Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 218

Warning: Division by zero in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 223

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 354

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php:218) in /home/konradus/domains/konradus.com/public_html/forum/read.php on line 362
WWW.KONRADUS.COM - ABC PROJEKTOWANIA - Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
           

ABC PROJEKTOWANIA   
Regulamin i rejestracja regulamin forum  jak wstawiac grafike, linki itp do wiadomosci grafika i linki w postach

Nauka projektowania przy wykorzystaniu różnych programów, doskonalenie technik i tricków związanych z projektowaniem modeli kartonowych. Zrób To Sam - czyli samodzielne projektowanie dodatkowych elementów. Rozwijanie siatek brył. Zmiana kolorystyki, powiększanie i zmniejszanie.

Uwaga! W tym dziale nie wpisujemy postów: "kartonowych", relacji z budowy (dopuszczalne relacje z procesu projektowania). Informacje o programach wpisujemy wyłącznie w zakresie bezpośrednio związanym z konstruowaniem modeli kartonowych.




 Działy  |  Tematy/Start  |  Nowy temat  |  Przejdź do wątku  |  Szukaj  |  Widok ze stronicowaniem  |  Zaloguj się   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 
04-04-11 13:11  Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam
Modelarstwo ciągnie się za mną jeszcze od szkoły podstawowej ("naście" lat temu), jednak aktualnie brak czasu uniemożliwia mi powrót do tego hobby. Brak czasu, lub może brak wiary w swoje umiejętności? Zwłaszcza gdy oglądam relacje na forach :D

Jednak w związku z wykonywanym zawodem mam jednak styczność, na co dzień z modelowaniem 3D i odrobiną programowania. A czas dojazdu do pracy wykorzystuje na wymyślanie sposobu jak można by projektować modele bez wydawania grubych pieniędzy na Rhino i Corela.

Swoje przemyślenia prezentuje tu: http://sketchup-p-p.blogspot.com

Zapraszam do dyskusji i krytyki (na łamach forum lub bezpośrednio na blogu)
Pozdrawiam
Matt

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
23-05-11 11:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam ponownie.
Od pierwszego posta:
- dni: 49
- wyświetleń posta: 414
- krytycznych reakcji na fotum: 0
- pozytywnych reakcji na forum: 0
- wyświetleń bloga: 1010
- reakcji na blogu : 0

Czy jest aż tak tragicznie ??

W ramach odświeżenia, mały materiał filmowy:
Jak to działa ?
Matt

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-05-11 08:41  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
Dopiero dziś miałem okazję przeczytać ten wątek. Na Sketchup'ie się nie znam.
Mam pytanko do Ciebie: Czy masz w najbliższych planach wykonać projekt jakiegoś ciekawego modelu kartonowego ( taki z prawdziwego zdarzenia), czy tylko gdybasz jak to można pobawić się w projektowanie nie wydając dużo kasy na profesjonalne oprogramowanie?

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-05-11 23:37  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Qba 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Wiesz, jak się wie jak te krzywe wprowadzić z planów, i co z tego praktycznego wyjdzie to będzie ok. Ja się zatrzymałem po pierwszym zdaniu. ;/
Jednak szukam czegoś prostego.
Ale gratuluję naukowego podejścia, wygląda porządnie.
tak trzymać.

--

__________________________________________________________________

Nie mów że nie masz czasu, tylko że masz inne priorytety.

GG 227079

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
28-05-11 18:54  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

MattWadowice,

Czy spodziewałeś się czegoś innego? To, co piszesz i próbujesz pokazać na swoim blogu mnie się osobiście skojarzyło z pracą naukową lub czymś w podobnym rodzaju.
Sketchup w sumie nie jest złym programem, ale też nie da się go porównać do typowego modelera. Powierzchnie można w nim rozwijać bez używania do tego skomplikowanych obliczeń z Excela. ;) Wystarczy plugin o nazwie unfoldtool. Może do mocno pokręconych brył się nie nadaje, ale da się coś z tego wyciągnąć. Jak wychodzi to w praniu można sprawdzić na YT.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-05-11 13:44  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Hmmm... w zasadzie nie wiem czego się spodziewałem.
Ale teraz przynajmniej nastąpiła jakakolwiek reakcja :D
@ Hator
Unfoldtool w sketchupie działa jak najbardziej, ale wg mnie ze względu na pełny manualizm nie nadaje się do zastosowań innych niż bardzo proste modele. Bo ja osobiście nie wyobrażam siobie rozwijania bryły składającej się np z 100 powierzchni klikając każdą po kolei.
Istnieje jeszcze plugin Waybe , ale nawet do zastosowań niekomercyjnych to koszt 20 $, Komercyjne to już 200$. A moja ideą od początku było to, aby cała zabawa była darmowa.

@Qba

Faktycznie styl może przerażać - odezwała się techniczna część mojej natury.
Stwierdziłem że teoria nie zaszkodzi , bo być może ktoś będzie chciał się dowiedzieć, jak to działa od podszewki. Zgadzam się z Tobą że najważniejszą częścią jest odpowiednie zdefiniowanie modelu. Ten etap ( jeśli do niego dotrwam ) również pojawi się na blogu.
Plan jest następujący : na podstawie jakiegoś modelu pokazać jak podejśc do róznych części ( szkielet , skrzydła , kadłub, przejścia kadłub- skrzydło ). Ale na to jeszcze czas.

I tym samym dochodzimy do etrzeciej odpowiedzi :
@SZKUTNIK
Plan był taki, zbydować sobie narzędzie, a potem coś zaprojektować.
Więc odpowiedź na to pytanie brzmi : Tak , jeśli dotrwam. Co to będzię ? Na 99,9% jakiś samolot.

Aktualnie zabawa z Excelem stanęła w miejscu, piersza część którą widać na filmach to export SKETCHUP >> EXCEL ,rozwijanie i export EXCEL >> SKETCHUP lub EXCEL>>EXCEL.
Drugi plik Excela nad którym pracowałem, generuje wykres oparty na wyeksportowanych punktach, wykres można zapisać jako SVG i dalej obrabiać w dowolnym programie do grafiki wektorowej.
Plik działa, ale jest w stanie nazwałbym to "surowym".

Po kilku dyskusjach na innych forach doszedłem do wniosku, że dokładnie to samo powinno dać się wykonać w samym Sketchupi'e. Broniłem się przed tym bo to kolejny język programowania do nauki... Ale techniczna strona mojej natury znowu zwyciężyła :D

To co do tej pory udało sie uruchomić:
http://youtu.be/vAAt2Jb9P4Y

Z pozdrowieniami
Matt

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-05-11 16:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Qba 



Na Forum:
Relacje w toku - 1
 

Wiesz, jednak większość nas czeka na coś takiego jak darmowe siatki, proste w obsłudze i sporo opcji.
Zrób tak jak pierwsze komputery Appla, dawali to babci do testów, jak sobie poradziła to znaczy że soft się nadaje.
;)
Powodzenia.

--

__________________________________________________________________

Nie mów że nie masz czasu, tylko że masz inne priorytety.

GG 227079

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-06-11 15:32  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Program ściągałem z ciekawości i chęci zapoznania się z nim. Pobrałem do niego wtyczki do rozwijania siatek brył i powoli rysuje. Na razie ćwiczę rozwijanie siatek brył i się dokładnie zapoznaje.
W planach chce zrobić pojazd na podstawie komiksu Tytus Romek i A`tomek z księgi XVI. Wstępnie mam już rozrysowany szkielet planuje wykonie wnętrza i kół.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-06-11 19:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
A można wiedzieć w jakiej skali bedzie ten komiksowy model.

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
14-06-11 21:11  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Najpierw zrobiłem wstępny szkic na papieże powiększyłem szkic który jest w komiksie. Kolejnym etapem był szkic w Panit i zrobieniu kilku bimap które można wykorzystać w dalszym projektowaniu. Próbowałem coś robić przy pomocy Blendera ale poległem przy obsłudze interfejsu i jeżeli wrócę do niego to może później. Szukałem w sieci innych programów i przypomniałem sobie że w numerze Modelarza był opis programu T-FLEX z przykładowym zastosowaniem (informacja jest na tym forum) . Przy pomocy tamtego programu zrobiłem szkice tych części które odręcznie nie potrafię zrobić ale nie udało mi się do końca go opanować. Po twoim temacie przejrzałem sieć i stwierdziłem że można spróbować coś zrobić model planuje zrobić w skali 1:33 i może 1:25.

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-06-11 10:29  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
SZKUTNIK 



Na Forum:
Relacje w toku - 2
 

Ahoj!
Skala 1:33, 1:25 - Oho coś dla miłośników lotnictwa i pancerki ;-). A skąd wziąłeś wymiary oryginalnego pojazdu. Czyżbyś w tej sprawie konsultował się z Papciem Chmielem? ;-)

--
Pozdrawiam SZKUTNIK
szkutnik-model@wp.pl
Tel. 728 103 661

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-06-11 13:06  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Wymiary są szacunkowe i mogą się różnic model chce wykonać na podstawie zamieszczonego w komiksie rysunków. Część wykonam ręczne szkice a reszta gdzie bede musiał rozwijać siatki przy pomocy programów graficznych.

Post zmieniony (16-06-11 01:41)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-06-11 21:54  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Piotrek 

Na Forum:
Relacje w toku - 2
Relacje z galerią - 2
Galerie - 3
 

co do tego Sketchupa to gdzieś widziałem gotowy model Devastatora i nie tylko.

------------------------------------------------------
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=9b467f904cb9b9647913b672d98bc73
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=b1c0af661af3bc9447913b672d98bc73
http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=e3ab3b740f94a6a647913b672d98bc73

Post zmieniony (24-06-11 21:56)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-06-11 12:01  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ciekawy model.
Ale modelowanie w Sketchupie ( i kazdym innym programie ) tak aby jak najlepiej to wyglądało , to nie to samo co modelowanie pod model kartonowy.
Być może da się z tego modelu wyciągnąć np przekroje kadłuba, i potem na ich podstawi zbudować elementy które uda się rozwinąć.
Pytanie brzmi, czy nie lepiej od razu narzucić pewne uproszczenia i modelować elementy które można przenieść na papier ?
Blog aktualnie jest zawieszony, zbyt dużo rzeczy na około...
Ale jestem w 99% pewny że całe rozwijanie da się wykonać w Sketchupie.
I to całkiem automatycznie ( Przy założeniu że model będzie wykonany od poczatku z tą myślą )

Pozdrawiam

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-07-11 15:09  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Na pewno nieco inaczej się modeluje pod rendering, a inaczej pod rozwijanie bryły. Tylko jaki stopień wygładzenia (soften) zastosować pod rozwijanie, aby nie zatracić kształtu?
SketchUpa (bez dodatków) używam od niedawna i już zdążyłem się przekonać, że trzeba bardzo uważać, bo dzięki pewnej automatyzacji wcale nie modeluje się łatwiej.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-07-11 13:53  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Dokładnie. To jaki stopień uproszczenia zastosować i jak podzielić elementy to wg mnie kwintesencja projektowania kartonówek. Patrząć np. na modele AH to niektóre elementy z kórych modeluje się kadłub mają kilka mm szerokości ( prosze o poprawke jeśli się myle - nie mam akurat nic pod ręką ).
Pewnie, że możnaby cały model podzielić na takie wąskie elementy i potem osiągnąć bardzo dobrą zgodność z geometrią oryginału. Pytanie tylko czy ktoś będzie miał cierpliwośc aby to skleić?
Wydaje mi się, że trzeba działać troche po omacku i dobierać podział "na oko". Co prawda na podglądzie na monitorze można z grubsza powiedzieć gdzie będziemy mieli łagodny przebieg a gdzie załamanie, ale próbne klejenie może nas zweryfikować. Papier jest podatnym materiałem. A w przypadku modelowania na komputerze poprawka modelu po sklejeniu surówki nie wydaje sie być aż tak straszna.

@ Hator
Możesz rozwinąć na co trzeba uważać?

Pozdrowienia

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-07-11 21:46  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

SUP'a zacząłem używać, bo szukałem programu prostego w obsłudze i posiadającego jednostki metryczne, ale nie pod kątem "naszego" modelowania, a pod kątem zrobienia sobie kilku modeli do gry komputerowej. Domyślny program (Zmod), w którym się te modele robi nie posiada jednostek metrycznych, a modelowanie w nim opiera się na proporcjach. Dla mnie coś takiego było nie do pomyślenia. Postanowiłem więc, że skoro Google ma niby prosty program, to się z nim zmierzę. Nie powiem. Modeluje się w nim dość intuicyjnie. Z drugiej strony każda kreska, którą się postawi, nawet ta pozornie niewidoczna, ma znaczenie. Ten automatyzm jest też utrudnieniem, bo nawet jeśli model wyjdzie prawidłowo, to po konwersji do formatu .3ds może zrobić się z modelu krzak. Dowiadywałem się o tym po imporcie to domyślnego programu, czyli Zmod'a. Tam dopiero było widać, że SketchUp naprodukował mi przenikających się płaszczyzn, o których nie miałem bladego pojęcia. One właśnie rozwalały mi czasem bok, czasem jeden element. W sumie reguły nie zauważyłem. Ten sam element wykonany na dwa sposoby jest różne przetwarzany podczas konwersji. Być może to wina konwertera. Nie wiem. Wiem, że do robienia czegoś większego z przeznaczeniem na konwersję może okazać się zmarnowanym czasem. W wypadku modelowania pod rozkładanie siatek pewnie jest bardziej przydatny, bo nic nie trzeba konwertować. :-)
Model prawie gotowy

Widok po konwersji 3D. Usunięte elementy źle skonwertowane


--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-07-11 14:59  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ok, jedziemy !
W ramach odstresowania od przeprowadzki zasiadłem na kilka chwil do Sketchupa i stworzyłem takie coś :



Więcej screenów i troche opisu pojawi się wkrótce na blogu.
Pozdrawiam

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-07-11 21:39  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć,

Ja wczoraj zrobiłem sobie coś takiego:

Jest projekt nowego mojego modeliku w skali 1:48.


Wersja po lepszym renderze.


-------------------
Od 2 lat wszystko robię sobie właśnie w tym programie i do tej pory mam tych swoich wypocin naprawdę sporo.
Oprócz zaprojektowania nim już paru modeli kartonowych, urządzałem tym mieszkanie.
Sketchup posłużył mi jako symulator i po zamodelowaniu mebli mogłem je sobie dowolnie porozstawiać po wirtualnych pokojach.

Tak więc gorąco go polecam sketchup'a.
Na starcie po chwili pracy łapie się co i jak za modelować gdyż jest dość intuicyjny.

Pozdrawiam Raiden


PS:
Taka wskazówka
Swoje prace w 3D modelujcie w skali 1:1 - to ogólnie przyjęty standard światowy.
Pozwala to na łatwą wymianę "elementów" w społeczności 3d.

Nawet to jest zrobione wirtualnie w skali 1:1. :)


--

Post zmieniony (08-07-11 01:36)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-07-11 19:33  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

MattWadowice,
Czekamy z niecierpliwością. Przy modelowaniu tego Su jakich dodatków użyłeś? Pytam, to w temacie wtyczek-ułatwiaczy jestem w punkcie zero. ;-)

RAIDEN ,
Mój Hydromil jest wymodelowany z proporcji na podst. 2-3 w miarę dokładnych zdjęć, więc tak naprawdę, aby zrobić z tego model do sklejania musiałbym zacząć sprawę od początku. :)))

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-07-11 13:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć

Hator:
I tak Twój Hydromil jest bardzo fajnie zrobiony.

Czasem jestem też zmuszony z korzystania tylko ze zdjęć.
Wówczas jest nawet kilka podejść zanim uzyskam właściwe proporcje i zadowalający mnie efekt.
Więc rozumiem ile to kosztuje pracy.

Ja wykonuje modele 3d do zrobienia sobie miedzy innymi planów modelarskich.
Potem z nich wykonuje modele kartonowe rozwijając tylko najważniejsze elementy.
Resztę opracowuje już na "płasko" w programie graficznym korzystając ze sporządzonych planików.

Większość z nas przekonała się że dostępne planiki nie zawsze pasują widokami
do siebie. (góra z bokami czy z frontami)
Korzystanie modelu 3d do sporządzania rysunków technicznych eliminuje błędy rzutów i sprawia że będą one zawsze pasowały do siebie.


---------------
Mały przykład -
Fazy budowy modelu Buszmastera. -czyli od Sketchupa do kartonówki

1) Model 3d
- wirtualna skala 1:1


2) Plan zmontowany z rzutów:

-Usunieto


3) Optymalizacja rozwijania:
Czyli tylko wybrane elementy i plugin " unfoldtool"



4) W trakcie budowy



5) Model z kartonu w skali 1:48


Tak to właśnie w skrócie wygląda u mnie.


Może kiedyś w wolnej chwili zrealizuje swój pomysł i pokuszę się o napisanie jakiegoś dokładniejszego tutorialu dla forumowej braci.

Pozdrawiam Was Serdecznie
Raiden

--

Post zmieniony (31-08-11 11:13)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
11-07-11 21:56  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Zgrabnie Ci wyszedł. :)
Twój Bushmaster był robiony od początku z planem rozwinięcia i sklejenia, mój Hydromil już nie, więc użycie czegokolwiek do jego rozwinięcia to dla mnie strata czasu. Dlatego przysiądę się do niego ponownie, bogaty o doświadczenie, jakie na nim zdobyłem.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-07-11 13:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć,

Tak naprawdę to modele kartonowe są "produktem ubocznym" modelowania w 3d.

Kartonówek zwykle nie kończę budować w stopniu jakim bym chciał.
Niestety brak mi jakoś z wiekiem cierpliwości do klejenia i precyzji w wykonaniu detali.

------------
Kolejna porada wujka Raidena:
Jeśli obiekt jest symetryczny modelujemy wstępnie tylko połowę
Potem robimy odbicie lustrzane i dodajemy różnice w detalach.

Przykład budowy przez symetrię:
Odgrzebany stary nieskończony kiedyś model do którego teraz na nowo się zabrałem.



Post zmieniony (16-07-11 13:32)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-07-11 16:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Siatka do modelu jako produkt uboczny - ciekawa myśl ;)
Na mnie osobiście, modele 3D, nawet te bardzo dokładnie "wyrzeźbione" nie robią zbytniego wrażenia, bo mają taki minus, że nie można ich dotknąć. :))))
Dla mnie skala 1:48 jest stosunkowo za mała, jak na pojazdy.

Ps. O symetrii wiem i "unikalnym komponencie" też. Dzięki tej opcji można jednorazowo zmienić wygląd tej samej części, która występuje na modelu w więcej niż jednym egzemplarzu. :)

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
17-07-11 03:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Tak Tak - siatka to produkt uboczny. :)
Projektuję ją i rozrysowuje tylko wówczas jak mam natchnienie na coś z kartonu.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Co do skali 1:48 to wybrałem ją ze względu na brak powierzchni na ekspozycję i łatwość ewentualnego transportu.
Kiedyś moim standardem była skala 1:35 gdyż jest do niej mnóstwo dodatków z plastiku (np figurki)
Teraz już mam figurki i uzbrojenie Tamiya w 1:48 a jest tego coraz więcej na rynku.
Można więc poszaleć już z "uplastycznianiem" modeli w 1:48.

Zresztą skala nie ma żadnego znaczenia przy projektach w 3d
Ja i tak robię model wirtualny w 1:1.
Potem można już go sobie rozrysować w dowolnie wybranej skali.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Modele 3d mają wiele zalet:

- możemy je wykorzystać do stworzenia dobrego planu.
- możemy je zrenderować i zrobić np ilustrację do okładki.



- doskonale nadają się też do stworzenia instrukcji montażu modelu kartonowego.
- możemy wykorzystać je i pobawić się nimi w grach (co mi się kiedyś zdarzało)
- pobawić się w filmowca i stworzyć animowane scenki.
itp...itp

A co do brania do modelu 3D do ręki to:
Można je jednak brać tylko że to opcja niedostępna jest jeszcze zwykłym śmiertelnikom bo usługa kosztuje na razie wielkie pieniądze.
Chodzi mi o wydruk naszych wypocin drukarką 3d zwany Rapid-prototyping.
Pracuję zawodowo przy projektowaniu części samochodowych i czasem zdarza mi się
trzymać w rękach to co jeszcze dzień wcześniej miałem tylko na ekranie. :))

Wszystkie procesy wraz z rozwojem technologi tanieją, więc pewnie i to będzie kiedyś łatwo odstępne.
A wówczas stworzone teraz modele w 3d na pewno się przydadzą :)))

Pozdrawiam Serdecznie
Raiden

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-07-11 10:39  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

M.in. ze względu na skalę 1:33 porzuciłem lepienie samolotów. Duże w miarę gładkie powierzchnie do zbierania się kurzu. ;) Później przyszło przeprofilowanie na pojazdy kołowe. W skali 1:25 może nie każdy pojazd da się uszczegółowić tak jak się początkowo planuje (są małe i większe), ale pokazać się da dość sporo. Co do zajmowanego miejsca to już kwestia leży w tym, co chce się mieć na półce. Wszystkiego się nie da, bo życia nie starczy. :)))))

===============

Zalety modelu 3d, o których piszesz są oczywiście niepodważalne. Po prostu to jest nowa technologia i w stosunku do ręcznego kreślenia ma także taką zaletę, że szybciej można nanosić poprawki bez ponownego rozrysowywania większej części poprawianego modelu.


=================

Matt, możesz napisać, skąd pobrać wtyczkę BZ Curves? Szukałem na sieci i nie potrafiłem trafić na to narzędzie.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-07-11 09:59  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Ciekawa dyskusja. Właśnie o to chodziło , żeby pokazać , że się da :D
Tak sie składa, że Sketchupa też używam do "umeblowania" nowego domu.
Naprawde się przydaje.

Co do modeli, to Buschmaster pierwsza klasa !
Modelowanie z dużych, płaskich powierzchni, a potem ich rozwinięcie jest na pewno prostsze niż modeli opartych na krzywych.
Pojazdy, samoloty, 1:33, 1:25 ... dla każdego coś innego. I to jest niesamowita zaleta modelarstwa. Faktycznie 1:33 w wypadku samolotów może sprawiac kłopot, mniejszy dla II WŚ, większy dla współczesnego lotnictwa. Może to jest też przyczyna dlaczego zwłaszcza na zachodzie tak popularna jest skala 1:50 ?

W moim Su aktualnie są zamodelowane wszystkie główne bryły, kadłub, skrzydła i stateczniki. Musze poprawić (odchudzić) statecznik pionowy i podzielic skrzydla na cześć stałą i ruchomą . potem będzie czekac budowa szkieletu. Niestety napotykam jakiś problem związany z powierzchniami generowanymi przy pomocy skryptów dostepnych na sieci. Nie wszystkie chcą się porządnie rozwijać . Być może trzeba bedzie napiać coś od nowa.

@Hator : BZ curves - dałbym sobie ręke uciąć że plugin tak sie nazywa :D
Na sieci ma nazwe bezierspline: BEZIERSPLINE

Pozdrawiam

Post zmieniony (27-07-11 08:54)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-07-11 18:35  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

A to już inna inszość, bo plugin od Fredo6 to ma jeszcze inną nazwę, przynajmniej w aktualnej wersji. ;)
Jak moje siatki będą się dobrze rozwijać, to też się lepiej zaprezentuję.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 03:22  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć.

Nie tylko płaskie powierzchnie zdarza mi się rozwijać.
Czasem nawet całkiem pozaokrąglane.

Np:
Samolot CASA z wredną do rozwijania "płetwą bobra" z tyłu pod ogonem.



Nie chciało mi się tego sklejać bo samoloty to nie moja bajka.
Chciałem tylko kiedyś sprawdzić czy się da to porozwijać.
Jakoś udało mi się to ale poległem na fragmencie kabiny i musiałbym ją przemodelować aby dobrze wyszła.
Dałem więc sobie spokój z testowaniem wykonania siatki do tego modelu bo i tak go bym nie kleił.
Trafiła więc sobie do archiwum projektów.
--------------
We wręgach (to białe) możecie zauważyć kółka.
Wyznaczają one pomocniczo górę wręgi.

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 09:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Raiden, fajnie to wyglada, niestety nie moge otworzyć grafiki w pelnej wielkości i poogladać dokładniej.
2 pytania: Rozwijałeś ręcznie czy przy użyciu jakiegoś pluginu ?
Dlaczego ogon był problematyczny? Z kształtu wręg wnioskuje, że powinno być w miarę prosto, może poza ostatnim elementem.

Pozdrawiam

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 09:22  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Wojtek.M   

Witam wszystkich forumowiczów, jestem bardzo początkującym użytkownikiem sketchupa, zrobiłem w innym programie model kadłuba łodzi, dalej jednak za pomocą tego programu nie osiągnę spodziewanych efektów. Kadłub mam zapisany w pliku .dxf i dalej chcę już cały ten projekt zrobić w sketchupie, tzn. muszę na podstawie pliku zrobić zabudowę wnętrza i pokład łódki, czy ktoś na forum może mi w tym pomóc,
Pozdrawiam Wojtek

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 12:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Mattwadowice:

Rozwijałem ten kadłub najzwyklejszym pluginem Unfold-tool wykazując się cierpliwością.
czyli:
Trójką po trójkącie (trójkąt => pojedyncza składowa płaszczyzna.)

To przez tą "cierpliwości" ogon był problematyczny :)
Gdyż podzielony musiał być na wiele składowych segmentów które trzeba mozolnie porozwijać.

Oczywiście rozwijam tylko połowę segmentu boku kadłuba, a potem kopiuję ją przez mirror.


--------------
Faktycznie za pierwszym podejściem lupka na fotce coś nie powiększała.
I nie wiem czemu ;(



**********
Wojtek.M

Plik *.DXF nie jest najlepszym formatem 3d do importowania w Sketchu'pie.
O wiele lepszym formatem modelu do importu jest np *.3ds,

Typów DXF'a jest kilkanaście wariantów i trudno dopasować się z wersja aby wczytać to prawidłowo.
Nawet rysunki 2D wczytują się różnie zależnie od parametrów ich zapisu i wersji.

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 15:43  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Wojtek.M   

Ale mogę również zapisać ten plik jako .jpg i co wtedy dalej z tym zrobić, tradycyjnie zaznaczyć kontury i robić praktycznie wszystko na nowo...

Pozdrawiam Wojtek

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-07-11 16:28  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

I właśnie tak często robię

Nieraz lepiej od nowa coś narysować niż poprawiać błędy po złym imporcie.
Kwestia wyczucia co się bardziej opłaca. - Naprawiać czy zrobić na nowo.

Ja "złe importy" często stosuję tylko jako wzorzec do stworzenia czegoś na nowo.
Gdyż w przypadku DXF często krzywe są "poszatkowane" na drobne niezależne odcinki.
Aby je pozamykać i zrobić z nich równą płaszczyznę trzeba się zdrowo napocić.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-08-11 02:32  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

MattWadowice mam prosbe jak znasz inne wtyczki do tego programu zamieszczaj linki di nich tu lub na swojej stronie. Bo jak narazie troche sie z tymi wtyczkami pogubilem.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-08-11 11:47  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Wtyczki masz na oficjalnym forum Sketchup'a http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?p=250026

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-09-11 17:34  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Jak korzystać z konsoli i skryptu RUBY. Czy on tez działa jak makra?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
05-09-11 15:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Yans,
Pluginy znajdziesz również tutaj: RUBY LIBRARY DEPOT , ale na forum Sketchucation zazwyczaj tworzą się na temat każdego pluginu dyskusje, można się przy tym wiele nauczyć.

Co do używania skryptów , to jeśli ściągasz je z sieci , to zazwyczaj sa tak napisane że można je wywoływać z menu podręcznego ( kliknięcie prawym przyciskiem myszy) albo z menu w górnej belce ( zazwyczaj Plugins , nie wiem jak to jest w polskiej wersji). Dokładny opis zazwyczaj jest dołączony do plików zip z pluginami.

Jeżeli nie jest dostępny żaden z powyższych sposobów to można wywołac skrypt z konsoli wpisując SKRYPT.rb ( oczywiscie pod warunkiem że plik znajduje się w domyślnym katalogu sketchupa) .
Ogólnie konsola jest przydatna jeśli piszesz i debugujesz skrypty bo w niej pojawiają się komunikaty gdzie nawalił kod.

Jeśli masz jakieś pytania to pisz, teraz powinienem być częściej na forum.

Pozdrowienia

Post zmieniony (06-09-11 08:08)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-09-11 18:26  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Szukam linku do Sketchupa: TOOLS ON SURFACES , mam wtyczki juz BZ CURVES(byl link na forum) , wtyczki do rozwijania siatek brył już mam ( byl filmik na youtube z wykorzystaniem konsoli Ruby do rozwiniecia bryły) .
Czy CURVILOFT. to osobna wtyczka czy wchodzi w skład innych wtyczek?

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
08-09-11 19:26  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

To jest osobna wtyczka.
I to jedna z najbardziej przydatnych w tym programie.

Post zmieniony (08-09-11 19:29)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-09-11 00:28  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Czy wtyczka Curviloft jest tylko do wersji 7, znalazlem skad mozna pobrac i jest informacja ze do wersji 7 programu ja ma 6.
Czy nie bedzie zgrzytu jak macie linki zamiescie na forum.

Post zmieniony (09-09-11 00:29)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-09-11 09:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Tools on surfaces: http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?t=11212
Curviloft http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?t=28586

Yans, możesz podesłać linka z tym filmikiem który pokazuje to rozwijanie ??
Jestem ciekaw jaki to plugin.

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-09-11 14:31  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Z filmikime moze byc klopot bo juznie pamietam gdzie byl .Moglem go widziec jak szukalem wtyczki do rozwijania bryl. Narazie tylko znalazlem cos takiego o tej nazwie: SketchUp Ruby Scripts Episode 1 filmik trwa 9min jest you tube.
Co do wtyczek ktores podales linki zastanawiam sie czy beda dzialc jezeli ma 6 wersje progaramu a przynich pisze ze sa do 7 lub 8 wersji.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
09-09-11 14:45  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Najprościej ściągnąć i sprawdzić czy działa. Ewentualnie zrobić upgrade do nowszej wersji.
Jeśli chodzi o pisanie scryptów to polecam również e-booka Automatic Sketchup
i kanał Youtube Chrisa Fullmera http://www.youtube.com/user/ChrisFullmer

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-09-11 22:10  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Zastanawiam sie czy pobrac Sketchup w wersji 8 , jego minusem to ze jest po angielsku ale jest za to wiecej wtyczek itp co o tym sadzicie.

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-09-11 22:18  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Z tłumaczeniami tak już w tym programie jest, że nie nadążają w czasie.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-10-11 09:20  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Yans, ilość wtyczek jest dokładnie taka sama w każdej wersji.Faktem jest, że większość z nich jest po angielsku.
Spokojnie możesz ściągnąć ostatnia wersje polską, na niej nauczyć się działania w programie, a potem przeskoczyć na kolejną polską odsłonę. Nie wydaje mi się żeby między 7 a 8 albo pomiędzy przyszłą 9 nastąpiła jakaś rewolucja.
Pozdrawiam
Matt

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-10-11 13:45  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Szóstkę ma już ściągnięta kilka wtyczek do rozwijania pozostałe będę ściągał. Jak na razie fajne mi wychodzą rysowanie budynków. Oglądam filmiki gdzie są pokazane jak wykorzystać poszczególne funkcje programu. Mam tylko zaległości z tym co kiedyś planowałem zaprojektować może po prostu chciałem za dużo zrobić ;)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
24-10-11 20:30  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Mały update:


Pozdrowienia

--

Post zmieniony (25-10-11 09:56)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-11-11 22:08  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć Projektanci

Skoro jesteśmy przy prezentacjach prac w Sketchup'ie, oto są moje wypociny z "długiego weekendu":

Przygotowuje projekt modelu włoskiego czołgu P40 (C.A. 26/40)
Obecnie mam tyle.



Nity strasznie obciążają model, ale "włoszczyzna" niestety ma to do siebie że jest cała nitowana.

Pozdrawiam Raiden

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-11-11 09:33  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
ceva 



Na Forum:
Relacje w toku - 6
Relacje z galerią - 10
Galerie - 32


 - 4

To nie są nity tylko śruby.
Dlaczego koła napędowe i napinające nie są kołami a wielobokami w przeciwieństwie do innych kół i łuków.
Dlaczego koła nośne nie mają pełnych felg (brak rantu na styku z bandażem)?

Czekam na dalsze postępy w tym projekcie, bo zainteresowany jestem efektem końcowym (karton).

Post zmieniony (03-11-11 09:37)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-11-11 19:07  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Yans   

Filmik z projektu traktora znaleziony w sieci http://youtu.be/P0Daz4N-WLA

--

Post zmieniony (08-11-11 21:40)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
04-11-11 22:11  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Update
Szkielet gotowy w 90 %


Pozdrowienia

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
07-11-11 01:37  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Ceva:

W mojej skali (1/48) czy to nit czy śruba to i tak nie ma znaczenia.
Będzie to tylko wypukły punkt

Te wielokąty a nie koła to uroda wyświetlania niektórych elementów przez Sketchup.
(kto w nim pracuje to wie o co mi chodzi.)
Tak naprawdę są to koła.

Wózki są zrobione jako komponenty czyli zawsze je mogę poprawić.
Nie przywiązywałem do nich większej uwagi gdyż są tam tylko poglądowo.

Bardziej chodziło mi o projekt do rozwinięcia kadłuba - co uczyniłem i właśnie go kleję.


Tylko dlatego poszalałem z detalizacją i z tymi śrubami bo uparłem się że wytłoczę je na obrabiarce numerycznej CNC.

Przyznam że efekt po zrealizowaniu tego pomysłu przeszedł moje oczekiwania.
Wytłoczenia są idealnie takie same i ułożone tam gdzie miały być. :)

Pozdrawiam Raiden

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
13-11-11 17:08  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Kolejny ciepły jeszcze weekend'owiec.

Semovente 150/25



--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-11-11 01:12  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Ja zaczynam prace nad modelem od wklepania jak najbardziej prostej bryły z rzutów.
Potem coraz bardziej takie "pudełko" koryguje i detalizuje do momentu aż uzyskam zadawalający mnie efekt.
Swoje modele opracowuje zawsze w skali wirtualnej 1:1.


Oto przykład z dzisiejszego popołudnia:

JAGDPANTER 2
,

Pozdrawiam Raiden

--

Post zmieniony (15-11-11 01:20)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-11-11 15:06  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Ziga 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4
 

Jacku, jak Ty teksturujesz te modele w SketchUpie?

--
Pozdrowienia
Kaz

"They say hard work never hurt anybody, but I figure why take the chance" - Ronald Reagan

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
15-11-11 22:57  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Nie da się tak na szybko odpowiedzieć wyczerpująco na to pytanie.

-Jak we wszystkich tego typu programach czyli przez tak zwane "mapowanie"
Mapowanie jest to nakładanie odpowiedniego obrazka (mapy / tekstury) na właściwe ścianki.
Czasem trzeba taki obrazek przeskalować a czasem odpowiednio poobracać.
Każdemu kolorowi nożna przydzielić jakiś odpowiedni obrazek.
W Sketchu'pie należy w tym celu wybrać okienko z materiałami, a potem [edit].
Możemy wówczas ustawić parametry takiego "kolorka" dodając np planik w JPG.

Potem wystarczy "kursorkiem" wybrać odpowiednią ściankę i tam go umieścić.
Jeśli jest coś nie tak (np ze skalą) zmieniamy to edytując przez EDIT.
Możemy też pipetą wybrać jakiś kolorek z jednej ścianki i skopiować na inną
To jest akurat bardzo przydatna funkcja, gdyż jak dobrze ustawimy proporcje na jednej ścianie to kopiując na leżącą obok mamy już ją "pomalowaną"kolejnym fragmentem tego obrazka.

Oto przykład tworzenia nowego modelu na bazie planu z trzech rzutów i właśnie teksturowania.



Po prostu aby zacząć tworzenie modelu:
Na bryłę nakłada się rzutowane rysunki i docina się ją lub naciąga według planów do odpowiedniego kształtu.
Kolorowanie mapami/teksturami to taki sam proces tylko trzeba mięć odpowiednie kolorowe obrazki.

Nie będę się rozpisywał na temat szczegółów bo pewnie można znaleźć jakieś fajne tutoriale do tego.
Najważniejsze aby mieć obrazek w odpowiedniej skali i proporcjach -co można zrobić [zoom'em]
A uwierzcie mi że jeszcze nie spotkałem planu w którym by wszystkie rzuty pasowały do siebie - Masakra!
A to dopiero wyłazi jak zabieracie się za zrobienie z nich modelu w 3D.

Pozdrawiam Raiden

Post zmieniony (15-11-11 23:59)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-11-11 00:09  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

I takie małe uzupełnienie.

Co można zrobić mając kolorowy prosty plan i nakładając go na płaszczyzny stworzyć kolorowy prosty model 3d.



To rozwinięcie akurat spontanicznie przygotowałem Wam do prezentacji dosłownie w 10minut. :)


Jest to przykład że można szybko przygotować i wykonać kolorowe rozwinięcie
z modeliku 3D do prostej wycinanki.

A wówczas życie modelarza-projektanta staje się proste. :))


Pozdrawiam,

Post zmieniony (16-11-11 00:32)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
16-11-11 20:29  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Ziga 



Na Forum:
Relacje z galerią - 1
Galerie - 4
 

Dzięki za wyjaśnienie. W Twoim wykonaniu wygląda to tak dobrze, że myślałem, że mapowałeś to w czymś innym niż SketchUp.

--
Pozdrowienia
Kaz

"They say hard work never hurt anybody, but I figure why take the chance" - Ronald Reagan

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
17-11-11 13:49  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Akurat mapowanie teksturami w sketchupie jest dziecinnie proste.
Jak się załapie o co chodzi to nie ma z tym większego problemu

Ja osobiście jak na razie mam problem z prawidłowym mapowaniem brył typu kula.
Podkreślam słowo -prawidłowym.

Moduł UV-map jest tu automatyczny i nie trzeba się w to bawić jak w np blenderze czy 3DMax.
Gdyż tam trzeba "rozpłaszczyć" odpowiednio siatki.
Oczywiście automatyka daje pewne ograniczenia, ale przy odrobinie wprawy i sztuczek
można je ominąć.

Pozdrawiam Raiden

Post zmieniony (17-11-11 14:46)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
17-11-11 14:47  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Taka ciekawostka jako przykład teksturowania w praktyce.

Współczesny RE-modeling w *.SKP z mojego free-modelu z Fanatyka Kartonu (2004r).
Niedawno zbudowałem sobie jego model 3d w oparciu o części z arkusza, w efekcie jest cały teksturowany tą wycinanką.



Jak komuś się chce to może sobie pociągnąć ten model i zobaczyć w Sketchupie jak nałożone są kolorowe ścianki.

Oto jest link do Google 3dWarehaus z tym modelem

http://sketchup.google.com/3dwarehouse/details?mid=d398614fc7e56b109d4977b7872dffd3

--

Post zmieniony (25-11-11 18:43)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
20-12-11 16:23  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Temat trochę ucichł, ale praca nie. Co prawda bezpośrednio projekt Su-20 wisi, a dokładniej poprzednia wersja, którą pokazywałem wcześniej została definitywnie usunięta. Jednak na podstawie przemyśleń, które towarzyszyły jej tworzeniu powstanie ( mam nadzieje) kolejna wersja. Być może ta doczeka się wydania? / udostępnienia?

Aktualnie pisze z innym pytaniem. Wiem, że kilka osób projektuje tutaj przy pomocy Rhino. Chciałem zapytać czy podzielą się te osoby swoja wiedzą lub wskazówkami.
Chodzi mi po głowie napisanie kilku narzędzi do Sketchup’a typowo do zastosowań kartonowych.
Kilka jest już ogólnie dostępnych, więc nie będę wyważał otwartych drzwi, i tak np.:
- kreślenie krzywych - plugin bezier curves
- kreślenie płaszczyzn pomiędzy krzywymi, – plugin skin, lub z większą kontrolą Curviloft.
- rozwijanie do płaszczyzny – plugin unfold lub trochę ulepszony przeze mnie Autounfold.
Wiem, że zaletą Rhino jest możliwość rzutowania krzywych na powierzchnie i rozwijanie ich potem razem z powierzchnią. W Sketchupie też da się to zrobić, zajmuje to trochę więcej czasu, ale jest już w przyzwoitym stopniu zautomatyzowane.
Kolejną rzeczą, nad którą pracuje jest automatyczne wykonywanie piór i wpustów we wręgach ( wybieramy dwa elementy i w zależności od ich wzajemnego położeni wygenerują się odpowiednie wycięcia / wypuklenia). Tutaj nie do końca jestem zadowolony z rezultatów, ale przez święta będzie trochę więcej czasu.
Jestem ciekaw, w jaki sposób wykorzystujecie narzędzia w Rhino, lub jakie macie pomysły na zautomatyzowanie projektowania.

Z pozdrowieniami
Matt

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-12-11 00:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć

Zwłaszcza jednego mi bardzo brakuje w sketchup'ie narzędzia które jest w Rhino.
Było ono mi bardzo przydatne zwłaszcza w pierwszej fazie tworzenia modelu z wektorowych planów.Pozwala np łatwo rozmieszczać prawidłowo wręgi w przestrzeni

Czyli:
Narzędzia do tworzenia wypadkowej krzywej w przestrzeni 3d na bazie dwóch rzutów.

Mam bardzo wiele pluginów upodobniających SU do Rhino ale tego akurat jakoś nie znalazłem.
Nawet znam algorytm na taką funkcję ale nie potrafię po prostu napisać programiku/ plugina.

Mój pomysł na algorytm to coś takiego:
1: tworzy wirtualne płaszczyzny ze wskazanych krzywych np w osi Y (widok z boku) i Z (z góry).
2: wyznacza część wspólną na przecięciach płaszczyzn.
3: kasuje te płaszczyzny z pamięci.
4: zostawia tylko krzywą umieszczoną w przestrzeni x,y,z.

Teraz radzę sobie tak właśnie na "piechotę", ale fajnie by było aby mieć taki plugin i zrobić to za jednym razem, a nie w kilku krokach.
Zwłaszcza kasowanie tych płaszczyzn pomocniczych i kresek po nich jest dość pracochłonne.


------------------
Za taki właśnie plugin i pewnie nie tylko ja byłbym bardzo wdzięczny, gdyż sam nie jestem wstanie czegoś takiego napisać.

Pozdrawiam Raiden

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
29-12-11 11:59  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

@Raiden
Dla pewności - chodzi o coś takiego ??


Jest już plugin który robi to automatycznie : Slicer http://forums.sketchucation.com/viewtopic.php?f=323&t=3357
Jednak ze względy na sposób zdefiniowania powierzchni w Sketchupie, wynikiem jest poząbkowwana linia :


Być może uda się to obejść jeżeli odpowiednio zdefiniujemy dwie krzywe wyjściowe (tj taka sama ilość segmentów).
Pomyśle nad tym.
Pozdrowionka i najlepszego w Nowym Roku.
Matt

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
02-01-12 13:30  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Serdecznie Witam Wszystkich w Nowym Roku i życzę Wam wszystkiego dobrego.

--------------
@MattWadowice
Nie zupełnie o to mi chodziło.

Slicer'a znam juz odkąd się pokazał.
Swoją drogą to będzie mi on przydatny np. do robienia 3d puzzlii które potem można wyciąć laserem.
Jeszcze lepsza to tego celu jest nowa wersja tego plugina [slicermodeler] bo robi wiele rzeczy dodatkowych.

---
Bardziej chodzi mi o to aby z dwóch krzywych w przestrzeni zrobić jedną
I to poprzez tylko wskazanie / wybranie tych krzywych na różnych rzutach.
Dokładnie tak jak to jest w Rhino:

O coś takiego mi chodzi:


Czyli:
Z zielonej krzywej i niebieskiej powstaje w przestrzeni 3D czerwona krzywa będąca
częścią wspólną (wypadkową) tych krzywych z rzutów.

Pozdrawiam Raiden

Post zmieniony (02-01-12 18:31)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
05-01-12 05:05  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

@Raiden
Ok rozumiem już o co chodzi , taka generacja krzywej 3D nie jest jakoś bardzo skaplikowana. Algorytm mam już przemyślany , być może uda mi sie napisać i przetestować skrypt jeszcze przed końcem moich wakacji. Pozdrowienia w Nowym Roku
Matt

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-01-12 19:56  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

:) Super!
Czekam więc z niecierpliwością na wieści o efektach prac nad takim pluginem.
Naprawdę takiego narzędzia ba..rdzo mi brakuje w SU.

Pozdrawiam Raiden

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
25-01-12 16:08  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam ponownie.
Postanowiłem odświeżyć trochę temat i przedstawić aktualny stan rzeczy.



Tak wygląda menu i pasek narzędzi który udało mi się stworzyć. Jak widać w menu jest w więcej komend ale do paska dodałem tylko te których najczęściej będzie się używać.

Uwaga 1. To nadal jest „Work In Progress” – nie wszystko działa w każdym wypadku, do tego potrzebne są testy z użytkownikami i różnymi kombinacjami. To przyszłość.

Uwaga 2. Większość tych narzędzi pisałem mając w głowie konkretny schemat postępowania przy projektowaniu. Oczywiście mój tok myślenia nie jest jedynym słusznym, ale narzędzia są dopasowane akurat do takiego toku postępowania. Ewentualne sugestie co do zmian mile widziane.

Uwaga 3. Podstawowa znajomość Sketchupa mile widziana ;)

Więc po kolei:

Menu 1) Rozwijacz- Rozwija daną powierzchnie składającą się z trójkątów, wraz ze znajdującymi się na niej punktami konstrukcyjnymi. Jeżeli punkty znajdują się w grupach po rozwinięciu pozostaną w tych samych grupach. Ikona nr 3 na pasku.

Menu 2),3) i 4) Numeracja grup – po kliknięciu grupy zostanie jej nadana nazwa (numer). Możliwe sytuacje to numeracja Arabska (1,2,3…), Numeracja rzymska(I,II,III,IV…) lub przypisywanie Kolejnej litery(A,B,C…AA,AB…). W tym momencie przy każdorazowym włączeniu narzędzia, numeracja rozpoczyna się od 1, A lub I. Narzędzie do dopracowania.

Menu 5) Orientacja grup - Narzędzie obróci wszystkie wskazane grupy tak aby były skierowane do góry największą płaszczyzną , a następnie ułoży je obok siebie. Planowane zastosowanie to wskazanie szkieletu i rozłożenie wszystkich wręg na płaszczyźnie w celu dalszego poukładania.

Menu 6) Pozostałość po poprzedniej wersji . Narzędzie wyciągnie ( push/pull) wszystkie płaszczyzny we wskazanych grupach. Prawdopodobnie do usunięcia, nie widzę aktualnie dla niego zastosowania.

Menu 7) Pozostałość po poprzedniej wersji. Narzędzie służące do ustawienia dowolnego elementu względem innego elementu na podstawie położenia 3 punktów. Po oglądnięciu filmu wszystko stanie się jasne.

Menu 8) Projektor – Rzutuje wybrane punkty na zadaną powierzchnie. Działa ortogonalnie w 6 kierunkach: (X+,X-,Y+,Y-,Z+,Z-). Np.: przy kierunku X+, punkty zostaną zrzutowane na pierwszą powierzchnie która występuje w kierunku wektora X+ (+1,0,0). Punkty nie muszą znajdować się po dobrej stronie powierzchni, liczy się tylko orientacja i kierunek wektora. Mam nadzieję, że film wyjaśni sprawę. Ikona nr 2 na pasku.

Menu 9) Dzielnik – Opis w menu jest trochę mylący, bo narzędzie nie jest limitowane do 10 mm. Wybrane krawędzie zostaną podzielone na odcinki o długości nie większej niż zadana przez użytkownika. W miejscach podziału zostaną wstawione punkty konstrukcyjne. Ikona nr 1 na pasku.

Menu 10) Łącznik – Połączy wskazane punkty w krzywą. Należy wskazać pierwszy i kolejny punkt. Pozostałe punkty zostaną posortowane po odległości od poprzedniego. Dlatego warto używać w miarę jednostajnych odległości między punktami (patrz menu9). Rozwiązanie ma jednak wadę. Przykład: Pięć punktów rozpiętych na literze A, wskazujemy jako pierwszy punkt lewy dolny koniec , a jako kolejny lewy koniec poprzeczki. W zależności od układu punktów i ich odległości, może zostać wybrany albo wierzchołek , albo drugi koniec poprzeczki. Ostre wierzchołki są więc piętą achillesową takiego algorytmu. UWAGA narzędzie działa na oddzielnych punktach (operowanie na grupie do dopracowania). Ikona nr 4.

Menu 11) Automatyczny Łącznik – Jeżeli mamy punkty rozłożone w miarę równomiernie i będące grupą możemy zastosować to narzędzie. Algorytm przeiteruje punkty i znajdzie skrajny punkt, a następnie przesortuje punkty i połączy krzywą. Ikona nr 5.

Menu 12) Slotter – Narzędzie działa na 2 grupach z których każda składa się z 1 płaszczyzny. Znajduje przecięcie tych grup a następnie tworzy wycięcia o szerokości 33 mm( projektujemy w skali 1:1). Zastosowanie: połączenia między elementami szkieletu (wybór grubości pojawi się w przyszłości). Ikona nr 6.

Menu 13) 2 krzywe 2D w krzywą 3D - Narzędzie zasygnalizowane przez kolegę RAIDEN'A. Tworzy krzywą przestrzenna na podstawie 2 krzywych 2D lub 3D. Wykorzystuje np. współrzędna Y jednej krzywej i współrzędną Z drugiej krzywej i w zakresie X na którym krzywe się zazębiają tworzy krzywą 3D. Zastosowanie: Generacja Krzywych przestrzennych z planów 2D. Ikona nr 7.

Menu 14) Interpolacja – Kreśli Krzywe pośrednie między 2 zadanymi krzywymi (2D lub 3D). Zadajemy ile krzywych pośrednich chcemy wygenerować , z ilu segmentów mają składać się krzywe oraz sposób generacji: Faktyczny podział odległości między krzywymi czy też jako krzywe znajdujące się w płaszczyznach głównych (XY, XZ, YZ). Ikona nr 8.

W najbliższym czasie postaram się dodać kilka filmów pokazujących działanie poszczególnych narzędzi.Zainteresowanych testowaniem proszę o kontakt.
Chętnie przyjmę też sugestie dotyczące dodatkowych funkcji, nowych narzędzi lub ładniejszych ikon :D
Pozdrawiam
Matt

Post zmieniony (25-01-12 17:06)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-01-12 11:03  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Przykłady.
Podział krawędzi na odcinki o dlugosci x mm i automatyczne łączenie punktów w krzywe
http://youtu.be/-eFs57mzQNQ
Krzywa 3D z 2 krzywych 2D i krzywe pośrednie między 2 krzywymi:
http://youtu.be/XbDBQgL8Obc

Kolejne filmy w drodze.
Matt

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
27-01-12 14:46  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Zgłosiłem akces do testów na maila. :)

Jeżeli chodzi o drugi filmik to nie za bardzo rozumiem tworzenie krzywej 3D z krzywych 2D. Może po prostu taki przykład niekonkretny, że tak powiem.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
28-01-12 16:18  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Cześć,

Ja też wysłałem autorowi na priv taki akces. :)

Pozdrawiam Raiden

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-12 09:15  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Witam

Postaram się rozesłać pliki pod koniec tego tygodnia, proszę o cierpliwość.
@ Hator , @ RAIDEN - filmik w zasadzie miał pokazać że funkcja działa :D
Co do zastosowania może RAIDEN to lepiej wyjaśni, bo to on zainicjował jej powstanie.

Pozdrawiam
Matt

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
30-01-12 21:34  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

@Matt, Spoko. :)

@Raiden, poproszę o konkretniejszy przykład zastosowania. :))))

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-02-12 09:17  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Kolejny przykład, chyba ten który najbardziej interesuje, przy okazji mały "work-flow":
- Generacja powierzchni na 2 krzywych przy pomocy Curviloft
- Generacja punktów na elementach które chcemy zrzutować na powierzchnie
- Rzutowanie ( rzutuje na pierwszą powierzchnie którą napotka w kierunku X+, X- , Y+ itp)
- Rozwijanie powierzchni wraz ze zrzutowanymi punktami
- Automatyczna generacja krzywych ze zrzutowanych punktów (jak widać przy A wystąpił błąd ale można się go pozbyć zagęszczająć punkty) - tutaj musze jeszcze opracować aby krzywe równierz były częśćią grupy.

http://youtu.be/Bjt_B3x_7EQ?hd=1
Enjoy !

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-02-12 18:35  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
RAIDEN 



W Rupieciarni:
Do poprawienia - 9
 

Filmiku nie widziałem bo mi się coś zainstalowało (adobe flash 10) i teraz nie mogę tego odkręcić. Żadnego filmu na Youtubie nie mogę zobaczyć.
----------------------------------------------------------------------------
Co do zastosowania "zamówionego" plugina to:

Przykład dla np kadłuba np samolotu:

Bierzemy lub przygotowujemy wektorowy plan kadłuba i wczytujemy do SU .
-na rzucie z góry musimy mieć równoległe linie będące pozycjami kolejnych wręg
- na rzucie z przodu odpowiednio układamy obrysy wręg.(tak jakby położyć wręga na wrędze)

Teraz wskazujemy linię pierwszą np A na rzucie z góry i wręgę A z rzutu z przodu.-> i robimy " Klik "
W ten sposób AUTOMATYCZNIE umieszczamy jej kopię na odpowiedniej pozycji w przestrzeni 3D. Analogicznie postępujemy z wręgą B,C... itd.

I życie modelarza 3D staje się łatwiejsze. :))

Pozdrawiam Raiden

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-02-12 19:40  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Filmik super. Za takie ułatwienia dozgonny Szacun! :)))
Mam takie pytanie nt rozwijania. Zaznaczyłeś jeden segment wygiętej powierzchni do jej rozwinięcia? Jeżeli tak, to zapowiada się kosmos.


@Rainden
A to już załapałem. Takim sposobem można w szybszy sposób otrzymać pożądaną bryłę.

Odnośnie blokady przez Flasha, to zapewne wina wycztki blokującej Adblock lub NoScript. jeżeli używasz FF. Po prostu aktualizacja mogła być poważna i w/w wtyczki z automatu zablokowały playera na YT.

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
01-02-12 20:19  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

@ Hator - Algorytm rozwijania działa w ten sposób,że musimy kliknąć dwie sąsiadujące płaszczyzny. Definiujemy w ten sposób kierunek rozwinięcia. Gdyby tak nie było to program czasem wybierałby rozwijanie w drugą stronę, i zamiast prostej krawędzi kończącej element ( tj w osi symetrii jeśli takowa jest) otrzymywalibyśmy ją lekko "przekoszoną".

@ Raiden - hmmm... twój przykład może niekoniecznie działać... Algorytm działa w ten sposób, że jeżeli dwie krzywe rozciągają się wzdłuż X, załóżmy od x0 do x1 mamy dostępne obie krzywe, to odcinek x0-x1 zostanie podzielony na np 50 punktów i dla każdego x zbudujemy punkt który ma współrzędne ( x, y z pierwszej krzywej, z z drugiej krzywej).
A co stanie się jeśli któraś krzywa zakręca ? tj dla danego x możemy mieć dwie wartości y ?
Program się "wykrzaczy".
Można to obejść odpowiednio definiując obie krzywe i wybierając dobry kierunek generacji. Ale nie będzie to działać w 100% przypadków. Do twojego opisu bardziej pasuje rzutowanie krzywych na zdefiniowane płaszczyzny.

PS jeszcze na dobry sen :
Przykład na wykonywanie połączeń miedzy grupami, nadawanie grubości, numerowanie i układanie w płaszczyźnie XY.

http://youtu.be/vhYE_7NZDhY

Matt

Post zmieniony (01-02-12 23:11)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-02-12 21:55  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Hator   

Super sprawa. Mam jednak pytanie. Mamy płaszczyzny stykające się ze sobą. Po określeniu liczby piór wokół nich pojawia się wycięty otwór. Nigdzie nie jest pokazane, gdzie się określa wielkość otworu wpustowego po przebiciu płaszczyzny piórem. Dopiero później dziwnym trafem okazuje się, że otwory wpustowe mają już określoną wielkość. Czy jeżeli wpiszę inną grubość płaszczyzn, to owe 33mmm skorektuje się do żądanego przeze mnie wymiaru?

--
Pozdrawiam, Hator
KARTONOWY TUR

Plac budowy: roboty wstrzymane

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
03-02-12 22:42  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Pierwszym założeniem jest to że model projektujemy w skali 1:1. Wartość 33 m wzięła się ze skali najczęściej spotykanej dla modeli lotniczych. Dopiero gdzieś po drodze gdy doczytałem jak wywoływać okno w którym można podać wartość wpisałem to do kodu.
Na ten moment definiujemy grubość elementu przy starcie narzędzia, a potem możemy klikać kolejne grupy z zadaną grubością. Ograniczeniem może być tutaj połączenie 2 elementów którym chcemy zadać gr np 1mm i 2mm. Na ten moment zmiana kształtu obu elementów (pióra i wpusty) są wykonywane dla zadanej grubości.
Tyle jeśli chodzi o szerokość , długości otworów są ustawione ogólnie jako połowa przecięcia między płaszczyznami, a w przypadku połączenia pióra wpust linia ta jest dzielona na 3 części.
http://youtu.be/MlrtVOogsBo
Zresztą niedługo przekonacie się jakie są ograniczenia poszczególnych modułów.
Matt

Post zmieniony (03-02-12 22:44)

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
10-02-12 10:13  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
MattWadowice   

Mały update odnośnie prac nad wersją 1.1:
- poszczególne narzędzia będą uruchamiały się z zadanym ustawieniem ( np podział krzywych z 100 mm) , do zmienienia wartośći będzie służył przycisk TAB.
- Autounfold - przycisk SHIFT będzie służył do rozwinięcia zaznaczonych elementów do płaszczyżny ostatniego elementu, a nie do XY, wideo: http://youtu.be/nQ_rqji-I8I?hd=1
- Slot Maker - aktualnie przepisuja kod, bo w niektórych przypadkach nieprawidłowo wykrywa przecięcia, lub nie wykrywa wogóle, ma również problem gdy w jednej z grup mamy otwór.

Wersja 1.1 planuje na połowe marca.
Pozdrawiam
Matt

--

Odpowiedz na tę wiadomość 
 
18-01-19 11:00  Odp: Projektowanie w Sketchup'ie
Amar   

Hi MattWadowice,

A wonderful work on Sketchup plugins. Any update?

I too wish to have these plugins.

Thanks

Amar
MattWadowice napisał:

> Mały update odnośnie prac nad wersją 1.1:
> - poszczególne narzędzia będą uruchamiały się z zadanym ustawieniem ( np podział krzywych z 100 mm)
> , do zmienienia wartośći będzie służył przycisk TAB.
> - Autounfold - przycisk SHIFT będzie służył do rozwinięcia zaznaczonych elementów do płaszczyżny
> ostatniego elementu, a nie do XY, wideo: http://youtu.be/nQ_rqji-I8I?hd=1
> - Slot Maker - aktualnie przepisuja kod, bo w niektórych przypadkach nieprawidłowo wykrywa
> przecięcia, lub nie wykrywa wogóle, ma również problem gdy w jednej z grup mamy otwór.
>
> Wersja 1.1 planuje na połowe marca.
> Pozdrawiam
> Matt
>
> --

--
Thanks and regards,

Amar

Odpowiedz na tę wiadomość 
 Tematy/Start  |  Wyświetlaj drzewo   Nowszy wątek  |  Starszy wątek 

 Działy  |  Chcesz sie zalogowac? Zarejestruj się 
 Logowanie
Wpisz Login:
Wpisz Hasło:
Pamiętaj:
   
 Zapomniałeś swoje hasło?
Wpisz swój adres e-mail lub login, a nowe hasło zostanie wysłane na adres e-mail zapisany w Twoim profilu.


© konradus 2001-2018