru skomplikowany, sposób rozwijania ułatwi nam rozwinięcia znacznie bardziej skomplikowanych brył (oczywiście rozwijalnych) i ich wzajemnych kombinacji jaki można spotkać w modelach.
CDN.

 
25-10-03 01:56  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Rys 2

 
25-10-03 02:00  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Narysujmy wreszcie rozwinięcie powierzchni skrzydła (rys. 3).
Zakreślmy okrąg o środku O i o promieniu równym promieniowi obranej kuli P, na którym zaznaczymy punkty E, C, A, F, E, przy czym łuki EC, CA, AC, FE są równe wyznaczonym na rysunku nr 2 łukom EC, CA, AC, FE.
Przez tak skonstruowane punkty E, C, A, F, E narysujemy tworzące: s, t2, n, m, s rozwiniętej powierzchni skrzydła, na których odmierzamy prawdziwe długości odcinków tworzących. Szukamy ich na rzucie poziomym: są to so (z punktem Eo), t2o (z punktem Co), no (z punktem Ao, mo (z punktem Fo).
Ogół punktów A1, B1, C1, D1, E1, F1 (dla wręgi w1) i odpowiednio A2, B2, C2, E2, F2 (dla wręgi w2) tworzy rozwinięcie naszego skrzydła (bez linii przenikania z powierzchnią kadłuba).
Pozostała nam do wyznaczenia rozwinięcie krzywej przenikania skrzydła z kadłubem.
Ale na razie czas na rysunek.
CDN.

 
25-10-03 02:03  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Dorysujmy jeszcze rozwinięcie krzywej przenikania skrzydła z kadłubem.
Są to punkty: A1x, B1x, 1, C1x, D1x, E1x, 2, F1x.
Przedłużenie powierzchni skrzydła do przecięcia z powierzchnią kadłuba reprezentują tworzące:
E1-E1x, C1-C1x, A1-A1x, F1-F1x.
Punkty 1 i 2 leżą na tworzących konturowych i jednocześnie na płaszczyźnie kadłuba. Zatem ich odległość od wręgi w1 łatwo jest wyznaczyć z rzutu bocznego.
Tworzące E1-E1x, C1-C1x, A1-A1x, F1-F1x obracamy do położenia równoległego do rzutni poziomej razem z obrotami tworzących s, t1, t2, t3, t4, n, m. Czynimy to w ten sam sposób w jaki już omówiłem to zagadnienie wcześniej przy w/w tworzących. Nie zrobiłem tego tylko dlatego, aby nie zaciemniać rysunku i nie powtarzać w kółko tych samych operacji.
Dla skrócenia i uproszczenia mojego wywodu nie rysuję wszystkich tworzących.
Natomiast przy rysowaniu “prawdziwej” siatki musimy to uczynić dla dokładności późniejszego pasowania ze sobą części modelu.

 
25-10-03 02:04  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Oczywiście powinniśmy przyjąć zasadę, że przy większych krzywiznach (czyli tam gdzie promień krzywej jest mały) należy wyznaczyć większą ilość tworzących i “zagęścić” ilość punktów wyznaczających długości krzywych.
Wtedy rozwinięcie krzywych przenikania można narysować z zadowalającą dokładnością.
I tak potem trzeba część wyciąć i TRZY RAZY PRZYMIERZYĆ A RAZ SKLEIĆ.

 
25-10-03 02:06  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Efektem końcowym jest gotowa część do wycięcia.

Pozostaje dorysować sklejkę, linie podziału, kolorystykę, i wiele innych linii i część gotowa!

Rysowanie tych elementów to dopiero “schody”!

I na tym kończę temat.
Uważam, że najtrudniejszy przy rozwijaniu części modeli kartonowych.

Celowo pominąłem część przejścia skrzydła w kadłub, ale jest to na tyle wąski pasek, że można go wyznaczyć bezpośrednio na modelu. Jeżeli jednak skusimy się o rozwinięcie metodą geometrii wykreślnej, to przyjmijmy uproszczone rozumowanie, że jest to część powierzchni stożkowej nieobrotowej. I w takim przypadku całą karkołomną operację przeprowadzamy od nowa!
Ale to już była by lekka przesada.
CIĄGU DALSZEGO NIE BĘDZIE!
Chętnie teraz odpowiem na pytania i wątpliwości.
Może w nowym “poście”?
-Czesiek-
P.S.
Teraz trochę “pomyszkuję” po forum, może jakiś temat wpadnie mi do głowy ...

 
25-10-03 02:07  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 




Teraz tylko wycinać i wycinać!

 
25-10-03 02:17  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Kartonowcy - modelarze!
Nie wycinajcie tej sklejki, którą narysowałem i nie próbujcie jej składać w skrzydło. Jest ona niedokładna, gdyż jest tylko ilustracją do sposobu postępowania przy tego typu rozwinięciu.

A teraz mam pytanie do Batonusa.
Drogi Batonusie! Czy chcesz zadanie z geometrii wykreslnej?
Pozdrawiem
-Czesiek-

 
25-10-03 11:47  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Gutor 

Na Forum:
Relacje w toku - 3
Relacje z galerią - 1
 

Ej Czesiek czy Ty nie umiesz spac po nocach???
(sorry za offa)

...

 
26-10-03 15:57  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

To, że napisałem iż "dalszego ciągu nie będzie" to wcale nie znaczy, że nie chcę kontynuować broblemu rozwijania sitek. po prosty jest to koniec tematu rozwijania skrzydła w najtrudniejszej strefie przykadłubowej.

Przyznam się natomist, że czekam na Wasze opinie, uwagi lub oceny dotyczące:
1. Sposobu opracowania tematu.
2. Jasności prowadzonego rozumowania.
3. Zrozumienia tematu szczególnie przez młodych modelarzy (młodzi! Odezwijcie się jeżeli czegoś nie rozumiecie).
4. Propozycji przedstawienia innych rozwinięć i połączeń, ale trudnych i skomplikowanych! (Rozwijanie siatek segmentów kadłuba mamy "z głowy" dzięki programowi "Siatki" Jakuba Znamirowskiego).

A tak na marginesie, to modelarstwo (nie tylko kartonowe) jest zajęciem trudnym i pracochłonnym. Gdyby to była łatwa dziedzina działalności, to modelarzy bylo by jak psów u mnie na osiedlu!

Zróbmy sobie taką "myślową ankietę":
Ilu znacie modelarzy w Waszej pracy, uczelni, szkole, osiedlu, klatce schodowej.

Za czasów mojego dzieciństwa na moim podwórku było trzech modelarzy kartonowych. W klasie, w szkole podstawowej, było nas czterech. W liceum - żadnego. Na studiach - jeden.
Na moim podwórku starsi koledzy modelarze nieraz dawli nam "szczawiom" potrzymać modele wykonane przez siebie. To uczucie pamietam do dzisiaj!
Jeden z tych starszych od nas modelarzy mieszkał na patrerze, otwierał okno i pozwalał popatrzeć na wykonany przez siebie arsenał.
Co to była za uczta!
Zlatywało się prawie całe podwórko i z nabożeństwem przyglądaliśmy się "cackom" wykonanym przez starszego kolegę. A jak któryś z nas skoczył do sklepu po wafelka to w nagrodę mógł potrzymać chwilę wybrany przez siebie model!
Ech! Rozmarzył się stary ...
- Pozdrawiam!

 
27-10-03 10:38  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
aesacus   

szok

 
27-10-03 10:54  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Tak też podejrzewałem ...
Chyba wyszedłem przed orkiestrę, a "starzy" projektanci mnie zjedzą.

No nic to ... poczekam ... może ktoś się jeszcze wypowie.

Pozdrawiam.

 
28-10-03 11:42  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Witold   

Temat na pewno bardzo ciekawy, choć niewątpliwie trudny. Zapisałem sobie nawet w moim archiwum wyciągi z tych publikacji. Na pełną ocenę zrozumienia treści niestety się nie piszę, bo to trzeba dopiero samemu spróbować i krok po kroku algorytm sprawdzać. Osobiście przeglądałem materiał dość pobieżnie, bo brak mi czasu na dogłębniejsze studia. Zostawiam to na "potem". Co prawda zdziwił mnie fragment z 25.10 z godziny ok. 2 i nie wiem jak mam go rozumieć. Bo jeżeli algorytm jest dobry, to wykreślone skrzydło powinno się skleić, chyba, że czegoś nie pojąłem.
Zbyt wielu odpowiedzi w tym wątku raczej trudno się spodziewać, bo obawiam się, że wraz z rozwijaniem tematu z każdym postem odpadała połowa czytelników. Ale to jest normalne. Dla mnie w każdym razie jest to potężny temat i dobrze, że zrobił się bliższy dzięki panom Cześkowi, KubaZ i innym. Być moze pozwoli mi to na zmodyfikowanie własnych doświadczeń w tej dziedzinie. Ci co dotrwali do końca sami też muszą nabrać praktyki i dystansu. Myślę, że najlepszą ocenę w tej chwili daliby Ci, którzy parają się projektowaniem profesjonalnie. Co więcej, byłoby to z korzyścią dla nas, gdyż dałoby gwarancję, że warto się przez to wszystko przebijać.
Moje na potem nie jest gołosłowne, bo dość mam militariów i wreszcie chcę mieć flotę handlową i pasażerską, którą chyba będę musiał sam sobie zaprojektować. Poza tym wracam w ten sposób do źródeł, którymi się w młodości zajmowałem, czyli opracowywania modeli od podstaw przy czym tym razem materiałem ma być tylko karton. Czekam tylko na Siatki 3.0.

 
28-10-03 17:47  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Qrchak 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4


 - 2

Fakt temat zrobił się trudny do przebrnięcia. Jestem za przewaleniem tego wszystkiego do jakiegoś pdf-a, Podejrzewam że zrobi się bardziej pszejrzysty. No i najlepiej usiąść sobie z taką książeczką i programem, i powoli dochodzić do wprawy.

Ale temat jest SUPER!!!!!!

 
28-10-03 17:49  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Witold napisał:

Co prawda zdziwił mnie fragment z 25.10 z
> godziny ok. 2 i nie wiem jak mam go rozumieć. Bo jeżeli
> algorytm jest dobry, to wykreślone skrzydło powinno się skleić,
> chyba, że czegoś nie pojąłem.

Witold!
Dziękuję za opinię.
Natomiast fragment, na który się powołujesz bardzo dobrze zrozumiałeś!
Chodziło mi tylko o to, że ściągnięta siatka bezpośrednio z "postu" się nie sklei ponieważ przyjąłem zbyt mało punktów określających krzywą pzrenikania. Zrobiłem to ze względów "dydaktycznych" aby nie zaciemniać rysunku i toku rozumowania.
Innymi słowy mówiąc, aby siatka się "skleiła" trzeba cierpliwie wyznaczyć większą liczbę punktów i starannie narysować krzywą w komputerze.
Ja musiałem ograniczać wielkość rysunków m. in. ze względu na ograniczenia wynikające z "forum".
Pozdrawiam
- Czesiek -

 
29-10-03 00:19  Re: Projektowanie siatek modeli - DETALE
Czesiek 



Na Forum:
Galerie - 1
 

Chciałbym dorzucić kilka uwag dotyczących trudnego - jak się okazuje - tematu rozwinięcia skrzydła w miejscu połączenia z kadłubem.
Dla dokładnego wykreślenia krzywej przenikania należy przyjąć, czyli narysować (w rzutach pionowym, poziomym i bocznym) tworzące w myśl zasady:
1. Duże zagęszczenie tworzących tam gdzie jest duża krzywizna profilu skrzydła - w okolicy krawędzi natarcia.
2. Małe zagęszczenie tworzących (narysowanie ich w większych odstępach) w miejscach gdzie krzywa profilu skrzydła jest zbliżona do prostej, a więc na dolnej powierzchni płata lub na górnej. Ale uwaga: górna płaszczyzna skrzydła z reguły jest bardziej zakrzywiona niż dolna.

Na pewno musimy narysować tworzące:
- krawędź natarcia
- krawędź spływu
- tworzące konturowe (dolna i górna)

Postaram się ten problem narysować.

Opisaną metodę zacząłem stosować na początku lat 70’ i muszę przyznać, że dokładność jej była zawsze zadowalająca. Oczywiście w momencie przejścia na pracę z komputerem, na początki lat 80’, dokładność tej metody pozwoliła wyeliminować błędy ręcznego kreślenia.

 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
 Strona 1 z 2Strony:  1  2  -> 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024