ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok rozszerzony (50 postów/stronę)  |  Zaloguj się   Poprzednie wiadomości  |  Następne wiadomości 
 Strona 1 z 1 
13-07-07 21:34  [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.
Astra28 



Na Forum:
Relacje w toku - 5
Relacje z galerią - 2
Galerie - 8
 

Witam wszystkich bardzo serdecznie. Mam nadzieję, że dzisiejszy tutorialik okaże się choćby dla jednej osoby przydatny. Jeden z userów forum Konradusa zadał mi pytanie na temat wypełniania obiektów utworzonych w Rhino. Problem polega na tym, iż kopiowanie linii obrysowych z Corela do Photoshopa nie daje (na ogół) poprawności „trzymania” wymiaru, co jest bardzo ważne przy projektowaniu modeli kartonowych. Kolejne pytanie, od innego usera wspomnianego forum dotyczyło rozmytych plam kamuflażowych wg konkretnej ścieżki. W poniższych rozważaniach połączyłem oba pytania i postaram się pokazać jak sobie poradzić z różnymi sposobami wypełniania obiektów wektorowych.

Jako przykład posłuży nam jeden z obiektów przesłanych mi przez Witka. Jak łatwo zauważyć obiekt składa się 39 obiektów (w jednym miejscu jest nawet przerwany). Niestety takiego obiektu nie damy rady prawidłowo wypełnić. Możemy postąpić w dwojaki sposób: albo połączyć wszystkie linie krawędziowe w jeden, zamknięty obiekt, który Corel pozwoli nam wypełnić, albo pod liniami narysować zupełnie nowy obiekt, który będzie jedną, zamkniętą linią.



(1) Łączenie linii krawędziowych w nowy obiekt.

Na początek ustalamy, jaką grubością kreski będziemy używali w czasie wydruku (w tym przykładzie przyjąłem obrys czarny o grubości 0,15 mm). Dwukrotnie klikamy Lewym Klawiszem Myszki (LKM) na ikonę podstawową i wciskając F12 wpisujemy odpowiednie wartości. Następnie Prawym Klawiszem Myszki (PKM) klikamy na nazwie Strony pierwszej i z Menu kontekstowego wybieramy „Wstaw stronę po”. Teraz mamy dwie strony – kliknięciamy możemy sobie między nimi „poskakać”. Idziemy do Strony 1 i wciskając F4 zbliżamy widok do całego obiektu. W przypadku gdyby na Stronie 1 było więcej obiektów to musimy zaznaczyć wszystkie nas interesujące i przybliżamy kombinacją klawiszy SHIFT+F2. Jednakże lepszym rozwiązaniem będzie utworzenie jeszcze jednej strony, na którą kopiujemy wszystkie elementy jednego obiektu, nad którym musimy pracować. Mając wybrany już jeden obiekt musimy zaznaczyć jedną z wybranych linii (obojętnie, którą) i kombinacją klawiszy CTRL+X wycinamy ją ze Strony 1, przechodzimy do Strony 2 gdzie wklejamy ją kombinacją klawiszy CTRL+V. Teraz warto (jedynie dla czytelności) zmienić kolor tej jednej linii na kontrastowy (np. czerwony – oczywiście klawiszem F12). Na rysunku widać delikatnie szare pozostałe linie, ale to tylko żebyście wiedzieli jak to jest wzajemnie ułożone. W praktyce ich tam nie ma. Następnie zaznaczamy (z SHIFT’em) kolejno (bardzo ważne żeby utrzymać kolejność) najpierw linię czarną potem linię czerwoną i łączymy je w jedną linię kombinacją klawiszy CTRL+L. Obie linie zrobiły się czerwone. Teraz wciskamy F10 (wybranie narzędzia kształtu) lub wybieramy narzędzie z lewego przybornika. W miejscu styku linii są dwa, leżące w tym samym miejscu węzły. Łączymy te dwa węzły przy pomocy ikonki w górnym menu. Teraz mamy już jedną linię. I tak musimy postąpić, aż do otrzymania całej zamkniętej linii. Trochę to żmudna robota, ale cóż nigdzie na początku nie pisałem, że to będzie proste :) W czasie łączenia krzywej bez problemu da się dorobić brakujący element.



Kolejną czynnością będzie nadanie obiektowi poprawnego czarnego obrysu (F12) oraz odpowiedniego wypełnienia. Aby nadać jednolite wypełnienie zaznaczamy obiekt i wciskamy kombinację klawiszy SHIFT+F11 i w oknie edycji wybieramy odpowiedni kolor. Wypełnienia tonalne nadajemy po wciśnięciu klawisza F11. W oknie wszystko jest znakomicie opisane, więc nie powinno być kłopotu. Następnie wracamy do Strony 1, zaznaczamy wszystkie pozostałe linie i grupujemy je kombinacją klawiszy CTRL+G. Wycinamy i wklejamy na Stronie 2, potem grupujemy wszystkie obiekty i otrzymujemy gotowy do wydruku element. Jest to najdokładniejsza metoda pracy z obiektami wektorowymi.



(2) Rysowanie dodatkowego obiektu.

Rozpoczynamy od tego samego momentu. Nadajemy liniom odpowiedni kolor i grubość obrysu. Grupujemy wszystkie linie w jedną grupę CTRL+G. Tworzymy nową stronę. Ze Strony 1 KOPIUJEMY (nie wycinamy !!!) kombinacją klawiszy CTRL+C grupę i wklejamy ją na Stronie 2. Mamy teraz dwie grupy na dwóch stronach dokładnie w tych samych miejscach. Na Stronie 2 blokujemy obiekt (zaznaczamy obiekt LKM, następnie wciskamy PKM i z menu kontekstowego wybieramy „Zablokuj obiekt”). Dzięki temu nie jesteśmy w stanie przesunąć obiektu. Teraz klikamy gdzieś poza obiektami, aby nic nie było zaznaczone i wciskamy klawisz F12. Zaznaczamy krokiewką jedynie Rysunek i potwierdzamy OK. Otworzy nam się znane już okienko nadawania obrysu. Ustawiamy obrys MNIEJSZY niż obiekt w kolorze kontrastowym (dałem 0,1 mm czerwony). Następnie wybieramy narzędzie rysowania (klawisz F5 lub przytrzymujemy na narzędziu w lewym menu LKM i jak rozwinie się lista wybieramy odpowiednie narzędzie). Możemy sobie powiększyć obraz na jakiś fragment obiektu (F2) i zaczynamy rysować. Klikamy LKM na wierzchołku krzywej i następnie 2 razy w kolejnym miejscu i tak dalej aż do zapętlenia całej krzywej. Niektóre fragmenty mogą być odcinkami prostymi, później je wygniemy do kształtu. Starajmy się rysować pośrodku czarnej linii.



Po narysowaniu całej krzywej wciskamy klawisz F10 i zabieramy się za wyginanie poszczególnych odcinków. Zaznaczamy czerwoną linię i potem jeden z odcinków, który chcemy wygiąć (pojawi się na nim taka kulka w kontrastowym kolorze). Następnie przy pomocy ikonki nadajemy odcinkowi elastyczność i ciągnąc za jej środek dociągamy ją do czarnej linii. Dla lepszego dopasowania możemy użyć punktów kontrolnych, które są zauważalne na końcach odcinków. Tak postępujemy ze wszystkimi odcinkami. Kiedy już będziemy mieli gotowy obiekt nadajemy mu dowolne wypełnienie (tymczasowo) oraz likwidujemy obrys (klikając PKM na pusty pojemnik z farbą „ten z krzyżykiem”). Następnie wycinamy obiekt ze Strony 2 i wklejamy go na Stronie 1 i ustawiamy pod spodem (SHIFT+PageDown). Teraz znanym już sposobem możemy nadawać obiektowi wypełnienie.



Aby do wypełnienia użyć Photoshopa, bo niektórych wypełnień w Corelu nie da się wykonać, należy projekt Corelowski odpowiednio przygotować. Najważniejsze jest to, aby nie było ani jednego prześwitu czy przerwania w liniach obrysowujących. Uzyskamy to łącząc niektóre krzywe w/g sposobu opisanego powyżej. Następnie należy zaznaczyć wszystkie elementy obiektu, który chcemy wypełnić i wyeksportować (CTRL+E) do pliku zaznaczając następujące opcje: pliki typu: „Al-Adobe Illustrator”, typ sortowania: „domyślne”, zaznaczone krokiewką: „Tylko zaznaczone”. Po zatwierdzeniu „Eksportuj” otworzy się kolejne okno, w którym zaznaczamy: zgodność: „Adobe Illustrator 3.x”, przeznaczenie: „PC”, eksportuj tekst jako: „Krzywe”. Pozostałe opcje do przetestowania, bo nie mają większego wpływu na naszą pracę. Potem otwieramy Photoshopa i otwieramy zapisany przed chwilą plik. Pojawi nam się okienko, w którym zaznaczamy: resolution: minimum 300 pixels/inch, mode: RGB color, odznaczamy: anti-aliased, zaznaczamy: constrain proportion. Ja dość często wczytuję plik Ai z rozdzielczością 600 ppi, a dopiero po rasteryzacji zmniejszam rozdzielczość do 300 ppi (300 ppi to taka średnia rozdzielczość plików graficznych do wydruku na popularnych plujkach oraz na offsecie). Otwarty plik Ai bez kłopotu pokolorujemy przy pomocy „wiaderka”.



Aby uzyskać ciekawsze wypełnienie można stworzyć drugą warstwę, przy pomocy „czarodziejskiej różdżki” zaznaczyć pola, które chcemy wypełnić i wyciąć odpowiednie wypełnienia (użyć można do tego celu fotek różnego rodzaju powierzchni). Otrzymamy dzięki temu naprawdę ciekawe elementy. Następnie spłaszczamy obrazek (menu: Layer / Flatten Image – Warstwa / Spłaszcz obrazek) i zapisujemy go w formacie tiff zaznaczając kompresję LZW, kolejność bitów IBM PC – reszta opcji nie ma znaczenia. Następnie wracamy do Corela i importujemy zapisanego przed chwilą tiffa (CTRL+I). Ustawiamy fotkę na dole (SHIFT+PageDown). Zaznaczamy z SHIFT’em zarówno zaimportowaną fotkę jak i grupę wektorową i wciskamy kolejno klawisze „E” oraz „C”, dzięki czemu wyśrodkujemy oba obiekty względem siebie. Otrzymamy gotową część o fajnym wypełnieniu gotową do wydruku.



Teraz coś na temat kamuflażu.

W zasadzie zaczynamy od tego samego w Corelu. Metodą pierwszą przygotowujemy sobie plik źródłowy do Photoshopa. Dodatkowo musimy wyrysować plamy kamuflażu. Rysujemy je wychodząc poza obrys części w miejscach, w których uważamy. W przykładzie narysowałem 3 plamy. Zaznaczamy wszystkie 3 plamy i łączymy w jeden obiekt (CTRL+L). Musimy pamiętać, aby wszystkie plamy stanowiły krzywe zamknięte. Następnie zaznaczamy z SHIFT’em tło i plamy i klikamy ikonę „Część wspólna”. Teraz wyrzucamy narysowane wcześniej plamy oraz wszystkie elementy prócz tła i części wspólnej. Nadajemy części wspólnej dowolny kolor, ale kontrastowy do tła. Teraz eksportujemy zaznaczone obiekty do pliku Ai.



W Photoshopie otwieramy plik Ai. W zakładce Layers (Warstwy) tworzymy dwie nowe warstwy nad naszym obiektem. Gdyby nie było zakładki to wywołujemy ją klawiszem F7. W zakładce zaznaczamy warstwę z obiektem i klikamy PKM w miniaturkę obrazka i z menu kontekstowego wybieramy komendę Select Layer Transparency (Zaznacz Przezroczystość Warstwy ??? – nie wiem jak ta komenda brzmi w polskiej wersji programu, bo nigdy nie używałem :) W każdym bądź razie dookoła całego obiektu zaczną „biegać mrówki”. W panelu głównym wybieramy dwa kolory kamuflażu (oczywiście działając po kolei można zrobić każdą plamę w innym kolorze). Następnie zaznaczamy warstwę 2 i przy pomocy „wiaderka” nalewamy do niej wybrany wcześniej kolor klikając wewnątrz „biegających mrówek”. Cały obiekt pojawił nam się w jednolitym kolorze na warstwie 2. Teraz kombinacją klawiszy CTRL+D usuwamy zaznaczenie. Na pasku warstwy 2 klikamy w „oczko”, przez co warstwa 2 stanie się niewidoczna, ale pokaże nam się warstwa 1. Teraz zaznaczamy warstwę 1 i z menu głównego wybieramy komendę: Select/Color Range (Zaznacz/Zakres koloru ???). Teraz kroplomierzem klikamy w jedną z plamek i ustawiamy tolerancję na wartość około 50 i potwierdzamy OK. Następnie zaznaczamy warstwę 3 (możemy w międzyczasie „oczkami” wyłączyć warstwę 1 i włączyć warstwę 2) i z menu głównego wybieramy komendę Select/Feather (Zaznacz/Rozmycie ???) w okienku wpisujemy np. 10 pixeli. Ten moment można sobie przetestować, bo w zależności od wielkości elementu potrzebne są różne wielkości rozmycia. Teraz wybieramy ten drugi kolor (dwustronna strzałka) i wiaderkiem nalewamy farbę do wewnątrz „biegających mrówek”. Teraz odznaczamy zaznaczenie CTRL+D. Obiekt wygląda prawie jak żywy. Teraz już tylko musimy usunąć warstwę 1 (klikając w kosz) oraz kombinacją klawiszy CTRL+SHIFT+E łączymy wszystkie widoczne warstwy. Teraz już tylko musimy zapisać plik tiff i zaimportować do Corela.



Mam nadzieję, że wszystko jest zrozumiałe. Gdyby jednak były jakieś pytania to śmiało, bo póki mam czas to odpowiem :) Miłego studiowania Corela i Photoshopa. Do następnego razu :)

--
Pozdrawiam cieplutko wszystkich. Astra28 - Niech karton będzie z Wami :-)
W pracy robię TO, a w domu TO. Moje projekty za FREE
Zapraszam Czechofilów Czeskie klimaty okiem Polaka

 Odpowiedz na tę wiadomość  |  Tematy/Start  |  Wyświetlaj płasko   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Tematy Autor Odsłon Data
 [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Astra28 15200 13-07-07 21:34
 Re: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Hook6 1272 13-07-07 21:44
 Re: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Witek 841 14-07-07 23:20
 Re: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
NicZtego 827 24-08-07 20:17
 Re: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Dorsz Odyniec 1558 28-08-07 17:18
 Odp: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
marcino 727 19-03-17 18:43
 Odp: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Chopin 632 19-03-17 22:40
 Odp: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
marcino 665 20-03-17 18:42
 Odp: [Tutorial] Wypełnienie obiektów obrysowanych w Corelu i Photoshopie.  nowe
Chopin 1617 20-03-17 22:51

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2024